Kaksi kysymystä

Kysyvä ei tieltä eks

Pääseekö taivaaseen jos on lapsena kastettu, mutta ei usko Jeesukseen ?
Pääseekö taivaaseen jos uskoo Jeesukseen ja ei ole lapsena, eikä aikuisenakaan kastettu?
Miten on, kuka osaa tai uskaltaa vastata?

31

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskova äiti**

minun sydämeni ja uskoni sanoo, että sydämen usko, toivo ja luottamus Jeesukseen on tie Luojamme luo. Sakramenteilla on oma tärkeä osansa kristityn elämässä.

Näin ajattelen itse. Toki totuus on totuus, eikä kenenkään ihmisen mielipiteet ja Raamatun tulkintayritykset muuta lopullista totuutta salatusta Jumalastamme ja kuolemanjälkeisestä elämästä mihinkään. Siksi ihminen voi aina sanoa ja pohtia omalla ymmärryksellään/ymmärtämättömyydellään, miltä tuntuu, mitä ajattelee, miten tulkitsee Jumalan sanaa, sillä se ei muuta koskaan itse lopullista totuutta, joka on ihmiseltä salattu.

• 20112

aivan turha uskoa mihinkään kristinuskoon, kun kerran itsekin sanot, että totuus on salattu.
        Ehkä taivasta ei olekaan, tai ehkä sinne pääsevät vain ateistit, jotka ovat tarpeeksi viisaita ollakseen uskomatta pappien satuja.

• Uskova äiti**
        20112 kirjoitti:

aivan turha uskoa mihinkään kristinuskoon, kun kerran itsekin sanot, että totuus on salattu.
        Ehkä taivasta ei olekaan, tai ehkä sinne pääsevät vain ateistit, jotka ovat tarpeeksi viisaita ollakseen uskomatta pappien satuja.

minä uskon, toivon ja luotan Jeesukseen, vaikka uskoni on välillä todella heikkoa, enkä ole kristinuskon asiantuntija/kirjaviisas. Luotan silti Jeesuksen lupaukseen siitä, että Hän ei koskaan hylkää tällaista heikkoa ja tyhmääkään. En koe Jeesukseen uskomista turhaksi. Eihän se ole mistään poissa, ainakaan minun elämässäni.

Uskon tuntee minusta sydämessä. Uskon tunnetta on vaikea sanoiksi pukea. Ihmisen ymmärrystä Jumalasta on mahdoton ihmissanavarastoin kuvailla. Minulle se ainakin on mahdoton tehtävä. Silti voin uskoa. Eikä se ole turhaa.

Miten itse olet ajatellut? Koetko, että uskominen on ihmiselle turhaa? Että viisas ei usko? Että Raamattu on satua, eikä sisällä mitään Jumalan sanaan viittaavaakaan?

• mielevä :)
        Uskova äiti** kirjoitti:

minä uskon, toivon ja luotan Jeesukseen, vaikka uskoni on välillä todella heikkoa, enkä ole kristinuskon asiantuntija/kirjaviisas. Luotan silti Jeesuksen lupaukseen siitä, että Hän ei koskaan hylkää tällaista heikkoa ja tyhmääkään. En koe Jeesukseen uskomista turhaksi. Eihän se ole mistään poissa, ainakaan minun elämässäni.

Uskon tuntee minusta sydämessä. Uskon tunnetta on vaikea sanoiksi pukea. Ihmisen ymmärrystä Jumalasta on mahdoton ihmissanavarastoin kuvailla. Minulle se ainakin on mahdoton tehtävä. Silti voin uskoa. Eikä se ole turhaa.

Miten itse olet ajatellut? Koetko, että uskominen on ihmiselle turhaa? Että viisas ei usko? Että Raamattu on satua, eikä sisällä mitään Jumalan sanaan viittaavaakaan?

Satukirjasta poimittua
        "16 Jokainen mielevä toimii taitavasti, mutta tyhmä levittää hulluutta"

• sanassa sanotaan
        Uskova äiti** kirjoitti:

Sinun taitaa käydä huonosti :)

26 Omaan sydämeensä luottavainen on tyhmä, mutta viisaudessa vaeltava pelastuu.

• 20112
        Uskova äiti** kirjoitti:

on vanhoista myyteistä kasattu kokoelmateos, ei se ole jumalan sanaa.
        Maltillisesta uskosta tuskin on haittaa ihmiselle, mutta turha on lihottaa kirkkoa, joka ei tiedä yhtään mitään taivaasta, jumalasta tai taivaaseen pääsemsestä. Papit ovat täydessä sokeudessa, sillä totuus on heiltäkin salattu.

Et ole tyhmä, koska osaat epäillä, etkä luule tuntevasi totuutta, mutta ei ole syytä luottaa muihinkaan ihmisiin, mitä he sitten jumalasta kertoilevatkin, mitä he sanovat jumalan tahtovan, tai miten he sanovat taivaaseen päästävän. Totuus noista asioista on heille tuntematon.

Ihmisellä on luontaista tajua oikeasta ja väärästä, siihen ei tarvita uskontoa. Normaali ihminen osaa erottaa hyvän ja pahan, pystyy iloitsemaan toisten auttamisesta ja tuntemaan myötätuntoa kärsiviä kohtaan. Vaikka uskosi loppuisi kokonaan, sama ihminen silti olisit, samoin rakastaisit lapsiasi ja samoin osaisit ohjata heitä hyvään elämään.

• Uskova äiti**
        mielevä :) kirjoitti:

Satukirjasta poimittua
        "16 Jokainen mielevä toimii taitavasti, mutta tyhmä levittää hulluutta"

älykkyyttä on vaikea itse arvoida. En myöskään ymmärrä, miksi tällä palstalla pitäisi arvioida omaa tai toisen älykkyyttä älykkyyttä.

Entä sinä, oletko sinä mielestäni älykäs?

• Uskova äiti**
        sanassa sanotaan kirjoitti:

Sinun taitaa käydä huonosti :)

26 Omaan sydämeensä luottavainen on tyhmä, mutta viisaudessa vaeltava pelastuu.

kaikki on todella Jumalan käsissä, elämä tai kuolema.

• Hengenmies

Esitit kaksi kysymystä:

1. "Pääseekö taivaaseen jos on lapsena kastettu, mutta ei usko Jeesukseen ?
      2. "Pääseekö taivaaseen jos uskoo Jeesukseen ja ei ole lapsena, eikä aikuisenakaan kastettu?

Kumpaankin on selvä vastaus: EI

Jos usko ja kaste eivät tuota rakkauden tekoja, ei niistä ole mitään hyötyä, vaan ovat pelkkää teeskentelyä matkalla helvettiin. Lue esim. Matt. 25:31-46

• bvfctdr

olisko mahdollisesti niin ettei luterilaisillekkaan ole annettu oikeutta jakaa taivaspaikkoja?
        Jos olen väärässä niin osoita se raamatun UT:n Jumalan tai Jeesukse Omalla Sanalla.

• Hengenmies
        bvfctdr kirjoitti:

olisko mahdollisesti niin ettei luterilaisillekkaan ole annettu oikeutta jakaa taivaspaikkoja?
        Jos olen väärässä niin osoita se raamatun UT:n Jumalan tai Jeesukse Omalla Sanalla.

No juurihan sinulle Jeesuksen omaa sanaa väläytin. Lue se Matt. 25 josta jo kerroin.

• .kjuyrt
        Hengenmies kirjoitti:

No juurihan sinulle Jeesuksen omaa sanaa väläytin. Lue se Matt. 25 josta jo kerroin.

Matteus ei ole Jumala eikä Jeesus eikä Matteus tuossa siteeraa Jumalaa eikä Jeesusta joten se on Matteuksen sanaa!!!

• surullista
        .kjuyrt kirjoitti:

Matteus ei ole Jumala eikä Jeesus eikä Matteus tuossa siteeraa Jumalaa eikä Jeesusta joten se on Matteuksen sanaa!!!

Ottamatta mitään kantaa alkuperäiseen aiheeseen, sanon että .kjuyrt:n väite on irrationaalisuudessaan uskomaton. Jos väität, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa, mistä voit tietää, mikä siinä on oikein? Onhan Matteus voinut kirjoittaa "ja Jeesus sanoi...", vaikka se olisi vain hänen oma mielipiteensä. Onneksi kristinuskossa moiselle pohdiskelulle ei ole tarvetta, sille kristitylle Raamattu on Jumalan erehtymätöntä ilmoitusta ensimmäisestä viimeiseen jakeeseen.

• 2233
        surullista kirjoitti:

Ottamatta mitään kantaa alkuperäiseen aiheeseen, sanon että .kjuyrt:n väite on irrationaalisuudessaan uskomaton. Jos väität, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa, mistä voit tietää, mikä siinä on oikein? Onhan Matteus voinut kirjoittaa "ja Jeesus sanoi...", vaikka se olisi vain hänen oma mielipiteensä. Onneksi kristinuskossa moiselle pohdiskelulle ei ole tarvetta, sille kristitylle Raamattu on Jumalan erehtymätöntä ilmoitusta ensimmäisestä viimeiseen jakeeseen.

tosiaan pitävät Raamattua Jumalan erehtymättömänä ilmoituksena, ja se onkin hyvä peruste pitää kristittyjä älylllisesti epärehellisinä.
        Anteeksi loukkaava ilmaisuni, mutta teillä ei ole todellakaan mitään järkeviä perusteita suhtautua Raamattuun tuolla tavalla. Uskonvapaus on, ja saattehan uskoa mitä haluatte, mutta älyllinen epärehellisyys ei ansaitse kunnioitusta, esiintyy sitä uskonnossa tai uskonnon ulkopuolella.

• Hengenmies
        .kjuyrt kirjoitti:

Tietty epävarmuushan vallitsee aina kun luemme Raamattua. Mitkä ovat Jeesuksen aitoja puheita ja mitkä kirjoittajien omia lisäyksiä. Kirjoitettiinhan evankeliumit kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja ihmismuistihan on erehtyväinen niinkuin hyvin tiedämme. Parempaakaan tietolähdettä meillä ei ole käytettävissä kuin evankeliumit, joten siihen on tyytyminen. Kehoitan sinuakin perehtymään vakavasti Jeesuksen kertomukseen viimeisestä tuomiosta minkä Matteus on kirjoittanut jälkipolville. Voisit oppia jotakin hyvin tärkeää.

• Hengenmies
        surullista kirjoitti:

Raamatun pitäminen moraalisesti ja tiedollisesti erehtymättömänä Jumalan sanana perustuu puutteelliseen raamatuntuntemukseen tai tosiasioiden kieltämiseen.

• ,mnjhgfd
        Hengenmies kirjoitti:

Tietty epävarmuushan vallitsee aina kun luemme Raamattua. Mitkä ovat Jeesuksen aitoja puheita ja mitkä kirjoittajien omia lisäyksiä. Kirjoitettiinhan evankeliumit kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja ihmismuistihan on erehtyväinen niinkuin hyvin tiedämme. Parempaakaan tietolähdettä meillä ei ole käytettävissä kuin evankeliumit, joten siihen on tyytyminen. Kehoitan sinuakin perehtymään vakavasti Jeesuksen kertomukseen viimeisestä tuomiosta minkä Matteus on kirjoittanut jälkipolville. Voisit oppia jotakin hyvin tärkeää.

Rikollisen kristinusko rikoksia ei voi lievittää sillä että se rikollisuus itse väärensi ja edelleenkin värentelee raamattua ja sen sisältöä ja sisällön tarkoitusta.
        Esimerkiksi älä tapa käsky on varmuudella vanhempi kuin rikollinen kristinusko ja on aina ollut voimassa.

Jumalan ja Jeesuksen Omaan Sanaa ei olis saanut koskea mutta valitettavasti rikolliset ovat sen tehneet. Mutta eiköhän väärentäjät aikanaan saa ansioittensa mukaisen lopun.... Jumalan Valtakunta tietää tekomme.

Se tietty epävarmuus poistuu kun ottaa oppiakseen kaikken sen mitä vielä raamatussa on Jumalan ja Jeesuksen Omaa Sanaa. Paavalin ja muiden peeveleiden tekstit voi repiä pois raamatusta... tai ainakin jättää lukematta sillä ne on tarkoitettu herra epäjumalaa jumaloiville.

• Ei tappamiselle!
        surullista kirjoitti:

Koskeeko tämä Raamatun erehtymättömyys mielestäsi myös Vanhan Testamentin lukuisia tappokäskyjä ja jos, niin miksi miksi niiden esilleottaminen saa aina aikaan vaivautunutta hymistelyä, seli-seli-selittelyä, oman aikansa kontekstiin vetoamista ja viestienpoistovatimuksia Suomi24-palstalta? Onko aihe arka? Hävettääkö?

• surullista
        Hengenmies kirjoitti:

Puhu vain omasta puolestasi, sillä minulla ei ainakaan vallitse mitään epävarmuutta liittyen siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa vai ei. Kristityt uskovat Raamatun erehtymättömyyteen ja Pyhän Hengen inspiraatioon. Eikä Pyhä Henki ole erehtyväinen.

Erehtymätön Matteuksen evankeliumi on tosiaankiin hyvin opetuksellinen. Siinä Jeesus opettaa viimeisestä tuomiosta, että meidät tuomitaan tekojemme mukaan. Kuten Jeesus sanoo: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." Tämäkin siis Matteuksesta, tarkemmin 7:21
        On siis epäraamatullista ja epäkristillistä väittää, että teoilla ei olisi merkitystä pelastuksen kannalta.

• kop kop

Vain kirkollisveron maksajat pääsevät luterilaiseen taivaaseen. Kun kirkollisveroeuro kirkon kassaan kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.

• Lisäkysymystenkysyjä

Pääseekö taivaaseen jos on lapsena kastettu ja uskoo Jeesukseen?

EI

Onko taivasta olemassa?

EI

• "Pääseekö taivaaseen jos on lapsena kastettu, mutta ei usko Jeesukseen ?"

Raamatun mukaan ei pääse, usko Jeesukseen vaaditaan.

"Pääseekö taivaaseen jos uskoo Jeesukseen ja ei ole lapsena, eikä aikuisenakaan kastettu?"

Aika erikoinen tilanne olisi. Niin oli ristilläkin toisen ryövärin kohdalla, ja hänen pelastumiseen riitti usko Jeesukseen. Kastetta ei voitu siinä tilanteessa suorittaa, ja ryöväri pääsi taivaseen. Eli pääsee, mutta on lisättävä että normaali oloissa kaste kuuluu kristinuskoon.

• Kysyvä ei tieltä eks

Niin. Kysyn sen takia että mikäli aikuisenakaan olisi ehditty kastaa, jos ihminen olisi ollut vasta etsikonajassa.
        Ateistien ei pidä tulla tänne vastaamaan.Heidän vastauksensa tiedetään. Kiitos Juhani kun vastasit.

• ..

Kukaan ei pääse taivaaseen, sillä sellaista ei ole olemassakaan.

• kysyvä ei tieltä eks

No et varmaan sinä sönkkääjä- häirikkö pääse, koska luulet ettei sellaista ole. Tiedätkö että myös helvetti on ja sinne joutuvat he, jotka eivät usko taivaaseen ja Jeesukseen Kristukseen.

• Helvettiin joutuva
        kysyvä ei tieltä eks kirjoitti:

No et varmaan sinä sönkkääjä- häirikkö pääse, koska luulet ettei sellaista ole. Tiedätkö että myös helvetti on ja sinne joutuvat he, jotka eivät usko taivaaseen ja Jeesukseen Kristukseen.

Kaikki Suomi24:n Luterilaisuus-palstaa lukeneet tietävät aivan varmasti, että on olemassa helvetti ja että sinne joutuvat lähes kaikki ja että siellä on kuuma ja liekkejä ja demoneita ja saatana ja tuskaa kärsimystä ja itkua ja parkua ja huutoa ja kireitä hampaita ja että se on ikuista ja loputonta, mutta se nyt on vähintä mitä sietää saada rangaistuksekseen siitä, että kirjoittaa häirikköviestejä Suomi24:n Luterilaisuus-palstalle jossa helvettiin joka tapauksessa hurmoksellisesti siunaillaan milloin homoja, milloin transuja, milloin naispappeja, sillä hekin ovat kaamean kohtalonsa ansainneet, sillä Jumala on yhtä jalo ja hyvä ja oikeudenmukainen kuin ne primitiiviset barbaarit jotka hänet pronssikaudella keksivät.

• malttia..
        Helvettiin joutuva kirjoitti:

Kaikki Suomi24:n Luterilaisuus-palstaa lukeneet tietävät aivan varmasti, että on olemassa helvetti ja että sinne joutuvat lähes kaikki ja että siellä on kuuma ja liekkejä ja demoneita ja saatana ja tuskaa kärsimystä ja itkua ja parkua ja huutoa ja kireitä hampaita ja että se on ikuista ja loputonta, mutta se nyt on vähintä mitä sietää saada rangaistuksekseen siitä, että kirjoittaa häirikköviestejä Suomi24:n Luterilaisuus-palstalle jossa helvettiin joka tapauksessa hurmoksellisesti siunaillaan milloin homoja, milloin transuja, milloin naispappeja, sillä hekin ovat kaamean kohtalonsa ansainneet, sillä Jumala on yhtä jalo ja hyvä ja oikeudenmukainen kuin ne primitiiviset barbaarit jotka hänet pronssikaudella keksivät.

että uskovaiset uskovat helvettiin, niin he malttavat odottaa joutumistasi sinne, sen sijaan että nämäkin luterilaiset täällä alkaisivat itse kiduttaa sinua helvetillisesti?
        Olethan ansainnut heidän mielestään helvettiin joutumisen, ja ilman luottamustaan rankaisevaan jumalaan heidän pitäisi itse kärventää sinua elävältä.

• Helvettiin joutuva
        malttia.. kirjoitti:

että uskovaiset uskovat helvettiin, niin he malttavat odottaa joutumistasi sinne, sen sijaan että nämäkin luterilaiset täällä alkaisivat itse kiduttaa sinua helvetillisesti?
        Olethan ansainnut heidän mielestään helvettiin joutumisen, ja ilman luottamustaan rankaisevaan jumalaan heidän pitäisi itse kärventää sinua elävältä.

Passaa minulle. Erään toisen uskonnon (jonka nimeä en tohdi mainita koska razzizm...) fanaattisimmilla puoltajillahan on tapana vauhdittaa vääräuskoisten helvettiin joutumista omakätisesti, eikä jälki ole kaunista. Pitkin katuja ja aukioita räjähtäneiden ruumiinkappaleiden ja irtopäiden rinnalla joutuminen paikkaan jota ei ole olemassa tuntuu ihan hyvältä vaihtoehdolta.

• Uuno Utelias
        kysyvä ei tieltä eks kirjoitti:

helevettiin?

• Tie Mestari

on palata Islamiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8188
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      96
      3974
    3. Millaista läheisyyttä

Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      112
      3847
    4. 55
      3343
    5. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      41
      2680
    6. Heräsin taas ikävään

Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      53
      1834
    7. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      356
      1737
    8. Yliajo Heinolassa

Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      43
      1711
    9. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1611
    10. Kauhea ikävä iski

Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      18
      1448
    Aihe