Pk collien häntä

H&A

Hei! omistamme tällä hetkellä n. 3 1/2 kuukautisen pk collieuroksen. Koiramme häntä on normaalisti alaspäin koiran ollessa rauhallinen, mutta kun koira innostuu, niin sen häntä nousee melkeimpä pystyyn ylöspäin (hiukan kippuralle selänpäälle). Tietääkseni collien hännän kuuluisi pysyä enintään selänlinjaisena?
Olen miettinyt, että voiko tämä hännännousu liittyä jotenkin pentuna oloon ja kasvuvaiheeseen, vai onko se niin, että kun se nyt nousee noin korkealle, niin se tulee myös aikuisenakin nousemaan?

Tämä ei ole sinällään mikään ongelma, sillä koiraa rakastetaan hännästä huolimatta, mutta haluan silti saada selvyyden tähän asiaan. Koiraa on tarkoitus käyttää isompana ainakin pari kertaa näyttelyissä, mikäli koira näyttelykuntoinen on.
Kiitos vastauksista !

13

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvioni

      kannattaa kysyä kasvattajalta miten vanhempien hännät käyttäytyvät, ja muiden sukulaiskoirien, se antaa osviittaa. Arvioisin, että tulee nousemaan jatkossa, jos noin ylös nousee.

      • ccollie4

        Urostelua tai enemmänkin tuumin peräpään rakennetta, mikä vaikuttaa mm. hännän kantoon.


    • ihana collie

      Collien häntä pitää olla pitkä ja ulottua vähintään kintereeseen, koiran ollessa rauhallinen häntä on alaspäin, hännänpää hieman kaartuneena ylöspäin
      innostuneena häntä voi nousta mutta ei koskaan selkälinjan yläpuolelle.
      Minulla oli 2 collieta toisen häntä nousi todella ylös kun innostui, toisen ei koskaan.
      jo pentuna huomasin että toisella nousee häntä enemmän.
      Häntäkin liittyy perimään.

    • dohdii

      Rakenne, jos kiinnittynyt kovin ylös. Onko suvun hännät millaisia? Jos usein nousee ja selvästi yli selkälinjan, niin saattaapi nousta vanhemapanakin. Nuorilla uroksilla se voi olla ns. urostelua eli muille näyttämistä, joskus.

      • H&A

        Etsin koneelta kuvan koirasta, jossa häntä näkyisi mahd. hyvin, ja löysinkin yhden, toivottavasti saatte selvää :)
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6101094.jpg

        Kuvassa häntä on hiukan alempana (ja ei niin kippurassa/koukussa selän päällä) kuin mitä se yleensä on koiran innostuessa, mutta suurinpiirtein noin.

        Mites tuo häntä, vaikuttaako se näyttelytuloksiin kun se nousee noin pystyyn? Ja kannattaako tätä edes lähteä käyttämään missään näyttelyissä tuon takia?
        Vielä siis selvityksenä, että itse pidän tuota häntääkin upeana ja koko koiraa mahtavana, että en mitenkään ole hylkäämässä koiraa vaikka sillä olisikin joku vika hännässä. :D Ettei vaan tule väärinkäsityksiä.


      • dsd
        H&A kirjoitti:

        Etsin koneelta kuvan koirasta, jossa häntä näkyisi mahd. hyvin, ja löysinkin yhden, toivottavasti saatte selvää :)
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6101094.jpg

        Kuvassa häntä on hiukan alempana (ja ei niin kippurassa/koukussa selän päällä) kuin mitä se yleensä on koiran innostuessa, mutta suurinpiirtein noin.

        Mites tuo häntä, vaikuttaako se näyttelytuloksiin kun se nousee noin pystyyn? Ja kannattaako tätä edes lähteä käyttämään missään näyttelyissä tuon takia?
        Vielä siis selvityksenä, että itse pidän tuota häntääkin upeana ja koko koiraa mahtavana, että en mitenkään ole hylkäämässä koiraa vaikka sillä olisikin joku vika hännässä. :D Ettei vaan tule väärinkäsityksiä.

        tuomarista, miten paljon hännästä "rankaisee". Toiset tuomarit osaavat nähdä onko kyse koiran epävarmuudesta (urostelu) vai onko se oikeasti esim kiinnittynyt väärin, mikä vaikuttaa hännän kantoon.


      • collikka
        dsd kirjoitti:

        tuomarista, miten paljon hännästä "rankaisee". Toiset tuomarit osaavat nähdä onko kyse koiran epävarmuudesta (urostelu) vai onko se oikeasti esim kiinnittynyt väärin, mikä vaikuttaa hännän kantoon.

        tuomarit rokottaa liian korkeasta hännästä yleensä. Omallani on häntä ollut innostuessa kanssa kippuralla. Käytin kerran näyttelyssä ja tulos oli tyydyttävä. Ei minuakaan haittaa se, vaikkei sitä näyttelyssä voi käyttääkään, koira on silti rakas. Emällä korkeahko häntä ja isällä häntä pysyy alhaalla. Sen tiedän, että isän häntä on nuorempana ollut korkealla, mutta vanhetessa laskenut.
        Oma koirani on nyt reilu 2-vuotias ja häntä on edelleen välillä tosi kippuralla :)


      • Justiina täti
        H&A kirjoitti:

        Etsin koneelta kuvan koirasta, jossa häntä näkyisi mahd. hyvin, ja löysinkin yhden, toivottavasti saatte selvää :)
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6101094.jpg

        Kuvassa häntä on hiukan alempana (ja ei niin kippurassa/koukussa selän päällä) kuin mitä se yleensä on koiran innostuessa, mutta suurinpiirtein noin.

        Mites tuo häntä, vaikuttaako se näyttelytuloksiin kun se nousee noin pystyyn? Ja kannattaako tätä edes lähteä käyttämään missään näyttelyissä tuon takia?
        Vielä siis selvityksenä, että itse pidän tuota häntääkin upeana ja koko koiraa mahtavana, että en mitenkään ole hylkäämässä koiraa vaikka sillä olisikin joku vika hännässä. :D Ettei vaan tule väärinkäsityksiä.

        Kuvassa oleva häntä tuon ikäisellä on ihan normaali


      • ...
        Justiina täti kirjoitti:

        Kuvassa oleva häntä tuon ikäisellä on ihan normaali

        omani uros nostaa hännän nuuskiessaan toisten jätöksiä.. näyttelyissä sillä siis on ¨häntä normikorkeudella..´voisikohan näyttelyihin treenatessa saada hännänkin asettumaan.. meinaan ku palkatessa koiraa oikeasta asennosta, koiran häntäkin on oikeassa asennossa.. siis seisottaessa.. sitä en tiedä miten koiran hännän saa pysymään aloillaan liikuttaessa mut en usko että tarviikaan.. :)


      • ...
        ... kirjoitti:

        omani uros nostaa hännän nuuskiessaan toisten jätöksiä.. näyttelyissä sillä siis on ¨häntä normikorkeudella..´voisikohan näyttelyihin treenatessa saada hännänkin asettumaan.. meinaan ku palkatessa koiraa oikeasta asennosta, koiran häntäkin on oikeassa asennossa.. siis seisottaessa.. sitä en tiedä miten koiran hännän saa pysymään aloillaan liikuttaessa mut en usko että tarviikaan.. :)

        tosin luulen että omani koiran häntä on ollut alhaalla myös juoksuttaessa.. ei voi tietää kun en ole jälkeeni katsonut vaan keskittynyt siihen että koira on kunnolla ja ns. seuraa.. :)


      • losvidomas
        ... kirjoitti:

        tosin luulen että omani koiran häntä on ollut alhaalla myös juoksuttaessa.. ei voi tietää kun en ole jälkeeni katsonut vaan keskittynyt siihen että koira on kunnolla ja ns. seuraa.. :)

        Kannattaa tutustua koiran peräpään rakenteeseen kokonaisuudessaan. Reisilihas, lantio, kintereet, häntä...ja jotakin lisää, siinä vastaus miksi collien häntä nousee selän päälle kiepille. Eri asia on hieman urostelevat nuoret, muttei niillä häntä nouse "liikaa" jos koko perspuoli on ok. En ole nähnyt vielä sitä, jolla ei ikinä nousisi häntä hiukkasen kielletyn yli, uroksista puhutaan.


      • collikan omistaja
        ... kirjoitti:

        omani uros nostaa hännän nuuskiessaan toisten jätöksiä.. näyttelyissä sillä siis on ¨häntä normikorkeudella..´voisikohan näyttelyihin treenatessa saada hännänkin asettumaan.. meinaan ku palkatessa koiraa oikeasta asennosta, koiran häntäkin on oikeassa asennossa.. siis seisottaessa.. sitä en tiedä miten koiran hännän saa pysymään aloillaan liikuttaessa mut en usko että tarviikaan.. :)

        Mullakin uroscollie ja innostuessaan häntä kippuralla selänpäällä, treenaamme ahkerasti että häntä olisi alempana.
        Minusta toi hännästä rokottaminen näyttelyissä on hölmöläisten hommaa, sehän kertoo vain siitä että koira on innoissaan. Liian paljon näkee myös niitä flegmaattisia collieita.


      • tyypillistä
        collikan omistaja kirjoitti:

        Mullakin uroscollie ja innostuessaan häntä kippuralla selänpäällä, treenaamme ahkerasti että häntä olisi alempana.
        Minusta toi hännästä rokottaminen näyttelyissä on hölmöläisten hommaa, sehän kertoo vain siitä että koira on innoissaan. Liian paljon näkee myös niitä flegmaattisia collieita.

        ei muuten, onhan se niin eri tilanne koirallekkin. Toiset rokottaa siitä rankasti, onneksi jotkut tuomarit osaa katsoa onko häntä luonnostaan pysty/kieppura vai muuten ylhäällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe