Kysymys saamelaisille

GHJKLS

Hei!
Aloin tässä miettimään asiaa, josta minä en ole kovinkaan paljon kuullut puhuttavan. Eli kohtaavatko saamelaiset arkipäivässään rasismia, ja jos näin, niin miten tämä ilmenee?

5

1047

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riu'un tytär

      MIkä määritellään rasismiksi?

      Itse olen kohdannut elämässäni enemmänkin naljailua, jonka voi ottaa vastaan huumorilla tai sitten vetää hernehiä koko nenän täyteen. Itse olen päätynyt huumorilla suhtautumiseen, mutta minulla on tuttavia, jotka samoista jutuista olisivat voineet suuttua hyvinkin paljon. En ole varmaan tarpeeksi ČSV-henkinen, että jaksaisin riemastua asioista.

      Elin lapsuuteni PPP:n ja Kallialan nunnuka-vitsien "kulta-aikana", milloin häpesin omaa taustaani. Äitinikin, lannan riu'un, sukujuhliin pukeuduimme isäni ja sisarusteni kanssa lapinpukuihin, mistä sain kuulla naljailua. Vääräsäärilappalainen, poronpurija, nokinaama jne... Sen verran naljailut lapsena kolahtivat minuun, että elämässäni tuli vaihe, etten suostunut pukeutumaan suomalaisiin sukujuhliin lapinpukua. Vasta peruskoulun jälkeen "identiteettini" vahvistui sen verran, että puin ihan ylpeyttä tuntien suomalaisserkkujeni juhliin gáktini (=lapinpuku). Omiin valmistujaisjuhliini puin puvun ja olin helpottunut, kun kavereiden tuskastellessa mekko-ostosten kanssa, minulla oli vaatteet valmiina.

      Onhan tuota aikuisenakin saanut kuulla olevansa lappalainen. Entisen poikaystäväni kaverit taivastelivat exälleni, että mistä kolosto hän oli minunlaiseni poronpurijan kaivanut ja eikö lappalaisnaisilla ole vit***in vinossa. Muutaman kerran baarissa ollessani, pöytäseurueessani on ollut joitain joille saamelaisuuteni on tullut uutena tietona, olen saanut kuulla, että ilmankos viina maistuukin kun lappalainen olen. Mutta nuo tapaukset ovat niin harvinaisia, että niille vain hymähtää kun osuu kohdalle. Tai sitten vain heitän pökköä pesään ja lyön leikiksi koko "lappalaisuuden".

      Lapsuudessa sain kuulla naureskelua nunnuka-vitseistä. No ne oli ja meni. Välillähän niitä saa kuulla, mutten ota niitä vakavissani. Nykyään tuntuu, että suurimmat naljailut saan kuulla muilta saamelaisilta. Kuten varmaan tekstistäni on tullut esille, olen saamelainen, mutta äitini ei ole. Löytyy saamelaisia, joiden mielestä en siis minäkään ole mikään saamelainen, kun äitini ei ole. Olenpa ollut kerran illanvietossa, jossa eräs lähes ikäiseni oleva, omien sanojensa mukaan täyssaamelainen, julisti, että ne saamelaismiehet, jotka ovat naineet lantalaisnaisen, ovatkin sellaisia lusmuja, etteivät edes saamelaisnaista olisi saaneet. Tämä henkilö ei edes omasta mielestään sanonut mitään "väärää", vaikka seurueessa oli useampikin "puoliverinen".

      Olen puhunut saamea lapsuudestani lähtien, mutta on saamelaisia, jotka puhuvat saamea isälleni, mutteivät minulle, koska enhän minä saamea voi osata, kun äidinkieleni on suomi. Huvittavinta tässä on se, että muutamat noista samoista ovat alkaneet nyt myöhemmin minulle naljailemaan kuinka olen riukuuntunut ja ylpistynyt, kun en saamea puhu.
      * huokaus * Eli jos puhun saamea, puhun sitä väärin ja jos en puhu, olen ylpistynyt ja yritän olla lantalainen...

      Isäni puolen sukujuhlissa olen kummajainen ilman pukua. Yksiin suvun hautajaisiin osallistuin teini-ikäisenä "lantalaisvaatteissa" ja minua ei meinattu tuntea. Jotka lopulta tunnistivat minut, totesivat, että noinko sinäkin olet riukuuntunut... Mutta olenpa ollut sukujuhlissa, jossa minulle tultiin sanomaan, että huomaa kyllä, että olet riu'un tyttö, kun ei ole ollut ketään opettamassa miten silkki laitetaan jne.
      --- Eli jos pukeudun gáktiin, pukeudun väärin ja jos en pukeudu, olen riukuuntunut...

      Tämmösiä kokemuksia minulta. Eli lappalaisvitsejä kuulen kyllä, mutta otan ne vitseinä, en rasismina. Enemmän syrjintää koen saamelaisten keskuudessa, kuin suomalaisten.

      • Aloittaja.....

        Kiitos hyvin paljon vastauksestasi!
        Tuli vain mieleen kysyä, koska itse en ainakaan ole niin paljoa kuullut juttua siitä, miten jotkut ihmiset suhtautuvat rasistisesti nimenomaan saamelaisiin ja saamelaisuuteen. Ja että miten sitä rasismia sitten on omienkin keskuudessa.


      • sekasikiö

        riu un tytär ymmärrän vaikka itelle tuo ei ole ihan samanlaista ollu :D mutta täällä etelässä tuota nokinaama viirusilmä lätinää kyllä kuulee vaikka minulla on vain lappalaisia juuria ja koti pohjosessa saamelaiset ystävät heittää semmosta humala läppää että sekasikiö jne...


      • sekasikiö
        sekasikiö kirjoitti:

        riu un tytär ymmärrän vaikka itelle tuo ei ole ihan samanlaista ollu :D mutta täällä etelässä tuota nokinaama viirusilmä lätinää kyllä kuulee vaikka minulla on vain lappalaisia juuria ja koti pohjosessa saamelaiset ystävät heittää semmosta humala läppää että sekasikiö jne...

        mie halisin kisätä että eikö se ole selvää että kaikista ihmiskansoista löytyy nuita syrijöitä/vihaajia


      • sekasikiö
        sekasikiö kirjoitti:

        mie halisin kisätä että eikö se ole selvää että kaikista ihmiskansoista löytyy nuita syrijöitä/vihaajia

        suurin syy saamelaisiin kohdistuvasta rasismista on tietääkseni sama mikä koskee muitaki vähemmistöjä niistä ja heidän kulttuurista ja elämäntavoista ei juuri mitää tiedetä ja vielä se että VARSINKIN pulttibois ja vastaavat paskat huuri jutut ei asiaa auta päin vastoin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe