13 vai 15 tuntia?

osssssi

Kertokaas ny joku oikeen viisas ihminen että saako työhön sidonnaisuusaikaa rahtimies laillisesti venyttää 15:een tuntiin vai onko 13 t absolut maksimi ja piste. Itse en ole missään paperissa nähny että sais. Terv. Ossi

24

9169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luottoukko

      Papereita joita voit yrittää tavailla on esimerkiksi EU:n ajo- ja lepoaika-asetus ja Kuorma-autoalan TES. Tosin molemmissa tuo on kirjoitettu toisin päin, eli vuorokautinen lepoaika voidaan kolme kertaa viikossa lyhentää 9 tuntiin. 24 tuntia miinus 9 tuntia on yllättäen 15 tuntia.

      • osssssi

        tuon halusinki tietää. Kiitos. Vaikka paussin paikka silti 50 km ennen kotiovea kun tuli se kymppituntinen ajo täyteen. mutta kiitos vastauksesta. meikä kun ei osaa laskea kun kahteenkytäyhteen =b. nyt sitte 11 tuntia kaljaa. niinku se ka-lerppu.


      • qsssssi

        logiikkaa että kun tehdään pidempää päivää ni pidetää lyhyempi tauko. mutta onhan noita muitakin asioita mitä en tajua. esimerkiksi mun emäntä.


    • pikkasen pöllöjä

      että kun lepo-aikaa voi lyhentää 9 h kolmasti viikossa, niin työpäivä on sitten 15 h. Ei se niin mene vaan lepo-aika lyhene 9 h ja sitten voitaas alkaa sen 13 h putken ja sitten 9h lepo ja 13 työtä. Mutta ei viittätoista tuntia

      • oletkin!

        Kyllä toi 15 tuntinen päivä on ihan laillinen mutta vaan kaksi kertaa viikossa. Ota asioista selvää urpo!


      • sinullakin
        oletkin! kirjoitti:

        Kyllä toi 15 tuntinen päivä on ihan laillinen mutta vaan kaksi kertaa viikossa. Ota asioista selvää urpo!

        Ei mennyt sinullakaan oikein, joten tietoa etsimään vaan.


    • osshi

      No nih. Tässä sitä taas ollaan. Ekaks tulee vastaus et 3 kertaa viikossa voi venuttaa, sit tulee ettei kertaakaan ja kolmas vastaus on et 2 kertaa viikossa saa venyttää. Mut löysin seuraavaa tekstii: "työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla ENINTÄÄN 13 tuntia". Mä luulen että pidän nyssitte siittä kiinni. Mutta kertokaas onko ketään sakoteltu 15 h työhönsidonnaisuusajasta vaikka kaikki muu olis ok.

      • Mikkoooooo......

        Mua sakotettiin Saksan poliisin toimesta seuraavasti: Yhtenä päivänä työpäivän pituudeksi tuli n.16h, poliisi ei sakottanu siitä että päivän pituus ylitti tuon 15h vaan siitä että yötauko oli liian lyhyt.. (se oli erikseen mainittuna sakkolapussa) vaikka pidin tuon 16h päivän jälkeen yli 12h tauon. Mutta.. 24-16=8, eli kyseiseen 24h jaksoon ei enää mahtunut 9h taukoa koska päivän pituus oli 16h.. ei auttanu vaikka se tauko jatku seuraavan 24h jakson puolella..

        Jos teet yli 13h päivän ja pidät 11h tauon, poliisi laskee sen vaan 9h tauoksi koska virallisesti katsotaan viikkoa 24h jaksoissa.. Ainakin näin toimitaan Saksassa.


      • skdl
        Mikkoooooo...... kirjoitti:

        Mua sakotettiin Saksan poliisin toimesta seuraavasti: Yhtenä päivänä työpäivän pituudeksi tuli n.16h, poliisi ei sakottanu siitä että päivän pituus ylitti tuon 15h vaan siitä että yötauko oli liian lyhyt.. (se oli erikseen mainittuna sakkolapussa) vaikka pidin tuon 16h päivän jälkeen yli 12h tauon. Mutta.. 24-16=8, eli kyseiseen 24h jaksoon ei enää mahtunut 9h taukoa koska päivän pituus oli 16h.. ei auttanu vaikka se tauko jatku seuraavan 24h jakson puolella..

        Jos teet yli 13h päivän ja pidät 11h tauon, poliisi laskee sen vaan 9h tauoksi koska virallisesti katsotaan viikkoa 24h jaksoissa.. Ainakin näin toimitaan Saksassa.

        Vuorokautinen työaika pitää tehdä 13 tunnin aikana jos työajan jälkeen on 11 tunnin tauko. 15 t jos tauko on 9 t. 13 11=24. 15 9=24


      • TYÖ --10
        skdl kirjoitti:

        Vuorokautinen työaika pitää tehdä 13 tunnin aikana jos työajan jälkeen on 11 tunnin tauko. 15 t jos tauko on 9 t. 13 11=24. 15 9=24

        Homma on yksinkertainen ajo aika saa olla kolmesti viikossa 9h ja kasi kertaa viikossa 10 h .vuorokausi levon osalta tilanne on tämä kolmesti viikkoon 9h ja sit kahdesti viikkon 11h.Työhön sidonnaisuus aika on se mitä levolta jää eli 24 tuntia - 9 tai 11 niin se on työhön sidonaisuus aika.Myös kaikki taot lasketaan työhön sidonnaisuus aikaan.


      • oosssiii
        TYÖ --10 kirjoitti:

        Homma on yksinkertainen ajo aika saa olla kolmesti viikossa 9h ja kasi kertaa viikossa 10 h .vuorokausi levon osalta tilanne on tämä kolmesti viikkoon 9h ja sit kahdesti viikkon 11h.Työhön sidonnaisuus aika on se mitä levolta jää eli 24 tuntia - 9 tai 11 niin se on työhön sidonaisuus aika.Myös kaikki taot lasketaan työhön sidonnaisuus aikaan.

        "työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla ENINTÄÄN 13 tuntia".


      • luottoukko

        Tekstiähän maailmaan mahtuu. Se että jotain on kirjoitettu ja julkaistu, ei tarkoita että se olisi totta tai ajantasaista tietoa. Jos viittaat työsuojelupiirin ohjevihkoseen, niin luepas siitä alapuolelta ne ei lihavoidulla olevat lisäykset. Siellä lukeekin, että kolme kertaa viikossa vuorokautinen lepoaika voidaan lyhentää 9 tuntiin ja perässä suluissa: Työhönsidonnaisuusaika 15 tuntia.

        Tässä ihan suoraan EU:n ajo ja lepoaika-asetuksen tekstistä:
        8 artikla

        1. Kuljettajan on pidettävä vuorokautiset ja viikoittaiset lepoajat.

        2. Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana.

        3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika.

        4. Kuljettaja voi pitää enintään kolme lyhennettyä vuorokautista lepoaikaa kahden viikoittaisen lepoajan välillä.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:FI:HTML


      • ossionnellinen
        luottoukko kirjoitti:

        Tekstiähän maailmaan mahtuu. Se että jotain on kirjoitettu ja julkaistu, ei tarkoita että se olisi totta tai ajantasaista tietoa. Jos viittaat työsuojelupiirin ohjevihkoseen, niin luepas siitä alapuolelta ne ei lihavoidulla olevat lisäykset. Siellä lukeekin, että kolme kertaa viikossa vuorokautinen lepoaika voidaan lyhentää 9 tuntiin ja perässä suluissa: Työhönsidonnaisuusaika 15 tuntia.

        Tässä ihan suoraan EU:n ajo ja lepoaika-asetuksen tekstistä:
        8 artikla

        1. Kuljettajan on pidettävä vuorokautiset ja viikoittaiset lepoajat.

        2. Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana.

        3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika.

        4. Kuljettaja voi pitää enintään kolme lyhennettyä vuorokautista lepoaikaa kahden viikoittaisen lepoajan välillä.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:FI:HTML

        kun mä paljon ajan lyhennettyä työviikkoa (4 pvää) ni voin käytkats pitää kaikki 3 taukoo 9 t ja tehdä työpäivät 15 t. Siis työhönsidonnaisuusaika. Onko näin? ja jos on ni nyt alkaa kerkiin kotonakin käymään viikolla. Kokopäivärahoja voi tietty tulla vähempi.


    • pikkuyrittäjä

      Tämä on nyt juttu jossa pitää ymmärtää monta asiaa yhtä aikaisesti.
      Vuorokaudessa on 24 h ja minimi lepoajan saa kolmesti lyhentää 9h siiis erotus 15h saa tulla ainakin neljästi, koska se saa tulla sekä minimi lepoajan jälkeen että ennen.
      Kuitenkin tämän pitäisi olla autossa-asuvallekuskille hyvä asia, koska myös palkan tai ainakin tuntipalkan suuruisen odotusajan korvauksen pitäisi myös tulla tuolta koko työ ja valmius ajalta.

      • luottoukko

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.


      • luottoukko
        luottoukko kirjoitti:

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.

        Asetuksen tekstihän sanoo:
        "Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana."
        Lepoaikojen täyttyminen siis lasketaan 24 tuntia työvuoron alkamisesta. Vuorokausilevon on täytyttävä 24 tunnin kuluessa työvuoron alkamisesta. Kun vuorokausilevon saa lyhentää vain kolme kertaa, ei neljännen 15 tuntisen vuoron jälkeen ole mahdollisuutta saada riittävää lepoaikaa täyteen. Vaikka lepäilisi viikon tuon neljännen 15-tuntisen jälkeen, laskettaisiin vuorokausilepo silti lyhennetyksi yhden kerran liikaa.


      • ???????!!!!!!
        luottoukko kirjoitti:

        Asetuksen tekstihän sanoo:
        "Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana."
        Lepoaikojen täyttyminen siis lasketaan 24 tuntia työvuoron alkamisesta. Vuorokausilevon on täytyttävä 24 tunnin kuluessa työvuoron alkamisesta. Kun vuorokausilevon saa lyhentää vain kolme kertaa, ei neljännen 15 tuntisen vuoron jälkeen ole mahdollisuutta saada riittävää lepoaikaa täyteen. Vaikka lepäilisi viikon tuon neljännen 15-tuntisen jälkeen, laskettaisiin vuorokausilepo silti lyhennetyksi yhden kerran liikaa.

        "3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika."

        Kyllä minä tulkitsen tuon niin että jos 24h ei riitä täyteen lepoon niin lepo voi jatkua. Eli varsinkin nelipäiväiväisellä työviikolla onnistuu 4 x 15h tyohönsidonnaisuusaika. Tosin ainakin meikäläisellä tuo tarkoittaisi 60h/vko eli kahdenviikon jaksoon 120h. Isäntä jo nyt valittelee 100% tunteja eli saattaisin päästä melkein haaveilemaani vko töitä vko vapaalla rytmiin


      • oossoossi
        luottoukko kirjoitti:

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.

        ittekin ajatteleen oikein aivoilla ja 3 kertaahan se on.


    • Anonyymi

      Vuorokausilevon tulee olla yhdenjaksoinen ja kestoltaan vähintään 11 tuntia jokaista 24 tunnin jaksoa kohden. Työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla enintään 13 tuntia.

      Vuorokausilepo voidaan jakaa pidettäväksi kahtena erillisenä jaksona, joista ensimmäisen tulee olla vähintään kolme tuntia ja jälkimmäisen vähintään yhdeksän tuntia. Työn alkaessa vuorokausilevon jälkeen alkaa uusi 24 tunnin jakso.

      Vuorokausilevon saa kahden viikoittaisen lepoajan välillä lyhentää enintään kolme kertaa vähintään yhdeksän tunnin (= lyhennetty lepoaika) mittaiseksi. Tällöin työhönsidonnaisuusaika on enintään 15 tuntia.

      • Anonyymi

        Näinhän se työaikalaki määrittää asian. Olen onnekas kun saan tehdä työtä jakelutyössä uuden karhealla 3 akselisella ja vaihtoehtoisesti puoliperällä 5 päivänä viikossa ma-pe työaika alkaa klo 5. Työpäivän pituus 8-10 tuntia. Viikonloput aina vapaat. Näin on ollut vuosikymmenet asian laita. Silti luen usein tällä foorumilla tekstiä etteivät Penat pidä minun työtäni oikeana kuljettajan työnä vaan heidän mielestään vain sellainen "tosi rekkamiehen" työ on se ainut ja oikea , työ jossa kokoajan pitää laskea ajoaikoja, taukojen pituuksia ettei riko lakeja. No........ jokainen on oman elämänsä sankari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se työaikalaki määrittää asian. Olen onnekas kun saan tehdä työtä jakelutyössä uuden karhealla 3 akselisella ja vaihtoehtoisesti puoliperällä 5 päivänä viikossa ma-pe työaika alkaa klo 5. Työpäivän pituus 8-10 tuntia. Viikonloput aina vapaat. Näin on ollut vuosikymmenet asian laita. Silti luen usein tällä foorumilla tekstiä etteivät Penat pidä minun työtäni oikeana kuljettajan työnä vaan heidän mielestään vain sellainen "tosi rekkamiehen" työ on se ainut ja oikea , työ jossa kokoajan pitää laskea ajoaikoja, taukojen pituuksia ettei riko lakeja. No........ jokainen on oman elämänsä sankari.

        Sinä olet oman elämäsi pelle-hermanni. Kuljetuspiireissä ja vakavasti otettavien kuljettajien joiden asiantuntemusta arvostetaan myös esimiespiireissä sinut luokitellaan mukavuuden haluiseksi luuseriksi sellaiseksi suojatyöpaikan omaavaksi ns. ammattimieheksi ( siis sinun omassa mielessä) mahtavaa pyöritellä uuden karheaa Scaniaa 8 tuntia päivässä.
        Samaan aikaan todelliset ammattilaiset raatavat yötäpäivää ja rikkovat tyhmiä lakeja jotta saavat elantonsa. En todellakaan pidä sinua kuljetusalan ammattilaisena. Sen verran voin myöntyä ,että duunari, työläinen tai sekatyömies on se oikea nimike kohdallasi,sillä teet sentään työtä etkä vetelehdi .Siitä yläfemmat sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet oman elämäsi pelle-hermanni. Kuljetuspiireissä ja vakavasti otettavien kuljettajien joiden asiantuntemusta arvostetaan myös esimiespiireissä sinut luokitellaan mukavuuden haluiseksi luuseriksi sellaiseksi suojatyöpaikan omaavaksi ns. ammattimieheksi ( siis sinun omassa mielessä) mahtavaa pyöritellä uuden karheaa Scaniaa 8 tuntia päivässä.
        Samaan aikaan todelliset ammattilaiset raatavat yötäpäivää ja rikkovat tyhmiä lakeja jotta saavat elantonsa. En todellakaan pidä sinua kuljetusalan ammattilaisena. Sen verran voin myöntyä ,että duunari, työläinen tai sekatyömies on se oikea nimike kohdallasi,sillä teet sentään työtä etkä vetelehdi .Siitä yläfemmat sinulle!

        Kuules poitsu, älä ikinä laita jakelukuskeille yläfemmoja. Se luuseriporukka ei sellaisia ansaitse. Se on sellaista sakkia ,että hävettää . Tullaan kuljetusalalle on hankittu BCE kortti esimerkiksi veronmaksajien rahoilla ammattikoulussa tai aikuiskoulutuksessa
        ,mutta ei olla valmiita tarttumaan haasteeseen siirtyä kuorma-autosta tosimiesten töihin, eli yhdistelmäkuljettajan hommiin. Nämä luuseripojat kaivavat rusinat pullasta ja ajelevat
        päivätyötä jakoautoillaan elvistelvät facebookissa rakentamillaan omakotitaloillaan ja riemulomillaan etelässä perheidensä kanssa.Sitten kehutaan ,että on paljon vapaa-aikaa ja työt ei paina viikonloppuina. Kas kun ei kehuta,että ollaan tässä perhevapaalla taaperon kanssa. Kun kuljetusalalle tullaan töihin niin tehdään töitä aina tappiin asti ja vähän siihen päälle.Kun kortista löytyy kirjaimia niin ne kaikki hyödynnetään. Kun karpaasi painaa yhtäsoittoa 48 tuntia hyvin kevyellä ruokailulla ja silmät pysyy vielä auki niin se on sellainen isänmaallinen teko jolle koko kuljetusyhteisö voi ja täytyy antaa todella isot yläfemmat sillä hän on aito suomalainen rahtari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules poitsu, älä ikinä laita jakelukuskeille yläfemmoja. Se luuseriporukka ei sellaisia ansaitse. Se on sellaista sakkia ,että hävettää . Tullaan kuljetusalalle on hankittu BCE kortti esimerkiksi veronmaksajien rahoilla ammattikoulussa tai aikuiskoulutuksessa
        ,mutta ei olla valmiita tarttumaan haasteeseen siirtyä kuorma-autosta tosimiesten töihin, eli yhdistelmäkuljettajan hommiin. Nämä luuseripojat kaivavat rusinat pullasta ja ajelevat
        päivätyötä jakoautoillaan elvistelvät facebookissa rakentamillaan omakotitaloillaan ja riemulomillaan etelässä perheidensä kanssa.Sitten kehutaan ,että on paljon vapaa-aikaa ja työt ei paina viikonloppuina. Kas kun ei kehuta,että ollaan tässä perhevapaalla taaperon kanssa. Kun kuljetusalalle tullaan töihin niin tehdään töitä aina tappiin asti ja vähän siihen päälle.Kun kortista löytyy kirjaimia niin ne kaikki hyödynnetään. Kun karpaasi painaa yhtäsoittoa 48 tuntia hyvin kevyellä ruokailulla ja silmät pysyy vielä auki niin se on sellainen isänmaallinen teko jolle koko kuljetusyhteisö voi ja täytyy antaa todella isot yläfemmat sillä hän on aito suomalainen rahtari.

        Ota youtube ja klikkaa JVG -amattimies. Olit sitten jakelukuski tai rekkamies jos olet tosi ammattilainen niin lopussa kiitos seisoo. Työ kuin työ jos sen teet huolella ja rakastaen omaa työtäsi ja asiakkaitasi niin lopussa kiitos seisoo eli sinä olet tyytyväinen suoritukseesi. Onhan se vallan mainio video JVG:ltä pitkästä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota youtube ja klikkaa JVG -amattimies. Olit sitten jakelukuski tai rekkamies jos olet tosi ammattilainen niin lopussa kiitos seisoo. Työ kuin työ jos sen teet huolella ja rakastaen omaa työtäsi ja asiakkaitasi niin lopussa kiitos seisoo eli sinä olet tyytyväinen suoritukseesi. Onhan se vallan mainio video JVG:ltä pitkästä aikaa.

        siis jokainen on oman elämänsä seppä. Seppä Ilmari joka takoo rahaa ja menestystä tai sitten se luuseri ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe