13 vai 15 tuntia?

osssssi

Kertokaas ny joku oikeen viisas ihminen että saako työhön sidonnaisuusaikaa rahtimies laillisesti venyttää 15:een tuntiin vai onko 13 t absolut maksimi ja piste. Itse en ole missään paperissa nähny että sais. Terv. Ossi

24

8299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luottoukko

      Papereita joita voit yrittää tavailla on esimerkiksi EU:n ajo- ja lepoaika-asetus ja Kuorma-autoalan TES. Tosin molemmissa tuo on kirjoitettu toisin päin, eli vuorokautinen lepoaika voidaan kolme kertaa viikossa lyhentää 9 tuntiin. 24 tuntia miinus 9 tuntia on yllättäen 15 tuntia.

      • osssssi

        tuon halusinki tietää. Kiitos. Vaikka paussin paikka silti 50 km ennen kotiovea kun tuli se kymppituntinen ajo täyteen. mutta kiitos vastauksesta. meikä kun ei osaa laskea kun kahteenkytäyhteen =b. nyt sitte 11 tuntia kaljaa. niinku se ka-lerppu.


      • qsssssi

        logiikkaa että kun tehdään pidempää päivää ni pidetää lyhyempi tauko. mutta onhan noita muitakin asioita mitä en tajua. esimerkiksi mun emäntä.


    • pikkasen pöllöjä

      että kun lepo-aikaa voi lyhentää 9 h kolmasti viikossa, niin työpäivä on sitten 15 h. Ei se niin mene vaan lepo-aika lyhene 9 h ja sitten voitaas alkaa sen 13 h putken ja sitten 9h lepo ja 13 työtä. Mutta ei viittätoista tuntia

      • oletkin!

        Kyllä toi 15 tuntinen päivä on ihan laillinen mutta vaan kaksi kertaa viikossa. Ota asioista selvää urpo!


      • sinullakin
        oletkin! kirjoitti:

        Kyllä toi 15 tuntinen päivä on ihan laillinen mutta vaan kaksi kertaa viikossa. Ota asioista selvää urpo!

        Ei mennyt sinullakaan oikein, joten tietoa etsimään vaan.


    • osshi

      No nih. Tässä sitä taas ollaan. Ekaks tulee vastaus et 3 kertaa viikossa voi venuttaa, sit tulee ettei kertaakaan ja kolmas vastaus on et 2 kertaa viikossa saa venyttää. Mut löysin seuraavaa tekstii: "työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla ENINTÄÄN 13 tuntia". Mä luulen että pidän nyssitte siittä kiinni. Mutta kertokaas onko ketään sakoteltu 15 h työhönsidonnaisuusajasta vaikka kaikki muu olis ok.

      • Mikkoooooo......

        Mua sakotettiin Saksan poliisin toimesta seuraavasti: Yhtenä päivänä työpäivän pituudeksi tuli n.16h, poliisi ei sakottanu siitä että päivän pituus ylitti tuon 15h vaan siitä että yötauko oli liian lyhyt.. (se oli erikseen mainittuna sakkolapussa) vaikka pidin tuon 16h päivän jälkeen yli 12h tauon. Mutta.. 24-16=8, eli kyseiseen 24h jaksoon ei enää mahtunut 9h taukoa koska päivän pituus oli 16h.. ei auttanu vaikka se tauko jatku seuraavan 24h jakson puolella..

        Jos teet yli 13h päivän ja pidät 11h tauon, poliisi laskee sen vaan 9h tauoksi koska virallisesti katsotaan viikkoa 24h jaksoissa.. Ainakin näin toimitaan Saksassa.


      • skdl
        Mikkoooooo...... kirjoitti:

        Mua sakotettiin Saksan poliisin toimesta seuraavasti: Yhtenä päivänä työpäivän pituudeksi tuli n.16h, poliisi ei sakottanu siitä että päivän pituus ylitti tuon 15h vaan siitä että yötauko oli liian lyhyt.. (se oli erikseen mainittuna sakkolapussa) vaikka pidin tuon 16h päivän jälkeen yli 12h tauon. Mutta.. 24-16=8, eli kyseiseen 24h jaksoon ei enää mahtunut 9h taukoa koska päivän pituus oli 16h.. ei auttanu vaikka se tauko jatku seuraavan 24h jakson puolella..

        Jos teet yli 13h päivän ja pidät 11h tauon, poliisi laskee sen vaan 9h tauoksi koska virallisesti katsotaan viikkoa 24h jaksoissa.. Ainakin näin toimitaan Saksassa.

        Vuorokautinen työaika pitää tehdä 13 tunnin aikana jos työajan jälkeen on 11 tunnin tauko. 15 t jos tauko on 9 t. 13 11=24. 15 9=24


      • TYÖ --10
        skdl kirjoitti:

        Vuorokautinen työaika pitää tehdä 13 tunnin aikana jos työajan jälkeen on 11 tunnin tauko. 15 t jos tauko on 9 t. 13 11=24. 15 9=24

        Homma on yksinkertainen ajo aika saa olla kolmesti viikossa 9h ja kasi kertaa viikossa 10 h .vuorokausi levon osalta tilanne on tämä kolmesti viikkoon 9h ja sit kahdesti viikkon 11h.Työhön sidonnaisuus aika on se mitä levolta jää eli 24 tuntia - 9 tai 11 niin se on työhön sidonaisuus aika.Myös kaikki taot lasketaan työhön sidonnaisuus aikaan.


      • oosssiii
        TYÖ --10 kirjoitti:

        Homma on yksinkertainen ajo aika saa olla kolmesti viikossa 9h ja kasi kertaa viikossa 10 h .vuorokausi levon osalta tilanne on tämä kolmesti viikkoon 9h ja sit kahdesti viikkon 11h.Työhön sidonnaisuus aika on se mitä levolta jää eli 24 tuntia - 9 tai 11 niin se on työhön sidonaisuus aika.Myös kaikki taot lasketaan työhön sidonnaisuus aikaan.

        "työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla ENINTÄÄN 13 tuntia".


      • luottoukko

        Tekstiähän maailmaan mahtuu. Se että jotain on kirjoitettu ja julkaistu, ei tarkoita että se olisi totta tai ajantasaista tietoa. Jos viittaat työsuojelupiirin ohjevihkoseen, niin luepas siitä alapuolelta ne ei lihavoidulla olevat lisäykset. Siellä lukeekin, että kolme kertaa viikossa vuorokautinen lepoaika voidaan lyhentää 9 tuntiin ja perässä suluissa: Työhönsidonnaisuusaika 15 tuntia.

        Tässä ihan suoraan EU:n ajo ja lepoaika-asetuksen tekstistä:
        8 artikla

        1. Kuljettajan on pidettävä vuorokautiset ja viikoittaiset lepoajat.

        2. Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana.

        3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika.

        4. Kuljettaja voi pitää enintään kolme lyhennettyä vuorokautista lepoaikaa kahden viikoittaisen lepoajan välillä.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:FI:HTML


      • ossionnellinen
        luottoukko kirjoitti:

        Tekstiähän maailmaan mahtuu. Se että jotain on kirjoitettu ja julkaistu, ei tarkoita että se olisi totta tai ajantasaista tietoa. Jos viittaat työsuojelupiirin ohjevihkoseen, niin luepas siitä alapuolelta ne ei lihavoidulla olevat lisäykset. Siellä lukeekin, että kolme kertaa viikossa vuorokautinen lepoaika voidaan lyhentää 9 tuntiin ja perässä suluissa: Työhönsidonnaisuusaika 15 tuntia.

        Tässä ihan suoraan EU:n ajo ja lepoaika-asetuksen tekstistä:
        8 artikla

        1. Kuljettajan on pidettävä vuorokautiset ja viikoittaiset lepoajat.

        2. Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana.

        3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika.

        4. Kuljettaja voi pitää enintään kolme lyhennettyä vuorokautista lepoaikaa kahden viikoittaisen lepoajan välillä.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:FI:HTML

        kun mä paljon ajan lyhennettyä työviikkoa (4 pvää) ni voin käytkats pitää kaikki 3 taukoo 9 t ja tehdä työpäivät 15 t. Siis työhönsidonnaisuusaika. Onko näin? ja jos on ni nyt alkaa kerkiin kotonakin käymään viikolla. Kokopäivärahoja voi tietty tulla vähempi.


    • pikkuyrittäjä

      Tämä on nyt juttu jossa pitää ymmärtää monta asiaa yhtä aikaisesti.
      Vuorokaudessa on 24 h ja minimi lepoajan saa kolmesti lyhentää 9h siiis erotus 15h saa tulla ainakin neljästi, koska se saa tulla sekä minimi lepoajan jälkeen että ennen.
      Kuitenkin tämän pitäisi olla autossa-asuvallekuskille hyvä asia, koska myös palkan tai ainakin tuntipalkan suuruisen odotusajan korvauksen pitäisi myös tulla tuolta koko työ ja valmius ajalta.

      • luottoukko

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.


      • luottoukko
        luottoukko kirjoitti:

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.

        Asetuksen tekstihän sanoo:
        "Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana."
        Lepoaikojen täyttyminen siis lasketaan 24 tuntia työvuoron alkamisesta. Vuorokausilevon on täytyttävä 24 tunnin kuluessa työvuoron alkamisesta. Kun vuorokausilevon saa lyhentää vain kolme kertaa, ei neljännen 15 tuntisen vuoron jälkeen ole mahdollisuutta saada riittävää lepoaikaa täyteen. Vaikka lepäilisi viikon tuon neljännen 15-tuntisen jälkeen, laskettaisiin vuorokausilepo silti lyhennetyksi yhden kerran liikaa.


      • ???????!!!!!!
        luottoukko kirjoitti:

        Asetuksen tekstihän sanoo:
        "Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.

        Jos se vuorokautisen lepoajan osa, joka sisältyy kyseiseen 24 tunnin ajanjaksoon, on vähintään yhdeksän tuntia mutta vähemmän kuin 11 tuntia, kyseistä vuorokautista lepoaikaa on pidettävä lyhennettynä vuorokautisena lepoaikana."
        Lepoaikojen täyttyminen siis lasketaan 24 tuntia työvuoron alkamisesta. Vuorokausilevon on täytyttävä 24 tunnin kuluessa työvuoron alkamisesta. Kun vuorokausilevon saa lyhentää vain kolme kertaa, ei neljännen 15 tuntisen vuoron jälkeen ole mahdollisuutta saada riittävää lepoaikaa täyteen. Vaikka lepäilisi viikon tuon neljännen 15-tuntisen jälkeen, laskettaisiin vuorokausilepo silti lyhennetyksi yhden kerran liikaa.

        "3. Vuorokautista lepoaikaa voidaan pidentää niin, että siitä tulee säännöllinen tai lyhennetty viikoittainen lepoaika."

        Kyllä minä tulkitsen tuon niin että jos 24h ei riitä täyteen lepoon niin lepo voi jatkua. Eli varsinkin nelipäiväiväisellä työviikolla onnistuu 4 x 15h tyohönsidonnaisuusaika. Tosin ainakin meikäläisellä tuo tarkoittaisi 60h/vko eli kahdenviikon jaksoon 120h. Isäntä jo nyt valittelee 100% tunteja eli saattaisin päästä melkein haaveilemaani vko töitä vko vapaalla rytmiin


      • oossoossi
        luottoukko kirjoitti:

        Koska ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan hommaa tarkastellaan nimenomaan 24 tunnin jaksoissa, saa tuon 15-tuntisen tehdä vain kolme kertaa.

        ittekin ajatteleen oikein aivoilla ja 3 kertaahan se on.


    • Anonyymi

      Vuorokausilevon tulee olla yhdenjaksoinen ja kestoltaan vähintään 11 tuntia jokaista 24 tunnin jaksoa kohden. Työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla enintään 13 tuntia.

      Vuorokausilepo voidaan jakaa pidettäväksi kahtena erillisenä jaksona, joista ensimmäisen tulee olla vähintään kolme tuntia ja jälkimmäisen vähintään yhdeksän tuntia. Työn alkaessa vuorokausilevon jälkeen alkaa uusi 24 tunnin jakso.

      Vuorokausilevon saa kahden viikoittaisen lepoajan välillä lyhentää enintään kolme kertaa vähintään yhdeksän tunnin (= lyhennetty lepoaika) mittaiseksi. Tällöin työhönsidonnaisuusaika on enintään 15 tuntia.

      • Anonyymi

        Näinhän se työaikalaki määrittää asian. Olen onnekas kun saan tehdä työtä jakelutyössä uuden karhealla 3 akselisella ja vaihtoehtoisesti puoliperällä 5 päivänä viikossa ma-pe työaika alkaa klo 5. Työpäivän pituus 8-10 tuntia. Viikonloput aina vapaat. Näin on ollut vuosikymmenet asian laita. Silti luen usein tällä foorumilla tekstiä etteivät Penat pidä minun työtäni oikeana kuljettajan työnä vaan heidän mielestään vain sellainen "tosi rekkamiehen" työ on se ainut ja oikea , työ jossa kokoajan pitää laskea ajoaikoja, taukojen pituuksia ettei riko lakeja. No........ jokainen on oman elämänsä sankari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se työaikalaki määrittää asian. Olen onnekas kun saan tehdä työtä jakelutyössä uuden karhealla 3 akselisella ja vaihtoehtoisesti puoliperällä 5 päivänä viikossa ma-pe työaika alkaa klo 5. Työpäivän pituus 8-10 tuntia. Viikonloput aina vapaat. Näin on ollut vuosikymmenet asian laita. Silti luen usein tällä foorumilla tekstiä etteivät Penat pidä minun työtäni oikeana kuljettajan työnä vaan heidän mielestään vain sellainen "tosi rekkamiehen" työ on se ainut ja oikea , työ jossa kokoajan pitää laskea ajoaikoja, taukojen pituuksia ettei riko lakeja. No........ jokainen on oman elämänsä sankari.

        Sinä olet oman elämäsi pelle-hermanni. Kuljetuspiireissä ja vakavasti otettavien kuljettajien joiden asiantuntemusta arvostetaan myös esimiespiireissä sinut luokitellaan mukavuuden haluiseksi luuseriksi sellaiseksi suojatyöpaikan omaavaksi ns. ammattimieheksi ( siis sinun omassa mielessä) mahtavaa pyöritellä uuden karheaa Scaniaa 8 tuntia päivässä.
        Samaan aikaan todelliset ammattilaiset raatavat yötäpäivää ja rikkovat tyhmiä lakeja jotta saavat elantonsa. En todellakaan pidä sinua kuljetusalan ammattilaisena. Sen verran voin myöntyä ,että duunari, työläinen tai sekatyömies on se oikea nimike kohdallasi,sillä teet sentään työtä etkä vetelehdi .Siitä yläfemmat sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet oman elämäsi pelle-hermanni. Kuljetuspiireissä ja vakavasti otettavien kuljettajien joiden asiantuntemusta arvostetaan myös esimiespiireissä sinut luokitellaan mukavuuden haluiseksi luuseriksi sellaiseksi suojatyöpaikan omaavaksi ns. ammattimieheksi ( siis sinun omassa mielessä) mahtavaa pyöritellä uuden karheaa Scaniaa 8 tuntia päivässä.
        Samaan aikaan todelliset ammattilaiset raatavat yötäpäivää ja rikkovat tyhmiä lakeja jotta saavat elantonsa. En todellakaan pidä sinua kuljetusalan ammattilaisena. Sen verran voin myöntyä ,että duunari, työläinen tai sekatyömies on se oikea nimike kohdallasi,sillä teet sentään työtä etkä vetelehdi .Siitä yläfemmat sinulle!

        Kuules poitsu, älä ikinä laita jakelukuskeille yläfemmoja. Se luuseriporukka ei sellaisia ansaitse. Se on sellaista sakkia ,että hävettää . Tullaan kuljetusalalle on hankittu BCE kortti esimerkiksi veronmaksajien rahoilla ammattikoulussa tai aikuiskoulutuksessa
        ,mutta ei olla valmiita tarttumaan haasteeseen siirtyä kuorma-autosta tosimiesten töihin, eli yhdistelmäkuljettajan hommiin. Nämä luuseripojat kaivavat rusinat pullasta ja ajelevat
        päivätyötä jakoautoillaan elvistelvät facebookissa rakentamillaan omakotitaloillaan ja riemulomillaan etelässä perheidensä kanssa.Sitten kehutaan ,että on paljon vapaa-aikaa ja työt ei paina viikonloppuina. Kas kun ei kehuta,että ollaan tässä perhevapaalla taaperon kanssa. Kun kuljetusalalle tullaan töihin niin tehdään töitä aina tappiin asti ja vähän siihen päälle.Kun kortista löytyy kirjaimia niin ne kaikki hyödynnetään. Kun karpaasi painaa yhtäsoittoa 48 tuntia hyvin kevyellä ruokailulla ja silmät pysyy vielä auki niin se on sellainen isänmaallinen teko jolle koko kuljetusyhteisö voi ja täytyy antaa todella isot yläfemmat sillä hän on aito suomalainen rahtari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules poitsu, älä ikinä laita jakelukuskeille yläfemmoja. Se luuseriporukka ei sellaisia ansaitse. Se on sellaista sakkia ,että hävettää . Tullaan kuljetusalalle on hankittu BCE kortti esimerkiksi veronmaksajien rahoilla ammattikoulussa tai aikuiskoulutuksessa
        ,mutta ei olla valmiita tarttumaan haasteeseen siirtyä kuorma-autosta tosimiesten töihin, eli yhdistelmäkuljettajan hommiin. Nämä luuseripojat kaivavat rusinat pullasta ja ajelevat
        päivätyötä jakoautoillaan elvistelvät facebookissa rakentamillaan omakotitaloillaan ja riemulomillaan etelässä perheidensä kanssa.Sitten kehutaan ,että on paljon vapaa-aikaa ja työt ei paina viikonloppuina. Kas kun ei kehuta,että ollaan tässä perhevapaalla taaperon kanssa. Kun kuljetusalalle tullaan töihin niin tehdään töitä aina tappiin asti ja vähän siihen päälle.Kun kortista löytyy kirjaimia niin ne kaikki hyödynnetään. Kun karpaasi painaa yhtäsoittoa 48 tuntia hyvin kevyellä ruokailulla ja silmät pysyy vielä auki niin se on sellainen isänmaallinen teko jolle koko kuljetusyhteisö voi ja täytyy antaa todella isot yläfemmat sillä hän on aito suomalainen rahtari.

        Ota youtube ja klikkaa JVG -amattimies. Olit sitten jakelukuski tai rekkamies jos olet tosi ammattilainen niin lopussa kiitos seisoo. Työ kuin työ jos sen teet huolella ja rakastaen omaa työtäsi ja asiakkaitasi niin lopussa kiitos seisoo eli sinä olet tyytyväinen suoritukseesi. Onhan se vallan mainio video JVG:ltä pitkästä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota youtube ja klikkaa JVG -amattimies. Olit sitten jakelukuski tai rekkamies jos olet tosi ammattilainen niin lopussa kiitos seisoo. Työ kuin työ jos sen teet huolella ja rakastaen omaa työtäsi ja asiakkaitasi niin lopussa kiitos seisoo eli sinä olet tyytyväinen suoritukseesi. Onhan se vallan mainio video JVG:ltä pitkästä aikaa.

        siis jokainen on oman elämänsä seppä. Seppä Ilmari joka takoo rahaa ja menestystä tai sitten se luuseri ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe