retkelle

päiväksi

Olen lähdössä viikoksi Edinburgiin syyskuussa. Minulla ei ole ajokorttia, joten kyselen julkisista kulkuneuvoista. Onko kukaan matkustanut esim. junalla Stirlingiin päiväreissulle Edinburgista? Siellä näyttää olevan ainakin Stirlingin linna ja muutakin mielenkiintoista.
Toinen paikka, mikä tuli mieleen on Glaskow.
Minua kiinnostaa vanhat rakennukset ja taide.

3

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matka-Tapsa

      Jos olet jo Edinburghissa, matkustaminen Glasgowiin tarkoittaisi vain menemistä huonompaan suuntaan…

      Tai siis vakavammin: jos olet kiinnostunut pelkästään shoppailemisesta, siihen Glasgow saattaa olla parempikin paikka. Toinen syy mennä sinne saattaisi (ellet halua vartta vasten vierailla jossakin tietämässäsi nähtävyydessä) olla halu nähdä tyypillinen iso brittiläinen teollisuuskaupunki…
      Edinburgh on omanlaisensa ja yksi Euroopan parhaimpia, jos ei kaikkein paras, kaupunkikohde.
      Sekä Stirlingiin että Glasgowhun on helppo tehdä päivänmatka. Junalla pääsee molempiin, ja Stirlingiin voi harkita myös bussimatkaa.

      Stirlingistä saa myös päivässä kohtuullisen hyvän käsityksen. Sen on joskus väitetty olevan vähän kuin Edinburgh pienessä koossa (mutta siinä liepeillä näkyy jo Ylämaan raja ja kukkuloita), mutta kyllä pienen kaupungin syke ja ilmipiiri silti on erilainen.

    • Nina A

      Aloittajalle tämä tulee jo kovasti myöhässä :D mutta jotakuta muuta saattaa kiinnostaa, että Stirlingiin pääsee Edistä kätevästi junalla Haymarketin asemalta noin tunnissa. Hinta menopaluulle on n. £ 8,50.

      Me käytiin viime kesän Edinburghin matkalla päiväreissulla Stirlingissä ja ainakin mä ihastuin tuohon pikkukaupunkiin ihan täysillä! Ihanan historiallinen fiilis ja paljon kodikkaampi tunnelma kuin vaikka Edissä. Stirlingin linnakin oli ainakin mun mielestä paljon parempi kuin Edin linna. Edin linnasta kun näkee selvästi, että se on aina ollut linnake, kun taas Stirlingin linna on tehty asumuskäyttöön ja näinollen kodikkaampi.

      Me vietettiin suurin osa päivää linnaa kiertäessä. Kannattaa myös osallistua Argyll's Lodging'n esittelyyn, jos vain sattuu olla paikalla kun kiertokäynti alkaa. Ihan mielenkiintoinen rakennus sekin. Ja ehdottomasti kannattaa käydä siinä linnan kupeessa olevassa kirkossa Church of the Holy Rude. Nätti 1100-luvun kirkko ja yhtä vanha hautausmaa.

      Muuten kierreltiin vain kaupungilla ennen "kotiinlähtöä". Se jäi vähän harmittamaan, ettei ollut lopulta enää aikaa käydä tsekkaamassa Wallacen monumenttia.

      • Skotlantiin

        Olemme lähdössä parin viikon päästä Edinburghiin. Meinasimme käydä ainakin glasgowssa, muta haluaisimme nähdä myös Skotlanin nummet ja mahdollisesti Loch Ness. Onko linjoilla ketään kuka osaisi opastaa ensikertalaisia Skotlantiin matkustajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe