Mitä virkaa Otaniemen papilla?

präst

Olen menossa huomenna työpaikkahaastatteluun. Papin hommia ajattelin Otaniemessä tehdä, jos tärppää. Mutta kertokaa te asiantuntijat, mitä ihmettä papin pitäisi siellä korkeakoululla teidän mielestä tehdä?

5

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Vau, aivan uusi aihe!

      No kuten varmasti tiedät, Otaniemi on aikamoinen "lähetysalue" mutta varmasti haastava. Toisaalta, se on myös tapakristittyjen valtakunta enkä tiedä, onko heistä toimintaan osallistujiksi. Omien tuttavuuksien pohjalta he ovat lähinnä kiinnostuneita kirkkohäistä ja ristiäisistä.

      Mutta heterogeeniseen joukkoon mahtuu myös (syvästi) uskovia ja käsittääkseni Ristinkillalla on varsin aktiivista toimintaa. Valitettavasti se kulkee vähän hörhön maineessa, koska kansalle kuuluvimman panoksen antaa äänekkäämmin paasaava pieni joukko.

      Jos kristinuskon kokee omakseen, tarjottavaa on varmasti paljon yksinäisten ja väsyneiden opiskelijoiden parissa. Olen vuosien varrella nähnyt useita ilmoituksia, kuinka papin "ovi on avoinna" ja se lienee parasta tarjottavaa. Ne, jotka muutenkin joukkoon liittyvät, tulevat sinne varmasti ns. alaryhmistä tiedotettavien tapahtumien/listauksien perusteella.

      Hyvä puoli on se, että Niemessä on keskimäärin asiallista, fiksua ja mukavaa porukkaa, joten työrauha on taattu ja hedelmällinen, luulen minä.

      Itse olen perinteinen uskonnoton luonnontieteilijä mutta tsemppiä jatkoon!

      • den samma prästen

        Niin. Ristin kilta on yhteiskristillistä toimintaa. Siellä ovat kotonaan helluntailaiset ja ev.lut kirkon äärikonservatiivit. Yhteistyötä papin tulee toki tehdä killan kanssa. Sovussa.

        Juu. tavattavissa on varmasti tarpeen olla. Masennusta, yksinäisyyttä... yms. riittää.

        Pitäisikö papin hengailla mahdollisimman paljon näkyvillä vai onko parempi että on päivystysajat ja -paikat? Millaiseen toimintaan entiset isosnuoret yms. porukka tulisi mukaan? Kuinka viritellä itsekunkin opiskelualan etiikan pohdintaa? Kiinnostaako opiskelijoita oman alan ja yhteiskuntaetiikan pihtiminen? Miten nykiä pahimmin nörttiintyneitä tähän todellisuuteen? Järjestänkö opintoretkiä vankiloihin, siltojen alle, perhehelvetteihin, sairaaloihin??

        Noi joo. Nyt taidan paneutua miettimään, mitä laittais päälle tuohon haastatteluun! Nainen kun olen.


      • Roope K.
        den samma prästen kirjoitti:

        Niin. Ristin kilta on yhteiskristillistä toimintaa. Siellä ovat kotonaan helluntailaiset ja ev.lut kirkon äärikonservatiivit. Yhteistyötä papin tulee toki tehdä killan kanssa. Sovussa.

        Juu. tavattavissa on varmasti tarpeen olla. Masennusta, yksinäisyyttä... yms. riittää.

        Pitäisikö papin hengailla mahdollisimman paljon näkyvillä vai onko parempi että on päivystysajat ja -paikat? Millaiseen toimintaan entiset isosnuoret yms. porukka tulisi mukaan? Kuinka viritellä itsekunkin opiskelualan etiikan pohdintaa? Kiinnostaako opiskelijoita oman alan ja yhteiskuntaetiikan pihtiminen? Miten nykiä pahimmin nörttiintyneitä tähän todellisuuteen? Järjestänkö opintoretkiä vankiloihin, siltojen alle, perhehelvetteihin, sairaaloihin??

        Noi joo. Nyt taidan paneutua miettimään, mitä laittais päälle tuohon haastatteluun! Nainen kun olen.

        En ole kovin uskonnollinen, vaan omasta mielestäni hyvin keskimääräinen suomalainen.

        Minusta silti loisi turvaa, luottamusta ja positiivisia tunteita, jos pappi olisi läsnä. Ihan käytävillä, ruokalassa ja vaikka kirjastossa. Aina joskus joku vähän heikkouskoisempi (tai vaikka todella voimakkaasti uskovakin) vaikeassa elämäntilanteessa saattaa saada siitä hyvän mielen, että näkee konkreettisesti jutteluapua olevan tarjolla. Ehkäpä tämä henkilö uskaltaa tulla myös juttelemaan.

        Otaniemi ei varmaan ole helpoin paikka toimia pappina, mutta joskus on tärkeää mennä eksyneiden karitsojen sekaan.


    • pedon merkki

      "Mitä virkaa Otaniemen papilla?"

      Sanoppas muuta, varsinkaan kun siellä ei ole edes pieniä lapsia vaan jo aikuisia opiskelijoita.

    • dippa

      Ainakin se vihki minut avioliittoon :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe