Mitä virkaa Otaniemen papilla?

präst

Olen menossa huomenna työpaikkahaastatteluun. Papin hommia ajattelin Otaniemessä tehdä, jos tärppää. Mutta kertokaa te asiantuntijat, mitä ihmettä papin pitäisi siellä korkeakoululla teidän mielestä tehdä?

5

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Vau, aivan uusi aihe!

No kuten varmasti tiedät, Otaniemi on aikamoinen "lähetysalue" mutta varmasti haastava. Toisaalta, se on myös tapakristittyjen valtakunta enkä tiedä, onko heistä toimintaan osallistujiksi. Omien tuttavuuksien pohjalta he ovat lähinnä kiinnostuneita kirkkohäistä ja ristiäisistä.

Mutta heterogeeniseen joukkoon mahtuu myös (syvästi) uskovia ja käsittääkseni Ristinkillalla on varsin aktiivista toimintaa. Valitettavasti se kulkee vähän hörhön maineessa, koska kansalle kuuluvimman panoksen antaa äänekkäämmin paasaava pieni joukko.

Jos kristinuskon kokee omakseen, tarjottavaa on varmasti paljon yksinäisten ja väsyneiden opiskelijoiden parissa. Olen vuosien varrella nähnyt useita ilmoituksia, kuinka papin "ovi on avoinna" ja se lienee parasta tarjottavaa. Ne, jotka muutenkin joukkoon liittyvät, tulevat sinne varmasti ns. alaryhmistä tiedotettavien tapahtumien/listauksien perusteella.

Hyvä puoli on se, että Niemessä on keskimäärin asiallista, fiksua ja mukavaa porukkaa, joten työrauha on taattu ja hedelmällinen, luulen minä.

Itse olen perinteinen uskonnoton luonnontieteilijä mutta tsemppiä jatkoon!

• den samma prästen

Niin. Ristin kilta on yhteiskristillistä toimintaa. Siellä ovat kotonaan helluntailaiset ja ev.lut kirkon äärikonservatiivit. Yhteistyötä papin tulee toki tehdä killan kanssa. Sovussa.

Juu. tavattavissa on varmasti tarpeen olla. Masennusta, yksinäisyyttä... yms. riittää.

Pitäisikö papin hengailla mahdollisimman paljon näkyvillä vai onko parempi että on päivystysajat ja -paikat? Millaiseen toimintaan entiset isosnuoret yms. porukka tulisi mukaan? Kuinka viritellä itsekunkin opiskelualan etiikan pohdintaa? Kiinnostaako opiskelijoita oman alan ja yhteiskuntaetiikan pihtiminen? Miten nykiä pahimmin nörttiintyneitä tähän todellisuuteen? Järjestänkö opintoretkiä vankiloihin, siltojen alle, perhehelvetteihin, sairaaloihin??

Noi joo. Nyt taidan paneutua miettimään, mitä laittais päälle tuohon haastatteluun! Nainen kun olen.

• Roope K.
        den samma prästen kirjoitti:

Niin. Ristin kilta on yhteiskristillistä toimintaa. Siellä ovat kotonaan helluntailaiset ja ev.lut kirkon äärikonservatiivit. Yhteistyötä papin tulee toki tehdä killan kanssa. Sovussa.

Juu. tavattavissa on varmasti tarpeen olla. Masennusta, yksinäisyyttä... yms. riittää.

Pitäisikö papin hengailla mahdollisimman paljon näkyvillä vai onko parempi että on päivystysajat ja -paikat? Millaiseen toimintaan entiset isosnuoret yms. porukka tulisi mukaan? Kuinka viritellä itsekunkin opiskelualan etiikan pohdintaa? Kiinnostaako opiskelijoita oman alan ja yhteiskuntaetiikan pihtiminen? Miten nykiä pahimmin nörttiintyneitä tähän todellisuuteen? Järjestänkö opintoretkiä vankiloihin, siltojen alle, perhehelvetteihin, sairaaloihin??

Noi joo. Nyt taidan paneutua miettimään, mitä laittais päälle tuohon haastatteluun! Nainen kun olen.

En ole kovin uskonnollinen, vaan omasta mielestäni hyvin keskimääräinen suomalainen.

Minusta silti loisi turvaa, luottamusta ja positiivisia tunteita, jos pappi olisi läsnä. Ihan käytävillä, ruokalassa ja vaikka kirjastossa. Aina joskus joku vähän heikkouskoisempi (tai vaikka todella voimakkaasti uskovakin) vaikeassa elämäntilanteessa saattaa saada siitä hyvän mielen, että näkee konkreettisesti jutteluapua olevan tarjolla. Ehkäpä tämä henkilö uskaltaa tulla myös juttelemaan.

Otaniemi ei varmaan ole helpoin paikka toimia pappina, mutta joskus on tärkeää mennä eksyneiden karitsojen sekaan.

• pedon merkki

"Mitä virkaa Otaniemen papilla?"

Sanoppas muuta, varsinkaan kun siellä ei ole edes pieniä lapsia vaan jo aikuisia opiskelijoita.

• dippa

Ainakin se vihki minut avioliittoon :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      263
      11655
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      138
      10950
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      235
      6278
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      215
      5129
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      157
      3600
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      174
      3518
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      53
      2428
    8. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      322
      1932
    9. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      10
      1778
    10. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      16
      1664
    Aihe