Opiskelun keskeytys -> työttömäksi

hurrrigaani

Hei, osaisitteko neuvoa. Opiskelen tällä hetkellä ammattikoulussa alaa joka ei tunnu yhtään omalta eikä kiinnosta. Suunnittelin jättäväni opinnot kesken ja keskittymään työnhakuun ja ensi vuonna etsimään uuden koulutuspaikan. Voinko saada työmarkkinatukea, kun vapaaehtoisesti lopetan koulun? Minulla on ennestään yksi ammattitutkinto käytynä.

14

10125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

Tulee karenssi, tietenkin ja kannattaako tässä vaiheessa lukuvuotta lopettaa ? Ja oletko edes kesätöitä hakenut ? Työnhakeminen on aika vaikeaa, yhtä paikkaa kohti tulee helposti toistasataa hakijaa, miten luulet pärjääväsi siinä kisassa, jos et vielä edes tiedä mitä haluat ?

• hurrrigaani

Kuinka pitkä karenssi? Miksi ei tässä vaiheessa, sama kai se lopettaako nyt, vai jakson lopuksi? Olen hakenut kesätöitä ja tiedän kuinka vaikeaa töiden löytäminen on, siksi juuri kysynkin että saanko työnhakuajalle mitään rahallista tukea.

• ojhnjg
        hurrrigaani kirjoitti:

Kuinka pitkä karenssi? Miksi ei tässä vaiheessa, sama kai se lopettaako nyt, vai jakson lopuksi? Olen hakenut kesätöitä ja tiedän kuinka vaikeaa töiden löytäminen on, siksi juuri kysynkin että saanko työnhakuajalle mitään rahallista tukea.

Koska olet ammattikoulutettu, sinulla ei ole opiskelupakkoa ja siksi karenssia ei tule koulutuksen keskeyttämisestä, jos kyse ei ole työkkärin järjestämästä koulutuksesta, niin kuin ei ilmeisesti kohdallasi ole.

• ^^^^

Riippuu iästäsi sekä työssäolostasi.

Jos olet alle 25-v ja ammattikouluttamaton eikä työssäoloa ole väh. 8 kk sellaisessa työssä, jossa työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko, niin seurauksena on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto ja sen jatkoksi 5 kk:n odotusaika. Tuo 5 kk:n rangistustyössäoloehto ei kulu pois muuten kuin ehdon täyttämällä. Se voi siis kestää vaikka siihen asti, kunnes täyttää 25-v.

Toki palkattomissa orjatöissä olemalla saa työmarkkinatuen, mutta mahtaakohan orjatöihinkään päästä kesäaikaan.

Jos sen sijaan olet täyttänyt jo 25-v tai sinulla on iästä riippumatta plakkarissa ajalla koulusaika 28 kk työssäoloa väh. 8 kk, niin sitten ei yleisissä oppilaitoksissa opintotuelle tapahtuvasta koulutuksesta eroamisesta seuraa karenssia, vaan viikon odotusajan jälkeen on oikeus työttömyyskorvaukseen.

Mieti kuitenkin kahdesti, ennen kuin koulusta eroat. Ei työkkärin kyykytettävänä mitenkään hauskaa ole. Ja on myös niin, että työttömän työhakemuksen työantajan laittavat pinon alimmaisiksi.

• nainen vainen

Saat työmarkkinatukea viikon omavastuu ajan jälkeen, koska olet suorittanut jo yhden ammattitutkinnon. Mutta jos asut vanhempien luona, työmarkkinatuesta maksetaan vain ½, ellei vanhemmillasi ole todella pieniä tuloja.

Tosin kannattaa ehkä miettiä vielä tuota eroamista, kuten jo edellä mainittiin, niin töitä ei välttämättä nyt löydy kovinkaan helposti.

• ole hyvä

Karenssi tulee, jos opiskelut keskeyttää, kun ei ole edes työpaikkaa minkä takia.
        Rajoituksia alle 25-vuotiaille hakijoille:

"Jos olet 17-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vain työllistymistä edistävän palvelun ajalta.

Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos

* et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
        * olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta).

Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta."
        Ja karenssi selviää tuolta http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/01_karenssi/index.jsp

• hurrrigaani
        ole hyvä kirjoitti:

Karenssi tulee, jos opiskelut keskeyttää, kun ei ole edes työpaikkaa minkä takia.
        Rajoituksia alle 25-vuotiaille hakijoille:

"Jos olet 17-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vain työllistymistä edistävän palvelun ajalta.

Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos

* et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
        * olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta).

Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta."
        Ja karenssi selviää tuolta http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/01_karenssi/index.jsp

- olen 23-vuotias
        - minulla on ammatillinen koulutus
        - en ole ollut viime aikoina töissä

Eli kaiken järjen mukaan ei siis pitäisi karenssia tulla?

• Kerttu*
        hurrrigaani kirjoitti:

- olen 23-vuotias

Eikös mene niin että vaikka ei ole ammatillista koulutusta ja yli 25 vuotta, niin ei tulee mitään sanktiota koska yli 25 vuotiaalle ei ole kouluttauttumis-pakkoa 3 vuotisessa ammatti-oppilaitoksessa?

• kkkkkkkkkkkkkkkkkk¨
        hurrrigaani kirjoitti:

- olen 23-vuotias

Jos sinulla on yleisessä oppilaitoksessa suoritettu ammattikoulutus, ei toisen ammattikoulutuksen keskeyttämisestä seuraa karenssia.

Siis karenssia sinulle ei keskeyttämisen vuoksi tule, mutta silti kannattaisi harkita kahdesti, ennen kuin työkkärin kyykytykseen lähtee. Huomaat pian, että olet palkattamassa orjatyössä tai sitten opiskelet työkkärin kursseilla vielä tylsistyttävämpää juttua kuin mitä nyt teet.

Ei kannatta lähteä sutta pakoon, jos karhu tulee vastaan.

• ponmhj
        Kerttu* kirjoitti:

Eikös mene niin että vaikka ei ole ammatillista koulutusta ja yli 25 vuotta, niin ei tulee mitään sanktiota koska yli 25 vuotiaalle ei ole kouluttauttumis-pakkoa 3 vuotisessa ammatti-oppilaitoksessa?

Kouluttautumispakkoa yleisessä oppilaitoksessa ei ole

1. iästä riippumatta on oikeutettu päivärahaan TAI

2. iästä riippumatta on jo suorittanut ammatillisen koulutuksen, ts. on ammattitutkinto TAI

3. on täyttänyt 25-vuotta.

Em. tilanteissa voi erota muista kuin työkkärin tarjoamista koulutuksista ilman rangaistusta.

Mutta hyvät ihmiset, jos olette kirjoilla jossain oppilaitoksessa, miettikää kahdesti, ennen kuin lopetatte. Ennustetaan, että työllisyystilanne vain heikkenee ja vuosi 2011 tulee olemaan kaikkein heikoin ja sitten ehkä lähtee HITAASTI paranemaan, jos lähtee. Työttömän on erittäin vaikea työllistyä, sen sijaan jos on oppilaitoksen kirjoilla ja hakee töitä, mahdollisuudet ovat paremmat.

hurrrigaani kirjoitti:

- olen 23-vuotias

"* et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
        * olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta). "

Jos itse eroat, mikä tässä on vaikeaa käsittää. Tulee se karenssi vaikka töistäkin lähdet itse ja sinulla vaikka seitsemän ammattia ja ikää on 48 vuotta.

• ************''
        ****** kirjoitti:

"* et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
        * olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta). "

Jos itse eroat, mikä tässä on vaikeaa käsittää. Tulee se karenssi vaikka töistäkin lähdet itse ja sinulla vaikka seitsemän ammattia ja ikää on 48 vuotta.

Jos vastailet, niin lue ensin viesti, mihin aiot vastata.

Aloittaja pohtii eroamisesta yleisessä oppilaitoksessa. Tuosta ei aloittajalle tule karenssia, koska hän on ammattikoulutettu, joten hänellä ei ole kouluttautumispakkoa. Myöskään 25-v täyttäneellä ei ole kouluttautumispakkoa, jos kyse on yleisessä oppilaitoksessa tapahtuvasta omaehtoisesta opiskelusta.

• varma karenssi
        ************'' kirjoitti:

Jos vastailet, niin lue ensin viesti, mihin aiot vastata.

Aloittaja pohtii eroamisesta yleisessä oppilaitoksessa. Tuosta ei aloittajalle tule karenssia, koska hän on ammattikoulutettu, joten hänellä ei ole kouluttautumispakkoa. Myöskään 25-v täyttäneellä ei ole kouluttautumispakkoa, jos kyse on yleisessä oppilaitoksessa tapahtuvasta omaehtoisesta opiskelusta.

Tulee karenssi. Eroa niin näet että puhuin totta!

• Jaskag

Kyllä ihmisten elo on yhtä helvettiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe