Ujo tyttö yksin Espanjaan

sdfasdfasdfasf

Edessä olisi vuoden vaihto Espanjassa. Kielitaitoni ei ole kovin hyvä, takeltelen jopa englannin kanssa ja kommunikointi on hidasta. Espanjasta olen lukenut alkeet ja nyt kun mietin nopeasti niin osaan vain tervehtiä espanjaksi. Kohdekoulussa ei välttämättä ole kunnon tutor-toimintaa, kukaan ei varmaan edes hae minua lentokentältä?? Eksyn jopa kotikaupungissani joskus. Luonteeltani olen hiljainen ja ujo, kömpelö sosiaalisesti. Moni ihmettelee, miten uskallan lähteä yksin, monet nimittäin lähtevät vaihtoon kaverin kanssa. Onko tämä sittenkään ihan järkevää, hyvä jos osaan edes oikeaan lentokoneeseen mennä. Sitten vain tupsahdan Espanjaan vilisevien ihmisten keskelle enkä tiedä minne mennä. Harhailen ja eksyn. En ole koskaan matkustellut. Esiintyminen jännittää. Sosiaaliset tilanteet jännittävät. En varmaan saa sanaa suustani esittelykierroksilla koulussa. En edes osannut tehdä opintosuunnitelmaa itse ja käyttää kohdekoulun nettisivuja englanniksi. Jos jo tässä vaiheessa olen näin avuton niin entäpä sitten siellä. Tuntuu itsemurhalta lähteä sinne.

Näin ajattelen huonoina hetkinä.

22

5950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hghfghfghf

Jos vain rohkaistut niin selviät varmasti! Kielitaidon puute ei ole ongelma jos vain yrität kommunikoida, vuodessa opit kielen varmasti. Voit myös ajatella, että mikäli lähdet niin et varmasti tule ujona takaisin! Vaihdossa on pakko olla tekemisissä ihmisten kanssa, esiintyä ja kommunikoida. Tsemppiä!!!

• M.Essi

Ehkä olet ujo, mutta sinä olet rohkea! Kielitaitosi karttuu paremmin kun et puhu suomea. Muutaman kuukauden jälkeen huomaat tehneesi suuren harppauksen. Tutustu ennen matkaa opiskelukaupunkiin, varmista että pääset kielikurssille, maan tapoihin ja kertaa kieltä. Espanjassa ei kukaan tunne sinua ja voit jättää ujoutesi Helsinki-Vantaan check-inniin. Siirtyminen tutusta ympäristöstä uuteen on jännittävää ja alussa on hankalaa, mutta takuulla selviät hienosti! Muista huumori sillä selviät eri tilanteissa.
      Suerte!

• Andare....

Tuollainen reissu KASVATTAA. Kun tulet takaisin, olet ihan eri ihminen, kuin sinne lähtiessäsi.
        Olen kaksi kertaa lähtenyt Italiaan, ensimmäisellä kerralla oli opiskelukaveri mukana, joka osasi vähän kieltä. Toisella kertaa läksin matkaan yksin. Silloinkaan en osannut paljoa mitään kieltä. Olin unohtanut niin paljon.

Tottakai se jännittää. Kaikkea voi tapahtua. Mutta mikään ei ole maailmanloppu. Ellet tee jotain rikollista. Eivät ne siellä Espanjassa osaa sen paremmin englantia kuin me täällä Suomessakaan, voi olla että osaavat jopa huonommin.

• vaihtariksi
        Andare.... kirjoitti:

Tuollainen reissu KASVATTAA. Kun tulet takaisin, olet ihan eri ihminen, kuin sinne lähtiessäsi.
        Olen kaksi kertaa lähtenyt Italiaan, ensimmäisellä kerralla oli opiskelukaveri mukana, joka osasi vähän kieltä. Toisella kertaa läksin matkaan yksin. Silloinkaan en osannut paljoa mitään kieltä. Olin unohtanut niin paljon.

Tottakai se jännittää. Kaikkea voi tapahtua. Mutta mikään ei ole maailmanloppu. Ellet tee jotain rikollista. Eivät ne siellä Espanjassa osaa sen paremmin englantia kuin me täällä Suomessakaan, voi olla että osaavat jopa huonommin.

Hei, itsellä olisi syksyllä samankaltainen tilanne edessä. En pidä itseäni kovinkaan ujona, mutta on pakko myöntää, että jännittää todella paljon. Joskus kaduttaa jo lähtöpäätös ja välillä taas olen ihan innoissani. Uskon että tällainen pohdinta kuuluu käydä läpi ja päässään miettiä vaikka mitä mahdollisia kauhukuvia. Ei se auta kuin luottaa itseensä ja uskaltaa elää. :) Minne päin vie sinun tiesi siellä Espanjassa? Sieltä löytyy varmasti myös ihmisiä, jotka ovat aivan samassa tilanteessa...

• Äiti täällä

Tyttäreni oli tosi ujo, koulukiusattu lapsi ja nuori. Minulla oli sydän syrjällään, kun hän lähti vaihtoon, olin ihan varma, ettei hän ikinä löydä perille kaikkine lentoineen ja junien vaihtoineen. Mutta kaikki meni hienosti, hän pääsi uusissa ympyröissä eroon tutussa ympäristössä vaivanneesta hiljaisen leimastaan. Nykyisin hän on reipas nuori nainen, ulkomailla edelleen ja kaveripiiriä on ympäri maailmaa.
      Lähde siis rohkeasti matkaan! :) Opiskelija-asunnossa tutustut muihin vaihtareihin, joillain saattaa kielen kanssa olla jopa suurempia ongelmia kuin sinulla. Yritä mennä mukaan myös paikallisten nuorten harrastuksiin, siinä se kielitaito parhaiten tarttuu.
      Harjoittele jonkunlainen lyhyt esittelypuhe itsestäsi valmiiksi, sellainen josta selviät vähän jännityneenäkin.
      Kyllä sinä pärjäät, tsemppiä vaan!

• Vaihto=hyvä valinta

Kyllä se on ihan järkevää lähteä vaikka hieman ujo ja kielitaidoton olisikin, näin omasta kokemuksesta voin sanoa. Kyllä ne hommat saa sielä paikanpäällä rullaamaan jo parin ensimmäisen viikon aikana, espanja on samaa eu-aluetta kun suomi joten mitään ylitsepääsemätöntä kulttuuri-shokkia ei päässe tapahtumaan, toisaalta sitten varmasti opit kielitaitoa ja ujous vähenee kun vaihto-aika tarjoaa paljon uusia sosiaalisia kontakteja.

Itse lähdin ajat sitten vaihtariksi Jenkkeihin pitkälti samoin ajatuksin/ominaisuuksin kuin sinä nyt.

Se oli mieletön vuosi! Pääsin eroon kaikista itsevarmuutta syöneistä ongelmistani ja palasin toisena ihmisenä - oikeana omana itsenäni. opin kielen.

Onnittelut siitä, että lähdet. Vapauta itsesi ja nauti vaihtarivuoden tapahtumista. Espanjalaiset ovat mukavia, välittömiä ihmisiä. Se tarttuu. He pitävät sinusta, kunhan annat heidän pitää.

Sinä onnistut aivan varmasti!!

Hyvää matkaa :)

• tihk

ja mikään ei ole typerämpää kuin lähteä kaverin kanssa vaihtoon! Mitä siitäkin saa muka irti, kun hengaan sen saman tyypin kanssa kuin kotonakin ja tutustuminen uusiin ihmisiin jää?! Ole iloinen, että olet rohkeasti jo päättänyt lähteä yksin vaihtoon. Siitä tulee hieno vuosi, usko pois. Jos mokaat, voit ajatella että et tule enää koskaan näkemään niitä ihmisiä vaihdon jälkeen. Onnea matkaan!

• Matti Viikate

Uskon että kokemus on sinulle kokonaisuutena positiivinen, ja saat siellä runsaasti lisää kaikkia hyviä kokemuksia ja ominaisuuksia itseesi/itsellesi. Jos kerran olet jo matkankin varannut ja muuta niin senkuin menet vain. Sen voin kanssa todeta että varmaankin saat hakijan kentälle vastaan jos vain haluat ja muutenkin sinulle varmaankin ollaan ystävällisiä ja mukavia. Lisäksi jos et muuten lähtisi niin mietipä sitä kuinka paljon saattaisit katua lopun ikääsi sitä että et mennyt, ja miettiä mistä kaikesta jäit paitsi. Hyvää matkaa vain sinulle, sekä onnea ja menestystä matkallesi. http://mattiviikate.newsvine.com/

• innj

Voin sanoo et tuut ensimmäisen 3 viikon aikana kotiin !!!!

• maitotonkka

Takaisin vaan, ei ujon kannata lähteä ulkomaille.
      Ite oon ujo, enkä voisi ajatellakaan matkustavani ulkomaille.
      Ujo menee lukkoon, jos häneltä ulkomaalainen kysyy jotain
      asiaa vieraalla kielellä.
      Ujolle sosiaalinen kanssakäyminen on tosi vaikeaa jo kotimaan kielellä.
      Jos on noin epävarma, vielä hiljainen, ujo ja sosiaalisesti kömpelö, niin peru nyt hyvä ihminen
      se ulkomaan reissu, kun vielä on mahdollista.
      Sitten se on myöhäistä, jos menet lentokoneeseen ja päädyt jollekin lentokentälle.
      Jäät sinne avuttomana seisomaan, etkä pysty kysymään keneltäkään mitään suomen kielellä.
      Menet paniikkiin ja lukkoon, etkä muista mitään kielestä, jota olet opiskellut.
      Uskokaa nyt, kaikki te jotka
      väitätte, että kyllä ujon kannattaa lähteä ulkomaille opiskelijavaihtoon tai ylipäänsä, niin
      ette te ole ujoja, vaan sosiaalisia, lahjakkaita oppimaan kieliä ja muutenkin sutjakoita.

• kakka_world

niin, ujon kannattaa vain jäädä kotiin runkkaan. kannabissätkä suuhun vain, niin kierrät maailmaa kotisohvaltasi

• *skiainen

Niin mutta sulta puuttuu rohkeus, se ei alkuperäiseltä tytöltä puutu, ei se muuten ois itteensä ujona moiseen liemeen laittanu.

Ja alkuperäiselle sanon että tervemenoa! Ihailen rohkeuttasi ja pärjäät varmasti.
        Eikä se eksyminen hengenvaarallista ole, jos siis vähän katsoo ympärilleen eikä lähde autioille kujille seikkailemaan.

Sulla luultavasti paranee myös englannin kielen taito jos tulet paljon oleilemaan muiden vaihtareiden seurassa tai edes lähistöllä. Ja semmonenkin juttu vielä, monesti itseään on helpompi ilmaista toisella kielellä, jos on ujo.
        Mut mitään menetettävää sulla ei ole, muista se!

Ootteko huomanneet, että kateelliset ihmiset on usein niitä kaikkein pelokkaimpia?

• Maria-tati
        *skiainen kirjoitti:

Niin mutta sulta puuttuu rohkeus, se ei alkuperäiseltä tytöltä puutu, ei se muuten ois itteensä ujona moiseen liemeen laittanu.

Ja alkuperäiselle sanon että tervemenoa! Ihailen rohkeuttasi ja pärjäät varmasti.
        Eikä se eksyminen hengenvaarallista ole, jos siis vähän katsoo ympärilleen eikä lähde autioille kujille seikkailemaan.

Sulla luultavasti paranee myös englannin kielen taito jos tulet paljon oleilemaan muiden vaihtareiden seurassa tai edes lähistöllä. Ja semmonenkin juttu vielä, monesti itseään on helpompi ilmaista toisella kielellä, jos on ujo.
        Mut mitään menetettävää sulla ei ole, muista se!

Ootteko huomanneet, että kateelliset ihmiset on usein niitä kaikkein pelokkaimpia?

Rohkeasti vaan. Se kasvattaa ja huomaatkin tullessasi olevasi toinen ihminen.

• hyvä Barca
        kakka_world kirjoitti:

niin, ujon kannattaa vain jäädä kotiin runkkaan. kannabissätkä suuhun vain, niin kierrät maailmaa kotisohvaltasi

että kakka-world viettää aikansa noin.taisi olla tylsä vappu.missäs päin maailmaa kävit :-) ujo ja järkevä ihminen selviää maailmasta ilman idioottien neuvoja.

Ujo voi olla paljon sosiaalisempi ihminen kuin se aina huomion keskipisteenä oleva itsekäs ja epäsosiaalinen ihminen Ujous ei tarkoita mitään tyhmyyttä. Usein lahjaikkammat ihmiset ovat ujoja. Ujot ovat usein itsekriittisiä itseään kohtaan, mutta ujolla ei tarvitse olla huonoa itsetuntoa. Ujous on syntymässä saatu temperamentin piirre, ei siis kovan kasvatuksen tulos.

Jos ei uskalla matkustaa ulkomaille, niin ei se varmastikaan mitään ujoutta ole, vaan sinulla on jonkinlaisia fobioita, ehkäpä paniikkihäiriö. Ujot voivat olla hyvinkin rohkeita. Moni ekstrovertti on lopulta tosipaikan tullen aivan mamero ja pahemmin paniikissa kuin ujo.

• Ulkomaille lähtenyt

Tulet huomaamaan, että tämä oli elämäsi paras valinta.
      Espanjalaiset eivät ole tuppisuita. Kun näkevät että et osaa etkä ymmärrä, tulevat ihan itse auttamaan.

• Toinenkin

Hienoa kun lähdet. Itsekin olen ujo ja sosiaalisesti usein kömpelö, enkä osaa heittää juttua ihmisten kanssa sillai luontevasti.. Lähden silti kesäksi ulkomaille ja sellaista :) Minusta ujot ihmiset on kaikkein parhaita.

• jgjghh

Ite olin ihan ÄLYTTÖMÄN ujo lähtiessäni vaihtoon. Esim en koskaan ollu viitannu koulussa tunnilla ku pelkäsi puhua niin, että kaikki kuulee, lintsasin kaikkina esitelmien esityspäivinä etten ois joutunu seisoon luokan eteen, en uskaltanu kysyy opettajalta poissaololupaa yms. Silti pärjäsin vaihdossa ja ujous on tiessään. Mene ihmeessä!

• krr<3
        jgjghh kirjoitti:

Ite olin ihan ÄLYTTÖMÄN ujo lähtiessäni vaihtoon. Esim en koskaan ollu viitannu koulussa tunnilla ku pelkäsi puhua niin, että kaikki kuulee, lintsasin kaikkina esitelmien esityspäivinä etten ois joutunu seisoon luokan eteen, en uskaltanu kysyy opettajalta poissaololupaa yms. Silti pärjäsin vaihdossa ja ujous on tiessään. Mene ihmeessä!

Ilman muuta kannattaa ujonkin mennä vaihtoon. Ei sitä muuten reipastu. Nopeasti oppii kielen. Ei kannata välittää noista negatiivisista viesteistä. Ovat vaan kateellisia.

krr<3 kirjoitti:

Ilman muuta kannattaa ujonkin mennä vaihtoon. Ei sitä muuten reipastu. Nopeasti oppii kielen. Ei kannata välittää noista negatiivisista viesteistä. Ovat vaan kateellisia.

Suomen suurlähetystön puhelinnumero ja osoite vaan paperille niin jos tulee hätä niin sieltä saa apua. Useimmat hommat (kuten tiettyyn paikkaan löytäminen, kommunikointi jne.) hoituu kyllä jos vaan jatkaa yrittämistä. Ja kuten muutkin ovat jo sanoneet, vuoden päästä kaikki tuntuu helpolta, eikä samanlaiset tilanteet suomessa tunnu enää miltään. Onnea matkaan!

• hoitsu_89
        ******** kirjoitti:

Suomen suurlähetystön puhelinnumero ja osoite vaan paperille niin jos tulee hätä niin sieltä saa apua. Useimmat hommat (kuten tiettyyn paikkaan löytäminen, kommunikointi jne.) hoituu kyllä jos vaan jatkaa yrittämistä. Ja kuten muutkin ovat jo sanoneet, vuoden päästä kaikki tuntuu helpolta, eikä samanlaiset tilanteet suomessa tunnu enää miltään. Onnea matkaan!

Olin itse Espanjassa vaihdossa -06. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja takaisin lähdössä.

Espanja on ihana maa ja ihmiset ystävällisiä. Se riippuu paljon mihin menet, että millainen paikka tulee olemaan. Pohjoinen vai Etelä, Itä vai Länsi.

Pääasiassa muistat vaan, että syöt mitä tarjotaan etkä ikinä hauku vasemmistoa. Muuten sujuu hyvin. Menet rohkeasti mukaan, kun kysytään. Opettele esittelemään itsesi ja sanomaan että olet vaihto-oppilas. Hola, me llamo Andrea y estoy inter de cambio.

Älä kertoile niin kauheasti Suomesta ellei kysytä. Älä ole: "Meillä Suomessa...", espanjalaiset ovat kovan luokan nationalisteja, eivät halua kuulla jos muualla on paremmin.

Tulet pärjäämään hyvin! Muistathan myös, että Espanjassa alkoholikulttuuri on samanlainen kuin Suomessa, viina menee jo vaihtari-ikäisille. Itse opin juomaan siellä -ja kunnolla. Olin Pohjois-Espanjassa, etelässä meno voi olla jopa villimpi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe