Miten voin aloittaa kirjeenvaihdon vangin kanssa?

Tietoa, kiitos

Tuntuu oudolta sanoa kirjeystävä, mutta sellaisen haluaisin vankilasta. Miten onnistuu? Lähetänkö jonnekin jonkun ihan tavallisen kirjekaveri-ilmoitustyylisen tai jonkun hakemuksen vai miten? Voiko itse vaikuttaa mitenkään siihen, kuka sieltä vastaa? Tarkoitan nyt lähinnä sitä, ettei nuoren tytön tunnu hirveän järkevältä antaa kotiosoitetta jollekin raiskaajalle tai vastaavalle (varsinkaan sellaiselle, joka on pääsemässä ulos lähiaikoina). Saako vanki ylipäätään osoitteeni, vai lähetetäänkö kirje jollain muulla tavalla?

En tarvitse "ne on kaikki sairaita ja haluaa vaan panna sua"- saarnaa, kiitos. Tarvitsen vain tietoa.

56

9303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä lapsia.

      Miksi haluat ryhtyä kirjeenvaihtoon vangin kanssa? Pahat pojat viehättää?

      Vankilat eivät välitä kirjeenvaihtokavereita, joten laita vaan se ilmoitus (tai sinun sanojasi lainatakseni "hakemus") sinne "jonnekin", kuten ehdotit. Ei, yleensä ei voi itse valita kuka kirjeenvaihtoilmoituksiin vastaa, johan oli kysymys. Tottakai tämän "kirjeenvaihtokaverisi" pitää saada sinun osoitteesi, miten kirjettä pystyisi muuten minnekään lähettämään? Antamalla se kirjekyyhkylle? Tosiasia on, että sinun, nuoren tytön, ei kannattaisi edes aloittaa kirjeenvaihtoa jos tuollainen pelkäävä ja harhainen asenne on jo valmiiksi: "varsinkaan sellaiselle, joka on pääsemässä ulos lähiaikoina". Kaikki vangit eivät ole raiskaajia tai murhaajia, joten tuollaiset jutut lähinnä paljastavat kypsymättömyytesi.

      PS. Eikä ne kaikki halua panna sua. Niillä on päihteet ja rikokset mielessä, pimppa ei suinkaan ole ensimmäinen tai ainut asia mielessä.

      • tööt tööt

        Koska olen tiedonhaluinen ja utelias ja uskon, että yksikin ihminen voi helpottaa paskaa oloa, olipa tämä ihminen sinun mielestäsi miten kypsymätön tahansa. Väitätkö tosissaan, ettei vangille kirjoittamisessa ole mitään vaaraa? Joo, olen tosi harhainen kun minulla on jonkinlainen itsesuojeluvaisto. Mietin sitä, että menevätkö kirjeet perille esimerkiksi ilman kuorta ja vartijat hoitavat lähettämisen tai jotain. Mutta hyvä on, ainakin sain sen asian selväksi.

        Väitinkö mielestäsi, että kaikki vangit ovat raiskaajia ja murhaajia? Väitätkö sinä sitten, että sellaisia ei vankilassa ole? En pidä raiskaajaa enkä murhaajaa sen huonompana kuin ketään muutakaan, mutta en myöskään menisi raiskaajan kanssa kahdestaan rannalle kuutamokävelylle.

        Ja tietoa tuosta en saanut irti juuri lainkaan, mihin lehteen se kannattaa laittaa vai onko sillä väliä? Onko vangeilla käytössään netti? Vähän spesifimpää, kiitos, kun kerran olet niin hirveän kypsä ja aikuinen.

        P.S. Kaikki eivät halua, no entä sitten? Fakta on, että monet vangin kanssa kirjeenvaihdossa olleet ovat saaneet aluksi pitkän "olen tosi katuvainen" sepustuksen ja kuvapyynnön. Seuraava kirje onkin sitten ollut "aika kivan näköinen olet, voidaanko tavata kun pääsen pois? Seksiä on ikävä." Se on VANKILA, siellä on kaikenlaisia ihmisiä. En tuomitse enkä vihaa ketään, mutta se ei tarkoita, etten aio millään tavalla edes yrittää suojella itseäni.


      • Hmmh
        tööt tööt kirjoitti:

        Koska olen tiedonhaluinen ja utelias ja uskon, että yksikin ihminen voi helpottaa paskaa oloa, olipa tämä ihminen sinun mielestäsi miten kypsymätön tahansa. Väitätkö tosissaan, ettei vangille kirjoittamisessa ole mitään vaaraa? Joo, olen tosi harhainen kun minulla on jonkinlainen itsesuojeluvaisto. Mietin sitä, että menevätkö kirjeet perille esimerkiksi ilman kuorta ja vartijat hoitavat lähettämisen tai jotain. Mutta hyvä on, ainakin sain sen asian selväksi.

        Väitinkö mielestäsi, että kaikki vangit ovat raiskaajia ja murhaajia? Väitätkö sinä sitten, että sellaisia ei vankilassa ole? En pidä raiskaajaa enkä murhaajaa sen huonompana kuin ketään muutakaan, mutta en myöskään menisi raiskaajan kanssa kahdestaan rannalle kuutamokävelylle.

        Ja tietoa tuosta en saanut irti juuri lainkaan, mihin lehteen se kannattaa laittaa vai onko sillä väliä? Onko vangeilla käytössään netti? Vähän spesifimpää, kiitos, kun kerran olet niin hirveän kypsä ja aikuinen.

        P.S. Kaikki eivät halua, no entä sitten? Fakta on, että monet vangin kanssa kirjeenvaihdossa olleet ovat saaneet aluksi pitkän "olen tosi katuvainen" sepustuksen ja kuvapyynnön. Seuraava kirje onkin sitten ollut "aika kivan näköinen olet, voidaanko tavata kun pääsen pois? Seksiä on ikävä." Se on VANKILA, siellä on kaikenlaisia ihmisiä. En tuomitse enkä vihaa ketään, mutta se ei tarkoita, etten aio millään tavalla edes yrittää suojella itseäni.

        Taisi vastaukseni sävystä tulla aika kiukkuinen. Ymmärrän kyllä, mistä johtopäätöksesi vedit ja olisin varmasti voinut kirjoittaa kysymykseni jotenkin paremmin. Ärsytti vain, kun yritin juuri välttää sitä, että joudun selittelemään ja perustelemaan, kun koen, että olen järjestänyt päässäni tämän asian niin hyvin kuin mahdollista ja halusin vain tietoa. Sitäkään en sitten saanut tarpeeksi.


      • Vox Humanum
        Hmmh kirjoitti:

        Taisi vastaukseni sävystä tulla aika kiukkuinen. Ymmärrän kyllä, mistä johtopäätöksesi vedit ja olisin varmasti voinut kirjoittaa kysymykseni jotenkin paremmin. Ärsytti vain, kun yritin juuri välttää sitä, että joudun selittelemään ja perustelemaan, kun koen, että olen järjestänyt päässäni tämän asian niin hyvin kuin mahdollista ja halusin vain tietoa. Sitäkään en sitten saanut tarpeeksi.

        Sivistyneestä ja kultivoidusta kirjoitustavastasi päätellen osaat ajatella selkeästi omia humaanisisa tavoitteitasi. Onnistumisesi siinä, että kirjeenvaihtoon osuisi yhtä verbaalisesti lahjakas ja aitoa tuomion ikäväänsä kirjeenvaihdolla helpottava vanki, on silti häviävän pieni. Onko sitten tähän vastavuoroisuuteen noin suurta kynnystä edes asetettava, se lienee sinun itsesi arvioitavissa.

        Tämän pitkään kokemukseen perustuvan näkemykseni ei pidä, eikä ole tarkoituskaan lannistaa sinua, varsinkin jos ja kun olet rehellisesti aikeessasi liikkeellä. Olet kirjoituksestasi päätellen myös jo saanut vähintään toisen käden tietoa siitä, millainen saamiesi mahdollisten vastausten sisällön lineaari on keskimäärin odotettavissa. Tämä etukäteinen tieto sekä terve itsetunto yhdessä hallinnassa olevan yleishumaanin idealismisi kanssa riittävät varmasti aikeesi toteuttamiseen.

        Vankilat ja vankeinhoito -palstan kirjeenvaihto, johon tällä kertaa osallistuu melkoinen määrä entisiä ja kenties nykyisiäkin vankeja, ei aiheidensa ja sisältönsä puolesta tietenkään ole omiaan rohkaisemaan ketään. Siksi pyrkimyksesi - olettaen että se on kirjoituksesi sisältöä vastaava - on sinällään jo kunnioitettavaa.

        Olet itsekin ymmärtänyt saavasi kysymyksiisi ensisijaisesti vähättelyä ja pelottelua. Toivon silti, että jatkat uimistasi vastavirtaan. Kyllä tulevat koskipaikat koettelevat sen, kannattaako sitten jatkaa.


      • Kiitoksia
        Vox Humanum kirjoitti:

        Sivistyneestä ja kultivoidusta kirjoitustavastasi päätellen osaat ajatella selkeästi omia humaanisisa tavoitteitasi. Onnistumisesi siinä, että kirjeenvaihtoon osuisi yhtä verbaalisesti lahjakas ja aitoa tuomion ikäväänsä kirjeenvaihdolla helpottava vanki, on silti häviävän pieni. Onko sitten tähän vastavuoroisuuteen noin suurta kynnystä edes asetettava, se lienee sinun itsesi arvioitavissa.

        Tämän pitkään kokemukseen perustuvan näkemykseni ei pidä, eikä ole tarkoituskaan lannistaa sinua, varsinkin jos ja kun olet rehellisesti aikeessasi liikkeellä. Olet kirjoituksestasi päätellen myös jo saanut vähintään toisen käden tietoa siitä, millainen saamiesi mahdollisten vastausten sisällön lineaari on keskimäärin odotettavissa. Tämä etukäteinen tieto sekä terve itsetunto yhdessä hallinnassa olevan yleishumaanin idealismisi kanssa riittävät varmasti aikeesi toteuttamiseen.

        Vankilat ja vankeinhoito -palstan kirjeenvaihto, johon tällä kertaa osallistuu melkoinen määrä entisiä ja kenties nykyisiäkin vankeja, ei aiheidensa ja sisältönsä puolesta tietenkään ole omiaan rohkaisemaan ketään. Siksi pyrkimyksesi - olettaen että se on kirjoituksesi sisältöä vastaava - on sinällään jo kunnioitettavaa.

        Olet itsekin ymmärtänyt saavasi kysymyksiisi ensisijaisesti vähättelyä ja pelottelua. Toivon silti, että jatkat uimistasi vastavirtaan. Kyllä tulevat koskipaikat koettelevat sen, kannattaako sitten jatkaa.

        Kiitos kannustavasta ja ymmärtäväisestä vastauksestasi. Jatkan kyllä!


      • näitä lapsia -.-

        hohhoijaa

        kukas se lapsi täällä on


      • tiijetään

        Osastolla yksi kirjoittaa oikein imelän tai säälittävän yms. kirjeen. Muut kopio saman kirjeen ja lähettää omanaan. Näin se menee joka vankilassa.


      • Anonyymi
        näitä lapsia -.- kirjoitti:

        hohhoijaa

        kukas se lapsi täällä on

        No sehän on itse miljoonanikki itsensä kanssa juttusilla.


    • Fr.Fionatar

      Itselläni ei ole kokemusta tuntemattoman vangin kanssa kirjoittelusta, eihän siinä mitään pahaa ole jos kirjoittelee jonkun vangin kanssa.

      Suljetuissa vankiloissa on miehiä joille ei tule koskaan kirjettä, ei postikorttia.....ja uskon että kirje ja kortti kerran pari viikossa on todella suuri asia yksinäiselle vangille.
      Kontakti ulkopuoliseen maailmaan.

      Neuvoni laita ensimmäiseksi osoitetiedot salaisiksi koska jo nimen kautta saa selville paljooooon, koska ei tuntemattomasta miehestä koskaan kuitenkaan tiedä.
      Tässä linkki mistä ne saat ihan soittamlla onnistuu.

      http://www.vaestorekisterikeskus.fi/
      Sitten avaa postista posterestante osoite ja sinne vanki kirjoittaa ja sieltä haet kirjeesi sellainen mikä on sinulle sopiva posti.
      Nyt sitten sen vangin etsintä en tiedä jos annat sen posterestante osoitteesi vaikka vankilan pastorille niin se antaisi jollekkin halukkaalle? vaikka niin soitat vankilan pastorille ja kerrot että haluat kirjoitella jonkun yksinäisen kanssa.....ja esität toivomuksen ettei olisi raiskaaja tai pedofiiliin syyllistynyt henkilö tai varattu koska ei varattujen vankien kanssa kannata lähteä kirjoittelemaan myöskään.
      Täältä löytyy suomen vankilat.
      http://www.rikosseuraamus.fi/index.htm

      • Kiitoksia paljon!

        Kiitos hurjan paljon neuvoista ja tiedosta!


      • CH
        Kiitoksia paljon! kirjoitti:

        Kiitos hurjan paljon neuvoista ja tiedosta!

        Miksei varattujen kanssa voi kirjoitella? Sanoisin, että nimenomaan vapaan vangin (jos niin voi sanoa) kanssa ei välttämättä kannata kirjoitella, koska silloin on vain todennäköisempää että vangilla on jotain taka-ajatuksia ja voi tulla ongelmia.
        Itse vastasin joskus nuorena vangin kirjeenvaihtoilmoitukseen, mutta en saanut vastausta. Ehkä niin oli hyvä... Toisaalta ymmärrän sen, että joku haluaa kirjoitella vangeille, koska voi olla mielenkiintoista tietää millaista vankilassa on, jos itsellä ei ole kokemusta siitä.


    • vankila

      Vankilaan ei voi lähettää kirjeenvaihtoilmoitusta kun sitä ei toimita kukaan eteenpäin siellä. Pitäisi tietää vankilasta joku jolle sen ilmoituksen lähettää ja se voisi hoitaa asian eteenpäin. Eikä vankilassa kaikki ole mitään murhaajia tai raiskareita niin kuin yelisesti luullaan. Toiset on vain katsoneet liikaa elokuvia ja paskovat housuun jo pelkästä vankila-sanan kuulemisesta. Olen itse ollut vankilassa ja kirjeenvaihtokaverin saaminen sieltä ei ole ongelma jos joku haluaa...

      • ..

        Voisin halutakki..


      • Nainentäältä

        "Olen itse ollut vankilassa ja kirjeenvaihtokaverin saaminen sieltä ei ole ongelma jos joku haluaa..."

        Mä haluan. Kerro vaan miten se onnistuu niin päästään kaikki tästä kirjeenvaihtokaveripulastamme???


      • Nainensusirajalta
        Nainentäältä kirjoitti:

        "Olen itse ollut vankilassa ja kirjeenvaihtokaverin saaminen sieltä ei ole ongelma jos joku haluaa..."

        Mä haluan. Kerro vaan miten se onnistuu niin päästään kaikki tästä kirjeenvaihtokaveripulastamme???

        Moikka!
        Haluun kanssa kirjeenvaihto kaverin vankilasta. Nainen susirajalta


    • -------

      En ymmärrä tätä aloittajan juttua olleenkaan. Ei mun mielestä jotain yksittäistä ihmistä voi auttaa siltä pohjalta, että yleisesti vain haluaa auttaa ihmisiä vaan pitäisi olla jonkinlaista henkilökohtaista kiinnostusta sitä ihmistä kohtaan, kenelle kirjoittaa. Ja siitä voisi sitten syntyä joku, vaikka ystävyyssuhde. Aloittajan viestistä näkee, että hän tuntee itse olevansa vankien yläpuolella: joku hyväntekijä joka auttaa näitä ressuja, poloisia ja surkimuksia, ja vain hänen kirjeensä riittää parantamaan jonkun tällaisen surkimuksen päivän. Ihan kuin olisi vangeille joku maailman suurin onni saada häneltä kirje.

      Mutta ensin täytyy varmistaa, ettei surkimus vain pääse häneen käsiksi henkilökohtaisesti tai tapaa häntä. Ei tollasella asenteella, ettei halua luoda uutta tasaveroista ihmissuhdetta oli se sitten ystävyyttä tai jotain muuta mun mielestä kannata kenellekään kirjoittaa. Vangeilel kannattaa kirjottaa, jos tuntee aidosti heidän olevan samanarvoisia kuin itsekin eikä sen takia että tekee jotain psykologista kokeilua että pystyykö piristämään jonkun surkimuksen päivää omalla yhteydenotollaan.

      • tööt tööt

        En kuvittele olevani vankilassa istuvien yläpuolella eikä tarkoitukseni ollut antaa sellaista kuvaa. En pidä vankeja "surkimuksina". Pahoittelen, että sait viestini pohjalta niin huonon käsityksen.


    • ----

      Niin no en ymmärrä tota, että sä haluat piristää jonkun päivää tai auttaa jotakuta mutta sulle on ihan sama että kuka se henkilö on ja oot kauhistunut ajatuksesta että joutuisit oikeasti tapaamaan sen. Ei se ketään auta, jos et ole ihmisestä aidosti kiinnostunut ihmisenä vaan haluat vain auttaa jotain vankia koska haluat tuntea itsesi hyväksi ihmiseksi tms. Sen kenelle kirjotat, pitäisi olla sellanen joka jollain lailla henkilökohtaisesti ihmisenä kiinnostaa sua.

      Mun vinkkini on, että lue rikoksista lehdistä, netistä ym. ja ota selvää tekijöistä, oli ne sitten henkirikoksen tekijöitä tai muita ja katso kuka sun mielestä on sellanen että sua kiinnostais pitää häneen yhteyttä. Enemmän julkisuutta saaneet on kyllä usein henkirikoksen tehneitä, mutta niissäkin on sellaisia jotka ei periaatteellisista syistä satuttais naisia (esim. järjestäytyneen rikollisuuden ihmiset ym.) ja joita ei sillä tavalla tarvi pelätä.

      Sitten kun tiedät nimen, niin tässä ohjeet:

      "Yhteydenottopyyntö vangille

      Mikäli halutaan saada yhteys vankiin, tulee viesti sulkea vangin nimellä ja mielellään syntymäajalla sekä lähettäjän yhteystiedoilla varustettuun kuoreen ja toimittaa joko

      Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön
      Oikeudelliseen yksikköön
      PL 319, 00181 Helsinki

      tai suoraan rangaistuslaitokseen,

      joista kirjeet toimitetaan eteenpäin vastaanottajalle.

      Vanki voi halutessaan olla yhteydessä viestin lähettäjään joko soittamalla, kirjeitse tai sopimalla vierailusta."

      Lähde: http://www.rikosseuraamus.fi/49212.htm

    • tööt tööt

      Ei se olekaan ihan sama, kenen kanssa olisin kirjeenvaihdossa, enkä varsinaisesti ole kauhuissani tapaamisajatuksesta. Pikemminkin isoin huoleni on ollut juuri se, että EN saisi valita kenen kanssa kirjoittelisin. Jos vankilasta saisi kirjetoverin vain laittamalla vaikka ilmoituksen lehteen (enkä siis voisi vaikuttaa siihen kuka ilmoitukseeni vastaisi) ja sieltä vastaisi sanotaanko vaikka Törkeästä Raiskauksesta Tuomittu Tyyppi, niin olisin luonnollisesti huolissani omasta turvallisuudestani.

      Olen aivan samaa mieltä siitä, että kirjetoverin on oltava itseisarvoinen, siis ihmisenä kiinnostava, ei mikään omantunnon pönkittäjä jolla kiillottaa omaa sädekehäänsä. Ymmärrän kyllä huolesi, sillä löytyy paljon ihmisiä, jotka haluavat tuntea itsensä tärkeiksi ja yrittävät löytää sen tunteen väärällä tavalla. Toivon kuitenkin, etten kuulu heihin.

      Todella arvokkaita vinkkejä ja varmasti hyvin hyödyllisiä, kiitos oikein paljon!

      • Kasva aikuiseksi.

        "Olen aivan samaa mieltä siitä, että kirjetoverin on oltava itseisarvoinen, siis ihmisenä kiinnostava, ei mikään omantunnon pönkittäjä jolla kiillottaa omaa sädekehäänsä."

        Sinulla on selvästi jo lähtökohtaisesti asenneongelma, kun edes mieleesi tulee kirjoitella jotain sädekehän kiillotusjuttuja. Ei huhhuh.


    • -----

      Lainaus viestistäsi:

      "Fakta on, että monet vangin kanssa kirjeenvaihdossa olleet ovat saaneet aluksi pitkän "olen tosi katuvainen" sepustuksen ja kuvapyynnön. Seuraava kirje onkin sitten ollut "aika kivan näköinen olet, voidaanko tavata kun pääsen pois? Seksiä on ikävä."

      Netistä löytyvästä blogista:

      "Rankin kirjeenvaihtokokemukseni oli lyhyt kirjeenvaihto suomalaisen taposta
      tuomitun vangin kanssa. Kirjeenvaihto alkoi lupaavasti vankimiehen
      pohdiskellessa tekoaan ja kertoessa, ettei voi ymmärtää, miksi meni tekemään
      sellaista..... Joka tapauksessa, vanki vastasi ja pyysi kuvaani. Marssin aseman
      valokuva-automaattiin ja otin sarjan kuvia, leikkasin askartelusaksilla yhden
      hymyilevistä tytönkuvista irti ja laitoin seuraavan kirjeen matkaan. Vastaus
      oli: "Näytät oikein mukavalta. Voitaisiin vaikka tavata, kun pääsen lomille.
      Panemista tulee täällä ikävä."

      http://veloena.blogspot.com/2005/01/kirjeystvt.html

      Elikkä jos toi sun päätelmäs tulee tosta blogista, niin kuin näyttää niin se ei tarkota että kaikki vangit olis samanlaisia. Ja voihan heti ekassa kirjeessä sanoa, että mitä hakee ja mitä ei. Tuo henkilö ei kaikesta päätellen ollut sitä erikseen ilmaissut. Ja se oli tuon mukaan "teini", todennäköisesti yläasteikäinen kirjoitellessaan, joten ehkä vangilla ja hänellä ei oo kovin syvällistä puhuttavaa ollut muutenkaan.

    • tööt tööt

      Tietenkään ei tarkoita. Jos ajattelisin, että kaikki vangit ovat samanlaisia ja vain seksin perässä, en haluaisi vangille kirjoittaa, enhän? (Minulla on jo poikaystävä, en etsi seurustelu- enkä seksisuhdetta.)

      Lähinnä pointtini oli se, että joku yksittäinen vankilassa istuva ihminen saattaa olla epärehellinen motiiveistaan ainakin aluksi.

      Olet aivan oikeassa, ensimmäisessä kirjeessä on hyvä kertoa, miksi haluaa kirjoitella - vähintään, etsiikö kaveria vai jotain romanttista.

      • ---------------

        Kuulostaa kuitenkin siltä, että haluat helpottaa nimenomaan jonkun miesvangin elämää etkä etsiä kirjeenvaihtokaveria Hämeenlinnan naisvankilasta. Ja tosiaan jos vangilla on eri intressit kuin hänelle kirjoittaneella naiselle, kuten tuossa blogin esimerkkitapauksessa niin kirjeenvaihto saattaa loppua siihen, myös vangin aloitteesta. Eipä se siinäkään ollut naista alkanut vainoamaan.


      • Joopajoo...

        "Jos vankilasta saisi kirjetoverin vain laittamalla vaikka ilmoituksen lehteen (enkä siis voisi vaikuttaa siihen kuka ilmoitukseeni vastaisi) ja sieltä vastaisi sanotaanko vaikka Törkeästä Raiskauksesta Tuomittu Tyyppi, niin olisin luonnollisesti huolissani omasta turvallisuudestani."

        "Lähinnä pointtini oli se, että joku yksittäinen vankilassa istuva ihminen saattaa olla epärehellinen motiiveistaan ainakin aluksi."

        *****

        Eikä pelkästään epärehellinen, vaan salata taustansa täysin. Kuvitellaanpa, että löytäisit tämän kuvitellun kirjeenvaihtopalstan. Luuletko, että saamissasi vastauksissa vangit kirjoittaisivat: "moi, mä oon Törkeästä Raiskauksesta Tuomittu Tyyppi" tai "terve, ihan tavallinen kioskiryöstäjä täällä vaan"? Väärin, tyttökulta. Todennäköisesti saamissasi vastauksissa juuri kukaan ei ensimmäisessä viestissään alkaisi oma-aloitteisesti ruotimaan historiaansa, jotta sinä voisit valita, kuka on sopivasti paha poika juuri sinulle sopivalla rikostaustalla, ja kuka ehdottomasti ei-ei. Niin että mitenkäs lähtisit sitä karsintaa siinä sitten suorittamaan?

        Summa summarum, jokainen saa hakea mitä seuraa haluaa, mistä haluaa, mutta jos elää ruusuissa kuvitelmissa, niin ei kannata sitten itkeä kun totuus iskee ja paskat on pöksyssä...

        Mitä muuten poikaystäväsi tykkää tästä ajatuksesta?


      • Tyttöhän salailee...
        Joopajoo... kirjoitti:

        "Jos vankilasta saisi kirjetoverin vain laittamalla vaikka ilmoituksen lehteen (enkä siis voisi vaikuttaa siihen kuka ilmoitukseeni vastaisi) ja sieltä vastaisi sanotaanko vaikka Törkeästä Raiskauksesta Tuomittu Tyyppi, niin olisin luonnollisesti huolissani omasta turvallisuudestani."

        "Lähinnä pointtini oli se, että joku yksittäinen vankilassa istuva ihminen saattaa olla epärehellinen motiiveistaan ainakin aluksi."

        *****

        Eikä pelkästään epärehellinen, vaan salata taustansa täysin. Kuvitellaanpa, että löytäisit tämän kuvitellun kirjeenvaihtopalstan. Luuletko, että saamissasi vastauksissa vangit kirjoittaisivat: "moi, mä oon Törkeästä Raiskauksesta Tuomittu Tyyppi" tai "terve, ihan tavallinen kioskiryöstäjä täällä vaan"? Väärin, tyttökulta. Todennäköisesti saamissasi vastauksissa juuri kukaan ei ensimmäisessä viestissään alkaisi oma-aloitteisesti ruotimaan historiaansa, jotta sinä voisit valita, kuka on sopivasti paha poika juuri sinulle sopivalla rikostaustalla, ja kuka ehdottomasti ei-ei. Niin että mitenkäs lähtisit sitä karsintaa siinä sitten suorittamaan?

        Summa summarum, jokainen saa hakea mitä seuraa haluaa, mistä haluaa, mutta jos elää ruusuissa kuvitelmissa, niin ei kannata sitten itkeä kun totuus iskee ja paskat on pöksyssä...

        Mitä muuten poikaystäväsi tykkää tästä ajatuksesta?

        "Mitä muuten poikaystäväsi tykkää tästä ajatuksesta?"

        Tähän ei aloittajalla riittänyt pokka vastata. :D


      • aloittajaaaa
        Tyttöhän salailee... kirjoitti:

        "Mitä muuten poikaystäväsi tykkää tästä ajatuksesta?"

        Tähän ei aloittajalla riittänyt pokka vastata. :D

        En jaksanut enää lukea näitä viestejä, siksi en oo vastannut.

        Poikaystävällä ei ongelmaa asian kanssa. Mitä nyt tietty varottelee että mieti kunnolla ennenku teet mitään.

        Päätin oottaa että oon vanhempi, ennenku kirjotan. Ehtiihän sitä.


    • --------------

      Nössömiehet täällä taas pelottelee, kun pelkää että niille ei riitä naisia jos naiset kirjoittelee vangeille. Enpä ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta Suomessa, että vanki olisi alkanut vainota kirjekaveria. Ne varmaan tiedostaa, ettei yksittäiset niille kirjoittavat naiset ole ainoita naisia maailmassa.

      • Voisuaraukkaa...

        "Nössömiehet täällä taas pelottelee, kun pelkää että niille ei riitä naisia jos naiset kirjoittelee vangeille."

        Tuo kertonee enemmän sinun peloistasi kuin kenenkään muun. Ihan järkeviä kirjoituksiahan tässä ketjussa näyttää olevan, sinun kirjoituksesi on itse asiassa ala-arvoisin ja säälittävin tähän asti.


    • hyvä ajatus

      koita saada selville milloin vapautuu ja sitten vaan odottelet häntä ja sitten hoidat homman

    • kyllä löytyy

      Itse tunnen muutaman hyvän kaverin joka on vankilassa eikä todellakaan ole syyllistynyt raiskauksiin tai pedofiliaan ja varmasti piristäisi heidän päivää saada postia joltain fiksulta ja mukavalta nuorelta neitoselta. Kiinnostuneita?

      • Niin mistä?

        "Itse tunnen muutaman hyvän kaverin joka on vankilassa eikä todellakaan ole syyllistynyt raiskauksiin tai pedofiliaan ja varmasti piristäisi heidän päivää saada postia joltain fiksulta ja mukavalta nuorelta neitoselta. Kiinnostuneita?"

        Aijaa, vaan nuorilta neitosilta? Ei vanhoilta? No sitten ei natsaa. Jos löytyy joku jolle nelikymppinen nainen ei ole liian vanha "kirjekaveri" niin sitten kyllä.


      • xxxHki
        Niin mistä? kirjoitti:

        "Itse tunnen muutaman hyvän kaverin joka on vankilassa eikä todellakaan ole syyllistynyt raiskauksiin tai pedofiliaan ja varmasti piristäisi heidän päivää saada postia joltain fiksulta ja mukavalta nuorelta neitoselta. Kiinnostuneita?"

        Aijaa, vaan nuorilta neitosilta? Ei vanhoilta? No sitten ei natsaa. Jos löytyy joku jolle nelikymppinen nainen ei ole liian vanha "kirjekaveri" niin sitten kyllä.

        Minkä ikänen olisi sinulle sopiva? Kaverini on aika nuori ja välillä pääsee päivän lomille niin tahtoisi ehkä joskus jopa tavata, käydä kahvilla, keskustella ja sen sellaista.


    • ex vanki

      Ei nelikymppinen oo, riippuu tietenkin ihan millä mielellä ajattelit kirjoittaa? :)
      Tai haluatko pelkän kirjekaverin, tosiystävän myöhemmin vai jotain muuta..

      • Niin mistä?

        "Minkä ikänen olisi sinulle sopiva? Kaverini on aika nuori ja välillä pääsee päivän lomille niin tahtoisi ehkä joskus jopa tavata, käydä kahvilla, keskustella ja sen sellaista."

        Suurinpiirtein samanikäinen, sanotaan nyt n. 35-47v, ei se nyt vuodesta tai parista kiinni ole, mutta about omanikäiseni. Kaverisi kuulostaa kyllä kovin nuorelta. Tapaaminen jossakin vaiheessa ei ole poissuljettua, mutta korostan, että petiseuraa en hae (aivan kuten ei ketjun alkuperäinen kirjoittajakaan, joka tosin taisi olla itseäni nuorempi, tai sellaisen käsityksen ainakin sain).

        "Ei nelikymppinen oo, riippuu tietenkin ihan millä mielellä ajattelit kirjoittaa? :)
        Tai haluatko pelkän kirjekaverin, tosiystävän myöhemmin vai jotain muuta.."

        No millä mielellä nyt kirjoitetaan kenelle tahansa täysin ventovieraalle ihmiselle? Eiköhän se lähde liikkeelle ihan ajatusten vaihdosta. Sen, jääkö henkilö kirjekaveriksi tai kehittyykö juttu mahdollisesti myöhemmin ystävyydeksi, näyttää vain ja ainoastaan aika.


      • krista90__
        Niin mistä? kirjoitti:

        "Minkä ikänen olisi sinulle sopiva? Kaverini on aika nuori ja välillä pääsee päivän lomille niin tahtoisi ehkä joskus jopa tavata, käydä kahvilla, keskustella ja sen sellaista."

        Suurinpiirtein samanikäinen, sanotaan nyt n. 35-47v, ei se nyt vuodesta tai parista kiinni ole, mutta about omanikäiseni. Kaverisi kuulostaa kyllä kovin nuorelta. Tapaaminen jossakin vaiheessa ei ole poissuljettua, mutta korostan, että petiseuraa en hae (aivan kuten ei ketjun alkuperäinen kirjoittajakaan, joka tosin taisi olla itseäni nuorempi, tai sellaisen käsityksen ainakin sain).

        "Ei nelikymppinen oo, riippuu tietenkin ihan millä mielellä ajattelit kirjoittaa? :)
        Tai haluatko pelkän kirjekaverin, tosiystävän myöhemmin vai jotain muuta.."

        No millä mielellä nyt kirjoitetaan kenelle tahansa täysin ventovieraalle ihmiselle? Eiköhän se lähde liikkeelle ihan ajatusten vaihdosta. Sen, jääkö henkilö kirjekaveriksi tai kehittyykö juttu mahdollisesti myöhemmin ystävyydeksi, näyttää vain ja ainoastaan aika.

        Oot aika vanha jopa vangeille, yleensä nää nuoret 18-30v tytöt juoksee näiden linnakundien perässä ja mielummin ne sellaisen valitsee, ei pahalla mutta eti vaikka kirkosta seuraa.


      • Stadinmies
        krista90__ kirjoitti:

        Oot aika vanha jopa vangeille, yleensä nää nuoret 18-30v tytöt juoksee näiden linnakundien perässä ja mielummin ne sellaisen valitsee, ei pahalla mutta eti vaikka kirkosta seuraa.

        Krista on vaan mustasukkainen linnakundeista. :D

        Ei kai tässä perässä juoksemisesta ollut kyse, vaan kirjekavereista? Nuorilla naisilla on päässä pelkkää ilmaa, lukutaidosta puhumattakaan. Tosiasia on, että 20v akat ei kelpaa muuhun kuin kertapanoon ja siinäkin ovat surkeita. Niiden juttuja ei kuuntele (eikä lue) erkkikään. Ei ole tuulesta temmattu se vanha sanonta, että "naiset ovat kuin viini, paranevat vanhetessaan".

        Krista, jos nimimerkkisi luku on ikäsi niin sinä sinne kirkkoon joudat, ja jos se taas on syntymävuosi niin kasvata järki päähän, vielä sitä ei siellä ole.


    • Adina........

      Krista sä vanhenet itsekin nopeammin kuin huomaatkaan, ja susta tulee myös "vanha nainen". Itse oon siis alle 30-v mutta en ole ylimielinen muita naisia kohtaan, koska tiedostan itsekin joskus vanhenevani.

      Eikä yli 40-v miehet oo välttämättä kiinnostuneita 20 vuotta nuoremmista muuten kuin seksiseurana. Ajatusten pitää kohdata, että voitais ryhtyä oikeaan suhteeseen, eikä niin usein ole jos ikäeroa on liikaa.

    • törmäilijäksi asti

      Törmäilen seiniin. Olen pelkkä harhainen sika joka vainoaa myös itseään.

    • pokpok

      pokpokpöks...
      yksi yleinen tapa naisilla kirjevaihtelusta innostuttuaan on laittaa ilmo rattoo,jalluun tai lolloon,ne ovat eniten kulutetuimmat lehdet vankilassa oman kokemukseni mukaa,ja alibin toimituksestakin voi kysyä apuja jos joku erityinen persoona on mielessä,sieltäkin kautta on kirjeet löytäneet perille.. kirje muurien sisälle ssatuna joltain neitoihmiseltä antaa hetken "paon" vankeudesta,tunteen että joku jossain uskoo siihen että en ole paha,itse sain yhden kirjeen eräältä kerran tapaamaltani uskovaiselta tyttöihmiseltä,(itse kyllä kirjoitin hänelle ensin) ja se vaan istutti uskon tiukemmin päähäni että usko on pelastus siltä kierteeltä mihin olin ajautunut(JA EI EN OLE YKSI NIISTÄ JOTKA ITKEVÄT LAPASET TANASSA ONNEEAAN KUN JUMALA JA USKO PELASTI) MUTTA SIITÄ SAIN VOIMAA KUITENKIN VAIKEIDEN AIKOJEN YLITYKSEEN.. kohta 18kk raittiina siviilissä..
      ja jos joku on kirjekamua talosta vailla,mulle voi vinkata ja mä voin kysästä "kavereilta" kun soittelevat et oisko jo aika ottaa kynäkin käteen ja purkaa päätään paperille,se on kuitenkin yks helvetin tehokas terapiamuoto...

    • Voi teitä...

      ...yksinäisiä ihmisiä päätelmienne kanssa. Itse olin kirjeenvaihdossa jo seitsemäntoistavuotiaana (herkkä ikä, jolloin politiikka ja vanhat miehet ryhtyivät kiinnostamaan) vangin kanssa, ja olihan se tiettyä eskapismia molemmille. Ei ollut silti oma todellisuudentaju kierossa, kyllä sitä tiesi että mies on mies ja linnassa jos jossakin on pillu mielessä. Ja mitä sitten, vaikka onkin? Jos yrittäisin koko ikäni paeta miesten onanointia kuvilleni tai ajatukselleni minusta, voisin saman tien muuttaa toiseen linnunrataan.

      Nyt kolme vuotta myöhemmin on silti sama kiinnostus vaihtaa ajatuksia yksilöiden kanssa, joita elämä on kohdellut kaltoin ja jotka ovat vastavuoroisesti kaltoinkohdelleet elämää. Siitä jokin aneeminen pahan pojan metsästys kaukana. Jos on vilpitön tarve kommunikoida kirjainjonoilla muutakin kuin sliipatussa sosiaalisessa mediassa, miksi laittaa kapuloita rattaisiin? Ainakin saa kehitettyä vuorovaikutustaitojaan ja kirjallisia kykyjään.

      terveisin 20v. ja melko intellektuelli vosu

    • kokemusta omaava

      Kokemuksen omaavana voin sanoa että kirjeet ja kortit vaikkakin ennen tuntemalta ihmiseltä ovat mieltäkohentavia varsinkin pitkä-aikais vangille. Kaikilla vangeilla ei tosiaan ole läheisiä kirjoittelemassa vankilaan. Siviilissäkin kontakti aloitetaan aina jollain tavalla uuden ihmisen kanssa.

      • doggeri

        Ruotsissa istuva suomalainen miespuolinen elinkautisvanki hakee kirjekavereita suomesta,jos jotain kiinostaa niin sähköpostiin ilmoitus niin annan sitä kautta vangin osoitteen. sähköposti [email protected]


    • kirjekaveriksi

      jos joku vanki haluaisi kirjoitella niin nakkaa osoite: [email protected]
      kirjoitan vain suomen kielellä

    • kohtalokas käänne

      Mikäs se yks hullu naisvanki, josta nimitystä puukkokuningatar käytetään.
      Sehän on tappanut kaikki ne miehet, joiden kaa se styylas. Ei muuta kuin pikapikaa kirjoittelemaan puukkokuningattarelle, niin noutaja voi saapua hyvin pian.

    • Sesiitäsittenolkoon

      Ei kelvannut ystävyys. Pisti huumoriksi. No en sitten Joulurahaakaan lähetä. Olkooteikka.

      • totuusontotuus

        Ei ne mitään kirjekavereita hae vaikka niin väittävätkin, naista ne haluaa.


    • Ajattelekunsevapautuu

      Mä en uskaltaisi kotiosoitetta kertoa vangille.

    • Nainen013

      Hei!
      Mistä saisin vangin sähköpostin, voisin laittaa vankisähköpostina omat yhteystiedot. Eli posteresteranten. Olen kokenut kirjeenvaihtaja vankien kanssa. Mutta aiemmin vangit ovat olleet kavereitani. Joten help me. Nainen susirajalta

    • Lukeekohan tätä keskustelua enää kukaan... noh, kirjoitan silti!
      Samaa minäkin miettinyt: kirjoittamista jollekin / joillekin vankilassa, mutta yhteydet ja toimintamallit puuttuvat.
      En halua pelastaa ketään, enkä kuvittele kenenkään voivan pelastavan minua. Tiedän, että vilpittömässä kohtaamisesta voi tulla hetkeksi parempi mieli kummallekin. Vapaaehtoistyötä olen tehnyt vanhusten sekä nuorten parissa. Työtä ihmisten parissa ja muutenkin täällä elänyt sekä kokenut jonkin aikaa. Tiedän, että yhteisiä tunnelmia sekä ajatuksia voi olla kovin erilaisista lähtökohdista huolimatta, tai sitten ei. Mahdollisuuksia kaikki.

      • Anonyymi

        Sinun pitää tietää vankilan postiosoite, joka on esim Kuopion vankilalle PL 7 ja perään postinro ja KUOPIO. Kirjeessä on oltava saajan sekä lähettäjän nimi. Muuta et tarvitse. Mistä siis tietää, ketä siellä vankilassa on? Se on selvitettävä itse tapauskohtaisesti.


      • Anonyymi

        Yhdysvalloissa käsittääkseni on jokin sivusto tms, johon vankien omaiset voivat laittaa kirjekaveritoiveista ilmoituksia vangeilta. Jokin tuon tapainen järjestely joka tapauksessa, josta vangit ja siviilit voivat löytää kirjeenvaihtoseuraa.

        Suomessa mitään tällaista ei ole. Tulee jotain kautta selvittää jonkin vankilassa olevan henkilöllisyys ja laittaa postia. Jos ei halua, että vanki kirjoittaa kirjeen takaisin, voi laittaa puhelinnumeron, johon vanki voi sitten soittaa. Tässä kuitenkin kannattaa tietää, että suljetuista vankiloista soittamisen mahdollisuudet ovat rajalliset ja hinta moninkertainen siviilipuheluihin verrattuna ja vankien tulot ovat käytännössä hyvin vähäiset.

        Olen joskus miettinyt, että jotain järjestelyjä voisi olla hyvä kehitellä, jonka kautta siviilit ja vangit voisivat aloittaa kirjeenvaihdon. Jokin järjestö tms, joka alkuun voisi myös välittää kirjeet osapuolille. Tämä voisi laskea kynnystä kirjoittaa ja jos siviili kokee vangin luotettavaksi ja uskaltaa antaa oman osoitteensa, kirjeenvaihto voi jatkua suoremmin.


    • Anonyymi

      En nyt tajua näitä nega ihmisiä ollenkaan. Itse olen seurustellut 2 vankilassa olleen kanssa ja molemmat olivat raivo raittiita ja hyvä käytöksiä. Pahempia nää ns. tavis äijät jotka baarissa kännäävät. Itsellä sellainen muisto nuoruudesta että mulla ikää noin 15 niin poliisi mies vapaalla ollessaan yritti saada pesää! Eli ei ole koiraa karvoihin katsomista!

    • Anonyymi

      Eino Leinon sanoin. Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista. Paljon hyvää rinnassa jokaisen,vaikka ei se aina esille loista.

    • Anonyymi

      Löytyykö vielä kiinnostusta vangin kanssa kirjoittelu?

      Olisi monia nais ja mies vankeja kirjekaveria vailla Suomessa :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Voisiko juuri 60 täyttänyt nainen löytää vankilasta kirjeenvaihtokaverin?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe