sairastako?

kuka ottaa siitä vastuun kun olen rekka kuski ja viaton nuori jää mopolla vaikka minun vetämän täysperävaunullisen kärryn alle!Siis kuka ottaa siitä vastuun???????????????????????? en minä ainakaan!niin kuin sanoin niin mopoja laitetaan kulkemaan autojen sekaan kun eivät saa kaikkialla ajaa turvallisesti pyörätiellä muutkin kulkiat huomioon ottavana ja ne ei saa kulkea kun 45 siis aivan perseestä ja jos tään joku kyttä lukee niin vastaa minulle!

5

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VastuuniTiedän

      Vahvasti epäilen ettet ole kuljettaja ammatiltasi, tämä seikka paistaa viestisi läpi. Itse ajan työkseni täysperävaunuyhdistelmää ja tiedän että vastuu yhdistelmästä on minun tilanteesta riippumatta. Ison yhdistelmän katvealueita on mopoa, henkilö- ja pakettiautoa ajavan vaikea hahmottaa, lisäksi kaikki eivät osaa varoa peräylityksiä tai tarvittavia ajolinjoja (vaikka omasta mielestäni ajamani n. 25m pitkä yhdistelmä on ketterä). Muiden tietämmättömyyden tai ajattelamattomuuden takia en voisi ikinä sanoa etten ota yhdistelmästäni täyttä vastuuta, VOI JUMALAUTA! Ikinä ei ole urani aikana mopoilija tullut yhdistelmäni rinnalle, vetoauton ja kärryn väliin tai edes uhkaavan lähelle peräylitystä. Pyöräilijät ovat niitä joita saa jatkuvasti varoa, usein myös jalankulkijoita (nuoret miehet). Lisäksi harvemmin joutuu lastaa tai purkaa yhdistelmää vilkkaana aikana keskellä kaupunkia jossa mopoilijat yleensä liikkuvat, esim. Helsingissä ei edes saa ajaa yhdistelmällä joka paikkaan. Olen aina tietoinen siitä mitä yhdistelmäni edessä, sivuilla ja takana on, myös pienistä mopoilijoista. Oma lukunsa ovat tietenki liikenteestä löytyvät raketit, joilla ovat viritetyt mopot alla yms. jotka saattavat huomaamatta putkahtaa taakse tai katvealueelle, autoilijoistakin löytyy näitä. Näistä huolimatta nämä raketitkin paljastuvat samalla kun yhdistelmä liikku tien mukaisesti mutkitellen, joten eivät hekään varsinaista vaaratilannetta aiheuta. Jos kuitenkin käy niin että tälläinen jää huomaamatta ja jää alle, on vastuu yhdistelmäni aiheuttamasta tuhosta minulla ja ei kenelläkään muulla (myös toinen osapuoli on vastuussa!). Syitä löytyy aina puolesta ja vastaan, mutta vastuu on täysin eri kuin syyt.

      Jos et ota vastuuta yhdistelmästäsi ja sen aiheuttamasta tuhosta, niin lopeta työt (tuskin olet edes kuljettaja). Moni vastuullinen kuljettaja on joutunut lopettaa työnsä tälläisten tapausten takia, koska se ottaa liian koville. Heitä ei voi syyttää, heitä voi kunniottaa heidän ottamasta vastuusta. Minä myös otan vastuuni kuljettamistani tonneista, kuten sanontakin kuuluu "tonnettain vastuuta".

      Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon asiasta, ja varmaan paljon asiaakin jäi kertomatta.

      • VastuuniTiedän

        Lisäyksenä että toinen osapuoli on vastuussa siis itsestään ja kuljettamastaan ajoneuvosta.


      • *****

        Oikeat kuljettajat osaavat miettiä vähän pidemmälle, esim kääntyessä pitää ottaa huomioon perävaunun mukana tulo, jos vetää kevyenliikenteenväylällä seisovan rollaattorimummon mukaansa, vikaa on jossakin muualla kuin mummossa. Oikea kuljettaja osaa ottaa huomioon, ettei siinä risteyksessä seisova, välttämättä tajua, että rekkamies ei osaa kääntyä niin ettei perävaunu vedä mukanaan.


      • vainajan äiti
        ***** kirjoitti:

        Oikeat kuljettajat osaavat miettiä vähän pidemmälle, esim kääntyessä pitää ottaa huomioon perävaunun mukana tulo, jos vetää kevyenliikenteenväylällä seisovan rollaattorimummon mukaansa, vikaa on jossakin muualla kuin mummossa. Oikea kuljettaja osaa ottaa huomioon, ettei siinä risteyksessä seisova, välttämättä tajua, että rekkamies ei osaa kääntyä niin ettei perävaunu vedä mukanaan.

        kun nuori ensikertaa isolle tielle lähtenyt nuori mopoilija kuolee peräväunun kylkeen osuessaan ei enää miettitä kenen vastuu on.
        tässä tapauksessa ei tutkijalautakuntakaan löytänyt syyllistä, oli vain onnettomien yhteensattumien summa ja nuoren silmänräpäyksellinen kuolema.
        rekka oli ohittamassa mopoilijaa siirtynenä vastaantulevan kaistalle, kuinka kauas ei ole varmaa, ja mopoilija ei ajanut aivan seututien valkoisella viivalla muttei ajokaistansa keskelläkään, lähtikö mopoilija taakseen/sivulleen katsomatta kääntymään vasemmalle, imaisiko rekan imu (ajopiirturin mukaan nopeus oli 90km/h) kevyen kuskin tekemään pienen väärään suuntaan olevan ohjausliikkeen vai mitä tapahtui. Vainaja ei kerro.

        Minä tunnen, että vastuu on minun. Mitä ostin mopon, mitä en kahlinnut poikaa kotiin. Kuskia en voi syyttää, enkä poikaakaan. Hänhän oli tekemässä sitä, mitä oli koko vuoden odottanut ja unelmoinut.


      • VastuuniTiedän
        vainajan äiti kirjoitti:

        kun nuori ensikertaa isolle tielle lähtenyt nuori mopoilija kuolee peräväunun kylkeen osuessaan ei enää miettitä kenen vastuu on.
        tässä tapauksessa ei tutkijalautakuntakaan löytänyt syyllistä, oli vain onnettomien yhteensattumien summa ja nuoren silmänräpäyksellinen kuolema.
        rekka oli ohittamassa mopoilijaa siirtynenä vastaantulevan kaistalle, kuinka kauas ei ole varmaa, ja mopoilija ei ajanut aivan seututien valkoisella viivalla muttei ajokaistansa keskelläkään, lähtikö mopoilija taakseen/sivulleen katsomatta kääntymään vasemmalle, imaisiko rekan imu (ajopiirturin mukaan nopeus oli 90km/h) kevyen kuskin tekemään pienen väärään suuntaan olevan ohjausliikkeen vai mitä tapahtui. Vainaja ei kerro.

        Minä tunnen, että vastuu on minun. Mitä ostin mopon, mitä en kahlinnut poikaa kotiin. Kuskia en voi syyttää, enkä poikaakaan. Hänhän oli tekemässä sitä, mitä oli koko vuoden odottanut ja unelmoinut.

        Kiitos kun kerroit, tämä pistää miettimään. Toivottavasti moni muukin lukisi viestisi ja miettisi asioita, ajoi sitä mopoa tai ei. Asiaa mietittyä tarkempaa vastuu on kaikilla, ei yhdellä henkilöllä. Tiimipeliähän se liikenne on ja tuo on yksinkertaisesti niin väärin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe