Vanteiden vaikutus

kulutukseen?

Olisiko kenelläkään tietoa/arvausta siitä, paljonko voisi olla vaikutusta kulutukseen, jos vaihtaa 1,6 TDI Bluemotionin peltivanteet "normaaleiksi" aluvanteiksi? Voiko aluvanteiden aerodynamiikka & suurempi paino nostaa kulutusta minkä verran? Bluemotionissahan taitaa olla jotkut erikoiskeveät peltivanteet.

Entä millainen vaikutus kulutukseen voisi olla sillä, että laittaa talvirenkaiksi 215/55 16 nastarenkaat 205/55 16 nastarenkaiden sijaan?

Millainen vaikutus renkailla (kesä/talvi, koko, vierintävastus) & vanteilla (peltivanne/aluvanne) ylipäätänsä on kulutukseen?

11

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhksjhi

      Tuskinpa niitä erikoiskeveitä vanteita on turhaan autoon laitettu. Painavammat vanteet lisäävät jousittamatonta massaa, jolla on vaikutusta kiihtyvyyteen, hidastuvuuteen ja jousituksen toimintaan. Auton alusta on suunniteltu toimimaan parhaiten noilla kevyillä vanteilla. Polttoaineen kulutusta painavampi vanne lisää jonkin verran, kun renkaan vierintävastus kasvaa. Eri asia on sitten, huomaatko niitä muutoksia käytännössä miten hyvin. Mutta ainakin itse ostaisin mahdollisimman kevyet aluvanteet, ei mitään halppiksia siis. Halvimmat vanteet kun voivat painaa jopa tuplasti kalliimpiin verrattuna.

      • Yst.

        Aluvanteiden vaikutus näkyy parhaiten kukkarossa, se kevenee:)


    • ...

      Pidon kannalta 205 tai vielämielumin 195 leveys olisi talvella turvallisempi kuin 215, pienempi vaara siihen, että tulee vesi/sohjo liirtoa. Vanteen materiaalilla ei ole mitään merkitystä kulutukseen, talvirenkailla auto kuluttaa enemmän kuin kesärenkailla, ja mitä isommat renkaat niin sitä enemmän kulutusta. Aerodynamiikalla ei ole 80-120 km/h vauhdeissa vanteissa mitään merkitystä, formuloissa vähän eri juttu.

    • Jos puhutaan saman tyyppisistä renkaista ja 205-215 leveyserosta. Oli ne sitten pelti tai alu vanteilla niin eniten kuljettajan ajotapa vaikuttaa kulutukseen. Ei sillä vanteen painolla kulutukseen ole niinkään mitään vaikutusta mut epätasaisella pinnalla sen varmasti henkilöautossa huomaa painaako se vanne 5 kiloa enemmän vai vähemmän.
      Täs joku mainitsi talvirenkaan leveyden. Se on totta mitä kapeempi sen parempi pito. Menee ihan toisinpäin kun kesärengas kuivalla pinnalla. Sama kyllä pätee kesäpyöriinkin jos joutuu sateessa ajamaan. Mut nytkin jos kyseessä on 10 mm ero niin eipä sillä kulutukseen just väliä ole.
      Mulla talvirenkaat 215/65-16, kesä 255/45-18. Ero on kun yöllä ja päivällä nimittäin kulutuksessa :) Tuntuu et talvirenkailla vie puolet vähemmän. Ei sinänsä ollut mikään yllätys. Leveys eroa kun on lähes neljännes niin kyllä se vaikuttaa. Kyse ei ollutkaan ekonomiasta. Auto on maahantuojan toimesta rakenettu demo versio. Missä tää rengaspuoli on haettu ettei "kovin paljon" tule ulos korista ja konttorillakin selvisi kommentilla "jos olisit itse katsastanut niin ei menis läpi". Mutta kun ne oli rakentajan leimaamat.
      Se nyt on mitä hakee. Jos haluat minimoida kulutuksen niin monilla rengasmerkeillä on "eco" versio missä pyritty pieneen vierintävastukseen, maksaa vähän enemmän. Sitten vaan kapeeta rengasta kantavuuden rajoissa. Mitä korkeempi profiilinen sen pehmeempi ja mukavampi mammankin mielestä. Renkaan hintakin saattaa muuttua yllättävästi kokojen suurentuessa.
      Kauheen kakspiippunen juttu.
      Yleensä se vakio rengas mitä valmistaja suosittaa on kaiken kompromissi ja valmiiksi kokeiltu paketti. Jos sitä lähetään kovasti muuttamaan suuntaan jos toiseen niin kyllä äkkinäinen voi törmätä yllättäviin asioihin. Tässä jotkut on kyselly oikeita rengaspaineita, en nyt muista mistä autosta oli kysymys. Jos rengas poikkeaa alkuperäisestä niin kukas sen tietää muuta kun kokeilemalla. 150 km/h ja teet pari heittoa puolelta toiselle. Meneekö se suoraan vai tahtooko perä edelle. Joo mä oon samaa mieltä, ei kannata kokeilla.
      Niin millanen vaikutus ?
      Kesä/talvi. Talvi rengas kuluttaa enempi.
      Koko vaikuttaa yleensä profiilisuhteeseen. Mitä suurempi sen matalampi rengas. Koska renkaan halkaisijan muuttuessa nopeusmittarin näyttö ei saa muuttua oliko se nyt yli 10%.
      Jos pysytään samankokoisessa vanteessa niin painoerot ei päätä huimaa. Varmasti alkuperäiskokoa löytyy vaikka miten nättejä mitä sillä nyt haluaa hakea. Jos haluaa röheemmän näköisen alkuperäisen kokoisella vanteella niin se ei oikein toimi. Olkapoikkeama pitäis pysyä samana jolloin vannetta ei voi siirtää "ulospäin" rajattomasti tai äkkiä sen saa maksaa rauhattomana vetelynä ja alustan osien ennenaikaisella kulumisella. Eli täytyy pelata sen mukaan mitä yleensä sisäpuolella on tilaa. Joskus saattaa ottaa kyllä lokasuojan reunoihinkin.
      Tultiinko me viisaammiksi ? Tiedä häntä.
      Jos mun pitäs hakea edullinen, varmasti toimiva vanne/rengas setti niin se koko mikä on alunperinkin. Ei ainakaan tule mitään yllätyksiä. En yli kolmeenkymmeneen vuoteen ole vielä ajanut autolla missä joku itse kyhätty kokonaisuus olisi meidän nopeuksilla toiminut huomattavasti paremmin kun alkuperäinen.
      Nää teini corolla virtuoosit saa jättää ihan omaan rauhaan. Ne saakin kaapia kasaan tien reunoilta.
      Täs nyt oli hyviä ja huonoja pointteja. Miks mä sit käytän paljon kuluttavaa keksintöä. Kesällä tulee ajettua niin vähän autolla et se on sama vaikka kuluttas kahvipapuja.
      Ajan mielummin moottoripyörällä :)

      • eko-man

        OZ Ultraleggera ja muutama muu aluvannemalli on keveitä, mutta monesti sanotaan että ne tavis-originaalit wanhan ajan peltivanteet (ne ovat kyllä oikeasti terästä) olisivat keveimmät. Pitääkö paikkansa? Itsellä Golf variantissa perusteräsvanteet plus kapselit. Nyt mietteissä hommata aluvanteet, koko on 205-55-16. Lisääntyykö paino?


      • dieselfarkku
        eko-man kirjoitti:

        OZ Ultraleggera ja muutama muu aluvannemalli on keveitä, mutta monesti sanotaan että ne tavis-originaalit wanhan ajan peltivanteet (ne ovat kyllä oikeasti terästä) olisivat keveimmät. Pitääkö paikkansa? Itsellä Golf variantissa perusteräsvanteet plus kapselit. Nyt mietteissä hommata aluvanteet, koko on 205-55-16. Lisääntyykö paino?

        Ite oon huomannu kauden vaihtuessa, että kulutuksessa tapahtuu muutos kun vaihdetaan kitkat peltivanteilla kesärenkaisiin aluvanteilla. Kitkoilla pässy kulutukseen 4,5l /100km kun nyt ei kesäkummeilla pääse millään alle 5l/100km. Uskon et syy vanteiden painoerossa..


      • 15 + 12
        dieselfarkku kirjoitti:

        Ite oon huomannu kauden vaihtuessa, että kulutuksessa tapahtuu muutos kun vaihdetaan kitkat peltivanteilla kesärenkaisiin aluvanteilla. Kitkoilla pässy kulutukseen 4,5l /100km kun nyt ei kesäkummeilla pääse millään alle 5l/100km. Uskon et syy vanteiden painoerossa..

        Väitätkö, että rengaskoko kesä- ja talvirenkailla on sama ja siitä huolimatta kesärenkailla syö enemmän - uskoisikohan? Kesärenkailla ja -keleillä helposti ajetaan kovempaa, vauhdin nousukin kasvattaa yllättävästi kulutusta...


      • kertynyt itsellekki
        15 + 12 kirjoitti:

        Väitätkö, että rengaskoko kesä- ja talvirenkailla on sama ja siitä huolimatta kesärenkailla syö enemmän - uskoisikohan? Kesärenkailla ja -keleillä helposti ajetaan kovempaa, vauhdin nousukin kasvattaa yllättävästi kulutusta...

        että kulutus kesärenkailla kovempi, vaikka ajaa samaa vauhtia, mutta ei kuitenkaan yli puoltalitraa sataselle vaan 2 dl. Talvirenkaina 215 55 16 ja kesärenkaina 225 45 17


      • Anonyymi
        dieselfarkku kirjoitti:

        Ite oon huomannu kauden vaihtuessa, että kulutuksessa tapahtuu muutos kun vaihdetaan kitkat peltivanteilla kesärenkaisiin aluvanteilla. Kitkoilla pässy kulutukseen 4,5l /100km kun nyt ei kesäkummeilla pääse millään alle 5l/100km. Uskon et syy vanteiden painoerossa..

        Kulutusero on rengasprofiilissa ja matkamittain sekä ajotietokoneen näytössä. Osta Tojokki niin mittarilla on hyvä kulutus ja isot km-korvaukset ={}


    • tsi

      Nyt tulee vähän faktaa kitkarenkaista, mitkä ovat siis talvirenkaita:)
      Yksikään kesärengas ei vieri niin keveästi kuin esim Nokian hakkapeliitta r tai hakkapeliitta r2. Ei edes nämä ns pienen vierinvastuksen kesärenkaat kuten Michelin energy saver plus tai Good year efficient grip performance. Että minä uskon kevyesti väitteen, että kitkarenkaalla mennään vähän pienemmälläkuin kesärenkaalla jos koko on sama!

      • Anonyymi

        Eli kitkarenkaissa on kitkaa ja rengaspaine sekä pyörän koko ovat sivuseikkoja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe