Avokelan puolaus.

Qalastaja13

Niin,eli ostin elämäniensimäisen avokelan,ja nyt ongelmana on että en osaa laittaa siihen siimoja.

Nopeita vastauksia kiitos!

4

4591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekaisin jigeistä

      Olen noihin avokeloihini kelannut alle täytettä punotulla kalastusnarulla. Lieneekö jotain pitkänsiiman perukenarua. Nykyisin jatkan sen sitten noin 50 m kuitusiimalla. Pitää olla kylläkin ristiinpuolaava haspeli, jos kuitusiimaa käyttää. Kelaan ei saa puolata liikaa. Näkyy kyllä niin, että heittäessä siimaan tulee sotkupaikka. Siitä kohdasta on sitten ainakin katkaistava liiat pois. Käytännössä puolan reunaa näkyy ainakin minulla 2 milliä vähintään, eli on selvä pykälä. Pykälä varmistaa, ettei puolalta lähde useita lenkkejä kerralla.

      Tapahtuu teknisesti niin, että teet puolaan kiristyvän solmun. Ainakin pari kertaa ympäri ja sitten vasta solmu. Muuten tulee luistava vyyhti siihen. Joku käyttää pientä teipin palaa varmistimena. Pujota vavan lenkeistä läpi ennen puolaan sitomista. On kätevä kelata siihen suoraan rullasta. Rulla johonkin tappiin.

      Jos käytät alustasiimaa, niin sisarsolmu on hyvä ja helppo siimojen liitokseen. On hienompiakin solmuja, mutta tuon ainakin oppii kerrasta. Ja taas kelaat vapaa käyttäen ja jätät puolan hieman vajaaksi.

      Muuten jos olet oikeakätinen, niin vaihda kampi vasemmalle puolelle. Siis kun kela roikkuu vavan alla on kampi vasemmalla. Piireissä näkee jatkuvasti kun ei ole tajuttu kammen oikeaa asennusta. Ihme vääntelyillä ja käsiotteen vaihtamisella heittelevät.

      • kalamies...

        monofiilisiimaa se on mielestäni mukavampi käyttää kuin kuitusiimaa. Kuitusiima ei ole venyvä siima kuten monofiili, kuitusiimaa on vahvempaa ja on pitemmät heitot.

        Amerikassa harrastetaan kuka saa ohuemmalla siimalla isomman kalan. itse olen saanut luonnontaimenen 3kg 0,25 mm monosiimalla. Kuitusiimalla voi nostaa kalan ylös nopeammin kuin monofiilisiimalla. Viime kesänä olin haukipyynnissä siskoni poikien kanssa, pojat kalasteli kuitusiimalla nosteli veneeseen muutamassa minuutissa monta 6 kg haukeja minulta meni 10- 15 min.

        Minulta meni kuitusiima poikki kun pääsi noin 6-8 kilon taimen muistaakseni siima paksuus oli ehkä 0.16 mm. Kuitusiiman ikä on lyhympi

        Se on makukysymys.


    • Rullapulla

      Kuitusiima ei ole kovin herkkä kiertymään mutta monifiili on. Tehtaassa siima kelataan myyntikelalle joko rullaamalla - vrt. avokelan sisäänpuolaus, tai useimmin samalla tavalla kuin haspelin sanka sen kelaa.Eräänlainen vispiä kiertää kelajonoa ja täyttää kunkin kelan yksitellen mutta kuitenkin niin,että esimerkiksi tuhannen metrin yhtenäinen siimapituus on kymmenellä sadan metrin kelalla. Jos tahdot kelallesi kierteettömän siiman,toimit näin. Katsot ostamasi kelan sangan kiertosuunnan, asetat myyntikelan niin että siima tulee ulos kelan sivusta ja rullautuu samaan suuntaan auki kuin sanka kiertää. Näin myyntikelalla oleva kierre kuoleutuu siiman siirtyessä omalle kelallesi.

      Jos rullaat siiman kelallesi akselia reiässä käyttäen,saat jokaista sisäänkelattua kierrosta kohti puolikierteen. Jos myyntikela on väärin päin sivusta purettaessa,saat jokaista sisäänkelattua kierrosta kohti kaksoiskierteen,tämä on pahin vaihtoehto.
      Joissakin myyntikeloissa purkutapa on mainittu.Joissakin kelan toinen reuna on ympyrä, toinen esimerkiksi kahdeksankulmio.Tällaista kelaa ei missään tapauksessa pidä purkaa kulmikkaalta sivulta.

      Sinun siis pitää tietää miten siima myyntikelalle on kelattu välttääksesi kierteen. Puratpa kelan miten tahansa,katso kymmenen metrin kelauksen jälkeen muodostuuko kierrettä. Jos sitä tulee,purkutapa on väärä. Vaihda tapaa ja koeta uudelleen. Haspelille kelattaessa 80%:ssa tapauksista oikea tapa on purkaa siima sivusta ja siten,että siima purkautuu samaan suuntaan kuin se virvelin rullalle kelautuu. Myös kuitusiimaan tulee samanlainen kierre mutta siinä sen haitta on pienempi.
      Jos olet kelannut siiman väärin ja siinä on kierre tai kierre syntyy ajanmittaan vaikkapa lippoja heitellessä, sen saa helposti pois laskemalla uistimettoman ja peruukkeettoman siiman veneen perään ja vetämällä sitä perässä muutaman sata metriä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      425
      1859
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      197
      1532
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      173
      1396
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1056
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      938
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      896
    Aihe