Gallup: Oletko vakuuttanut sijoitusasuntoasi?

mr. utelias

Sehän on varsin yleinen tapa, että vuokranantajat nykyään vaativat vuokralaista ottamaan kotivakuutuksen, mikä on toki ihan ymmärrettävääkin. Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että vuokranantajat itse eivät puolestaan ole kovinkaan innokkaista vakuuttamaan omaa (vuokrattua) omaisuuttaan. Vuokralaisen kotivakuutus ei kuitenkaan korvaa vuokranantajan omaisuudelle tapahtunutta vahinkoa silloin, kun se ei ole aiheutunut vuokralaisen toiminnasta tai laiminlyönnistä.

Kiinnostaisikin tietää, että 1) edellytätkö vuokranantajana vuokralaiseltasi kotivakuutuksen ottamista? Entä 2) oletko sitten myös itse valmis sijoittamaan omaisuutesi vakuutukseen ja otat sijoitusasuntoosi ns. vuokranantajan kotivakuutuksen?

20

2126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauripelt.

Vuokralaiselta edellytän , ja sitten yhtiöllä toki on kiinteistön täysarvovakuutus.

On silti monta scenaariota jossa minulle voi luu jäädä käteen, mutta voisihan sitä jäädä vaikka autonkin alle.

Kämpän arvo n.40T€

• tiedonhaluinen.

Kysyin vakuutusyhtiöstä vakuutusta vuokralle laittamaani asuntoon ja vastaus oli: EI OLE MAHDOLLISTA vuokranantajan vakuuttaa asuntoa. Vuokralainen kyllä voi ottaa vakuutuksen.

Joten KYLLÄ, vaadin vuokralaista ottamaan vakuutuksen asuntoon. Se on kirjallisena vuokrasopimuksessa.

Voisitko laittaa linkin mikä vakuutusyhtiö myöntää ns. vuokranantajan kotivakuutuksen? Olisin kiinnostunut tietämään.

• mr. utelias

En ole itse vakuutusyhtiöihin asian tiimoilta vielä ollut yhteydessä, mutta Suomen Vuokranantajat ry:n nettisivulta löytyvästä vuokrausoppaasta luin seuraavaa:

"Halutessaan vuokranantaja voi myös itse ottaa
        kotivakuutuksen vuokraamaansa huoneistoon.
        Tällaisen kotivakuutuksen myöntävät vakuutusyhtiöistä
        ainakin Fennia, IF Vahinkovakuutusyhtiö
        Oy ja Pohjola. Vuokralaisen
        vastuuvakuutusta tällaiseen vuokranantajan ottamaan
        vakuutukseen ei voida liittää. -- Sen
        sijaan kyseisestä vakuutuksesta voidaan korvata
        vuokranantajan huoneistossa oleville kalusteille ja
        pinnoitteille sekä huoneistoon tehdyille tason
        parannuksille aiheutuneet vahingot.
        Vuokranantajan omaisuuden kärsimiä vahinkoja
        kotivakuutus korvaa palovahingon, ilkivallan, kuten
        murron ja joillakin vakuutusyhtiöillä myös
        vuotovahinkojen yhteydessä."

Muistelen jonkun vuokranantajan joskus myös maininneen hänellä olevan tällainen vakuutus eikä hintakaan muistaakseni ollut kuin korkeintaan parikymppiä/vuosi. Mutta onkohan tuo sitten vanhemtunutta tietoa..? Vai saakohan tuollaisia "vuokranantajan kotivakuutuksia" jostain?
        Itse lähinnä pohdin sitä, että kai se on jopa todennäköisempää, että asunnossa hajoaa ihan spontaanisti joku jääkaappi tai tiskikone aiheuttaen vahinkoa kuin se, että asukas tahallisesti vahingoittaisi asuntoa!?

• mr. utelias
        mr. utelias kirjoitti:

En ole itse vakuutusyhtiöihin asian tiimoilta vielä ollut yhteydessä, mutta Suomen Vuokranantajat ry:n nettisivulta löytyvästä vuokrausoppaasta luin seuraavaa:

"Halutessaan vuokranantaja voi myös itse ottaa
        kotivakuutuksen vuokraamaansa huoneistoon.
        Tällaisen kotivakuutuksen myöntävät vakuutusyhtiöistä
        ainakin Fennia, IF Vahinkovakuutusyhtiö
        Oy ja Pohjola. Vuokralaisen
        vastuuvakuutusta tällaiseen vuokranantajan ottamaan
        vakuutukseen ei voida liittää. -- Sen
        sijaan kyseisestä vakuutuksesta voidaan korvata
        vuokranantajan huoneistossa oleville kalusteille ja
        pinnoitteille sekä huoneistoon tehdyille tason
        parannuksille aiheutuneet vahingot.
        Vuokranantajan omaisuuden kärsimiä vahinkoja
        kotivakuutus korvaa palovahingon, ilkivallan, kuten
        murron ja joillakin vakuutusyhtiöillä myös
        vuotovahinkojen yhteydessä."

Muistelen jonkun vuokranantajan joskus myös maininneen hänellä olevan tällainen vakuutus eikä hintakaan muistaakseni ollut kuin korkeintaan parikymppiä/vuosi. Mutta onkohan tuo sitten vanhemtunutta tietoa..? Vai saakohan tuollaisia "vuokranantajan kotivakuutuksia" jostain?
        Itse lähinnä pohdin sitä, että kai se on jopa todennäköisempää, että asunnossa hajoaa ihan spontaanisti joku jääkaappi tai tiskikone aiheuttaen vahinkoa kuin se, että asukas tahallisesti vahingoittaisi asuntoa!?

^Tässä vielä linkki tuohon siteeraamaani oppaaseen:
        http://www.vuokranantajat.fi/attachements/2008-03-20T16-07-0732.pdf

• ei hyötyä

Vakuutusyhtiöt eivät suostu vakuuttamaan vuokranantajan omaisuutta joka ei ole hänen hallinnassaan, vaan vuokralaisen käytössä.

Vuokralainen taas ei voi vakuuttaa vuokranantajan omaisuutta.

Kotivakuutuksen vaatiminen vuokralaiselta on ilmeisesti jonku omituisen väärinkäsityksen seurausta. Se turvaa lähinnä naapureita vuokralaisen aiheuttamalta vahingolta.

• jj

Eikös se korvaa myös jos vuokralainen saa kohtauksen esim.. suihkussa ja kaatuu lattiakaivon päälle jolloin vesi valuu pitkin asuntoa.

• utelias...

Vakuutusyhtiöstä sanottiin nimenomaan että vuokralainen voi vakuuttaa, mutta vuokranantaja ei. Kahteen kertaan on asia kysytty ja sama vastaus. Eli ei liene väärinkäsitystä. Kannattaa lukea artikkeli noista kotivakuutuksen kompakivistä, ketjussa alempana asiasta juttua, oliko se vakuutusvelttoilijat-otsikon alla?

• 1 + 1=2
        jj kirjoitti:

Eikös se korvaa myös jos vuokralainen saa kohtauksen esim.. suihkussa ja kaatuu lattiakaivon päälle jolloin vesi valuu pitkin asuntoa.

Näin muistelen olevan. Kiinteistölehdessä oli asiasta.

• Anonyymi
        utelias... kirjoitti:

Vakuutusyhtiöstä sanottiin nimenomaan että vuokralainen voi vakuuttaa, mutta vuokranantaja ei. Kahteen kertaan on asia kysytty ja sama vastaus. Eli ei liene väärinkäsitystä. Kannattaa lukea artikkeli noista kotivakuutuksen kompakivistä, ketjussa alempana asiasta juttua, oliko se vakuutusvelttoilijat-otsikon alla?

Miten sitten jos vuokralaisella on rekisteröity maksuhäiriö merkintä.

• äitix

kotivakuutuksesta on vuokralaiselle itselleen. Otin opiskelijapojalleni kotivakuutuksen hänen muutettua yksiöön toiselle paikkakunnalle. En muista enää vaadittiinko sitä ainakaan vuokrasopimuksessa, mutta ainakin poika on saanut vakuutukselle vastinetta. Vakuutusyhtiö on korvannut hänelle talon lukitusta kuivaushuoneesta viedyt farkut sekä muutakin vaatetta. Kotivakuutus myös korvasi osittain rikkoutuneen kannettavan tietokoneen, jota takuu ei korvannut. Laitteen huolto (kone käytössä n. puoli vuotta) oli jossain Latviassa eikä asiaa saaatu sieltä kautta kuntoon. Poika sai kuitenkin kotivakuutuksen avulla uuden koneen.

• Poropeukalo

Olen vakuuttanut Pohjolassa. Tosin vaikeuksia saada selvyyttä, mitä kaikkea se korvaa, kuten korvataanko laitteet ja lattiapinta, jos astianpesukone aiheuttaa vesivahingon, tai jos jääkaappi-pakastin menee rikki.
      Kiinteistöliiton julkaisussa 10/2016 on lakinaisen kirjoitus vuokranantajan vakuutuksista, jossa sitä suositellaan. Aika selvää tekstiä.

• trtrtrtrtrtlalalala

Vuokralaisen nimissä vakuutus. Toimiva käytäntö.
      Voi vähentää vakuutusmaksut ( noin 80e/vuosi & 140e/vuosi toisessa asunnossa ) vuokrasta, kuittia vastaan.
      Helppo kuitit/maksulaput laitella whatsappilla/sähköpostilla kuvana.
      Tokihan maksut on leivottu vuokran sisään muutenkin etukäteen.
      Kotivakuutus ja vastuuvakuutus. Ei oikeusturva.
      Vuokranantajan kotivakuutus ihan turha vedätys.
      Enkä ole vähentänyt verotuksessa, joku kohta kysyy.

• Sijoitusasuntoja

Minulla on kaikkiin sijoitusasuntoihin otettu vuokranantajan vakuutus, ihan vaan omaksi mielenrauhakseni, koska sijoitusasunnoissa on kalusteitani ja toisekseen en voi olla varma onko vuokrasopimuksessa vaatimani vakuutus vuokralaisella voimassa. Taloyhtiönkään vakuutus ei välttämättä ole porsaanreiätön. Vielä jää nähtäväksi korvaako vakuutusyhtiö minulle mitään, jos vaikka joku suurempi vahinko syntyykin tai vuokralainen laittaa kämpän paskaksi. Ihan suoraa vastausta en vakuutusyhtiöltä saanut, kun kyselin mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuisi. Ai niin. Vakuutusyhtiö kyllä korvasi, kun yksi lyhytaikainen vuokralainen ilmeisesti vahingossa väänsi peilikaapin ovea aiheuttaen siihen särön. Perin sitten omavastuun vuokralaiselta. Eikä nuo maksa kuin 40-60€ vuodessa/yksiö, kun arvo on kohtuulliseksi määritelty (Kaikki uudet pinnat/koneet/kiinteän sisustuksen saanee töineen pieneen yksiöön 30 000€:lla?)

• Sijoitusasuntoja

Tähän lisäisin, että tietysti vuokralaiselta olen vaatinut laajaa kotivakuutusa ja tarkistanut, että se on voimassa. Mutta eihän sitä aina tiedä. Jos on monta vakuutusta, niin ehkä sitten jostakin niistä saa korvausta turman tullessa, jos jonkun päätös on kielteinen :D Ja lisäksi vielä piristysruiskeena takuuvuokra.

• tyhjästäEiKannataMaksaa

Jos vakuutusyhtiöltä ei saa suoraa vastausta ja ehdottomasti kirjallisena, mitä vakuutus korvaa, ei vakuutuksesta ole hyötyä silloin, kun iso vahinko syntyy ja juuri näitä varten vakuutusta tarvitaan, varmasti pystyvät kieltämään korvausvelvollisuuden. Kyllä ne jotakin peilikaapin oven säröilyjä korvaa, tosin senkin olisi saanut vuokralaiselta perittyä. Vakuutusyhtiöt osaavat hinnoitella palvelunsa, vaikka eivät osaa kertoa, mitä vakuutus korvaa.

Tuossa edellä joku kertoi vuokralaisen voivan vähentää ottamansa kotivakuutuksen hinnan vuokrasta, varmaankin paras tapa varmistaa, että asunto on vakuutettu. Se vuokrasta vähennys on syytä tehdä vuosittain, kun vuosi on asuttu ja tositteilla todistettu vakuutuksen olleen sen ajan voimassa.

Vuokranantajana kyselin joskus vakuutuksia sijoitusasuntoon, olisihan ne sellaisen myöntäneet ja laskuja lähetelleet, mutta kun asiaa tiukkasin, tuli ilmi, ettei vakuutus korvaa vuokralaisen aiheuttamia kuluja asunnon tuhoutumisesta.

• Otetaas_taas

Jos vuokraat asunnon ja tuo vakuutuksen otto sisältyy vuokrasopimukseen, niin se on otettava.

• jnljnljn

Tai kuolee, niinkö?
        Miten varmistat, että on ottanut?
        Huutamalla "on otettava" pihamaalla?

• Sijoitusasuntoja

Niinpä. Hyvä pointti. En voi olla sataprosenttisen varma, että onko vakuutus vuokralaisella 24/7 voimassa, koska vakuutus on helppo ottaa ja maksaa ja näyttää vuokranantajalle ja sitten seuraavana päivänä peruuttaa, jolloin liikaa maksetut rahat saa takaisin. Ei voi joka päivä vaatia todistusta näyttämään. Mitään vuokrahyvityksiä en myöskään vuokralaisille anna kotivakuutuksen ottamisesta, koska on hänen tehtävänsä vakuuttaa, jonka jokainen järkevä vuokralainen tekeekin, koska heidän irtaimistoa siellä huoneistossa yleensä on. Minä otan sitten ekstravakuutuksen kiinteän sisustuksen varalle.

OP:n verkkosivuilta:

Onko sinulla sijoitusasunto?
        Vuokranantajana voit vakuuttaa asunnossa tehdyn pinta- tai kylpyhuoneremontin, joita kiinteistövakuutus tai vuokralaisen oma kotivakuutus eivät välttämättä korvaa. Samalla vakuutat sijoitusasuntoon jättämäsi tavarat esimerkiksi pyykinpesukoneen ja mikroaaltouunin.

Uskon siis, että vaikka vuokralaisen tahallaan aiheuttamaa tuhoa ei vakuutus korvaisi, koska sitä varten on pääsääntöisesti vuokravakuudet, niin vuokranantajan vakuutuksesta voi olla hyötyä esimerkiksi putki/laiterikon yhteydessä.

• Hhtl

Mulla on kaksi kaksiota vuokrattuna. Niiden arvo lienee noin 90 - 100 000€ per asunto. Molemmilta vuokraisilta olen edellyttänyt että ottavat kotivakuutuksen vastuuvakuutuksella. En tosin ole tarkistanut.

Sen lisäksi molemmista asunnoista on oman kotivakuutuksen kyljessä vakuutukset huoneistoille 10 000€ asti. Eli tuo auttaa sitten uusimaan asunnon pintoja, ja uutta keittiötä mikäli tulipalo tai vesivahinko sen turmelee.

Iffin kautta nuo vakuutukset ovat n. 30-40€ vuodessa per asunto.

• vuokraanantaja

Nykyään vakuutan ennen en. Etenkin jos omistan apk:n tai pesukoneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe