Allergia linnusta?

Entinen astmaatikko

Itselläni pitäisi olla jonkinlaista lievää eläinallergiaa ja lapsena on ollut astmakin. Nyt omistan kanin, eikä siitä ole tullut minkäänlaista allergiaa. Haluaisin kauheasti hankkia linnun/lintuja. Onko mahdollista, että linnut saisivat minut allergisiksi kaikille eläimille (myös kanilleni), kun kerran pölyävät niin paljon? Vai puhkeaisiko allergia pelkästään lintuihin? Ja jos nyt kuitenkin hankkisin lintuja, niin mitkä pölyäisivät vähiten?

3

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Allergiat on niin hirveän yksilöllisiä ettei niistä ikinä mitään kiveen hakattua voi sanoa. Lintupöly on aika pahaa nimenomaan astmaan taipuvaiselle, joten jossei lintu ole ihan huippuhaave keskittyisin ehkä mielummin muihin lemmikkeihin. On kuitenkin helpompaa olla ilman lemmikkiä, kuin sitten itkun kanssa etsiä uutta kotia jo rakkaaksi käyneelle otukselle jos oireilua tuleekin.
      Toki linnuille voi olla allerginen vaikka kanille ei olisikaan( tai päinvastoin), mutta ei sitä oikeastaan kokeilematta voi varmaksi tietää. Ja sekin on toki mahdollista, että jos linnusta tulee kovin pahat oireet voi elimistö mennä sen verran puolustustilaan että alkaa reagoida kaikkeen muuhunkin eläinpölyyn tai muihin allergeeneihin. Toisaalta mahdollista on myös siedättyä niille omille lemmikeille niin että mahdolliset oireet häviävätkin alkuvaiheen jälkeen, tai jäävät niin lieviksi että niiden kanssa voi elää.

      Pahimpia pölisijöitä ovat harmaapapukaijat ja erilaiset kakadut, niillä on erityisiä puuteriuntuvia jotka sukiessa hajoavat hienoksi höyheniä hoitavaksi tomuksi. Pienellä linnulla luonnollisestikin irtoavan pölyn määrä jää pienemmäksi kuin isommalla. Samoin tietysti yksi tai kaksi lintua pölisee vähemmän kuin isompi parvi. "Turvallisin" valinta näin ollen voisi olla erim kanarialintu tai seeprapeippopari.

      Ilmansuodatin on hyvin hyödyllinen hankinta lintutalouteen jos on allergiataipumusta. Samoin kannataa rajoittaa pölyaltistusta pitämällä linnut kokonaan pois makuuhuoneesta. Ahkera siivoaminen ja lintujen suihkuttelu/kylvetys pitää myös keuhkoihin päätyvää pölyä kurissa.

    • ******

      On lintuja ja astmakin, mutta linnut eivät aiheuta oireita, vaan ulkoa tuleva siitepöly ja ns. vieraat koirat, eli sellaiset joita harvemmin näen. Aikoinaan oma koira ei aiheuttanut mitään, mutta kaverin koira sai silmät vuotamaan. Vaikkei allergiaa eläimille olekkaan, vaan siitepölylle ja ruoka-aineille.

      • -ara-

        Minulla on kissa, 2 koiraa,siili ja akvaario ja miinulla oli noin. 3 vuotta sitten hamstereita ja 2 undulaatta. Kävin astmatesteissä ja olin allerginen linnuille. Hamstereillekkin. Etsin sitten niille hyvät kodit ja nyt on ollu 2 vuotta kissa ja koira jotka on pitkäkarvaisia ja käyn usein ystävällä, jolla on papukaija. Unelmana olisi ostaa kun muutamme perheen anssa ok-taloon niin unemlmana olisi vihersiipiara. Tiedän, että on olemassa riski, että olen allerginen, mutta en usko enään olevani, kun koirasta ja kissastakaan ei tule mitään ja olen yötäkin ystävällä jolla on papukaija. juu ja tiedän minkälaisia nuo vihrsiipiarat on vaatii aikaa ja muuta. En ole saanut tietoa, että onko Heinolan llintutalo lakkautettu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe