voi 7kk vauvalle antaa jo..

jannniikkaaa

Voiko 7kk vauvalle antaa jo 2 liha-ateriaa päivässä? Mitä ja monestko teidän 7kk vauvat syö?

17

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jytyjätkän äiti

kahta liha-ateriaa, mutta tuskin siitä nyt välttämättä haittaakaan on. Meidän 7kk söi 5kertaa päivässä maitopullon nukkumaan mennessä päivällä ja illalla. Ja toki maitoja ruuan kanssa aina. Toinen lämmin ateria oli aina kasvissosetta ja on edelleen useimmiten kasvisruoka nyt reilun vuoden iässä. On varsin hyvin kasvanut ilman kahta liha-ateriaakin.. Melkein niin että toisella aterialla tarjoan aina kalaa tai kananmunaa jos kasvisten lisäksi muuta aion tarjota. Poika kun syö mitä tarjotaan eikä koskaan nirsoile niin vaihtoehtoja piisaa..

• antanut

Olen antanut, kun ei pelkät kasvissoseet ei maistu. Syö lihasosettakin vain sen kolme lusikallista / ruokailu, joten ei varmaan mitään haittaa. Meillä kun on tuollainen nirso, joka ei ihan mitä vaan syökään.

• 17+19

voit ihan hyvin antaa. Kunhan sitä lihaa ei nyt ihan lusikkakaupalla ole yhdessä ateriassa.

• .....

Mulle 8kk lääkärintarkastuksessa lääkäri sano, että voi antaa 2 liharuokaa päivässä, koska ei niissä purkkiruuissa niin paljon sitä lihaa ole. Niissähän on aina yli puolet kasviksia. Itse en kylläkään anna vielä, koska niitä kasvisruokiakin löytyy purkissa. Meillä syötiin tossa iässä 4 kertaa päivässä. Aamupalalla puuroa, sitten syötiin lounaaksi kasvisateria jälkiruoka, sitten päivällinen liha- tai kana-ateria, iltapalalla puuroa ja sitten nukkumaan mentäessä velliä. Maitoa aina kun halusi. Itse annoin kun poika oli 7kk niin 8kk soseita, koska ne isompia ja parempia vaihtoehtoja. Vieläkin mennään tällä systeemillä ja poika 10kk.

• 10+8

8kk eteenpäinhän suositellaan nimenomaan sitä kahta liha- tai kala-ateriaa. Siksi se sulle niin sanoi, kun kyseessä on suositus.

• jannniikkaaa
        10+8 kirjoitti:

8kk eteenpäinhän suositellaan nimenomaan sitä kahta liha- tai kala-ateriaa. Siksi se sulle niin sanoi, kun kyseessä on suositus.

Olenkin ajatellut että jotakin proteiinia tarvisi lisäksi. Paino kun ei meinaa nousta vaikka 5 ateriaa on saanut nyt kuukauden ajan, eli 6kk neuvolassa oltiin vasta 7kg.
        Paljonko kananmunaa voi antaa? Lusikallinen ateriaa kohden? Ja miten kauan munaa keitetään,eli keitetäänkö ihan kovaksi?

• asdfjoqewdf
        10+8 kirjoitti:

suositellaan että kahta liha tai kala-ateriaa päivässä? Eikös se ole että kaksi lämmintä ateriaa muttei missään sanota että molemmilla lihaa tai kalaa..?? Korjatkaa linkin kanssa jos olen väärässä.

Itse keitän kananmunaa 8minuuttia lapselle. Aluksi neljännes siitä ruuaksi, vuosikkaani vetää jo kokonaisen joskus.

• 8+12
        asdfjoqewdf kirjoitti:

suositellaan että kahta liha tai kala-ateriaa päivässä? Eikös se ole että kaksi lämmintä ateriaa muttei missään sanota että molemmilla lihaa tai kalaa..?? Korjatkaa linkin kanssa jos olen väärässä.

Itse keitän kananmunaa 8minuuttia lapselle. Aluksi neljännes siitä ruuaksi, vuosikkaani vetää jo kokonaisen joskus.

löytyykö netistä linkkiä, koska tämä tieto ei ole netistä, vaan terkkareiden omista papereista. Eli 8kk ikään saakka kaksi lämmintä ateriaa, joista toinen on kasvis- ja toinen liha-ateria. Sitten 8kk eteenpäin molemmat lämpimät ateriat lihan tai kalan kera. Missä iässä sitten sinun mielestäsi olisi sopivaa siirtyä antamaan lihaa tai kalaa sekä lounaalla että päivällisellä? Ei tietenkään tarvitse aina olla molemmilla aterioilla lihaa, mutta sitten täytyy laittaa muuta proteiinipitoista, vaikkapa sitä kananmunaa. Eli samoin kuin aikuisillakin.

Kananmunasta sen verran, että kyllä kannattaa keittää ihan kypsäksi. Liian usein en munaa antaisi, varsinkaan, jos syö jo kokonaisen kerralla. Noin kerran viikossa on sopiva. Jos menee vain teelusikallinen, niin sitten voi vähän useamminkin. Ja sopiva määrä kananmunaa ruoan seassa on saman verran kuin mitä laittaisit lihaakin.

• jannniikkaaa
        8+12 kirjoitti:

löytyykö netistä linkkiä, koska tämä tieto ei ole netistä, vaan terkkareiden omista papereista. Eli 8kk ikään saakka kaksi lämmintä ateriaa, joista toinen on kasvis- ja toinen liha-ateria. Sitten 8kk eteenpäin molemmat lämpimät ateriat lihan tai kalan kera. Missä iässä sitten sinun mielestäsi olisi sopivaa siirtyä antamaan lihaa tai kalaa sekä lounaalla että päivällisellä? Ei tietenkään tarvitse aina olla molemmilla aterioilla lihaa, mutta sitten täytyy laittaa muuta proteiinipitoista, vaikkapa sitä kananmunaa. Eli samoin kuin aikuisillakin.

Kananmunasta sen verran, että kyllä kannattaa keittää ihan kypsäksi. Liian usein en munaa antaisi, varsinkaan, jos syö jo kokonaisen kerralla. Noin kerran viikossa on sopiva. Jos menee vain teelusikallinen, niin sitten voi vähän useamminkin. Ja sopiva määrä kananmunaa ruoan seassa on saman verran kuin mitä laittaisit lihaakin.

Aloin antaa pojalle nyt noita 8kk tarkoitettuja ruokia vaikka onkin vasta 7kk ikää. Hyvin on uponnut ja iso purkki syödään siis kahdessa osassa. Kananmunaa ei olla vieläkään maistettu. Toki saa sitä pastan mukana.

• jannniikkaaa
        jannniikkaaa kirjoitti:

Aloin antaa pojalle nyt noita 8kk tarkoitettuja ruokia vaikka onkin vasta 7kk ikää. Hyvin on uponnut ja iso purkki syödään siis kahdessa osassa. Kananmunaa ei olla vieläkään maistettu. Toki saa sitä pastan mukana.

onko pastassa käytetty kananmunaa? Aloin heti miettiä kun olin tuon kirjoittanut,hmm...

• Minnie85
        jannniikkaaa kirjoitti:

onko pastassa käytetty kananmunaa? Aloin heti miettiä kun olin tuon kirjoittanut,hmm...

jo viiden kuukauden iässä että kaksi kertaa päivässä lihaa!? Nyt 8kk tyttö syö meidän kanssa ihan normaalia kotiruokaa, ilman suolaa, kun tykkää jo syödä isompia paloja kuin pilteissä, ja maistuu muutenkin paremmin kun ei ole purkkiruokiin tottunut... Meillä siis muuten ateriat menee niin, että aamulla puuro, lounaalla lihaa, pastaa/perunaa/riisiä ja kasviksia, välipalalla joko vauvanjugurttia tai hedelmää, päivällinen samaan tapaan kuin lounas, illalla ensin puuroa ja nukkumaanmennessä velliä... Reipas on syömään, mutta on aika pienikokoinen ja opettelee konttaamista niin energiantarve on kasvanut.
        Peruspastassa ei muuten ole kananmunaa, tuorepastassa taitaa olla... :)

• dsdsdsdsdsd

voi antaa. Meillä annettiin 2 kertaa liharuokaa jo 6kk iässä, koska vauva kasvoi huonosti. Ja ihan lääkärien ja hoitohenkilöiden kanssa käytiin vauvan ruokavalio läpi. Oltiin sairaalassa muusta syystä hoidossa.

• :;:;

Meillä neuvolassa sanottiin, että 6kk ikäisenä tulisi aloittaa liha. Silloin tulee antaa kaksi lämmintä ateriaa päivässä (liha kasvis). 8kk alkaen tulisi antaa kaksi liha-ateriaa päivässä. Itse en tiedä löytyykö tälle jotain muuta suositusta kuin meidän neuvola.

• jobsky

meillä 6,5kk ja vielä rintamaidolla periaatteessa mennään. vasta maistelua maun ja sosiaalisen ruokailutapahtuman vuoksi. meillä neuvolassa suositeltiin, että niin kauan kuin vaan rintamaidolla kasvaa ja on tyytyväinen, kannattais mennä. mut oppiiko sit koskaan syömään?

• abreline
        jobsky kirjoitti:

meillä 6,5kk ja vielä rintamaidolla periaatteessa mennään. vasta maistelua maun ja sosiaalisen ruokailutapahtuman vuoksi. meillä neuvolassa suositeltiin, että niin kauan kuin vaan rintamaidolla kasvaa ja on tyytyväinen, kannattais mennä. mut oppiiko sit koskaan syömään?

On yhtä paljon kuin neuvoloitakin, jokaisessa neuvolassa siis omansa. Kannattaa siis kuunnella useampi mielipide, ja katsoa mikä omasta mielestä on se paras vaihtoehto, sillä yhtä oikeaa tapaa vauvan ruokailujen kanssa ei ole...

• pitkään maidolla
        jobsky kirjoitti:

Meillä oli maistelua 8 kk ikään saakka, käytännössä siis ainoana ravintona rintamaito. Tuo 8 kk kun tuli täyteen niin vauva aloitti oikeasti kiinteiden nielemisen ja syömisen. Hyvin oppi syömään. :)

• 4+9
        abreline kirjoitti:

On yhtä paljon kuin neuvoloitakin, jokaisessa neuvolassa siis omansa. Kannattaa siis kuunnella useampi mielipide, ja katsoa mikä omasta mielestä on se paras vaihtoehto, sillä yhtä oikeaa tapaa vauvan ruokailujen kanssa ei ole...

ottaen jokaisessa neuvolassa on kyllä ihan samat, valtakunnalliset suositukset, jotka ovat sosiaali- ja terveysministeriön laatimat. Valitettavasti vaan kaikki terveydenhoitajat eivät ehdi tai viitsi päivittää tietojaan ajan tasalle. Myös materiaaleissa voi joskus olla edelleen vanhentunutta tietoa, koska eihän niitä kerralla saa muutettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe