Käyttölinjaisia

Rottis019

Eli tosiaan olisin kiinnostunut ns. käyttölinjaisesta kenneleistä kuulemaan. Tuntuu ettei enään ole kuin näyttelykoiria tarjolla.

3

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten ehkä tiedätkin, niin rottweilereita ei selkeästi jaeta kahteen "linjaan" eli käyttölinjaisiin ja näyttölinjaisiin. Monilla muilla roduilla saattaa selkeää rajanvetoa ollakin. Sinällään siis yksikään rottweilereiden kasvattaja ei näkemykseni mukaan kasvata "vain" näyttöön tai käyttöön linjaavaa koiraa. Mutta toki kasvattajilla on erilaisia painotuksia ja ne näkyvät jalostustyössä. Nimiä minä (tai ei kait kukaan muukaan) en ala mainitsemaan, koska mainostus on tällä palstalla kiellettyä ja asioissa on mukana myös omaa henkilökohtaista näkemystäni ja kokemustani, josta saa olla eri mieltä.

      Kun keskustelet eri kasvattajien kanssa ja harrastajien kanssa huomaat kyllä varsin pian mistä näyttelyiden supertähdet saapuvat ja mistä taas esim. varjelurottikset eli suojelukoirat tai hyvät hakukisaajat. Sitten on näiden kahden ääripään välistä olevia koiria, joilla sekä ulkomuoto on passeli että palveluskoiralajitkin maistuu. Hyvä lähtökohta on aina se, mitä kasvattaja ITSE koiriensa kanssa tekee, puuhaa, harrastaa, onko kisannut ja millä perusteilla jalostutyötään tekee. Uteliaana vaan kyselemään.

      • Rottis019

        Kiitos neuvoista. Kun olen vaan lukenut ja kuullut joltain, että pitää melkeen olla tietystä "kasvattaja piiristä" koira tai ei oteta mukaan esim. suojeluun. Itse en asiasta kyllä tiedä, mutta lähinnä sen takia kyselin kun tuo näyttely ei minua niin kiinnosta.


      • ap.
        Rottis019 kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. Kun olen vaan lukenut ja kuullut joltain, että pitää melkeen olla tietystä "kasvattaja piiristä" koira tai ei oteta mukaan esim. suojeluun. Itse en asiasta kyllä tiedä, mutta lähinnä sen takia kyselin kun tuo näyttely ei minua niin kiinnosta.

        Kannattaa mennä sinne suojelukentälle ja kysyä kenen kasvattajan koirat kelpaavat ettei tule pettymyksiä. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe