Käyttölinjaisia

Rottis019

Eli tosiaan olisin kiinnostunut ns. käyttölinjaisesta kenneleistä kuulemaan. Tuntuu ettei enään ole kuin näyttelykoiria tarjolla.

3

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten ehkä tiedätkin, niin rottweilereita ei selkeästi jaeta kahteen "linjaan" eli käyttölinjaisiin ja näyttölinjaisiin. Monilla muilla roduilla saattaa selkeää rajanvetoa ollakin. Sinällään siis yksikään rottweilereiden kasvattaja ei näkemykseni mukaan kasvata "vain" näyttöön tai käyttöön linjaavaa koiraa. Mutta toki kasvattajilla on erilaisia painotuksia ja ne näkyvät jalostustyössä. Nimiä minä (tai ei kait kukaan muukaan) en ala mainitsemaan, koska mainostus on tällä palstalla kiellettyä ja asioissa on mukana myös omaa henkilökohtaista näkemystäni ja kokemustani, josta saa olla eri mieltä.

Kun keskustelet eri kasvattajien kanssa ja harrastajien kanssa huomaat kyllä varsin pian mistä näyttelyiden supertähdet saapuvat ja mistä taas esim. varjelurottikset eli suojelukoirat tai hyvät hakukisaajat. Sitten on näiden kahden ääripään välistä olevia koiria, joilla sekä ulkomuoto on passeli että palveluskoiralajitkin maistuu. Hyvä lähtökohta on aina se, mitä kasvattaja ITSE koiriensa kanssa tekee, puuhaa, harrastaa, onko kisannut ja millä perusteilla jalostutyötään tekee. Uteliaana vaan kyselemään.

• Rottis019

Kiitos neuvoista. Kun olen vaan lukenut ja kuullut joltain, että pitää melkeen olla tietystä "kasvattaja piiristä" koira tai ei oteta mukaan esim. suojeluun. Itse en asiasta kyllä tiedä, mutta lähinnä sen takia kyselin kun tuo näyttely ei minua niin kiinnosta.

• ap.
        Rottis019 kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Kun olen vaan lukenut ja kuullut joltain, että pitää melkeen olla tietystä "kasvattaja piiristä" koira tai ei oteta mukaan esim. suojeluun. Itse en asiasta kyllä tiedä, mutta lähinnä sen takia kyselin kun tuo näyttely ei minua niin kiinnosta.

Kannattaa mennä sinne suojelukentälle ja kysyä kenen kasvattajan koirat kelpaavat ettei tule pettymyksiä. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      143
      3129
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1727
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1384
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1201
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1181
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe