Kysymyksiä vuodesta Australiassa

kohta maailmalla

Mieheni ja minun on tarkoitus lähteä elokuussa vuodeksi Australiaan. Kysymyksiä on paljon ja varmasti tulee vielä lisää. Toivon että joku jaksaisi vastailla. :)
Tarkoitus hankkia Working Holiday viisumi. Koska lähdemme vasta elokuussa voiko viisumin kuitenkin jo hankkia? Vai onko se myöntöpäivästä vuoden voimassa? Luin jostakin että viisumeja myönnetään vain tietty määrä vuodessa ja tästä syystä haluaisin ottaa varman päälle ja hankkia viisumit nyt jos onnistuu..

Emme ole ajatelleet ottaa mitään järjestöä mukaan suunnitelmiin. Mielestäni kaiken saa kätevästi paikan päällä menemällä pankkiin avaamaan tilin, hankkimalla verokortin ja puhelinliittymän. Onko jotakin mitä tulisi tehdä Australiaan saavuttua?

Miten postin laita? Koska tarkoitus on reissata australiaa ympäriinsä niin täytyykö olla jokin tietty paikka postille vai miten järjestyy?
Onko Australia miten luotettava maa, että voiko passia/lentolippua/tavaraa säilyttää hyvällä omallatunnolla hostelleissa kun ei itse ole paikalla vai täytyykö aina kantaa kaikki mukana?

Onko tällä hetkellä miten helppoa saada työtä? Emme ole ronkeleita ja kaikki käy.:)
Mitä järjestelyjä pitää suomessa tehdä ennen lähtöä?
Jotakin erityistä mitä on hyvä tietää ja ottaa huomioon?

Kiitos vastauksista! (:

23

2114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cosmos

      W&H viisumi on voimassa vuoden siitä päivästä ku meet Australiaan :) Eli siis voi ja kannattaakin hankkia etukäteen, koska välillä viisumin käsittelyssä saattaa kestää.

    • ...

      itse olen ollut taalla jo yli vuoden ja aikoinaan hain WH viisumia hyvissa ajoin, eli puoli vuotta ennen lahtoa. Viisumi on voimassa 12 kk siita alkaen kun se teille myonnetaan eli siis teilla on 12 kk aikaa myontamisesta saapua maahan, sen jalkeen teilla on se saapumisleima passissa ja taas 12 kk aikaa olla maassa. Itse hain omaa viisumia helmikuuss akun lahdin vasta syyskuussa...hain sita perjantaina ja myontamispaatos oli meilissa maanantaina:)

      Kaikki noi veronumerot, pankkiasiat ja puhelimet saa helposti taalla hoidettua ilman mitaan jarjestoja. Sen vertaa suosittelen etta asutte alussa sen aikaa samassa hostellissa johon osoitatte postinne, eli jonne tulee pankkikortit, veronumerot yms. Muuten kun reissailee niin ei kannata mitaan postilootaa hankkia tms. Mita postia sitten odotattekaan? nuo on ne tarkeimmat.

      Ei kai siina mitaan sen erikoisempia matkanjarjestelyja tarvitse suomen paassa tehda...pitakaa huoli vaan etta on tarpeeksi saastoja mukana, taalla sita rahaa saa menemaan vaikkei haluiskaan :)

      Toita loytyy jos osaa hakea, ei aina ole helppoa. Riippuu ihmisesta :) Siksi suosittelenkin saastamaan niin paljon kuin mahdollista ettei mene heti ensi viikkojen jalkeen sormi suuhun jos ei toita loydykkaan. CV englanniksi, alkaa kaantako suoraan suomen CV:ta enkuksi vaan taalla on vahan eri mallit ja tavat kun Suomessa...katsokaa mallia esim seek.com.au sivuilta, sielta loytyy hyvia pohjia. Myos kannataa harjoitella coverletterin kirjoittamista. Minka alan ihmisia olette? Jos loytyy jokin trade niin paperit mukaan...niita kysytaan monessa paikkaan, mutta en tie tarkistaako ne niita koskaan.

      Isoista kaupungeista on hankalempaa loytaa toita, kuten Sydney ja muutenkin itarannikko. Melbournessa tilanne oli huono pitkaan, nyt kuulemma tilanne ihan vahan parantunut. Pohjoisessa Darwinissa kuulemma tilanne parhain Aussilassa. Maaseuduilta loytyy toita eli oman auton hankinta on aika iso plussa kun taalla toita etsii. Ainakin pariskuntia valilla etsitaan maatilahommiin, etta nainen hoitaa housekeepingin ja mies duunarn hommat. Ja maaseudullehan ei toi julkinen oo ihan jokapaivaista hommaa eli siksi oma auto on aika hyva juttu...Autot ei oo kalliita mutta sen vertaa suosittelen, etta investoitte (yleensa.100$) tarkastuttamaan harkitsemanne auto mekaanikolla etta onko ajokunnossa ja sen arvoinen mita myyja siita pyytaa.

      niin mita pitaa tehda kun tanne saapuu...varatkaa etukateen hostelli jos ei ole tuttuja kenen luona yopya. Hyva paikka katsella hostelleja on hostelworld.com. Siina teille sitten samalla osoite...netista saa veronumeron. Pankkiin mukaan passi ja jos avaatte saastotilin niin veronumero myos. Medicare kortti kantsii kanssa hankkia heti eli etsitte vaan sen toimiston, otatte passin ja viisuminumeron mukaan ja meette sinne taytteleen paperit. Kortin pitais tulla 4 viikossa, mutta ma oon sen aina saanu parissa viikossa. Pankeista suosittelen joko Commonwealthia tai ANZ, koska niilla on eniten pankkiautomaatteja ja konttoreitakin joka kulmassa...taalla kun ei ole niita OTTO automaatteja ja vaan joka pankilla omat ja muitten automaatteja kayttaessa menee 2$ maksu.

      kyselkaa lisaa jos tulee jotain mieleen.

      • kohta maailmalla

        Kiitos vastauksista! :)
        Lisää tulee kysymyksiä kun niitä keksitään...
        Nyt ensimmäisenä olisi enemmän kysyttävää tuosta viisumin hakemisesta.
        Uuden passin saan perjantaina ja silloin hakemukset viisumia varten lähtevät!
        Itse kun olen tälläinen puupää niin voisiko joku selittää miten tämä hakeminen yksinkertaisesti tapahtuu?
        Luin että voi olla että pyytävät tiliotetta todistamaan varallisuus? Terveystarkastusta? Valokuvia? Mutta jos sen netin kautta tekee miten nämä voi siihen liittää?

        Oletteko hankkineet kansainvälistä ajokorttia?
        Ja uskaltaako siellä jättää tavaraa hostelleihin siksi aikaa kun on asioilla?


      • kohta maailmalla
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! :)
        Lisää tulee kysymyksiä kun niitä keksitään...
        Nyt ensimmäisenä olisi enemmän kysyttävää tuosta viisumin hakemisesta.
        Uuden passin saan perjantaina ja silloin hakemukset viisumia varten lähtevät!
        Itse kun olen tälläinen puupää niin voisiko joku selittää miten tämä hakeminen yksinkertaisesti tapahtuu?
        Luin että voi olla että pyytävät tiliotetta todistamaan varallisuus? Terveystarkastusta? Valokuvia? Mutta jos sen netin kautta tekee miten nämä voi siihen liittää?

        Oletteko hankkineet kansainvälistä ajokorttia?
        Ja uskaltaako siellä jättää tavaraa hostelleihin siksi aikaa kun on asioilla?

        Niin ja mitä vakuutuksia olette ottaneet?


      • ...
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! :)
        Lisää tulee kysymyksiä kun niitä keksitään...
        Nyt ensimmäisenä olisi enemmän kysyttävää tuosta viisumin hakemisesta.
        Uuden passin saan perjantaina ja silloin hakemukset viisumia varten lähtevät!
        Itse kun olen tälläinen puupää niin voisiko joku selittää miten tämä hakeminen yksinkertaisesti tapahtuu?
        Luin että voi olla että pyytävät tiliotetta todistamaan varallisuus? Terveystarkastusta? Valokuvia? Mutta jos sen netin kautta tekee miten nämä voi siihen liittää?

        Oletteko hankkineet kansainvälistä ajokorttia?
        Ja uskaltaako siellä jättää tavaraa hostelleihin siksi aikaa kun on asioilla?

        viisumi haetaan netissa www.immi.gov.au ja vastauksen eli viisuminumeron saat sahkopostiisi. Jos meinaat menna hoitsuksi tai opettajaksi toihin niin sitten pyytavat rontgenkuvaa keuhkoistasi. Silloin etsit kasiisi semmoisen lekurin/sairaalan joka naista asioista tietaa ja he lahettavat kuvasi sahkoisessa muodossa immiin ja asia etenee siita eteenpain. Muuten ei tarvitse murehtia mistaan terveystarkastuksista. Eivat pyyda tiliotetta varallisuudesta ellet nyt jostain kumman syysta satu olemaan se yksi miljoonista joilta ne sen haluaa kysya...ja sekin tapahtuu sitten taalla lentoasemalla jos tapahtuu...99.9% ei tapahdu :) mutta kantsiihan sita varallisuutta olla jos tanne tulee...olikos se 2500$ vai jotain sinnepain mita pitais olla...en nyt muista. Printatkaa nyt tiliote varmuudeksi mukaan jos huolestuttaa...ei tartte valokuvia yms yms. Eli mitaan ei pida liittaa hakemukseen. Paitsi jos on rikosrekisteri niin siita en sitten tiia...sitten pitanee kaantya poliisin puoleen.

        Minulla on kansainvalinen ajokortti, on ihan passeli ja silla sain ostettua autonkin...ts rekisteroitya sen minun nimiini. Ainoa asia mika pitaa olla rekisteroinnissa mukana on esim. palkkakuitti tms. missa selviaa etta oikeasti asut siina osoitteessa johon autosi on rekisteroity. Joku mulle sano etta kun saavutte maahan WH viisumilla, niin ois 3 kk aikaa hankkia sen 'laanin' kortti ilmatteeksi...eli taalla pitaa joka paikassa olla oma kortti...miks naita nyt suomeksi sanotaan? WA ja NSW ja NT jne??? eli ma itse asun WA ja pitais olla WA kortti, mut ei viela oo. Sita ei tartte jos on kansainvalinen kortti, mutta kantsii hankkia jos ilmatteeks oikeesti saa. Se meinaan on kateva henkkari kun ja jos meette baareihin...taalla ei monissa paikoissa eurokortti henkkarina kelpaa vaan pitaa sitten raahata passia mukana ja se ei oo kovin jarkevaa.

        Hostelleissa on yleensa joka huoneessa kaapit jotka saa lukittua omalla lukolla eli oma munalukko mukaan. SInne kaikki passit tietsikat yms. Ei niita sangylle kannata levialleen jattaa tai edes kassin pohjalle...yleensa ne hostellit missa mina olen ollut, ovat olleet turvallisia ja suurin osa reppureissaajista ovat hyvin rehellisia eivatka nuuski toisten kamoja, mutta surullisiakin uutisia on kantautunut korviin eli lukolliseen lokeroon 'arvotavarat' ja vaatteet muualle...vaatteita on minultakin viety jopa pesukoneesta eli sita tapahtuu jos tapahtuu...vaatteita on helpompi saada uusia kuin passia:) respaan elkaa jattako vaan pitakaa huoli omistanne.

        Minulla on vuoden voimassa oleva vakuutus IF:lta ja maksoi paljon :) kyselkaa ja vertailkaa :) on ollu hyva vakuutus mulle kuitenkin, ittensa on korvannu monella tapaa :)

        muuta :) ?


      • kohta maailmalla
        ... kirjoitti:

        viisumi haetaan netissa www.immi.gov.au ja vastauksen eli viisuminumeron saat sahkopostiisi. Jos meinaat menna hoitsuksi tai opettajaksi toihin niin sitten pyytavat rontgenkuvaa keuhkoistasi. Silloin etsit kasiisi semmoisen lekurin/sairaalan joka naista asioista tietaa ja he lahettavat kuvasi sahkoisessa muodossa immiin ja asia etenee siita eteenpain. Muuten ei tarvitse murehtia mistaan terveystarkastuksista. Eivat pyyda tiliotetta varallisuudesta ellet nyt jostain kumman syysta satu olemaan se yksi miljoonista joilta ne sen haluaa kysya...ja sekin tapahtuu sitten taalla lentoasemalla jos tapahtuu...99.9% ei tapahdu :) mutta kantsiihan sita varallisuutta olla jos tanne tulee...olikos se 2500$ vai jotain sinnepain mita pitais olla...en nyt muista. Printatkaa nyt tiliote varmuudeksi mukaan jos huolestuttaa...ei tartte valokuvia yms yms. Eli mitaan ei pida liittaa hakemukseen. Paitsi jos on rikosrekisteri niin siita en sitten tiia...sitten pitanee kaantya poliisin puoleen.

        Minulla on kansainvalinen ajokortti, on ihan passeli ja silla sain ostettua autonkin...ts rekisteroitya sen minun nimiini. Ainoa asia mika pitaa olla rekisteroinnissa mukana on esim. palkkakuitti tms. missa selviaa etta oikeasti asut siina osoitteessa johon autosi on rekisteroity. Joku mulle sano etta kun saavutte maahan WH viisumilla, niin ois 3 kk aikaa hankkia sen 'laanin' kortti ilmatteeksi...eli taalla pitaa joka paikassa olla oma kortti...miks naita nyt suomeksi sanotaan? WA ja NSW ja NT jne??? eli ma itse asun WA ja pitais olla WA kortti, mut ei viela oo. Sita ei tartte jos on kansainvalinen kortti, mutta kantsii hankkia jos ilmatteeks oikeesti saa. Se meinaan on kateva henkkari kun ja jos meette baareihin...taalla ei monissa paikoissa eurokortti henkkarina kelpaa vaan pitaa sitten raahata passia mukana ja se ei oo kovin jarkevaa.

        Hostelleissa on yleensa joka huoneessa kaapit jotka saa lukittua omalla lukolla eli oma munalukko mukaan. SInne kaikki passit tietsikat yms. Ei niita sangylle kannata levialleen jattaa tai edes kassin pohjalle...yleensa ne hostellit missa mina olen ollut, ovat olleet turvallisia ja suurin osa reppureissaajista ovat hyvin rehellisia eivatka nuuski toisten kamoja, mutta surullisiakin uutisia on kantautunut korviin eli lukolliseen lokeroon 'arvotavarat' ja vaatteet muualle...vaatteita on minultakin viety jopa pesukoneesta eli sita tapahtuu jos tapahtuu...vaatteita on helpompi saada uusia kuin passia:) respaan elkaa jattako vaan pitakaa huoli omistanne.

        Minulla on vuoden voimassa oleva vakuutus IF:lta ja maksoi paljon :) kyselkaa ja vertailkaa :) on ollu hyva vakuutus mulle kuitenkin, ittensa on korvannu monella tapaa :)

        muuta :) ?

        Elikkä hakemus vaan sähköisesti ja vastaus tulee s-postiin? Kauanko tässä menee? Pitikö maksaa jotakin hakemuksen yhteydessä? Kannattaako tämä vastaus s-postiin tulostaa mukaan varmuudeksi?
        Tuntuu että kyselen tosi hölmöjä, mutta haluan olla varma näissä etten vain mokaa, blondi kun oon ;D

        Koska tarkoitus on matkustella ympäriintä niin täytyykö jokaisessa läänissä hankkia aina tuo kortti?
        Jos auton hankkii niin mikä palkkakuitti? Jokin täältä suomesta?

        Meillä on molemmilla visa elektronit. Kun avaamme sieltä pankkitilit onko järkevää siirtää suomalaiselta tililtä sille tilille netissä? Kannattaako ylipäätään pitää nettitunnuksia sekä visa elektronia mukana?

        Osaamme molemmat englannin alkeet ja elekieli pelaa ;) Uskon että englannin oppii nopeasti kun sitä vaan käyttää ja näin joutuu käyttämään. Oliko sinulla aluksi vaikeaa vieraassa maassa vieraalla kielellä?
        Osaatko suositella jotakin kirjaa/lehtistä tms. missä olisi Australian hostelleja, nähtävyyksiä tms.?

        Sano ´vaan jos menee hermot näihin kysymyksiin :D


      • kohta maailmalla
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Elikkä hakemus vaan sähköisesti ja vastaus tulee s-postiin? Kauanko tässä menee? Pitikö maksaa jotakin hakemuksen yhteydessä? Kannattaako tämä vastaus s-postiin tulostaa mukaan varmuudeksi?
        Tuntuu että kyselen tosi hölmöjä, mutta haluan olla varma näissä etten vain mokaa, blondi kun oon ;D

        Koska tarkoitus on matkustella ympäriintä niin täytyykö jokaisessa läänissä hankkia aina tuo kortti?
        Jos auton hankkii niin mikä palkkakuitti? Jokin täältä suomesta?

        Meillä on molemmilla visa elektronit. Kun avaamme sieltä pankkitilit onko järkevää siirtää suomalaiselta tililtä sille tilille netissä? Kannattaako ylipäätään pitää nettitunnuksia sekä visa elektronia mukana?

        Osaamme molemmat englannin alkeet ja elekieli pelaa ;) Uskon että englannin oppii nopeasti kun sitä vaan käyttää ja näin joutuu käyttämään. Oliko sinulla aluksi vaikeaa vieraassa maassa vieraalla kielellä?
        Osaatko suositella jotakin kirjaa/lehtistä tms. missä olisi Australian hostelleja, nähtävyyksiä tms.?

        Sano ´vaan jos menee hermot näihin kysymyksiin :D

        Asutko itse tällä hetkellä hostellissa vai oletko vuokrannut asunnon?
        Minkä hintaisia vuokra-asunnot ovat ja saako niitä helposti vuokrattua vaikka pariksi kk?


      • ApuvaAkkia
        ... kirjoitti:

        viisumi haetaan netissa www.immi.gov.au ja vastauksen eli viisuminumeron saat sahkopostiisi. Jos meinaat menna hoitsuksi tai opettajaksi toihin niin sitten pyytavat rontgenkuvaa keuhkoistasi. Silloin etsit kasiisi semmoisen lekurin/sairaalan joka naista asioista tietaa ja he lahettavat kuvasi sahkoisessa muodossa immiin ja asia etenee siita eteenpain. Muuten ei tarvitse murehtia mistaan terveystarkastuksista. Eivat pyyda tiliotetta varallisuudesta ellet nyt jostain kumman syysta satu olemaan se yksi miljoonista joilta ne sen haluaa kysya...ja sekin tapahtuu sitten taalla lentoasemalla jos tapahtuu...99.9% ei tapahdu :) mutta kantsiihan sita varallisuutta olla jos tanne tulee...olikos se 2500$ vai jotain sinnepain mita pitais olla...en nyt muista. Printatkaa nyt tiliote varmuudeksi mukaan jos huolestuttaa...ei tartte valokuvia yms yms. Eli mitaan ei pida liittaa hakemukseen. Paitsi jos on rikosrekisteri niin siita en sitten tiia...sitten pitanee kaantya poliisin puoleen.

        Minulla on kansainvalinen ajokortti, on ihan passeli ja silla sain ostettua autonkin...ts rekisteroitya sen minun nimiini. Ainoa asia mika pitaa olla rekisteroinnissa mukana on esim. palkkakuitti tms. missa selviaa etta oikeasti asut siina osoitteessa johon autosi on rekisteroity. Joku mulle sano etta kun saavutte maahan WH viisumilla, niin ois 3 kk aikaa hankkia sen 'laanin' kortti ilmatteeksi...eli taalla pitaa joka paikassa olla oma kortti...miks naita nyt suomeksi sanotaan? WA ja NSW ja NT jne??? eli ma itse asun WA ja pitais olla WA kortti, mut ei viela oo. Sita ei tartte jos on kansainvalinen kortti, mutta kantsii hankkia jos ilmatteeks oikeesti saa. Se meinaan on kateva henkkari kun ja jos meette baareihin...taalla ei monissa paikoissa eurokortti henkkarina kelpaa vaan pitaa sitten raahata passia mukana ja se ei oo kovin jarkevaa.

        Hostelleissa on yleensa joka huoneessa kaapit jotka saa lukittua omalla lukolla eli oma munalukko mukaan. SInne kaikki passit tietsikat yms. Ei niita sangylle kannata levialleen jattaa tai edes kassin pohjalle...yleensa ne hostellit missa mina olen ollut, ovat olleet turvallisia ja suurin osa reppureissaajista ovat hyvin rehellisia eivatka nuuski toisten kamoja, mutta surullisiakin uutisia on kantautunut korviin eli lukolliseen lokeroon 'arvotavarat' ja vaatteet muualle...vaatteita on minultakin viety jopa pesukoneesta eli sita tapahtuu jos tapahtuu...vaatteita on helpompi saada uusia kuin passia:) respaan elkaa jattako vaan pitakaa huoli omistanne.

        Minulla on vuoden voimassa oleva vakuutus IF:lta ja maksoi paljon :) kyselkaa ja vertailkaa :) on ollu hyva vakuutus mulle kuitenkin, ittensa on korvannu monella tapaa :)

        muuta :) ?

        Heips. Olen kaynyt tuolla immi.gov.au sivuilla varmaan sata kertaa mutta en ole loytanyt suoraa osoitetta/sahkoposti osoitetta johon se sahkoinen hakemus lahetetaan. Sen tiedan etta se lahetetaan Berliiniin mutta siihen tietoni/taitoni loppuvat. Talla asialla olisi vahan kiire koska 31 v synttarini ovat ensikuun 15 paiva! Joten helppia akkia niilta jotka osaavat auttaa!! :D Jos lahetan paperit postitse, ne joutuu lahettamaan Ausseihin asti ja pelkaan etteivat ne valttamatta ennita ajoissa perille.


      • ...
        ApuvaAkkia kirjoitti:

        Heips. Olen kaynyt tuolla immi.gov.au sivuilla varmaan sata kertaa mutta en ole loytanyt suoraa osoitetta/sahkoposti osoitetta johon se sahkoinen hakemus lahetetaan. Sen tiedan etta se lahetetaan Berliiniin mutta siihen tietoni/taitoni loppuvat. Talla asialla olisi vahan kiire koska 31 v synttarini ovat ensikuun 15 paiva! Joten helppia akkia niilta jotka osaavat auttaa!! :D Jos lahetan paperit postitse, ne joutuu lahettamaan Ausseihin asti ja pelkaan etteivat ne valttamatta ennita ajoissa perille.

        viisumi haetaan sahkoisesti, lahetetaan sahkoisesti ja vastaus saadaan sahkoisesti...eli kaikki tapahtuu immin sivuilla. Mitaan papereita ja hakemuksia ei tarvitse Berliiniin lahettaa...mista moinen ajatus???
        Jos saat myontavan paatoksen, niin samalla tulee myos viisuminumero, joka kannattaa joko kirjoittaa johonkin ylos tai sitten tulostaa koko lappu. Viisumi maksoi minulle aikoinaan 190$, joka myos maksettiin kun viisumia haettiin. Se pitaa maksaa luottokortilla, ihan sama kenen, ei ne sita kysele.

        Eli "ApuvaAkkia"...ei sun niita papereita mihinkaan pida lahettaa, se kaikki tapahtuu immin sivuilla...eli yhen kaavakkeen kun oot tayttany ja painat ok/seuraava, niin se siirtyy sita mukaan eteenpain ja viimeinen osa on maksa ja laheta. Mitaan ei tartte itte sahkopostilla pistaa tai kirjeita pistaa postiin. Tutkikaa immin sivuja ja esitayttakaa se niin tiedatte mita tietoja tarvitsette...ei sita laheta nappia tartte heti painaa :)

        Ajokortista en tieda taytyyko se joka osavaltiossa erikseen hankkia...sita voitte kysya sitten taalla kun ja jos semmoisen jostain osavaltiosta hankitte. International on ihan toiminu mulla, paitsi tietty ei henkilotodistuksena. Ja tuo palkkakuitti juttu oli se, etta sinun pitaa pystya todistamaan etta asut siina osoitteessa mihin autosi on rekisteroity. Et voi rekisteroida wsim WA autoa Suomeen mihinkaan osoitteeseen, vaan sinulla pitaa olla osoite taalla. Ihan sama mika virallinen kirje kay todisteeksi siita etta asut siina osoitteessa, itse vaan kaytin viimeisinta palkkakuttia. Siis palkkakuittia aussityopaikasta joka oli osoitettu minun osoitteeseeni :) Kaipa siihen kay vaikka puhelinlasku tai joku muu...vaikka pankkitodiste tms. Riippuu virkamiehista mita ne milloinkin hyvaksyy :)

        Taalla ei juuri Suomalaisia kortteja ole tarvinnut, siis pankkikortteja. Alussa itse kaytin kun ei sit apankkikorttia ihan silla istumalla pankista saanut. Kannattaa siirtaa suomesta varat tanne pankkiin omalle tilille. Saatte pankista semmoisen lapun joska tayttamalla ne on valtuutettu siirtamaan rahat tanne...vai meniko se niin etta se lappu lahetetaan suomen pankkiinne ja ne tietaa mihin tilille siirtaa...anyhow. Ei kannata Suomikortteja kayttaa, mutta suosittelisin ottaa mukaan ja jattaa vahan hatavaraa suomen tilille...jos meinana jotain sattuu niin on sitten SE hatavara :) ja kylla ma nettitunnuksia kaytan taaltakasin suomeen...kayn valilla katteleen mita siella olikaan rahaa tai jos jotain Suomen puhelinlaskuaj tarttee maksella (joo niitakin jostain syysta on tullu) ja semmosta. Suomessa kannattaa (noh itte tein) Etta annoin pankissa valtuudet aidille kayttaa mun tileja...ei se sinne oo koskenu, mutta jos jotain tosiaan sattuu, esim kortti katoo ja pitaa tilata uus tai ihan mita vaan, niin mun ei tartte taalta soitella Suomenn pankkiin ja yrittaa hoidella asioita taalta kasin vaan aitini on valtuutettu tekemaan se.

        Englanti oli vahan niin ja nain alussa, taalla se small talk on aika kova sana ja siihen kylla tottuu ajan kanssa kun uskaltautuu vaan puhua. Se etta taalla kysellaan 'how are you' ihan joka paikassa, se on suomalaisten moro tai moi :) siihen vaan vastataan not bad how are you tai I'm alright how are you...mut huomaatte sitten, vaikeeta sita on selittaa. vahan se hammensi mua alussa vaikka sen tiesinkin, muttakun se vastaus ei tullu ihan niin luonnollisesti takasin :) muistakaa taalla myos tyo please sanan kaytto ja thank you...yes please, no thank you...aina kun tilaatte jotain tai kystte jotain niin please jne jne.

        Kirjoista hakekaa Lonely Planet...hostelleista se hostelworld.com netissa...taalla taas on kaikenlaisia ilmaislehtia ja matkamainoksia hostellit taynna. Niitten kanssa kannata murehtia sielta Suomesta kasin :)

        Itse asun hostellissa talla hetkella ja tykkaan kovasti...tai aina oon tykanny kun siella tapaa parhaiten muitakin reissaajia. En ma menis suoraan omaan kamppaan vaikka se luksuksempaa oiskin...makuasioita :) vuokrakampissa on vaan se etta pitaa maksaa takuuuvuokra niinkun Suomessakin...hostelleissa ei. Ja aika vaikeeta hankkia pariks kuuksi mut aina kannattaa yrittaa. Yks hyva paikka on hakee kamppia ja kamppiksia on gumtree.com.au. Kamppien vuokrat vaihtelee laidasta laitaan, mita tasoo nyt haluaa. Kalliita ne on niinkun hostellitkin.

        Ootteko kayny tekemassa asioista hakua dundernews.com ? Siella on tietoo vaikka milla mitalla ja tarinoita jne jne. Tehkaa haku enesin ennenkun kysytte :)


      • MIR2
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Elikkä hakemus vaan sähköisesti ja vastaus tulee s-postiin? Kauanko tässä menee? Pitikö maksaa jotakin hakemuksen yhteydessä? Kannattaako tämä vastaus s-postiin tulostaa mukaan varmuudeksi?
        Tuntuu että kyselen tosi hölmöjä, mutta haluan olla varma näissä etten vain mokaa, blondi kun oon ;D

        Koska tarkoitus on matkustella ympäriintä niin täytyykö jokaisessa läänissä hankkia aina tuo kortti?
        Jos auton hankkii niin mikä palkkakuitti? Jokin täältä suomesta?

        Meillä on molemmilla visa elektronit. Kun avaamme sieltä pankkitilit onko järkevää siirtää suomalaiselta tililtä sille tilille netissä? Kannattaako ylipäätään pitää nettitunnuksia sekä visa elektronia mukana?

        Osaamme molemmat englannin alkeet ja elekieli pelaa ;) Uskon että englannin oppii nopeasti kun sitä vaan käyttää ja näin joutuu käyttämään. Oliko sinulla aluksi vaikeaa vieraassa maassa vieraalla kielellä?
        Osaatko suositella jotakin kirjaa/lehtistä tms. missä olisi Australian hostelleja, nähtävyyksiä tms.?

        Sano ´vaan jos menee hermot näihin kysymyksiin :D

        Oikaistaan nyt vhiukan kun täällä mennään jo ihan metsään...

        Tilapäisen viisumin omaava on oikeutettu ajamaan oman maansa ajokortilla niitä ajoneuvoja, joihin se oikeuttaa. Mikäli ajokortissa ei ole selityksiä englanniksi, on mukana oltava englanninkielinen käännös kortista (kv kortti, jonka saa Autoliiton kautta, tai NAATI:n hyväksymän kielenkääntäjän tekemä käännös). Ei ole siis mitään tarvetta hankkia paikallista ajokorttia liikenteessä olemista varten.

        Paikallinen ajokortti on tosin yleisimmin käytetty kuvallinen ID, ja kannattaa harkita sen hankkimista sen vuoksi. Minä sain aina ongelmitta osoitettua henkilöllisyyteni EU-mallisellakin kortilla mutta kaikkein sujuvinta se tietty on paikallisella.
        Paikallinen ajokortti on voimassa joka osavaltiossa. Osavaltioiden välillä säännökset hiukan vaihtelee mutta esim Queenslandissa ja New South Walesissa paikallinen kortti pitää hankkia, jos muuttaa asumaan sinne vähintään 3 kk ajaksi (ja omaa pelkästään jonkin toisen osavaltion kortin). Samaan aikaan NSW:ssä ulkomaisilta tulojoilta vaaditaan vähintään 6 kk asumista Australiassa ennen kuin paikallista korttia voi hakea,

        Suosittelisin, että ajamista varten pitäydyt EU-kortissa ja hankit kv-kortin sen kylkiäisiksi. Jos haluat henkkariksi paikallisen kortin, niin siitä vaan.


      • kevin rudd
        ... kirjoitti:

        viisumi haetaan sahkoisesti, lahetetaan sahkoisesti ja vastaus saadaan sahkoisesti...eli kaikki tapahtuu immin sivuilla. Mitaan papereita ja hakemuksia ei tarvitse Berliiniin lahettaa...mista moinen ajatus???
        Jos saat myontavan paatoksen, niin samalla tulee myos viisuminumero, joka kannattaa joko kirjoittaa johonkin ylos tai sitten tulostaa koko lappu. Viisumi maksoi minulle aikoinaan 190$, joka myos maksettiin kun viisumia haettiin. Se pitaa maksaa luottokortilla, ihan sama kenen, ei ne sita kysele.

        Eli "ApuvaAkkia"...ei sun niita papereita mihinkaan pida lahettaa, se kaikki tapahtuu immin sivuilla...eli yhen kaavakkeen kun oot tayttany ja painat ok/seuraava, niin se siirtyy sita mukaan eteenpain ja viimeinen osa on maksa ja laheta. Mitaan ei tartte itte sahkopostilla pistaa tai kirjeita pistaa postiin. Tutkikaa immin sivuja ja esitayttakaa se niin tiedatte mita tietoja tarvitsette...ei sita laheta nappia tartte heti painaa :)

        Ajokortista en tieda taytyyko se joka osavaltiossa erikseen hankkia...sita voitte kysya sitten taalla kun ja jos semmoisen jostain osavaltiosta hankitte. International on ihan toiminu mulla, paitsi tietty ei henkilotodistuksena. Ja tuo palkkakuitti juttu oli se, etta sinun pitaa pystya todistamaan etta asut siina osoitteessa mihin autosi on rekisteroity. Et voi rekisteroida wsim WA autoa Suomeen mihinkaan osoitteeseen, vaan sinulla pitaa olla osoite taalla. Ihan sama mika virallinen kirje kay todisteeksi siita etta asut siina osoitteessa, itse vaan kaytin viimeisinta palkkakuttia. Siis palkkakuittia aussityopaikasta joka oli osoitettu minun osoitteeseeni :) Kaipa siihen kay vaikka puhelinlasku tai joku muu...vaikka pankkitodiste tms. Riippuu virkamiehista mita ne milloinkin hyvaksyy :)

        Taalla ei juuri Suomalaisia kortteja ole tarvinnut, siis pankkikortteja. Alussa itse kaytin kun ei sit apankkikorttia ihan silla istumalla pankista saanut. Kannattaa siirtaa suomesta varat tanne pankkiin omalle tilille. Saatte pankista semmoisen lapun joska tayttamalla ne on valtuutettu siirtamaan rahat tanne...vai meniko se niin etta se lappu lahetetaan suomen pankkiinne ja ne tietaa mihin tilille siirtaa...anyhow. Ei kannata Suomikortteja kayttaa, mutta suosittelisin ottaa mukaan ja jattaa vahan hatavaraa suomen tilille...jos meinana jotain sattuu niin on sitten SE hatavara :) ja kylla ma nettitunnuksia kaytan taaltakasin suomeen...kayn valilla katteleen mita siella olikaan rahaa tai jos jotain Suomen puhelinlaskuaj tarttee maksella (joo niitakin jostain syysta on tullu) ja semmosta. Suomessa kannattaa (noh itte tein) Etta annoin pankissa valtuudet aidille kayttaa mun tileja...ei se sinne oo koskenu, mutta jos jotain tosiaan sattuu, esim kortti katoo ja pitaa tilata uus tai ihan mita vaan, niin mun ei tartte taalta soitella Suomenn pankkiin ja yrittaa hoidella asioita taalta kasin vaan aitini on valtuutettu tekemaan se.

        Englanti oli vahan niin ja nain alussa, taalla se small talk on aika kova sana ja siihen kylla tottuu ajan kanssa kun uskaltautuu vaan puhua. Se etta taalla kysellaan 'how are you' ihan joka paikassa, se on suomalaisten moro tai moi :) siihen vaan vastataan not bad how are you tai I'm alright how are you...mut huomaatte sitten, vaikeeta sita on selittaa. vahan se hammensi mua alussa vaikka sen tiesinkin, muttakun se vastaus ei tullu ihan niin luonnollisesti takasin :) muistakaa taalla myos tyo please sanan kaytto ja thank you...yes please, no thank you...aina kun tilaatte jotain tai kystte jotain niin please jne jne.

        Kirjoista hakekaa Lonely Planet...hostelleista se hostelworld.com netissa...taalla taas on kaikenlaisia ilmaislehtia ja matkamainoksia hostellit taynna. Niitten kanssa kannata murehtia sielta Suomesta kasin :)

        Itse asun hostellissa talla hetkella ja tykkaan kovasti...tai aina oon tykanny kun siella tapaa parhaiten muitakin reissaajia. En ma menis suoraan omaan kamppaan vaikka se luksuksempaa oiskin...makuasioita :) vuokrakampissa on vaan se etta pitaa maksaa takuuuvuokra niinkun Suomessakin...hostelleissa ei. Ja aika vaikeeta hankkia pariks kuuksi mut aina kannattaa yrittaa. Yks hyva paikka on hakee kamppia ja kamppiksia on gumtree.com.au. Kamppien vuokrat vaihtelee laidasta laitaan, mita tasoo nyt haluaa. Kalliita ne on niinkun hostellitkin.

        Ootteko kayny tekemassa asioista hakua dundernews.com ? Siella on tietoo vaikka milla mitalla ja tarinoita jne jne. Tehkaa haku enesin ennenkun kysytte :)

        tuo pankki-asia hoituu parhaiten niin,etta avaat tilin australiassa,tilin johon saat normaalin
        kortin milla voit nostaa rahaa pankkiautomaateista,
        tilia avatessasi kysyt aussi pankin iban ja swift koodit,
        niiden avulla siirrat rahat suomen tililta aussi tilille,normaalisti netti pankissa.

        tunnuksilla tilille,maksu ulkomaille,tilitiedot,(iban koodi,tilinro yms.)
        ja pankit veloittaa palvelumaksunsa mutta tulee pitkan kaavan mukaan halvemmaksi
        kuin nostot esim. suomi visa elektronilla ausseissa suomi-tililta.

        demonstraation toiminnasta voit kysya jo suomessa pankki-tadilta,kylla ne neuvoo.
        ihan hyva on olla visa elektron ja luottokortti matkassa,
        varmuuden vuoksi.
        tai luottokortti on melkein pakollinen,esim.hostelleja etukateen buukatessa tai esim.auton vuokraamisessa.

        ja selvaa on etta ottaessasi parin euron munalukon mukaasi matkaan,
        milla saat esim.hostelleissa kaappisi lukkoon,
        ei tarvitse miettia etta onko niita varkaita.

        backpackerit on mukavaa ja rentoa porukkaa,mutta aina on joukossa joku jolla rahat saattaa olla tiukilla,
        i-podit katoaa huoneesta,vaatteita katoaa pyykkituvasta,ruokaa katoaa yhteis-keittioista yms.

        hyva on opetella tavuttamaan nimensa englanniksi,silla parjaa jo pitkalle.


      • MIR2
        kevin rudd kirjoitti:

        tuo pankki-asia hoituu parhaiten niin,etta avaat tilin australiassa,tilin johon saat normaalin
        kortin milla voit nostaa rahaa pankkiautomaateista,
        tilia avatessasi kysyt aussi pankin iban ja swift koodit,
        niiden avulla siirrat rahat suomen tililta aussi tilille,normaalisti netti pankissa.

        tunnuksilla tilille,maksu ulkomaille,tilitiedot,(iban koodi,tilinro yms.)
        ja pankit veloittaa palvelumaksunsa mutta tulee pitkan kaavan mukaan halvemmaksi
        kuin nostot esim. suomi visa elektronilla ausseissa suomi-tililta.

        demonstraation toiminnasta voit kysya jo suomessa pankki-tadilta,kylla ne neuvoo.
        ihan hyva on olla visa elektron ja luottokortti matkassa,
        varmuuden vuoksi.
        tai luottokortti on melkein pakollinen,esim.hostelleja etukateen buukatessa tai esim.auton vuokraamisessa.

        ja selvaa on etta ottaessasi parin euron munalukon mukaasi matkaan,
        milla saat esim.hostelleissa kaappisi lukkoon,
        ei tarvitse miettia etta onko niita varkaita.

        backpackerit on mukavaa ja rentoa porukkaa,mutta aina on joukossa joku jolla rahat saattaa olla tiukilla,
        i-podit katoaa huoneesta,vaatteita katoaa pyykkituvasta,ruokaa katoaa yhteis-keittioista yms.

        hyva on opetella tavuttamaan nimensa englanniksi,silla parjaa jo pitkalle.

        Ne eivät tunne IBAN-muotoisia tilinumeroita. Maakoodi ja tunnukset ovat pankeilla olemassa mutta eivät vielä muodosta ja käsittele tilejä tuossa muodossa.

        Saatte konttorin nimen & osoitteen, konttoritunnuksen (BSB) ja tilinumeron, mahdollisesti myös Swift-koodin. Niiden kanssa sitetn asioidaan suomalaisessa pankissa kun raha halutaan siirtää aussilandiaan.


      • Kevin Rudd
        MIR2 kirjoitti:

        Ne eivät tunne IBAN-muotoisia tilinumeroita. Maakoodi ja tunnukset ovat pankeilla olemassa mutta eivät vielä muodosta ja käsittele tilejä tuossa muodossa.

        Saatte konttorin nimen & osoitteen, konttoritunnuksen (BSB) ja tilinumeron, mahdollisesti myös Swift-koodin. Niiden kanssa sitetn asioidaan suomalaisessa pankissa kun raha halutaan siirtää aussilandiaan.

        aivan.
        kavin tarkistamassa asian ja tilisiirrot ausseihin menee Swift koodilla,
        joka on kirjain numero yhdistelma sisaltaen maa-,pankki yms tunnuksia.

        mutta oli miten oli,mielestani tama on ollut hyva ja turvallinen systeemi rahan liikuttamiseen,
        ainakin siihen asti kunnes loydat tyopaikan ausseista ja palkka maksetaan aussitilille.
        tosin pankki veloittaa kylla omansa naista siirroista niin suomessa kuin australiassa...

        tosin varmasti loytyy muitakin hyvia vaihtoehtoja.


      • kohta maailmalla
        Kevin Rudd kirjoitti:

        aivan.
        kavin tarkistamassa asian ja tilisiirrot ausseihin menee Swift koodilla,
        joka on kirjain numero yhdistelma sisaltaen maa-,pankki yms tunnuksia.

        mutta oli miten oli,mielestani tama on ollut hyva ja turvallinen systeemi rahan liikuttamiseen,
        ainakin siihen asti kunnes loydat tyopaikan ausseista ja palkka maksetaan aussitilille.
        tosin pankki veloittaa kylla omansa naista siirroista niin suomessa kuin australiassa...

        tosin varmasti loytyy muitakin hyvia vaihtoehtoja.

        Nyt on molempien hakemukset laitettu! :) Odotellaan siis vastauksia, hiukan jännittää.. :)
        Tuntuu että asiat on alkanu pikkuhiljaa selviytyä aika paljon ja innolla odotellaan reissua!


      • kohta maailmalla
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Nyt on molempien hakemukset laitettu! :) Odotellaan siis vastauksia, hiukan jännittää.. :)
        Tuntuu että asiat on alkanu pikkuhiljaa selviytyä aika paljon ja innolla odotellaan reissua!

        Nyt tuli vastaukset melkeinpä samantien ja viisumit on myönnetty! :) IHANAA! Nyt täytyy alkaa asennoitumaan että kohta on lähtö, ihan uskomaton fiilis!! =)


      • QA
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Nyt tuli vastaukset melkeinpä samantien ja viisumit on myönnetty! :) IHANAA! Nyt täytyy alkaa asennoitumaan että kohta on lähtö, ihan uskomaton fiilis!! =)

        Loistava ketju :) Hyvää matkaa teille! Itseäni kiinnostaisi tietää (varmuuden vuoksi), voiko myönnetyn WH-viisumin perua (menettämättä tietysti oikeutta uuteen)?


      • ApuvaAkkia
        kohta maailmalla kirjoitti:

        Nyt tuli vastaukset melkeinpä samantien ja viisumit on myönnetty! :) IHANAA! Nyt täytyy alkaa asennoitumaan että kohta on lähtö, ihan uskomaton fiilis!! =)

        Hienoa, onneksi olkoon :) Mina tosiaan lahetin hakemukseni ihan paperi versiona Berliiniin (niin tosiaan voi tehda. Joku tuossa ylempana sanoi etta homma pitaa tehda vain sahkoisesti) ja se on mennyt perille silla aikaa kun kulutin viikon Etelassa. Sielta minulle laitettiin sina aikana sahkopostia. He tarvitsevat kopion passistani. Toivottavasti eivat sitten muuta :) Niin ja sen jonkun numeronkin laittoivat milla voin seurata prosessia.


      • ApuvaAkkia
        ApuvaAkkia kirjoitti:

        Hienoa, onneksi olkoon :) Mina tosiaan lahetin hakemukseni ihan paperi versiona Berliiniin (niin tosiaan voi tehda. Joku tuossa ylempana sanoi etta homma pitaa tehda vain sahkoisesti) ja se on mennyt perille silla aikaa kun kulutin viikon Etelassa. Sielta minulle laitettiin sina aikana sahkopostia. He tarvitsevat kopion passistani. Toivottavasti eivat sitten muuta :) Niin ja sen jonkun numeronkin laittoivat milla voin seurata prosessia.

        No niin, minullekin sitten myönnettiin kyseinen viisumi tänään! :) Täytyy sanoa että mieletön helpotus ja olen onnellinen! Ja todella nopeaa on ollut koko toiminta. Alle 2 vk sitten lähetin hakemuksen postissa, jonka jälkeen olin viikon poissa Suomesta. Eilen laitoin sähköpostiin kopion passista jota pyydettiin, ja tänään on jo suostumus tullut :)


    • Kesätyttö84

      Moikka!
      Älä ota ainakaan postin edelleenlähetyspalvelua Travellers Contact Pointista. Meillä oli ja postit katoili mystisesti vaikka ne väitti välittäneensä niitä ja me yritettiin valittaa... Ihan eka Ausseihin mennessä hankkikaa joku osoite, koska tarviitte sitä prepaid liittymään, medicare korttiin, pankkitilin aukaisuun tai jos haluatte autoa ostaa ja rekisteröidä sen (se pitää aina rekisteröidä siinä osavaltiossa, missä se on rekisteröity edellisellä kerralla). Meillä kaikkiin noihin riitti se "postilokero". Käytin suomalaista visa electronia mekein joka paikassa ja toimi hyvin. Välillä tarvisin käyttää normaalia visaa. Mä en ottanu ollenkaan pankkitiliä sieltä ja hyvin pärjäs ja uskoisin, että tulee halvemmaksikin, kun ei tule rahan siirtokuluja yms.

      Ostakaa ehdottomasti oma auto heti, koska se säästää eniten rahaa. Semmonen, jossa voitte nukkua. Sieltä saa tosi halvalla backeri autoja eli älkää maksako ylihintaa!!! Autoihin ei saa koskaan jättää mitään arvokasta. Meidän kavereilla putsattiin auto rinkkoja myöten ja sinne meni kukkarot ja kaikki. Myöskään hostellihuoneisiin ei kantsi jättää arvotavaroita tai pääsette niistä äkkiä eroon :)

      Töitä on vähän, koska Ausseissa on tosi paljon reissaajia Aasian maista, jotka kahmii hedelmäpoimintatyöt yms. Jos on hyvä kielitaito, on helmpompi saada töitä. Joutuu odottelemaan yhdessa paikkaa pitempään, jos meinaa jotain saada ja vain paikan päältä niitä saa. Turha soitella tai laitta sähköpostia, koska hommat ei siellä hoitunu ikinä sitä kautta. Jos farmitöitä haluatte, niin kierrelkää farmilta toiselle kyselemässä ja jättäkää yhteystietonne. Sitte vaan odottelette... Palkat on surkeita, joten helpoin on, kun teette Suomessa kovasti töitä ja säästätte joka pennin lomaanne varten.

      Kieltä ei kannata jännittää. Sen verran aina osaatte, että asiat hoituu. Paikalliset suhtautuu tosi hyvin huonoon kielitaitoon. Ja Austalia on tosi helppo reissausmaa, koska joka kulmalla on turisti-infoja, mistä voi kysyä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Melkein joka tuppukylästä löytyy semmonen.

      Nauttikaahan reissun odotuksesta. Me ollaan oltu jo reilu kk Suomessa ja pitää myöntää, että tekee mieli takas Australian lämpöön.

      • FuckOz

        No, onnea vaan. Itse olin juuri 2 kuukautta Australiassa enkä pitänyt paikasta tippaakaan. Viktoriaaniset poliisivaltion lait, paskaa ruokaa ja kallista kaljaa. Teennäisiä ihmisiä. Kuin USAn ja Englannin huonoimmat puolet yhdistettynä. Keli oli ainoa hyvä asia. En jaksa selittää. Pettykää rauhassa. Tai älkää sitten, jos ette paremmasta tiedä.


      • ogrikkkkki
        FuckOz kirjoitti:

        No, onnea vaan. Itse olin juuri 2 kuukautta Australiassa enkä pitänyt paikasta tippaakaan. Viktoriaaniset poliisivaltion lait, paskaa ruokaa ja kallista kaljaa. Teennäisiä ihmisiä. Kuin USAn ja Englannin huonoimmat puolet yhdistettynä. Keli oli ainoa hyvä asia. En jaksa selittää. Pettykää rauhassa. Tai älkää sitten, jos ette paremmasta tiedä.

        Mistä päin Sydneystä kannattaisi vuokra-asuntoa etsiä? Töitä etsitään sieltä päin, eikä siis tietoa mistä osaa sydneytä saa. Mistä kannattaisi asunto etsiä, eli mistä on hyvät kulkuyhteydet ja turvallinen seutu? Onko jokin tietty alue mistä ei ikinä kannata asuntoa vuokrata?


      • Kevin Rudd
        ogrikkkkki kirjoitti:

        Mistä päin Sydneystä kannattaisi vuokra-asuntoa etsiä? Töitä etsitään sieltä päin, eikä siis tietoa mistä osaa sydneytä saa. Mistä kannattaisi asunto etsiä, eli mistä on hyvät kulkuyhteydet ja turvallinen seutu? Onko jokin tietty alue mistä ei ikinä kannata asuntoa vuokrata?

        sydneyssa on hyvat kulkuyhteydet,juna ja bussi homma toimii.
        lansi-sydney on halvinta aluetta,jotkut alueet,(lahiot)vahan rauhattomampaa.
        pohjois-sydney,Manly kalliimpaa,mutta hienoa aluetta.
        hyva alue on ita-sydney,Bondi,Coogee.
        vuokrat pikkaisen kalliimpia mutta esim..juna ja bussi yhteydet Bondi junctionista on hyvat,
        alueella on hyvat palvelut ja ostoskeskukset.
        jostain syysta Bondi ja Bondi junctionin alue vetaa paljon irlantilaisia.

        vuokrat on ison kaupungin tasoisia,n.140-220 $AUD/viikko.
        talla hinnalla saat oman tai jaetun huoneen kimppa-asunnosta.
        hyvalla tuurilla ja aikaa kayttamalla saattaa loytya hyva ja halpa asunto mista vaan,
        vaikka keskustasta.

        taalta voi katsella:http://sydney.gumtree.com.au/


      • MIR2
        FuckOz kirjoitti:

        No, onnea vaan. Itse olin juuri 2 kuukautta Australiassa enkä pitänyt paikasta tippaakaan. Viktoriaaniset poliisivaltion lait, paskaa ruokaa ja kallista kaljaa. Teennäisiä ihmisiä. Kuin USAn ja Englannin huonoimmat puolet yhdistettynä. Keli oli ainoa hyvä asia. En jaksa selittää. Pettykää rauhassa. Tai älkää sitten, jos ette paremmasta tiedä.

        FuckOz'in trollikin muuttuu ihan lukemisen veroiseksi tarinaksi, kun hän viitsii edes alkeellisesti erotella ja kertoa mistä kenkä puristi.
        Saa samalla kertoa, mistä se maanpäällinen onnela löytyy. :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1553
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1253
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      177
      991
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe