Paljonko sijaisäiti....

surullinen

saa rahaa yhdestä sijaislapsesta kuukaudessa??
Olen sitä mieltä että eivät nämä sijaisperheet ilmasiksi toisten lapsia hoida! vai voiko ne tehdä tosiaankin tätä "työtä" pelkästä rakkaudesta lapseen? taitaa olla vaan raha mielessä näillä sijaisperheillä=(
Kommentteja kiitos!

31

13502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mina

      tietenkään ei ilmaiseksi, sijaisvanhempi on toimeksiantosuhteessa kuntaan ja saa hoitopalkkiota ja kulukorvausta.Itse saan vielä lapsilisän....MUTTA minä olenkin kotona lasten kanssa enkä käy ansiotyössä kodin ulkopuolella.

      Velkaa on vuosiksi eteenpäin johtuen sijaislapsista...isompi auto, asuntoremontti jne joten älä suotta ole kateellinen.

      En edes ole viitsinyt laskea meneekö miinuksen puolelle paljonkin.
      Ai niin, sijaislapsille ostetaan vaatteet uutena kaupasta eikä kirpputoreilta, omien lasten vanhat vaatteet eivät käy, koska ovat eri sukupuolta.

      Lisäksi lasta käytetään säännöllisesti terapiassa, kerhossa ja sairaalassa tarkastuksissa, joten älä siitäkään ole suotta kateellinen.

      • äippä

        Mutta minun lapseni on sijaispeheessä jossa vaatteet kierrätetään! eli lapseni käyttää toisten vanhoja vaatteita=( sukatkin reikiä täynnä.Ikinä ei osteta mitään uutta vain käytettyä..ja se mua raivostuttaa tosi paljon...mitä voisin tehdä? täytyy varmaan alkaa itte ostamaan tarvittavat tavarat lapselleni UUTENA tai toinen vaihtoehto on että anon lapseni takaisin.


      • mina
        äippä kirjoitti:

        Mutta minun lapseni on sijaispeheessä jossa vaatteet kierrätetään! eli lapseni käyttää toisten vanhoja vaatteita=( sukatkin reikiä täynnä.Ikinä ei osteta mitään uutta vain käytettyä..ja se mua raivostuttaa tosi paljon...mitä voisin tehdä? täytyy varmaan alkaa itte ostamaan tarvittavat tavarat lapselleni UUTENA tai toinen vaihtoehto on että anon lapseni takaisin.

        varmasti sijaisperheitäkin on monenlaisia...itse omaan sellaisen omantunnon, joka ei salli minun kohtelevan sijaislapsia huonommin kuin omianikaan.

        Alkuinnostuksessa ostin liikaakin vaatteita, jotkut jäivät vallan käyttämättä.

        Jos olet huolissasi lapsestasi, kannattaisiko ottaa yhteyttä sosiaalivirkailijaan?
        Vaikeita asioitahan nämä ovat, mutta sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja kannattaisi ehkä pyytää palaveria jossa läsnä olisivat sijaisvanhemmat, lastenvalvoja ja sinä.


      • kv1
        mina kirjoitti:

        varmasti sijaisperheitäkin on monenlaisia...itse omaan sellaisen omantunnon, joka ei salli minun kohtelevan sijaislapsia huonommin kuin omianikaan.

        Alkuinnostuksessa ostin liikaakin vaatteita, jotkut jäivät vallan käyttämättä.

        Jos olet huolissasi lapsestasi, kannattaisiko ottaa yhteyttä sosiaalivirkailijaan?
        Vaikeita asioitahan nämä ovat, mutta sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja kannattaisi ehkä pyytää palaveria jossa läsnä olisivat sijaisvanhemmat, lastenvalvoja ja sinä.

        sijaislapsi saa uusia ja pitää käytettettyjä ihan kuten omatkin. meillä sijaislapset ovat niin vaurioituneita kotioloistaan johtuen, että tuhoavat jatkuvasti kaikenlaista omaisuuttamme, joten olemme korvauksista huolimati taatusti pakkasella jos kustannuksista puhutaan.

        en ymmärrä alkuperäisen asennetta. ei kustannuskorvaus millään korvaa kaikkea lapsen aiheuttamaa menoa, joten on turha ajatella, että tavallinen sijaisperhe rikastuisi sijaislapsillaan. ammatilliset perhekodit taas ovat asia erikseen, he hinnoittelevat kuukausimaksunsa niin, että heidän kannattaa toimintaansa ylläpitää. he myös saavat ne hankalimmat lapset.

        miten kenenkään lapsi voi olla sijoitettuna ilman perusteita? jos lapsen saa pois vain hakemalla sijoituksen purkua? kai siinä on alunperin ollut perusteet huostaanotolle? ei kai sijoitusta siksi pureta, että lapsella on käytetyt vaatteet? jos taas on kyse selvästi eriarvoisesta ja laiminlyövästä kohtelusta perheen sisällä niin sitten vain yhteys sosiaalityöntekjään. sijaisperheitähän valvotaan koko ajan.


      • myös äippä
        äippä kirjoitti:

        Mutta minun lapseni on sijaispeheessä jossa vaatteet kierrätetään! eli lapseni käyttää toisten vanhoja vaatteita=( sukatkin reikiä täynnä.Ikinä ei osteta mitään uutta vain käytettyä..ja se mua raivostuttaa tosi paljon...mitä voisin tehdä? täytyy varmaan alkaa itte ostamaan tarvittavat tavarat lapselleni UUTENA tai toinen vaihtoehto on että anon lapseni takaisin.

        sinun lapsesi on yleensä jossain sijaisperheessä? Ja luuletko todella, että sijoitus puretaan rikkinäisten sukkien takia-HÖLMÖ! Olisit ollut vastuuntuntoinen ja kunnollinen äiti, niin lapsesi olisi vielä sinulla...suututtaa tuollaiset ihmiset!!!!


      • Sijaisäiti (alkuperäinen)
        myös äippä kirjoitti:

        sinun lapsesi on yleensä jossain sijaisperheessä? Ja luuletko todella, että sijoitus puretaan rikkinäisten sukkien takia-HÖLMÖ! Olisit ollut vastuuntuntoinen ja kunnollinen äiti, niin lapsesi olisi vielä sinulla...suututtaa tuollaiset ihmiset!!!!

        Itsellämme useita sijaislapsia ja pakko sanoa, ettei yksikään sijoitus ole turhaan tehty.

        Vanhempia yritetään tukea vuosia, jotta voisivat lapsensa pitää, sitten lapset ovatkin jo rikki", kun sijaisperheeseen tulevat, oikeastaan ihmettelen, kuka enää kauaa uskaltaa ottaa kotiinsa, kaikkien huume ym. vanhempien lapsia, siinä voi olla omat päivät luetut, kun sellaset tulee omin lupinensa harhatiloissa" katsoon varkain lapsiaan, joskus aivan kylmää, kun ajatteleekin mitä voisi sattua.

        Ja vielä kyllä käytössä niitä uusia perunoitakin tulee näkyviin...eikö...ei nää lapset ole mitään esineitä, vaatteet ovat hajalla tuontuostakin...että silleen.
        Tänä päivänä sijaisen osa ei ole kadehdittava,
        määräyksiä satelee joka suunnalta, kun on sairaita lapsia, voi kun enkelit suojelisi näitä lapsia kaikilta vaaroilta.
        Tällä hetkellä olen todella masentunut kaikesta, vaikka yritämme parhaamme, koska olemme saaneet viranomaisilta sanan...sen pienen...kiitos...
        ei voi mitään, kyyneleet ovat sielun puhdistajia.


      • äippä
        myös äippä kirjoitti:

        sinun lapsesi on yleensä jossain sijaisperheessä? Ja luuletko todella, että sijoitus puretaan rikkinäisten sukkien takia-HÖLMÖ! Olisit ollut vastuuntuntoinen ja kunnollinen äiti, niin lapsesi olisi vielä sinulla...suututtaa tuollaiset ihmiset!!!!

        Sain lapseni hyvin nuorena, olin 15-vuotias..en vain pystynyt huolehtimaan lapsestani...luovutin lapseni omasta tahdostani.

        Nyt olen aikuinen, elämä kunnossa ja kotonani on pieni tyttö ja toivon saavani toisen lapseni takaisin kotiin minne hän kuuluu.


      • Sijaisäiti (alkuperäinen)
        äippä kirjoitti:

        Mutta minun lapseni on sijaispeheessä jossa vaatteet kierrätetään! eli lapseni käyttää toisten vanhoja vaatteita=( sukatkin reikiä täynnä.Ikinä ei osteta mitään uutta vain käytettyä..ja se mua raivostuttaa tosi paljon...mitä voisin tehdä? täytyy varmaan alkaa itte ostamaan tarvittavat tavarat lapselleni UUTENA tai toinen vaihtoehto on että anon lapseni takaisin.

        Se on mukavaa,jos nyt pystyt hoitamaan lapsesi,
        mutta minkäikäinen sinun sijaisperheessä oleva lapsi on, mietin onko hän kovasti kiintynyt nykyisiin sijaisvanhempiin, hänhän on tavallaan rikaslapsi", kun hänellä on kahdet vanhemmat antamassa elämälle siipiä, voitko iloita silti hänestä, vaikka hän onkin toisessa tai nykyisessä kodissaan.

        Ei lastakaan voi minusta noin vain heitellä paikasta toiseen, anna lapsellesi lapsuus, kyllä hän sitten vielä kerkiää olemaan sinunkin kanssa ja kokemaan, kaikki ilot mitä voitte jakaa,
        pahaa on lapselle, kun ei saa kiintyä mihinkään, lapsella on oikeus omistaa huolehtivat vanhemmat ja jos hänellä on nyt sellaiset, niin anna hänen olla siellä ja pitäkää yhtä koko perhe.

        Kaikkea hyvää lapsellesi ja itsellesi, älä ajattele pahaa lapsesi nykyisistä sijaisvanhemmista..parhaansa varmaan tekevät.


      • äippä
        Sijaisäiti (alkuperäinen) kirjoitti:

        Se on mukavaa,jos nyt pystyt hoitamaan lapsesi,
        mutta minkäikäinen sinun sijaisperheessä oleva lapsi on, mietin onko hän kovasti kiintynyt nykyisiin sijaisvanhempiin, hänhän on tavallaan rikaslapsi", kun hänellä on kahdet vanhemmat antamassa elämälle siipiä, voitko iloita silti hänestä, vaikka hän onkin toisessa tai nykyisessä kodissaan.

        Ei lastakaan voi minusta noin vain heitellä paikasta toiseen, anna lapsellesi lapsuus, kyllä hän sitten vielä kerkiää olemaan sinunkin kanssa ja kokemaan, kaikki ilot mitä voitte jakaa,
        pahaa on lapselle, kun ei saa kiintyä mihinkään, lapsella on oikeus omistaa huolehtivat vanhemmat ja jos hänellä on nyt sellaiset, niin anna hänen olla siellä ja pitäkää yhtä koko perhe.

        Kaikkea hyvää lapsellesi ja itsellesi, älä ajattele pahaa lapsesi nykyisistä sijaisvanhemmista..parhaansa varmaan tekevät.

        Sijaisperheessä oleva lapseni on nyt 11-vuotias.
        Jos hän itse omasta tahdostaan haluaa tulla takaisin omaan kotiinsa niin tottakai saa tulla.
        Kyllähän hän varmaan on kiintynyt sijaisvanhempiinsa sillä onhan hän viettänyt jo 8 pitkää vuotta siellä perheessä.
        Lapseni on alkanut kertoilee minun luona käydessään pahoja asioita sijaisperheestään et mitä siellä tapahtuu ja minua huolettaa todella kauheasti=( lapsellani on paha olla...


      • kv1
        äippä kirjoitti:

        Sijaisperheessä oleva lapseni on nyt 11-vuotias.
        Jos hän itse omasta tahdostaan haluaa tulla takaisin omaan kotiinsa niin tottakai saa tulla.
        Kyllähän hän varmaan on kiintynyt sijaisvanhempiinsa sillä onhan hän viettänyt jo 8 pitkää vuotta siellä perheessä.
        Lapseni on alkanut kertoilee minun luona käydessään pahoja asioita sijaisperheestään et mitä siellä tapahtuu ja minua huolettaa todella kauheasti=( lapsellani on paha olla...

        sinulla on sosiaalityöntekijä, joka hoitaa lapsesi asioita sijaisperheeseen päin. ja hänellä on esimies ainakin suuremmissa kunnissa. pienemmissäkin on lautakunta jonka puheenjohtajaan voi ottaa yhteyttä jos sosiaalityöntekijä ei auta.

        murrosikää lähenevä lapsi hakee huomiota joka tavalla. vanhemmat on tyhmiä, typeriä niistä olisi kiva päästä eroon. oletko varma, ettei juuri tästä ole kyse? että tyttösi keksii ja liioittelee asioita joita uskoo sinun haluavan kuulla?

        mene sijaisperheeseen kylään tai jos se on mahdotonta, pyydä sos.toimistolle palaveri jossa sijaisvanhemmat ja sinä ASIALLISESTI juttelette näistä syytöksistä. mielellään niin, että tyttökin on mukana. manipuloiva lapsi, joka puhuu yhdelle yhtä ja toiselle toista on vaikeuksissa, kun asiaa käsitellään avoimesti. ja jos syytökset ovat tosia, on hyvä että tyttö näkee, että hänet otetaan todesta.

        mutta hoida asia aikuisten kesken, älä lapsen puheiden mukaan.


      • mina
        äippä kirjoitti:

        Sijaisperheessä oleva lapseni on nyt 11-vuotias.
        Jos hän itse omasta tahdostaan haluaa tulla takaisin omaan kotiinsa niin tottakai saa tulla.
        Kyllähän hän varmaan on kiintynyt sijaisvanhempiinsa sillä onhan hän viettänyt jo 8 pitkää vuotta siellä perheessä.
        Lapseni on alkanut kertoilee minun luona käydessään pahoja asioita sijaisperheestään et mitä siellä tapahtuu ja minua huolettaa todella kauheasti=( lapsellani on paha olla...

        ehkä kertonut lapsellesi, että jonain päivänä hän voi muuttaa takaisin sinun luoksesi...lasta on helppo manipuloida ja hän saattaa kertoilla asioita miellyttääkseen sinua.

        Jos lapsi todella on jo kahdeksan vuotta asunut sijaisperheessä, mielestäni se on hänen oikea kotinsa.
        Älä elättele toiveita, että saisit hänet takaisin...lapsi ei todellakaan ole mikään heittopussi jota viskotaan paikasta toiseen.
        Ja kaikesta huolimatta uskon, että hän on kiintynyt kasvatusvanhempiinsa.

        Ethän vain hauku heitä lapsellesi, jos sen teet, olet itse todella lapsellinen.

        Eivät sijaisvanjhemmatkaan saa puhua pahaa biovanhemmista lapselle, vaikka nämä olisivat millaisia.


      • oikea äiti
        Sijaisäiti (alkuperäinen) kirjoitti:

        Itsellämme useita sijaislapsia ja pakko sanoa, ettei yksikään sijoitus ole turhaan tehty.

        Vanhempia yritetään tukea vuosia, jotta voisivat lapsensa pitää, sitten lapset ovatkin jo rikki", kun sijaisperheeseen tulevat, oikeastaan ihmettelen, kuka enää kauaa uskaltaa ottaa kotiinsa, kaikkien huume ym. vanhempien lapsia, siinä voi olla omat päivät luetut, kun sellaset tulee omin lupinensa harhatiloissa" katsoon varkain lapsiaan, joskus aivan kylmää, kun ajatteleekin mitä voisi sattua.

        Ja vielä kyllä käytössä niitä uusia perunoitakin tulee näkyviin...eikö...ei nää lapset ole mitään esineitä, vaatteet ovat hajalla tuontuostakin...että silleen.
        Tänä päivänä sijaisen osa ei ole kadehdittava,
        määräyksiä satelee joka suunnalta, kun on sairaita lapsia, voi kun enkelit suojelisi näitä lapsia kaikilta vaaroilta.
        Tällä hetkellä olen todella masentunut kaikesta, vaikka yritämme parhaamme, koska olemme saaneet viranomaisilta sanan...sen pienen...kiitos...
        ei voi mitään, kyyneleet ovat sielun puhdistajia.

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti


      • kv1
        oikea äiti kirjoitti:

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti

        kuinka sinä kehtaat? Helsingin kaupunki maksaa n. 350€ palkkiota ja toisen mokoman kulukorvausta /lapsi/kk. siis kuussa 700-750€/lapsi. kumpa saisinkin 110€/vrk. se tekisi 3300€ /kk ja silloin olisi samantekevää mitä lapsi särkee ja tuhoaa. olisi millä ostaa uutta ja korvaavaa.

        kerro heti mikä kunta maksaa tavalliselle, auttamishaluiselle perheelle tuollaiset summat. saa hesa takaisin lapsensa ja minä alan anelemaan tuosta kunnasta lasta.

        ja jos väität että 110€/vrk kuuluu kaikille sijaisvanhemmille automaattisesti, oletko valmis tulemaan kanssani sossuun ja vaatimaantuota palkkiota minulle?


      • Äidin sijainen
        oikea äiti kirjoitti:

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti

        Meillä on kahden pienen kunnan sijoittamat lapset eikä vuorokausihinnat ole lähellekään tuollaisia summia. Toinen kunta maksaa hoitopalkkiota ja kulukorvausta yht. n.700 euroa kuukaudessa, toinen n. 600 euroa.


      • sanon suoraan
        oikea äiti kirjoitti:

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti

        Tuollaisia kulukorvauksia ei saa kukaan.
        Mistä ihmeestä keksit tuollaista?

        Sama kuin minä väittäisin "äippän" tienaavan 200e /vrk...juu ihan varmasti tienaa, mää tiiän...Heh mitä älykääpiöitä täällä pyöriikiin "faktojensa" kanssa.

        Ennen kuin alkaa tollaisia summia heitteleen, niin kannattaa vähän selvittää onksne tiedot ihan oikein ymmärretty ja kuultu.


      • äiti
        sanon suoraan kirjoitti:

        Tuollaisia kulukorvauksia ei saa kukaan.
        Mistä ihmeestä keksit tuollaista?

        Sama kuin minä väittäisin "äippän" tienaavan 200e /vrk...juu ihan varmasti tienaa, mää tiiän...Heh mitä älykääpiöitä täällä pyöriikiin "faktojensa" kanssa.

        Ennen kuin alkaa tollaisia summia heitteleen, niin kannattaa vähän selvittää onksne tiedot ihan oikein ymmärretty ja kuultu.

        Kysy Hesarin toimittajalta, mistä ovat tietonsa saaneet. Miksi muuten sijaisvanhemmat aina ärähtävät kun tulee kyse rahasta?


      • Tiina
        äiti kirjoitti:

        Kysy Hesarin toimittajalta, mistä ovat tietonsa saaneet. Miksi muuten sijaisvanhemmat aina ärähtävät kun tulee kyse rahasta?

        Hesarin toimittajat ovat nyt kyllä käsittäneet väärin jotain.

        Me vasta suunnittelemme sijaisperheeksi ryhtymistä, mutta on se jo meille ollut aivan selvää, että rahoiksi tällä hommalla ei lyödä, eikä ole tarkoituskaan.

        Sijaisperhe avaa kotinsa turvaa tarvitsevalle lapselle. Perheen systeemit menevät kokonaan uusiin puihin. Lapset saattavat olla häiriintyneitä ja joka tapauksessa vaativat joka hetki paljon huomiota. Bio-sukulaiset saattavat olla yllättävän vaikeita ja hankalia ja vaikeuttaa sijaisperheen toimintaa ja elämää monella tavalla.

        Olen tutustunut hyvin nyt näihin erilaisiin korvauksiin ja eivät ne mielestäni ole mitään kovin korkeita. Jos perhe ottaa sijaislapsen ongelmineen kasvatettavaksi seurauksineen, niin korvaukset ovat kyllä nimellisiä, mutta sinänsä kuitenkin lohduttavia. Kaikki on kotiin päin. Mutta ei niillä rahoilla kyllä matkustelemaan ruveta tai osteta uutta autoa. Kylläpä ne ihan tavallisiin, arkipäivän asioihin hupenevat: vaatteisiin, ruokaan, leluihin, harrastuksiin...

        Sijaisperhetoiminnassa raha ei voi olla keskeinen asia. Elämä muuttuu radikaalisti tällaisen elämäntavan myötä. On pakko todella haluta auttaa vilpittömästi mitä erilaisimpia lapsia. Ja samalla pitää olla valppaana lapsen oikeuksien toteutumisten kanssa: tapaamiset biovanhempien (mahd. riidoissa keskenään) kanssa, turvallisuus ja lasten erityistarpeet.

        Onhan se vähän ärsyttävää, kun tekee halvalla rankkaa ja vastuullista työtä, niin nostetaan raha esille vääristellen sijaisperheiden motiiveja.


      • äiti 2
        kv1 kirjoitti:

        sinulla on sosiaalityöntekijä, joka hoitaa lapsesi asioita sijaisperheeseen päin. ja hänellä on esimies ainakin suuremmissa kunnissa. pienemmissäkin on lautakunta jonka puheenjohtajaan voi ottaa yhteyttä jos sosiaalityöntekijä ei auta.

        murrosikää lähenevä lapsi hakee huomiota joka tavalla. vanhemmat on tyhmiä, typeriä niistä olisi kiva päästä eroon. oletko varma, ettei juuri tästä ole kyse? että tyttösi keksii ja liioittelee asioita joita uskoo sinun haluavan kuulla?

        mene sijaisperheeseen kylään tai jos se on mahdotonta, pyydä sos.toimistolle palaveri jossa sijaisvanhemmat ja sinä ASIALLISESTI juttelette näistä syytöksistä. mielellään niin, että tyttökin on mukana. manipuloiva lapsi, joka puhuu yhdelle yhtä ja toiselle toista on vaikeuksissa, kun asiaa käsitellään avoimesti. ja jos syytökset ovat tosia, on hyvä että tyttö näkee, että hänet otetaan todesta.

        mutta hoida asia aikuisten kesken, älä lapsen puheiden mukaan.

        Miksi silloin, kun on kyse sijaisperheen ongelmista kehoitat hoitamaan asiat aikuisten kesken- ei lapsen mukaan? Silloin kun on kysymys lapsen omasta perheestä, korostetaan aina että "lasta pitää kuulla".


      • Sijaisäiti kahdelle
        oikea äiti kirjoitti:

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti

        Kunta voi järjestää perhehoitoa eri tavoin : tekemällä toimeksianotsopimuksen yksityisen perheen kanssa, ottamalla perhehoitajan virka- tai työsopimussuhteeseen, ostamalla perhehoitoa yksityiseltä perhekodilta tai olemalla jäsenenä perhehoitoa järjestävässä kuntayhtymässä tai muutoin kuntien sopimukseen perustuvana yhteistoimintana (STM 2001:29).

        Tällä keskustelupalstalla keskustelevat perhehoitajat ovat sijaisvanhempia, joiden toiminta perustuu toimeksiantosopimukseen, toimeksiantosopimukseen perustuva sijaisperhehoito on kunnille muita sijaishoitomuotoja edullisempaa.

        Sijaisperhehoito maksaa keskimäärin 120 €/vrk vähemmän kuin ammatillinen perhekotihoito ja noin 82 €/vrk vähemmän kuin halvin laitoshoito (v.2003 Itä-Uudellamaalla).

        Vuonna 2003 Itä-Uudenmaan kunnat ovat maksaneet sijaisperhehoidosta hoitopalkkiota 233-430€/kk/lapsi. Kulukorvaukset on kunnissa luokiteltu lapsen iän mukaan, vaihtelu on kunnittain 300-580€/kk/lapsi.

        Normaalihoidon kustannukset keskimäärin kuukaudessa : sijaisperheessä 768€/kk/lapsi ja ammatillisessa perhekodissa 4380€/kk/lapsi.

        Kalleimpia ovat vierihoitoa antavat erityislaitospaikat, korkein vuorokausihinta oli vuonna 2003 eräällä kriisihoitoa antavalla ammatillisella perhekodilla, 425€/vrk.(Itä-Uudellamaalla v.2003).

        Hoitopalkkio on saajalleen veronalaista tuloa, joten sijaisvanhempi ei saa edes sitä summaa, jonka kunta maksaa, kulukorvausksen olisi tarkoitus korvata kaikki lapsesta koituvat normaalit elämiseen liittyvät kulut l. asuminen, ravinto, vaatetus, tavanomaiset lääkekulut jne.,mutta esim. sitä, että perhe joutuu ostamaan isomman asunnon ja/tai auton ei kulukorvaus todellakaan kata.

        Kukaan järkevä ihminen ei ryhdy sijaisvanhemmaksi näille biologisten vanhempiensa vaurioittamille lapsille rahan takia, kyllä tämä vaatii tiettyä humaania elämänkatsomusta ja syntymähulluutta (meillä on kaksi biologisten äitiensä raskaudenaikaisen alkoholinkäytön takia vaurioitunutta lasta).


      • kv1
        äiti 2 kirjoitti:

        Miksi silloin, kun on kyse sijaisperheen ongelmista kehoitat hoitamaan asiat aikuisten kesken- ei lapsen mukaan? Silloin kun on kysymys lapsen omasta perheestä, korostetaan aina että "lasta pitää kuulla".

        mielellään niin, että tyttökin on mukana.

        manipuloiva lapsi ei voi vääristellä asioita kun molemmat osapuolet ovat mukana.


      • Vääräätietoa!!
        oikea äiti kirjoitti:

        Kuinka viitsit kirjoittaa tuollaista puppua. En ymmärrä näitä hyväntekijöitä. Keskimääräinen vuorokausikorvaus on 110€/lapsi, suurimmillaan korvaus on jopa 400€/lapsi/vrk.

        oikea äiti

        Totuus on että vastaanottokodissa tai laitoksessa huostaanotetun lapsen ylläpito tulee yhteiskunnalle maksamaan paikasta riippuen jopa 300e/vrk, jokainen lapsi lähtiessään on vuosien hoidon jälkeen lähtiessään mummonmarkoissa miljonääri tai siis kuluttanut miljoona yhteiskunnan markkaa. Jos sijaisvanhemmuus olisi joku kultakaivos, (mitä se ei todellakaan ole)sijaisvanhempia olisi tarjolla paljon. TOTUUS KUITENKIN ON ETTÄ SIJAISVANHEMMISTA ON HUUTAVA PULA! MONI EI HALUA VAATIVAAN JA RASKAASEEN,HUONOPALKKAISEEN HOMMAAN RYHTYÄ! Kiitos niille jotka suurella sydämellä jaksavat rakastaa toisten lapsia niinkuin omia ja auttaa yhteiskuntaa. SIJAISVANHEMMUUS ON KUTSUMUSAMMATTI ja on hyvä että pienten palkkojen johdosta alalle ei hakeudu omaa etua ajavia dollarinkuvat silmissä kiiluvia ihmisiä. Sitäpaitsi tunnen monia sijaisperheitä jotka kuuluvat ylempään sosiaaliseen luokkaan eivätkä heidän kukkarossaan yhteiskunnan apurahat paljoa paina.


      • lastensuojelija
        kv1 kirjoitti:

        kuinka sinä kehtaat? Helsingin kaupunki maksaa n. 350€ palkkiota ja toisen mokoman kulukorvausta /lapsi/kk. siis kuussa 700-750€/lapsi. kumpa saisinkin 110€/vrk. se tekisi 3300€ /kk ja silloin olisi samantekevää mitä lapsi särkee ja tuhoaa. olisi millä ostaa uutta ja korvaavaa.

        kerro heti mikä kunta maksaa tavalliselle, auttamishaluiselle perheelle tuollaiset summat. saa hesa takaisin lapsensa ja minä alan anelemaan tuosta kunnasta lasta.

        ja jos väität että 110€/vrk kuuluu kaikille sijaisvanhemmille automaattisesti, oletko valmis tulemaan kanssani sossuun ja vaatimaantuota palkkiota minulle?

        Vaikuttaa siltä ett useimmat eivät osaa erottaa ammatillista perhekotia sijaiskodista. Sijaiskodin korvaukset ovat alakynnessä, juuri noin 700e/kk. Koulutusvaatimukset eivät vastaa sitä mitä ammatillisissa perhekodeissa vaaditaan ja tämän takia myös ongelmallisemmat lapset siirretään sinne, joten palkatkin ovat myös korkeammat.


      • sijaisäiti kajora
        myös äippä kirjoitti:

        sinun lapsesi on yleensä jossain sijaisperheessä? Ja luuletko todella, että sijoitus puretaan rikkinäisten sukkien takia-HÖLMÖ! Olisit ollut vastuuntuntoinen ja kunnollinen äiti, niin lapsesi olisi vielä sinulla...suututtaa tuollaiset ihmiset!!!!

        Sinä et kyllä yhtään tiedä mistä puhut. Kannattaa pikkusen enemmän ottaa asioista selvää ennenkuin on kenenkään äitiyttä tuomitsemassa tai kyseenalaistamisessa. Et ole ottanut yhtään huomioon kyseisen äitin taustoja, silti oli "hyvä" neuvoja. Onkohan tällä äitillä ollut yhtä hyvät puitteet kasvaa kuin sinulla, onko koti ollu turvallinen, huolehtiva jen... Onko mahdollista että ihminen on senverran kaltoinkohdeltu ettei ole mitään mahdollisuutta selvitä äitiydestä ilman apua. Kommettisi on todella raju ja ruma tuntematonta ihmistä kohtaan. Säälin omia lapsiasi kun heidän äitillä on tuollanen ylimielinen asenne toisia kohtaan, tuomion henki joka vaikuttaa varmasti lapsiisi kun he kehittyvät ja kasvavat aikuisiksi. He ottavat varmasti mallia, huonot ovat elämän eväät mielestäni. Tiedän myös että on vanhempia jotka tietosesti valitsevat väärin mutta, tässä tapauksessa et tiedä sinä enkä minä.


      • Anonyymi

        Miksi luettelet mitä teet ja laitat perään, että älä ole kateellinen???

        Miksi et vastaa suoraan kysymykseen suoraan?

        Jos ymmärrät, niin kysymys kuului: PALJONKO YHDESTÄ SIJAISLAPSESTA MAKSETAAN??

        KYSYMYS EI OLLUT MISSÄ KAIKISSA PAIKIISSA SIJAISLASTA PITÄÄ KÄYTTÄÄ TAI MISTÄ SIJAISLAPSELLE PITÄÄ OSTAA VAATTEET??

        Jotkut ihmiset ovat aika hölmöjä?


      • Anonyymi
        kv1 kirjoitti:

        mielellään niin, että tyttökin on mukana.

        manipuloiva lapsi ei voi vääristellä asioita kun molemmat osapuolet ovat mukana.

        Harvemmin taitaa se lapsi kertoa myös jonkun hakkaavan, jos hakkaaja istuu vieressä, vai miten on? En tiedä kun en tunne tapausta.


      • Anonyymi
        Vääräätietoa!! kirjoitti:

        Totuus on että vastaanottokodissa tai laitoksessa huostaanotetun lapsen ylläpito tulee yhteiskunnalle maksamaan paikasta riippuen jopa 300e/vrk, jokainen lapsi lähtiessään on vuosien hoidon jälkeen lähtiessään mummonmarkoissa miljonääri tai siis kuluttanut miljoona yhteiskunnan markkaa. Jos sijaisvanhemmuus olisi joku kultakaivos, (mitä se ei todellakaan ole)sijaisvanhempia olisi tarjolla paljon. TOTUUS KUITENKIN ON ETTÄ SIJAISVANHEMMISTA ON HUUTAVA PULA! MONI EI HALUA VAATIVAAN JA RASKAASEEN,HUONOPALKKAISEEN HOMMAAN RYHTYÄ! Kiitos niille jotka suurella sydämellä jaksavat rakastaa toisten lapsia niinkuin omia ja auttaa yhteiskuntaa. SIJAISVANHEMMUUS ON KUTSUMUSAMMATTI ja on hyvä että pienten palkkojen johdosta alalle ei hakeudu omaa etua ajavia dollarinkuvat silmissä kiiluvia ihmisiä. Sitäpaitsi tunnen monia sijaisperheitä jotka kuuluvat ylempään sosiaaliseen luokkaan eivätkä heidän kukkarossaan yhteiskunnan apurahat paljoa paina.

        Mä tiedän pariskunnan joka ton sijaishomman aloitettuaan siirtyi siihen " ylempään sosiaaliseen luokkaan. Aloitti kerrostalo kaksiossa n 20 vuotta sitten. Nyt on kartano tos lähi maaseudulla ja 3 osaketta, johon sijoitetut vieroitetaan tultuaan täysiikäiseksi.

        Auerin lapsethan kans sijoitettiin annelin veljen huostaan.. velipoika osteli palkkiolla kaikkee mitä 4-12v lapset tarvitsevat... 30 000 e veneen ja sporttisen maasturin.


      • Anonyymi
        sijaisäiti kajora kirjoitti:

        Sinä et kyllä yhtään tiedä mistä puhut. Kannattaa pikkusen enemmän ottaa asioista selvää ennenkuin on kenenkään äitiyttä tuomitsemassa tai kyseenalaistamisessa. Et ole ottanut yhtään huomioon kyseisen äitin taustoja, silti oli "hyvä" neuvoja. Onkohan tällä äitillä ollut yhtä hyvät puitteet kasvaa kuin sinulla, onko koti ollu turvallinen, huolehtiva jen... Onko mahdollista että ihminen on senverran kaltoinkohdeltu ettei ole mitään mahdollisuutta selvitä äitiydestä ilman apua. Kommettisi on todella raju ja ruma tuntematonta ihmistä kohtaan. Säälin omia lapsiasi kun heidän äitillä on tuollanen ylimielinen asenne toisia kohtaan, tuomion henki joka vaikuttaa varmasti lapsiisi kun he kehittyvät ja kasvavat aikuisiksi. He ottavat varmasti mallia, huonot ovat elämän eväät mielestäni. Tiedän myös että on vanhempia jotka tietosesti valitsevat väärin mutta, tässä tapauksessa et tiedä sinä enkä minä.

        Ketään ei kai pakoteta selviytymään äitiydestä?? Lisääntyminen ei liene pakollista? Vai onko multa mennyt jotain ohi?


    • sijaisäitini

      sai ainakin ihan liian vähän palkkaa suhteessa siihen pysyvyyteen ja elämänuskoon mitä hän minulle rakensi vaivoja säästämättä. Kiitos teille, jotka olette sijaisvanhempia sydämestänne! Mikään raha ei pysty korvaamaan pyyteetöntä rakkautta -mutta täytyy sijaisperheidenkin toimeen tulla (sehän koituu lapsenkin hyväksi).

      Eikä mikään raha pysty toimimaan todisteena äidin tai isän rakkaudesta jälkikäteenkään -niinkuin omat biologiset vanhempani ovat kuvitelleet. Teot, halu ymmärtää, hyvyys ja YRITTÄMINEN ovat rakkauden valuuttaa.

      • sijaislapsi

        Oma sijaisperheeni oli todella "mukava" kun kävin sielä tutustumassa. Muutin perheeseen vain 1kk jälkeen ensikäynnistä! No perhe oli todella mukava aluksi, mutta sitten kun haettiin H&M vaatteita maksusitoomuksella sanoi sijaisäiti että "laitetaan nää mun ostokset tänne väliin niin mä ostan sulle sitten jotakin kivaa myöhemmin." ( Sijaisäidin ostoksiin kuului hame, paita, alushousu paketti, sukkapaketti, sekä alushousut omalle tytölle) Eipä mitään kivaa kuulunut, ja sitten tuli viikkoraha. 7e kun oli tehnyt 9 eri kotityötä viikossa, ja siinäkin päätti sijaisäiti että mitä sillä ostetaan sitten, eikä sitä saanut käteen. Ikää löytyy 15-vuotta ja kotiintuloajat olivat 20:00 sekä viikonloppusin että arkena. Siskoni asuu lastenkodissa ja on vasta 14-vuotias ja hänellä on paljon enemmän vapauksia kuin minulla esim. 9e viikkoraha tekemättä mitään, paitsi siivoamalla oman huoneen, sekä kotiintuloajat olivat sopimuksen mukaan, mutta kuitenkin yli 21:00. Olen käynyt psykoterapeutilla ennen kun minut huostaanotettiin, sen takia että minulla ja äidilläni oli todella huonot välit. Lopulta minut huostaanotettiin kun minut pahoinpideltiin.
        Eli perusteena ei ollut mikään mielenterveysongelma. Tätini puuttui asiaan, kun huomasi minun ja siskoni vapauden erot, jolloin viikkorahani nousi 9e ja kotiintuloaikani 21:00, kun tätini uhkasai tehdä ilmoituksen johtavalle sosiaalityöntekijälle. Siajisäitini yrittää vieläkin hakea minulle lähetettä psykoterapiaan, ja sanoi että jos lähetettä ei kuulu hän vie minut vaikka yksityiselle ja lähettää laskun soosiaalivirastoon. Sijaisäidilläni on oma paikka sohvalla, josta on päällyste mennyt rikki. Hän sanoi sosiaalivirastoon että minä olen rikkonut sohvan ja haluaa uuden. No tänään tuli maksusitoomus minun nimelläni uuteen sohvaan, jota sijaisvanhemmat yrittivät piilottaa minulta, mutta kun se oli pöydällä ja minä olen ainoa joka siinä perheessä vielä saa maksusitoomuksia niin luin sen. Perheeseen kuuluu minun lisäkseni veljekset, jotka ovat 7-vuotiais ja 12-vuotias, sekä heidän omat lapset jotka ovat 12-,17-,sekä 19-vuotias. Sijaislapsilla on täysin eri säännöt kuin omilla lapsilla, kun huomautin tästä sijaisäidilleni niin hän tokaisi että "tottakai on, te ette ole meidän omia!" Olen jättänyt lukuisat soittopyynnöt sosiaalityöntekijällemme, mutta hän ei ole vastannut yhteenkään, sekä olen asunut viime helmikuusta asti eikä hän ole käynyt kertaakaan tapaamassa minua! Minun mielestäni tämä on TODELLA väärin! Ja kaupungin rahojen väärinkäyttöä.!


      • ihmettä.
        sijaislapsi kirjoitti:

        Oma sijaisperheeni oli todella "mukava" kun kävin sielä tutustumassa. Muutin perheeseen vain 1kk jälkeen ensikäynnistä! No perhe oli todella mukava aluksi, mutta sitten kun haettiin H&M vaatteita maksusitoomuksella sanoi sijaisäiti että "laitetaan nää mun ostokset tänne väliin niin mä ostan sulle sitten jotakin kivaa myöhemmin." ( Sijaisäidin ostoksiin kuului hame, paita, alushousu paketti, sukkapaketti, sekä alushousut omalle tytölle) Eipä mitään kivaa kuulunut, ja sitten tuli viikkoraha. 7e kun oli tehnyt 9 eri kotityötä viikossa, ja siinäkin päätti sijaisäiti että mitä sillä ostetaan sitten, eikä sitä saanut käteen. Ikää löytyy 15-vuotta ja kotiintuloajat olivat 20:00 sekä viikonloppusin että arkena. Siskoni asuu lastenkodissa ja on vasta 14-vuotias ja hänellä on paljon enemmän vapauksia kuin minulla esim. 9e viikkoraha tekemättä mitään, paitsi siivoamalla oman huoneen, sekä kotiintuloajat olivat sopimuksen mukaan, mutta kuitenkin yli 21:00. Olen käynyt psykoterapeutilla ennen kun minut huostaanotettiin, sen takia että minulla ja äidilläni oli todella huonot välit. Lopulta minut huostaanotettiin kun minut pahoinpideltiin.
        Eli perusteena ei ollut mikään mielenterveysongelma. Tätini puuttui asiaan, kun huomasi minun ja siskoni vapauden erot, jolloin viikkorahani nousi 9e ja kotiintuloaikani 21:00, kun tätini uhkasai tehdä ilmoituksen johtavalle sosiaalityöntekijälle. Siajisäitini yrittää vieläkin hakea minulle lähetettä psykoterapiaan, ja sanoi että jos lähetettä ei kuulu hän vie minut vaikka yksityiselle ja lähettää laskun soosiaalivirastoon. Sijaisäidilläni on oma paikka sohvalla, josta on päällyste mennyt rikki. Hän sanoi sosiaalivirastoon että minä olen rikkonut sohvan ja haluaa uuden. No tänään tuli maksusitoomus minun nimelläni uuteen sohvaan, jota sijaisvanhemmat yrittivät piilottaa minulta, mutta kun se oli pöydällä ja minä olen ainoa joka siinä perheessä vielä saa maksusitoomuksia niin luin sen. Perheeseen kuuluu minun lisäkseni veljekset, jotka ovat 7-vuotiais ja 12-vuotias, sekä heidän omat lapset jotka ovat 12-,17-,sekä 19-vuotias. Sijaislapsilla on täysin eri säännöt kuin omilla lapsilla, kun huomautin tästä sijaisäidilleni niin hän tokaisi että "tottakai on, te ette ole meidän omia!" Olen jättänyt lukuisat soittopyynnöt sosiaalityöntekijällemme, mutta hän ei ole vastannut yhteenkään, sekä olen asunut viime helmikuusta asti eikä hän ole käynyt kertaakaan tapaamassa minua! Minun mielestäni tämä on TODELLA väärin! Ja kaupungin rahojen väärinkäyttöä.!

        Tuo nyt kuulostaa kyllä aivan oudolle touhulle. Kannattanee käydä ihan suoraan päin naamaa sanomassa asiasta aikuisille, jotka sitten saavat kunnolla yhteyden paikkoihin joissa asiaan voidaan vaikuttaa.


      • ammatissa
        sijaislapsi kirjoitti:

        Oma sijaisperheeni oli todella "mukava" kun kävin sielä tutustumassa. Muutin perheeseen vain 1kk jälkeen ensikäynnistä! No perhe oli todella mukava aluksi, mutta sitten kun haettiin H&M vaatteita maksusitoomuksella sanoi sijaisäiti että "laitetaan nää mun ostokset tänne väliin niin mä ostan sulle sitten jotakin kivaa myöhemmin." ( Sijaisäidin ostoksiin kuului hame, paita, alushousu paketti, sukkapaketti, sekä alushousut omalle tytölle) Eipä mitään kivaa kuulunut, ja sitten tuli viikkoraha. 7e kun oli tehnyt 9 eri kotityötä viikossa, ja siinäkin päätti sijaisäiti että mitä sillä ostetaan sitten, eikä sitä saanut käteen. Ikää löytyy 15-vuotta ja kotiintuloajat olivat 20:00 sekä viikonloppusin että arkena. Siskoni asuu lastenkodissa ja on vasta 14-vuotias ja hänellä on paljon enemmän vapauksia kuin minulla esim. 9e viikkoraha tekemättä mitään, paitsi siivoamalla oman huoneen, sekä kotiintuloajat olivat sopimuksen mukaan, mutta kuitenkin yli 21:00. Olen käynyt psykoterapeutilla ennen kun minut huostaanotettiin, sen takia että minulla ja äidilläni oli todella huonot välit. Lopulta minut huostaanotettiin kun minut pahoinpideltiin.
        Eli perusteena ei ollut mikään mielenterveysongelma. Tätini puuttui asiaan, kun huomasi minun ja siskoni vapauden erot, jolloin viikkorahani nousi 9e ja kotiintuloaikani 21:00, kun tätini uhkasai tehdä ilmoituksen johtavalle sosiaalityöntekijälle. Siajisäitini yrittää vieläkin hakea minulle lähetettä psykoterapiaan, ja sanoi että jos lähetettä ei kuulu hän vie minut vaikka yksityiselle ja lähettää laskun soosiaalivirastoon. Sijaisäidilläni on oma paikka sohvalla, josta on päällyste mennyt rikki. Hän sanoi sosiaalivirastoon että minä olen rikkonut sohvan ja haluaa uuden. No tänään tuli maksusitoomus minun nimelläni uuteen sohvaan, jota sijaisvanhemmat yrittivät piilottaa minulta, mutta kun se oli pöydällä ja minä olen ainoa joka siinä perheessä vielä saa maksusitoomuksia niin luin sen. Perheeseen kuuluu minun lisäkseni veljekset, jotka ovat 7-vuotiais ja 12-vuotias, sekä heidän omat lapset jotka ovat 12-,17-,sekä 19-vuotias. Sijaislapsilla on täysin eri säännöt kuin omilla lapsilla, kun huomautin tästä sijaisäidilleni niin hän tokaisi että "tottakai on, te ette ole meidän omia!" Olen jättänyt lukuisat soittopyynnöt sosiaalityöntekijällemme, mutta hän ei ole vastannut yhteenkään, sekä olen asunut viime helmikuusta asti eikä hän ole käynyt kertaakaan tapaamassa minua! Minun mielestäni tämä on TODELLA väärin! Ja kaupungin rahojen väärinkäyttöä.!

        Hei! Voimia sinulle arkeen. Yritä tätisi tai muun luotettavan aikuisen kanssa saada sosiaalitoimeen, esimiestasolle joku henkilö kiinni. Sähköpostit he ainakin lukevat, ja reagoivat jos tätisi tekisi esim. lastensuojeluilmoituksen sinun henkisestä kaltoinkohtelusta, sillä siitähän tuosta on todella kysymys. Voit myös puhua asiasta koululla, opettajalle, terkkarille, kuraattorille tms..toivottavasti saat apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe