Wicca ja kristinusko/juutalaisuus

Heekatee

Wiccaan on otettu Jumaluuksia kaikista kulttuureista, -paitsi kristinuskosta ja sitä edeltäneestä juutalaisuudesta. Miksi wiccassa ei voi olla muiden jumaluuksien lisäksi vaikkapa uhrijumalaa, eli Kristusta tai vanhaa juutalaista Jumalatarta Asheraa joka on pudpnnut juutalisesta uskonnosta pois tosin jaat sitten.

Wiccassahan uskotaan että Jumalat palaavat kun niihin aletaan uudelleen uskoa. Ashera, taivaan kuningartarhan voisi palata näin. Wiccassa on monen uskonnon tarustoa, miksi kritsinuskoa ja juutalaisuutta sorsitaan? Eihän se kauheasti eroa mitenkään erityisellä tavalla muista uskonnoista. Varsinkin juutalaisuus oli alkujaan samanlainen luonnonuskonto kuin muutkin.

Jotkut vetoavat kristinuskon käskyyn olla pitämättä muita jumalia, mutta minä olen ajatellut että jos kaikki Jumaluudet ovatkin pohjimmiltaan sama Jumala, niin eihän se silloin ole muiden Jumalien pitämistä, toisin kuin esim. ns. rahan palvonta.

Mitä mieltä te wiccat olette? Voisiko joku wicca ottaa uskoonsa mukaan myös kristinusko/juutalaisuus -peräistä tarustoa ja Jumalaa?

8

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tehoja

      Sinun pitää muistaa se että esi-kristillinen uskonto ei määritellä kristilliseksi uskonnoksi vaan siinä on se "esi-" liite.
      Ennen Vanhan Testamentin aikoja hebrealaiset olivat monijumalaista heimokansaa, joka sittemmin muiden kansojen ja uskontojen vaikutuksesta muuttui monoteistiseen muotoonsa, ja tästä taas kehittyi kristinusko ja islam.

      Asherah on myös muualta tuttu Jumaluus, eikä vain esi-kristillistä perimästä. Uskonnot muuttuvat siinä missä kulttuuritkin, valloitukset, sodat ja politiikka vaikuttaa näihin vahvasti.

      Ongelmana lähinnä on se että monilla on niin vääränlainen käsity uskonnosta nimeltään "Wicca". Se mikä luultavammin sinullakin on tiedossa, on se ikävä sekametelisoppa johon voi lisätä omiaan ja unohtaa alkuperäinen sisältö. Wicca on traditionaallinen uskonto, jonka jäseneksi pääsee vain initaation kautta. Tämä Wicca sisältää opetuksia, mysteereitä, sillä Wicca on mysteeriuskonto, eikä vain kirjoista ja omasta päästä keksittyä hokkuspokkusta, johon valitaan jumaluuksia mielensä mukaan.
      Jos ihmiset vaivaituisivaat lukemaan tietoa enemmän, muualtakin kuin vain internetistä ja oikeasti perehtymään Gerald B. Garderin teksteihin, voisivat ymmärtää edes enemmän mitä Wicca oikeasti pitää sisällään. Wiccassa on jo määritelty Jumalatar ja Jumala, jotka ovat meidän "heimon" jumalia. Moni Wicca valitsee myös näiden rinnalle muita Jumaluuksia, jotka tuntuvat kutsuvan, koska meidän Jumalat eivät ole kateellisia, tällä verrataan kristinuskon Jumalaan, joka antoi käskyn "älä pidä muita Jumalia", ja tämä on kehoitus joka on monen Wiccan mielessä, koska miksi kumartaa Jahvetta, joka on kateellinen ja vielä käskee, ettei meidän Jumalia olisi olemassa. Miten voimme antaa tilaa sydämeemme sellaiselle kateellisuudelle, kun tahdomme toteuttaa hyvää?

      Juutalaisuudella on myös sormensa nyky-okkultismissa. Juutalaisperäisen kabbalan vaikutus näkyy mm. tarotkorteissa ja kirjallisuudessa. Mutta uskoisin, että tämäkin johtuu siitä että kabbala sisältää niin paljon yleismaailmallista maagistatietoa, jonka kautta on helppoa lähestyä okkultistisiin ytimiin.

      Eli lähinnä kysymykseni olisi, että miksi meidän pitäisi hyljätä Jumalattaremme ja Jumalan ja korvata heidät judeo-kristillisillä Jumaluuksilla?

      • Heekatee

        Kuka tässä on hylkäämisestä puhunut? Nämä jumaluuden aspektit nähtäisiin vain osana Jumalaa ja Jumalatarta. Jumalatar olisi Ashera siinä missä Diana ja Selene ja Ceridwen. Jumala olisi kristus siinä missä Pan, Zeus ja Apollo.


      • Tehoja
        Heekatee kirjoitti:

        Kuka tässä on hylkäämisestä puhunut? Nämä jumaluuden aspektit nähtäisiin vain osana Jumalaa ja Jumalatarta. Jumalatar olisi Ashera siinä missä Diana ja Selene ja Ceridwen. Jumala olisi kristus siinä missä Pan, Zeus ja Apollo.

        Niin no, tuo on sitä sekametelisoppaa. Minä en näe Jumalaani samana kuin Jahvetta, en näe että he ovat toistensa aspekteja mitenkään. En näe että Jumalattareni on sen enempään Hekatena kuin Dianana. Minulle he ovat omia itseään.

        Ajatellaan näin että sulla on kädessä Abloyn avain. Abloyn lukkoja on monessa ovessa, mutta sä et pääse sillä sisään kuin vain yhdestä ovesta. Sä et voi Jahveella avata lukkoa, jos se ei ole sarjoitettu toimimaan niin.


      • Heekatee
        Tehoja kirjoitti:

        Niin no, tuo on sitä sekametelisoppaa. Minä en näe Jumalaani samana kuin Jahvetta, en näe että he ovat toistensa aspekteja mitenkään. En näe että Jumalattareni on sen enempään Hekatena kuin Dianana. Minulle he ovat omia itseään.

        Ajatellaan näin että sulla on kädessä Abloyn avain. Abloyn lukkoja on monessa ovessa, mutta sä et pääse sillä sisään kuin vain yhdestä ovesta. Sä et voi Jahveella avata lukkoa, jos se ei ole sarjoitettu toimimaan niin.

        Kyllähän joka Jumalaa pitää kunnioittaa eri tavalla, ja heihin tukeudutaan eri tilanteissa. Eli teen taian parantamiseen ja pyydän paikalle Coventinan, tarvitsen viisautta ja kysyn neuvoa Athenelta tai Sofialta. Jeesusta taas rukoillaan.

        Sinä et näe eri puolilla maailmaa palvottavia Jumalia Jumalattaren ja Jumalan aspekteina. Moni wicca kuitenkin näkee. Esim. minä. Ja ihmettelen miksi tietyt nykyään harjoitetut uskonnot on jätetty pois Jumalalistalta.


      • Tehoja
        Heekatee kirjoitti:

        Kyllähän joka Jumalaa pitää kunnioittaa eri tavalla, ja heihin tukeudutaan eri tilanteissa. Eli teen taian parantamiseen ja pyydän paikalle Coventinan, tarvitsen viisautta ja kysyn neuvoa Athenelta tai Sofialta. Jeesusta taas rukoillaan.

        Sinä et näe eri puolilla maailmaa palvottavia Jumalia Jumalattaren ja Jumalan aspekteina. Moni wicca kuitenkin näkee. Esim. minä. Ja ihmettelen miksi tietyt nykyään harjoitetut uskonnot on jätetty pois Jumalalistalta.

        Ja kyllä näen joka Jumaluuden omana persoonana. Ja jos tahdon palvoa orishoja, teen heille heidän uskontonsa mukaisesti rituaalin, ja jos tahton kumartaa Hekatetta, annan hänelle historiikin mukaista uhrilahjaa ja palvonta paikkoja. Jos tahdon Kwan Yiniä muistaa, luen hänelle omistetun mantran. Ja jos tahdon kunnioittaa ja tehdä työtä Jumalattaren ja Jumalan kanssa, teen kehän niin kuin minulle on opetettu.

        Jokaiselle Jumaluudelle on rituaalit ja tavat. Niin on Jahveelle ja Jeesukselle ja Neitsy Marialle. Rituaaleja ja tapoja ei tulisi sekoittaa. Tämä johtaa sekametelisoppaan. Ja miksi sitä paitsi muuttaa rituaaleja ja tapoja, koska Jumalat jo tuntevat nämä tavat ja tietävät niistä että heitä kutsutaan ja heitä kunnioitetaan. Rituaaleilla ja tavoilla on tarkoituksensa, ne ovat avaimia siinä missä Jumaluudetkin.

        Wiccan harjoittaja voi uskonsa sivussa kunnioittaa ja palvoa niin monta Jumaluutta kuin tahtoo, mutta Jumaluuksia ja rituaaleja ei tule sekoittaa.

        Se mitä tarkoitat on eklektistä Wiccaa.


      • Low-Key

        "Jos ihmiset vaivaituisivaat lukemaan tietoa enemmän, muualtakin kuin vain internetistä ja oikeasti perehtymään Gerald B. Garderin teksteihin, voisivat ymmärtää edes enemmän mitä Wicca oikeasti pitää sisällään. "

        Suosittelen, että luet mitä kirjoitat ja etsit käsiisi esim. Alesteir Crowleyn kirjoja.
        Sen jälkeen voitkin lukea Peter Levendan Sinister Forces trilogian.

        Sitten luet Robert Anton Wilsonin Cosmic Triggerin ja alat itkemään. :P


      • Tehoja
        Low-Key kirjoitti:

        "Jos ihmiset vaivaituisivaat lukemaan tietoa enemmän, muualtakin kuin vain internetistä ja oikeasti perehtymään Gerald B. Garderin teksteihin, voisivat ymmärtää edes enemmän mitä Wicca oikeasti pitää sisällään. "

        Suosittelen, että luet mitä kirjoitat ja etsit käsiisi esim. Alesteir Crowleyn kirjoja.
        Sen jälkeen voitkin lukea Peter Levendan Sinister Forces trilogian.

        Sitten luet Robert Anton Wilsonin Cosmic Triggerin ja alat itkemään. :P

        Crowley luettu ja samoin Rober Anton Wilsonia. Lähinnä että mitä heillä on tekemistä Wiccan kanssa? Muuta kuin väite että Crowley kirjoitti Gardnerille rituaaleja? He edustavat eri maagisiapolkuja kuin mitä Wicca opettaa, vaikkakin yhteneväisyyksiäkin löytyy.

        Lähinnä se on pointtini että jokainen Jumaluus on omanlaisensa avaimensa. Kaikki uskonnot ja maagiset perinteet eivät päädy samaan pisteeseen, ainoaa yhteneväisyyttä on se, että uskonnot "liikuttavat" ihmismieltä. Jokainen Jumaluus edustaa oman uskontonsa avaimia kosmisiin energioihin. Ja se on sen uskonnon asia mitä niillä energioilla tekeepi.


    • Kristitty

      Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
      Johanneksen evankeliumi 14:6.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe