Hei! Onko millaisia mielipiteitä vammaispalvelulaki uudistuksesta?
Vammaispalvelulaki
5
532
Vastaukset
ihan ok, mutta kehitysvammaiset olis saanu pysyä oman kehitysvammalakinsa alla
- ihaniloinen
Kehitysvammalaki olisi saanut olla voimassa, koska se olisi palvellut paremmin omia asiakkaitaan.
- KeSeVa
ihaniloinen kirjoitti:
Kehitysvammalaki olisi saanut olla voimassa, koska se olisi palvellut paremmin omia asiakkaitaan.
Oli tosi suuri huononnus kehitysvammaisille. Nyt sitä on jakamassa kaikenmailman ´´vammaiset´´
Itse lievänä kehitysvammaisena en käytä paljonkaan vammaisille kuuluvia etuuksia. Mutta entäpäs normi vammainen. Tarvitsee liikkumiseen pyörätuolin, hinta 4000-20000 euroa (sähäri). Suihkutuoli 2500€. Erikois sänky ja patja helposti 4-5000€. Näitä kuluu tietysti elinaikana monta. Sitten kaikenmaailman terveyteen liittyvät asiat. Monen vammaisen pelkkä virtsaaminen maksaa elinaikana tuhansia euroja, kun ne välineet maksaa yhteiskunta. Sitten asuminen täytyy lain mukaan järjestää liikuntavammaiselle, siihen liittyy asunnon muutostyöt sun muut, tai sitten palvelutalo ja taas maksaa. Ne ketkä ajavat autolla, saavat joka kolmasvuosi 4990€ verohelpotuksen, jos ostavat uuden auton, tai tuovat käytetyn ulkomailata. Lisäksi monet anovat ja saavat sen lisäksi apuvälineisiin tuhansia euroja, jotkut saavat jopa auton ostoon avustusta. Tämä luettelo on siis vammaisille, joilla on esim. selkäydinvamma, tai sairaus, joka aiheuttaa samanlaiset liikunta rajoitteet. Tässä on vaan osa mitä ns. kunnon vammainen kuluttaa yhteiskunnan varoja. En syyllistä ketään, mutta laskelmani pitävät paikkansa. - ATDT'2
KeSeVa kirjoitti:
Oli tosi suuri huononnus kehitysvammaisille. Nyt sitä on jakamassa kaikenmailman ´´vammaiset´´
Itse lievänä kehitysvammaisena en käytä paljonkaan vammaisille kuuluvia etuuksia. Mutta entäpäs normi vammainen. Tarvitsee liikkumiseen pyörätuolin, hinta 4000-20000 euroa (sähäri). Suihkutuoli 2500€. Erikois sänky ja patja helposti 4-5000€. Näitä kuluu tietysti elinaikana monta. Sitten kaikenmaailman terveyteen liittyvät asiat. Monen vammaisen pelkkä virtsaaminen maksaa elinaikana tuhansia euroja, kun ne välineet maksaa yhteiskunta. Sitten asuminen täytyy lain mukaan järjestää liikuntavammaiselle, siihen liittyy asunnon muutostyöt sun muut, tai sitten palvelutalo ja taas maksaa. Ne ketkä ajavat autolla, saavat joka kolmasvuosi 4990€ verohelpotuksen, jos ostavat uuden auton, tai tuovat käytetyn ulkomailata. Lisäksi monet anovat ja saavat sen lisäksi apuvälineisiin tuhansia euroja, jotkut saavat jopa auton ostoon avustusta. Tämä luettelo on siis vammaisille, joilla on esim. selkäydinvamma, tai sairaus, joka aiheuttaa samanlaiset liikunta rajoitteet. Tässä on vaan osa mitä ns. kunnon vammainen kuluttaa yhteiskunnan varoja. En syyllistä ketään, mutta laskelmani pitävät paikkansa.Ei Suomessa taida olla montaakaan "normivammaista", jokaisen tilanne vaihtelee yksilökohtaisesti.
Kuvaamiesi etujen taisteleminen on niin kovan haku- ja valitusprosessin takana, ettei niitä kukaan saa helposti tai varmaankaan oikeudetta.
On aika säälittävää, jos kadehdit heikoimmassa asemassa olevien saamia helpotuksia.
Mikset valittaisi mieluummin vaikka Björn Wahlroosin keräämistä maataloustuista, jos olet tukien jakelusta huolissasi?
- äiti101
Luin juuri infoa uudistuvasta vammaispalvelulaista ja se ei ensilukemalla mene kaikki tuonne takaraivoon.
Paljonhan siellä on asiaa, mutta kyllä se näyttää siltä, että kehitysvammaiset ovat tuosta laista ns. puotoajia ja me muut vammaiset lain nojalla tulemme apuja saamaan enemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 73633
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483