Vammaispalvelulaki

hyvä vaiko ei

Hei! Onko millaisia mielipiteitä vammaispalvelulaki uudistuksesta?

5

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan ok, mutta kehitysvammaiset olis saanu pysyä oman kehitysvammalakinsa alla

      • ihaniloinen

        Kehitysvammalaki olisi saanut olla voimassa, koska se olisi palvellut paremmin omia asiakkaitaan.


      • KeSeVa
        ihaniloinen kirjoitti:

        Kehitysvammalaki olisi saanut olla voimassa, koska se olisi palvellut paremmin omia asiakkaitaan.

        Oli tosi suuri huononnus kehitysvammaisille. Nyt sitä on jakamassa kaikenmailman ´´vammaiset´´
        Itse lievänä kehitysvammaisena en käytä paljonkaan vammaisille kuuluvia etuuksia. Mutta entäpäs normi vammainen. Tarvitsee liikkumiseen pyörätuolin, hinta 4000-20000 euroa (sähäri). Suihkutuoli 2500€. Erikois sänky ja patja helposti 4-5000€. Näitä kuluu tietysti elinaikana monta. Sitten kaikenmaailman terveyteen liittyvät asiat. Monen vammaisen pelkkä virtsaaminen maksaa elinaikana tuhansia euroja, kun ne välineet maksaa yhteiskunta. Sitten asuminen täytyy lain mukaan järjestää liikuntavammaiselle, siihen liittyy asunnon muutostyöt sun muut, tai sitten palvelutalo ja taas maksaa. Ne ketkä ajavat autolla, saavat joka kolmasvuosi 4990€ verohelpotuksen, jos ostavat uuden auton, tai tuovat käytetyn ulkomailata. Lisäksi monet anovat ja saavat sen lisäksi apuvälineisiin tuhansia euroja, jotkut saavat jopa auton ostoon avustusta. Tämä luettelo on siis vammaisille, joilla on esim. selkäydinvamma, tai sairaus, joka aiheuttaa samanlaiset liikunta rajoitteet. Tässä on vaan osa mitä ns. kunnon vammainen kuluttaa yhteiskunnan varoja. En syyllistä ketään, mutta laskelmani pitävät paikkansa.


      • ATDT'2
        KeSeVa kirjoitti:

        Oli tosi suuri huononnus kehitysvammaisille. Nyt sitä on jakamassa kaikenmailman ´´vammaiset´´
        Itse lievänä kehitysvammaisena en käytä paljonkaan vammaisille kuuluvia etuuksia. Mutta entäpäs normi vammainen. Tarvitsee liikkumiseen pyörätuolin, hinta 4000-20000 euroa (sähäri). Suihkutuoli 2500€. Erikois sänky ja patja helposti 4-5000€. Näitä kuluu tietysti elinaikana monta. Sitten kaikenmaailman terveyteen liittyvät asiat. Monen vammaisen pelkkä virtsaaminen maksaa elinaikana tuhansia euroja, kun ne välineet maksaa yhteiskunta. Sitten asuminen täytyy lain mukaan järjestää liikuntavammaiselle, siihen liittyy asunnon muutostyöt sun muut, tai sitten palvelutalo ja taas maksaa. Ne ketkä ajavat autolla, saavat joka kolmasvuosi 4990€ verohelpotuksen, jos ostavat uuden auton, tai tuovat käytetyn ulkomailata. Lisäksi monet anovat ja saavat sen lisäksi apuvälineisiin tuhansia euroja, jotkut saavat jopa auton ostoon avustusta. Tämä luettelo on siis vammaisille, joilla on esim. selkäydinvamma, tai sairaus, joka aiheuttaa samanlaiset liikunta rajoitteet. Tässä on vaan osa mitä ns. kunnon vammainen kuluttaa yhteiskunnan varoja. En syyllistä ketään, mutta laskelmani pitävät paikkansa.

        Ei Suomessa taida olla montaakaan "normivammaista", jokaisen tilanne vaihtelee yksilökohtaisesti.

        Kuvaamiesi etujen taisteleminen on niin kovan haku- ja valitusprosessin takana, ettei niitä kukaan saa helposti tai varmaankaan oikeudetta.

        On aika säälittävää, jos kadehdit heikoimmassa asemassa olevien saamia helpotuksia.

        Mikset valittaisi mieluummin vaikka Björn Wahlroosin keräämistä maataloustuista, jos olet tukien jakelusta huolissasi?


    • äiti101

      Luin juuri infoa uudistuvasta vammaispalvelulaista ja se ei ensilukemalla mene kaikki tuonne takaraivoon.
      Paljonhan siellä on asiaa, mutta kyllä se näyttää siltä, että kehitysvammaiset ovat tuosta laista ns. puotoajia ja me muut vammaiset lain nojalla tulemme apuja saamaan enemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe