Tässä on nyt etsitty vaikka ja mistä tietoa, että millai sammarin turkki kasvaa takaisin jos sitä käy trimmaamassa, mutta ei oikein tunnu löytyvän. Meillä sammari ei ole näyttelykoirana, joten on käynyt mielessä sen koko turkin trimmaus jo kuumien kesäpäivien kannalta. Kesäisin kentällä ja radalla on aikasta kuuma, harrastamme tokoa ja agia. En siis tarkoita mitn tassukarvojen siistimistä vaan ihan koko turkin "lyhentämistä".
Ja sitten nämä näyttelyintoilijat, jotka kauhistelevatkin ajatusta sammarin turkin trimmauksesta; en tarvitse tietoa siitä kuinka pilaan koiran ulkonäön leikkaamalle sen turkkia yms.!!!!!!!!!! Nyt siis haluan vain tietää kuinka se kasvaa takaisin! Kiitos :)
Samojedin trimmaus
8
3260
Vastaukset
- asdijqwiprtpi
Itse olen leikannut vain tassuista liiat pois. Nyt kurakeleillä tekis mieli ajaa kaikki pois tuolta vatsasta ja jaloista =)
- sammarin kanssa eläv
ottaa sammari jos turkki ei kelpaa? Oikeasti se turkki ei ole vain kuuma vaan se toimii kesällä myös päinvastoin eli pitää, yllättävää kyllä, koiran myös viileänä. Usein harjaa sitä niin irtokarva pysyy poissa ja karva hyvässä kunnossa, näin ei tule ongelmia kuumudenkaan kanssa.
- Samoyed
Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.
- roosakka
Samoyed kirjoitti:
Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.
Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.
- Samoyed
roosakka kirjoitti:
Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.
Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.
- jempuli
Samoyed kirjoitti:
Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.
Meillä myös sammari, ja kesäksi leikataan karva kauttaaltaan lyhyemmäksi. Juuri varasin ajan trimmaajalle!
- Sammarin hoitaja
Itse vain harjaan sammarini. Siinä samalla lähtee pikkupussillinen karvoja ja sillä tavalla se on pärjännyt jo yhdeksän vuotta!
- Kyllä uskaltaa!
Vetelin meidän mummokoiran turkin ihan lyhyeksi trimmerillä, ihan vaan näiden helteiden takia. Aika huonosti trimmeri puree noin paksuun karvaan, yhtä paljon aikaa sain tuhraantumaan kun aikoinaan lyhensin kerran saksilla koko koiran. Karvan laatu ei ole mitenkään muuttunut, toki tuntuu (ja näyttää!) aluksi hassulta kun koira on pelkkää pumpulista pohjavillaa. Hyvin ehtii turkki kasvaa talveksi takaisin. Harkitsen myös nuoremman sammarini keritsemistä, vielä en ole raaskinut, mutta kun helteet näyttää jatkuvan niin ehkäpä muutan vielä mieleni... mekin harrastetaan agilitya mutta koira läkähtyy kyllä hyvin pian vaikka mitä jippoja käyttäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143779Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283088Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802925Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2391651
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61430- 751291
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031255Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi331073