Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Samojedin trimmaus

Samoyed

Tässä on nyt etsitty vaikka ja mistä tietoa, että millai sammarin turkki kasvaa takaisin jos sitä käy trimmaamassa, mutta ei oikein tunnu löytyvän. Meillä sammari ei ole näyttelykoirana, joten on käynyt mielessä sen koko turkin trimmaus jo kuumien kesäpäivien kannalta. Kesäisin kentällä ja radalla on aikasta kuuma, harrastamme tokoa ja agia. En siis tarkoita mitn tassukarvojen siistimistä vaan ihan koko turkin "lyhentämistä".

Ja sitten nämä näyttelyintoilijat, jotka kauhistelevatkin ajatusta sammarin turkin trimmauksesta; en tarvitse tietoa siitä kuinka pilaan koiran ulkonäön leikkaamalle sen turkkia yms.!!!!!!!!!! Nyt siis haluan vain tietää kuinka se kasvaa takaisin! Kiitos :)

8

2960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdijqwiprtpi

      Itse olen leikannut vain tassuista liiat pois. Nyt kurakeleillä tekis mieli ajaa kaikki pois tuolta vatsasta ja jaloista =)

    • sammarin kanssa eläv

      ottaa sammari jos turkki ei kelpaa? Oikeasti se turkki ei ole vain kuuma vaan se toimii kesällä myös päinvastoin eli pitää, yllättävää kyllä, koiran myös viileänä. Usein harjaa sitä niin irtokarva pysyy poissa ja karva hyvässä kunnossa, näin ei tule ongelmia kuumudenkaan kanssa.

      • Samoyed

        Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.


      • roosakka
        Samoyed kirjoitti:

        Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.

        Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.


      • Samoyed
        roosakka kirjoitti:

        Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.

        Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.


      • jempuli
        Samoyed kirjoitti:

        Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.

        Meillä myös sammari, ja kesäksi leikataan karva kauttaaltaan lyhyemmäksi. Juuri varasin ajan trimmaajalle!


    • Sammarin hoitaja

      Itse vain harjaan sammarini. Siinä samalla lähtee pikkupussillinen karvoja ja sillä tavalla se on pärjännyt jo yhdeksän vuotta!

      • Kyllä uskaltaa!

        Vetelin meidän mummokoiran turkin ihan lyhyeksi trimmerillä, ihan vaan näiden helteiden takia. Aika huonosti trimmeri puree noin paksuun karvaan, yhtä paljon aikaa sain tuhraantumaan kun aikoinaan lyhensin kerran saksilla koko koiran. Karvan laatu ei ole mitenkään muuttunut, toki tuntuu (ja näyttää!) aluksi hassulta kun koira on pelkkää pumpulista pohjavillaa. Hyvin ehtii turkki kasvaa talveksi takaisin. Harkitsen myös nuoremman sammarini keritsemistä, vielä en ole raaskinut, mutta kun helteet näyttää jatkuvan niin ehkäpä muutan vielä mieleni... mekin harrastetaan agilitya mutta koira läkähtyy kyllä hyvin pian vaikka mitä jippoja käyttäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2190
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1906
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1570
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1568
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1472
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1301
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe