Samojedin trimmaus

Samoyed

Tässä on nyt etsitty vaikka ja mistä tietoa, että millai sammarin turkki kasvaa takaisin jos sitä käy trimmaamassa, mutta ei oikein tunnu löytyvän. Meillä sammari ei ole näyttelykoirana, joten on käynyt mielessä sen koko turkin trimmaus jo kuumien kesäpäivien kannalta. Kesäisin kentällä ja radalla on aikasta kuuma, harrastamme tokoa ja agia. En siis tarkoita mitn tassukarvojen siistimistä vaan ihan koko turkin "lyhentämistä".

Ja sitten nämä näyttelyintoilijat, jotka kauhistelevatkin ajatusta sammarin turkin trimmauksesta; en tarvitse tietoa siitä kuinka pilaan koiran ulkonäön leikkaamalle sen turkkia yms.!!!!!!!!!! Nyt siis haluan vain tietää kuinka se kasvaa takaisin! Kiitos :)

8

3787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdijqwiprtpi

      Itse olen leikannut vain tassuista liiat pois. Nyt kurakeleillä tekis mieli ajaa kaikki pois tuolta vatsasta ja jaloista =)

    • sammarin kanssa eläv

      ottaa sammari jos turkki ei kelpaa? Oikeasti se turkki ei ole vain kuuma vaan se toimii kesällä myös päinvastoin eli pitää, yllättävää kyllä, koiran myös viileänä. Usein harjaa sitä niin irtokarva pysyy poissa ja karva hyvässä kunnossa, näin ei tule ongelmia kuumudenkaan kanssa.

      • Samoyed

        Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.


      • roosakka
        Samoyed kirjoitti:

        Aika hyvin arvasin että tulee tuollainen kommentti, että "miksi otit sammarin". En missään nimessä tarkoittanut viestissäni etteikö turkki kelpaisi. Kun valitsimme tuon koirarodun emme katsoneet ensimmäisenä ulkonäköä vaan luonnetta! Niin tärkeä se ulkonäkö ei minun mielestä ole, ja kun emme näyttelyissä kiertele. Jo kuumien kesäpäivien kannalta oli yksi noista lauseista eli enpä tainnut tarkottaa pelkästään sitä kuumuutta. Näköjään vain liian monesti mainitsin sen kuumuuden. Mutta kyllä se turkki on kuuma, niin monen sammarin omistajan kanssa kyseisestä asiasta puhunut ja monikin miettinyt samaa. Ja huomaahan sen koirasta. Mitä tuohon harjaamiseen tulee niin koira harjataan valehtelematta joka toinen pvä, eli on hyvässä kunnossa turkki. Syitä voi tulla monia vastaan miksi koko turkin ( tai vaikka nyt vain osan turkista) trimmausta pitää harkita. Siksihän sitä tässä kysytään, että onko kellään kokemusta asiasta, miten käy jos sitä turkkia trimmataan.

        Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.


      • Samoyed
        roosakka kirjoitti:

        Minä olen leikannut steriloiduilta sammarinartuiltani keväällä turkin n. 3-4 cm mittaiseksi kauttaaltaan. Syksyllä se on jo yhtä pitkä kuin leikatessa. Turkin laatu ei ole muuttunut. Joten siitä vaan, Kampaa apuna käyttäen, alhaalta ylöspäin terävillä saksilla. Pystysuuntaiesti leikaten jotta turkista tulee jotensakin siedettävän näköinen.

        Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.


      • jempuli
        Samoyed kirjoitti:

        Kiitos oikein paljon vastauksestasi! :) Ja ihana kun laitoit vielä ohjeet leikkaamiseen.

        Meillä myös sammari, ja kesäksi leikataan karva kauttaaltaan lyhyemmäksi. Juuri varasin ajan trimmaajalle!


    • Sammarin hoitaja

      Itse vain harjaan sammarini. Siinä samalla lähtee pikkupussillinen karvoja ja sillä tavalla se on pärjännyt jo yhdeksän vuotta!

      • Kyllä uskaltaa!

        Vetelin meidän mummokoiran turkin ihan lyhyeksi trimmerillä, ihan vaan näiden helteiden takia. Aika huonosti trimmeri puree noin paksuun karvaan, yhtä paljon aikaa sain tuhraantumaan kun aikoinaan lyhensin kerran saksilla koko koiran. Karvan laatu ei ole mitenkään muuttunut, toki tuntuu (ja näyttää!) aluksi hassulta kun koira on pelkkää pumpulista pohjavillaa. Hyvin ehtii turkki kasvaa talveksi takaisin. Harkitsen myös nuoremman sammarini keritsemistä, vielä en ole raaskinut, mutta kun helteet näyttää jatkuvan niin ehkäpä muutan vielä mieleni... mekin harrastetaan agilitya mutta koira läkähtyy kyllä hyvin pian vaikka mitä jippoja käyttäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe