Jokohan

sääksisääksi

346

4270

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun katselis Kauniita ja Rohkeita, mutta on vaan jännittävämpää ja on tuo lintukin
      komeampi kuin, onko se nyt Erik se vanhempi herrasmies :))
      En ole kyllä koskaan katsonut kyseistä sarjaa, pyydän faneilta jo valmiiksi anteeksi.

• HTZA
    • kiireettömiä, katteleevat sielt yläilmoilta maailman menoa..
      Mahtava pesä niillä:)

• ...

Ja kattelivat maisemia.

Tossa just oli jossain telkkarissa, notta ihmiset laittelee lintupönttöihin kameroita ja kattelevat sitten kämpillä kuvaa. Oikeastaan karmeaa uutista tollanen. Kun tuota, jotenkin tuntus normaalimmalta edes katella kiikarilla akkunasta linnunpöntön touhuja. Joten pirun vieraantunutta jutua tollanen kamerointi. No vaikkakaan ei lintujen pönttöihin silleen pääse katteleen sisään, linnut arkojakin. Mutta on se vaan niin ihmeellistä.

Sama kai alkaa kattelee sääkuvia teitten varsilta, ei tarvi kotoota lähteä minnekkään. Ja tyrhaahan sitä ulos lähtee, voihan pihalle asentaa lämpömittarin ja katsella lämpötila tietoja siitä, sekä samalla telkkarista säätietoja. Suotta aukaisee kaihtimia ulos kattoakseen...

Mitenkähän tossakin kamerassa on toi akun vaihtaminen, vai onko se erillisellä maassa olevalla akulla. Meinaan vaan kun kaikilla linnuilla nyt on on pesimärauha?

=DW=

• HTZA

kiusata ja rääkätä, ilman rangaistusta, vai luonnon- ja eläin"suojelijat"
        Heillä on toimilleen myös erilaisia nimityksiä.
        Itse olen eniten huvittunut siitä, että joku innostuu kun, Italiassa on ihmisruoaksi ammuttu pikkulintu jolla on hänen laittamansa rengas jalassa.? Mitenkähän hän kiittää? Kiitos palautuksesta, hyvää ruokahalua!...

Joku toinen kehuu, viikkotolkulla, kun "hänen lintunsa" nähdään jossain vinkuintian kosteikolla. En minä siitä innostuisi, sinnehän ne aina lentävät.

Nyt halutaan häätää Merimetsot, kalastusalueilta, täällä Suomessa. Mikähän meteli siitäkin nousee.
        Minusta Saimaan Norpatkin pitäisi häätää kalastusalueilta. Mieluummin minä Muikkua syön kun katselen 50 mummon näköistä ja muotoista elukkaa. Tässä en nyt tarkoita "sasusta", ainakaan vielä.

Karhuakin saa jahdata haaskoilla ja haaskannäköisillä turisteilla, mutta ei muodokkailla ja värikkäillä moottorikelkoilla.

Pohjoisesta lopetetaan työpaikat, mutta ei vaan saa metsästää Joutsenia, jota ajavat muut linnut pois ja pitävät kaameeta mekkalaa.
        Ja joita alkaa olemaan kun Valkoposkihanhenpashaa Stadilaisten lapsien perhepuolella. Stadin puistoissa saattoi, ennen, tuota... pitää hyvänäkin, nyt se vaatisi julkisia lämminvesisuihkuja. Minusta nuo suihkut pitäisi rahoittaa "luonnonsuojelu" rahoista.

• ...
        HTZA kirjoitti:

Itse olen eniten huvittunut siitä, että joku innostuu kun, Italiassa on ihmisruoaksi ammuttu pikkulintu jolla on hänen laittamansa rengas jalassa.? Mitenkähän hän kiittää? Kiitos palautuksesta, hyvää ruokahalua!...

Joku toinen kehuu, viikkotolkulla, kun "hänen lintunsa" nähdään jossain vinkuintian kosteikolla. En minä siitä innostuisi, sinnehän ne aina lentävät.

Nyt halutaan häätää Merimetsot, kalastusalueilta, täällä Suomessa. Mikähän meteli siitäkin nousee.
        Minusta Saimaan Norpatkin pitäisi häätää kalastusalueilta. Mieluummin minä Muikkua syön kun katselen 50 mummon näköistä ja muotoista elukkaa. Tässä en nyt tarkoita "sasusta", ainakaan vielä.

Karhuakin saa jahdata haaskoilla ja haaskannäköisillä turisteilla, mutta ei muodokkailla ja värikkäillä moottorikelkoilla.

Pohjoisesta lopetetaan työpaikat, mutta ei vaan saa metsästää Joutsenia, jota ajavat muut linnut pois ja pitävät kaameeta mekkalaa.
        Ja joita alkaa olemaan kun Valkoposkihanhenpashaa Stadilaisten lapsien perhepuolella. Stadin puistoissa saattoi, ennen, tuota... pitää hyvänäkin, nyt se vaatisi julkisia lämminvesisuihkuja. Minusta nuo suihkut pitäisi rahoittaa "luonnonsuojelu" rahoista.

Oli parit uutiset tänään mediassa. Ekaks oli joku eläinaktivisti tuomittu ehdottomaan vankeuteen. Se kun oli käynyt sytyttämässä turkiskaupan tuleen. Jonkun kerrostalon alakerrassa. Yläällä yli sata asukasta.

Ja toinen. Joku valopää oli käynyt kanalassa jotain kuvailemassa tms. Yöllä salaa. Noh 32 kanaa oli panikoitunut ja nokkinut toinen toisensa hengiltä.

Ja sitten oli jotain broilerinkoivista, niissä jotain vikoja tehotarhauksen takia. Jostain syystä mun ostamat broilerinkoivet on aina olleet ihan priimaa tavaraa.

Mä olen mahdollisuuksien mukaan ite luonnonsuojelija. Mulla on mökillä kaks rauhoitettua eläinlajia ja yks rauhoitettu kukkakin. Mutta oon maalta ja mun mielestä suurin osa elukoista on parhaimmillaan paistettuna voissa. Jotenkin ihmii, kun tuntuu jostain syystä noit eläinaktivistit tulevan kaupungeista, sellasta puudeli ja kissa porukkaa. Monikohan niistäkään on ikinä lypsänyt tai teurastanut, en usko monikaan.

Tota. Aikanaan oli jossain paikallisradiossa, oisko ollut Boogie. Äänestys parhaasta paikallisruuasta. Siihen asti kun kuuntelin, johdossa oli "Mustavariskeitto". Toi mustavaris on suunnalleen samanlainen kuin toi tsadin sähisevä hanhikin, rauhoitettu, mutta perkeleen suuri haittatekijä normaali luonnolle ja ihan ihmisellekin.

Joutsenessa olisi paljon syömistä, lukemani mukaan meinasivat loppua aikanaan sotien jälkeen kun ei oikein muuta liharuokaa ollut saatavilla. Hevosetkin mätäni jonnekin karjalaan.

Ja hevosista tulikin mieleen lehmät. Miten lie. Miinalla piti tänään olla häätöpäivä. Pitääkin seurailla lööppejä, mikä tilanne. Miinasta silleen ei ole huoli, mutta net lehmät on oikeesti arvokkaita ja harvinaisia. Ja Miina on tehnyt pirusti kuitenkin duunia niitten eteen. Jotenkin veikkaisin, että kyllä Miina muuttais ihan mieluusti, se alkaa oleen liian vanhakin lehmiä hoitaan. Mutta kun jostain käsittämättömästä syystä se ei ole saanut kaupusteltua karjaansa kuin tohon sörnäisten lihakauppaan. Luulis nyt elävillekin lehmille olevan ottajia. Suojellaanhan niitä kaikenmaailman sammakoitakin. Ja ainakin mun mielestä lehmän liha kuullostaa maukkaammalta kuin sammakon liha.

=DW=

• ... kirjoitti:

Oli parit uutiset tänään mediassa. Ekaks oli joku eläinaktivisti tuomittu ehdottomaan vankeuteen. Se kun oli käynyt sytyttämässä turkiskaupan tuleen. Jonkun kerrostalon alakerrassa. Yläällä yli sata asukasta.

Ja toinen. Joku valopää oli käynyt kanalassa jotain kuvailemassa tms. Yöllä salaa. Noh 32 kanaa oli panikoitunut ja nokkinut toinen toisensa hengiltä.

Ja sitten oli jotain broilerinkoivista, niissä jotain vikoja tehotarhauksen takia. Jostain syystä mun ostamat broilerinkoivet on aina olleet ihan priimaa tavaraa.

Mä olen mahdollisuuksien mukaan ite luonnonsuojelija. Mulla on mökillä kaks rauhoitettua eläinlajia ja yks rauhoitettu kukkakin. Mutta oon maalta ja mun mielestä suurin osa elukoista on parhaimmillaan paistettuna voissa. Jotenkin ihmii, kun tuntuu jostain syystä noit eläinaktivistit tulevan kaupungeista, sellasta puudeli ja kissa porukkaa. Monikohan niistäkään on ikinä lypsänyt tai teurastanut, en usko monikaan.

Tota. Aikanaan oli jossain paikallisradiossa, oisko ollut Boogie. Äänestys parhaasta paikallisruuasta. Siihen asti kun kuuntelin, johdossa oli "Mustavariskeitto". Toi mustavaris on suunnalleen samanlainen kuin toi tsadin sähisevä hanhikin, rauhoitettu, mutta perkeleen suuri haittatekijä normaali luonnolle ja ihan ihmisellekin.

Joutsenessa olisi paljon syömistä, lukemani mukaan meinasivat loppua aikanaan sotien jälkeen kun ei oikein muuta liharuokaa ollut saatavilla. Hevosetkin mätäni jonnekin karjalaan.

Ja hevosista tulikin mieleen lehmät. Miten lie. Miinalla piti tänään olla häätöpäivä. Pitääkin seurailla lööppejä, mikä tilanne. Miinasta silleen ei ole huoli, mutta net lehmät on oikeesti arvokkaita ja harvinaisia. Ja Miina on tehnyt pirusti kuitenkin duunia niitten eteen. Jotenkin veikkaisin, että kyllä Miina muuttais ihan mieluusti, se alkaa oleen liian vanhakin lehmiä hoitaan. Mutta kun jostain käsittämättömästä syystä se ei ole saanut kaupusteltua karjaansa kuin tohon sörnäisten lihakauppaan. Luulis nyt elävillekin lehmille olevan ottajia. Suojellaanhan niitä kaikenmaailman sammakoitakin. Ja ainakin mun mielestä lehmän liha kuullostaa maukkaammalta kuin sammakon liha.

=DW=

olen eläinaktivisteista, ei niistä olisi oikeita eläimiä hoitamaan.
        Kissojen kanssa nyt aina pärjää.

• HTZA
        ... kirjoitti:

=DW=

joka ne kantturat osti, on "hovitoimittajani", eli paikka mistä ostan kaikki lihani.
        Hagiksen hallin Reinin liha, oli aikaisemmin, mutta nykyään siellä käyt liikaa taviksia ja "Turisteja" joita ei saa kutsua oikeilla nimityksillä.
        Odotan, kauhulla, milloin sinne tulee rituaaliteurastuspiste.
        Masentuneena seurailen miten kaikki puolueet ovat alkaneet "persustamaan", tietäen hyvin että valehtelevat, tulevien vaalien takia.
        "Suomi-lehmää" on hoidettu, jo kauan ennen Miinaa, vankilassa, oliko se nyt Konnunsuo, varma en ole.
        Heiltäkin taidettiin kysyä, vaan ei mahtuneet.

• HTZA kirjoitti:

joka ne kantturat osti, on "hovitoimittajani", eli paikka mistä ostan kaikki lihani.
        Hagiksen hallin Reinin liha, oli aikaisemmin, mutta nykyään siellä käyt liikaa taviksia ja "Turisteja" joita ei saa kutsua oikeilla nimityksillä.
        Masentuneena seurailen miten kaikki puolueet ovat alkaneet "persustamaan", tietäen hyvin että valehtelevat, tulevien vaalien takia.
        "Suomi-lehmää" on hoidettu, jo kauan ennen Miinaa, vankilassa, oliko se nyt Konnunsuo, varma en ole.

vankila suljetaan, huutokauppa pidettiin jokin aika sitten.
        Kyllä siellä on eläimiä ollut.

• HTZA
        Anceli kirjoitti:

vankila suljetaan, huutokauppa pidettiin jokin aika sitten.
        Kyllä siellä on eläimiä ollut.

Hoikka, Saunatyttö
        Vanhat perinteet katoavat, kuten niiden pitääkin. Toivottavasti säilyttävät jotain museoihin.

• ...
        HTZA kirjoitti:

Pelson vankila, tossa jossain puolivälissä Kuusamoa ja Oulua. Niillä on kai edelleenkin lehmiä. Ja just noita pirun harvinaisia suomen lehmiä, näin olen antanut itselleni kerrottavan. Se on hauskispaikka. Siis se kun on vankila ja keskellä ei mitään.

Vangit nyt aina mieluusti koittavat tehdä pakoja, niin sielläkin. Mutta kun sieltä ei oikein pääse minekään ilman helikopteria. Aina kun joku karkaa, poliisi menee Kuninkaantien päähän odottelemaan kun janoinen, nälkiintynyt ja likainen vankikarkuri kävelee maijan takapenkille :DDD

=DW=

• HTZA kirjoitti:

Hoikka, Saunatyttö
        Vanhat perinteet katoavat, kuten niiden pitääkin. Toivottavasti säilyttävät jotain museoihin.

korostan hoikahko, vielä tässä vaiheessa, saunan jälkeen voi olla toisin.
        Kyllä kai sieltä johonkin vankimuseoon pari ruminta rikollista, tai ainakin kuvansa viedään.
        Ehkä muutakin löytyy.

• HTZA
        ... kirjoitti:

Pelson vankila, tossa jossain puolivälissä Kuusamoa ja Oulua. Niillä on kai edelleenkin lehmiä. Ja just noita pirun harvinaisia suomen lehmiä, näin olen antanut itselleni kerrottavan. Se on hauskispaikka. Siis se kun on vankila ja keskellä ei mitään.

Vangit nyt aina mieluusti koittavat tehdä pakoja, niin sielläkin. Mutta kun sieltä ei oikein pääse minekään ilman helikopteria. Aina kun joku karkaa, poliisi menee Kuninkaantien päähän odottelemaan kun janoinen, nälkiintynyt ja likainen vankikarkuri kävelee maijan takapenkille :DDD

=DW=

for information.

Vaikka kaikki minua kiinnostaakin niin, ihan heti, en olisi kiinnostunut Kyytöistä.
        Noh, nyt olen.

• ----
        ... kirjoitti:

=DW=

Keisarintien, jota keisari ei kulkenut koskaan? :)) Pelsolla on lapinlehmiä.

• ----
        ... kirjoitti:

=DW=

onhan se alkuaan ollutkin Kuninkaantie. Netistä luin.

• HTZA kirjoitti:

helvatti:)) Hyvä, ettet tarkota ainakaan vielä!!
        Mitäpä toi muuten tarkotti, siis, "ainakaan vielä"?

• GJ.

miupa siirtää linkin faceen, niin voin siellä seurailla reaalissa pesän tarinoita.

• hyvä kuva

sääksellä on vieras, liekö poikakaveri.

• tsirptsirptrips

siellä onkin. Rouva istuu pesässä, ja vartioi. Sisustaa herran tuomilla kepeillä ympäristöä haluamanlaisekseen.

• sääksisääksi
        tsirptsirptrips kirjoitti:

siellä onkin. Rouva istuu pesässä, ja vartioi. Sisustaa herran tuomilla kepeillä ympäristöä haluamanlaisekseen.

tuomaan vähän pehmustetta, kovin tikkuiselta näyttää.

• RIMMIR
        sääksisääksi kirjoitti:

tuomaan vähän pehmustetta, kovin tikkuiselta näyttää.

oli lennätetty , siihen tuli kaverikin tarkastamaan josko riittäisi vai vieläkö hieman lisää.

• Katselkaa te vaan niitä nettisääksiä, täällä niitä näkee muutenkin. Tosin merikotkia enemmän, tänään seurasin kun kolme sellaista yritti tunnin verran napata saalista vedestä. Saivat lopulta siitä hengen pois mutta oli liian iso nostettavaksi ylös kotkankaan voimin ja jäi aalloille ajelehtimaan ja lokkien nokittavaksi.

• tuu takasii

näyttää olevan, rouva katselee ympärilleen, ettei vain herra olisi lähtenyt vappuretkille.

• säksi

plompsahtanut tänään klo. 10,07. Montakohan tulee lisää?

• edes kolmoset, seurataan tilannetta, mielenkiintoista :)

• säksi
        Anceli kirjoitti:

edes kolmoset, seurataan tilannetta, mielenkiintoista :)

että sillä yhdellä poikasella jalka meni sijoiltaan viime vuonna, kun katsoo, minkälainen keppikasa pesä on. Sen luuranko on Oulun Yliopiston eläinmuseossa, näkyy samassa linkissä.

• sääksisääksi
        säksi kirjoitti:

että sillä yhdellä poikasella jalka meni sijoiltaan viime vuonna, kun katsoo, minkälainen keppikasa pesä on. Sen luuranko on Oulun Yliopiston eläinmuseossa, näkyy samassa linkissä.

säilyttäneet sen luurangon, miksiköhän?
        Tosiaan melkoisen isoja risuja ja keppejä on pesässä, ei kovin pehmoielta näytä.

• katselin pesää

ei ollut lintua pesässä, mutta en nähnyt munaakaan missään.
        Kuinka pieniä nämä sääksenmunat oikein on?

• kiva seurata

tarkkailee rouva "mahanalustaansa", jokohan tänään tulee toinen muna.

• 17

13:42 ei ketään pesällä, munakin piilossa.13:45 liikahti kamera.
        13:52 rouva saapunut paikalle .Sääksirouva taisi käydä ongella .
        Aika tuuliselle paikalle on pariskunta pesänsä kyhänneet .On siinä saanut lentää yötä päivää ,
        ennen kuin tuokin hökötys on valmistunut ,14:07 pää heiluu tulikohan lähtö ?
        Saapa nähdä säilyykö sopu... 14:09 sääksirouva esitteli munan ja taas rouva käy asemiin jotain on tekeillä
        kun pää kääntyy vartiovuoroon ,tilanne hallinnassa.

• ?--?

alanurkasta kun napauttaa pesäuutiset, näkee uutisia tältä keväältä. Ängistääköhän rouva seuraavaa munaa, kun on jotenkin sen näköisessä asennossa?

• sääksisääksi
        ?--? kirjoitti:

alanurkasta kun napauttaa pesäuutiset, näkee uutisia tältä keväältä. Ängistääköhän rouva seuraavaa munaa, kun on jotenkin sen näköisessä asennossa?

näkynyt kuin yksi muna, kun pesä oli tyhjä, nyt rouva istui taas munan päällä.
        Ehkä jo huomenna tulee lisäystä.

• HTZA
        sääksisääksi kirjoitti:

näkynyt kuin yksi muna, kun pesä oli tyhjä, nyt rouva istui taas munan päällä.
        Ehkä jo huomenna tulee lisäystä.

Lohet ja Taimenet odottavat aikaa jolloin voivat jättää munat kylmän veden vietäviksi.

• 17
        ?--? kirjoitti:

Löytyi ,kiitti vinkistä .20:12
        Ilta-aurinkoa siellä sääksirouva ihailee ..Eipä ole perheen päätä näkynyt,ollaanko sitä yökalassa ?
        Viimein suostui sääksirouva esitteleen Eka munan .

• RIMMIR

tuolta pesässä olevalta rengastetulta sääkseltä. Onkohan se sama äitisääksi kuin viime kautena? Onko isäsääksi sama kuin viime vuonna vai bongaskohan äitisääksi sen sieltä etelänmailta.?

• 16½

meille kertoisi jos olisi vaihtanut puolisoa.
        Mitenkähän yleensä sääkset, tiedätkö ovatko uskollista tyyppiä?

• säksi

lääpöttävät äitisääkset nyt munien päällä, niin Luovossa, kuin Seilissäkin. Olisi kiva, jos Seilin kuvan yhteydessäkin olisi jonkinmoinen päiväkirja. Jos onkin, en tiedä missä.

Sitten, eka ja vika minun puuttuminen tähän asiaan, kyllä tässä ketjussa on enemmän keskustelua, kuin pelkissä You Tube-linkkiketjuissa. Toki minä niihinkin otan osaa.
      Ja valittaa voisi täällä illat pitkät, jos viitsisi. Sepä siitä, ja sen kestosta.

• 17

8:37
        Pesällä aamuvuoro käynnistynyt n.6 kertaa liikahti sääksirouvan pää minuutissa.
        Ei ole vielä toista Walpurinmunaa ilmestynyt.
        Jos rouva on 2 kg niin miten se Eka Walpuri pysyy ehjänä ?

• lintulintu
        17 kirjoitti:

8:37
        Pesällä aamuvuoro käynnistynyt n.6 kertaa liikahti sääksirouvan pää minuutissa.
        Ei ole vielä toista Walpurinmunaa ilmestynyt.
        Jos rouva on 2 kg niin miten se Eka Walpuri pysyy ehjänä ?

etteivät munat rikkoonnu, kokemustakin heillä lie.
        Odotellaan, jospa tänään jo toinen munanen putkahtaisi.

• lintulintu

kuvaa ja rouva istui paikallaan, tosiaan oli vähän hätäisen näköinen, ihan samoin mietin,
        pusasiko muna kakkosta ulos.
        Pitääkin käydä katsomassa mikä on tilanne.

• 16½

tosiaan kaksi munaa, siellähän hän istuu munansa päällä edelleen.

• 16½

kameraan ja rouva tuijotti ihmeissään pesää, miettikö mihin se toinen muna joutui,
        oliko vain ilmavaiva ;)
        Sitten asettui taas hautomaan.

• :(((

nyt se pesintä on epäonnistunut täysin siellä turunsaaristossa. Yhteyskin jälleen kerran poikki.

• säksi

pimenevässä illassa hautoo munia. En koskaan satu paikalle, kun isälintu tuo sille sapuskaa, kai se tuo?

• seurannut

en minäkään ole onnistunut toista lintua vielä näkemään.

• 17
        seurannut kirjoitti:

en minäkään ole onnistunut toista lintua vielä näkemään.

8.5.10
        5:22 olivat molemmat pesällä.
        Mutta kolmatta munaa ei näy kirjatuksi.
        Jos rouva säästää ja pulauttaa äitienpäivämunan ?
        Pesään tuotu lisää jäkälää .

• 17
        17 kirjoitti:

8.5.10
        5:22 olivat molemmat pesällä.
        Mutta kolmatta munaa ei näy kirjatuksi.
        Jos rouva säästää ja pulauttaa äitienpäivämunan ?
        Pesään tuotu lisää jäkälää .

09.05.10
        17.04 Olin näkevinäni pesässä 3 munaa ?
        Pesäuutiset, ei kirjausta.

• RIMMIR
        17 kirjoitti:

09.05.10
        17.04 Olin näkevinäni pesässä 3 munaa ?
        Pesäuutiset, ei kirjausta.

paikalle samanaikaisesti. Minäkin olin näkevinäni, näitkö myös kun siinä paikalla käväsi myös perheen toinen aikuinen tutkailemassa tilannetta. Ja aivan kuin se hautova olisi sillekin näyttänyt perheenlisäyksen, hyvin tarkasti tämä toinenkin sitä munarykelmää tuijotti ennekuin taas lähti liitelemään.

• 17
        RIMMIR kirjoitti:

paikalle samanaikaisesti. Minäkin olin näkevinäni, näitkö myös kun siinä paikalla käväsi myös perheen toinen aikuinen tutkailemassa tilannetta. Ja aivan kuin se hautova olisi sillekin näyttänyt perheenlisäyksen, hyvin tarkasti tämä toinenkin sitä munarykelmää tuijotti ennekuin taas lähti liitelemään.

Toka munan kohdalla huomasin saman siinä pariskunta ihasteli pesää ihan kuvaamallasi tavoin,
        mutta silloin oli Toka muna kirjattu vasta seuraavalle päivälle ilman aikaa.
        Olikohan toi kolmas pulautus vain valkoista munan muotoista jäkälää ?
        Eilen oli tuotu sammalta pesälle se oli kadonnut varmaan pesän pohjustukseen , jäkälätuppo
        oli yhä paikalla.

• säksi
        17 kirjoitti:

Toka munan kohdalla huomasin saman siinä pariskunta ihasteli pesää ihan kuvaamallasi tavoin,
        mutta silloin oli Toka muna kirjattu vasta seuraavalle päivälle ilman aikaa.
        Olikohan toi kolmas pulautus vain valkoista munan muotoista jäkälää ?
        Eilen oli tuotu sammalta pesälle se oli kadonnut varmaan pesän pohjustukseen , jäkälätuppo
        oli yhä paikalla.

ollaanko me satuttu pesälle yhtäaikaa? Päivällä, kun sinne vilkaisin, ja jäin tollaamaan, ajattelin, että äiti siellä yksikseen yskii.
        Samalla sinne pölähti isäntä, ja nauratti, kun tosiaankin ne ikäänkuin laskivat munat. Sitten toinen lehahti taas lentoon, ja luulinkin, että ukko jäi hautomaan muniaaan, ja äiti lähti haukkaamaan hiukopalaa, koska ei sillä tulijalla ainakaan ollut mitään tuliaisia.
        En sitten tiedä, hautovatko urokset??
        Nyt hautojan pyrstön takana on kuin jäkälästä tehdyt tekomunat.

• 16½
        säksi kirjoitti:

ollaanko me satuttu pesälle yhtäaikaa? Päivällä, kun sinne vilkaisin, ja jäin tollaamaan, ajattelin, että äiti siellä yksikseen yskii.
        Samalla sinne pölähti isäntä, ja nauratti, kun tosiaankin ne ikäänkuin laskivat munat. Sitten toinen lehahti taas lentoon, ja luulinkin, että ukko jäi hautomaan muniaaan, ja äiti lähti haukkaamaan hiukopalaa, koska ei sillä tulijalla ainakaan ollut mitään tuliaisia.
        En sitten tiedä, hautovatko urokset??
        Nyt hautojan pyrstön takana on kuin jäkälästä tehdyt tekomunat.

ne ovatkin tekomunat, vihollisen harhauttamiseksi tehdyt. Sääkset ovat viisaita.

• iskäs
        16½ kirjoitti:

ne ovatkin tekomunat, vihollisen harhauttamiseksi tehdyt. Sääkset ovat viisaita.

ja hautominen on senverran vaativaa ja vaarallista, että viisas eläin yrittää parhaimpansa harhauttaakseen vihollisia. Tekomunatkin on mainio keksintö.

• 16½
        iskäs kirjoitti:

ja hautominen on senverran vaativaa ja vaarallista, että viisas eläin yrittää parhaimpansa harhauttaakseen vihollisia. Tekomunatkin on mainio keksintö.

mua ihmetyttää kuinka aukealla paikalla sääkset rohkenevat pesiä, tietysti näkee hyvin joka suuntaan.

• iskäs
        16½ kirjoitti:

mua ihmetyttää kuinka aukealla paikalla sääkset rohkenevat pesiä, tietysti näkee hyvin joka suuntaan.

olen nämä näkökesät suunnitellet, milloin mitäkin sade-, ja tuulisuojaa. Vaan eivät taitaisi talostella sellaisessa pesässä. Nähdä niiden pitää pystyä, korkealta ja laajalle, lähellä meren tyrskyjä.
        Ei ne pesi luolissa. :)) Niillon hyvä pää, niitei huimaa.

• 17
        iskäs kirjoitti:

olen nämä näkökesät suunnitellet, milloin mitäkin sade-, ja tuulisuojaa. Vaan eivät taitaisi talostella sellaisessa pesässä. Nähdä niiden pitää pystyä, korkealta ja laajalle, lähellä meren tyrskyjä.
        Ei ne pesi luolissa. :)) Niillon hyvä pää, niitei huimaa.

Lopetan nimimerkillä 17 kirjoittamisen koska samalla nimimerkillä
        lokkilokki palstalla joku on esittänyt minun mielipiteinäni asioita
        joita en ole sinne kirjoittanut.
        Kitos seurasta mutta jän tarkkailemaan pesän tapahtumia nettikameran
        avulla.
        http://www.youtube.com/watch?v=g6JbGHTHzps

• oohoooho
        17 kirjoitti:

avulla.

vetämään tätä ketjuasi. Niin kauan tässä ketjussa oli hiljaista kun olit toisessa ketjussa. Ei se mitään. Näin se homma pelaa.

• säksi
        17 kirjoitti:

avulla.

on nykyisin tosi pas*amainen. Täällä pitää hiljentää, ja mieluiten häätää kaikki, joilla ehkä täällä voisi olla sekunti harmitonta hauskaa. Onko ihmisillä tosiaan niin katkeraa ja kaunaista, että kadehditaan yhtä ketjua, jossa ei pilkata ja kränätä, tapella ja nimitellä?
        Kivaa oli hetken, pienen, viekööt tuhkatkin pesästä.
        En tiedä, kuinka suuri nautinto, ja millainen, tulee aikaansaajille. Monestikohan?

• ?
        säksi kirjoitti:

on nykyisin tosi pas*amainen. Täällä pitää hiljentää, ja mieluiten häätää kaikki, joilla ehkä täällä voisi olla sekunti harmitonta hauskaa. Onko ihmisillä tosiaan niin katkeraa ja kaunaista, että kadehditaan yhtä ketjua, jossa ei pilkata ja kränätä, tapella ja nimitellä?
        En tiedä, kuinka suuri nautinto, ja millainen, tulee aikaansaajille. Monestikohan?

Nimimerkki säksi osuit naulan kantaan !

• oohoooho
        oohoooho kirjoitti:

vetämään tätä ketjuasi. Niin kauan tässä ketjussa oli hiljaista kun olit toisessa ketjussa. Ei se mitään. Näin se homma pelaa.

ennustin. Minussa lienee sitäkin vikaa.

• Gristallipallo
        oohoooho kirjoitti:

ennustin. Minussa lienee sitäkin vikaa.

nimimerkki oohoooho
        Voi hyvin ,niin mekin voimme silloin hyvin.
        Halaus sinulle !

• Pandion haliaetus

• Pandion haliaetus

• Kolmas Munako ?

• halipulaton

• Pandion haliaetus
        halipulaton kirjoitti:

ihme, että kalasääski on niin upea eläin, onhan sen nimessäkin hali.

Hyvää huomenta kaikille kalasääksiä seuraaville .
        Rouva siellä katselee maisemia hienot on näköalat.
        Pesäuutiset ovat ennallaan .

• ...
        Pandion haliaetus kirjoitti:

Hyvää huomenta kaikille kalasääksiä seuraaville .
        Rouva siellä katselee maisemia hienot on näköalat.
        Pesäuutiset ovat ennallaan .

sinulle entinen 17. Jatkat näköjään seuraamista edelleenkin, useammalla puska nimimerkillä. Näinhän se päivä kuluu mukavasti kun keskustelee itsensä kanssa.

• Pandion haliaetus
        ... kirjoitti:

sinulle entinen 17. Jatkat näköjään seuraamista edelleenkin, useammalla puska nimimerkillä. Näinhän se päivä kuluu mukavasti kun keskustelee itsensä kanssa.

Voi sinäkin tulit palstalle .Tervetuloa vain seuraan.
        Ja oikein hyvää huomenta .
        Laitan tähän kalasäksestä ääninäytteen sinullekkin jotta saat
        päivääsi iloa .
        http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=14225
        Voi hyvin.

• Pandion haliaetus
        ... kirjoitti:

Nythän meitä kaksi .
        Nauretaan yhdessä sinulle niin menee päivä rattoisammin .
        Muuta välissä vilkaistaan pesään .

• Pandion haliaetus

Nythän meitä kaksi .

http://www.youtube.com/watch?v=6eY23Wow2WQ
        Kas tässä
        Palataan pesäuutiisiin.

• tuun takasii

Nythän meitä kaksi .

ei ole aikaa... Työt kutsuvat. Toivon sinulle kumminkin oikein munakasta päivää ja paljon paljon viestejä. Ei kannata ottaa kaikkia aina niin vakavasti. Elämä on :)

• Pandion haliaetus
        tuun takasii kirjoitti:

ei ole aikaa... Työt kutsuvat. Toivon sinulle kumminkin oikein munakasta päivää ja paljon paljon viestejä. Ei kannata ottaa kaikkia aina niin vakavasti. Elämä on :)

Viestejä en itse asiassa odota paljonkaan mutta ihan kiva
        jos joku käy katsomassa kalasääksipesää.
        Vakavasti ottaen hyvää ja munatonta päivänjatkoja sinullekkin.
        Mutta jään seuraamaan munien matkaa kohti Afrikkaa.
        Halataan kun tavataan ja pannaan napit vastakkain.
        Aina voit käydä moikkaamassa jos jää ikävä kaivelemaan.
        Haliaetus !

• Pandion haliaetus
        tuun takasii kirjoitti:

Ei täällä vakavissaan olla vaan tosissaan =)))

• Pandion haliaetus

Ei täällä vakavissaan olla vaan tosissaan =)))

9.5.10
        Sääksirouva on pullauttanut kolmosen .
        Kolmannen Walpurin !
        Pesäuutiset

• kademielikö muilla
        säksi kirjoitti:

itsekin, miksi ei sallita toisille sitä mitä itselle.
        Tehdään pilkka-aloitus lokeista ja jatketaan sitä kiusallaan.

Tästähän näkee jo nimimerkistä mistä on kysymys, voi myös pysyä poissa ketjusta.

On mielenkiintoista seurata pesän tapahtumia, eikä riidellä joutavista muissa aloituksissa.

• sääksisääksi

9.5.10
        Sääksirouva on pullauttanut kolmosen .
        Kolmannen Walpurin !
        Pesäuutiset

jo viimeinen muna, kolmeko niitä viime keväänäkin tuli.
        Vai muniikohan rouva lisää.

• ollaan suvaitsevia

on oma palstansa, niillekin asioille mistä 50 palstalla keskustellaan.
        Ruoka-asioista, tunteista, sairauksista, seksistä, kirjoista ja niin edelleen.
        Tämä onkin yleispalsta jossa voidaan jutella lähes mistä tahansa, kaikkea mahtuu mukaan.

• Pandion haliaetus
        sääksisääksi kirjoitti:

jo viimeinen muna, kolmeko niitä viime keväänäkin tuli.
        Vai muniikohan rouva lisää.

Ehkä rouva saa vain 3 kananmunan kokoista, kanelinruskeaa munaa ?
        2009 kirjattu 3 sääksenmunaa.
        Pesäuutisissa ei ollut kolmannen munan kohdalla aikaa
        samoin Toka Walpurin kohdalla muninta-aika puuttui.
        Olikon se eilinen" jäkälämuna "sittenkin kolmonen ?

• .

Ehkä rouva saa vain 3 kananmunan kokoista, kanelinruskeaa munaa ?
        2009 kirjattu 3 sääksenmunaa.
        Pesäuutisissa ei ollut kolmannen munan kohdalla aikaa
        samoin Toka Walpurin kohdalla muninta-aika puuttui.
        Olikon se eilinen" jäkälämuna "sittenkin kolmonen ?

on nyt todennettu, kertovat pesäuutiset. Onnitelkaamme frouvasääkseä, kuin herraakin, , ja toivokaamme katraalle parhainta menestystä!

• mielenkiintoista,,,
        . kirjoitti:

on nyt todennettu, kertovat pesäuutiset. Onnitelkaamme frouvasääkseä, kuin herraakin, , ja toivokaamme katraalle parhainta menestystä!

sääkset hautovat eli koska voimme odottaa ensimmäisen poikasen kuoriutumista?

• Pekka Wiki
        mielenkiintoista,,, kirjoitti:

Viikkoa.

• netti tietää
        mielenkiintoista,,, kirjoitti:

löytyy tääältä, eli noin 37 vuorokautta.

http://natureit.fi/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=23&cntnt01dateformat=%d.%m.%Y %R&cntnt01returnid=39

• netti tietää
        Pekka Wiki kirjoitti:

Viikkoa.

omasta päästä tempaistu tieto?

• mielenkiintoista,,
        netti tietää kirjoitti:

löytyy tääältä, eli noin 37 vuorokautta.

http://natureit.fi/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=23&cntnt01dateformat=%d.%m.%Y %R&cntnt01returnid=39

lähes kuukauden joudumme siis odottelemaan.

• Pekka Wiki
        netti tietää kirjoitti:

omasta päästä tempaistu tieto?

tapanani puhua täällä pötyä. Nyt kyllä luin liian äkkiä, luin tuon, ja "näin väärin".

"Poikaset kehittyvät lentokuntoisiksi kahdeksassa viikossa."

• netti tietää
        Pekka Wiki kirjoitti:

tapanani puhua täällä pötyä. Nyt kyllä luin liian äkkiä, luin tuon, ja "näin väärin".

"Poikaset kehittyvät lentokuntoisiksi kahdeksassa viikossa."

asia on ihan toinen, jos se olikin vain lukemis- tai näkemishäiriö :)

• Heikunkeikku

Joo, seurailin niitä viime vuonnakin ja nytkin vilkuilen silloin tällöin. Sitten kun poikaset kuoriutuvat, niin on mukavempaa seurailla pesän touhuja.

Eiköhän tälle palstalle mahdu mainiosti tämä sinunkin ketjusi. Jos ketju ei kiinnosta, niin on helppoa olla avaamatta koko "paskaa".
      Tuo Lokkiketju mahtunee myös. Äidyin siihen kirjottelemaan, koska Lokista on ollut paljon kokemuksia ja tahdoin niistä tännekin kirjoittaa.

Tämän tästä tulee aloituksia, jotka eivät ole mistään kotoosin. Mitäpä siitä, ei ne minua haittaa, ohitan ne tuntematta mitään vaivaa. Turha vinkua ja vonkua ja vertailla tätä aloitusta ja lokkialoitusta ja mietiskellä, kuuluuko se nyt tälle palstalle vai lintupalstalle vai mihin. Meitähän on täällä jos jonkinmoinen kasa ihmisiä. Jokaisella omat kiinnostuksen kohteet. Kuka minkäkin syyn takia täällä kirjoittelee. Aloituksia on niin moneen lähtöön, että luulisi löytävänsä mieleisen ja jos ei löydy, niin voihan sitä itse väsäillä oman aloituksen ja pysyä visusti siellä kirjoittamassa.

Kesän kynnyksellä seisomme ja kattelemme luonnon puhkeamisnäytelmää. Saamme kiertää ittemme auringonsäteitten keskelle. Pientä suvaitsevaisuutta kaikilta, niin sillä jo pötkii pitkälle.

Vaasassa paistaa aurinko. Lämmin ilma. Meen vähän haravoimaan etupihaa.

Elikkä Aloitus on kiva. Kiitos.

• hyvä heikku!

iloisista ja myönteisistä sanoistasi, olet kiltti ihminen.
        Annetaan tilaa muillekin kuin omalle mielipiteellemme.

• seilaan
      • harmittaa

siellähän luki, että pesä on hylätty ja pesiminen siis epäonnistunut.

• Pandion haliaetus
        harmittaa kirjoitti:

Niin siinä käy jos vihollinen tulee ja häätää ihmisenkin pesästä.
        Ikävä tilanne.

• hipsuvarras
        harmittaa kirjoitti:

Ei ainakaan tuossa linkissä.

• harmittaa
        hipsuvarras kirjoitti:

Ei ainakaan tuossa linkissä.

alaspäin, siellä on keskustelua, joku on lauantaina kirjoittanut, että pesä on hylätty.

• hipsuvarras
        harmittaa kirjoitti:

alaspäin, siellä on keskustelua, joku on lauantaina kirjoittanut, että pesä on hylätty.

harmi, linnuille siis.
        Katsoin linkistä vain lehden tämänpäivän päiväyksen, ja luin kuvatekstin ja pari seuraavaa riviä.

No, voihan nokka sentään.

• HTZA

Niin siinä käy jos vihollinen tulee ja häätää ihmisenkin pesästä.
        Ikävä tilanne.

Missään ei koskaan kirjoiteta, paljonko rengastus ja liika uteliaisuus saa pesimisiä epäonnistumaan, eikä sitä, kuinka haaskoilla kuvaaminen saa villit eläimet tottumaan ihmisen hajuun. Kaikki on "suojelijoille" sallittua.
        Mutta vastuuta ei heille ole annettu.
        Poromies kun ampuu jokusen elukan, maksaa heti ja kalliisti.

• ei suojelija
        HTZA kirjoitti:

Missään ei koskaan kirjoiteta, paljonko rengastus ja liika uteliaisuus saa pesimisiä epäonnistumaan, eikä sitä, kuinka haaskoilla kuvaaminen saa villit eläimet tottumaan ihmisen hajuun. Kaikki on "suojelijoille" sallittua.

näitä villieläimiä, kuten karhuja kuvata aika paljon ulkomaalaisten takia, järjestetään heille
        kyttäyspaikat ja rahastetaan reilusti.

• HTZA
        ei suojelija kirjoitti:

näitä villieläimiä, kuten karhuja kuvata aika paljon ulkomaalaisten takia, järjestetään heille
        kyttäyspaikat ja rahastetaan reilusti.

vastauksessani aloitukseen, kerroin asiasta, kuinka villieläimiä lisätään suojelulla jotta saataisiin, metsänomistajille tuloja, metsää kun ei muuten kukaan osta.

• ei suojelija
        HTZA kirjoitti:

vastauksessani aloitukseen, kerroin asiasta, kuinka villieläimiä lisätään suojelulla jotta saataisiin, metsänomistajille tuloja, metsää kun ei muuten kukaan osta.

joku muu korjaa isoimmat tulot, kuin metsänomistaja, esim. tämä ravintola, järjestämällä
        hinnakkaita retkiä karhujen tarkkailukojuille.

http://www.korpikarhu.fi/suurpedot.htm

• ei suojelija

• pesimärauha
        hipsuvarras kirjoitti:

harmi, linnuille siis.
        Katsoin linkistä vain lehden tämänpäivän päiväyksen, ja luin kuvatekstin ja pari seuraavaa riviä.

No, voihan nokka sentään.

kun pesimärauha häiriintyy, pystyvätköhän ja ehtivätkö enää uutta pesää rakentaa.

• Pandion haliaetus
        HTZA kirjoitti:

Pandion haliaetus
        Kaikki on kiinni määrästä .Kaikki on hyödynnettävissä .
        Vihollinen polttaa medänkin kodit ja linnunpesät maan maantasalle.
        Onhan meillä linnunpöntöt pihapiirissä ja jos menet liikaa häiritsemään niin
        eipä siinä hyvin käy vaan kun pesä on suojaisessa paikassa ja niin sieltä pesästä
        lähtee poikaset kesän kulessa maailmalle.
        Jos ei ole ihmisellä muuta otettavaa niin sepä ottaa haltuunsa toisen nimimerkin tai käy käsiksi
        toisen tekstiin.
        Hyvää alkavaa päivää kaikille !

• pesimärauha

Pandion haliaetus
        Kaikki on kiinni määrästä .Kaikki on hyödynnettävissä .
        Vihollinen polttaa medänkin kodit ja linnunpesät maan maantasalle.
        Onhan meillä linnunpöntöt pihapiirissä ja jos menet liikaa häiritsemään niin
        eipä siinä hyvin käy vaan kun pesä on suojaisessa paikassa ja niin sieltä pesästä
        lähtee poikaset kesän kulessa maailmalle.
        Jos ei ole ihmisellä muuta otettavaa niin sepä ottaa haltuunsa toisen nimimerkin tai käy käsiksi
        toisen tekstiin.
        Hyvää alkavaa päivää kaikille !

se on pienikin kiusa, meinaan tuo toisen nimimerkin nappaaminen.

Pesimärauhaa toivon kaikille linnuille ja ihmisille myös.

Hyvää päivää kaikille!

• vaaleilta näyttivät

ensimmäistä kertaa näin nuo kuuluisat munat, kun rouva juuri nosti pyrstöään.
      Tosin näin vain kaksi, mutta kaipa se kolmaskin siellä jossakin on.

• Pandion haliaetus

Eilen havaitsin nämä kolme kiistanalaista munaa .
        Nyt vain odotellaan kuinka käy säilyykö pesärauha, kunnes poikaset kuoriutuvat noin 37 vrk.

• seilaan

havaintoa, tuoko uros emolle kalaa pesään, vai käykö emäntä itse kalastamassa?

• vaaleilta näyttivät

en ole nähnyt urosta tuomassa ruokaa, enkä emoa poissa pesästä, ehkä joku toinen on
        onnistunut olemaan paikalla oikeaan aikaan.

• Pandion haliaetus

En ole täysin havainnut kun yhden kerran isännän nokassa kalan rouvasääkselle annettavaksi.
        Pesä kyllä on tyhjänä välillä noin minuutin verran ja rouva käy asioilla .
        Eipä ole kertonut missä tuon minuutin lentelee hakee kenties isännältä kalaa vai toimittaako peräpään
        tyhjennyksen ,ei kai se pesään pruiki.

• seilaan

En ole täysin havainnut kun yhden kerran isännän nokassa kalan rouvasääkselle annettavaksi.
        Pesä kyllä on tyhjänä välillä noin minuutin verran ja rouva käy asioilla .
        Eipä ole kertonut missä tuon minuutin lentelee hakee kenties isännältä kalaa vai toimittaako peräpään
        tyhjennyksen ,ei kai se pesään pruiki.

muutaman kerran nähnyt, kun emäntä lähtee lentoon. Toisinaan on poissa vain hetken, ehkä vain verryttää siipiään. Ei ne pruiki pesään, lapsetkin jo varhain osaavat tähdätä pesän laidalta ulosteensa poispäin. Kyllä kaksi munaa riittäisikin, mahtuisivat paremmin, pysyisivät raajat paremmin terveinä.
        Ylempänä olevalle vain, olen kyllä isännän nähnyt muutaman kerran pesällä. Sitä pitäisi kai joskus keskittyä tuijottamaan vähintään tunniksi. :)

• auki se oli
        seilaan kirjoitti:

muutaman kerran nähnyt, kun emäntä lähtee lentoon. Toisinaan on poissa vain hetken, ehkä vain verryttää siipiään. Ei ne pruiki pesään, lapsetkin jo varhain osaavat tähdätä pesän laidalta ulosteensa poispäin. Kyllä kaksi munaa riittäisikin, mahtuisivat paremmin, pysyisivät raajat paremmin terveinä.
        Ylempänä olevalle vain, olen kyllä isännän nähnyt muutaman kerran pesällä. Sitä pitäisi kai joskus keskittyä tuijottamaan vähintään tunniksi. :)

hautomista, miksihän linnulla on suu auki onko kuuma vai jano.

• Heikunkeikku
        auki se oli kirjoitti:

Minäpäs vastaan tuohon. Tiedän, tiedän, tämän tiedän.
        Linnulla on kuuma.

• seilaan
        auki se oli kirjoitti:

minäkin ihmettelen. Alle 10 astetta ei voi olla liian kuumaa. Joskus olen nähnyt sen suu auki, kun uros on tulossa. En tiedä, vaihtavatko mielipiteitä. Nyt sillä on jatkuvasti, miksiköhän. :/
        Jos sillä on ruoto kurkussa? Toivottavasti kaikki on ok.

• ?--?
        seilaan kirjoitti:

minäkin ihmettelen. Alle 10 astetta ei voi olla liian kuumaa. Joskus olen nähnyt sen suu auki, kun uros on tulossa. En tiedä, vaihtavatko mielipiteitä. Nyt sillä on jatkuvasti, miksiköhän. :/
        Jos sillä on ruoto kurkussa? Toivottavasti kaikki on ok.

palo?

• Pandion haliaetus
        ?--? kirjoitti:

palo?

Luin jolatain palstalta et rouvalla olisi tuuletus käynnissä kuten jo
        joku mainitsi, hikeä pukkaa .

• seilaan

• onneksi ei tarvi
        Heikunkeikku kirjoitti:

Minäpäs vastaan tuohon. Tiedän, tiedän, tämän tiedän.
        Linnulla on kuuma.

olisi kuuma, jos joutuisi hautomaan munia viikkotolkulla ;)))

• seilaan

ja muillekin, jos kiinnostaa, kun nyt sen omin silmin näin.
        Vähää ennen kahdeksaa, illalla, katsahdin pesälle. Siellä rouva hautoi kaikessa rauhassa. Siinä samassa isäntä laskeutui pesään. Pariskunta näytti sipisevän toistensa korviin, rakkaudentunnustuksia, kai.
        Emo leväytti siipensä, ja jätti pesän. Isä kiepsahti munien päälle, jättäysi siihen, hiljakseen sukien siipiään.
        Se on huomattavasti tukevampi rouvaa, paksukaulainen, kuin miehet yleensäkin.
        Perheenemäntä palasi pesälle ehkä puolen tunnin kuluttua, ja seurasi vahdin vaihto.

• viivi-amaldiina

näin eka-kerran toisen osapuolen pesällä. Piipahti ja läks pois.

• Lintusääksi3

.-.

• Kivaa seurata

liikkuu joku nelijalkainen, toinen lintu kytiksessä puunlatvassa vartiossa.
      Havaintoja 06.55- eteenpäin.

• -tiina

toisella nelijalkaisella räpiköi puolikuollu lintu suussa sitä se heitteli sinne tänne tänä aamuna en oo vielä nokkaani ulos pistäny ja kottonu minkä se nyt on listiny =))))

• Pandion haliaetus

Nimimerkki Anceli katso Kaleva siellä on jotain minkä tunnistat omaksesi.
        http://www.kaleva.fi/plus/juttu723956_page0.htm
        Kalasääsken siipien väli voi olla 1.7 metriä.
        Suomessa 1200 pesivää sääksi paria - kanta elpymässä.
        Hyvää alkavaa helatorstaita .
        Pesintä jatkuu rauhanomaisesti.

• Pandion haliaetus
        -tiina kirjoitti:

toisella nelijalkaisella räpiköi puolikuollu lintu suussa sitä se heitteli sinne tänne tänä aamuna en oo vielä nokkaani ulos pistäny ja kottonu minkä se nyt on listiny =))))

Sano sille ettei saa retuttaa lintuparkoja .

• Pandion haliaetus kirjoitti:

Nimimerkki Anceli katso Kaleva siellä on jotain minkä tunnistat omaksesi.
        http://www.kaleva.fi/plus/juttu723956_page0.htm
        Kalasääsken siipien väli voi olla 1.7 metriä.
        Suomessa 1200 pesivää sääksi paria - kanta elpymässä.
        Hyvää alkavaa helatorstaita .
        Pesintä jatkuu rauhanomaisesti.

mun tuttuja, koskaan ei olla silmäkkäin nähty.
        Hyvää helatorstaita sullekin.

• Pandion haliaetus
        Anceli kirjoitti:

mun tuttuja, koskaan ei olla silmäkkäin nähty.
        Hyvää helatorstaita sullekin.

Nettisivut ovat olleet suosiossa. Joku sanoi, että on paljon jännittävämpää seurata pesän elämää kuin esimerkiksi Kauniita ja rohkeita", Pulkkinen nauraa - luki Kalevassa
        Mainitsin jotain Kauniista ja Rohkeista palstan alussa.
        Lainasin sinun tekstiäsi
        Anceli :
        kun katselis Kauniita ja Rohkeita, mutta on vaan jännittävämpää ja on tuo lintukin
        komeampi kuin, onko se nyt Erik se vanhempi herrasmies

Oiskohan toi Hailuodon koirassääski Eerikki vai Erik ite ,kun ei ole vielä virallista nimeä annettuna ?

Nettisivut ovat olleet suosiossa. Joku sanoi, että on paljon jännittävämpää seurata pesän elämää kuin esimerkiksi Kauniita ja rohkeita", Pulkkinen nauraa - luki Kalevassa
        Lainasin sinun tekstiäsi
        Anceli :
        kun katselis Kauniita ja Rohkeita, mutta on vaan jännittävämpää ja on tuo lintukin

Oiskohan toi Hailuodon koirassääski Eerikki vai Erik ite ,kun ei ole vielä virallista nimeä annettuna ?

enhän minä enää noin vanhoja muista, enkä muuta katsellut kuin sitä petolintua :)))
        Täytyy mennä uudelleen sivustoille.

Lainasin sinun tekstiäsi
        Anceli :

se mun hetkeni julkisuudessa, joskin nimettömänä ;))))))))
        Olkoon Eerikki, jotenkin kotoisamman tuntuinen, jos multa kysytään.

• Pandion haliaetus
        Anceli kirjoitti:

se mun hetkeni julkisuudessa, joskin nimettömänä ;))))))))
        Olkoon Eerikki, jotenkin kotoisamman tuntuinen, jos multa kysytään.

Älä vain karkaa palstalta, jos nämä lehtimiehet bongaavat sinut uudelleen.=))
        Epävirallisesti Eerikki ja sääskirouva haluaa myös nimen ?

Älä vain karkaa palstalta, jos nämä lehtimiehet bongaavat sinut uudelleen.=))
        Epävirallisesti Eerikki ja sääskirouva haluaa myös nimen ?

varata kampaajalle aika, jos tulevat vallan haastattelemaan ;)))
        Keksi sinä rouvalle nimi, joku sieltä kaunareista, Brooke tai mitä niitä on.

• Pandion haliaetus
        Anceli kirjoitti:

varata kampaajalle aika, jos tulevat vallan haastattelemaan ;)))
        Keksi sinä rouvalle nimi, joku sieltä kaunareista, Brooke tai mitä niitä on.

En ole minun sarja .
        Eerikki ja Nyyrikki = ))
        Odotellaan josko joku muu tekisi valinnan rouvan nimeksi.
        Niin pääset yhteiskuvaan sääksipariskunnan kanssa =)).
        Onko tukka hyvin näkyykö kello ?
        Hei vain.

En ole minun sarja .
        Eerikki ja Nyyrikki = ))
        Odotellaan josko joku muu tekisi valinnan rouvan nimeksi.
        Niin pääset yhteiskuvaan sääksipariskunnan kanssa =)).
        Onko tukka hyvin näkyykö kello ?
        Hei vain.

sinne pesälle, sääkset saa laskeutua maahan :))
        Nyyrikki on ihan hyvä nimi.
        Mä meen kampaamaan tukan jo valmiiksi, tiedä koska pyyhältävät kameroineen pihaan, jestas, jännittää :))

• viivi-amaldiina

aamulla siellä liikkui eläin, mutta en pystynyt paikallistamaan oliko hirvi vai mikä, kun poroja ei pitäs olla Hailuodossa. Olisko kauris, ehkä, liian korkea sudeksi kuitenki, harmaa se oli.

• Meriläinen

Välillä käyn kurkkimassa mutta iaka hassua katella lintuja jotka saa sätkyjä ja sitten jähmettyy taas paikoilleen.
      Ei tää ole oikeasti mun tapa seurata luontoa.
      Mutta kaikille muille seuraajille hyvää kesän odotusta.

• HTZA

tyttöseni.
        Rannikon ihmisille on kala tärkeintä.
        Kala liikkuu sulavasti eikä sätki ilman koukkua.
        Linnunkurkkijat saisivat työntää munat, jos sattuu kohdalle, noh, johonkin.

• Meriläinen
        HTZA kirjoitti:

tyttöseni.
        Rannikon ihmisille on kala tärkeintä.
        Kala liikkuu sulavasti eikä sätki ilman koukkua.
        Linnunkurkkijat saisivat työntää munat, jos sattuu kohdalle, noh, johonkin.

Näin rannikolta katsottuna on aivan sama onko kyseessä lintu vai kala.
        En sitä sinunkaan linkkiäsi ole kun kerran avannut vaikka olet sitä täällä palstalla tarjonnut.
        Seurailen kalojen lisääntymistä tuolla akvaariossani, ja hyvinhän se näyttää tapahtuvan.

• HTZA
        Meriläinen kirjoitti:

Näin rannikolta katsottuna on aivan sama onko kyseessä lintu vai kala.
        En sitä sinunkaan linkkiäsi ole kun kerran avannut vaikka olet sitä täällä palstalla tarjonnut.
        Seurailen kalojen lisääntymistä tuolla akvaariossani, ja hyvinhän se näyttää tapahtuvan.

menes nyt ulos, siellä alkaa kohta kutuaika.
        Kutukuopppia rakennellaan, värisevin pyrstöin.
        Jos hyvin käy, saatat katsella, jostain kainalosta, akvaariotasi aamulla, ja tuntea yhteenkuuluvaisuutta Neontetrojesi kanssa. Ja ajatella Monneja, ihan eri tavalla.

:)
        H.

• seileen

että suot minullekin vapauden seurata mitä haluan. Vielä koskaan, moneen vuoteen, ei ole minulle tullut täällä mieleen kieltää tai halveksia muitten kiinnostusten kohteita. :))

Käsittääkseni tämä palsta on kaikkien, eikä kenenkään.

• sääksisääksi
        seileen kirjoitti:

että suot minullekin vapauden seurata mitä haluan. Vielä koskaan, moneen vuoteen, ei ole minulle tullut täällä mieleen kieltää tai halveksia muitten kiinnostusten kohteita. :))

Käsittääkseni tämä palsta on kaikkien, eikä kenenkään.

mutta jotkut kuitenkin haluavat ilmoittaa, ettei tämä aloitus heitä kiinnosta.

• seilaan

änskästä pesää lähes tunnin, uros oli hautomassa. Välillä pesään näytti aikovan laskeutua jokin ihme ankkavankka, räpyläjalat pitkällä. Isäntä kohottautui, ja röyhisti sulkiaan. Häirikkö häipyi paikalta.
      Lopulta solakampi ja pienempi äiti lennähti pesään, ja puhumatta, pussaamatta ukko lehahti siivilleen.

• Pandion haliaetus

7:16
        Hailuodossa 15 astetta.
        Kyllä jäähdytysjärjestelmä on yötä päivää käytössä kesän kulussa.
        Onko tuo isäsääksi viheliäinen vai salliiko rouvan vilvoitella Hailuodon aallokoilla.
        Kärsivällisyyttä, niin nähdään vielä poikasten kuoriutuvan ulos pesämunastaan.
        Kop,kop ,onko siellä ketään ?

• ------

7:16
        Hailuodossa 15 astetta.
        Kyllä jäähdytysjärjestelmä on yötä päivää käytössä kesän kulussa.
        Onko tuo isäsääksi viheliäinen vai salliiko rouvan vilvoitella Hailuodon aallokoilla.
        Kärsivällisyyttä, niin nähdään vielä poikasten kuoriutuvan ulos pesämunastaan.
        Kop,kop ,onko siellä ketään ?

siellä nytkin on hautomassa. Rouva varmaan lähtenyt lauantaitansseihin.

• harvoin kurkistan
        ------ kirjoitti:

siellä nytkin on hautomassa. Rouva varmaan lähtenyt lauantaitansseihin.

kumpi on isi ja kumpi äiti, mistä sen tietää?

• harvoin kurkistan kirjoitti:

luonnossa, siis niinkuin ajatellaan noita lintuja sun muita? Mun mielestä on. Katso nyt tarkemmin sillä kiikarillasi tai millä katsotkaan. Kun olet näinkin kauan jo bongannut, pitäisi sinun jo tietää,kerro meillekin.

• harvoin kurkistan
        firefox58 kirjoitti:

luonnossa, siis niinkuin ajatellaan noita lintuja sun muita? Mun mielestä on. Katso nyt tarkemmin sillä kiikarillasi tai millä katsotkaan. Kun olet näinkin kauan jo bongannut, pitäisi sinun jo tietää,kerro meillekin.

Juurihan kirjoitin, että harvoin kurkistan noita lintuja, joten en ole selvillä
        minkänäköisiä ovat naaraat ja urokset.

• ------
        harvoin kurkistan kirjoitti:

kertoo naaraan painavamn enemmän, mutta ainakin tämän pesän asukkaista naaras on pienempi, sirompi ja vaaleampi.
        Isantä on huomattavasti kookkaampi ja tummempi.

• harvoin kurkistan
        ------ kirjoitti:

kertoo naaraan painavamn enemmän, mutta ainakin tämän pesän asukkaista naaras on pienempi, sirompi ja vaaleampi.

tarkkailla vähän pitempään ja useammin, josko sitten erot huomaisin, kiitos sinulle.
        Muutan sitten nikikseni "usein kurkistan" :)

• Heikunkeikku
        ------ kirjoitti:

Mun on pakko tähän tällätä oman mielipiteeni. Siis siihen, kun monasti sanotaan, että joku eläin on isompi kuin.... painavampi kuin..... matalampi kuin....korkeampi, pulleampi, tummempi jne jne jne...

Silloin kun käytetään näitä tuntomerkkejä, niin silloin täytyisi se Toinen olla siinä vieressä. On helppoa vertailla jos edessä seisoo kaks "otusta" ja niitä voi keskenään vertailla. Sitten kun tiirailee yhtä ainoaa otusta, niin sitten ne "ohjeet" tunnistamisesta saa heittää harakoille, kun ei voi mitenkään tietää kokoeroja.

Tälleen aattelen. Totki oppikirjat selittää eroista vertailemalla "äitiä ja isää" keskenään, mutta niitä ei voi ottaa "käyttöön" ainoana "tietona", ellei tosiaan aina ole kahta plaatua yhtäaikaa silmien eessä.
        Tämä vastaus ei varsinaisesti ollut sinulle, jolle vastasin, vaan noin yleisesti sanottuna.

• -----
        Heikunkeikku kirjoitti:

Mun on pakko tähän tällätä oman mielipiteeni. Siis siihen, kun monasti sanotaan, että joku eläin on isompi kuin.... painavampi kuin..... matalampi kuin....korkeampi, pulleampi, tummempi jne jne jne...

Silloin kun käytetään näitä tuntomerkkejä, niin silloin täytyisi se Toinen olla siinä vieressä. On helppoa vertailla jos edessä seisoo kaks "otusta" ja niitä voi keskenään vertailla. Sitten kun tiirailee yhtä ainoaa otusta, niin sitten ne "ohjeet" tunnistamisesta saa heittää harakoille, kun ei voi mitenkään tietää kokoeroja.

Tälleen aattelen. Totki oppikirjat selittää eroista vertailemalla "äitiä ja isää" keskenään, mutta niitä ei voi ottaa "käyttöön" ainoana "tietona", ellei tosiaan aina ole kahta plaatua yhtäaikaa silmien eessä.
        Tämä vastaus ei varsinaisesti ollut sinulle, jolle vastasin, vaan noin yleisesti sanottuna.

jäi sanomatta sanomatta, että olen useamman kerran nähnyt pariskunnan kaksin pesällä, jolloin on ollut tilaisuus vertailla yksilöitä toisiinsa. Tuo yksi kirjoitus kai sai verenpaineeni huippulukemiin, mikä häiritsi normaaliälytasoani, missä se sitten lieneekään.
        Toisaalta, olen katsellut pesässä hautovaa niin usein, että osaan vertailla kokoa silmämääräisestikin, pesähän ei ole mikään hehtaarilukaali. :))

Niin, nyt huomaan, että itsellenihän tuon kirjoitin, mistä sellainen voi nähdä/tarkistaa, joka ei paria näe yhdessä.
        No, useammin kurkkailu auttaa asiaan.

• Heikunkeikku
        ----- kirjoitti:

jäi sanomatta sanomatta, että olen useamman kerran nähnyt pariskunnan kaksin pesällä, jolloin on ollut tilaisuus vertailla yksilöitä toisiinsa. Tuo yksi kirjoitus kai sai verenpaineeni huippulukemiin, mikä häiritsi normaaliälytasoani, missä se sitten lieneekään.
        Toisaalta, olen katsellut pesässä hautovaa niin usein, että osaan vertailla kokoa silmämääräisestikin, pesähän ei ole mikään hehtaarilukaali. :))

Niin, nyt huomaan, että itsellenihän tuon kirjoitin, mistä sellainen voi nähdä/tarkistaa, joka ei paria näe yhdessä.
        No, useammin kurkkailu auttaa asiaan.

Jep ja joo. Minä selostelin ihan noin yleisesti vaan, että pareet olis noista kirjoista etsiskellä Selvempiä eroavaisuuksia, kuin noita koko ja painoeroja.
        Tässä tämä tuttu lintupariskunta on tosiaan helpompi erottaa, vaikka olisi yksinkin pesässä, kun voi mieltää pesän "tulitikkulaatikoksi". Toisaaltaan jos samaiset linnut kököttäis aivan muussa ympäristössä ja kamera suunnattais sinne, niin johan alkais fundeerausmietinnät, että kumpikohan tos nyt sitten on.

Minä en erota näitä (vielä) kun en ole pesää niin paljon katsonut. Välillä käyn kurkkaamassa, mutta vain hetkoseksi.
        Sitten kun munista mönkii uudet tulokkaat, niin sitten on kiva vierailla useammin pesää kattelemas.

Oikein hyvä, kun joku änkes tuon linkin näytille. On helppo kliksahuttaa se esille ja lintuja kattella. Muuten ainakin multa jäis koko pesän tarkkailut pois.
        Yleisesti ottaen Kaikki eläinjutut ja lintujutut kiinnostaa. Melkein voisin väittää olevani eläinrakas :)

• rompoolia

ruma lintu.

• Pandion haliaetus

Elä nyt noin vetele sulista .
        Kauniiksikin on haukuttu.

14:49 pesällä 25 astetta .
        Siellä on poikasten lysti olla munankuoren alla, kaukana kavala maailma .
        Pesimärauha jatkuu .

• HTZA

Elä nyt noin vetele sulista .
        Kauniiksikin on haukuttu.

14:49 pesällä 25 astetta .
        Siellä on poikasten lysti olla munankuoren alla, kaukana kavala maailma .
        Pesimärauha jatkuu .

jatkua ja muninta menee pilalle, syntyy tyttö.
        Ja jos lämpö nousee, tulee kaksoistytöt.
        Ymmärrettäväst,i on isä levoton.

• Pandion haliaetus
        HTZA kirjoitti:

jatkua ja muninta menee pilalle, syntyy tyttö.
        Ja jos lämpö nousee, tulee kaksoistytöt.
        Ymmärrettäväst,i on isä levoton.

Vähemmästäkin isäsääksen nokka väpäättää ,jos tulee akkavalta.

• HTZA

Vähemmästäkin isäsääksen nokka väpäättää ,jos tulee akkavalta.

miksi naiset sitä kuvittelevat.
        Mies ohjaa aina takana, mitä naisvaltaisempi perhe, sitä miesvaltaisemmat ajatusmallit.
        Emmehän me hölmöjä olla.

• pph.
        HTZA kirjoitti:

miksi naiset sitä kuvittelevat.
        Mies ohjaa aina takana, mitä naisvaltaisempi perhe, sitä miesvaltaisemmat ajatusmallit.
        Emmehän me hölmöjä olla.

sillä neljän tyttären, yhteensä viiden naisen perheessämme isä oli se joka johti laumaa.
        Vähän miehisiä ovat minunkin ajatusmallini.

• HTZA
        pph. kirjoitti:

sillä neljän tyttären, yhteensä viiden naisen perheessämme isä oli se joka johti laumaa.

Hän on luonut viisi naista, naista isolla Peellä.
        Elämä jatkuu hyvin.

• Pandion haliaetus
        pph. kirjoitti:

Saas nähdä kuka on kapellimestari Pandion sääskiperheessä.
        Johtaako isä tyttösiöön vai marssitaanko akkavallan tahdissa.
        Isät kun niin helposti voi kietoa pikkusormen ympärille.
        Näin oli minun isäni laita.

• pph.
        HTZA kirjoitti:

Hän on luonut viisi naista, naista isolla Peellä.
        Elämä jatkuu hyvin.

rauha hänenkin muistolleen, 15 vuotta jo kuolemastaan, mutta muisto elää.
        Elämä jatkuu, isolla ja pienellä Peellä :))

• HTZA

Saas nähdä kuka on kapellimestari Pandion sääskiperheessä.
        Johtaako isä tyttösiöön vai marssitaanko akkavallan tahdissa.
        Isät kun niin helposti voi kietoa pikkusormen ympärille.
        Näin oli minun isäni laita.

pieni, hellä, tukan pyöräytys, silloin tällöin, ja hali riittää.
        Jos vielä pesaisee pienen tytön saunassa ja kantaa pyyhkeessä tupaan on isin paikka taattu, aikuisena ei äiti ole tytölle enää mitään, riesa vain.
        Poikia kyllä, pitää isän pitää mukana joka paikassa. Niille riittää äideistä se että puhaltavat pipin ja laittavat laastarin.

Isona sitten menevät naiset lasarettiin ja miehet johtajiksi.

• seilaan

Suomessa ole ole papukaijoja, luonnossa. Ja jos on lintu mielestäsi ruma, niin sehän on sinun mielipiteesi. Minusta sääksi on sangen komea, sanoisinko upea luomus.
        Ihminen monesti heijastaa omia mielikuviaan ja mielenmaailmaansa näkemyksiinsä.

• Pandion haliaetus
        HTZA kirjoitti:

pieni, hellä, tukan pyöräytys, silloin tällöin, ja hali riittää.
        Jos vielä pesaisee pienen tytön saunassa ja kantaa pyyhkeessä tupaan on isin paikka taattu, aikuisena ei äiti ole tytölle enää mitään, riesa vain.
        Poikia kyllä, pitää isän pitää mukana joka paikassa. Niille riittää äideistä se että puhaltavat pipin ja laittavat laastarin.

Isona sitten menevät naiset lasarettiin ja miehet johtajiksi.

Mitä satukirjaa tällä kertaa olet lukemassa =)).
        No pesintä jatkuu satuilusta huolimatta .

• Pandion haliaetus
        seilaan kirjoitti:

Suomessa ole ole papukaijoja, luonnossa. Ja jos on lintu mielestäsi ruma, niin sehän on sinun mielipiteesi. Minusta sääksi on sangen komea, sanoisinko upea luomus.
        Ihminen monesti heijastaa omia mielikuviaan ja mielenmaailmaansa näkemyksiinsä.

Komea on sääsken lentokin .Olen katsellut luonnossa sääsken syöksykalastusta miten
        se noukkaseen koukkukynsillään kilosen hauen metallipihteihin .

• seilaan

Komea on sääsken lentokin .Olen katsellut luonnossa sääsken syöksykalastusta miten
        se noukkaseen koukkukynsillään kilosen hauen metallipihteihin .

en ole koskaan nähnyt luonnossa. Maakotkien syöksyjä olen muutaman kerran todistanut. Kuin ohjus se syöksyy valtavalla nopeudella saalistaan kohti.
        Kyllä luonto on hienoa, kun sitä osaa sillä silmällä katsoa.

• Pandion haliaetus
        seilaan kirjoitti:

en ole koskaan nähnyt luonnossa. Maakotkien syöksyjä olen muutaman kerran todistanut. Kuin ohjus se syöksyy valtavalla nopeudella saalistaan kohti.
        Kyllä luonto on hienoa, kun sitä osaa sillä silmällä katsoa.

Tahtovat uittaa upoksiin kaiken kauniin maan poveen piilottaa
        Nykivät sääkseltä sulat , riepottavat nettimereen.

Pandiolta on nyhdetty sulkia, tuon tuostakin.
        Haliaetus sukeltaa syvälle piiloon.

Lenti lintunen Lapista, kokkolintu koillisesta.

Ei ole kokko suuren suuri eikä kokko pienen pieni:

yksi siipi vettä viisti, toinen taivasta lakaisi,

pursto merta pyyhätteli, nokka luotoja lotaisi.
        Kalevala seisemäs runo

• HTZA

Mitä satukirjaa tällä kertaa olet lukemassa =)).
        No pesintä jatkuu satuilusta huolimatta .

jatkan täällä, koska täällä on eläinten ihailu sallittua, toivottavasti ei poistu koko ketju.
        Toivoisin myös että kertoisit missä satuilen.

Kalasääksen höyhenpeite oli rispaantunut, kuivuneet oksanpätkät eivät kohdelleet sitä hyvin.
        Pienikin tuulenpuuska tökki niitä nahkaansa.

Koirasssääksen kiukkuinen kiljaisu sai sen, kuitenkin, sukimaan pahemmat kohjut pois.
        Tuskaantunut, kaukaisuuteen siintävä katse, helpotti sen oloa.

Toisenlaiset munat tulivat sen mieleen. Vähän epäilevästi se katseli kameraa, joka seurasi sen kaikkia liikkeitä. Kameran surinaan se oli tottunut, mädäntyneen lihan houkuttelemat herhiläiset olivat pörränneet jo viikon.
        Hellä pökkäisy, jonka kamera tallensi tuleville sukupolville, oli sille tuttu, koukkunokkaan ei enää häirinnyt.
        Siinä oli sama väri.
        Sääski oli nyt tyytyväinen.
        Kiukkuinen kiljaisu kaikui kaukaa, "Tuo sinä nyt ruokaa vain, ja lopeta narina", mietti munakas.
        Ja asettui, mukavasti uusille havuille. Kuivat oksatkaan eivät enää vaivanneet, se olivat asettuneet paikalleen.
        Toinen, kiukkuinen kiljaisu kaukaa, sai sen sulkemaan silmänsä onnellisena.
        Ja kamera kuvasi kaiken.

Jotkut näkevät eläimen, minä näen tarinan.
        H.

• Pandion haliaetus

se noukkaseen koukkukynsillään kilosen hauen metallipihteihin

• HTZA

se noukkaseen koukkukynsillään kilosen hauen metallipihteihin

ja useimmat Suomalaiset.

Vastaahan tähän.

jatkan täällä, koska täällä on eläinten ihailu sallittua, toivottavasti ei poistu koko ketju.
        Toivoisin myös että kertoisit missä satuilen.

Kalasääksen höyhenpeite oli rispaantunut, kuivuneet oksanpätkät eivät kohdelleet sitä hyvin.
        Pienikin tuulenpuuska tökki niitä nahkaansa.

Koirasssääksen kiukkuinen kiljaisu sai sen, kuitenkin, sukimaan pahemmat kohjut pois.
        Tuskaantunut, kaukaisuuteen siintävä katse, helpotti sen oloa.

Toisenlaiset munat tulivat sen mieleen. Vähän epäilevästi se katseli kameraa, joka seurasi sen kaikkia liikkeitä. Kameran surinaan se oli tottunut, mädäntyneen lihan houkuttelemat herhiläiset olivat pörränneet jo viikon.
        Hellä pökkäisy, jonka kamera tallensi tuleville sukupolville, oli sille tuttu, koukkunokkaan ei enää häirinnyt.
        Siinä oli sama väri.
        Sääski oli nyt tyytyväinen.
        Kiukkuinen kiljaisu kaikui kaukaa, "Tuo sinä nyt ruokaa vain, ja lopeta narina", mietti munakas.
        Ja asettui, mukavasti uusille havuille. Kuivat oksatkaan eivät enää vaivanneet, se olivat asettuneet paikalleen.
        Toinen, kiukkuinen kiljaisu kaukaa, sai sen sulkemaan silmänsä onnellisena.
        Ja kamera kuvasi kaiken.

Jotkut näkevät eläimen, minä näen tarinan.
        H.

• seilaan

sääksenpesällä tällä hetkellä, muutama päivä sitten juuri ja juuri plussan puolella. Eikö munat hautuisi jo aurinpaisteessa yksinäänkin? No, pitäähän vanhempien suojata jälkikasvuaan maailma pahuudelta, parhaan kykynsä mukaan.
      Pesää katsellen muistuu Pohjanpää, - Moni aikoi ja aikoi kartanon -sai valmiiksi harakanpesän! -

• RIMMIR

täytyy olla tasalämpö, mitenkähän muuten, pyöräyttääkö ne lintuset niitä poikasen alkujaan siinä hautomisen aikana eri asentoihin. Tuntuu että jos ne koko ajan olla jököttävät samassa asennossa niin jälkikasvusta tulee muotopuolia?!

• Pandion haliaetus

22:12
        Hei Seilaan pesällä vielä kukutaan .
        Taitan siivet suppuun lennän luodolle takaisin.
        En oikein enää viitsi lentää takaisin .

• *

vilasin pesälle, ja sielläpä olikin pariskunta, kaikessa sovussa ja rakkaudessa, kuin aina ennenkin. Naaras venyttelikse jalkojaan. Sitten syventyi katselemaan munia oikein läheltä. Laskeekohan se ne päivittäin. Ja, en tiedä, mutta voisipa melkein kuvitella, että se kääntelee niitä.
      Nyt ei pesällä olekaan aivan huumaava helle, vaan parikymmentä astetta.

• 16½

kun nettikameraan kurkistin, ensimmäsitä kertaa sattuivat molemmat puolisot olemaan pesällä.
        Minusta näytti siltä, että tiukka keskustelu oli käynnissä ja yht`äkkiä isä lennähti tiehensä.
        Nauratti oikein, kun katselin emon ilmeitä, "sinne se taas meni, milloinkahan tulee takaisin".
        Kiva että ovat taas sovussa.

• *
        16½ kirjoitti:

kun nettikameraan kurkistin, ensimmäsitä kertaa sattuivat molemmat puolisot olemaan pesällä.
        Minusta näytti siltä, että tiukka keskustelu oli käynnissä ja yht`äkkiä isä lennähti tiehensä.
        Nauratti oikein, kun katselin emon ilmeitä, "sinne se taas meni, milloinkahan tulee takaisin".
        Kiva että ovat taas sovussa.

ollut huomaavinani, että kyllähän pariskunta hyvinkin kommunikoi. Jospa niillä on suora aivoyhteys toisiinsa. Toisaalta, olisi mielenkiintoista, jos olisi pesälle myös ääniyhteys.
        Sitä olen amatöörimäisyyttäni mietiskellyt, mihin isälintu aina lähtee, sehän usein vain käväisee pesällä. Tosin, päästäähän se naaraan päivittäin saalistamaan.
        Onko uroksella montakin pesällistä perheitä?
        Miksei se voi makoilla pesässä, ja säästää energiaa, sorvata lorvia? Ihanko se lentämisen ilosta liitelee päiväkaudet. Vai istuksiiko se lähiseudun näreikössä? Ei kai sen ole jatkuvasti tarvis kalastaakaan?

• 16½
        * kirjoitti:

ollut huomaavinani, että kyllähän pariskunta hyvinkin kommunikoi. Jospa niillä on suora aivoyhteys toisiinsa. Toisaalta, olisi mielenkiintoista, jos olisi pesälle myös ääniyhteys.
        Sitä olen amatöörimäisyyttäni mietiskellyt, mihin isälintu aina lähtee, sehän usein vain käväisee pesällä. Tosin, päästäähän se naaraan päivittäin saalistamaan.
        Onko uroksella montakin pesällistä perheitä?
        Miksei se voi makoilla pesässä, ja säästää energiaa, sorvata lorvia? Ihanko se lentämisen ilosta liitelee päiväkaudet. Vai istuksiiko se lähiseudun näreikössä? Ei kai sen ole jatkuvasti tarvis kalastaakaan?

epäselvää sääskien elämässä, emmekä ymmärtäisi mitä he juttelevat, vaikka ääniyhteys olisikin.
        Ehkäpä isälintu ei jaksa kuumassa pesässä kauaa olla, vaan pyrähtää metsään vilvoittelemaan.

• utelias seuraaja
        16½ kirjoitti:

epäselvää sääskien elämässä, emmekä ymmärtäisi mitä he juttelevat, vaikka ääniyhteys olisikin.
        Ehkäpä isälintu ei jaksa kuumassa pesässä kauaa olla, vaan pyrähtää metsään vilvoittelemaan.

Hailuodolla alkoi nyt virkistävä sade .....kauankohan menee vielä aikaa kunnes poikaset kuoriutuu. ??

• :))
        utelias seuraaja kirjoitti:

Hailuodolla alkoi nyt virkistävä sade .....kauankohan menee vielä aikaa kunnes poikaset kuoriutuu. ??

munittu 3.-9.5. hautominen kestää noin 37 vuorokautta. Eli, katsellaan.

• utelias seuraaja
        :)) kirjoitti:

munittu 3.-9.5. hautominen kestää noin 37 vuorokautta. Eli, katsellaan.

voi ...minä jo aloin odottelemaan että kohta ne kuoriutuu...tyypillistä tätä päivää , kaiken pitäisi tapahtua hetkessä...ootellaan

• :))

voi ...minä jo aloin odottelemaan että kohta ne kuoriutuu...tyypillistä tätä päivää , kaiken pitäisi tapahtua hetkessä...ootellaan

jos et, niin napauttamalla pesäkuvaa, pääset seuraavalle sivulle, josta taas tie vie vuoden 2008 arkistokuviin. Siellä voi ihailla senvuotisia vauvojakin, tämän vuotisia odotellessa.

• 16½

jos et, niin napauttamalla pesäkuvaa, pääset seuraavalle sivulle, josta taas tie vie vuoden 2008 arkistokuviin. Siellä voi ihailla senvuotisia vauvojakin, tämän vuotisia odotellessa.

minullekin uusi tieto, viime vuonna en osallistunut ketjuunkaan, mutta nyt alkoi kiinnostaa.
        Kiitti sulle infosta.

• utelias seuraaja

Sori ..olen näin myöhään nyt liikenteessä. Katsoin kuvia ja odotan todella et mitä tapahtuu tämän pariskunnan poikasille,.. toivottavasti hyvää vaan..

• k/k

niin ei taira olla mun juttuni,tuijottaa liikkumatonta risukasaa ja lintua.

• Kotkas

• viivatiina

ihmettelen mitä järkee on tuijottaa sitä kun se ei edes liiku.

• *s*

sinä suloinen, sanaseppo seläntakainen. Anna edes sinä meidän täällä katsella pesää, joka minusta on hyvinkin mielenkiintoinen kohde. Tämä palsta on menettänyt, ainakin minusta, mielenkiintoa ja monesti illassa ei tee mieli ottaa osaa yhtään mihinkään muuhun, kuin tähän. Täällä sentään rekkaamatonkin saa usein vastauksen kirjoitukseensa. Eikä ole kuin ilmaa, rekatuille, niin kuin palstalla on nykyisin tapana.

Kun tämän kai silti pitäisi olla keskustelupalsta, jolla muutkin saavat näemmä puhua paljonkin palturia, onko väärin, että luojan luomaakin saa tarkkkailla, ja jopa jakaa sanojaan toisten kanssa?
        Sydän vuotaa verta, että halutaan sulkea muiden suita. Sinulla, se ei liene tarkoituksena, mutta joillakin näyttää olevan. Heidänkö kurkkutorvensa ovat jotenkin täällä olevien tärkeämpiä? Mitä parempaa heidän sanoistaan löytyy?
        Onko ketjun vakikirjoittajien sopuisuus jotenkin paha asia?

• *s* kirjoitti:

sinä suloinen, sanaseppo seläntakainen. Anna edes sinä meidän täällä katsella pesää, joka minusta on hyvinkin mielenkiintoinen kohde. Tämä palsta on menettänyt, ainakin minusta, mielenkiintoa ja monesti illassa ei tee mieli ottaa osaa yhtään mihinkään muuhun, kuin tähän. Täällä sentään rekkaamatonkin saa usein vastauksen kirjoitukseensa. Eikä ole kuin ilmaa, rekatuille, niin kuin palstalla on nykyisin tapana.

Kun tämän kai silti pitäisi olla keskustelupalsta, jolla muutkin saavat näemmä puhua paljonkin palturia, onko väärin, että luojan luomaakin saa tarkkkailla, ja jopa jakaa sanojaan toisten kanssa?
        Sydän vuotaa verta, että halutaan sulkea muiden suita. Sinulla, se ei liene tarkoituksena, mutta joillakin näyttää olevan. Heidänkö kurkkutorvensa ovat jotenkin täällä olevien tärkeämpiä? Mitä parempaa heidän sanoistaan löytyy?

lähes joka kerran palstalla käydessäni pesään, on se ihan oikeasti mielenkiintoisempaa
        kuin kauniit ja rohkeat :)
        Odotellaan poikasten kuoriumista, sitten voi katsella ja seurata pitempäänkin.

Kyllä kaikilla pitää olla oikeus kirjoittaa ja osallistua siihen mihin haluaa, pakollista se ei toki liene.
        Väliinkin voi jättää ellei kiinnosta.

• k/k
        *s* kirjoitti:

kirjota mulle tai kommentoi mun juttuja mä vastaan ja en halua suita tukkia se lintu vaan on ku täytetty.

• viivatiina
        k/k kirjoitti:

kirjota mulle tai kommentoi mun juttuja mä vastaan ja en halua suita tukkia se lintu vaan on ku täytetty.

täällä se on vielä niin koomisen näköinen kun sen pää heilahtaa suuntaan tai toiseen aina sillon tällön eikä sitä ees kunnolla erota siitä risukasasta samaa harmaata mössöö ja siellähän ne päivittää jos jotain tapahtuu mitä sitä enää toistamaan jokainenhan sen osaa lukee mutta jos ei muuta kirjoittamista ole niin eihän sille mitään voi ja se on kyllä ihan kukkua ettei muka vastata ketjuissa varmasti vastataan jos on kommentoitavaa tuli tää loppu kirjoitettua myös sulle tarkoitettu tietysti sille tuntemattomalle.

• *s*
        k/k kirjoitti:

osaisi kirjoittaa niin, ettei tulisi väärinymmärretyksi?
        Sanoinkin, että sinun en usko haluavan ketään täällä mykistää. Jos joku jaksaa kahlata ketjun, huomaa, että heitäkin löytyy.
        Jos suoraan sanon, olisi minunkin monesti tehnyt mieli sanoa jossakin ketjussa pari valittua sanaa aiheen aiheellisuudesta, mutta kun en korota itseäni (maku)tuomariksi, enkä muutenkaan koe olevani muita korkeammalla, olen tukkinut tiukasti leipäläpeni. Mikä on arvokasta kenenkin mielestä, mikä ihan turhaa, sehän on jokaisen oma asia, ihan vain henkilökohtainen tunne. Tämä ei ollut sinulle.

Jospa sinne pesään on vaihdettu aina täytetty fogeli, kun sinä sinne katsot? Sitäpaitsi, sinähän olet kovin kiireinen mies, katsahdat varmasti vain sekunnin, kaksi.
        Itse join juuri kahvikupposen, ja sinä aikana rouva katseli, kuunteli, ja nousi jopa verryttelemään raajojaan. Siinähän oli minulle jo ihmeteltävää kerrakseen.
        Näyttäähän ketjua aikasen moni lukeneen. Ikävää, että tästä pitää minunkin suutani pieksää, anteeksi, lopetan.

Kyllä sinä hyvänä grafologina ainakin ennen sanoit tuntevasi kirjoitukseni, muiden ei tarvi tietääkään.

Maali, maali, maali! Saakohan sitä sanaa täällä sanoa?

• Kompanssi
        viivatiina kirjoitti:

täällä se on vielä niin koomisen näköinen kun sen pää heilahtaa suuntaan tai toiseen aina sillon tällön eikä sitä ees kunnolla erota siitä risukasasta samaa harmaata mössöö ja siellähän ne päivittää jos jotain tapahtuu mitä sitä enää toistamaan jokainenhan sen osaa lukee mutta jos ei muuta kirjoittamista ole niin eihän sille mitään voi ja se on kyllä ihan kukkua ettei muka vastata ketjuissa varmasti vastataan jos on kommentoitavaa tuli tää loppu kirjoitettua myös sulle tarkoitettu tietysti sille tuntemattomalle.

Sinua ei ole liimattu tähän palstaan .
        Takaisin pääset kun siirrät palkkia hiirellä ylös sieltä löydät mielenkintoisia keskusteluja .
        Ensin näet suomi 24 -keskustelu -ikläryhmät -50 painat vain haluamaasi suuntaa
        Taisit eksyä suunnasta.

• viivatiina
        Kompanssi kirjoitti:

Takaisin pääset kun siirrät palkkia hiirellä ylös sieltä löydät mielenkintoisia keskusteluja .
        Taisit eksyä suunnasta.

ollut nimenomaan se ketju missä sovussa keskustellaan vastasin koo koon kirjoitukseen ihan vaan tiedoksi =)))

• Kompanssi
        Kompanssi kirjoitti:

Taisit eksyä suunnasta.

Hän taisi löytää haluamansa suunnan.
        Hänelle jota tämä sääksipalsta ei tyydytä löytyy useita vaihtoehtoja.
        Jos näkee vähän vaivaa selamaalla ja avamaalla suomi 24 keskustelupalstoja.

• viivatiina
        Kompanssi kirjoitti:

Hän taisi löytää haluamansa suunnan.
        Hänelle jota tämä sääksipalsta ei tyydytä löytyy useita vaihtoehtoja.
        Jos näkee vähän vaivaa selamaalla ja avamaalla suomi 24 keskustelupalstoja.

sääksipalsta ole vaan viiskytplus tää on vaan yks ketju täällä ja jokainen saa varmaan kirjoittaa mielipiteensä minäkin.

• Kompanssi
        *s* kirjoitti:

osaisi kirjoittaa niin, ettei tulisi väärinymmärretyksi?
        Sanoinkin, että sinun en usko haluavan ketään täällä mykistää. Jos joku jaksaa kahlata ketjun, huomaa, että heitäkin löytyy.
        Jos suoraan sanon, olisi minunkin monesti tehnyt mieli sanoa jossakin ketjussa pari valittua sanaa aiheen aiheellisuudesta, mutta kun en korota itseäni (maku)tuomariksi, enkä muutenkaan koe olevani muita korkeammalla, olen tukkinut tiukasti leipäläpeni. Mikä on arvokasta kenenkin mielestä, mikä ihan turhaa, sehän on jokaisen oma asia, ihan vain henkilökohtainen tunne. Tämä ei ollut sinulle.

Jospa sinne pesään on vaihdettu aina täytetty fogeli, kun sinä sinne katsot? Sitäpaitsi, sinähän olet kovin kiireinen mies, katsahdat varmasti vain sekunnin, kaksi.
        Itse join juuri kahvikupposen, ja sinä aikana rouva katseli, kuunteli, ja nousi jopa verryttelemään raajojaan. Siinähän oli minulle jo ihmeteltävää kerrakseen.
        Näyttäähän ketjua aikasen moni lukeneen. Ikävää, että tästä pitää minunkin suutani pieksää, anteeksi, lopetan.

Kyllä sinä hyvänä grafologina ainakin ennen sanoit tuntevasi kirjoitukseni, muiden ei tarvi tietääkään.

Maali, maali, maali! Saakohan sitä sanaa täällä sanoa?

1183 silmäystä /210 kommenttia - sääksisääksi palstatiedot
        2006 vuodesta lähtien mielenkiinto sääksenpesäseurantaan on löytynyt 3 milj katsojan
        verran.
        Aina jokunen silmäpari seuraa tälläkin hetkellä sääksikameran liikkeitä pesällä.

• *s*
        Kompanssi kirjoitti:

2006 vuodesta lähtien mielenkiinto sääksenpesäseurantaan on löytynyt 3 milj katsojan
        verran.
        Aina jokunen silmäpari seuraa tälläkin hetkellä sääksikameran liikkeitä pesällä.

sääksiä tuijotettiin ainakin 82 maassa, joten en aio julistautua omituiseksi, ainakaan sen takia, että tykkään silloin tällöin pesäään kurkkiakin.

http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/848360

• HTZA
        Kompanssi kirjoitti:

verran.

ihmettelen asiaa. Mutta ymmärrän asian. Kerätäänhän sitä ponilelujakin ja tehdään keppihevosia, omaa kun ei ole. Ja tällaisia lapsia on paljon.

Minä kiertelen oman kameran kanssa luonnossa, ja minä olen ottanut tuhansia, heevetin huonoja kuvia.
        Kalasääksestäkin on, pilvet kuvastuvat terävinä mutta lintua ei tunnista, on vain harmaa läiskä.
        Mutta on itse otettu!

• Kompanssi
        HTZA kirjoitti:

ihmettelen asiaa. Mutta ymmärrän asian. Kerätäänhän sitä ponilelujakin ja tehdään keppihevosia, omaa kun ei ole. Ja tällaisia lapsia on paljon.

Minä kiertelen oman kameran kanssa luonnossa, ja minä olen ottanut tuhansia, heevetin huonoja kuvia.
        Kalasääksestäkin on, pilvet kuvastuvat terävinä mutta lintua ei tunnista, on vain harmaa läiskä.
        Mutta on itse otettu!

Kameralla saat näpittyä leikkikuvia näistä kuvatuksista ei tule ammattikuvaajien vertaisia.
        Lapsetkin näpsivät kuvia neuvot vain mistä napista painetaan.
        Ymmärrän kantasi hyvin ,en ihmettele sitä.
        Kuka leikkii milläkin pelillä .

• HTZA
        Kompanssi kirjoitti:

Kameralla saat näpittyä leikkikuvia näistä kuvatuksista ei tule ammattikuvaajien vertaisia.
        Lapsetkin näpsivät kuvia neuvot vain mistä napista painetaan.
        Ymmärrän kantasi hyvin ,en ihmettele sitä.
        Kuka leikkii milläkin pelillä .

kontrata. Mutta et huomannut mitä kirjoitin omista taidoistani.
        Ja viestissäni kuvasin myös lapset.

• Tarkkailija...
        Kompanssi kirjoitti:

verran.

110 kirjoitusta muista aiheista kun sääksistä ja lopuista 50 yhden ihmisen kirjoittamia. Näin se on.

• viivi-amaldiina
        Tarkkailija... kirjoitti:

110 kirjoitusta muista aiheista kun sääksistä ja lopuista 50 yhden ihmisen kirjoittamia. Näin se on.

katsella on siihen hänellä ihan oma-valintansa.
        Joka ei tykkää tirkistellä vois olla kommentoimatta koko ketjua.

Itse katselen mielelläni kun en luonnossa näe näin liki linnunpesille, en kiipeile puihin.
        Olen onnistunut näkemään monet kerrat kumpaisenki linnun pesällä, kun toinen tuo toiselle ruokaa, olen nähnyt munat monet kerrat, olen nähnyt pesän kohentamisen, ym, ym,.
        Näitä en luonnossa näe.

• hyvästijääkäänyt....
        viivi-amaldiina kirjoitti:

katsella on siihen hänellä ihan oma-valintansa.
        Joka ei tykkää tirkistellä vois olla kommentoimatta koko ketjua.

Itse katselen mielelläni kun en luonnossa näe näin liki linnunpesille, en kiipeile puihin.
        Olen onnistunut näkemään monet kerrat kumpaisenki linnun pesällä, kun toinen tuo toiselle ruokaa, olen nähnyt munat monet kerrat, olen nähnyt pesän kohentamisen, ym, ym,.
        Näitä en luonnossa näe.

sen olisi luullut olevan muillekin, mutta ei. Ihmisen mieli on joskus pieni ja armoton.
        Pois kaikki luonto, se ei ole muodikasta.

• Tarkkailija...

kummallinen ketju joka pyöriii ja hyörii alkupäässä. Nostatetaan alkuun ja poistatetaan viestejä. Keskusteluako, sitä mitä täällä aina tämäntästä peräänkuulutetaan ?

• hyvä juttu tää on

kummallinen ketju joka pyöriii ja hyörii alkupäässä. Nostatetaan alkuun ja poistatetaan viestejä. Keskusteluako, sitä mitä täällä aina tämäntästä peräänkuulutetaan ?

pidät huolen siitä, että ketju nousee alkuun :))
        Anna nyt hyvä ihminen tämän olla, ei sinun ole pakko seurata tätä, vai mikä tässä nyt
        niin kovin vaivaa.
        Täällä ei monikaan ketju ole mitenkään tasokas, tee mieluummin sellainen veret hyydyttävä aloitus,
        joka muistetaan maailman tappiin asti. Sen haluaisin nähdä.

• 9+2
        hyvä juttu tää on kirjoitti:

pidät huolen siitä, että ketju nousee alkuun :))
        Anna nyt hyvä ihminen tämän olla, ei sinun ole pakko seurata tätä, vai mikä tässä nyt
        niin kovin vaivaa.
        Täällä ei monikaan ketju ole mitenkään tasokas, tee mieluummin sellainen veret hyydyttävä aloitus,
        joka muistetaan maailman tappiin asti. Sen haluaisin nähdä.

sinäkin niistä sääksistä äläkä arvostele toisten kirjoituksia.

• kysyn vaan
        9+2 kirjoitti:

sinäkin niistä sääksistä äläkä arvostele toisten kirjoituksia.

arvostelin?

• seilaan

olivat ilmeisesti hankalasti, kun sääksen piti niitä moneen otteeseen järjestellä. Näin se on, kova ja armoton on maailma. Sääkseä onneksi hiertää vain omat munat, sääksipolo hiertää monia, surkuhupaista, sanoisinko.
      Eikä muuta kuin vieläkin niitä pitää tutkistella, ettei vain käki ole käynyt munimassa kalasääsken pesään?

• :o

Näyttää sade ropisseen pesäpuuhun..yksi sulkakin on irronnut sukiessa...!

• Lapsellinen oon

En ole aikaisemmin katsonutkaan sääksen pesää näin läheltä. Taidokkaasti rakennettu pesä. Äsken pesän reunalla istui kumpikin lintu vierekkäin, taisivat ihailla aikaansannoksiaan :) Sitten kaiketi isä lensi pois ja äiti siirtyi varovasti munien päälle hautomaan. Pitääpä ruveta seuraamaan pesää. Olisi kivaa nähdä, kun poikaset kuoriutuu ja miten käyttäytyvät.

• --

Sataa sataa ropisee pili pili pom, pili pili pom, Laulaa Nalle Puh.
      Ei laulata sääkseä, on leveänä ja matalana pesää ja munia suojaten.
      Äsken katselin, kuinka sadepisarat jäävät päällystakin pinnalle, kuin helmet.
      Äitipä nousikin, jos on äiti, puisteli itseään kuin koira, kosteuspilven keskellä.
      Lehatti lentoon, palasi ihan pian, kävi kai pudottelemassa helminauhat sulistaan.

• seurannut

Oudossa asennossa on mielestäni tänään ollut....alkaakohan se ensimmäinen muna jo kehittyä ja kuoriutua kenties. Pää alhaalla ja köyryselkäisenä aina kun vilkaisen pesään. !

• --
        seurannut kirjoitti:

Oudossa asennossa on mielestäni tänään ollut....alkaakohan se ensimmäinen muna jo kehittyä ja kuoriutua kenties. Pää alhaalla ja köyryselkäisenä aina kun vilkaisen pesään. !

vielä, näin kun naaras puisteli itseään ja jätti pesän.
        Se on todellakin kuin peitto levittäytyneenä pesän päälle mahdollisimman leveälle. Pääkin välillä vedettynä sisään, kuin kilpikonnalla.
        Aattelepa omalle kohalles, jos pitäisi olla taivasalla, äsken hellettä 3o astetta, nyt viileässä sateessa, 10 astetta vain. Säätilan, tulevankin, näet oikeasta alareunasta pilvien kohdalta napauttamalla.

• seurannut
        -- kirjoitti:

vielä, näin kun naaras puisteli itseään ja jätti pesän.
        Se on todellakin kuin peitto levittäytyneenä pesän päälle mahdollisimman leveälle. Pääkin välillä vedettynä sisään, kuin kilpikonnalla.
        Aattelepa omalle kohalles, jos pitäisi olla taivasalla, äsken hellettä 3o astetta, nyt viileässä sateessa, 10 astetta vain. Säätilan, tulevankin, näet oikeasta alareunasta pilvien kohdalta napauttamalla.

Luulen silti että on jokin häirinnyt koko päivän sitä jotenkin....välillä valppaana pään kääntyillessä kokoajan ja välillä vetää ns. maihin pään piiloon ja matalalle.

• --
        seurannut kirjoitti:

Luulen silti että on jokin häirinnyt koko päivän sitä jotenkin....välillä valppaana pään kääntyillessä kokoajan ja välillä vetää ns. maihin pään piiloon ja matalalle.

enää yhtä lättynä, pääkin näyttää olevan jo korkealla. Sieltä kotkan katsein tarkkailee valtakuntaansa. Sääksen nimi tarkoittaakin useissa kielissä kalakotkaa.
        Vähän ehkä on kosteata, ei sada ainakaan nyt.
        Huomiselle sinne luvataan tosi viileää, alle 10 astetta.

• mitehä kauan se hautoo tota munaansa, nii miehä en oo nähny ku yhden munan, kerran kun se nousi seisomaan hetkeksi. Aina ku käyn kattoo, se on vaa hautomassa, välil kääntyny toiseen suuntaan.

• 16½

noin 37 vrk, taitaa olla vielä pari viikkoa jäljellä.
        Kyllä siellä kolme munaa on, luulisi olevan ikävää puuhaa maata munien päällä viikkokausia.
        Isäntä toki välillä tuuraa, että rouva pääsee "jaloittelemaan".

• 16½ kirjoitti:

noin 37 vrk, taitaa olla vielä pari viikkoa jäljellä.
        Kyllä siellä kolme munaa on, luulisi olevan ikävää puuhaa maata munien päällä viikkokausia.
        Isäntä toki välillä tuuraa, että rouva pääsee "jaloittelemaan".

taustalla auki nyt ja seuraan sitä välillä, äsken nousi seisomaan ja näinki kaksi, ovat niin pesänvärisiä ja hiukan montussa, aavistelin siellä viel olevan kolmannenki munan.

Olis tosiaan pitkäveteistä puuhaa, hautoa päivästä toiseen, on se vaan hyvä, että meidän vauvat kasvaa masussa ja kulkee kokoajan mukana:)))

• 16½
        sasus kirjoitti:

taustalla auki nyt ja seuraan sitä välillä, äsken nousi seisomaan ja näinki kaksi, ovat niin pesänvärisiä ja hiukan montussa, aavistelin siellä viel olevan kolmannenki munan.

Olis tosiaan pitkäveteistä puuhaa, hautoa päivästä toiseen, on se vaan hyvä, että meidän vauvat kasvaa masussa ja kulkee kokoajan mukana:)))

sama homma, eihän me sentään joka vuosi :)
        Kiva nähdä poikaset, kun ne viimein kuoriutuvat, odotellaan.

• epätietoinen !

Pitääkö tästä suorittaa joku maksu kun tätä katselee ??

• RIMMIR

Eiköhän ne kamerat ole asetettu sinne EU-tukien avulla.

• epätietoinen !
        RIMMIR kirjoitti:

Eiköhän ne kamerat ole asetettu sinne EU-tukien avulla.

Klikkasin sitä videokamera kohtaa ja siinä puhuttiin jotain 28,00 € MAKSUSTA....SIKSI KYSYIN.

• 25
        epätietoinen ! kirjoitti:

Klikkasin sitä videokamera kohtaa ja siinä puhuttiin jotain 28,00 € MAKSUSTA....SIKSI KYSYIN.

Siinähän on esimerkki Live-videosta, suorasta, kokoajan liikkuvasta kuvasta, ja vielä äänestäkin. Ei tätä meidän näkemää tarvi maksaa. Eihän maksamatta edes pääse tirkistämäänkään.

• epätietoinen !
        25 kirjoitti:

Siinähän on esimerkki Live-videosta, suorasta, kokoajan liikkuvasta kuvasta, ja vielä äänestäkin. Ei tätä meidän näkemää tarvi maksaa. Eihän maksamatta edes pääse tirkistämäänkään.

No hyvä sitten ..mä jo "peljästysin"

• 25
        epätietoinen ! kirjoitti:

No hyvä sitten ..mä jo "peljästysin"

Älä peljästy, minä seurasin pesän tapahtumia viime kesän, samoin kuin ihmisiä lähes 100 maasta, eikä ole tullut laskua. Kuinkahan monessa maassa nyt sitä tiiraillaan? :))

• 16½

huomattavasti eloisampi kuin alkuaikoina sitä seuratessani.
      Kääntelee päätään jatkuvasti, tarkkailee ympäristöä, pelkääköhän se jonkin vaaran uhkaavan.
      Vai onko normaalia käytöstä kuoriutumisen hiljakseen lähestyessä. Välillä kurkkii haaroihinsa aivan kuin jotain
      sielläkin tapahtuisi.

• seilaan

kun vilasin juuri pesälle. Sinne laskeutui toinen vanhemmista, valtavat siivet levällään. Sitten pariskunta tarkkaan katseli hetken munia, tosiaan, silmä kovana.
      Pian nousi toinen lentoon, lie kumpi vai kampi?

• dfdfzc

kovin on sumuinen peräti syksyn sävyinen maisema pesäkololla .Kumpiko siellä tällä erää on lämmitämssä
        munia eloon ?

• @-@

Munat pian jäässä pesässä. Hailuodossa näyttää olevan 5 astetta, ja sen sanotaan tuntuvan vain 1 asteelta. Muutenkin maisema on kuin aamuhallan aikaan syksyllä. Tympääntyneeltä vaikuttaa hautojain koko hommaan.

• RIMMIR

viikko sitten läähättivät kuumuuttaan ja nyt käpristelevät kylmyydessä nämä hautoja pariskunta. Toivottavasti meri on sulanut että saavat kalaa nuo muut petolinnut ettivät tule pesälle häiriköimään.

• 16½

tuo kököttäminen, äsken hautoja tutki munia tarkkaan ja sitten istahti taas päälle.
        Ihan kuin olisi koputellut, että ollaanko kohta valmiita kuoriutumaan.

• --
        16½ kirjoitti:

tuo kököttäminen, äsken hautoja tutki munia tarkkaan ja sitten istahti taas päälle.
        Ihan kuin olisi koputellut, että ollaanko kohta valmiita kuoriutumaan.

Tarkkaan ne tosiaan tarkastelevat munia, liekö mielessä, ovatko tallessa. Kolea on maisema nytkin, ei oikein uskoisi kesän koittavan. Latuskana hautoo hautoja.

• utelias seuraaja
        -- kirjoitti:

Tarkkaan ne tosiaan tarkastelevat munia, liekö mielessä, ovatko tallessa. Kolea on maisema nytkin, ei oikein uskoisi kesän koittavan. Latuskana hautoo hautoja.

Huomasin et pariskunta on vähän sisustanut kotiaan jollain ruskealla pehmusteella.....

• Heikunkeikku

Huomasin et pariskunta on vähän sisustanut kotiaan jollain ruskealla pehmusteella.....

Naiset tahtovat vaihtelua huonekalujen eripaikkoihin tälläämisillä ja verhojen vaihteluilla.
        On ilmeistä, että pariskunnan naispuolinen jäsen on tahtonut kotiinsa hieman uutta värivivahdetta.
        Eikä ihme, munien päällä kököttäminen on työlästä puuhaa ja pikku vaihtelu antaa uutta inspistä kököttämiselle.

Eräänä iltana, huomasiko kukaan, isä-sääksi istui taustalla olevan puun latvassa. Sieltä oli suora näköyhteys pesään. Aivan oivallinen vartioimispaikka.

Eiköhän ne lapsukaisetkin pian kuoriudu. Niitä on mukava seurata. Kasvavatkin niin nopiaan, että rytinä käy.

• ratki-riemuisa
        Heikunkeikku kirjoitti:

Naiset tahtovat vaihtelua huonekalujen eripaikkoihin tälläämisillä ja verhojen vaihteluilla.
        On ilmeistä, että pariskunnan naispuolinen jäsen on tahtonut kotiinsa hieman uutta värivivahdetta.
        Eikä ihme, munien päällä kököttäminen on työlästä puuhaa ja pikku vaihtelu antaa uutta inspistä kököttämiselle.

Eräänä iltana, huomasiko kukaan, isä-sääksi istui taustalla olevan puun latvassa. Sieltä oli suora näköyhteys pesään. Aivan oivallinen vartioimispaikka.

Eiköhän ne lapsukaisetkin pian kuoriudu. Niitä on mukava seurata. Kasvavatkin niin nopiaan, että rytinä käy.

Sadepisarahelmiä on taas hautojan viitta täynnänsä. Onneksi lämpötila ei ole enää 0 asteen tienoilla. Jospa jo viikon kuluttua alkavat vauvat kuoriutua. Oi, sitä riemua, mikä sitten vallitseekaan.

• kätilö paikalle ;)
        ratki-riemuisa kirjoitti:

Sadepisarahelmiä on taas hautojan viitta täynnänsä. Onneksi lämpötila ei ole enää 0 asteen tienoilla. Jospa jo viikon kuluttua alkavat vauvat kuoriutua. Oi, sitä riemua, mikä sitten vallitseekaan.

aattelin minäkin, että vajaa viikko enää ja sitten alkaa poikaset kuoriutumaan, mukavaa.
        Toivotaan vaan, että kaikki sujuu hyvin.

• kärttty
        kätilö paikalle ;) kirjoitti:

aattelin minäkin, että vajaa viikko enää ja sitten alkaa poikaset kuoriutumaan, mukavaa.
        Toivotaan vaan, että kaikki sujuu hyvin.

Sitten onkin enemmän vipinää. Nyt pesä on aika pitkästyttävää katseltavaa, ja pitkästyneeltä näyttää hautojakin. Näyttää vähän kärtyisältäkin.

• RIMMIR

eikä kaveria ala kuulumaan, mikähän siellä on nyt hätänä? Varmaankin oli kramppi jalassa. Ei siellä kyllä käy ketään kylässäkään kertomassa kuulumisia.

• Ammattina filmaus

Olisikohan tullut joku vika filmiin kun täytetyn linnun pää ei pyörinytkään edestakaisin :)

• nipsnapsnups

Ihanhan tuo vilkkaasti pyörii, kuin aina ennenkin.

Viileässä nyt toisaalta kellään mikään kovin nopsaan tapahdu.

• Ammattina filmaus
        nipsnapsnups kirjoitti:

Ihanhan tuo vilkkaasti pyörii, kuin aina ennenkin.

Viileässä nyt toisaalta kellään mikään kovin nopsaan tapahdu.

No oks poks en jaksa seurata. Sama filmi kun viime vuonna.

• Ammattina filmaus kirjoitti:

No oks poks en jaksa seurata. Sama filmi kun viime vuonna.

Sääksi vaan pesii ja pesii. Saako se mitään aikaan vai onko niinkuin Turhapuron Uuno jolla on suuret luulot ja mitättömät taidot. Koettakaa nyt pistää jotain kliffaa! Muuten se sääksi ristitään Uunoksi, tuhkamunaksi ja tyhjänpuhujaksi. Sellaista ei kannata täällä viljellä viikkokaupalla vaan keksiä jotain uutta...jos on rahkeita mistä riittää.

• munat-on
        firefox58 kirjoitti:

Sääksi vaan pesii ja pesii. Saako se mitään aikaan vai onko niinkuin Turhapuron Uuno jolla on suuret luulot ja mitättömät taidot. Koettakaa nyt pistää jotain kliffaa! Muuten se sääksi ristitään Uunoksi, tuhkamunaksi ja tyhjänpuhujaksi. Sellaista ei kannata täällä viljellä viikkokaupalla vaan keksiä jotain uutta...jos on rahkeita mistä riittää.

Haittaako sääksen munat sinua jollain lailla? Hiertääkö ne jossain paikassa?

• munat-on kirjoitti:

Haittaako sääksen munat sinua jollain lailla? Hiertääkö ne jossain paikassa?

Ei muualla hierrä mikään. Olen erittäin luontoystävällinen henkilö vaikka kärpäsiä tapankin, jotenkin vain tuntuu, että mikä on teidän POINTTI niinkuin tämän palstan mielekkyyden kannalta ?

Onko ne Sääksen munat vai joku muu ehkä syvempi ajatus?

• RIMMIR
        firefox58 kirjoitti:

itseään niin 3 vuorokauden kuluttua siellä esikoisen pitäisi jo koputella reikä kuoreen ja nykäistä hautovaa niistä vatsavilloista.

• firefox58 kirjoitti:

Ei muualla hierrä mikään. Olen erittäin luontoystävällinen henkilö vaikka kärpäsiä tapankin, jotenkin vain tuntuu, että mikä on teidän POINTTI niinkuin tämän palstan mielekkyyden kannalta ?

Teidän ei tarvitse vaivautua. Menin syöttiin, mutta kaikella kunnioituksella, jos noin häiritsette Sääksiparkoja, tulee sukupuutto, joten antakaa jo olla:))

• munat-on
        firefox58 kirjoitti:

Kukin ottaa osaa siihen, mikä kiinnostaa. Minua ei aikakaan Hävetä, että tämä kiinnostaa.

• munat-on kirjoitti:

Kukin ottaa osaa siihen, mikä kiinnostaa. Minua ei aikakaan Hävetä, että tämä kiinnostaa.

Kysymys on siitä mikä on kenenkin anti palstalle. Voi se olla muukin kuin Sääksen munat. Ehdotus: Pitäkää tauko ja silmäilkää tarkasti, kertokaa sitten kuukauden päästä mikä on meininki pesällä vai onko se hylätty liian häirinnän ja elektroniikan kustannuksella. Antakaa linnuille pesimärauha, ne ovat luontokappaleita kuten mekin !

• munat-on
        firefox58 kirjoitti:

Kysymys on siitä mikä on kenenkin anti palstalle. Voi se olla muukin kuin Sääksen munat. Ehdotus: Pitäkää tauko ja silmäilkää tarkasti, kertokaa sitten kuukauden päästä mikä on meininki pesällä vai onko se hylätty liian häirinnän ja elektroniikan kustannuksella. Antakaa linnuille pesimärauha, ne ovat luontokappaleita kuten mekin !

Sama kamerahan siellä on kuin jo vuosia. Eikä se hoksaa, että meitä tuijottaa sitä silmäpareja sadasta maasta. :))
        Näähän taijat ällyyttää mua. ;)

• utelis seuraaja
        RIMMIR kirjoitti:

itseään niin 3 vuorokauden kuluttua siellä esikoisen pitäisi jo koputella reikä kuoreen ja nykäistä hautovaa niistä vatsavilloista.

Sitä odotan innolla...ei kai vaan palsta siitä häiriinny......

• RIMMIR
        firefox58 kirjoitti:

lintuset sinne pesäänsä kuule kun me napsuttelemme hiirellä . Eikä varmasti isosti täällä näytön takana huudella:) Minä ainakin olen aivan mykkänä. ...

• munat-on kirjoitti:

Sama kamerahan siellä on kuin jo vuosia. Eikä se hoksaa, että meitä tuijottaa sitä silmäpareja sadasta maasta. :))
        Näähän taijat ällyyttää mua. ;)

Voin vedota kansainväliseen luonnonsuojeluyhditykseen Sääksien pesinnän häiriköinnistä ja kaikki tekonne ovat täällä tallella. Varmasti eivät tykkää ja kun ne munatkaan eivät kuoriutuneet, siis ovat häiriintyneet teidän jatkuvasta uteliaisuudesta. Mitä sanoisit jos omaa pesääsi koko ajan tarkkailtaisiin?

• tulipakettu
        firefox58 kirjoitti:

Voin vedota kansainväliseen luonnonsuojeluyhditykseen Sääksien pesinnän häiriköinnistä ja kaikki tekonne ovat täällä tallella. Varmasti eivät tykkää ja kun ne munatkaan eivät kuoriutuneet, siis ovat häiriintyneet teidän jatkuvasta uteliaisuudesta. Mitä sanoisit jos omaa pesääsi koko ajan tarkkailtaisiin?

OHOH --nyt kyllä menee yli hilseen ns. minulla ainakin.

• munat-on
        firefox58 kirjoitti:

Tai varsinkin perääni. :))
        Siitä voisin kyllä kimpaantua, ja näyttää närhen munat.
        Äläkähän hättiin huoli, kyllä ne munat kypsyy, ihan varmaan jo tällä viikolla, kun vaan jaksamme niitä tuijottaa, silmät kovina.

• RIMMIR
        firefox58 kirjoitti:

Pesääni tarkkailee gynekologini... säännöllisesti. Muttä nuo filmitähti linnut, ne kuule haluavat esittää pääosaa, muutenhan ne eivät olisi tulleet takaisin sinne samaan koloon,vaan olisivat rakentaneet sen kotonsa toisen puun latvaan.

• tulipakettu kirjoitti:

OHOH --nyt kyllä menee yli hilseen ns. minulla ainakin.

Eikö löydy empatiaa ja sitä puolen metrin reviiriä jokakaikille elollisille suodaan. Sanoisin itsekästä itsensä esille tuomista ja pätemisen tarvetta. Sääksi-parat, minä maalaistyttönä ja luontoihmisenä antaisin olla.

Kerronpa teille tarinan joka on tosi joka sanaltaan. Oli kaatunut puu kotimetsän läheisyydessä ja siellä linnun pesä, ihme ja kumma. No Minähän sen löysin ja sinne kätemi sorkin vaikkei olisi saanut mennä lähellekään.
        Jokin kumma veti puoleensa ja menin niitä poikasia koskettelemaan. Yksi putosi pesästä. Miten kävi muiden, se jäi ikuiseksi arvoitukseksi mutta myös opetukseksi. Anna rauha luontokappaleille ja ne tekevät sinulle saman.

• utelis seuraaja kirjoitti:

Sitä odotan innolla...ei kai vaan palsta siitä häiriinny......

mutta typeryksiä riittää joka mutkaan, siis tännekin, welcome to the party!

• tulipakettu
        firefox58 kirjoitti:

Eikö löydy empatiaa ja sitä puolen metrin reviiriä jokakaikille elollisille suodaan. Sanoisin itsekästä itsensä esille tuomista ja pätemisen tarvetta. Sääksi-parat, minä maalaistyttönä ja luontoihmisenä antaisin olla.

Kerronpa teille tarinan joka on tosi joka sanaltaan. Oli kaatunut puu kotimetsän läheisyydessä ja siellä linnun pesä, ihme ja kumma. No Minähän sen löysin ja sinne kätemi sorkin vaikkei olisi saanut mennä lähellekään.
        Jokin kumma veti puoleensa ja menin niitä poikasia koskettelemaan. Yksi putosi pesästä. Miten kävi muiden, se jäi ikuiseksi arvoitukseksi mutta myös opetukseksi. Anna rauha luontokappaleille ja ne tekevät sinulle saman.

Miten niin..."kaikki tekonne ovat täällä tallella"..jos me seuraamme tätä sääksikameraa niin miten se vaikuttaa itse lintuhin tai niiden muniin ...kysyn vaan.

• RIMMIR
        firefox58 kirjoitti:

mutta typeryksiä riittää joka mutkaan, siis tännekin, welcome to the party!

vuoronvaihdos, nyt siellä hautoo se jolla on rengas jalassa. Täällä kuule ollaan tarkkana kuin porkkana!

• ://
        RIMMIR kirjoitti:

vuoronvaihdos, nyt siellä hautoo se jolla on rengas jalassa. Täällä kuule ollaan tarkkana kuin porkkana!

olevan, sillä on tummempi pomppa, ja se on muutenkin isompi junttura. Lieköhän äiti nuorikin, koska wikipekan mukaan rouva on painavampi herraa. Tuolla ei ainakaan ole.
        Juloman kylömää siellä on. ://

• :// kirjoitti:

olevan, sillä on tummempi pomppa, ja se on muutenkin isompi junttura. Lieköhän äiti nuorikin, koska wikipekan mukaan rouva on painavampi herraa. Tuolla ei ainakaan ole.
        Juloman kylömää siellä on. ://

Antaahan taas olla viikko ja katsotaan ovatko kynineet toisensa.

• 7879
        tulipakettu kirjoitti:

Miten niin..."kaikki tekonne ovat täällä tallella"..jos me seuraamme tätä sääksikameraa niin miten se vaikuttaa itse lintuhin tai niiden muniin ...kysyn vaan.

on sen verran ärhäkkäällä päällä, että tietenkin se on taas kännissä!
        Ei taida repukka oikeasti käsittää, että seuraamme webbikameraa.

FIREFOX on itsekäs, narsistinen ääliö...eikä sillä ole kavereita!

• 7879 kirjoitti:

on sen verran ärhäkkäällä päällä, että tietenkin se on taas kännissä!
        Ei taida repukka oikeasti käsittää, että seuraamme webbikameraa.

FIREFOX on itsekäs, narsistinen ääliö...eikä sillä ole kavereita!

Narsistia minusta ei saa muovattua millään. Ebkä sattumoisin ole kännissäkään, on muuta tekemistä joka pitää saada keskiviikoksi valmiiksi. Sitten tulen taas viihdyttämään ja kiihdyttämään...:)))

• seilaan

Jokohan ensimmäisestä munasta kuuluu ratinaa, tai mitä sieltä sitten kuuluneekaan? Katselin hetkisen pesää, ja emo nousi ja ihmetteli haaruksiaan jo useamman kerran?
      Jotenkin on hermostuneen näköinen, josko ensimmän on syntymässä. Allakan mukaanhan alkaa jo olla laskettu aika. :)

• kiva seurata

touhuaa niiden tulokkaiden kanssa ei saa selvää vielä joko siellä ensimmäinen olisi kuoriutunut.

• RIMMIR
        kiva seurata kirjoitti:

touhuaa niiden tulokkaiden kanssa ei saa selvää vielä joko siellä ensimmäinen olisi kuoriutunut.

siipeään erillätavalla suojanakin, kyllä siellä varmaan on joku kutittelemassa vatsan pohjaa...

• ----
        RIMMIR kirjoitti:

siipeään erillätavalla suojanakin, kyllä siellä varmaan on joku kutittelemassa vatsan pohjaa...

sanoa, että kyllä siellä nyt varmaankin tuntuu jo jotain tärinää, kun on niin erilaista käytös.
        Ajattelinkin ihan huvikseni hankkia suoran liveyhteyden, ymmärtääkseni se on myös äänellä varustettu.
        Nythän siellä alkaa jänskät olot, kunhan lapsukaiset kuoriutuvat.

• RIMMIR
        kiva seurata kirjoitti:

kumpikin... Oliko peräti kaksi poikasista kuoriutunut?

• 16½

poikanen kuoritui eilen illalla, ihan aikataulun mukaaan, onnea heille!

• seilaan

tosiaankin kuoriutunut eilen illalla, klo. 20,52, kertoo pesäuutiset.
        Pitäisiköhän sytyttää sikari ja nostaa pikari?

• 16½
        seilaan kirjoitti:

tosiaankin kuoriutunut eilen illalla, klo. 20,52, kertoo pesäuutiset.
        Pitäisiköhän sytyttää sikari ja nostaa pikari?

mutta voin minä puolukkamehua juoda, kippis ja hyvää tulevaisuutta pienokaiselle.

• seilaan
        16½ kirjoitti:

mutta voin minä puolukkamehua juoda, kippis ja hyvää tulevaisuutta pienokaiselle.

minäkään, en ole koskaan polttanut. Ja kilistänkin pelkällä vedellä, kunhan innostuin, kun poikanen on ilmoille puikahtanut. Toivotaan menestyksekästä elämää! :))

• Hieno homma
        seilaan kirjoitti:

minäkään, en ole koskaan polttanut. Ja kilistänkin pelkällä vedellä, kunhan innostuin, kun poikanen on ilmoille puikahtanut. Toivotaan menestyksekästä elämää! :))

ei vielä kerro mutta nyt siellä on kaksi poikasta. Toinen toi ison kalan ja oli ruokahetki pesällä, oli tarkkaa ja täsmällistä jakoa poikasille.

• utelias seuraaja
        Hieno homma kirjoitti:

ei vielä kerro mutta nyt siellä on kaksi poikasta. Toinen toi ison kalan ja oli ruokahetki pesällä, oli tarkkaa ja täsmällistä jakoa poikasille.

Kumma kun minun pesäuutiseni ei kerro muuta kuin kolmas muna..jne. Ei mitään kuoriutumisesta.

• -------

Kumma kun minun pesäuutiseni ei kerro muuta kuin kolmas muna..jne. Ei mitään kuoriutumisesta.

näky, juuri kun katsoin pesälle. Toinen vanhemmista oli laskeutunut juuri, valtavat siivet täyttivät koko ruudun. Sitten pariskunta tarkasti pesänpahnueen. Yksi muna on vielä minun nähdäkseni kuoriutumatta.

Toinen, emo ilmeisesti, nousi sitten lentoon, kaipa nappaamaan itselleen vähän iltapalaa.

• @@
        ------- kirjoitti:

näky, juuri kun katsoin pesälle. Toinen vanhemmista oli laskeutunut juuri, valtavat siivet täyttivät koko ruudun. Sitten pariskunta tarkasti pesänpahnueen. Yksi muna on vielä minun nähdäkseni kuoriutumatta.

Toinen, emo ilmeisesti, nousi sitten lentoon, kaipa nappaamaan itselleen vähän iltapalaa.

teerevien kaulojen jatkeena kerjää ruokaa vanhemmiltaan. Kamalaa, vastasyntyneen pitää syödä sushia.
        Mutta, eipä taitaisi tissi kelvata.
        Vielä jos kolmas syntyy, niin voi vain sanoa, luonto on ihmeellistä, ilman sarvia ja hampaita.
        Raikkaissa tuulissa ja avarassa taivaankaikkeudessa.

• Heikunkeikku

Voi hyvänen aika, kun poikaset ovat pieniä. Kolme pientä päätä.:)
      Äitee tai isäkö se on, seisoo sopivasti pesän reunalla.
      Kiva katsoa.

• GloriaJoy

kuoriutui kolmas ja emo syöttelee onnllisen tohkeissaan ;-) Isukki onkin nyt useammin pesällä ruokaa tuomas ja vahtinakin, nyt kun viellä mahtuu, sillä poikaset kasvavat vauhdilla. Onneklsi syntyivät näin yhtäaikaisesti, ei ehkä käy viimevuoden vipaa, jossa pesän levittelytohinoissa kuopuksen (?) polvi meni sijoiltain ja koitui lopulta raajarikosta ojanpohjalle ja sai sit eutanasian.

• Heikunkeikku
        GloriaJoy kirjoitti:

kuoriutui kolmas ja emo syöttelee onnllisen tohkeissaan ;-) Isukki onkin nyt useammin pesällä ruokaa tuomas ja vahtinakin, nyt kun viellä mahtuu, sillä poikaset kasvavat vauhdilla. Onneklsi syntyivät näin yhtäaikaisesti, ei ehkä käy viimevuoden vipaa, jossa pesän levittelytohinoissa kuopuksen (?) polvi meni sijoiltain ja koitui lopulta raajarikosta ojanpohjalle ja sai sit eutanasian.

Se olikin sydäntä vihlaisevaa, kun viime kesän poikasen jalka loukkaantui. Ihan tuli surku. :(

Nyt on mukavempi mennä vilkasemaan pesää, kun poikaset ovat syntyneet. Tulee enemmän tilanteita, että jotakin tapahtuu. Hautomisvaihetta ei kovin pitkään jaksa kattella, tuloo tylsä olo :)

Ihme juttu, kun poikaset kasvavat Ni-in nopeaan. Yks, noh tai kaks hurahdusta, niin ovat jo teinityttösiä tai poikia.

• GloriaJoy
        Heikunkeikku kirjoitti:

Se olikin sydäntä vihlaisevaa, kun viime kesän poikasen jalka loukkaantui. Ihan tuli surku. :(

Nyt on mukavempi mennä vilkasemaan pesää, kun poikaset ovat syntyneet. Tulee enemmän tilanteita, että jotakin tapahtuu. Hautomisvaihetta ei kovin pitkään jaksa kattella, tuloo tylsä olo :)

Ihme juttu, kun poikaset kasvavat Ni-in nopeaan. Yks, noh tai kaks hurahdusta, niin ovat jo teinityttösiä tai poikia.

vanhin oli melkoisen koppava ja isottelikin pienemmilleen, kaksi poikasista eli se loukkaantunut ja äidillinen, lämmittivät toisiaan lähes siamilaisittain, mutta onneksi siipien alle ilmaa saanti sai lentohurman päällimmäiseksi :-)

.. kunhan nyt vältyttäisiin niiltä ahneenilkeiltä isoilta kotkilta joiden pesiminen ja munat ovat kait tänä vuonna paremmalla tolalla kuin viimevuoden yllätyskylmässä, joka karsi valtavat määrät eri lintulajien munien ja poikastenkin elinkelpoisuudesta.

• viivi-amald.

tänäänkin yli puolentunnin ajan kumpikin vanhempi pesällä siinä ruokittiin poikaset ja siivottiin pesää.

Oli jännä seurata siivousta, yksi iso oksa sai pudota kokonaan pois pesästä ja toinen iso oksa törrötti pystyssä ennen kuin se löysi omaan paikkansa, ovelia ovat mokomat linnut siinäkin asiassa et tehtiin vikkosiivous pesälle.

• RIMMIR

kolmas pieni palleroinen?? Näkyy vain kaksi untuvikkoa kurkottelevan kaulaansa aterialla.

• seilaan

Kaksi pikkupäätä olen minäkin enimmillään nähnyt. Nyt, kun aikani katselin, tajusin lukea pesäuutiset.
        Siellä kerrotaan, että kolmas poikanen on kadonnut 14.6 klo. 18.05 jälkeen. :((

• utelias seuraaja
        seilaan kirjoitti:

Kaksi pikkupäätä olen minäkin enimmillään nähnyt. Nyt, kun aikani katselin, tajusin lukea pesäuutiset.
        Siellä kerrotaan, että kolmas poikanen on kadonnut 14.6 klo. 18.05 jälkeen. :((

Voi surku...eikö kukaan edes nähnyt et kuinka se hävisi ?

• Heikunkeikku

Äitee-sääksi äsken kökötti pesän reunalla ja katteli ympärilleen sen näkösenä, että suorastaan olin Varma, että oottelee murkinaa lapsille. Nää lapset kurkottelivat päät ylähäällä. Ja sitten sain vastauksen arveluuni.
      Eiköhän isä-sääksi pätkähtänyt toiselle laidalle pesää. Sillä oli mojova kala kourassa. Sitte tää äitee ryntäs iskän luo ja otti kouraansa kalan ja siirsi sen poikasten viereen. Elikkä nyt, tällä hetkellä on menossa syöttämisrituaali.

• kun tuntuu olevan epäonnen pesä. Se kolmas poikanen on kadonnut jonnekkin. Katosi jo syntymänsä seuraavana päivänä. En tiedä onko siitä jo täälkin kerrottu.

• Heikunkeikku
        Nittaminax kirjoitti:

kun tuntuu olevan epäonnen pesä. Se kolmas poikanen on kadonnut jonnekkin. Katosi jo syntymänsä seuraavana päivänä. En tiedä onko siitä jo täälkin kerrottu.

Joo, kauhuissani yritin tiirailla kolmatta päätä pesässä ja yritin itselleni sanoa, että se nyt vaan on muiden takana. Muutamia kertoja kattelin näitä sulolapsia ja aina oli vain kaksi päätä näkyvissä. Rupes takaraivos nykimään siihen malliin, että olin pakotettu hyväksymään, ettei sielä kertakaikkisesti enää ole, kuin kaks poikasta :(
        Asia varmistui pesäuutisissa.
        Jospa se raukka olis pikkuruisena pudonnut noitten pesätikkujen väliin, syvemmälle "kuoppaan". Tai taitaa se pesän pohja olla "koloton". Kuhan tuumiskelin. Kuitenkin surku-juttu :(

• |||||||||||||||||<

• |||||||||||||||||< kirjoitti:

mutta kertaushan on opintojen äiti.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9032816/44575260

Huomasin asian vasta kun lähetin oman viestin, mutta niinku sanoit kertaus on opintojen äiti. Tässä jaksanut kaikkia vastauksia avaamaan.

• ||||||||||||||||||||
        Nittaminax kirjoitti:

Huomasin asian vasta kun lähetin oman viestin, mutta niinku sanoit kertaus on opintojen äiti. Tässä jaksanut kaikkia vastauksia avaamaan.

Mukava vain, että tänne kirjoitetaan muutakin kuin "aikuisten" marinaa.
        Ja jylhä paikka on tuo sääksenpesä.

• poo-pöö

paksuiksi pesässä.

• juhannustaikoja

kurkistin, kun en ole pitkiin aikoihin pesällä käynyt ;)
        Reippaasti kasvavat nämä kaksi kaveria.

• utelias seuraaja
        juhannustaikoja kirjoitti:

kurkistin, kun en ole pitkiin aikoihin pesällä käynyt ;)
        Reippaasti kasvavat nämä kaksi kaveria.

niin kasvavat ihan silmissä...hehehe

• utelias seuraaja

niin kasvavat ihan silmissä...hehehe

Mitä mitä ...mä en näe kun yhden pään enää siellä pesässä...vao onko niin piilossa...hui kauhistus sentään !!!

• seilaan

Mitä mitä ...mä en näe kun yhden pään enää siellä pesässä...vao onko niin piilossa...hui kauhistus sentään !!!

hjärttaslaagin, mutta kyllä siellä kaksi siilinpojalta näyttävää sisarusta onneksi on.
        Älytöntä vauhtia ovat kasvaneet, nöpsöt.

• renkastaja
        seilaan kirjoitti:

hjärttaslaagin, mutta kyllä siellä kaksi siilinpojalta näyttävää sisarusta onneksi on.
        Älytöntä vauhtia ovat kasvaneet, nöpsöt.

On varmaan myöskin helpottunut.
        Sehän tunnetusti rakastaa näitä meidän sääksiä!

• seilaan
        renkastaja kirjoitti:

On varmaan myöskin helpottunut.
        Sehän tunnetusti rakastaa näitä meidän sääksiä!

Ois varmaan tullut hällä suru puseroon. :))
        Isi ja äde ovat nostelleet pesän reunoja kasaamalla uusia oksia.
        Älyäisivät nuo poiskastorvelot pysyä pahnan pohjalla.
        Toki, pruikkaamassahan nekin käyvät tarpeensa reunalta.

Luonto on raakaa, kyllä me sen tiedämme, jokainen.
        Ei luonnossa päde ihmisen lait ja moraali.

• Hopia*

vaan justiinsa tultiin paikkaan jossa akkuja ladataan;
      palo käämit, linnun pönttö ryöstetty.
      Katto revitty pesäpöntöstä.
      Taisi mennä kisulin tarpeisiin. Kisuli on ilves minkä näin täällä männäviikolla..
      Luonto kulkee ihmistä vahvempana
      kulkekoon,
      ihmisen itkun merkitys on vähäinen....

• spykoloki1

Mutta varmaankin siihen löytyy taustaa?
        Kerro lisää.Uteliaisuus jäi?
        Karu kohtalo kerrottuna auttaa monesti muita!

• ..

lihovat pesässään. Siellä ei ole taittu paljon juhannusta juhlia.

• RIMMIR

nuo keskenkasvuiset yömyöhällä! Eikö siellä meressä oikein ole kalaa tänävuonna kun ruoanhakumatkat ovat niin pitkiä.

• utelias seuraaja

Siellä se äiskä valvoo terävänä ja pojat nukkuu..iskä huitelee jossain aina niin kauan ...
        Onkohan tässä jotain tuttua ..........

• utelias seuraaja kirjoitti:

Siellä se äiskä valvoo terävänä ja pojat nukkuu..iskä huitelee jossain aina niin kauan ...
        Onkohan tässä jotain tuttua ..........

Kyllä se koiras joskus saa kalan eteen tehdä lujasti töitä. Muinoin seurasimme erästäkin sääkseä joka tuli aina samasta suunnasta merelle kalaan ja lähti sitten saaliin saatuaan takaisin. Lopulta selvisi että se tuli yli tunnin lentomatkan takaa sitä evästä hakemaan, paluu raskaan saaliin kanssa kesti vielä kauemmin. Mutta kävi kun oli varman tuntuinen kalapaikka, vähän kuin me käymme auton kanssa jättimarketissa ostamassa sen saman leivän ja maitopurkin jonka saisimme viereisestä lähikaupastakin....

• RIMMIR
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kyllä se koiras joskus saa kalan eteen tehdä lujasti töitä. Muinoin seurasimme erästäkin sääkseä joka tuli aina samasta suunnasta merelle kalaan ja lähti sitten saaliin saatuaan takaisin. Lopulta selvisi että se tuli yli tunnin lentomatkan takaa sitä evästä hakemaan, paluu raskaan saaliin kanssa kesti vielä kauemmin. Mutta kävi kun oli varman tuntuinen kalapaikka, vähän kuin me käymme auton kanssa jättimarketissa ostamassa sen saman leivän ja maitopurkin jonka saisimme viereisestä lähikaupastakin....

pesänvartija raasukin olevan aivan kuitti, melkein seisalleen nukahtaa.

• kuka vaan

No onhan se tämäkin, jos ei mitään muuta. Saahan tästäkin keskustelun aikaiseksi. Vähissä on aiheet...

• at

Aihe on nolla ja paljon kirjoituksia, kuka mahtaa olla nolla.

• pätkätkö

pollottavat pesän pohjalla.

Kuun lopussa pitäisi niidenkin ottaa siivet alleen.

• utelias seuraaja

Mietin juuri eilen että kumpaako sukupuolta ovat...tulin siihen tulokseen et toinen on selvästi isompi ..on siis tässätapauksessa tyttö ja pienempi on poika. Saapi nähdä kun ne rengastetaan.

• Marja Puska

...poikastakin. Näkyvät toisinaan huonosti.

• seilaan

kertoo pesäuutiset.

• HTZA

miksi tämä rangaistus?
        :)

• seilaan

Porukka kuikuilee pesästä, ihan siihen malliin, kuin aavistaisivat, että on tulossa vieraita.

• Heikunkeikku

Sitä vaan, että se rengastus alakaa. Oli kiirus tulla kotiin kattomaan. Vielä ei ole tehty mitään, mutta, mutta...
      Tää nyt vaan kaikille muistutukseksi, Jos joku haluaa kattella :)

• seurailija*

Siellä se on rengastaja pesällä. Harmillisesti vaan kameran edessä.

• Heikunkeikku
        seurailija* kirjoitti:

Siellä se on rengastaja pesällä. Harmillisesti vaan kameran edessä.

Olipas mukava kattella. Saivat Tooooosi hienoja valokuvia. Toinen poikasista makas viilipyttymäisesti paikallaan, mutta tämä toinen olikin sitten synnynnäinen valokuvamalli. Miten Hienosti levitteli siipiään, kuin esitelläkseen kaunista viittaa. Silmä katsoivat tiviisti kameraa. Molemmat miehet saivat hienoja kuvia.

Muistin varttia vaille 19, että rengastus tapahtuu ja huh-huh, miten kiirus tuli kattomaan. Tarkotus oli kotimatkalla käydä kaupassa, mutta tämä rengastus muutti suunnitelmia ja viuhahdin kotia.
        Olisin hyvin ehtinyt kauppaan, koska lintuja tultiin rengastamaan vasta 3 min. vaille 20.

Tässä on nyt sitten semmonen hommeli, että meikäläinen lähtee kauppaan.

• seurailija*
        Heikunkeikku kirjoitti:

Olipas mukava kattella. Saivat Tooooosi hienoja valokuvia. Toinen poikasista makas viilipyttymäisesti paikallaan, mutta tämä toinen olikin sitten synnynnäinen valokuvamalli. Miten Hienosti levitteli siipiään, kuin esitelläkseen kaunista viittaa. Silmä katsoivat tiviisti kameraa. Molemmat miehet saivat hienoja kuvia.

Muistin varttia vaille 19, että rengastus tapahtuu ja huh-huh, miten kiirus tuli kattomaan. Tarkotus oli kotimatkalla käydä kaupassa, mutta tämä rengastus muutti suunnitelmia ja viuhahdin kotia.
        Olisin hyvin ehtinyt kauppaan, koska lintuja tultiin rengastamaan vasta 3 min. vaille 20.

Tässä on nyt sitten semmonen hommeli, että meikäläinen lähtee kauppaan.

Nyt on pojilla komeat nilkkarenkaat. Hienosti toinen vesseli esiintyi valokuvaajille, pisti oikein hymyilyttämään moinen poseeraus :) .
        Viime vuonna seurasin Viron merikotkanpoikien rengastusta. Toinen poika oli äksy pesään tunkeilijoille mutta rauhoittui heti kun rengastaja rauhallisesti peitti poikasen takillaan. Oli ihan rauhallisesti takin alla piilossa kun nilkkarengas asennettiin :).

• birdiewatch

Miksi ei toimi enää? Näkyykö muilla tai missä osoitteessa?

• seurailija*

Kadonnut on, sitä ihmettelin itsekin. Mulla oli kaksikin reittiä sinne mutta nyt menee molemmat jonnekin ihme suomi.net-sivulle joka ei näytä yhtään suomi-sivulta :).

• ?????????
        seurailija* kirjoitti:

Kadonnut on, sitä ihmettelin itsekin. Mulla oli kaksikin reittiä sinne mutta nyt menee molemmat jonnekin ihme suomi.net-sivulle joka ei näytä yhtään suomi-sivulta :).

Googlettaa, sääksikamera Haluoto, antaa ihmehuomautuksen, oranssin??????

• GloriaJoy

poistin omasta palkistani, Hailuodon muut kamerat menevät oikeaan osoitteeseen mutta tuo sääksi johonkin ihan muualle, olisikohan tilapäistä

• Heikunkeikku

No johan ovat keksineet oivallisen pesäpaikan. Kunpa osaisivat nauttia maiseman kattelusta, tuolta korkeudelta näköö vähä kauemmas, kuin kauas.

Tuli mieleen, että jos nämä poikaset Luulee, että pesäPuut ovat juuri tuollaisia. Eivät ymmärrä oikeista puista mitään, tuumivat niitä pikku pensaiksi. Jos nää poikaset aikanaan tekevät omat pesänsä samanlaisiin mastoihin ja sitten näiden poikaset jne.... niin kohta joka maston nokassa on pesä.

Hauska kuva. Jotenkin järkyttäväkin.

Taitaa olla aikamoisen kova tuuli sielä ylläällä.

• RIMMIR

pesänreunalla jotta pian vahingossa tipahtavat pesästä nuo tämänvuodet poikaset. Aika hassua, kun heti pesänvartijan lähdettyä, nämä kaksi alkoivat hyppeleen ja lehyttelemään siipiään. Varmaankin vartija kohta tulossa takaisin kun ne nyt niin kiltisti taas makoilevat, niinkuin ei mitään jännää koko aikana olisi tehtykään:)

• utelias seuraaja

Kyllä toinen poikasista kokoajan yrittää lentää...aukaisee siipensä ja on aivan reunalla.

• Heikunkeikku

Voi, miten säikähdin, kun yks poikasista oli pois. Luulin, että se on pudonnut pesästä.
      Huh-huh, onneksi se lensi takaisin. En tiennytkään, että lentävät jo noin "osaavasti". Tämä toinen poikanen lensi pesälle, törötti hetken ja taas lennähti pois. On se nyt niiiiiiiiiiin innoissaan. :)

• seilaan

syndrooma.

Eilen ollut poikasten ensilento, kertovat pesäuutiset

• utelias seuraaja

Nyt siellä pojat on niiiiiin väsähtäneitä ...mut äiti valvoo

• RIMMIR

Eivät kai vielä ole jättäneet hyvästejä Hailuodolle ja Suomelle? Vain kuivia keppejä törröttää pesällä eikä minkäänlaista elämää, ei edes sittisontiaista näy risukasassa!

• Heikunkeikku

Kyllä mää olin yhen sittisontiaisen näkevinäni, kun oikein silmillä tihrutin.
        Joka ilta lapsukaiset ovat lentoharjoituksissa. Nauttivat varmaan suunnattomasti ilmavirran kutkuttavasta tunteesta "siipikainaloissa".

Oottele vaan, niin kohta äiteesääksi huutelee lapsukaiset kotio. Ennen iltahämärää kaikki köllivät pesässä.:)

• Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

Kyllä mää olin yhen sittisontiaisen näkevinäni, kun oikein silmillä tihrutin.
        Joka ilta lapsukaiset ovat lentoharjoituksissa. Nauttivat varmaan suunnattomasti ilmavirran kutkuttavasta tunteesta "siipikainaloissa".

Oottele vaan, niin kohta äiteesääksi huutelee lapsukaiset kotio. Ennen iltahämärää kaikki köllivät pesässä.:)

No Höh. Sillä aikaa, kun naputtelin viestiä, niin poikaset olivat tulleet.
        Kyllä mä yhen simpsalapim-sanan huulten välistä päästin, että tulisivat pian. En voinut Aavistaa, että ne noudattivat toivettani NOIN nopiaa.:)

• utelias seuraaja
        Heikunkeikku kirjoitti:

No Höh. Sillä aikaa, kun naputtelin viestiä, niin poikaset olivat tulleet.
        Kyllä mä yhen simpsalapim-sanan huulten välistä päästin, että tulisivat pian. En voinut Aavistaa, että ne noudattivat toivettani NOIN nopiaa.:)

Kahtena päivänä olen katsonut niin pesä on ollut tyhjänä, onkohan siellä enää asukkeja.

• utelias seuraaja

Kahtena päivänä olen katsonut niin pesä on ollut tyhjänä, onkohan siellä enää asukkeja.

Haikealta tuntuu katsella kun silloin tällöin vaan enää siellä poikkeavat. Nytkin siellä yksi yksinänsä katselee.

• RIMMIR

Haikealta tuntuu katsella kun silloin tällöin vaan enää siellä poikkeavat. Nytkin siellä yksi yksinänsä katselee.

niiden jo muuttaneen, ei pitkään aikaan vilkaistessani pesän elämää, ole näkynyt muuta kuin oksan reuhkanoita. Sitten tuumilin että jos he olivat saaneet sijaiskodin jostakin. Pesäuutisetkin ovat olleet tyystin hiljaa poikasten elämästä.

• utelias seuraaja
        RIMMIR kirjoitti:

niiden jo muuttaneen, ei pitkään aikaan vilkaistessani pesän elämää, ole näkynyt muuta kuin oksan reuhkanoita. Sitten tuumilin että jos he olivat saaneet sijaiskodin jostakin. Pesäuutisetkin ovat olleet tyystin hiljaa poikasten elämästä.

Tänään huomasin että tuo toinen poikanen on kokopäivän melkein tuossa kyhjöttänyt....tai siis aina kun olen vilkaissut....ei kai ole luokkaantunut mitenkään...toivottavasti ei.

• RIMMIR

Tänään huomasin että tuo toinen poikanen on kokopäivän melkein tuossa kyhjöttänyt....tai siis aina kun olen vilkaissut....ei kai ole luokkaantunut mitenkään...toivottavasti ei.

nyt tarpeen antamaan lämpöään, koleaa alkaa olla myöhäiskesän iltana Hailuodossakin, näyttää vain 8 ja varmaan sadellutkin koko päivän. Nälkäkin varmaan teinillä, olis varmaan lämmin kanakeitto mieluinen :)

• kauas pois
        RIMMIR kirjoitti:

nyt tarpeen antamaan lämpöään, koleaa alkaa olla myöhäiskesän iltana Hailuodossakin, näyttää vain 8 ja varmaan sadellutkin koko päivän. Nälkäkin varmaan teinillä, olis varmaan lämmin kanakeitto mieluinen :)

Lähteneet jo etelän maille tuolta kalseesta suomaisemasta kaikki kynnelle kykenevät.

• liinu-untu
        kauas pois kirjoitti:

Lähteneet jo etelän maille tuolta kalseesta suomaisemasta kaikki kynnelle kykenevät.

Eiks oleki outo juttu, et me yli 50v, seurailemme lintujen pesintää ja ihmettelemme, miten emo ja isälintu pitävät huolta poikasistaan, kunnes ne ovat valmiit pois lähtemään? Mulle ainakin tulee omantunnon pistoksia, kun katselen, miten hyvin linnut pitävät huolta omistaan ja minä ihmisenä en ole kyennyt samankaltaiseen omistautumiseen omien jälkeläisteni kanssa. Mites te muut?

Ketjusta on poistettu 85 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3994
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2393
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2230
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1969
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1592
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1497
    Aihe