Pitäisikö viisivuotiaan osata sanoa s-kirjain ongelmitta?
Vai pitäisikö hakeutua puheterapiaan?
Kysymys on lapsipuolestani. Omalla biologisella lapsellani ei ole ollut puheen kanssa ongelmia, joten minulla ei ole kokemusta siitä, missä vaiheessa on haettava jelppiä pikkumiehelle.
5 vuotiaan S?
3
630
Vastaukset
- sshhh
Vaikea vastata, kun ei tiedä ongelman vaikeusastetta. Onko ongelmana pelkkä s-kirjain? Mitä mieltä neuvola oli 5-vuotistarkastuksessa. Usein pelkän S-kirjaimen korjaamiseen riittää koulussa harjoittelujakso erityisopettajan kanssa. Mutta, jos virhe vaikeuttaa lapsen puheen ymmärtämistä, puheterapeutin konsultaatiokäynti on hyväksi.
Vaikeamman virheen kohdalla nyt olisi hyvä vaihe puheopetukseen. - suhuässäkö
ei osannut sanoa kunnolla R-kirjantaina. Tästä on tosin jo aikaa, poika on jo yli 40-vuotias. Mutta jo silloin joko päiväkoti tai koulu, en muista kumpi, ohjasi pojan puheterapeutille. Se kyllä auttoi, poika oppi sanomaan kirjaimen ihan oikein. Tarkoitan tällä kirjoituksellani sitä, että jos jo silloin, yli 30 vuotta sitten ohjattiin esimerkiksi päiväkodista puheterapeutille, niin ei kai se huonontunut ole. Onko tämä lapsi päiväkodissa vai kotona? Jos kotona, niin silloin pitää itse hakeutua, osaisi sanoa kirjaimen oikein kun menee kouluun. Muuten toiset lapset kiusaavat!
- 16+1
työskennellessäni 5-vuotiasta ei vielä lähetetty puheterapeutille yhden äännevirheen takia. S- ja R-äänteet ovat vielä monella tuon ikäisenä hukassa. 6-vuotisneuvolassa olisin kirjoittanut lähetteen puheterapeutin arvioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059