Vuokran korottaminen

liisukki2

Hei!

Olen yrittänyt löytää vastausta vuokran korottamiseen, mutta en tiedä mistä palvelusta asiaa voi kysyä, jos ei ole jäsen tms... joten osaisiko täällä joku auttaa?

Vuokrasopimuksessa lukee: "Vuokran korotus; Tarkistusajankohta vuosittain 1.7. alkaen 2009."

Eli MITEN KÄYTÄNNÖSSÄ VOIN VUOKRAA KOROTTAA? Vuokra on ollut sama jo vuodesta 2002 lähtien ja muutenkin alakanttiin vedetty.

Suuri kiitos vastauksista!!

18

5701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokraanut asunon

      omat kustanukset siirät remottit yhtiövastikeen nousut vuokraan ja sillä siisti illmoittat kirjalisena esi mer 1.06,2010 vuora nousee 750 e eli 50 e kk

      • liisukki2

        Kiitos!

        Eli minulla on tuon vuokrasopimuksessa olevan lausekkeen turvin oikeus korottaa vuokraa itse katsomallani summalla? Eli korotus ei ole sidoksissa mihinkään? Tarvitseeko olla erilliset perustelut? Jos, niin miten tarkat?

        Jos tarkistusajankohdaksi on merkitty esim. 1.6., niin miten korottaminen ja siitä ilmoitus vuokralaisille käytännössä on hoidettava? Mistä kuukaudesta korotettu vuokra astuu voimaan?


      • vuokranantajana
        liisukki2 kirjoitti:

        Kiitos!

        Eli minulla on tuon vuokrasopimuksessa olevan lausekkeen turvin oikeus korottaa vuokraa itse katsomallani summalla? Eli korotus ei ole sidoksissa mihinkään? Tarvitseeko olla erilliset perustelut? Jos, niin miten tarkat?

        Jos tarkistusajankohdaksi on merkitty esim. 1.6., niin miten korottaminen ja siitä ilmoitus vuokralaisille käytännössä on hoidettava? Mistä kuukaudesta korotettu vuokra astuu voimaan?

        Korotus oltava kohtuullinen 50 e korotus on jo kohtuuton yhdellä kerralla.Korotusehdoista pitäisi olla sopparissa kirjoitettu vaikka nostetaan riittävästi aina tarkistuksen yhteydessä.


    • On mitätön

      Jos vuokrasopimuksessa ei lue mitään muuta kuin:

      "Vuokran korotus; Tarkistusajankohta vuosittain 1.7. alkaen 2009."

      niin tuo pykälä on lain vastainen, koska siinä ei ole korotuksen perustetta.

      Laki asuinhuneen vuokrauksesta:

      "27 §
      Vuokran määräytyminen
      Vuokra määräytyy sen mukaan, mitä siitä on sovittu, jollei tästä tai muusta laista muuta johdu.

      Vuokran tarkistamisesta voidaan sopia ottaen huomioon, mitä indeksiehdon käytön rajoittamisesta annetussa laissa ( 1195/2000 1195/2000) säädetään. Jos on sovittu, että vuokranantaja saa vuokrasuhteen aikana yksipuolisesti määrätä vuokran korotuksen ajankohdan tai määrän, tällainen sopimusehto on mitätön, jos ei ole myös sovittu perusteesta, jonka mukaan vuokraa sopimussuhteen aikana saadaan korottaa."

      Eli kehoittaisin heti korjaamaan sopimusta, ja lisäämään siihen vaikka indeksiehdon tai muun perusteen. Muuten vuokralainen voi riitauttaa korotuksen, ja voittaa jutun 100%:n varmuudella.

      • djnfrha

        ^ Jep, tuon lain kohta vaikuttaa kyllä varsin yksiselitteiseltä...

        Tietysti voit yrittää neuvotella vuokralaisesi kanssa asiasta. Mikäli vuokra on todella alakanttiin, niin hän todennäköisesti tietää sen itsekin ja ehkä pääsisitte jonkinlaiseen sopimukseen yhteistuumin.
        Tuollainen 50e kertakorotus kyllä on jo niin huima, että siinä vaiheessa vuokralainenkin todennäköisesti "äänestää" jaloillaan. Ja muutenkin, mikäli olet onnistunut löytämään hyvän, pitkäaikaisen (vuodesta 2002?!) vuokralaisen niin itse harkitsisin pariin kertaan ennen kuin lähtisin edes sitä vuokraa kympin tai kahden vuoksi korottamaan...


      • liisukki2
        djnfrha kirjoitti:

        ^ Jep, tuon lain kohta vaikuttaa kyllä varsin yksiselitteiseltä...

        Tietysti voit yrittää neuvotella vuokralaisesi kanssa asiasta. Mikäli vuokra on todella alakanttiin, niin hän todennäköisesti tietää sen itsekin ja ehkä pääsisitte jonkinlaiseen sopimukseen yhteistuumin.
        Tuollainen 50e kertakorotus kyllä on jo niin huima, että siinä vaiheessa vuokralainenkin todennäköisesti "äänestää" jaloillaan. Ja muutenkin, mikäli olet onnistunut löytämään hyvän, pitkäaikaisen (vuodesta 2002?!) vuokralaisen niin itse harkitsisin pariin kertaan ennen kuin lähtisin edes sitä vuokraa kympin tai kahden vuoksi korottamaan...

        Kiitos taas vastauksistanne!

        Vuokrasopimuksen on aikoinaan puolestani tehnyt kolmas osapuoli (joka välitti vuokra-asuntoja, ilmeisesti hänen toimintansa on nyt loppunut), joten onpa ikävä kuulla, että tuolla vuokrantarkistusehdolla ei olekaan lainvoimaa! Jotain tällaista kyllä ounastelinkin...

        Mutta... JOS teen vuokrankorotusilmoituksen, jonka vuokralainen allekirjoituksellaan hyväksyy, voiko hän riitauttaa asiaa enää sen jälkeen??

        Vielä toivoisin vastausta siihen kysymykseeni, että milloin ilmoitus pitää olla tehtynä ts. miten lasketaan, milloin (mahdollinen) vuokrankorotus astuu voimaan?


      • Laissa sanottu
        liisukki2 kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksistanne!

        Vuokrasopimuksen on aikoinaan puolestani tehnyt kolmas osapuoli (joka välitti vuokra-asuntoja, ilmeisesti hänen toimintansa on nyt loppunut), joten onpa ikävä kuulla, että tuolla vuokrantarkistusehdolla ei olekaan lainvoimaa! Jotain tällaista kyllä ounastelinkin...

        Mutta... JOS teen vuokrankorotusilmoituksen, jonka vuokralainen allekirjoituksellaan hyväksyy, voiko hän riitauttaa asiaa enää sen jälkeen??

        Vielä toivoisin vastausta siihen kysymykseeni, että milloin ilmoitus pitää olla tehtynä ts. miten lasketaan, milloin (mahdollinen) vuokrankorotus astuu voimaan?

        Samainen laki:

        "Vuokranantajan on ennen korotetun vuokran voimaantuloa kirjallisesti ilmoitettava vuokralaiselle uusi vuokra ja sen voimaantuloajankohta. (5.12.2003/1038)"

        Linkissä koko laki:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481


      • tajuan korotukset
        djnfrha kirjoitti:

        ^ Jep, tuon lain kohta vaikuttaa kyllä varsin yksiselitteiseltä...

        Tietysti voit yrittää neuvotella vuokralaisesi kanssa asiasta. Mikäli vuokra on todella alakanttiin, niin hän todennäköisesti tietää sen itsekin ja ehkä pääsisitte jonkinlaiseen sopimukseen yhteistuumin.
        Tuollainen 50e kertakorotus kyllä on jo niin huima, että siinä vaiheessa vuokralainenkin todennäköisesti "äänestää" jaloillaan. Ja muutenkin, mikäli olet onnistunut löytämään hyvän, pitkäaikaisen (vuodesta 2002?!) vuokralaisen niin itse harkitsisin pariin kertaan ennen kuin lähtisin edes sitä vuokraa kympin tai kahden vuoksi korottamaan...

        elikkä eikö muka voisi korottaa vuokraa jos vielä omistaa asunnon ja ollu vuosia sama vuokra HALOO nii ja ei muuta kuin oikeuteen voi vee mitä nyky päiv pers aukisii ei mitää tajuu mitä kaik kuuluu asunnon omistajalle ainahan kämppä kuluu ,ja kaik muu -- kehottaisin juu menee johki pahvilaatikkoo jos kymppi on liikaa kk .toki varmaan palkan korotuksista pidätte kii nii jos ei tu ni liiiitto hoitaa voi kannattais varm lähtee afrikkaa siel ilmasia puun alusia halooo


    • erkki

      Hei! Mulla on vuokra sidottu elinkustannusindeksiin ja tarkistusajankohta syyskuu. Nyt kuitenkin unohdin tehdä sen heti marraskuun alussa jolloin syyskuun indeksi tiedossa. Kai mä voin korotuksen tehdä nyt vielä joulukuussakin, eli ei kai se että unohdin ilmoittaa ajoissa poista korostuksen mahdollisuutta joka kirjattu vuokrasopimukseen? (en tietenkään yritä periä saamatta jääneitä jälkikäteen)

    • Mrs.Päärynä

      Kyllä voit korottaa jälkikäteenkin kunhan ilmoitat asiasta vuokralaiselle ajoissa.

    • efet

      tosi hyvä neuvo hei, nyt taitaa olla todellinen aasiantuntija liikkeellä.

    • lähetä.25

      On yksi tärkeä pointti, jos vuokranantaja ei kerro korotuksesta niin vuokralaisen on itse maksettava korotettu vuokra sovitusta päivästä eteenpäin.
      En pitäisi tuota ehtoa lainvastaisena, sehän on sopimuksessa.
      Laita taannehtivasti korotukset kirjeellä ja katso mitä tapahtuu.
      Irtisano jos ei onnistu. Mutta sitten on tehtäväv tasan lainmukaisesti irtisanominen.

    • nonwestend

      Itse jouduin irtisanomaan vuokrasopimuksxen,koska vuokralaisella oli 250e/kk liian alhainen vuokra.Vanha vuokrasopimus siirtyi sellaisenaan edelliselta omistajalta ja asuntoa oli kuitenkin peruskorjattu.Kaikenlaiset markkinahintaan korottamisneuvottelut tietenkin kariutuivat.Ei vuokranantaja ole mikaan hyvantekevaisyyslaitos.Jos ei ole varaa maksaa markkinahintaista asuntoa,niin se on kaupungin ja valtion asia tarjota koyhalle sellaista asumista,johon talla on varaa.Kehoittaisinm irtisanomaan sopimuksen,korjaamaan sen markkinahintaiseen ja sitomaan sen johonkin kustannuksen nousuun.En tieda onko oma ehtoni laillinen,mutta olen laittanut uusiin sopimuksiin selaisen ehdon,etta remontit nostattavat asunnon vuokraushintaa/energiakustannusten nousu.Minulla on alle 10 huoneiston pienkiinteisto,joka on ollut jatkuvassa perusparannuksessa jo 4v.Kiinteistokulut ovat nousseet samana aikana 140%.Sanomattakin on selvaa,etta taman on heijastuttava vuokraan.

    • Halle
    • noviisivuokranantaja

      Mulla on vuokra sidottu elinkustannusindeksiin ja tarkistuspäivä 1.7. Miten korotus lasketaan? Kolmeen vuoteen en nostanut vuokraa lainkaan, viime vuonna 2 %.
      Jos indeksi vuokrasopimuksen tekohetkellä oli 1734 ja nyt tammikuussa 1840 niin laskenko uuden vuokran tuosta aloitusajankohdan indeksistä verrattuna tammikuun 2012 indeksiin vai vertaanko 1.7.2011 ajankohdan indeksiin? Tammikuun indeksiin siksi, koska eikö vuokrakorotus pidä ilmoittaa 3 kk aikaisemmin? Indeksikorotus 1.7. on kirjattu vuokrasopimukseen.

      • kkfifif

        Tarkistuspäivä on 1.7. Katsot 1.7. että mikä on viimeinen ulkaistu indeksi ja käytät sitä oletettavasti se on silloin toukokuu. Tästä sitten kirjallinen ilmoitus vuokralaiselle ja käytännössä voit siis korottaa vuokran elokuusta alkaen.


    • ei pakko suostua

      Eli olet sopinut vuokrankorotus päivän, mutta et ole kirjannut sopimukseen vuorkan korotusperustetta.

      Et siis voi korottaa vuokraa, omalla ilmoituksellasi, vaan sinun täytyy sopia se vuokralaisen kanssa.

      Eikö nämä asiat kannattaisi selvittää ENNEN kuin alkaa tehdä sopimusta?

    • Anonyymi

      Nivala vuokran korotus,kaikki haluaa olla Tölliä,kun se rikospiha siirtoja laukoo, otettu pois valvontakamera myynti,pakkohaku siirrot Maija Ed.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe