Tyttäreni täytti nyt huhtikuussa vuoden ja hän ei suostu syömään edes 8 kuisille tarkoitettua "palaista" ruokaa. Semperillä on 6kk ikäisille tarkoitettuja ilta-aterioita jotka ovat vähän karkeampia ja ne maistuvat kyllä. Mutta kaikki riisit, perunan palat, lihan palat hän sylkee suustaan. Leivän ja perunan paloja hän vähän nielee, mutta suurin osa syljetään ruokalapulle. Onko tämän todella epätavallista? Esikoiseni oli todella hyvä syömään ja olen nyt ihan pulassa tämän toisen kanssa. Mitä voin tehdä?
Yli 1-vuotias eikä syö karkeaa..
15
6708
Vastaukset
- tyttö ei
suostunut syömään köntsästa ruokaa ennen kuin poskihampaat tulivat.Spagetti meni alas mutta peruna ei todellakaan mennyt ilman muussausta.Muussaa noita 8 kk pilttejä lautasella pienemmäksi jos sitten maistuis.Kyllä ne ennemmin tai myöhemmin syö palojakin.
- z<x<zx
tavallinen tapaushan tuo on. Meillä kummatkin lapset alkaneet syömään karkeampaa 1v3 tai 4 kuukauden iässä. Sitä ennen soseuttelin tehosekoittimella välillä enemmän ja välillä vähemmän. Aamupäivän aterian tarjosin karkeampana ja iltapäivällä sileempänä, jotta uppoisi enemmän. Anna paljon erilaisia sormipaloja-maissinaksuja, lihapullia, leipää ym. Pikkuhiljaa tottuu, älä panikoi.
kiitos viesteistänne :) Välillä alkaa vaan epätoivo hiipimään ja välillä oon melkein itkenyt asian takia, mutta eiköhän se siitä :)
- malttionvalttia
Meri83 kirjoitti:
kiitos viesteistänne :) Välillä alkaa vaan epätoivo hiipimään ja välillä oon melkein itkenyt asian takia, mutta eiköhän se siitä :)
Meillä samaa ongelmaa, nyt helpottunut poika 1v 1kk. Anna pehmeitä paloja, banaania juusto siivuja, raejuustoa, leipäjuustoa, erilaisia makarooneja, spagettia ym. Meillä ei syönyt edes maissinaksua kun jäi aina kitalakeen, mutta kaikki pehmeä meni hinosti,leipääkään ei syönyt aikaisempaan. Riisimuro se pieni tavallinen "riks raks poks" murot meni joten niitä annoin sit aluksi jotta söisi jotain pureskeltavampaa.
Malttia ja kärsivällisyyttä.
- ehkä apua
Voi olla siitä apua että annat lapselle lautaselle ruokaa jota hän itse sormillaan pystyy syömään. Lapset usein niin innoissaan siitä että itse saavat syödä että uskon silloin "palasten" maistuvan.
olen kokeillut myös tätä.. perunan ja leivän paloja pistelee kyllä itse sormin suuhun mutta kun annan kunnon ruokaannoksen ja lusikan niin ei syö. levittelee vain käsin pitkin pöytiä ja tunnustelee miten mukavasti litsahtelee käsissä...
- ehkä apua
Meri83 kirjoitti:
olen kokeillut myös tätä.. perunan ja leivän paloja pistelee kyllä itse sormin suuhun mutta kun annan kunnon ruokaannoksen ja lusikan niin ei syö. levittelee vain käsin pitkin pöytiä ja tunnustelee miten mukavasti litsahtelee käsissä...
Ehkä liian hankalaa oppia yhdellä kerralla. Anna niitä pieniä annoksia ja anna lapsen itse pyytää lisää. Auttaa myös jos itse syöt lapsen kanssa samaa ruokaa samaan aikaan.Taapero-ikäinen haluaa tehdä kaikkea sitä mitä äiti tekee, ja seuraakin varsin tarkkaan mitä teet.
- ruokia..
Meri83 kirjoitti:
Anna ruokia, jotka voi syödä ilman lusikkaa - siis ihan sormiruokaa, palasina.
Sillä tavalla me opeteltiin ja tutustuttiin karkeampaan evääseen.
Hedelmän paloja, tomaattia, kurkkua, pastaa, jauhelihaa, kananpaloja, leipää... ihan mitä vain, mutta ilman niitä kastikkeita. Ja kun suu tottuu paloihin eli hoksaa, että ilman hampaitakin voi ruokaa hienontaa, puhumattakaan hampaiden käytöstä, sitten menee lusikallakin.
Meillä vuoden ja 1kk vanha poika syö omalla lusikalla samalla kuin annan hänelle omallani.
Ruoka on lautasella ja molemmat lusikoimme samalta lautaselta. Keskittyminen menee siihen ruoan lusikkaan kalastamiseen ja minä saan lapettua kuin huomaamatta evään suuhun.
Kaikki kikat käyttöön, kyllä se siitä lähtee.
- mammuli80
Kuulostaa niin tutulta. Meillä juuri samanikäinen ja samaa ongelmaa. 8kk-soseista menee nyt vihdoin 5 (!) eri sorttia ja lisäksi syö itse tehtyä perunamuusia, soseutettua porkkanaa lohta ja lihapullia haarukalla hienonnettuna. Ja siis edelleen 5-6kk ikäisille tarkoitettuja soseita vaihtelun vuoksi. Todellinen sihtikurkku on! No nyt on oppinut itse syömään raejuustoa, joka on herkkua ja banaanin pienet palat on mennyt jonkin aikaa. Riisiä myös on syönyt itse ja maissinaksuja söisi vaikka kuinka jos itse saisi päättää. Juuri muutama päivä sitten oppi syömään kaurapuuroa, ennemmin vaan yökki sille. Olin kans huolissani tästä syömisestä, mutta nyt on kyllä tullut edistystä. Mutta en voisi kuvitellakaan, että söisi 1-3v. tarkoitettuja ruokia (joissa pitkiä spagetinpätkiä yms.) ilman soseuttamista sauvasekoittimella, ei ei. Meillä on lisäksi ollut painon kanssa ongelmia, kun painoa oli 1v. neuvolassa vain 8,855kg ja pituutta 76.5cm. Paino siis liian matala. Saatiin aika kasvukontrolliin. Nyt syö vaihtelevasti, välillä paljonkin, lähemmäs 200g koko purkin, välillä vaan puolet tai yhden pienen purkin. Mutta iloinen tytteli on ja niin kova liikkumaan ja kakkimaan, että voihan olla että siksi sitä painoa ei vaan tule.
Kiitos taas teille kun olette vastauksia laittanut. Näitä on mukava lukea, vertaistuki on mulle tärkeä juttu. Yritin taas tänään yhtä; sadonkorjuu pataa joka on tarkoitettu 8kk-> mutta neiti vain se sylki kaikki lihan murut, ei auttanut edes haarukalla muusaus. Eilen hän suostui vähän syömään mun itse tekemää perunamuusia ja se oli jo paljon se, yleensä kakoo nekin pois kun on liian tuhtia hänelle. Kaurapuuro ei myöskään oikein uppoa, maksan itseni kipeeksi niistä kaupan jauhepuuroista :( mut kun ne uppoo ja onhan se tärkeetä että etenkin illalla maistuis puuro.
Niin ja itse syömisestä vielä että kyllä hän mielellään pistää lusikalla suuhun jos saa syödä jotain hyvää... esim hedelmäsosetta..- mammuli80
Meri83 kirjoitti:
Kiitos taas teille kun olette vastauksia laittanut. Näitä on mukava lukea, vertaistuki on mulle tärkeä juttu. Yritin taas tänään yhtä; sadonkorjuu pataa joka on tarkoitettu 8kk-> mutta neiti vain se sylki kaikki lihan murut, ei auttanut edes haarukalla muusaus. Eilen hän suostui vähän syömään mun itse tekemää perunamuusia ja se oli jo paljon se, yleensä kakoo nekin pois kun on liian tuhtia hänelle. Kaurapuuro ei myöskään oikein uppoa, maksan itseni kipeeksi niistä kaupan jauhepuuroista :( mut kun ne uppoo ja onhan se tärkeetä että etenkin illalla maistuis puuro.
Niin ja itse syömisestä vielä että kyllä hän mielellään pistää lusikalla suuhun jos saa syödä jotain hyvää... esim hedelmäsosetta..ei meilläkään se sadonkorjuupata mee.. kokeileppas puutarhurin lihapata, perunasoselaatikko (voi laimentaa maidolla jos ei muuten mee), hedelmäinen kalkkunakiusaus, kanavuoka ja jos uskallat coussouskanaa, siinä tosin isoja paprikanpaloja mutta yllätys meillä uppos. Meillä menee nämä, mutta toki pitää olla oheistoimintaa, esim. musiikkia, leluja tai paeria revittävänä. Tiedän ettei hyvä, mutta minkäs teet.
- meilläkään.
mammuli80 kirjoitti:
ei meilläkään se sadonkorjuupata mee.. kokeileppas puutarhurin lihapata, perunasoselaatikko (voi laimentaa maidolla jos ei muuten mee), hedelmäinen kalkkunakiusaus, kanavuoka ja jos uskallat coussouskanaa, siinä tosin isoja paprikanpaloja mutta yllätys meillä uppos. Meillä menee nämä, mutta toki pitää olla oheistoimintaa, esim. musiikkia, leluja tai paeria revittävänä. Tiedän ettei hyvä, mutta minkäs teet.
Piltin pasta-ruoat ovat kaikista parhaiten uppoavia, kannattaa kokeilla.
Ja jos se hedelmäsose uppoaa - eikös siihen lautaselle voisi ruoan päälle vähän hedelmää levittää, lapsen suu ei ole niin ronkeli sen suhteen, mikä on pääruokaa ja mikä jälkiruokaa, sillä tavalla voisi saada alkuun asian huijattua? ;)
Meillä päästiin tavallisen kaurapuuron kanssa vauhtiin niin, että siinä oli kunnon tujaukset kuningatarsosetta. Ei sitä rakeisuutta sitten enää huomannutkaan.
- joohhoafjos
Meillä on ihan samanlainen kökköjen erottelija, joten olisin kiinnostunut, miten teillä nyt menee? Uppoaako palaset? Onko tullut lisää hampaita, ja onko niillä ollut merkitystä syömiseen?
meillä poika 1,4v, ei syö kökkäreenkökkärettä. kaikki sauvasekoittimella soosiksi. jos antaa jotai palasia eteen niin koskee vaan kielellä niitä tai heittää pois. jos ei soseuta ruokia niin oksentaa kaikki pois, monta kertaa kokeiltu ja yrjö tullut, eikä mitään vähää vaan koko vattan sisältö. nyt ruvennu lykkää sormia kurkkuun ja kyökkii.. outoa se kun ei laita kökkäreitä suuhun mutta sormet kyllä. ei oo ollu pelkoa että ois pieniä tavaroita laittanu suuhun ku oksennusrefleksi niin herkkä. toivottavasti oppis pian syömään muutakin ku soseutettua, siittä on nii oma vaivansa pelata sauvasekoittimen kanssa.
- kokeillut?
Oletko kokeillut sormiruokaa?
Meillä homma lähti siitä liikkeelle - kurkun, tomaatin, nektariinin, vesimelonin yms. palastista, jotka sai itse syödä. Ensin tosi pienistä kuutioista ja pikku hiljaa suuremmista. Nyt kun hampaita on jo useampia ja on hoksannut haukkaamisen taidon, voi antaa isommankin palasen, eikä tunge sitä kerralla suuhun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦525069Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.913922En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v153223- 372824
- 442185
- 212182
- 392156
- 92045
- 641711
Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä
Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk341692