Olen ovulaation induktiohoidossa (Fostimon Pregnyl Terolut). Tänään kp 10 kävin ultrassa ja siellä näkyi oikealla kaksi munarakkulaa, joista toinen oli 9mm (toisesta en ole varma, ilmeisesti sitten pienempi). Lääkäri ehdotti ensin toista seuranta ultraa maanantaille (kp 13). Jäin miettimään sitä ja sanoin, että mieheni olisi lähdössä parin päivän reissuun ensi torstaina tai mahdollisesti vasta perjantaina (kp 16-17). Tämän jälkeen lääkäri totesi, ettei toiselle ultralle ole tarvetta, koska ovis pitää saada tapahtumaan ennen tuota miehen reissua. Hän määräsi Pregnyl-irroituspiikin tiistaille kp 14.
Miten minusta vain tuntuu siltä, että se on liian aikaisin? Ehtisikö munarakkula muka kasvaa niin paljon tiistaihin mennessä? Kun tuo 9 mm kuulostaa kovin pieneltä verrattuna muiden tuloksiin, mitä olen netistä lukenut.. Tuntuu, että lääkäri halusi kiirehtiä tuon miehen reissun takia, vaikka sanoinkin, että tarvittaessa voin itse lähteä sinne mukaan.. Nyt vaan niin pelkään, että tuo tiistainen piikki tulee liian varhain ja mahdollisuutemme menevät sitten siinä :(
Mitä teen? Luotanko tämän lapsettomuuslääkärin sanaan? Vai vaadinko sittenkin vielä sitä toista ultraa?
Liian pieni munarakkula? Apua!
7
3472
Vastaukset
- kosmiko
Fostimon ei ole tuttu. Itse käyttänyt Puregonia. En tiedä yhtään, mutta saanut sen käsityksen että riippuu lääkkeen määrästä kuin paljon ne kasvaa. Itselleni määrättiin ehkä hieman varovainen annos ja sen takia siirtyi meidän hoito torstain tai perjantain sijaan maanantaille. Eiköhän se lääkäri tiedä mitä tekee! Onnea teille!
- jenisssa
Kävin ultrassa, eivätpä ne siitä mihinkään olleet kasvaneet. Ei siis tehoa Fostimon(kaan). Annostusta nostettiin, mutta eipä tässä silti ole kovin toiveikas olo. Niinhän sitä luulisi, että lääkäri tietää mitä tekee, mutta ehkei sitten tiennytkään. Tai ei kai näin ongelmaista tapausta voi niin vaan huippulääkärikään hoitaa. Huoh, vois melkeinpä jo luovuttaa.
- ..........
jenisssa kirjoitti:
Kävin ultrassa, eivätpä ne siitä mihinkään olleet kasvaneet. Ei siis tehoa Fostimon(kaan). Annostusta nostettiin, mutta eipä tässä silti ole kovin toiveikas olo. Niinhän sitä luulisi, että lääkäri tietää mitä tekee, mutta ehkei sitten tiennytkään. Tai ei kai näin ongelmaista tapausta voi niin vaan huippulääkärikään hoitaa. Huoh, vois melkeinpä jo luovuttaa.
hei, suotta arvostelet lääkäriä, jos munarakkulasi ei kasvanutkaan. Ilmeisesti olette hoidoissa melko alussa, koska menossa "vasta" ovulaation induktiot. Eivät lääkäritkään ihmeitä tee. Jostainhan hoidot on aloitettava ja aluksi ei oikein voi muuta, kuin kokeilla, että miten elimistösi reagoi hormoneihin. Ei heti alussa voi määrätä valtavaa annosta hormonia, kun ei vielä tiedä, miten elimistösi lääkkeeseen reagoi ylipäätään. Seuraavalla kerralla kokeilette varmasti jo eri lääkettä tai sitten suurempaa annosta näitä nykyisiä. Koeta jaksaa! Moni joutuu käymään pitkän taipaleen hoitoja ennen kuin onnistaa!
- jenisssa
.......... kirjoitti:
hei, suotta arvostelet lääkäriä, jos munarakkulasi ei kasvanutkaan. Ilmeisesti olette hoidoissa melko alussa, koska menossa "vasta" ovulaation induktiot. Eivät lääkäritkään ihmeitä tee. Jostainhan hoidot on aloitettava ja aluksi ei oikein voi muuta, kuin kokeilla, että miten elimistösi reagoi hormoneihin. Ei heti alussa voi määrätä valtavaa annosta hormonia, kun ei vielä tiedä, miten elimistösi lääkkeeseen reagoi ylipäätään. Seuraavalla kerralla kokeilette varmasti jo eri lääkettä tai sitten suurempaa annosta näitä nykyisiä. Koeta jaksaa! Moni joutuu käymään pitkän taipaleen hoitoja ennen kuin onnistaa!
No en nyt suoranaisesti lääkäriä arvostellut, sitä paitsi sanoinhan tuossa että ei kai tälle lääkäritkään enää mitään mahda. Hoidoissa olemme kyllä alussa, mutta ihan tarpeeksi pitkä taival tätä lapsettomuutta on jo takana, mm. neljä keskenmenoa. Eivätkä nekään raskaudet ole niin vain alkaneet. Tiedossa oli lääkärillä kyllä, että Clomifen ei minulla toimi, esim. viimeisessä Clomi-kierrossa oli munarakkula 8 mm kp 14 eli täysin olematon. Siksi olisinkin toivonut, että lääkäri olisi havahtunut, kun tällä Fostimonillakaan munarakkula ei ollut "normaalin" kokoinen, ja nostanut annostusta jo heti kp 10. Mutta onneksi otin jälleen kerrat ohjat omiin käsiini ja vaadin uutta ultraa. Muuten olisin tänään pistänyt Pregnylin ja munarakkula olisi ollut tuota 11 mm luokkaa, eli ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia onnistua. Tosin enpä tiedä onko nytkään enää. Ymmärrän kyllä, ettei heti alussa voida määrätä suuria määriä, mutta minkä takia nuo seurantaultrat sitten edes ovat olemassa, jos ei niiden perusteella tehdä mitään muutoksia?? Nytkin tämä lääkeannostuksen nostaminen oli MINUN ehdotus, jonka lääkäri hyväksyi. Jotenkin tuntuu, ettei tässä kukaan tiedä mistään mitään. Kiva olla näin harvinainen tapaus...
- ......
jenisssa kirjoitti:
No en nyt suoranaisesti lääkäriä arvostellut, sitä paitsi sanoinhan tuossa että ei kai tälle lääkäritkään enää mitään mahda. Hoidoissa olemme kyllä alussa, mutta ihan tarpeeksi pitkä taival tätä lapsettomuutta on jo takana, mm. neljä keskenmenoa. Eivätkä nekään raskaudet ole niin vain alkaneet. Tiedossa oli lääkärillä kyllä, että Clomifen ei minulla toimi, esim. viimeisessä Clomi-kierrossa oli munarakkula 8 mm kp 14 eli täysin olematon. Siksi olisinkin toivonut, että lääkäri olisi havahtunut, kun tällä Fostimonillakaan munarakkula ei ollut "normaalin" kokoinen, ja nostanut annostusta jo heti kp 10. Mutta onneksi otin jälleen kerrat ohjat omiin käsiini ja vaadin uutta ultraa. Muuten olisin tänään pistänyt Pregnylin ja munarakkula olisi ollut tuota 11 mm luokkaa, eli ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia onnistua. Tosin enpä tiedä onko nytkään enää. Ymmärrän kyllä, ettei heti alussa voida määrätä suuria määriä, mutta minkä takia nuo seurantaultrat sitten edes ovat olemassa, jos ei niiden perusteella tehdä mitään muutoksia?? Nytkin tämä lääkeannostuksen nostaminen oli MINUN ehdotus, jonka lääkäri hyväksyi. Jotenkin tuntuu, ettei tässä kukaan tiedä mistään mitään. Kiva olla näin harvinainen tapaus...
Hei! No oletpa erikoinen tapaus tosiaan! Kuulostaa kieltämättä erikoiselta, että ongelmana on se, etteivät munarakkulat suostu kasvamaan ja kuitenkin olet kokenut 4 keskenmenoa! Miten ne raskaudet ovat oikein saaneet alkunsa, saako udella? Silloin ainakin munarakkulat ovat kasvaneet ja kypsyneet ...
- jenisssa
...... kirjoitti:
Hei! No oletpa erikoinen tapaus tosiaan! Kuulostaa kieltämättä erikoiselta, että ongelmana on se, etteivät munarakkulat suostu kasvamaan ja kuitenkin olet kokenut 4 keskenmenoa! Miten ne raskaudet ovat oikein saaneet alkunsa, saako udella? Silloin ainakin munarakkulat ovat kasvaneet ja kypsyneet ...
Harvinaista tämä on, vai oletko itse kuullut useastakin tällaisesta tapauksesta? Munarakkulat kyllä kasvavat (sitä en ole kieltänyt), mutta ilmeisesti niin hitaasti, että tuloksena on huonolaatuinen munasolu. Josta johtuen raskaus ei ala niin kuin pitäisi eli syntyy tuulimunaraskaus. Neljästä keskenmenosta siis kolme on ollut tuulimunia. Ovat saaneet alkunsa Clomifenien avulla. Clomeista huolimatta ovuloin kp 20-26 välillä. Eipä ole tuokaan ihan normaalia, sen perusteella mitä olen lukenut.
Etsimäni tiedon perusteella useat tuulimunakeskenmenot ovat harvinaisia. Ainakin Suomessa. Keksitkö itse selitystä niille? Kun kaikki tutkimukset on tehty, kromosomeista lähtien, eikä mitään syytä ole löydetty. - ..........
jenisssa kirjoitti:
Harvinaista tämä on, vai oletko itse kuullut useastakin tällaisesta tapauksesta? Munarakkulat kyllä kasvavat (sitä en ole kieltänyt), mutta ilmeisesti niin hitaasti, että tuloksena on huonolaatuinen munasolu. Josta johtuen raskaus ei ala niin kuin pitäisi eli syntyy tuulimunaraskaus. Neljästä keskenmenosta siis kolme on ollut tuulimunia. Ovat saaneet alkunsa Clomifenien avulla. Clomeista huolimatta ovuloin kp 20-26 välillä. Eipä ole tuokaan ihan normaalia, sen perusteella mitä olen lukenut.
Etsimäni tiedon perusteella useat tuulimunakeskenmenot ovat harvinaisia. Ainakin Suomessa. Keksitkö itse selitystä niille? Kun kaikki tutkimukset on tehty, kromosomeista lähtien, eikä mitään syytä ole löydetty.Hei! Mielenkiintoinen tapaus olet, tosiaan. Olen "roikkunut" tällä palstalla viitisen vuotta (voiko se olla mahdollista?? Hui, kuinka aika kuluu .. Toisella kierroksella käyn jo hoitoja, yksi hoidoilla tehty lapsi jo on) enkä tosiaan ole vastaavasta kuullut. En tosin myöskään tiedä (juuri) mitään tuulimunaraskauksista ...
Minusta kyllä kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi kokeilla IVF:ää. Siinä munasolut hedelmöitetään labrassa ja niiden kasvua seurataan labrassa muutama päivä ennen alkion siirtoa kohtuun. Alkioille voidaan myös tehdä jotain tutkimuksia ennen kohtuun siirtoa. Jospa saisit useita alkioita IVF:ssä ja niistä valikoituisi yksi oikein hyvä, jolla raskaus onnistuisi?? IVF:ssä joka tapauksessa saadaan hurjasti tietoa siitä, hedelmöittyvätkö munasolusi ylipäätään ja minkälaatuisia alkioita niistä saadaan.
Meillä ongelmana oli alkion kiinnittyminen kohtuun. Esikoinen sai alkunsa kolmannen IVF:n tuoresiirrosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3127780Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866061Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221946Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961924- 381791
- 621569
- 441504
- 221451