Soppajonoosta

Juu. Lihavia pöhöttyneitä, ämmillä tuuman pakkelikerros naamalla mennänilmaasta ruokaa hakemaan. Missähän se todellinen tarve.. Koskahan ne juntit a. oppisivat rahankäyttöä, b. olisi senverran häveliäisyyttä että jättäsivät ilmaisen ruuan niille jotka sitä tarvitsee....

9

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • df

jauhot, ryynit ja makaroonit. Niissä on pelkki hiilihydraatteja, mitkä muuttuvat sokeriksi. pitäisi syödä hyvin vähän ettei lihoisi, mutta kun ne maistuvat,mutta eivät pidä nälkää. Sitten lihoo.

• ex-leipäjonolainen

Minä olen kolmekymppinen, ihan tavallisen näköinen nainen, meikkiä on vähäisesti, ulkonäkö kuitenkin huoliteltu. Alkoholia en ole käyttänyt yli kymmeneen vuoteen joten pöhöttynyt tuskin olen. Leipäjonon ruoka tuli tarpeeseen vaikka sieltä saikin aika hiilihydraattipitoista lähinnä leipää ja jauhoja.

Kenellä on oikeus sanoa kuka on sopiva hakemaan ruokaa ja kuka ei? Meillä tosin pitää ensin saada diakonilta lappu ja tieto mistä ruokaa edes saa, hän siis raakkaa tarvitsijat, tosin en usko hänen kieltävän ruokaa keltään.

Pitäisikö ne vähemmän sopivat sitten jättää ilman? Mistä me tiedämme onko heillä todellista tarvetta ruualle vai ei? Eipä kukaan vastaantulija uskoisi minun ruokajonossa vierailleen. Miten kukaan voi pelkän ulkonäön perusteella määritellä kuka tarvitsee apua ja kuka ei?

• Petu...

Leipäjonot ovat turhia koko Suomessa.

Esim. yksinasuva saa sossusta ruokaan rahaa yleensä n. 200€/kk, sen kyllä pitäisi riittää ihan hyväänkin safkaan.

• ota selvää
        Petu... kirjoitti:

Leipäjonot ovat turhia koko Suomessa.

Esim. yksinasuva saa sossusta ruokaan rahaa yleensä n. 200€/kk, sen kyllä pitäisi riittää ihan hyväänkin safkaan.

Sossusta ei saa mitään ruokarahaa! Sossusta saatava summa on täysin kiinni siitä mitä muita tukia saat ja vaikka saisit ns täydet tuet sossusta ei siinä ole mitään määritelmää "200e ruokaan". Jollakin voi mennä vaikka koko summa laskuihin ja se on sen jälkeen voivoi jos ei ole rahaa ruokaan.

Minä asun yksin enkä saa sossusta kun 23e.

• Petu...
        ota selvää kirjoitti:

Sossusta ei saa mitään ruokarahaa! Sossusta saatava summa on täysin kiinni siitä mitä muita tukia saat ja vaikka saisit ns täydet tuet sossusta ei siinä ole mitään määritelmää "200e ruokaan". Jollakin voi mennä vaikka koko summa laskuihin ja se on sen jälkeen voivoi jos ei ole rahaa ruokaan.

Minä asun yksin enkä saa sossusta kun 23e.

No joo, olin tavallaan väärässä.

Sossusta saa sen 200€/kk ruokaan jos sen tarvitsee, eli ei ole riittävästi muista tuloja. Yksin asuvan perusosa on 417 €/kk ja siitä 49% on ravintomenojen osuus. Jos sitten käyttää osan ravintomenoistaan muuhun kuin mihin se on tarkotiettu, eli vaikka laskuihin, niin se on oma vapaaehtoinen valinta.
        http://www.toimeentulotuki.net/2009/osuudet.php

Tosin asia on niinkin, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä ei riittävästi ota huomioon ihmisten elämäntilanteita. Ihmisillä kun voi olla niitä laskuja joihin on sitten "pakko" käyttää ruokaankin tarkoitettua perusosaa jotta ei tulisi niitä maksuhäiriöitä ja muita harmeja.

Yhtä kaikki, jos tt-tukea saava käyttää tuestaan ruokaan sen määritellyn 200€/kk niin ei pitäisi olla syömisen määrän eikä laadun suhteen mitään ongelmia.

http://www.sosiaalitoimisto.net

• suti kuuraparta
        Petu... kirjoitti:

Sossusta saa sen 200€/kk ruokaan jos sen tarvitsee, eli ei ole riittävästi muista tuloja. Yksin asuvan perusosa on 417 €/kk ja siitä 49% on ravintomenojen osuus. Jos sitten käyttää osan ravintomenoistaan muuhun kuin mihin se on tarkotiettu, eli vaikka laskuihin, niin se on oma vapaaehtoinen valinta.

Tosin asia on niinkin, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä ei riittävästi ota huomioon ihmisten elämäntilanteita. Ihmisillä kun voi olla niitä laskuja joihin on sitten "pakko" käyttää ruokaankin tarkoitettua perusosaa jotta ei tulisi niitä maksuhäiriöitä ja muita harmeja.

Yhtä kaikki, jos tt-tukea saava käyttää tuestaan ruokaan sen määritellyn 200€/kk niin ei pitäisi olla syömisen määrän eikä laadun suhteen mitään ongelmia.

väittää, että se 200e riittää ruokaan. Toki se siihen riittää, mutta pakkohan sitä jonkinlaiset vaatteet, oma ja kodin hygienia ym myös on hoitaa. Voi olla pakko myös laittaa rahaa sellaisiin terveydenhoitomenoihin (esim. fysioterapia), joihin ei julkiselta puolelta välttämättä saa lähetettä kirveelläkään (esim. selkävaivat, niskavaivat tai mistä nyt itse kukin kärsii) kunnasta riippuen.

Eikä kaikki köyhät ole yksinäisiä, jotka olisivat oikeutettuja 417 euroon, vaikka valtaosa sossun asiakkaista yksinäisiä olisikin. Yhdessäasujien perusosat ovat selvästi vähemmän kuin 417e. Sitten on nämä työkkärin karenssit, joita heitellään milloin milläkin syyllä, ja joka tietää yleensä rangaistustoimia toimeentulotukeen eli suomeksi -20-40% leikkausta. Eikä se paljon naurata edes niissä harvoissa tapauksissa, joissa jälkikäteen vuosien prosessaamisen jälkeen onnistuu saamaan laittomat päätökset kumotuksi
        http://www.nelonen.fi/pdf/vakuutusoikeus.pdf

• oikea elämä
        Petu... kirjoitti:

Se raha ei edelleenkään ole mitenkään korvamerkattu ruokaan. Ei minun päätöksissäni ole ikinä jaoteltu mihin on käytettävä paljonkin, ainoa pakollinen on ollut vuokra, sähkö ja semmoset. Ja ne laskut on vähän pakko maksaa tai tulee ongelmia. Jos esim. jätän vuokran maksamatta tulee sossusta huuto eikä tipu tukia. Enkä minäkään tosiaan mitään 200 euroa saa, 23 euroa sieltä tulee joka kuukausi jos hakemukset laittaa ja odottaa pari viikkoa. Minäkään en siis saa riittävästi muista tuistani rahaa, mutta ei silti tule 200 euroa, vaan lasketaan miten lähelle 417 euroa minun muut tulot kipuaa ja erotettava summa on sitten se tukeni sossusta.

JOS jokainen saisi todella sen 200 euroa PUHTAASTI käytettäväksi ruokaan, kun kaikki muut on todella ensin maksettu, niin sitten voisi ehkä leipäjonotkin vähentyä. Mutta on paljon ihmisiä jotka käyvät leipäjonossa, mutta eivät syystä tai toisesta saa esim. toimeentulotukea vaikka köyhiä ovatkin. Ei se toimeentulotuki ole mikään automaattinen tuki joka rullaa joka köyhän tilille.

• wertyu

Juu juu. Taasko sä täällä möliset?
      Mene nyt sekopää täältä jo. Hanki raukka vaikka elämä!

• wertyukl

soppaa sul on housuissas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lauri Tähkä tuomittiin seksuaalirikoksesta

Turun hovioikeus on tuominnut Lauri Tähkän, 51, pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Tähkälle tuomittiin 70 päivää ehdo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      556
      4515
    2. Otetaas taas tälläinen että kerro yksi teitä yhdistävä asia

Aloitan, me ollaan molemmat kovia hiihtämään Saa nähä tuleeko nyt osumia!
      Ikävä
      91
      2728
    3. Oletko oikeasti edes hengissä?

Vähän kyllä huolestuttaa.
      Ikävä
      35
      2180
    4. Haluan uskoa että me saadaan

Toisemme. Mitään muuta en toivo
      Ikävä
      26
      1927
    5. Olisiko kohta

Hyvä hetki vai mitä olet mieltä?
      Ikävä
      35
      1502
    6. Tiedän monta onnellista

Tarinaa jossa on esim. Töistä löydetty kumppani.
      Ikävä
      59
      1402
    7. Ajatteletko mitään

Muuta kuin pebaa kun näet hänet?
      Ikävä
      36
      1379
    8. Et sä sitten halunnutkaan

Mitään romanssia tulevan. Harmi sinänsä kun aika hurmaava olet
      Ikävä
      16