kytät ja alaikäinen mopoilija

minni

jos alaikäinen jää mopoilusta kiinni, mitä sanoo poliisisetä? sakot? mopokortti siirtyy? onko kokemusta?

66

18624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HondaGirl

      Kortti siirtyy, saa sakot ja jos on viritetty, niin sitten vielä ajoneuvoveroja sun muuta.. Kaveri jäi kiinni juuri ennen kuin täytti viistoista.. eli aika huono mäihä, koska ennen sitä se ol vuosia ajanu ilman korttia..
      En suosittele yleisil paikoil ajamist ilman korttia.. sitte harmittaa kun kytät saa kiinni..

      • Anonyymi

        😂😂😂 ite en saanu yhtää mitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂😂😂 ite en saanu yhtää mitää

        Eli nykyää ei tuu mitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli nykyää ei tuu mitää

        ei tuu jäin eka kerra kii ei tullu mitää sanos et ens kerral siirtyy kortti mut ei siirtyny tuli vaa sossumerkintä ei muuta


    • viritteliä

      En sinnäkin itse jäin viikkoa ennen kun täytän 15v. Oli viritetty mopo(jota kylläkin kytät ei testannu). En saanut sakkoa. eikä kytät ees ilmoittanu kotiin. Joudun työntään mopoa noin. 4km

      • Jorkki^^

        Eli jos jäät kiinni ku oot alle 15v ni ei siitä tule sinulle mitää sakkoja , mutta vanhemmillesi voi tulla koska olet alle 15 vuotias etkä vastaa teoistasi.
        En oo ainakaa kuullu että kortti siirtyis.
        kaverilla ainaki olivat vaan tulpanhatun ottanu irti ja sano että työnnä kotiis.


      • 1234567890´+k
        Jorkki^^ kirjoitti:

        Eli jos jäät kiinni ku oot alle 15v ni ei siitä tule sinulle mitää sakkoja , mutta vanhemmillesi voi tulla koska olet alle 15 vuotias etkä vastaa teoistasi.
        En oo ainakaa kuullu että kortti siirtyis.
        kaverilla ainaki olivat vaan tulpanhatun ottanu irti ja sano että työnnä kotiis.

        mutta jo olet 14 tai 15 nii kortti siirtyy mutta onse paljon poliiseistaki kiinni kaverilla jäi maastomönkijä yamaha grizzly kiinni yleisen tien viereen niin poliisit vaan kysy tarvitteekko auttaa irrottamisessa


    • mopopoika

      jäin kiinni kun olin 13v ja kortti ei menny eteen päin sain vaa vähä yli 300mk sakkoo.sit jäin taas kiinni n.puol vuotta edellisestä sain sakkoo reilu 500mk ja kortti ei mennyt eteenåäin.ja mun monta kaveria kin jäi kiinni ku oltiin 13vuotiait ja kellää ei kortti menny eteen päin.tunnen paljo kiinni jääneit ja ei kellää oo menny kortti etee päi.

      • Anonyymi

        Milloin Euro tuli?


    • 14v poika

      jos jää kiinni mopolla kortitta ajamisesta ni kuinka paljo kortti siirtyy?????


      ja haluisin tietää että siirtyykö se kortti"oikeesti" vai onko se vaan huhupuhetta ?

      • |[toni]|

        vaikka itse jäin kiinni talvella poliiseille ja meni mopo 90 , poliisit sanoi että 60 menee ja en saanut sakkoja ja eikä kortti siirtynyt .


    • jonezk1

      joo mulla siirty kortti kun ajoin kaverin kaa 2 päällä skootterilla ilman kypäriä ja lähti kytät perään. siirtyy vuodella tekopäivästä mutta sitä voi anoo.

    • dadssa12

      ei siitä ainakkaa ekala kerrala pitäs kortti siirtyä minun tietääkseni ku jäin 14 vuotiaana kytile kiini nii tuli sakot eikä muuta

    • jfoisd

      mulla siirty kortti

      • lady93

        ei siirry kortti ainakaa hämeenlinnassa. itte saan vasta joulukuussa kortin ja jäin kiinni mopolla, tuli vaa 70 € sakkoo mut ei mitään muuta. kortti ei siirtyny eikä ottanu mopoo pois vaikka oli viritetty ja ne testas sen (kulkee 70 km /h). sano vaa et mee katsastaa se ja pistä vakioks. aika rentoo. :D

        ehkä ne ei kehtaa tytöille valittaa mitään.


    • samurai125

      Ite ajoin syrjäkylällä mopolla jossa ei ollu kilpiä tai mtn ni kytät ajo vastaan ja piti pysähtyä,ne vaa totes että kun ei ole ikää eikä laillinen mopo nin mitä jos ajaisin kotiin.poliisit ajo mun takana ja mun koti risteyksessä lähti,toinen kyttä iski silmää : DD

    • Keijo666

      itte kärähin nii tuli joku 60päivä sakkoo ja kortti siirty tasan vuodella mulla tuli kyl sen takia tota sakkoo noi paljo ku puhalsin joku 2.2 mutta en joutunu maksaa siitä mtn että ei ollu mopedi rekkareissa

    • Auto on ajoneuvo

      Turhaan täällä valitatte, kusipäitä kun olette, niin ajatte kortitta niillä tientukkeillanne, jäätte kiinni, itkette. Mopolla ajo on muutenkin niin helvetin rasittavaa etten ymmärrä mikä hienous on edes päästä ajamaan ennen kuin saa kortin.

      • ajoneuvo on autokin

        mitä eroa on sulle ajanko mä tien laidassa mopolla,kevarilla,mönkkärillä,moottorikelkalla tai polkypyörällä? entä jos kävelen? pitäiskö siitäkin maksaa? herrat rikkoo ite lakia ISOSTI ja POLIISIT pistetään MOPOJEN PERÄÄN! INKO JÄRKEE? K-päinen olet muuten sinäkin. Ja teit on paljon!


      • Anonyymi

        Ne joilla ei olee mopoon varaa yrittää puolustella


    • Vitutus......

      Jäin tossa9.6.2011 kiinni ku ajoin mopolla ilman korttia sain 108e saakkoo kortti siirty vuodellla....Ja ikää on 15 eli älkää ajako ilman korttia nyt on semi vitutus päällää...

      • 14veepoeka

        oliko nii vaikeeta oottaa että saat kortin ? mä saan ensvuonan kortin ja oon 14v


      • Shelevä
        14veepoeka kirjoitti:

        oliko nii vaikeeta oottaa että saat kortin ? mä saan ensvuonan kortin ja oon 14v

        Mäki oon 14 ja oli se aluks et en aja ennenku oon 15 mut tuli himo tielle ja nyt poliisit piti vahtii meiän talon edessä että kiva!


    • ........

      Mitäs menit ajaa niille jotka on alle 15 niin ei tule mitään seuraamuksia kortitta ajamisesta mutta jos ajatte kolarin ilman korttia ja jonkun auto menee samalla paskaksi siinä niin silloin vanhempanne tuskin kovin iloisia ovat kun vakuutus ei korvaa penniäkään.

    • KokenutX

      Johtuu onko elämäänsä kyllästynyt poliisi :D, Mut tosin ei siitä kortti siirry, saat pieni sako (parin päivän) ja jouduin sitten taluttaa mopoa kotia,

    • Yammu mies

      Moni mun kaveri on jääny kiinni eikä se kortti siirry jos on alle 15... Itellä tuuri käyny kun oon jo 8 vanhasta ajellu yleisillä teillä mopolla eli kohta 7 vuotta, pari kertaa kyl oon pakoon ajanu ja onnistunu.

    • Joopohjoissuomirulez

      Hahaa, oon itekin 10v kävässy KELKALLA yleisellä tiellä taajamassa jäällä menny myös, mut saakohan niinkään tehä :DD

    • ybibjp

      Jos olet alle 15v, ni ei tule sakkoja/kortti ei siirry.. ite jäin 3 päivää enneku täytin 15, ilmotti vaan kotiin.. mutsihan tiesi et ajelen mopolla ilman korttia.. mutta silloin pitää poliiseille sanoa että vanhempi ei tiedä, muuten ne saa sakot. eli sanotte vaan että kadutte tekojanne ja vanhemmat ei tienny asiasta mitään.

      • hahahahahee

        turhaan taijatte enään kirjotella tää henkilöki jo ihan täysikänen:DDD


    • Vitut ku uimaa

      Ite olen 14 ja olen jäänyt autolla 4 kerta kii eikä kortti eteepäin ni miks sit menis mopokortii

    • 13v

      olen 13v poika ja mentiin 12 vuotiaan kaverin kans 23 isootietä tuli auto vastaan ja hän soitti varmaan kytät tuleekko siittä mitään???

      • huolestunut

        Onko kukaan miettinyt vammautumisia vahingon sattuessa. Kuka kaiken korvaa?
        Ei varmasti vakuutusyhtiö. Vanhemmatko? Voi tulla elin-ikäinen vamma.


      • .....a
        huolestunut kirjoitti:

        Onko kukaan miettinyt vammautumisia vahingon sattuessa. Kuka kaiken korvaa?
        Ei varmasti vakuutusyhtiö. Vanhemmatko? Voi tulla elin-ikäinen vamma.

        Vohan sitä ajaa kolarin 15-v nä ja tulla elinikäset vammat


      • Vastaaja06
        huolestunut kirjoitti:

        Onko kukaan miettinyt vammautumisia vahingon sattuessa. Kuka kaiken korvaa?
        Ei varmasti vakuutusyhtiö. Vanhemmatko? Voi tulla elin-ikäinen vamma.

        Ei vanhemmat anna lapsen vetää mitem sattuuuu


    • Lähiöseppo

      Se riippuu ja roikkuu siitä että onko poliiseilla rilli kuumana vai ei että siirtyykö kortti

    • terrif

      Tuleeko sille seurauksia joka on ollu takana vaan yhdelle rekisteröydyssä? Siis jos polliisit nappaa..

    • Olenko kotipoliisi?

      Naapurin äijä osti 12-vuotiaalle pojalleen synttärilahjaksi mopon ja lähetti pojan ja 14-vuotiaan isoveljensä kokeilemaan sitä liikenteessä. Kapealla jalkakäytävällä toki, jolla ei oikeasti mahdu ajamaan edes fillarilla.

      Asumme seudulla, jossa on paljon ihmisiä, joilla on liikaa rahaa ja liian isot autot taitoihin nähden, ja liian vähän kunnioitusta vähäistä näkyvyyttä ja 40 km/h nopeusrajoitusta kohtaan. Minua vituttaa vain vähän, jos alaikäiset kakarat kolhivat omaa autoani ja oman moponsa siinä sivussa - se on vain omaisuutta, ja kyllä joku sen korvaa. Mutta mahtaako naapureita vituttaa, jos joku formulakuski kaahaa lapsen yli kun ei iltamyöhällä tuolla pitänyt olla mitään liikennettä? Toki kaahaaja on syyllinen, mutta pääsevätkö vanhemmat lisäksi vastaamaan syytöksiin liikenteen vaarantamisesta sillä, että ovat päästäneet alaikäisen mopon puikkoihin julkisella tiellä ja siten itse aiheuttaneet onnettomuuden?

    • kullipää

      no vittu

    • ei häti

      Eikös se ole niin että jos jää kiinni ajo-oikeudetta ajosta, tai ajo-oikeuden ylittämisestä, ei voi vuoteen saata ajokorttia.

      Eli käytännössähän mopoa voi ajella huoletta 13,99 vuotiaaksi asti, ja jäädä kiinni vaikka viikottain, ja silti saada kortin normaalisti 15 vuotiaana, koska jos jää vimpan kerran kiinni esim 13,99 vuotiaana, niin silloinhan ajokorttilupa voidan myöntää 14,99 vuotiaana, ei siis ongelmaa

    • kekejejeuejrjrj4jrjr

      Ja tuleeko sakkoja?

    • ihmekyselijä

      olen 14v poika. minua kiinnostaa että jos jään kiinni kortitta ajosta niin siirtyykö kortti vai mitä? ja asumme vähän syrjemmässä kaupungista.

      • ............

        Siirtyykö kortti jos ajan ihan yleisillä teillä ja kytät yllättää olen 14 vuotias ja mopo on ihan vakio???


    • kkkkkkkkkkkk

      Voi siirtyä tai sitten ei. Riippuu varmaan poliiseista....

    • antzu2

      Ite ajallu ilman fyysistä ajokorttia jo liki vuoden, kerran moottoripyörä pysäytti ja kyseli ja katseli että onko mopo varastettu koska vasen taka kate halki, no kysyi korttia ja sanoin että kotona on ja lähti matkoihinsa.
      Sano aina että jätit kortin kotiin, koska lähdin kiirellää ulos tämä tepsii

    • 13v poika

      paljonko kortti siirtyy jos jäää kiinni alakäisenä mopolla ajosta itse olen ajanut skootterilla vähän yli vuoden enkä vielä ole jäänyt kiinni mutta paljonko kortti siirtyyy jos jää kiinni?

    • Lana609

      Ajoin rekalla lana perässä eikä ees kortti menny eteenpäin vaiks olin pärinähumalassa

      • lana 6969

        onnee vene


    • leibs

      ihan helevetin vanha juttelu tää mutta vastaanpa silti! :D eli oon nyt 14 ja viime kesänä pärräiltiin kaverin kanssa kylänraiteilla(ei siis mikään kaupunki,vaan pieni tuppukylä) ja kytät si pysäytti,minulta ne kysyi ikää ja oli pakko si kertoa niin ne vaan otti tupanhatun irti ja piti työntää kotiin et en suosittele kortitta ajoa kuitenka iha missään ydinkeskustassa isoissa kapungeissa :D ps tilakkaas youtubesta leibs niin näätte kunnon derbiajelua :DD

      • Likeleibs

        Eiiii saatana sä oot hyvä tyyppi


    • badpoika1234567

      ite ajoin polukpyöräl punaisia päin

    • Mopojonnet14

      No itse tiedän sen kokemana että jos olet 15 mut ei kortii niin sakot koska olet rikos oikeudellisessa vastuussa ja jos olet 14 nii et saa sakkoja tosin sossu juttu tulee mutta riippuu pooiiseista ja jos ajat pakoon niin sitten voi tulla jotain extraa eli no pahimmillaan kortti voi siirtyy tuttu on poliisi ja siksi tämän tiedän ja kiinni olen jääny parikertaa

    • Pyrstööntuupattu

      Reinikainen tuuppaa sua kuivana kakkoseen. Ja polttaa sun mopos.

    • mörkö-ooppera

      Eihän se mitään, mitä kytät sanoo, tai siirtyykö mopokortti.
      Ongelma syntyy siitä, jos joku mälli käy. Sen jälkeen alkaa se helvetti.
      Terveyttä ei saa takaisin. Vakuutus yhtiö voi nostaa kädet pystyyn, eli nuolet näppisi.
      Jos kolhit jonkun herran uuden sähköauton, niin isältäsi meni oma auto, talo, eli kotisi jne. kun tuomari oikeudessa lukee lakia ja herralle hommataan isäsi perstaskun avulla se sähköauto takaisin. Eli on enemmän tarkasteltavaa, kuin se, meneekö kortti tai saako sakot.
      Sitten vakuutusyhtiö jyvittää sinun aikuisuutesi jälkilaskulla, kun itse alat tienata, maksat loput sähköautosta. Ja kun he laskun uusivat 10- vuoden välein, et pääse laskusta karkuun, ellei oikeus katso varattomaksi.

      Työkaveri töppäsi töissä, eli teki vastoin opetettua työkuvaa, ja lakia. Aiheutti valtiolle miljoonavahingot. Tuomio laittoi tämän ainoan perheessä työtäkäyvä köyhä suurperheen isän maksamaan joka tilistä virhettään. Ja se maksoi 10- vuotta, ja vasta sitten sai anoa armoa ja vapautusta.

      Suomennan sen, että jos tieten tekee vahingon, niin se kärsinyt osapuoli voi vaatia aiheuttajalta vahingonkorvauksen.

      Moni autoilija ei ehkä tiedä, että jos kolaroi, ja oletetaan, että vakuutusyhtiö maksaa kaiken.
      Mutta, jos ei maksakaan. Vastapuoli on autolla, jonka arvo on jotain muuta, kuin korvaus. Ehkä korjattu ja laitettu, jota vakuutusyhtiö ei huomioi, niin tämä kärsinyt voi maksattaa aiheuttajalta erotuksen pöytään. Eli tällainen mahdollisuus on, jos perusteet on esittää. Eli vahingonaiheuttaja hoitaa, ellei ole varaton. Mutta, oikeuden päätös, ja laskua heiluttaa nenän alla 10 vuotta.

      Mitä opitaan. ??? Kannattaa odottaa laillista aikaa. Ajaa laillisilla kamppeilla ja lainkirjaimen mukaan. Jos sitten jotain sattuu, niin vakuutusyhtiökin hoitaa vamman, vaikka loppu iän.
      Se siitä, eli tällaiset mörönkirjoitukset tuli neuvoksi

    • 14-poike

      Mitäs siitä seuraa jos alaikäinen antaa toisen alikäisen ajaa häen mopollaan, siirtyykö kortti siltä kuka antoi ajaa

      • Jutustelija1

        Ei siirry, mutta ajoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettomalle on teko ja alaikäinen saattaa siitäkin luistaa.


    • hmmmmm

      Korvaako vakuutus, jos vaikka ajat jonkun mersun kylkeen, jos mopo on rekisterissä, mutta ei korttia?

      • lue_ihmeessä

        ei korvaa vakuutus. lue vakuutus ehdot!!!


    • Ajeltiin tos hetkittäin parin kaverin kanssa kolmepäällä skootterilla ollaan siis alaikäisiä (13v) no meidän tuurilla poliist tuli vastaan ja pysäytti meidät😬 siirtyykö meidän kortit nyt vuodella vai siirtyykö ollenkaan?

      • *poliisit*


      • Anonyymi

        Ei kortit siirry enää ja ette ole rikosoikeudellisesti vastuussa vielä. Huonolla tuurilla tulee kuskin vanhemmille sakkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kortit siirry enää ja ette ole rikosoikeudellisesti vastuussa vielä. Huonolla tuurilla tulee kuskin vanhemmille sakkoja.

        Eikö siirry enää😳


    • Anonyymi

      Mitä jos jään poliisille kiinni oon 13 ja ajan krossia eikä ole ajokorttia?

      • Anonyymi

        rytkönen antaa sitä hyvää kakkosee ja ampuu sua glockilla maijan ikkunasta


    • Anonyymi

      joo vittu mitkä fantasioit o mulla oli viritetty ja sakot tuli 900 vanhemmale rikosilmoitus koska ei ole huolehtinut siitä että kortiton ei aja ja minulle lastensuojeluilmoitus plus kilvet vittuun

    • Anonyymi

      Nykyään kait tulee vain sossu merkintä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe