sähkön kulutus

missä vika

Osaako kukaan kertoa, mistä johtuu sähkön kulutuksen kasvu ja sen mukana suuremmat sähkölaskut kun sähkönkulutus ei oikeasti ole lisääntynyt, päinvastoin. Olen ymmällä moisesta muutoksesta ja sähkösyöppöä ei vain löydy.

18

1712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohmi Amperi

vaikea sanoa,mutta ota alan ammattilainen paikalle totemaan.Palkkion hinta saattaa tulla nopeastikin takaisin.

• ac^dc

"sähkönkulutus ei oikeasti ole lisääntynyt"

Onko tämä mitattua tietoa vai mutua?

• missä vika

Siis tämä on ihan oikeaa tietoa, ei mitä mutua. Luen itse mittarin säännöllisin väliajoin ja lähetän lukeman sähköyhtiölle. Olen seurannut itse henkilökohtaisesti lukemia ja käyttöä. Se tässä ymmälle saakin, kun en keksi missä syy. No, huomenna soitan sähköyhtiölle.

• ac^dc
        missä vika kirjoitti:

Siis tämä on ihan oikeaa tietoa, ei mitä mutua. Luen itse mittarin säännöllisin väliajoin ja lähetän lukeman sähköyhtiölle. Olen seurannut itse henkilökohtaisesti lukemia ja käyttöä. Se tässä ymmälle saakin, kun en keksi missä syy. No, huomenna soitan sähköyhtiölle.

Jos lukemat ovat oikein, ovat sitten sähkön hinnat tai siirtohinnat nousseet.

• missä vika
        ac^dc kirjoitti:

Jos lukemat ovat oikein, ovat sitten sähkön hinnat tai siirtohinnat nousseet.

Olen tietoinen hinnoista ja ne eivät ole nousseet, mutta kyse on siitä, että kilowattien määrä on noussut, mikä tietysti tarkoittaa suurempaa sähkölaskua. Esim. viimeisellä kaudella on kWh:n määrä ollut melkein puolet suurempi kuin erään aikaisemman kauden, vaikka järjen mukaan kulutusta on ollut vähemmän. Otettuani lukemat pystyn laskemaan tulevan sähkölaskun aika tarkkaan. Se mikä tässä mättää on todellakin ne nousseet kilowattilukemat - siis mistä johtuvat.

• öhäoihjoij
        missä vika kirjoitti:

Olen tietoinen hinnoista ja ne eivät ole nousseet, mutta kyse on siitä, että kilowattien määrä on noussut, mikä tietysti tarkoittaa suurempaa sähkölaskua. Esim. viimeisellä kaudella on kWh:n määrä ollut melkein puolet suurempi kuin erään aikaisemman kauden, vaikka järjen mukaan kulutusta on ollut vähemmän. Otettuani lukemat pystyn laskemaan tulevan sähkölaskun aika tarkkaan. Se mikä tässä mättää on todellakin ne nousseet kilowattilukemat - siis mistä johtuvat.

Kilowatit nousee kun kuluttaa sähköä...
        Vaikea ruveta arpomaan kun ei tiedä millaisista määristä on kyse mutta esimerkiksi ahkera suihkussa käynti voi pompsauttaa kulutuksen ylös. Päälle unohtunut pyyhkeen kuivain? Pakastin on unohtunut tehopakastukselle? Jääkaapin ovi ei sulkeudu kunnolla? Oletko ostanut kuivausrummun/-kaapin? Sähköpatteri posottaa jossakin varastossa?

Tietysti on aina mahdollista että kwh-mittari on rikki...

• inssi'

Ainoat järkevät syyt ovat joko lisääntynyt sähkön kulutus tai viallinen sähkömittari.

Jälkimmäisestä syystä ei taida olla edes ennakkotapausta.

• jokin on muuttunu

Kulutus ei kasva jos se ei kasva.

Oikesti kulutus on siis kasvanu.

Onko vaihdettu kodinkoneita? Onko elämäntilanne muuttunu tms.? 99,9% selittyy ihan luonnollisesti. 0.1% tapauksista johtuu mittarivirheistä tms. syistä.

• näkyy mittarista

Onko kyseessä osakehuoneisto vai kiinteitö? Minkä ikäinen talo? Asunto yksin? Oletko hankkinut mitään uusia laitteita? Lämmitätkö sähköllä jotain (vesi, lattia, tms.)? Onko kotonaolossasi tai muissa elintavoissa tapahtunu muutoksia?

• jatkokysäri

Paljonko kulutus onkaan noussut viime vuoden vastaavasta mittaujaksosta? Onko mittausjakso päivälleen saman pituinen?

• mie-77
        jatkokysäri kirjoitti:

Paljonko kulutus onkaan noussut viime vuoden vastaavasta mittaujaksosta? Onko mittausjakso päivälleen saman pituinen?

Oliskohan kuitenki edellisiä vuosia kylmemmän talven vuoksi ollut enemmän lämmitystarvetta ???

• ap
        mie-77 kirjoitti:

Oliskohan kuitenki edellisiä vuosia kylmemmän talven vuoksi ollut enemmän lämmitystarvetta ???

Mitään uusia koneita ei ole hankittu, ei ole sähkölämmitystä, ei muutoksia elämäntavoissa, on tarkistettu monet mahdolliset kuluttajat jne. Kilowattien määrä ei sinänsä ole hirveän iso, mutta ihmettelyn aihe on se, että kilowattien määrä on tuplaantunut, vaikka ei pitäisi. On sanomatta selvää, että jokin sitä sähköä vie. Asiaa tutkitaan ...

• ac^dc
        ap kirjoitti:

Mitään uusia koneita ei ole hankittu, ei ole sähkölämmitystä, ei muutoksia elämäntavoissa, on tarkistettu monet mahdolliset kuluttajat jne. Kilowattien määrä ei sinänsä ole hirveän iso, mutta ihmettelyn aihe on se, että kilowattien määrä on tuplaantunut, vaikka ei pitäisi. On sanomatta selvää, että jokin sitä sähköä vie. Asiaa tutkitaan ...

"kilowattien määrä on tuplaantunut, "

--> olet siis kuluttanut enemmän sähköä kuin ennen.

• plääh...
        ap kirjoitti:

Jos kyse on pienestä kulutuksesta, niin se lisäys tulee silloin hyivin pienestä asiasta.

Ehkä näkö on iän myötä heikentynyt ja tarvit enemmän valoa lukemiseen tms.?

Jotenkin minua ärsyttää nämä kyselijät, jotka eivät sitten anna tarkempia tietoja....

• okåok
        plääh... kirjoitti:

Jos kyse on pienestä kulutuksesta, niin se lisäys tulee silloin hyivin pienestä asiasta.

Jotenkin minua ärsyttää nämä kyselijät, jotka eivät sitten anna tarkempia tietoja....

Nyt tuntuisi, että kulutus kokonaisuudessaan on pientä. Tällöin hyvinkin pienet asiat vaikuttaa...

Laitatko ruokaa enemmän itse kuin aikaisemmin? Hella ja uuni syövät yllättävän paljon sähköä. Meillä tämän huomaa kun syksyllä keitellään mehuja ja hilloja urakalla ---> selkeä pompsahdus kk-kulutuksessa.

• ääh eräs lukija
        plääh... kirjoitti:

Jotenkin minua ärsyttää nämä vastaajat (siis jotkut). Jankuttavat samaa, eivätkä lue tarkemmin.

• fuji moto
        ap kirjoitti:

"kilowattien määrä on tuplaantunut"

Vaikka olisi kämppä täynnä kilowatteja (=tehon yksikkö), niin kulutus voi olla nolla.

Kulutusta mitataan kilowattitunteina eli kuinka kauan tietty teho on ollut käytössä.

Esim. patterin teho on 600 W. Käytät sitä kaksi tuntia. Kulutus on siten 1,2 kWh.

Kannattaa opetella nämä temit ennenkuin sähkölaitokselle soittelee.

• pakko kysyä monesti
        ääh eräs lukija kirjoitti:

Jotenkin minua ärsyttää nämä vastaajat (siis jotkut). Jankuttavat samaa, eivätkä lue tarkemmin.

Kulutusta on kysytty monesti, siksi ettei siihen ole vastattu.

Jos kulutus on noussut vaikka 1000kWh -> 2000kwh kolmen kuukauden jaksolla, niin tuollainen lisäys voi tulla vaikka siitä että kahvihammasta on kolottanu useammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe