karkkimania

sockerhiiri

Miten pääsisin jokapäiväisestä karkkien syömisestä eroon. Jos päivä meneekin jotenkuten iltaruoan jälkeen on otettava kymmenkunta melliä. Samaan tapaan kuin jonkun on saatava tupakka ruuan jälkeen.
Ei ole viina ongelmana ei tupakka mutta tämä karkkimania jota ei aikaisemmin ole ollut.
Mitä konsteja olette käyttäneet ? Onko olemassa tahdonvoiman lisäksi joku lääkkeentapainen ?
On kyllä korkeahko verensokeri, aamumittauksissa 6n yli häärää, muttei lääkitystä.
Liikuntaa en pysty paljoa harrastamaan huonon selän takia, ja pelastusrengas alkaa kasvaa vyötärölle jota siis ei enää ole.
Aaapuvva !

72

4189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokrunen

      Mitähän noi kymmnekunta melliä oikein on? jos ne on 10 sokeritonta pastillia niin et sä niistä liho. Mut jos ne on karkkipussillinen tai koko suklaalevy joka päivä niin asia on vähän toinen.......
      Sokeriarvot on vähän ylärajoilla mutta muukin syöminen vaikuttaa siihen.

      • sockerhiiri

        10nkunta karkkia esmes fazerin parhaita jotka ovat taatusti sokerisia.. aina ruuan jälkeen illalla.
        Mikä aiheuttaa sokerinälän jota on saatava se on kuin huume. Ja masentaa kun ei pysty tahdonvoimallaan olla ilman. Miksi kroppa vaatii sokeria tuossa muodossa, en tajua. Ruoka jota syön ei ole mitään ihmeellistä eikä makeaa, annoksen määrääkin olen yrittänyt vähentää. Hiilareita yrittänyt varoa tietty. Karkkien syönti kai tekee senkin tyhjäksi.
        Kromista puhutaan mutta auttaako oikeesti vai onko humpuukia, onko kokemuksia ?


      • Vaihtoehtoja riittää
        sockerhiiri kirjoitti:

        10nkunta karkkia esmes fazerin parhaita jotka ovat taatusti sokerisia.. aina ruuan jälkeen illalla.
        Mikä aiheuttaa sokerinälän jota on saatava se on kuin huume. Ja masentaa kun ei pysty tahdonvoimallaan olla ilman. Miksi kroppa vaatii sokeria tuossa muodossa, en tajua. Ruoka jota syön ei ole mitään ihmeellistä eikä makeaa, annoksen määrääkin olen yrittänyt vähentää. Hiilareita yrittänyt varoa tietty. Karkkien syönti kai tekee senkin tyhjäksi.
        Kromista puhutaan mutta auttaako oikeesti vai onko humpuukia, onko kokemuksia ?

        ainakin hyvää. Esim. Rainbow'n Menthol Extra -purkassa säilyvät maku ja pehmeys pitkään. Pureskelu kai aktivoi endorfiinituotantoakin. Ehkä voisit myös juoda jotain nollalimsaa, vaikken tiedä onko aspartaamikaan hyväksi verensokerille, jota sun kannattaa seurata. Määkin kaipaan (myös) aterian jälkeen yleensä makeaa. Jogurtit on hyviä. Ja sitten vois ehkä imeskellä Xylitol-Supersalmiakkia oikein pitkään.


      • öorjkli
        Vaihtoehtoja riittää kirjoitti:

        ainakin hyvää. Esim. Rainbow'n Menthol Extra -purkassa säilyvät maku ja pehmeys pitkään. Pureskelu kai aktivoi endorfiinituotantoakin. Ehkä voisit myös juoda jotain nollalimsaa, vaikken tiedä onko aspartaamikaan hyväksi verensokerille, jota sun kannattaa seurata. Määkin kaipaan (myös) aterian jälkeen yleensä makeaa. Jogurtit on hyviä. Ja sitten vois ehkä imeskellä Xylitol-Supersalmiakkia oikein pitkään.

        Kokeile Pirkan Sinkki- tabletteja. Mulla ainakin toiminut makeanhimon poistoon..Ja ne maistuu tosi hyvältä.


      • Karkiton koti

        Täydellinen ruokavalio remontti, vitamiinien, hiven ja suojaravintoaineiden riittävä saanti. Hedelmä karkin sijaan ja pidettävä huoli, että karkkia ei ole kotona, mut pähkinöitä, rusinoita ym siemeniä sekä ituja naamaan jos himo iskee työntää jotain suuhun.


      • tiitulillaa

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?


      • tiitulilaa
        tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Siis tarkotin että ei se karkeissä oleva sokeri vaan karkeissa oleva rasva :D Sen siitä saa ku kirjottelee ja paimentaa mukuloita yhtä aikaa XD


      • myös sokeri lihottaa
        tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Ihminen lihoo, jos energian saanti ylittää kulutuksen riippumatta siitä, onko ylimääräinen energia peräisin sokerista, rasvasta tai muista ruoka-aineista.


      • Minä sen takia tykkä
        öorjkli kirjoitti:

        Kokeile Pirkan Sinkki- tabletteja. Mulla ainakin toiminut makeanhimon poistoon..Ja ne maistuu tosi hyvältä.

        Minä sen takia tykkään, Minä sen takia tykkään, Minä sen takia tykkään paskasta, koska se on niin... PIRK-KA!


      • Lihoiksi vaan
        tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Otan tässä vaiheessa kantaa tähän, koska asia kiinnostaa jollakin tavalla.

        Sokeri ei tietenkään lihota...mutta!!!

        Aivot ottavat ravinnon sieltä mistä sen saavat helpoiten, eli sokerista.
        Tämä tarkoittaa sitä, että jos vetäset esim. spydärin (pyttipannu) naamariin, joka on täynnä herkullista rasvaa ja hiilareita ja tälläisen pommin päälle/kanssa juot kokista tai vedät pussillisen karkkia päälle, arvaa kuka ottaa ja mitä siitä päältä? Aivosi sanoo kehollesi. mmmm anna mulle toi sokeri tosta ja varastoi loput...ja kehosi tekee juuri näin. Siinä on sinun pelastusrenkaasi salaisuus...jotta tämä kaikille niille tiedoksi, jotka juo limua ruuan kanssa tai vetää kaffepullat jälkkäriksi tai syö sen täytekakun karamelleineen ruuan päälle.

        Ruoan kanssa vesi on parasta...jos on pakko syödä mäcissä tms..ota soodavettä tai amerikkalaisittain kahvia (ilman sokeria...maitoahan saa olla)...tai sitten se maito.
        Älä ikinä sekoita sokeria sisältäviä juttuja ruoan yhteyteen...jälkiruokaan tai pullamössöön 2h väliä ruokailusta...

        Josain vaiheessa itte tajusin ton kun luin ööö en muista. Mutta mä olen 42v. mies ja ennen mun tuumakoko farkuissa oli joko 36 tai 38 vähän riippui merkistä...ei sillä että koskaan oisin lihava ollut tms...mutta kun hiukan muutin systeemiä, enkä edes elämäntapoja, niin nyt puolen vuoden jälkeen mun tuumakoko farkuissa on 33 tai 34...eikä ees liikunnalla ole ollut osaa tai arpaa asiassa, sitä olen harrastanut ennekin samalla tavalla....mut heleppo homma, sano savolaenen, vaikken olekaan. :D


      • FATFREENOT
        tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Joo no kyllä sokeri on todella paha lihottaja!!! Nimittäin ylimääräinen sokeri, mitä keho ei käytä muuttuu rasvaksi ja kivasti sitten kertyy samoin tavoin... ja kyllä sokerissa niitä kaloreita on ihan runsain mitoin. Kaikki lihottaa jos tarpeeksi syö, vaikka ei rasvaa olisikaan!!!


      • tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Lihottavaa on makeisien ja ruokien sisältämä energia. Rasvatonkin tuote voi sisältää todella paljon energiaa. Sokeri itsessään on todella energiapitoista ja siksi ihan yhtä lihottavaa kuin rasvakin. Ei pidä tosiaan seurata vain rasvan määrää ruokavaliossa vaan kokonaisenergian saantia. Olen 160cm ja painan 59kg. Olen onnistunut pudottamaan painoani, ihan siksi kun olen katsonut etten syö päivässä enempää energiaa kuin mitä päivän aikana kulutan. Kävin kuntosaliohjauksessa (muutama vuosi sitten) ja siellä minulle tehtiin laskelma, missä minun pitäisi syödä päivässä 1480kcal , jos haluaisin varmistaa etten liho enää. Tuohon aikaan painoin jotain 65kg. Sitten yksi ilta rupesin oikein tosissani laskemaan energiamäärää parista iltapala juustoleivästä ja sain tulokseksi 370kcal.(kaksi leipää, leviteeksi margariinia ja 2 viipaletta juustoa) tuollainen kilokalorimäärä on jo tosi hyvä osa päivän kokonais energian tarpeestani. Ja päivässä kun tulee helposti syötyä yksi jos useampikin juustoleipä väli/iltapala, muut ruoat/herkut päälle...joten ei ihme jos paino alkoi olla enemmän kuin nousujohdanteinen...Nyt onneksi suunta parempaan.


      • Tuski
        tiitulillaa kirjoitti:

        Mut eihän se sokeri lihota? Vaan se rasva mitä niissä on...?
        En oo ite kyllä nähny vielä yhen ainutta tutkimusta jossa osotetaan että sokeri yksistään vaikuttaa lihomiseen. Hampaille se kyllä tekee hallaa, mutta ei mun mielestä kyllä lihomiseen vaikuta millään tavalla. Lihaksethan tarvii sokeria mutta ei sen (sokerin) oo läskiksi todettu kyllä muuttuvan?

        Rasva lihottaa joo, mutta yhtä lailla sokeri. Glukoosi varastoidaan ensisijaisesti glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin, josta sitä sitten pilkotaan taas glukoosiksi kun verensokeri laskee. Mutta jos sokeria saadaan ylimäärin ja glykogeenivarastot on täynnä, niin loput siitä glukoosista varastoidaan rasvana.


      • tiitulilaa?
        myös sokeri lihottaa kirjoitti:

        Ihminen lihoo, jos energian saanti ylittää kulutuksen riippumatta siitä, onko ylimääräinen energia peräisin sokerista, rasvasta tai muista ruoka-aineista.

        sokeri muuttuu läskiksi? Onko sulla tästä ihan faktatietoa? Siis sellaista mikä on tutkittu ihan luotettavilla tahoilla?


      • faktafaarao
        Tuski kirjoitti:

        Rasva lihottaa joo, mutta yhtä lailla sokeri. Glukoosi varastoidaan ensisijaisesti glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin, josta sitä sitten pilkotaan taas glukoosiksi kun verensokeri laskee. Mutta jos sokeria saadaan ylimäärin ja glykogeenivarastot on täynnä, niin loput siitä glukoosista varastoidaan rasvana.

        sokerin ei ole todettu muuttuvan rasvaksi. piste. se poistuu virtsan mukana mikäli sitä on liikaa, eli mikäli lihakset eivät sitä kaikkeä pysty käyttämään eikä haima tuota tarpeeksi insuliinia pilkkoakseen sitä.
        sitenhän se muun muassa saadaan se diabetes todettua virtsan sokerimääristä.


      • Apteekin setä
        tiitulilaa? kirjoitti:

        sokeri muuttuu läskiksi? Onko sulla tästä ihan faktatietoa? Siis sellaista mikä on tutkittu ihan luotettavilla tahoilla?

        Ihmisen elimistö muuttaa energiantarpeen ylittävän määrän sokeria rasva-varastoiksi. Toisin kuin jollain eläimillä, ihmisen aineenvaihdunta toimii vain tähän suuntaan (eli rasvoja ei muuteta takaisin sokereiksi). Tuossa on ihan hyvä linkki, ja asiaa on, vaikkei ihan suoraan tieteellisestä artikkelista olekaan:

        http://www.unisanet.unisa.edu.au/08366/h&p2fat.htm#fa_syn

        "Glucose is converted to pyruvate (glycolysis), then to acetyl CoA which, when ATP is required, is oxidised by the citric acid cycle. If the glucose intake exceeds the body's energy needs (and after saturation of glycogen stores) the acetyl CoA can be used for fatty acid synthesis (in the liver) and storage as triglyceride in adipose tissue."


      • sedrtyui9o+´0+pö
        faktafaarao kirjoitti:

        sokerin ei ole todettu muuttuvan rasvaksi. piste. se poistuu virtsan mukana mikäli sitä on liikaa, eli mikäli lihakset eivät sitä kaikkeä pysty käyttämään eikä haima tuota tarpeeksi insuliinia pilkkoakseen sitä.
        sitenhän se muun muassa saadaan se diabetes todettua virtsan sokerimääristä.

        ENSIN se vsokeri varastoituu, mutta sitten myöhemmin se saattaa muuttua diabetekseksi.
        Ei kaikki lihavat ole diabeetikkoja!


      • faggfadfgad
        sedrtyui9o+´0+pö kirjoitti:

        ENSIN se vsokeri varastoituu, mutta sitten myöhemmin se saattaa muuttua diabetekseksi.
        Ei kaikki lihavat ole diabeetikkoja!

        ei tarvi olla diabeetikko. se poistuu se ylimääränen sokeri kuitenkin virtsan mukana, ihan terveelläkin ihmisellä. sitten jos sitä on siinä virtsassa aivan hirveitä määriä niin se tarkoittaa sitä ettei haima tuota tarpeeksi tai ollenkaan insuliinia joka sitä sokeria sieltä pilkkoo jne...


    • hoikka´nyt

      Kokeilepas Sprirulina tabletteja. Niitä on parempi jauhaa kuin niellä. Minulla on toiminut tosi hyvin, käytä niitä ennen ruokaa, kun tekee mieli syödä jotain pientä, hehe ;-) Ruuan jälkeen en halua enää mitään makeista, mikä on hyvää itse asiassa iholle ja hampaillekin :-)
      Löytyy Sokoksesta.

      • Gemmany

        Itse olen syönyt Kromia 1 tbl/vrk jo yli 20 vuotta ja olen päässyt eroon makeanhimosta. En tiedä sitten onko krominsyönnin vaikutusta,mutta ainakin kromi tasapainottaa verensokerin vaihteluita. Kokeile, niin sitten ainakin tiedät.
        Kerroit,että sinulla on korkea verensokeri. Se luonnollisesti täytyy tutkia ja hoitaa: mars heti terveydenhoitajan ja /tai lääkärin vastaanotolle.Heiltä saat neuvot,ohjeet,hoidon jne. Verensokerin nousu on hälytysmerkki!


    • suosittelen

      Hei.
      Kokeile Oriflamen Wellness ravinnejoumajauheita. Monet on laihtuneet niiden avulla. Saat kaikki tarvitsemasi vitamiinit ym. ja voit muutenkin paremmin. Se myös vähentää makean himoa. Ota annos puolituntia ennen ateriaa. Niitä löytyy vaniljan ja mansikan makuisina. Käy katsomassa www.oriflame.fi

      • mässyttäjä

        .. mutta karamellien määrä on ehdottomasti suurempi. Minun vikani on verensokerin suuret vaihtelut, eli verensokeri romahtaa helposti / nopeasti jolloin tulee se makean himo ja tarve, enkä osaa sitten lopettaa puputtamista ja mussuttamista. Olen yrittänyt, että kotona ei makeaa olisi, mutta.. ja olen kuin alkoholisti; syön kaiken, mitä kaapissa tai pussissa on.

        En tupakoi ja alkoholin käyttöni on erittäin vähäistä, mutta tämä pahe on sellainen mikä harmittaa.

        Olen yrittänyt, mm. luonteistuotteita, oliko se sitten tuo kromi, jotain minkä piti tasapainoittaa verensokeria ja plaaplaa, ei mitään vaikutusta minulle.

        Kuntoilemaan ja liikkumaan en pääse: olen kahden pienen lapsen yh, enkä saa lastenhoitoapua. Siis saan, mutta erittäin harvoin. Jos niillä kerroilla menenkin sitten fillaroimaan tai lenkille, ei se paljoa kokonaisuuteen auta.
        Ai lasten kanssa? Että rattaisiin ja menoksi. Ei käy: pienempi on niin iso, että haluaa itse, ja haluaa puistoon, eli kävelylenkit on lapsen huutoa ja kiukuttelua. On liian isokokoinen ja painava fillarin istuimeen, kokeiltu on, ei onnistunut viime kesänäkään, ei onnistu nytkään. (on ikäisekseen isokokoinen, pitkä siis, ei lihava, paino suhteutettuna pituuteen on kunnossa)
        On kuitenkin niin pieni, ettei osaa vielä polkea, kahvasta työnnän apurataspyörää ja hän jaksaa ehkä kilometrin lenkin. isompi on toki jo niin iso, että hänen kanssaan pitkätkin fillarenkit onnistuisi, mutta eihän me voida alle 3 vuotiasta yksinkään kotiin jättää.....
        Eli tämän ohjeen voi joku jättää pois minun kohdallani.

        Pitäisi vaan löytää minunKIN joku keino, millä saada tämä puputtaminen loppumaan.


      • seliseliseli
        mässyttäjä kirjoitti:

        .. mutta karamellien määrä on ehdottomasti suurempi. Minun vikani on verensokerin suuret vaihtelut, eli verensokeri romahtaa helposti / nopeasti jolloin tulee se makean himo ja tarve, enkä osaa sitten lopettaa puputtamista ja mussuttamista. Olen yrittänyt, että kotona ei makeaa olisi, mutta.. ja olen kuin alkoholisti; syön kaiken, mitä kaapissa tai pussissa on.

        En tupakoi ja alkoholin käyttöni on erittäin vähäistä, mutta tämä pahe on sellainen mikä harmittaa.

        Olen yrittänyt, mm. luonteistuotteita, oliko se sitten tuo kromi, jotain minkä piti tasapainoittaa verensokeria ja plaaplaa, ei mitään vaikutusta minulle.

        Kuntoilemaan ja liikkumaan en pääse: olen kahden pienen lapsen yh, enkä saa lastenhoitoapua. Siis saan, mutta erittäin harvoin. Jos niillä kerroilla menenkin sitten fillaroimaan tai lenkille, ei se paljoa kokonaisuuteen auta.
        Ai lasten kanssa? Että rattaisiin ja menoksi. Ei käy: pienempi on niin iso, että haluaa itse, ja haluaa puistoon, eli kävelylenkit on lapsen huutoa ja kiukuttelua. On liian isokokoinen ja painava fillarin istuimeen, kokeiltu on, ei onnistunut viime kesänäkään, ei onnistu nytkään. (on ikäisekseen isokokoinen, pitkä siis, ei lihava, paino suhteutettuna pituuteen on kunnossa)
        On kuitenkin niin pieni, ettei osaa vielä polkea, kahvasta työnnän apurataspyörää ja hän jaksaa ehkä kilometrin lenkin. isompi on toki jo niin iso, että hänen kanssaan pitkätkin fillarenkit onnistuisi, mutta eihän me voida alle 3 vuotiasta yksinkään kotiin jättää.....
        Eli tämän ohjeen voi joku jättää pois minun kohdallani.

        Pitäisi vaan löytää minunKIN joku keino, millä saada tämä puputtaminen loppumaan.

        Joku tunti päivässä aina löytyy... tai ainakin puolituntia. Hae vaikka stepperi, hyppynaru, jumppapallo ym. Puolikin tuntia saa riittää, jos teet päivittäin.
        Eihän niitä karkkia kotona ole, jos sä et niitä osta! hedelmiä ja pähkinöitä karkkien sijalle:)


      • jhgg
        mässyttäjä kirjoitti:

        .. mutta karamellien määrä on ehdottomasti suurempi. Minun vikani on verensokerin suuret vaihtelut, eli verensokeri romahtaa helposti / nopeasti jolloin tulee se makean himo ja tarve, enkä osaa sitten lopettaa puputtamista ja mussuttamista. Olen yrittänyt, että kotona ei makeaa olisi, mutta.. ja olen kuin alkoholisti; syön kaiken, mitä kaapissa tai pussissa on.

        En tupakoi ja alkoholin käyttöni on erittäin vähäistä, mutta tämä pahe on sellainen mikä harmittaa.

        Olen yrittänyt, mm. luonteistuotteita, oliko se sitten tuo kromi, jotain minkä piti tasapainoittaa verensokeria ja plaaplaa, ei mitään vaikutusta minulle.

        Kuntoilemaan ja liikkumaan en pääse: olen kahden pienen lapsen yh, enkä saa lastenhoitoapua. Siis saan, mutta erittäin harvoin. Jos niillä kerroilla menenkin sitten fillaroimaan tai lenkille, ei se paljoa kokonaisuuteen auta.
        Ai lasten kanssa? Että rattaisiin ja menoksi. Ei käy: pienempi on niin iso, että haluaa itse, ja haluaa puistoon, eli kävelylenkit on lapsen huutoa ja kiukuttelua. On liian isokokoinen ja painava fillarin istuimeen, kokeiltu on, ei onnistunut viime kesänäkään, ei onnistu nytkään. (on ikäisekseen isokokoinen, pitkä siis, ei lihava, paino suhteutettuna pituuteen on kunnossa)
        On kuitenkin niin pieni, ettei osaa vielä polkea, kahvasta työnnän apurataspyörää ja hän jaksaa ehkä kilometrin lenkin. isompi on toki jo niin iso, että hänen kanssaan pitkätkin fillarenkit onnistuisi, mutta eihän me voida alle 3 vuotiasta yksinkään kotiin jättää.....
        Eli tämän ohjeen voi joku jättää pois minun kohdallani.

        Pitäisi vaan löytää minunKIN joku keino, millä saada tämä puputtaminen loppumaan.

        Kyllä sä pääset lasten kanssa lenkille jos todella haluat, sanon minä. Luovutat liian helpolla mielestäni. Menkää vaikka lähimetsään niin riittää tutkittavaa kaikille ja taatusti kalorit kuluu!


    • msda

      helpottaa se paljonkin, ettei osta karkkia. Kun sitä ei ole kaapissa niin ei voi syödäkään. Kauppaan ei kannata mennä nälkäisenä.

    • karkkimonsteri

      Minäkin vielä puoli vuotta sitten olin aivan totaalisessa sokerikoukussa...karkkia oli saatava joka ilta! Ei siinä mitään jos tuon 10 karkkia olis syöny, muttaku piti saada joku namipussi ja suklaata tai sipsipussi dippikastikkeineen ja siihen kylkeen vielä suklaa levy...Ja jos irkkareita osti ni ei 200g pussukka riittäny, piti ainakin puolen kilon mässäkkä saada ja jos niitä ei iltasella jaksanu syödä niin sitten aamulla loppu pussi aamupalaksi naamariin...

      Sitten vaan kerran käytyäni puntarilla joka näytti järkyttäviä lukemia, päätin että nyt on jotain ruvettava tekemään. Lopetin karkin syönnin kokonaan kuukauden ajaksi, muutin myös koko ruokavalioni paremmaksi, syön nykyään säännöllisesti ja paljon kasviksia. Karkeista tuli kauheat vieroitusoireet! Koko ajan oli makeat mielessä, vaikka söinkin tavallista ruokaa säännöllisesti ja olin kylläinen. Mutta namit tuli uniinkin, nukuin huonosti ja hikoilin...2 viikon päästä alkoi helpottamaan, namia ei enää mieli tehnyt.. kuukauden namilakon jälkeen annoin itselleni luvan herkutella kerran viikossa. Ostan vain yhtä laatua namia ja nautiskelen niistä, ylimääräisiä herkkuja en kaappeihini hamstraa pahan päivän varalle, koska pelkään luisuvani takaisin vanhoihin tapoihin. Ja syön kaikki karkkipäivän karkit samana iltana ettei niitä jää aamiaiseksi!

      Puolen vuoden aikana paino on pudonnut 13kg, vaikka en juurikaan liikuntaa ole lisännyt tehnyt vain ruokaremontin. Olo on parempi kuin vuosiin! 4 vuotta tuli karkkia syötyä joka ikinen ilta ja sen kyllä huomasi sitten hammaslääkärilaskussakin 1200e meni, kun hampaat oli sokerilla pilattu!

      Tsemppiä aloittajalle! En usko että mitkään pillerit auttavat, tahdonvoimaa suosittelen! :-)

      • elluliini

        ihan ku olisin itestäni lukenu kun karkkimonsterin viestiä luin:D hirvee karkin himo aina ja joka viikko aattelen et nyt se loppuu mut ei mulla oo mitää selkärankaa:D pitäs vaan yrittää kovemmin mut ei hätäännytä:D tseppiä kaikille:)


    • Cr

      Kromisan tabletit käyttöön ja kova tahdon lujuus käyttöön, että kaupassa et pysähy siihen karkkihyllylle, vaan lisäät vauhtia ostoskärryihin.

      • momthe6

        Tai kiertää koko karkkihyllyn niin ei houkutus iske!


    • nams nams namia...

      Olet jo saanut muutamia hyviä vinkkejä ja niihin lisäisin vielä omani. Olen kausittainen makeansyöjä, joskus menee pari kuukautta mässyttäessä karkkia, mutta vastapainoksi pari kuukautta menee niin, ettei edes haluta. Itse hillitsen paljon syömistäni mielikuvien avulla. Kun näen jotain hyvää, kuvittelen maistavani sen suussani, sitten kuvittelen syöväni niin paljon, että tulee paha olo. Sitten ei haluta enää. En tiedä käyttääkö joku muu tätä keinoa, tai onko tästä kellekään muulle apua....

    • uhkuk

      Jaa, itse olisin juurikin sanonut että olisit alkanut liikkumaan, minulta se vie, outoa kyllä, karkin himoa. Itseasiassa minulle tulee enemmänkin tarve liikkua. Lähtee pyöräilemään vaikka maantietä pitkin ja kuuntelee musiikkia. Ei parempaa voi olla.

      Mutta kun liikunta ei onnistu niin.... miten oisi vihreät viinirypäleet? Ja kun mansikka kausi alkaa pian niin mansikoita? Ne ovat ainakin todella hyviä ja niitä saa ahmia vaikka kuinka paljon eikä liho. Ainakin itse pääsin viinirypäleillä eroon karkinhimosta viime kesänä, pärjäsinkin koko kesän ilman, mutta alkoivat hiukan jo kyllästyttää siinä loppu vaiheessa.

      • tydy

        Ittseasiassa viinirypäleet lihottaa. Niissä on hirmuiset määrät hiilareita. Vaikkakin on hedelmä, mutta pahimmasta päästä. Mutta onhan se terveellstäkin toisaalta. Mutta kyllä kaloreita järkyttävästi. Ananas ja noi mansikat on hyviä vaihtoehtoja...


    • ....................

      Syö terveellinen ateria, ja sen jälkeen vaikkapa banaaninmakuinen fluoritabletti suuhun imeskeltäväks. On vähän kuin karkki,ja sitä imeskellessä makeanhimo ehtii mennä pois. Tekee hyvää hampaillekkin ;) Noita tabletteja saa apteekista, eivät ole kalliitakaan.
      Tai sit vain peset ja puhdistat joka aterian jälkeen hampaat kunnolla, jonka jälkeen ei tee mieli syödä :)

      • myrkytys

        Pitää muistaa vaan kohtuus fluoritableteissa,ettei ota liikaa.Fluori on myrkkyä liika annoksina.


      • aoidrtakldjakdlr
        myrkytys kirjoitti:

        Pitää muistaa vaan kohtuus fluoritableteissa,ettei ota liikaa.Fluori on myrkkyä liika annoksina.

        Mitä olen fluorista kuullut niin se kertyy elimistöön, eli sen mitä nielet se jää kimppakyytiläiseksi lopun elämää. Katso vaikka Fluoride Deception, löytyy esim. YouTubesta. Ja samaa suosittelen kaikille jotka myrkyttävät jälkikasvuaan fluoritableteilla tai suunnittelevat sen aloittamista.


    • marinha

      minulla oli sama ongelma,mutta pääsin eroon siitä kun muutin ruokavaliota.
      vähensin hiilihydraattia ja lisäsin rasvaa ja lihaa kalaa ja kasviksia.
      googleta antti heikkilä sieltä löytyy hyvät neuvot.
      minulla on tälläkin hetkellä noin 3-4 kg karkkia kotona eikä tee yhtään mieli,vien ne vähitellen työkavereille

      • mie vaan

        Itsellä tulee kausia jolloin on syötävä makeaa, yleensä suklaata. Olen huomannut että kun makeaa syö tavallista enemmän niin siitä tulee ikäänkuin riippuvaiseksi. Mieli tekee älyttömästi..
        On pakko vieroittaa itsensä muuten se vyötärörengas kasvaa. Vaikka viikon verran kun on syömättä niin mieliteko pienenee huomattavasti. Sinä aikana yrittää vaihtaa vaikka hedelmiin.. korvaa makean jollainlailla.
        Se makean syöntikausi alkaa yleensä pienestä, esim. joulusuklaat yms.


    • Jeppe111

      "Huono selkä" pitää parantaa oikeanlaisella liikunnalla eikä päinvastoin lopettaa liikkumista! Ja mitä luulet selkäsi tykkäävän ylimääräisistä kiloista? Laihtuminen todennäköisesti hävittäisi koko selkävaivat. Eli opettele pitämään selkä suorana, ala liikkumaan ja korvaa karkit hedelmillä. Ei ole niin vaikeaa kuin moni luulee, eikä siksi viitsi edes yrittää.

      • päälle

        Ole viikko lakossa karkeista,niin kyllä alkaa jo helpottamaan.Sinulle on tullut tapa karkkien syönnistä.Kai sen verran tahtoa löytyy,ettei osta kotiin karkkeja,niin on pakko olla ilman.Vieroitus ei ole tuskallista kun syöt hedelmän joka kerran kun alkaa mieli tekemään karkkia.Jos ostat osta sokerittomia.Syö mieluummin jäätelöä,siitä saa sentään ravintoakin.


    • intothc

      Tiedän mistä puhut!
      On ollut iltoja jolloinka olisi voinut toisen kätensä myydä, että sais edes muutaman karkin tai suklaapalan.. Mutta sen verran olen oppinut kokeilemalla, että kauppaan mennään vain ja ainoastaan vatsa täytenä. Ja tekee siellä kaupassa sen ensimmäisen ja myös helpoimmaksi todetuimman päätöksen, ettei yksinkertaisesti osta niitä kotona kiusausta herättäviä tuotteita. Ja jos itse haluan päästä siitä pahimmasta himosta äkkiä ohi, juon yhteen soittoon puoli litraa vettä ja toimii!!
      Namilakoilla olen pudottanut 3vk/6kg. Ja samoin äitini, joka lopetti namistelun pudotti "tekemättä mitään" kahdessa viikossa 5kg!
      Vesipullot vaan mukaan ja kaupassa reipas kävely namihyllyjen ohi!
      Silloin ei lopettamisesta mitään tule jos kaapeissa on niitä "hätävara" patukoita!!

    • tryitatm

      lopetat täysin makean syömisen. Ensimmäiset pari viikkoa tai kuukautta ehkä hankalia mutta sen jälkeen erittäin helppoa. Et vain osta tai edes tarjottaessa ainakaan aluksi syö makeaa niin pääset tavasta eroon.

    • rewrwer

      Miksi niin moni suomalainen päästää itsensä niin paskaan kuntoon nykyään. Mällätään mellejä aamusta iltaan ja läskiä tulee niin että lorisee. Ja tuohan on aina hyvä tekosyy tuo selkä esteeksi liikkumiselle. Voit liikkua NIIN monella tavalla joissa EI selkä rasitu. Polje vaikka pyörää. Saatana sitte ihmetellää ku toiset kyttää.

      • sockerhiiri

        Kiitos kaikille vastauksista, hyviä neuvoja roppakaupalla.

        Selkäydinkanavan ahtauma on se joka rajoittaa liikkumista. Mutta pyöräillä pystyn sekä uimaan vaikka kävely ja muu liikkuminen jalkojen päällä on hankalaa. Olisi kyllä mieluista...urheilutaustaa on.

        Sokerit on seurannassa kyllä. Lähinnä etsin jotain vaihtoehtoja karkille jolloin teke mieli makeaa. Tahdonvoima on kai ainut joten kun aikanaan sain lopetettua tupakoinnin ihan vähentämällä ja lopettamalla ilman laastareita tai muita kai se onnistuu karkkien kanssakin. Motivoin itseäni lisäksi sillä mitä sillä rahalla saan, säästin matkaan ja sauhuttelu jäikin, jo 20v sitten..

        Vihanneksia ja johanneksia tokkiinsa menee niin paljon että tulee kohta korvistakin.
        Vielä noista pähkinöistä kun on kahtalaista tietoa, niitten rasvat on tai ei ole hyviä ??? Paljonko eroa kaloreissa verrattuna karkkeihin ? Toimisivat jonkinlaisena pehmeänä laskuna karkkien syönnin lopettamiseen. Kuin kahdesta pahasta se pienempi paha siis.
        Vai pitäisiköhän opetella oksentamaan joka kerta kun repsahtaa. Olisi yksi pahe lisää. Niitten summa kun taitaa olla vakio :)


    • Liike on lääke

      Kaikista paras keino lopettaa makeanhimo on putsata elimistö kuona-aineista jonkin puhdistuskuurin avulla. Niin tein itse, enkä syö enää suklaalevyä kokonaan, yksi pala riittää jälkkärikahvikupillisen kanssa.

      Käy luontaistuotekaupassa tai apteekissa ja kysy em. kuurin nimeä, ma en nyt jaksa muistaa mikä se oli. Tällainen kuuri ei ole sama kuin ihan oikea paasto, syödä saa normaalisti oikeaa, terveellistä ruokaa, vain valkoiset jauhot ja sokeriset eineet tulisi jättää pois tai edes vähentää. Itse olen jättänyt vähitellen pois kokonaan kaikki vehnäjauhoiset ja yleensäkin liian puhtaiksi käsitellyt ruoka-aineet; makaroni, riisit ... Kaikkiin löytyy 'tumma' / kokojyväinen vaihtoehto.

      Selkävaivaisen täytyy no. liikkua, kaikista huonoin vaihtoehto on jäädä paikoilleen. Jos selkärangassa on ongelmia, niin lihasten tulisi olla hyvässä kunnossa, jotta ne jaksavat tukea rankaa. Joten, hus!, lenkille ja punttisalille, jossa ammatti-ihminen kertoo ja auttaa oikeitten liikkeitten / ohjelmien etsimisessä, niitten, joista selällesi on eniten hyötyä.

    • tydy

      Nyt puret vaan hammasta yhteen ja pidät itsesi erossa makeasta vaikkapa viikon verran. Kyllä tulet huomamaan, ettei enää teekkään niin mieli makeaa. ja onhan olemassa makeutusaineet. Toki niissä jälkimaku on paska, mutta makeetahan se on. Opettelet vaan. Se on vaan itsekurista kiinni!
      Ja hei, ei toi "huono selkä" ole mikään tekosyy ettei voisi liikuntaa harrasstaa. Aina löytyy joku laji. Ja liikuntahan nimenomaan vahvistaa selkää ja sen lihaksia.
      Ja sitäpaitsi jos liikut vaan tarpeeksi, niin voit huoletta syödä karkkia, kun kumminkin kulutat kaiken. Niin ei tartte edes luopua paheestaan. Että näin.

    • Riitan Terapiat

      Täältä löytyy terapiamuoto,joka todella tepsii makeanhimoon nopeasti ja "mukavasti". Lukuisat asiakaskokemukset puhuvat puolestaan. Yhden ongelman käsittelyyn tarvitaan 1-3 terapiakäyntiä. Kannattaa käydä tutustumassa sivuillani tähän FreewayCer-meridiaaniterapiaan . Osoite on www.riitanterapiat.com

    • Maailma on kaunis

      Joo se on kyllä kummallista tuon makean nälkä silloin kun se on joka päiväistä. Itse olen ns. kohtuudella makeaa eläjä. Kokeile esim happamia marjoja pelkästään älä lisää sokeria lainkaan. Aloita ns. kohtuullisella käytöllä. Sillä hapan marja poistaa sinun elimistöstäsi juuri hiivaa, joka aiheuttaa sen ,että aina on vain makean nälkä. Huomaat pian että liika makea alkaa ällöttää ja tulee suorastaan pahoinvoivaksi. Suosittelen lämpimästi tätä kokeilua. Lisäksi se auttaa myöskin koko kehon hyvinvointiin ja lisää virkeyttäkin.Lisäksi kannattaa välttää myöskin piilosokeria jota saat nisusta ja valkeista jauhotuotteista.tyydytä makean nälkää kohtuudella kun tiedät että voit syödä joskun mutta et joka kerta niin hyvin homma lähtee liikkeelle ja toimii jonkin ajan kuluttua.

    • sokeriton toukka

      Aika korkea sokeriarvo ymmärtääkseni. Syö kunnon ruokaa ja riittävästi (ei ähmätystä). Se jo yksinään pitää veren sokerin tasaisena eikä mitään himosyömiskohtausta pääse syntymään.

      Älä osta makeisia, niin ei ole mistä syödä.

      Makeanhimoon voi syödä vaikka jonkun hedelmän tai marjoja (jos pakasteessa on)

      Itse en syö mitään makeaa (enkä juo) Makuaisti tottui aika nopeasti, eikä enää tee mielikään. Päin vastoin. Suklaa ja karkit ällöttää. En saa edes täytekakkua syödyksi. Happy me!

    • "selkävammainen"

      Ai miksi liikunta ei onnistuu? Itselläni selkä on huono, ja olen saanut just liikunnasta paaaaljon apua siihen! Uinti, sauvakävely, jooga, selkäjumppa, venyttely on selälle vain hyväksi! Kuntosalillakin kannattaa käydä, mieluummin ohjatusti, että saat selkälihakset kuntoon.

    • Kaakaonpapu

      Syö paljon emäksisöivää ruokaa! Jos syömäsi ruoka on kroppaa happamoittavaa, tuloksena on se, että ylimääräinen happo muuttuu kropassa rasvaksi--> "pelastusrengas" jne. Lisäksi vähennä hiilihydraattien määrää ja ETENKIN VEHNÄTUOTTEITA sekä muuitakin viljatuotteita. Mutta itse sokerin himoon...kropassa oleva hiiva haluaa ja huutaa lisää sokeria. Ole 2-3 viikkoa ilman karkkia, niin sen jälkeen ei pitäisi tehdä enää niin paljoa mieli. Tai jos haluat välttämättä jotain "karkkia", niin opettele tekemään itse huipputerveellistä raakasuklaata!! Siihen tarvitset: raakakaakaojauhetta, kookosöljyä/kaakaovoita/molempia, makeuttajaksi kannattaa hommata agavenektaria joka on lähes KALORITON makeuttaja (vanilja-agave on huikean hyvää!!!), hunajakin käy. Raakasuklaata voit hyvillä mielin syödä muutaman palan päivässä. Ja voin sanoa, että sitä syödessä tulee väkisinkin hyvä mieli :)

      • raw food

        http://ilonpisara.blogspot.com/2009/10/hallitsemattomat-himot.html Kannattaa ehdottomasti lukea tuo!

        Itselläni oli aiemmin kova makeanhimo, mutta nyttemmin kun olen alkanut syömään enimmäkseen raakaruokaa, himot ovat kadonneet. Ei tee edes mieli mitään epäterveellistä ja makeaa.

        Jos erehtyy syömään jotain keholle huonoa sapuskaa, kuten leipää, makeanhimo nostaa heti päätään, mikä on ihan ymmärrettävää, koska keho huutaa ravintoaineita, mikä esiintyy makeanhimon muodossa!


      • fhdfhfd
        raw food kirjoitti:

        http://ilonpisara.blogspot.com/2009/10/hallitsemattomat-himot.html Kannattaa ehdottomasti lukea tuo!

        Itselläni oli aiemmin kova makeanhimo, mutta nyttemmin kun olen alkanut syömään enimmäkseen raakaruokaa, himot ovat kadonneet. Ei tee edes mieli mitään epäterveellistä ja makeaa.

        Jos erehtyy syömään jotain keholle huonoa sapuskaa, kuten leipää, makeanhimo nostaa heti päätään, mikä on ihan ymmärrettävää, koska keho huutaa ravintoaineita, mikä esiintyy makeanhimon muodossa!

        Itse suosittelen shokkihoitoa eli kunnon sokerivieroitusta. Menee pari viikkoa ja makuaisti on tottunut uuteen. Hiilareita kannattaa vähentää myös tuona aikana ja vaaleat höttöviljat kannattaa unohtaa. Proteiinia tarpeeksi niin nälkä pysyy loitolla. Ärsyttävää on että jokaikiseen tyyliin mysliinkin on lisätty valkoista sokeria.

        Toinen vaihtoehto on yrittää korvata sokeri makeutusaineilla mutta mielestäni tuollaisiin tottuminen tuhoaa hampaita siinä missä sokerikin ja muuttaa makuaistin tottumaan äärimakuihin ja epäluonnollisiin teollisesti prosessoituihin ruokiin.

        Puoli vuotta siinä on mennyt ja karkkia en ole syönyt koko aikana eikä ole tehnyt mielikään. Ainut karkki mitä syön on tumma suklaa. Nykyään ei edes kiinnosta seisoskella karkkihyllyllä haaveilemassa salmiakista eli suuri muutos on tapahtunut aikaisempaan. Jugurtit on nykyään luonnonjogurttia ja hedelmät ja marjat ovat hyviä sellaisenaan ilman sokeria. Kaikki on kiinni tottumisesta ja monesti sokeririippuvainen on myös pahassa hiilari-einesruokakoukussa.

        Allekirjoitan myös tuon että ravintoaineiden puutos kehossa saa kehon himoitsemaan makeaa.Paastoilin pitkän aikaa ja välillä ahmin holtittomasti ja aina sokeria. Kun aloin syödä tasapainoisesti ja terveellisesti, makeanhimo unohtui. Ja mitä vähemmän makeaa syö, sen vähemmän sitä edes tekee mieli. Uskomatonta että sanon näin entisenä makean suurkuluttajan.


    • AllergiaKarkeille

      Mull oli makeahimo ja vieläkin, mut siin on semmonen konsti et voit käyttää sokerittomia pastilleja , n 100 kpl ja syöt terveellisesti et vaik 2/4 osa salaattii , 1/4 osa jotaa grillattuu broiler pihvii ja 1/4 osa perunaa. :)

    • Kokemuksen äänellä

      OSTA KROMITABELETTEJA! Itse söin tri tolosen tabuja ja makeanhimo jäi pois. Tosi helppoa ja mukava olo!

    • apostoli mikko

      HEIPPA !
      Sokerihan tuossa on se "paha" juttu...se lihottaakin...kyllä...mutta pahin on sen sokerin haittavaikutus !
      Ehdotan yhtä kirjatilausta : Pekka Lahtisen kirjoittama LUOJAN LÄÄKKEET...siinä on lääkkeistä ja ruoka-
      valiosta, myös SOKERIN HAITALLISUUDESTA ELIMISTÖSSÄMME ! Se on todellisuudessa myrkkyä kehollemme !
      Kirjaa voi tilata HELMI MEDIA OY, 050-5431431 , tai www.helmimedia.com
      Voimme toki syödä vähäisiä määriä myrkkyjäkin, mutta pidemmän päälle niistä tulee ongelmia !
      Kun huomaat yhdistelmän: KARKKI= MYRKKYÄ...ET ENÄÄ SYÖ SITÄ VAPAAEHTOISESTI !

      Meillä on toki monia riippuvuuksia, ja voimme näitä välttää päättämällä asiasta, mutta jos olet
      päätöksissäsi pysymätön luonteeltasi...ehdotan tässäkin tapauksessa RUKOUSTA PÄÄSTÄKSESI IRTI
      TAVASTASI...! HERRA VOI AUTTAA !
      Itse olen päässyt viinasta ja tupakasta tällä tavoin...

    • Noona

      tummaa suklaata, suklaata joku 85% ja imeskele sitä, kun makean himo iskee. Paras on kyllä lopettaa kaikki sokeripitoiset ruuat eli jugurtit, myslit yms. niin ettei se makean himo jostain aina pomppaa ja syö kunnolla kuitua, eli puuroa, leseitä, siemeniä, pähkinöitä, pellavarouhetta jne. Ja älä päästä ruoka väliä yli 4h, silloin iskee himo syödä jääkaappi tyhjäksi ja jos tahdon voimaa ei kerran ole, niin sen syö tyhjäksi.

    • 5865

      koita olla 2 päivää syömättä karkkii ni helpottuu ja ei tee es mieli enää!

    • mikk500

      No ensin voisit aloittaa, katkomalla 4d dokumentin isäni painaa 400 kg. Eiköhän siitä tule motivaatiota, jos selkä on kipeä niin rupea käymään uimassa. Uiminen on tosi tehokasta liikuntaa.

    • yx waan

      on paheena ite kullakin....mainitsit ettei tupakka tai alkoholi...monet käyttävät karkkia tupakan korvikkeena kun lopettavat tupakan polton...kysymys kuuluukin,miksi syöt karkkia?onko sinulla jotenkin paha olo kun et pysty liikkumaan selkäsi takia?kehottaisin sinua käymään hammaslääkärissä koska yletön karkkien syönti vaikuttaa mm.hampaisiin aika tuhoavasti ajan kanssa....jospa hampaiden(toivottavasti ei ole vielä käynyt näin)huonoon meno kunto vaikuttaisi karkkien pois jättämiseen?oletko kokeillut xylitol-purkkaa?niitä on nykyisin monen makuisia tarjolla...tai jospa alkaisit syömään karkin sijasta hedelmiä tai vihanneksia....yks tuttsvsni söi aikoinaan paljon karkkia ja kun ei käynyt hammaslääkärissä muutamaan vuoteen ja ei pessyt hampaitaan säännölisesti ni reikä kasvoi hampaassa niin suureksi että hänelle tuli mätäpaise ikenee ja kipu oli niin kova että hän joutui sairaalaan osastolle tarkkailuun viikoksi ettei mätä mene vain verenkiertoon koska se ei ole terveellistä.tämän hoitoreissun ja lukusien hammaslääkärissä käyntien jälkeen(olisiko laskun yht.summa vaikuttanut asiaan?)hän lopetti karkkien syönnin....tosin hänellä ei ollut muuta kuin tämä hampaiden huono kuntoisuus syynä siihen....ja lasku joka markka aikana kipusi 7000...aivan hyvin se voisi ollakkin nyt euro aikana saman verran.en tiedä kumpi olet nainen vaiko mies mutta kummallakin arvostan omia hampaita suussa vielä alle nelikymppisenä,enkä mitään lahonneita tyntkiä,ruskeita sellaisia siellä täällä ala tai yläleuassa....tai hengitystä joka on kammottava...

    • Suvikki74

      on se että syöt säännöllisesti ja vähennä suolaa. Joulun suklaa-kinkku-suklaa johtuu juuri siitä. Mausteita suolan sijaan ja vähennä kaikkea missä on sokeria: valmisjugurtit jne. Korvaa ne hedelmillä ja marjoilla. Jo viikossa sokeroidut tuotteet maistuvat ällöttävän makeilta ja niitä ei saata syödä päivittäin. Sitten vielä ihan hullu mutta toimiva ajatusharha: Väitä itsellesi että olet allerginen sokerille niin että pieniä määriä joskus voit käyttää, mutta karkkien muodossa et käytännössä lainkaan. Toisille sopii kerrasta totaalikieltäytyminen, sulle ehkä alussa vähentäminen...

    • Lihoiksi vaan

      Siis iltaruoan jälkeen melliä...hmmm mä jättäisin sen iltaruoan pois.

      Päivään aamupala kunnollinen, ei pullaa/ karkkia/ limuja...tai sitten continental versio jossa on pullaa jne...muttei lihaa/ rasvaa jne...lounas syötävä aikaisemmin ton jälkeen kun tiputtaa nopeasti nousseen veren sokerin.

      Mut jos syö hyvän aamupalan ja oppii syömään aamulla hyvin, voi jättää lounaan pelkkään kahviin ja johonkin pullapalaan.

      Päivällinen olisi tietenkin hyvä syödä vaik eurooppalaisittain myöhään. Silloin ei tartte iltapalaa, vaan iltapalaksi voit ottaa ne kymmenen melliä ja ottaa vaikka pullan tms kahvin tai teen kanssa (mainitsin kahvin, vaikka monelta voi mennä uni, ei multa...juon kahvia aamulla, päivällä, lounaalla, välipalaksi, välipalan välipalaksi, päivälliseksi ja illalliseksikin, ei haittaa menoa :D)

      Edelleen samaa väännän täällä...ei makeita juttuja ruoan kanssa tai päinvastoin. Ruokajuoma vesi, soodavesi...ei simaa, kotikaljaa tms niisähän on sokeria prkl. :D

    • suklaan korvike

      Oon 27-vuotias nainen. Itse söin vielä tuossa noin neljä - viisi vuotta sitten suklaata ihan hulluna. En koskaan ole ollut ylipainoinen, mutta jos sama tahti olisi jatkunut, niin varmasti nyt olisin.

      Mulla suklaan syöminen johtui varmaan muutamastakin jutusta. Opiskeluihin liittyvä stressi. Sitä haluaa jostain mielihyvää ja mulla suklaa toi tyydytystä ja hyvää oloa (rauhoitti). Söin suklaata joka pvä. Luentojen välillä, ruokailun jälkeen, illallal liikuntaharrastusten jälkee. Saattoi mennä joinakin päivinä parikin levyä.

      Toinen syy on se, että pienenä ala-aste/yläasteikäisenä en saanut syödä karkkia kuin ihan harvoin. Ehkä se sitten räjähti käsiin kun muutin pois kotoa.

      No pääsin eroon suklaasta siten, että en vaan osta niitä kaupasta. Ja kun makeanhimo yllättää, niin otan lusikallisen hunajaa. Hunaja on ihan ylimakeaa joten makean himo kyllä talttuu ja parin kolmen lusikallisen jälkeen. Ja pikkuhiljaa uskon, että pääset myös samalla jujulla eroon.

      Toinen keinoni on tehdä leipä tai keittää puuroa makeanhimon yllättäessä. Yleensä makeanhimo on vaan päässä, samoin kuin pikkunälkä. Syö siis karkkien ja suklaan sijaan jotain "järkevää" vaikka tuntisitkin vain makeanhimoa. Yleensä makeanhimokin lähtee nimittäin ihan normiruoalla, koska elimistöllä ei varsinaisesti ole tarvetta saada juuri suklaata tai muita karkkeja. Elimistö mittaa vaan verensokeria, jonka arvoja nostaa ihan normia ruokakin (koska kaikki ruoka sisältää hiilareita eli sokereita, tosin vaihtelevia määriä mutta kuitenkin)

      Suosittelen. Toimii takuuvarmasti.

      Ota siis karkkipussin sijaan käteen illalla leikkelepaketti jotain vähärasvaista lihaa ja nauti! Muista syödä myös tasaisesti pitkin päivää, niin ettei verensokeri pääse laskemaan liikaa.

      Ja älä kiellä suklaata kokonaan. Koska ihmisen ei tee mitään niin kovin mieli kuin sitä mikä on kiellettyä.

      • Aquabona

        JUO VETTÄ! Aina himon iskettyä, kulauta kurkkuusi lasi vettä, niin himot väistyvät. Jos ei auta, niin juo lisää vettä niin kauan kunnes auttaa. Toimii! Testad mycket gånger!


    • muu makea turvallisella hedelmällä esim. applesiini ja aina kun makean himo yllättää, syöt vain valitsemasi hedelmän. Kaikki vähäkaloriset hedelmät käyvät. Banaania ei kannata valita, koska se sisältää paljon energiaa.

      • kiloklubilainen

        Monet valittelevat kärsivänsä makeanhimosta. Suurimmaksi osaksi se johtuu epäsäännöllisestä ja puutteellisesta ruokavaliosta.
        Kiloklubin teesit makeanhimon taltuttamiseen

        1. Tarkista, että syöt kulutukseesi nähden riittävästi – liian suuri energiavaje altistaa epäonnistumisille.

        2. Syö tasaisesti pitkin päivää, nyrkkisääntönä puolet ennen päivän puoliväliä.

        3. Huolehdi ruokavaliosi laatutekijöistä. Laatupallot vihertävät, kun kasviksia on paljon, korkeaenergisiä herkkuja vain vähän, hiilihydraatit ovat kokojyväisiä ja ravintoaineiden keskinäiset suhteet ovat kunnossa.

        4. Salli itsellesi kohtuullistetut mieliteot totaalikieltäytymisen sijaan. Älä lannistu "repsahduksista", sisällytä ne mieluummin osaksi ideologiaasi sallittuina, kohtuullisina nautintoina. Mieti mikä olisi juuri sinulle mieluisin tapa ja muoto nauttia makeita makuja järkevöitetyissä määrissä.

        Totaalikieltäytymiselle ja itsensä liian tiukalla pitämiselle Kiloklubissa ei siis näytetä vihreää valoa. Kaiken kieltäminen johtaa usein repsahduksiin, joita ei pitäisi edes repsahduksiksi mieltää. Sallivampi linja auttaa useassa tapauksessa kohtuullistamaan myös sokerimääriä ja ylläpitää luontaista näläntunnetta ja kylläisyyttä.

        Kromin maineesta hyötyi kaupallistaja

        Ei ole myöskään olemassa ihmepillereitä, jotka taltuttaisivat makeanhimon. Esimerkiksi kromilla on vuosikymmenien maine makeanhimon taltuttajana, mutta on syytä tietää, että tämän muotivillityksen pani aluilleen eräs maailman johtavista kromin kaupallistajista. Tieteellinen näyttö kromin vaikutuksesta makeanhimoon käytännön painonhallinnassa on ollut kuitenkin hyvin vähäistä.

        Loppujen lopuksi on jopa täysin yhdentekevää, onko kromilla vähäisiä vaikutuksia makeanhimoon vai ei. Syyt sokerin ylenmääräiseen syömiseen ovat kuitenkin pääasiassa muualla kuin siinä, saatko riittävästi kromia tai auttaako kromilisä makeanhimoon.

        Juuso Reinikainen
        Kirjoittaja on Kiloklubin ruokatiimiläinen.

        http://kiloklubi.fi/artikkelit/Makeanhimo-talttuu-tasapainoisella-ruokavaliolla/945/

        Itse olen sitä mieltä, että yksi pieni herkku päivässä on parempi kuin yksi mässäilypäivä viikossa - kunhan se pieni herkku pysyy pienenä. Itselleen pitää sallia syödä myös herkkuja, kohtuudella, ilman huonoa omaatuntoa. Elämästä pitää pystyä nauttimaan, ja kyllä ne herkut kuuluvat siihen. Mutta muista se kohtuus.


    • Purkkamaanikko

      Itse olen huomannut että jos on hirveä nälkä niin silloin ruuan jälkeen tulee hirveä makean himo. Ja luinkin jostain, että kun veren sokeri pääsee liian alas, ruuan jälkeen tekee makeeta mieli kun veren sokeri nousee vauhdilla ylös. Aina en silti onnistu syömään tasaisesti ja kun olin karkkilakossa niin keksin että purkka vie hyvin makean nälän. Ainakin Jenkin(?) uusi Twist. Se on tosi makeaa ja vie mielestäni maken nälän paremmin kun hedelmät.

    • trrrapuuu

      Hyvin menee jos vaan 10 karkkia syöt, itse alan vaeltamaan hermostuneesti kämpässä ympäriini jos en saa päivässä muutamaan kertaan kokonaista karkkipussia / keksipakkausta / suklaalevyä / patukkaa ! :((
      En tosin liho siitä kovin paljon (vielä) mutta muuten se häiritsee itseäni, ja kallista on kun perkele.

      • ..itsellesi mies, ennenkuin on liian myöhäistä. Vai onko kenties jo? Kyllä se mässäily unohtuu kivan kollin seurassa. Ja jos talossa sattuu olemaan toimeton mies, vaihda se toimivaan. Epäilen, että suurin osa mässäilijöistä korvaa sillä vain muita puutteita.


      • liikuntaa.
        siilisimo kirjoitti:

        ..itsellesi mies, ennenkuin on liian myöhäistä. Vai onko kenties jo? Kyllä se mässäily unohtuu kivan kollin seurassa. Ja jos talossa sattuu olemaan toimeton mies, vaihda se toimivaan. Epäilen, että suurin osa mässäilijöistä korvaa sillä vain muita puutteita.

        Selkäsi paranee myös,kun aloitat liikunnan harrastuksen. Liikkumalla poltat kaloreita,eikä läskimättäitä kerry vartaloosi.


    • mannapuuro90

      Hei!
      suosittelen marjoja ja hedelmiä sen karkin tilalle ja opettele liikkumaan uudestaan ja selkävaivat helpottaa kun liikkuu vaikka sit vain kävellen. (itselläni oli selkä kipeä ,mut rupesin kävelemään enemmän ,se auttoi)
      Tsemppiä sulle jatkossa :)

    • M H

      HEI!
      Olen ollut ilman karkkia 1 vuoden 2 kk 6 päivää, eikä mieli tee! Paino pudonnut 17kg 200g!
      Syön/juon illalla Oriflamen "juomajauheen", sekoitan sen ,milloin mihinkin...
      En olisi uskonut, että se vie makeanhimon, muuta niin vain kävi!
      Meitä on jo toistakymmentä naista, jotka ovat saaneet makeanhimon nolliin, tällä tosi pienellä
      paikkakunnalla.
      Olo on MAHTAVA!!!
      Mene www.oriflame.fi ja lue "jauheesta" tarkemmin.
      TSEMPPIÄ!

      • kromilla

        mutta kromikuurin jälkeen en ole esim. suklaata suuhuni laittanut,laku vielä maistuu silloin tällöin mutta sen sallin itselleni:):)Suklaata ei vaan tee mieli yhtään.liekkö psyykkeessä vai missä mutta näin kävi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2174
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1308
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      312
      1013
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      936
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      83
      906
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      886
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      680
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe