Poravaunu vs kaivinkone

kaivuri on paras

Poravaunu on maailman turhin laite ja tässä syyt:
Meteli ja pöly
Tapaturmavaara suurempi kuin kaivinkoneessa
Ei hyttiä
Pitää kuljettaa työmaalle
Porakoneella ei tehdä muuta ku porausta

Kaivinkone voittaa poravaunun mennen tullen. Kaivinkoneella sujuu kallion poraus turvallisemmin, ei tartte olla metelissä ja pölyssä, vaan voi istua mukavassa kaivinkoneen hytissä. Näkyvyys kaivinkoneesta parempi. Aina kun poraa ei tarvita se voidaan irrottaa kaivinkoneesta ja tarvittaessa liittää siihen jos työmaalla tarttee porata lisää kalliota. Lisäksi kaivinkone on käyttäjäystävällinen, porakone ei ole. Kaivinkone ei pidä sitä hirvittävää meteliä, toisin kun porakone! Kaivinkoneen ylävaunu kääntyy 360 astetta, joten työskentelyalue on kaivinkoneessa laajempi.

9

2914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkytjarisat

      ala on itselleni hieman vieraampi mutta heräsi ajatus että jostain syystä vaunuja kuitenkin käytetään. Osannet kertoa siitä ne hyvät puolet myös ja kaivinkoneen huonot puolet?
      Ladahan saadaan myös näyttämään Mersun rinnalla loistoautolta kun oikeita ominaisuuksia painotetaan.

      • kaivuri on paras

        Kaivinkoneessa ei ole huonoja puolia olemassa, koska se on sellainen rakennustyömaan yleiskone niin pohjia kaivettaessa kuin kalliota porattaessa ja niinikään pinnan tasauksia tehtäessä. Kaivinkoneella kaivetaan pihalta kannot ja kivet, tehdään pengerryksiä, massanvaihtoa, maisemointitöitä jne. Porakone on vaan porakone eli nyt 2000 luvulla aika mitätön kapine. Kuten kerroin meluisa laite ja hytittömänä jopa vaarallinen käyttäjälleen. Monia kuolemantapauksia on poraajille sattunut esim ollaan jääty porauspuomin ja ahtaan seinämän väliin puristuksiin. Kivipölykuolemat ovat poraajille tyypillisiä, kuulokin kärsii porakoneen metelistä, vaikka suojaimia käytetäänkin. Lisäksi avolouhinnassa käytettävät porakoneet ovat pirun kalliita. Kaivinkoneeseen kiinnitettävä poralaite esim excadrill on toimiva. Kaivinkoneella poraus lisäksi käy vaivattomasti ja turvallisesti.


      • nääs...
        kaivuri on paras kirjoitti:

        Kaivinkoneessa ei ole huonoja puolia olemassa, koska se on sellainen rakennustyömaan yleiskone niin pohjia kaivettaessa kuin kalliota porattaessa ja niinikään pinnan tasauksia tehtäessä. Kaivinkoneella kaivetaan pihalta kannot ja kivet, tehdään pengerryksiä, massanvaihtoa, maisemointitöitä jne. Porakone on vaan porakone eli nyt 2000 luvulla aika mitätön kapine. Kuten kerroin meluisa laite ja hytittömänä jopa vaarallinen käyttäjälleen. Monia kuolemantapauksia on poraajille sattunut esim ollaan jääty porauspuomin ja ahtaan seinämän väliin puristuksiin. Kivipölykuolemat ovat poraajille tyypillisiä, kuulokin kärsii porakoneen metelistä, vaikka suojaimia käytetäänkin. Lisäksi avolouhinnassa käytettävät porakoneet ovat pirun kalliita. Kaivinkoneeseen kiinnitettävä poralaite esim excadrill on toimiva. Kaivinkoneella poraus lisäksi käy vaivattomasti ja turvallisesti.

        Onhan toki näille kaivinkoneeseen liitettäville porauslaittellekkin oma paikkansa, mutta eivät ne varsinaista poravaunua korvaa läheskään jokapaikassa. Esimerkiksi juuri tuo kanaalin poraus. usein kun on silleen että kallio ei ole aivan pinnassa vaan siellä kanaalin pohjalla. Sinne ei näe yhtään mitään kaivinkoneesta kaivannon reunan yli. Pienimmän pään poravaunut ovat nykysellään lähes kaikki kauko-ohjattuja joten porari voi oleskella missä kohtaa lystää porauskohteeseen nähden. Kuako-ohjattuja vaunuja saa ainakin isommilta valmistajilta joka kokoluokassa joten se siitä pölystä ja melusta kun ei tarvitse seisoskella aivan vaunun vieressä. Kruunun/tangon vaihto tarkottaa aina kaivinkoneesta hyppäämistä etenkin jos ei ole tangonvaihtajaa, kuten yleensä pienemmissä porissa ei ole. Hankinta hinnaltaan uudet vehkeet kaivinkone poralaite vs. poravaunu ei ole yhtään halvempi. Massalouhintoihin käytettävissä isommissa porissa ohjaamo toki on paikallaan, mutta sitten tullaan jo sellaisenkin asian eteen että isommat excadrillit vaatii yli 30tn kaivinkoneen peruskoneeksi ja samaa 51-89 taikka 64-102 reikäkokoja porataan 13-20 tn painavilla poravaunuilla, joten kuljetus työmaalle vaatii aina järeämmän kaluston. Samoin pienissä rei´issä. Esim. commandot kulkee hyvinkin kevyellä kalustolla 3,5 tonnin painonsa ansiosta kun taas vastaava excadrill vaatii 13tn kaivinkoneen peruskoneeksi. Kaivinkone porat on paikallaan silloin kun koneella tehdään paljon muutakin, vaikka excadrille ei ole paras vaihoehto niistä joka paikkaan koska monesti työmaalla joutuu auttamaan koneen menoa puomilla ja ko. poran runko on aika heppoinen verrattuna esim. stonepowerin vastaavaan laitteeseen. Lisäksi on paljon louhinta urakoitsijoita jotka "harrastavat" porausta jokapäiväisesti siten ettei kannata huomioida koneen muuta käyttöä sen sijaan että valitsee porauksen kannalta parhaan vaihtoehdon. Eikä nämä excadrillit yms. aivan suoraan kilpaile vaunujen kanssa nimittäin on urakoitsijoita joilla on molemmat malliset koneet ja käyttää tilateen ja tarpeen mukaan.


      • kolkytjarisat
        nääs... kirjoitti:

        Onhan toki näille kaivinkoneeseen liitettäville porauslaittellekkin oma paikkansa, mutta eivät ne varsinaista poravaunua korvaa läheskään jokapaikassa. Esimerkiksi juuri tuo kanaalin poraus. usein kun on silleen että kallio ei ole aivan pinnassa vaan siellä kanaalin pohjalla. Sinne ei näe yhtään mitään kaivinkoneesta kaivannon reunan yli. Pienimmän pään poravaunut ovat nykysellään lähes kaikki kauko-ohjattuja joten porari voi oleskella missä kohtaa lystää porauskohteeseen nähden. Kuako-ohjattuja vaunuja saa ainakin isommilta valmistajilta joka kokoluokassa joten se siitä pölystä ja melusta kun ei tarvitse seisoskella aivan vaunun vieressä. Kruunun/tangon vaihto tarkottaa aina kaivinkoneesta hyppäämistä etenkin jos ei ole tangonvaihtajaa, kuten yleensä pienemmissä porissa ei ole. Hankinta hinnaltaan uudet vehkeet kaivinkone poralaite vs. poravaunu ei ole yhtään halvempi. Massalouhintoihin käytettävissä isommissa porissa ohjaamo toki on paikallaan, mutta sitten tullaan jo sellaisenkin asian eteen että isommat excadrillit vaatii yli 30tn kaivinkoneen peruskoneeksi ja samaa 51-89 taikka 64-102 reikäkokoja porataan 13-20 tn painavilla poravaunuilla, joten kuljetus työmaalle vaatii aina järeämmän kaluston. Samoin pienissä rei´issä. Esim. commandot kulkee hyvinkin kevyellä kalustolla 3,5 tonnin painonsa ansiosta kun taas vastaava excadrill vaatii 13tn kaivinkoneen peruskoneeksi. Kaivinkone porat on paikallaan silloin kun koneella tehdään paljon muutakin, vaikka excadrille ei ole paras vaihoehto niistä joka paikkaan koska monesti työmaalla joutuu auttamaan koneen menoa puomilla ja ko. poran runko on aika heppoinen verrattuna esim. stonepowerin vastaavaan laitteeseen. Lisäksi on paljon louhinta urakoitsijoita jotka "harrastavat" porausta jokapäiväisesti siten ettei kannata huomioida koneen muuta käyttöä sen sijaan että valitsee porauksen kannalta parhaan vaihtoehdon. Eikä nämä excadrillit yms. aivan suoraan kilpaile vaunujen kanssa nimittäin on urakoitsijoita joilla on molemmat malliset koneet ja käyttää tilateen ja tarpeen mukaan.

        tavalla vastataan kun tiedetään asiasta. Kiits vaan :)
        Nyt olen taas hieman viisaampi, tämän asian suhteen.


    • erikoiskone

      eihän haarukalla voi syödä velliä.

    • tässä . - .
    • pora1

      Kaivinkoneesta se näkyvyys on ihan syvältä ja koko tuntuma siihen poraukseen.
      Normaalisti ei porailla mitään sileää ja tasaista kalliota vaan se kallo on kallellaan joka suuntaan.
      Sitten se poraus kaivinkoneesta on varmaan kivaa kun ei meinaa millään pysyä penkillä vaan joutuu lähes makaaman siinä tuulilasissa kiinni.

      Sitten toinen asia on se että jos se kaivinkone lähtee luistamaan siinä poraustapahtuman aikana.
      Siellä sitten hajoaa kanget ja pahimmassa tapauksessa porakoneen niska.
      Poravaunussa voi paremmin tarkkailla sitä poraustapahtumaa.

      Kaivinkoneen painopiste on liian ylhäällä poraukseen ja poravaunuissa on vinssi jolla sen voi hinata vaikka minnekkä. Mitenkäs tämä tehdään kaivinkoneessa.

      • Poraseppo

        - Poravaunun polttoaineenkulutus on melkein puolet pienempi kuin vastaavan excadrill-kokonaisuuden.

        - Kaivinkone ei pysty kulkemaan putsatulla kalliolla, vaan vaatii pedin.

        - Tuotantoporauksessa porareiät on yleensä se joka luo pullonkaulaa. Ei silloin ole järkevää välillä täkätä tai lastata kiviä. Taloudellisempaa pitää erilliset koneet.

        - Excadrill vaatii selkeän tarpeen jotta siitä tulee omistajalleen tuottava.


    • tietäjäoon

      Ne jotka tekee OIKEASTI louhintaa tekevät sen poravaunuilla ja kaivinkoneella kaivetaan tai vasroidaan.
      Jos kaivinkone porauslaite yhdistelmällä oikeasti tekisi jotakin niin kaikilla urakoitsijoilla olisi sellaiset, mutta kun ei ole .. eli sillä yhdistelmllä ei oikein ole tuottavaa tehdä hommia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe