nilkan jäykistys

edessäpäin

Hei ! Onko kenellekään tehty alemman nilkkanivelen jäykistysleikkausta? Ortopedi laittoi leikkausjonoonleikkausjonoon, joskus puolen vuoden kuluttua aika tulee. Miten leikkaukseen tulee valmistautua? Eivät kertoneet ainakaan vielä siihen liittyvästä mitään. Onko leikkaus auttanut kipuihin teillä, joille ko. leikkaus on tehty, oliko toipumisaika pitkä!

100

23678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella

      19v epäilin leikkausta ja nyt ei oo särkyjä ollut siis19v jälkeen , olisinpa uskonut jo ennen, on kolme rautaa vielä nilkassa, ei haittaa, oli 5 mut kaks otettiin pois pian leikkauksen jälkeen...tanssit sujuu leikiten...noo nilkkahan ei suju kyykyssä, mut ei haittaa eikä huomaa kävellessä...tai muussakaan tominnossa ja ei ole särkyä...joskus kauhean pitkien kävelyjen jälkeen mut kelläpä ei....

      • aika toipumiseen

        oli pitkä eli yli 3 kk, ekaks oli pitkä kipsi 4 vkoa ja sit puoli kipsi tukena 4 vkoa ja jännä kenkä saman ajan eli yli 3kk v.1996, lienee lyhyempi nykyään. Tilanteesta riippuen.


    • Paraneeko

      Minulla sama homma kuin nimim.edessäpäin. Nilkan jäykistys kuulostaa niin pahalta. Voiko esim. lenkkeillä ihan normaalisti ja näkyykö esim. normaalikävelyssä ulospäin, eli näkyykö nilkutuksena? Kyykkyyn ei ole nilkka taipunut 12 vuoteen, joten se ei liene ongelma mutta en haluaisi nilkuttaa loppuelämääni.

    • tiitinenxx

      Täällä myös tämä edessä. Lisää kokemuksia olisi kiva kuulla

      • Anonyymi

        hei! itselle juuri tehtiin helsingin pihlajalinnassa alemman nilkkanivelenjäykistys, olen 24v mies. nivelrikko alkanut jo nuorena nilkassa. tullut skeittaamisesta yms.. onneks eioo levinny muualle kun vain paikallinen. mutta nytten leikkauksesta on mennyt 6vk pystyy kävelee jo normaalisti tukikengän kanssa.. 2vk vielä niin homma paketissa. todella helppo ja hyvä ja kivuton on leikkaus. kunhan ekat 2vk selviää niin selviää sit kivuistakin. eioo paha ja tsemppii kaikille jotka kärsii kyseisestä vaivasta. kirjottelen sitten vaikka puolenvuoden päästä, että miten nilkka suoriutuu tehtävistä😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hei! itselle juuri tehtiin helsingin pihlajalinnassa alemman nilkkanivelenjäykistys, olen 24v mies. nivelrikko alkanut jo nuorena nilkassa. tullut skeittaamisesta yms.. onneks eioo levinny muualle kun vain paikallinen. mutta nytten leikkauksesta on mennyt 6vk pystyy kävelee jo normaalisti tukikengän kanssa.. 2vk vielä niin homma paketissa. todella helppo ja hyvä ja kivuton on leikkaus. kunhan ekat 2vk selviää niin selviää sit kivuistakin. eioo paha ja tsemppii kaikille jotka kärsii kyseisestä vaivasta. kirjottelen sitten vaikka puolenvuoden päästä, että miten nilkka suoriutuu tehtävistä😎

        Anonyymille: Oliko ortopedi Mikko Hautamäki, hän korjasi tapaturmassa pirstaleiksi murtuneen kantaluuni. Teki upeaa työtä, ja on lääkäri joka todella keskittyy ja huolehtii potilaastaan, voin suositella häntä kaikille jalkaterä-/nilkkavaivoista kärsiville. Nyt odottelen julkiselle puolelle nilkan luudutusleikkausta, mutta jono on piiiitkä. Antaisin mielelläni hänen tehdä myös luudutusleikkauksen, mutta on niin arvokasta tehdä se Pihlajalinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymille: Oliko ortopedi Mikko Hautamäki, hän korjasi tapaturmassa pirstaleiksi murtuneen kantaluuni. Teki upeaa työtä, ja on lääkäri joka todella keskittyy ja huolehtii potilaastaan, voin suositella häntä kaikille jalkaterä-/nilkkavaivoista kärsiville. Nyt odottelen julkiselle puolelle nilkan luudutusleikkausta, mutta jono on piiiitkä. Antaisin mielelläni hänen tehdä myös luudutusleikkauksen, mutta on niin arvokasta tehdä se Pihlajalinnassa.

        Samaa mieltä. Mikko jäykisti viime kuussa nilkkaniveleni. Kävin marraskuussa vastaanotolla ja leikkaus järjestyi nopeasti. Olin 04/21 pahassa kolarissa ja sain mm. kantaluun pirstalemurtuman. Ikää vasta 32v. Nilkkaan oli jo kehittynyt vaikea nivelrikko ja alempi nilkkanivel nyt jäykistettiin. Jäykistysleikkaus tehtiin tähystmällä ja kaikki sujui loistavasti. Toivottavasti kivut nyt jäisivät pois ja pääsisin taas koiran kanssa lenkkeilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Mikko jäykisti viime kuussa nilkkaniveleni. Kävin marraskuussa vastaanotolla ja leikkaus järjestyi nopeasti. Olin 04/21 pahassa kolarissa ja sain mm. kantaluun pirstalemurtuman. Ikää vasta 32v. Nilkkaan oli jo kehittynyt vaikea nivelrikko ja alempi nilkkanivel nyt jäykistettiin. Jäykistysleikkaus tehtiin tähystmällä ja kaikki sujui loistavasti. Toivottavasti kivut nyt jäisivät pois ja pääsisin taas koiran kanssa lenkkeilemään.

        Hei, sinulle lienee laitettu kantaluun pirstaleisen murtuman korjauksessa ruuveja ja levy? Poistettinko nämä luudutusleikkauksen yhteydessä? Kauanko tämä luudutusleikkaus kaikkinensa kesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sinulle lienee laitettu kantaluun pirstaleisen murtuman korjauksessa ruuveja ja levy? Poistettinko nämä luudutusleikkauksen yhteydessä? Kauanko tämä luudutusleikkaus kaikkinensa kesti?

        Helmikuun lopulla 2023 tehtiin sitten alemman nilkkanivelen luudutusleikkaus. Samalla poistettiin kantaluun murtumassa laitettu levy ja ruuvit.

        Toipuminen kesti n. 9 kk ja nyt on kunnossa, jopa portaiden alaskävely sujuu normaalisti.

        Nyt siis yli kahden vuoden kivut poissa. 😊.


    • noppa75

      Leikkaukseen pitäisi mennä syyskuussa, mutta vielä aikaa ei ole tullut.

    • 800 burana

      onko jollain kokemusta kummankin nivelen (ylemmän ja alemman) luuduttamisesta. miten jäykäks nilkka menee nimimerkki 800 burana

      • Anonyymi

        Yli vuosi alemman nilkkanivelen luudutus ,ei kunnossa vielä,2 luuta luutunut ja 3 ei ,odotellaan vielä 3kk ,toivottavasti luutuu ettei tarvii uudelleen tätä luuta leikata?.?


      • Anonyymi

        Varmaan luutuu hitaammin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan luutuu hitaammin

        vissiin ikääkin on vähän enemmän kerran ei luudu. itsellä luutui 6vk jo todella hyvin alemman nilkkanivelen jäykistämksestä.


    • mietri

      Olen menossa nilkan jäykistykseen 11.10. Särin nilkkani tapaturmaisesti 2002 siitä lähtien kipua mitä enemmän liikuin sitä suurenpi kipu. Lonka kärsi linkutuksesta,joka rupesi jo oirelemaan,.Saahan nähdä jääkö kivut pois?

    • Toivotonta1

      Olin nilkan ylemmän ja alemman nivelen jäykistys leikkauksessa syyskuussa 2012 ja edelleen kuljen kepeillä,särkyä,astumis ongelmia ja särkylääkkeitä tuhottomasti joka päivä,toivo mennyt ja masennus iski! Ei ainakaan minulla tuntunut auttavan leikkaus koska olen kipeempi nilkastani nyt kun ennen leikkausta,olisi kai pitänyt miettiä kaksi kertaa!!

      • Kris177

        Nyt on 3v mennyt, miten nilkka voi?


      • Anonyymi

        nivelesi ois ollu joka tapauksessa paskana ja apua ei muuta anneta.. kannattaa miettiä vähän, ei kukaan täältä hengissä selviä..


      • Anonyymi

        Minkä ikäinen olet


    • Leikkauksessa käynyt

      Alimman nilkkanivelen jäykistysleikkaus tehty viime vuoden keväällä. Olen leikkaustulokseen erittäin tyytyväinen ja kiitollinen siitä. Kipsausaika oli kaksi kkt:tta ja kävelykipua oli reilut puoli vuotta leikkauksen jälkeen, joten hitaasti hyvä tulee.

    • klenkka1

      mulle on tehty alemman nilkkanivelen jäykistysleikkaus huhtikuussa -13, mutta vieläkin, heinäkuu -13, on jalassa hieman kipua, kun kävelee. ei se kyllä ole kivuton. lisäksi astuessa paino jää liiaksi ulkosyrjälle. olen urittänyt jumpata terapaipallolla, mutta varsinkin illalla jalka "taipuu" ulospäin. sain ennen leikkausta sellaisen kuvan, että jalka on parissa kuukaudessa ihan kivuton ja "normaali", mutta en itse kyllä koe niin. onko kokemuksia?

      • Nilkkaa korjattu

        Myös, eli alin nivel siitä jäykistetty. Leikkaus tulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Tuli oikein mukavan oloinen, topakka ja kivasti mukana kulkeva nilkka. Puoli vuotta oli kipuja, joten kärsivällisyytä matkaan.


      • Anonyymi
        Nilkkaa korjattu kirjoitti:

        Myös, eli alin nivel siitä jäykistetty. Leikkaus tulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Tuli oikein mukavan oloinen, topakka ja kivasti mukana kulkeva nilkka. Puoli vuotta oli kipuja, joten kärsivällisyytä matkaan.

        itselläkin jäykistetyiin noin 9 viikkoa sitten, nilkka hyvin kipeä vielä, minulla taisi käydä hoitovirhe jonka takia ruuvi taidettiin porata telaluusta läpi tc niveleen.. sijainti kivussakin on vaihtunut, toivottavasti (ehkä) läpimennyt ruuvin kärki ei tuhoa tc nivelrustoa koska se on minulla kauttaaltaan hyvä... kuvaukset ensiviikolla ja lääkäri soittelee sitten. voiko muka käydä tälläinen hoitovirhe ja pitäisikö se minun itse kustantaa jos ruuvi esim. joudutaan poistamaan.. harmittaa kun ei aina kaikki voi mennä putkeen joka asiassa... ikääkin vähän reilu 20v niin vähän syö miestä, 4 vuotta työttömänä asiasta takana...


    • sartsa822

      olen odottamassa magneetti kuvaukseen ja ehkä jäykistys leikkaus tai sitten akilles jänteelle korjaus kysyisin että nukuttaako lääkäri jos tehdään jäykistys leikkaus?

      • Nilkkaa korjattu

        Riippuu tapauksesta, ja varmasti myös leikkaukseen menevän omista toiveista. Itselleni tehtiin alimman nilkkanivelen jäykistys spinaali puudutuksella. Humauttivat kevyesti myös untenmaille, kun ymmärsivät että pelkään...:) Ei sattunut yhtään silläkertaa puudutteen pistokaan, olo oli kuin painovoimattomassa tilassa olevalla astronautilla:) Jälkikivun hoidotakin annan sairaalahenkilökunnalle täydet pinnat.


    • sartsa822

      ok eli jos pelkää kannattaako esim jos minulle on tulossa toi akillesjänteen leikkaus pyytää nukutusta? koska minä ainakin pelkään todella paljon

      • Nilkkaa korjattu

        Kerro hoitohenkilökunnalle pelostasi.Ottavat varmasti sen huomioon, kun miettivät anestesia tapaa.Itselleni spinaalin rinnalle annettu kevyt nukutus teki olon todella hyväksi, tuli tunne, että senkun tohuette:)


    • sartsa822

      ok onko muita kokemuksia muilla täällä?

    • sartsa822

      voiko muuten esim saada kevyen nukutuksen sekä ton puudutuksen vai?

      • Nilkkaa korjattu

        Vastailen vielä kertaaleen sinulle. Juu pitää saada spinaali vaikka saisi "humautuksen" , sillä kevyt nukutus ei ole sama kuin yleisanestesia eli syvä nukutus.Tämän verran tiedän, mutta kysy sairaala henkilökunnalta lisätietoa.


    • klenkka1

      mulla tehtiin leikkaus spinaalipuudutuksessa, mutta sen vaikutus alkoi loppua vielä leikkauksen aikana. mä sain myös kevyen humautuksen, mutta heräsin kipuun, kun tunsin miten mun jalkaan laitettiin tikkejä. spinaalipuudutuksen kestoa kun ei voida tietää. sain leikkaussalissa suun kautta kipulääkettä, mutta ei se pahemmin auttanut. leikkauksen jalkeen heräämössä mulle laitettiin polvitaipeeseen joku pitkäkestoinen kipulääke, mutta sen vaikutuksen alkaminen kesti puoli tuntia. sain ennen leikkausta panadolia(!) mikä ei kyllä vie leikkauskipua pois.

      leikkauksen jälkeen sain kotiin reseptin panacodiin, mutta siihen pienempään määrään. sitä piti sitten nekä kertaa uusia. ja pieni määrä panacodia maksaa käytännössä saman verran kun 100 tabletin pakkaus. eli kannattaa ehdottomasti pyytää ison leikkauksen jälkeen kunnon määrä lääkettä. leikkaus tulee muutenkin kalliiksi, kun klexanet jo yksinään maksaa 170 euroa. itse en ollut kivunlievitykseen täysin tyytyväinen.

    • lula1

      Olen jonossa ylemman nilkkanivelen jaykistamisleikkaukseen mutta pelottaa...mita kenkia esim.voi kayttaa?? Onko tekonivel parempi vaihtoehto?

    • Maiju59

      Minulla tulossa jäykistysleikkaus. Joko hallitusti ja ennalta sovitusti tai jos en suunnittele leikkausta, voi nilkka romahtaa ihan kävellessä milloin vain. 2/3 telaluusta hajalla. Mietityttää toki leikkaus, mutta kun kipu on jokahetkistä, niin eipä taida olla muuta vaihtoehtoa. Älyttömän pitkältä kuulostaa sairasloman tarve. Huh.....

      • SVP

        Minulle tehtiin ylemmän nilkkanivelen jäykistys viikko sitten nukutuksessa (tähystyksellä),kaikki on mennyt hyvin ainakin toistaiseksi. Ei ole ollut pahempia särkyjä, olen tyytyväinen, ensi alkuun oltava 3 viikkoa, ettei jalkaa saa varata , sitten kaksi viikkoa pienellä varauksella ja sitten vielä 3 viikkoa täydellä varauksella. 8 viikon kuluttua leikkauksesta röntgen ja aika ortopedille, joka katsoo, miten luutuminen onnistunut. Toivottavasti luutuu, alku mennyt paremmin kuin osasin odottaa.


    • Nilkka

      Nilkkani alin nivel luudutettiin 15.1.2016. Kipsi oli reilun viisi viikkoa. Luudutuksessa käytetyt ruuvit alkoivat pistää ja olivat aivan luun pinnan tasolla, vaikka leikkauksessa jätetään sentti varaa ja väliä ruuvien kärjelle ja pinnalle. Ne poistettiin 12.5.

      Nilkka on ollut kivuton kolmannesta päivästä eikkauksen jälkeen .
      Ongelmani on, että en osaa kävellä. Aivoni ovat irtisanoneet kävelyn osaamisen. Ystäväni sanoi, että kävelen kuin Ahtisaari, eli vaapun puolelta toiselle.
      Onko kokemuksia? Onko kukaan "unohtanut" kävelyn taitoa? Kauanko menee normaaliin kävelyyn?
      Alan olla epätoivoinen.

      • Kris177

        Nilkka, miten voit nyt, ootko oppinut kävelemään uudestaan? Itselleni tehtiin eilen alimman nivelen luudutus nyt kipsi 10 viikkoa.


      • ertdyfuiop

        No mitäpä luulette, jos nilkka jäykistetään, käveleekö sen jälkeen enää ikinä normaalisti? Ei. Mitäpä luulette, voiko tuota operaatiota enää perua? Ei. Miksi te suostutte kaikenlaiseen älyttömyyteen miettimättä asiaa loppuun asti? Lekurithan ei näitä asioita kerro, ellei potilas älyä itse kysyä.


      • 29v
        ertdyfuiop kirjoitti:

        No mitäpä luulette, jos nilkka jäykistetään, käveleekö sen jälkeen enää ikinä normaalisti? Ei. Mitäpä luulette, voiko tuota operaatiota enää perua? Ei. Miksi te suostutte kaikenlaiseen älyttömyyteen miettimättä asiaa loppuun asti? Lekurithan ei näitä asioita kerro, ellei potilas älyä itse kysyä.

        Ennen leikkaustakin ei enää kävely sujunut hyvin ja kivuttomasti nivelvaurioiden vuoksi, ei tarvitse näyttää viisaalta jos et ole itse kokenut tämmöistä elämää yli 10 vuotta.


    • Mulla oli noin 6kk sitten nilkan kiristys leikkaus. Lääkäri kertoi toipumiseen menevän max. 4kk. (4kk siihen että voisin urheilla normaalisti.) Toisin kuitenkin kävi sillä en voi vieläkään edes bussipysäkille juosta. Ainoa ohje mitä minulle annetaan on vieläkin että tee säännöllisesti vahvistus liikkeitä, vaikka fysioterapeutille joka kerta olen kertonut etten niitä voi tehdä suurten kipujen vuoksi... Onhan tämä helpottavaa kun ei nilkka enään joka askeleella taitu mutta kivut on kyllä täysin samanlaiset kun ennen leikkausta.

    • Nilkka

      Kiitos kysymästä, kävely sujuu jo, mutta kauan siihen meni.
      ertdyfuiopille tiedoksi, että nilkan alimman nivelen luudutus poistaa kivun ja muljumisen sekä nilkan sivuttaisliikkeen eli esim nilkan pyöritys ei sen jälkeen suju.

      Kävely sujuu kovan harjottelun jälkeen. Kipsin aikana jalan lihaksisto heikkenee, ensin sitä pitää jumpata. Seuraavaksi aivoista pitää saada sinne jääneet väärät kävelymallit pois. Minä varovaisena ihmisenä varoin liikaa enkä luottanut jalkaan. Myös yliojensin polven, jolloin askellus ei suju normaalisti.
      Kesällä lähdin marja-ja sienimetsään. Välillä kirosin ja itkin, kun rinteissä kulkeminen oli kamalaa. Ei riittänyt leikatun jalan reisivoima ylöspäin kapuamiseen, piti käyttää oksia ja puunrunkoja apuna.

      Sairasloman loputtua sain sekä fysioterapeutilta että työnantajalta luvan alkaa pyöräillä. Pyöräily oli kielletty saikun aikana , sillä jos olisin vaikka kaatunut, vakuutusyhtiön kanssa olisi varmasti tullut ongelmia nilkkaa koskevien korvausten kanssa. Pyöräily myös vahvisti lihaksia ja oli hyväksi nilkalle.

      Sitten eräänä päivänä huomasin, että pääsen rinnettä ylös normaalilla vuorokävelyllä.
      Ihanaa! Leikkaus 15.1, sairasloma päättyi 30.7. >>>Kivut pois, nilkkaan voi luottaa.

      • Lappi-2018

        Hei Nilkka ym. kommentoijat! Löytyisikö vertaistukea ja uudempia kuulumisia nilkan jäyksistysleikkauksen jälkeisestä kuntoutumisesta! Minulle tehtiin koko nilkan jäyksistys 16.8.2018. Kipsi ollut 6vk ja nyt ”walker”-kenkä 6vk, jolla saan astia kivun rajoissa!


      • Aloittajataigis

        Meitä on kaksi elokuussa leikattua tuossa toisessa ketjussa, tule juttelemaan. Kipsin kanssa olen itse vielä..


      • Jaella
        Aloittajataigis kirjoitti:

        Meitä on kaksi elokuussa leikattua tuossa toisessa ketjussa, tule juttelemaan. Kipsin kanssa olen itse vielä..

        Hei missä ketjussa? Olin luudutus leikkauksessa 11.9.


      • Aloittajataigis

        Hei,, Keskustelu on nimellä "Nilkan alanivelen jäykistys". Nyt kyllä jo rauhoittunut , kun meilläkin alkaa pahin olla ohi. Sieltä voi lukea tuntemuksiamme. Oma alaniveleni jäykistettiin 28.8, eli vähän ennen sinua. Miten voit nyt? Itse aion kokeilla töihin palaamista ensi viikolla, joulun jälkeen. Olisi kiva kuulla sinun kertomuksesi ja vastailen kyllä jos haluat vertailla kokemuksia. Sen vaan sanon, että aikamoinen syksy!!!


      • Kuminilkka

        Hei!
        Olen menossa kuukauden sisällä nilkan ylimmän ja alimnan nivelen jäykistykseen. Nivelrikko edennyt todella hurjaa vauhtia ja liikkuminen hankalaa. Yhtään kivutonta askelta en ota nytkään. Leposärkyä myös runsaasti.

        Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin kuulla kokemuksia muilta, jotka ovat käyneet tuon leikkauksen läpi.
        Oliko kipuja paljon leikkauksen jälkeen? Kuinka kävely alkoi sujumaan? Vaikuttaako kävelyyn kuinka paljon?
        Mitä hyvää leikkauksesta sait?
        Mitä huonoa?
        Miten valmistauduit leikkaukseen?

        Mulla on jo 5 nilkka leikkausta aiemmin tehty, olen hyvin yliliikkuva ja nilkat nyrjähdelleet ainakin miljoona kertaa😂. Nivelrikko saanut alkunsa näistä nyrjähdyksistä.

        Minulla myös sormissa ja käsissä nivelrikkoa. Eniten mietityttää se, että kuinka pärjään kipsi ja keppikävely ajan? Kestävätkö käteni? Tuo keppikävely leikkausten takia tuttua puuhaa, mutta silloin oli kädet ehjät ja painoa vähemmän.

        Kiitos, jo etukäteen vastauksistanne.


      • Aloittajataigis

        Minulla siis vain alanivel jäykistetty elokuussa, ylänivelenkin jäykistystä väläyteltiin, mutta säästyin siltä kuitenkin. Ylänivel sikäli hankalampi, että kävelyliikekin poistuu ja joutuu alkamaan käyttää keinukenkiä. Tai näin minulle kerrottiin. Itselläni kävelyliike säilyi, enkä käytännössä huomaa juurikaan eroa entiseen vaikka alanivel jäykistettiinkin.
        Leikkauksen jälkeen varoiteltiin ylipaljon kivuista, mielestäni ne ei olleet pahat, tosin kipukynnykseni on korkea. Olin yhden yön sairaalassa, jalka koholla, särkylääkkeillä pärjäsi oikein hyvin ja sai nukuttua. Vaikeinta oli juuri keppien kanssa kävelemään opettelu. Leikatun jalan piti askeltaa mukana, ilman varausta, se oli todella vaikeaa. Rappuset varsinkin olivat pitkään lähes saavuttamaton "vuori"! Sain kipsin pois marraskuussa, nyt vuoden vaihteessa palasin töihin. Jalka väsyy edelleen, eikä ole täysin kivuton, ei kuitenkaan huonompikaan kuin alkutilanne. Minulle on sanottu, että lopullinen tilanne on vasta vuosi leikkauksen jälkeen, joten edelleen toivon paranemista ja edistystä asiassa. Saan myös yksilölliset tukipohjalliset ja tukevat, hieman leveämmät talvikengät, turvotuksen vuoksi, joka kyllä on alkanut nyt vähentyä!
        Sinulla varmaan olisi hyvä olla kotona pyörätuoli, itse käytin paljon pyörillä kulkevaa toimistotuolia sisällä :)
        Oli myös erittäin hyvä, etten asu yksin, apu oli tarpeen monessa asiassa!


      • Jaella

        Minulle tehtiin ylemmän nilkkanivelen luudutus 11.9. Valmistauduin leikkaukseen siten että yritin kohottaa kuntoa, koiralenkeillä ja kuntosalilla. Leikkaus sujui hyvin. Olin Treella Coxassa, osastolla 4 päivää. Jalassa ei ole ollut juurikaan särkyjä, peruskipulääkkeillä olen pärjännyt jos on ollut tarvis ottaa. Lähtötilanteeni oli se, että nilkassa oli 12v tekonivel joka hajosi, se poistettiin ja luuta laitettiin tilalle, osa omasta lonkasta ja osa luupankista. Jalassa oli kipsi liki 3kk. Varausta sai nostaa vähitellen. En voinut käyttää normaaleja kyynärsauvoja, sairastan reumaa ja ranne kipeytyi. Minulla oli käytössä ns. käsivarsisauvat, joissa tuki oli käsivarren alueella. Kysy oman tk:si fysioterapiaosastolta. Sauvat siis käytössä tuon kipsausajan. Kipsin poiston jälkeen sain keinukenkäpohjaisen saapasortoosin, jota käytin ulkona ja sisällä. Tätä saapasta käytän sisällä koko ajan puolivuotiskontrolliin joka on 25.2. Ilman mitään kenkiä ei saa olla ollenkaan. Omia kenkiä ulkona aloin vähitellen kokeilemaan. Kenkien pitää olla sellaiset, missä varvasosa nousee ylöspäin. Mitään lattapohjaisia tai korkokenkiä ei saa käyttää. Parhaat ovat keinukenkäpohjaiset. Omilla kengillä on hankala kävellä koska nilkka ei taivu. Sain reumapolilta maksusitoumuksen minulle tehtäviin ortopedisiin kenkiin, olen huomenaa menossa Respectaan niitä tilaamaan. Otan ulkoilukengät talveen ja kesään koska minulle on tärkeää päästä koirien kanssa liikkumaan. Tietysti muunkinlaiseen käyttöön kenkiä tarvitsee, keinukengät ovat tosin niin kalleita että en tiedä mistä niihin rahaa saisi, itsellä ei ole. Mitä hyvää leikkuksesta: no kai ne kivut mitä oli hävisivät ja ajan myötä tämäkin nilkka tuntuu toivottavasti omalta. Huonoa: kävely vaikeutui huomattavasti, ja sitten tuo kenkätilanne on tosi hankala. Kysy lisää jos haluat vielä tietää jotain. Ja voimia operaatioon. Toipuminen on pitkä ja vaatii kärsivällisyyttä.


      • Elina60
        Aloittajataigis kirjoitti:

        Minulla siis vain alanivel jäykistetty elokuussa, ylänivelenkin jäykistystä väläyteltiin, mutta säästyin siltä kuitenkin. Ylänivel sikäli hankalampi, että kävelyliikekin poistuu ja joutuu alkamaan käyttää keinukenkiä. Tai näin minulle kerrottiin. Itselläni kävelyliike säilyi, enkä käytännössä huomaa juurikaan eroa entiseen vaikka alanivel jäykistettiinkin.
        Leikkauksen jälkeen varoiteltiin ylipaljon kivuista, mielestäni ne ei olleet pahat, tosin kipukynnykseni on korkea. Olin yhden yön sairaalassa, jalka koholla, särkylääkkeillä pärjäsi oikein hyvin ja sai nukuttua. Vaikeinta oli juuri keppien kanssa kävelemään opettelu. Leikatun jalan piti askeltaa mukana, ilman varausta, se oli todella vaikeaa. Rappuset varsinkin olivat pitkään lähes saavuttamaton "vuori"! Sain kipsin pois marraskuussa, nyt vuoden vaihteessa palasin töihin. Jalka väsyy edelleen, eikä ole täysin kivuton, ei kuitenkaan huonompikaan kuin alkutilanne. Minulle on sanottu, että lopullinen tilanne on vasta vuosi leikkauksen jälkeen, joten edelleen toivon paranemista ja edistystä asiassa. Saan myös yksilölliset tukipohjalliset ja tukevat, hieman leveämmät talvikengät, turvotuksen vuoksi, joka kyllä on alkanut nyt vähentyä!
        Sinulla varmaan olisi hyvä olla kotona pyörätuoli, itse käytin paljon pyörillä kulkevaa toimistotuolia sisällä :)
        Oli myös erittäin hyvä, etten asu yksin, apu oli tarpeen monessa asiassa!

        Minulta leikattiin jalka elokuussa ja kävely ei vielä onnistu kun askellus menee ulkosyrjälle. ”Heitän” jalkaa jolloin askellus ei ole normaali, tapa tuli ennen leikkausta.
        Millaiseen työhön palasit, istuma työhön vai oletko jalkojen päällä? Teetkö täyttä päivää?


    • keepgoing

      Hei mitä urheilua olette voinu harrastaa jäykistyksen jälkeen?. Ylempi luudutettu, nyt polte kasvattamaan kuntoa.
      Sujuuko juoksu tai pyöräily pitkillä matkoilla?.

    • Elina60

      Hei, mitä sinulle kuuluu? Minulta jalka leikattiin elokuussa. Olisi mukava kuulla tämän hetken kuulumisia.

    • Kuminilkka

      Kiitos vastauksistanne.

      Saan ensi viikolla uudet kyynärsauvat, jotka ns.reumasauvat. Jospa niillä pystyisin helpommin köpöttelemään. Samalla otan myös suihkutuolin lainaan sekä varmaan sen pyörätuolin.

      Soittelin jonohoitajalle. Ensi tiistaille yrittävät saada mulle ajan leikkaukseen, mutta jos ei onnistu, niin seuraava mahdollisuus vasta 13.2

      Muakin kyllä jo valtavista kivuista peloiteltiin ja sanottiin, että muutama sairaalapäivä tulee. Kävelyn muuttumisesta mulle ei kyllä kerrottu mitään...🤔.

      Keinupohjakenkiä olen nyt jo käyttänyt, sillä ne nilkalle ja toisen jalan isovarpaan nivelrikolle parhaat. Kalliita kyllä ovat.

      Uudet kengät pitäisi nyt ostaa, mut kannattaa varmaan vasta leikkauksen jälkeen ne ostaa?

      Yksilölliset tukipohjalliset ja tukikengät yritän kyllä junailla maksusitoumuksessa vaikka vammaispalvelujen kautta. Niitä jo yritin, mutta en saanut ihan peruspalvelujen kautta.

      Vaihdettiinko teillä kipsiä usein? Oliko ihan kipsi kipsi vai lasikuitukipsi?

      Kivut pelottavat jo valmiiksi, mut niitä on nytkin valtavasti, joten toivon, että leikkauksen jälkeen kuitenkin helpotusta niihin saisin.

      Muistaako kukaan montako ydinnaulaa laitettiin?

      Oliko teillä spinaalissa vai nukutuksessa leikkaukset?

      Jos spinaalissa, tunsitteko mitään?

      Mulla parista puudattamalla tehdystä leikkauksesta vähän huonoja kokemuksia......

      • Jaella

        Hei, hyvä kun saat reumasauvat, niiden avulla vähän helpompi kävellä. Kävely kyllä muuttuu, koska nlkka ei sitten taivu. Todella vähän minäkin sain tietoa leikkauksen jälkeisestä ajasta uuden jalan kanssa. Pyydä että pääsisit fysioterapeutin vastaanotolle leikkauksen jälkeen. Minä sain jälkeen päin lähetteen fysioterapiaan kun soitin Coxaan. Tosin yksityiselle ei ole varaa mennä, mutta sain ajan tämän kuun loppuun tänne terveyskeskuksen fysioterapiaan. Toivoisin jotain neuvoja miten estetään kipuja ja muutoksia muualla kropassa kun kävely muuttuu.
        Kipulääkkeitä kyllä riittää joten toivottavasti saat sopivat lääkkeet sitten myös kotiin.
        Kengät kannattaa tosiaan hankkia sitten leikkauksen jälkeen. Minulle Respectan jalkaterapeutti sanoi etten valmiita keinukenkiä voi ostaa, se pohja on kuulemma jotenkin epäsopiva. Tämäkin tietenkin yksilöllistä. Sinullekin olisi varmaan parasta teettää yksilölliset kengät ja tukipohjalliset.
        Minulla kipsi vaihdettiin kolme kertaa, ensin sairaalassa kerran ja sen jälkeen kahdesti. Onko se lasikuitukipsi kun kastelivat vedessä sidettä joka kierrettiin jalan ympärille? Näin minulle tehtiin.
        Näin viime käynnillä rtg-kuvan nilkasta, ruuveja oli..en tarkkaan muista, olisiko ollut neljä..sitten sivuilla oli tukilevyt.
        Leikkaus tehtiin spinaalissa, mitään en tuntenut. Pyysin etukäteen jotain vähän pöllyyn pistävää pilleriä, sanoin etten halua kuulla mitään rakennustyömaan ääniä. Enkä kuullut.
        Sen verran vielä että aputuoleja kotona kannattaa olla, minulla oli keittiössä pyörällinen palli jolla pystyin kuljettamaan ruokaa, tavaroita ym. keittiössä. Sitten suihkussa tuoli ja vielä muu tuoli lavuaarin eteen laitettavaksi hammas- ja kasvojen pesua varten.
        Kirjoittele tänne sitten ainakin leikkauksen jälkeen kuulumisia. Tsemppiä!


      • Anonyymi

        12.11.18 jäykistetty alempi nilkkanivel edelleen luuttumatta. Jalka kipeä ja käveleminen vaikeaa. Syksyllä katsotaan pitääkö leikata uudelleen. Enpä olisi tähän tainnut lähteä jos olisin tuloksen tiennyt.


    • Ikikipu

      12.11 jäykistetty alempi nilkkanivel ja kiristetty nivelsiteet. Päiväkirurgiassa tehtiin, eli muutaman tunnin jälkeen kotiutettiin. Tikit poistettiin 2 viikon päästä ja kipsi oli 6 viikkoa. Kipsin aikana ei saanut jalalle varata. Kipsin poiston jälkeen sai varata niin paljon, kun kivulta pystyi. Ei ollut paljon. Jalka oli paisunut ja artisti.
      Nyt on kulunut 21/2 kuukautta. Jalka on vieläkin turvonnut ja kipua tuntuu kävellessä.

    • Anttinel

      Terve. Minulle ehdotettiin joko TC nivelen luudutusta tai tekoniveltä. Nilkkani on ollut kipeä ja turvoksissa useamman kuukauden eikä parane. Ortopedi sanoi että voisi parantua mutta ei kyllä ole parantunut. Nyt mietin menenkö kumpaan leikkaukseen. TC nivelen luudutusta kokemuksia??? Lähinnä kiinnostaa pystynkö kävelemään normaalisti sen jälkeen...?!? Vai pitäisikö ottaa tekoniveltä nilkkaan. Kokemuksia??? Kiitos vastauksista etukäteen! :)

      • Jaella

        Minä olen tuolla ylempänä keskustelussa kirjoittanut kokemuksiani jäykistysleikkauksesta, sieltä voi lukea. Minullahan oli lähtötilanne se, että nilkkaan leikattiin tekonivel vuonna 2006. Se toimi hyvin ja pystyin kävelemään suht normaalisti. Nilkkaan jäi jonkin verran ojennusvajausta, mutta se ei juurikaan haitannut. Sitten vuoden 2017 syksyllä nilkka alkoi lonksumaan ja keväällä 2018 rtg-kuvasta näkyi että tekonivelen osat eivät enää olleet paikoillaan. Sain lopulta lähetteen Coxaan Tampereelle ja siellä ortopedi sanoi että ainoa vaihtoehto on jäykistysleikkaus. Se tehtiin siis 11.9.18. Eli tekonivel kesti minulla 12 vuotta. Luudutuksen jälkeen ei voi kävellä normaalisti. kenkien pitää olla keinukenkäpohjaiset, koska nilkka ei taivu niin tämä kenkämalli tekee kävelystä helpompaa. Voit itse kokeilla kävelyä kun pidät nilkan jäykkänä, siinä huomaa miten kävely sujuu.


      • Anonyymi
        Jaella kirjoitti:

        Minä olen tuolla ylempänä keskustelussa kirjoittanut kokemuksiani jäykistysleikkauksesta, sieltä voi lukea. Minullahan oli lähtötilanne se, että nilkkaan leikattiin tekonivel vuonna 2006. Se toimi hyvin ja pystyin kävelemään suht normaalisti. Nilkkaan jäi jonkin verran ojennusvajausta, mutta se ei juurikaan haitannut. Sitten vuoden 2017 syksyllä nilkka alkoi lonksumaan ja keväällä 2018 rtg-kuvasta näkyi että tekonivelen osat eivät enää olleet paikoillaan. Sain lopulta lähetteen Coxaan Tampereelle ja siellä ortopedi sanoi että ainoa vaihtoehto on jäykistysleikkaus. Se tehtiin siis 11.9.18. Eli tekonivel kesti minulla 12 vuotta. Luudutuksen jälkeen ei voi kävellä normaalisti. kenkien pitää olla keinukenkäpohjaiset, koska nilkka ei taivu niin tämä kenkämalli tekee kävelystä helpompaa. Voit itse kokeilla kävelyä kun pidät nilkan jäykkänä, siinä huomaa miten kävely sujuu.

        Mulla luudutettu ylempi eli tc-nivel. Luudutus onnistui hienosti. Ihan tavallisia kenkiä käytän. Kävely onnistuu aivan normaalisti, juoksua ei pysty harrastamaan. Muuten kaikki onnistuu täysin samalla tavalla kuin normaalin nilkan kanssa paitsi korkkareilla kävely ja juoksu. Esim joogassa ja salilla joskus joutuu asennoissa miettimään parempaa asentoa. Mitään en ole joutunut jättämään tekemättä deesin takia. Ja vietän hyvin aktiivista elämää.
        Jos joku ei luudutuksestani tiedä ei sitä päältäpäin voi edes nähdä.
        Ystävälläni on deesattu alempi nivel. Tavalliset kengät hänellekin eikä elämässä muutoksia luudutuksen takia. Mulla leikkaus sairauden takia ja elämänlaatu parani ehdottomasti.


      • Anonyymi
        Jaella kirjoitti:

        Minä olen tuolla ylempänä keskustelussa kirjoittanut kokemuksiani jäykistysleikkauksesta, sieltä voi lukea. Minullahan oli lähtötilanne se, että nilkkaan leikattiin tekonivel vuonna 2006. Se toimi hyvin ja pystyin kävelemään suht normaalisti. Nilkkaan jäi jonkin verran ojennusvajausta, mutta se ei juurikaan haitannut. Sitten vuoden 2017 syksyllä nilkka alkoi lonksumaan ja keväällä 2018 rtg-kuvasta näkyi että tekonivelen osat eivät enää olleet paikoillaan. Sain lopulta lähetteen Coxaan Tampereelle ja siellä ortopedi sanoi että ainoa vaihtoehto on jäykistysleikkaus. Se tehtiin siis 11.9.18. Eli tekonivel kesti minulla 12 vuotta. Luudutuksen jälkeen ei voi kävellä normaalisti. kenkien pitää olla keinukenkäpohjaiset, koska nilkka ei taivu niin tämä kenkämalli tekee kävelystä helpompaa. Voit itse kokeilla kävelyä kun pidät nilkan jäykkänä, siinä huomaa miten kävely sujuu.

        Minulle TC nivelen luudutusleikkaus juuri tehty, olen suht nuori, pelotti kovasti, luvattiin, että pääsen kävelemään normaalisti. Ei ollut mitään puhetta, että kävely vaikeutuu. Uskon nyt lupauksiin ja en voi ajatella, että alkaisin jotenkin ontumaan. Hetkeellä kamppailen kipujen kanssa, järistyttävät kivut tuollaisen leikkauksen jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulle TC nivelen luudutusleikkaus juuri tehty, olen suht nuori, pelotti kovasti, luvattiin, että pääsen kävelemään normaalisti. Ei ollut mitään puhetta, että kävely vaikeutuu. Uskon nyt lupauksiin ja en voi ajatella, että alkaisin jotenkin ontumaan. Hetkeellä kamppailen kipujen kanssa, järistyttävät kivut tuollaisen leikkauksen jälkeen.

        Moikka Anonyymi 20.12.2020 minulle tehtiin myös TC nivelen luudutus leikkaus 10/2020 olisi kiva vaihtaa kokemuksia yksityisviestillä?


      • Anonyymi
        Birkoi kirjoitti:

        Moikka Anonyymi 20.12.2020 minulle tehtiin myös TC nivelen luudutus leikkaus 10/2020 olisi kiva vaihtaa kokemuksia yksityisviestillä?

        Hei huomasin sinun viestin vasta nyt, kun ajattelin, että tuskin kukaan vastaa edes. Nivelkubissa oli ihan hiljaisuus, kun yritin sieltäkin vertaistukea löytää. Kyllä minä voin sinun kanssa viestitellä. Watsap?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle TC nivelen luudutusleikkaus juuri tehty, olen suht nuori, pelotti kovasti, luvattiin, että pääsen kävelemään normaalisti. Ei ollut mitään puhetta, että kävely vaikeutuu. Uskon nyt lupauksiin ja en voi ajatella, että alkaisin jotenkin ontumaan. Hetkeellä kamppailen kipujen kanssa, järistyttävät kivut tuollaisen leikkauksen jälkeen.

        Ok, keinupohjakenkä..miten sitä sisällä tai kesällä rannalla ilman kenkiä sitten kävellään, kun polvi menee yliojennuksen jäykisteyn nilkan kanss...?, Onko se ilman kenkiä jotenkin näkyvä vamma..? Muuttuko tilanne ajan myötä paremmaksi?


      • Anonyymi
        Birkoi kirjoitti:

        Moikka Anonyymi 20.12.2020 minulle tehtiin myös TC nivelen luudutus leikkaus 10/2020 olisi kiva vaihtaa kokemuksia yksityisviestillä?

        Moikka, kiva kun vastasit. Palasin tänne vasta nyt . Miten saadan what up yksityisesti? Minulla on nyt puoli vuotta juuri leikkauksesta. Hiihto tasaisella maalla sujuu paremmin kuin kävely.


      • Anonyymi
        Birkoi kirjoitti:

        Moikka Anonyymi 20.12.2020 minulle tehtiin myös TC nivelen luudutus leikkaus 10/2020 olisi kiva vaihtaa kokemuksia yksityisviestillä?

        Olkaa kilttejä te joille on tehty ylänivelen jäykistys tai tekonivel ja kertokaa tänne kokemuksianne. Minulle tuli sokkina ylänilkan paha nivelrikko ja nyt pyörittelen kauhukuvia eri vaihtoehdoista mielessäni. Onko kenelläkään mitään positiivisia kokemuksia? Missä leikattiin? Kirurgi? Yksityis -vai julkisessa sairaalassa.? Toipuminen? Elämä leikatulla nilkalla? Olisin niin kiitollinen tiedoista!


    • Kuminilkka

      Hei! Terkkuja sairaalasta. Keskiviikkona tehty nilkan jäykistys leikkaus, joka sujui hyvin. Mutta spinaalipuudutuksen poistuttua alkoi ongelmat. Kivut oli jotain järkyttäviä.... En ole koskaan kokenut sellaista kipua. Sain kyllä useita erilaista opiaatteja aivan koko ajan, mutta ne eivät tehonneet. Vuorokauden kuluttua kokeiltiin 5 tunnin ketamiini Infuusio, josta ei apua. Lopulta laitettiin epiduraali puudutus, joka vei hyvin kivut pois. Nyt epiduraalia lähdetty pikkuhiljaa purkamaan pois ja katsotaan kuinka akan käy.

      Tämä kokwmys on ollut yksi elämäni kauheampi kokemuksia, mutta toivottavasti saan kaiken tämän kärsimyksen arvoisen nilkan. Kyllä on ollut pitkiä minuutteja kärsiä valtavasta kivusta.

      Leikkaus muutenkin spinaalissa on aika brutaalin kuuloista meininkiä. Vasaroinnin, taltan ja poraamisen ääniä sekä palaneen luunhaju. Heiluin ja hätkyin leikkauspöydällä kovasti, välillä jo pelkäsin putoavani siitä. Kipua en tuntenut, mutta tärinää ja kiskomista.

      Henkilökunta ihanaa leikkurissa, heräämössä ja leikkurissa. Hekin olivat jo hädissään, kun eivät kyenneet minua auttamaan kovissa kivuissani. Pienen sairaalan huonot puolet tuli koettua, eli anestesialääkäri paikalla vain arki aikana ja hän kovin kiireinen. Jouduin turhan pitkään epiduraalia odottamaan.


      Toivottavasti jo maanantaina pääsen kotiin omaan sänkyyn, omaan vessaan ja ennen kaikkea omaan rauhaan.


      Jos pitäisi päättää lähtisinkö tähän uudestaan, olisi vastaus tällä hetkellä ehdoton Ei, mutta ajan kanssa saattaa hyvinkin mieli muuttua, varsinkin jos saan kivuttoman nilkan tästä hyvästä.... I hope so.

      • Jaella

        Hei, olipa ikävä lukea että olet joutunut kärsimään kivuista :( Toivottavasti olet jo päässyt kotiin ja saanut helpotusta kipuihin. Tuokin oli kurjaa että kuulit kaiken leikkauksen aikana, itse pyysin sellaiset dropit että en kuullut tai huomannut yhtään mitään. Voimia toipumiseen, kirjoittele kuulumisia tänne miten vointi etenee. Aikaa ja kärsivällisyyttä tarvitaan - paljon. Itse menen viikon päästä Coxaan puolivuotistarkastukseen, jännittää mitä sanotaan.


      • Anonyymi

        Juuri näin, kauheat kivut. Minut on tiistaina leikattu , TC nivel


    • aloittajataigis

      Nilkan alanivel jäykistetty elokuussa 2018. Hyvin toimii,, en huomaa toiminnassa juurikaan eroa entiseen!! Se on ihmeellistä, mutta ilmeisesti nilkka oli jo niin huonona ennen operaatiota. Kipuja ei juurikaan ole ja odottelen vielä paranemista, lopullinen tulos on kuulemma vasta vuosi leikkauksesta. Ehkä voin silloin sanoa nilkan olevan parempi kuin ennen operaatiota, toiveikkaana siis vielä.

    • Anonyymi

      Minulla tulee nilkan jäykistyksen jälkee 3kk kipsi jalkaan ja astumiskielto. Asun yksin . Miten pärjään . Kertokaa kokemuksistanne.

      • Anonyymi

        Ainakin alkuun tarvitset apua, ihan useammaksi viikoksi hankkisin. Minä olin sen 3kk.n kipsijakson syksyllä ja oli kyllä avuton olo. Ennen leikkausta kannattaa harjoitella hipaisukävelyä, jota joudut leikkauksen jälkeen tekemään. Vaikka kipsillä ei saa astua, se ei saa k uitenkaan "roikkua" vieressä toimettomana liikkuessa. Jalalla pitää "kävellä" normaalisti askeltaen, mutta niin ettei painoa tule ollenkaan. Kuulostaa ja on hankalaa, mutta näin tehden säilyy edes jonkinlainen voima ja liikkuvuus muissa nivelissä. Opettelu on vaikeaa, kävely on rasittavaa. Jos asunnossasi voi kulkea pyörätuolilla, se auttaa paljon. Et pääse itse kauppaan, talomme 5 ulkorappusta tuntuivat suurelta vuorelta, jota et päässyt ylös etkä alas, ennenkuin useamman viikon jälkeen. Pelkkä kynnyksen ylittäminen vaati keskittymistä ja työtä.
        Varaa kotiin paljon valmista ruokaa, järjestä keittiö niin, että voit tehdä siellä kaiken istuen. Itse käytin paljon pyörällistä toimistotuolia!
        Se mitä pystyin tekemään syksyllä oli,, surffailu netissä, kirjat, tv ....
        Ensimmäisen kerran helpotti, kun seitsemännellä viikolla sai alkaa hieman varaamaan kipsille painoa......
        Tsemppiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin alkuun tarvitset apua, ihan useammaksi viikoksi hankkisin. Minä olin sen 3kk.n kipsijakson syksyllä ja oli kyllä avuton olo. Ennen leikkausta kannattaa harjoitella hipaisukävelyä, jota joudut leikkauksen jälkeen tekemään. Vaikka kipsillä ei saa astua, se ei saa k uitenkaan "roikkua" vieressä toimettomana liikkuessa. Jalalla pitää "kävellä" normaalisti askeltaen, mutta niin ettei painoa tule ollenkaan. Kuulostaa ja on hankalaa, mutta näin tehden säilyy edes jonkinlainen voima ja liikkuvuus muissa nivelissä. Opettelu on vaikeaa, kävely on rasittavaa. Jos asunnossasi voi kulkea pyörätuolilla, se auttaa paljon. Et pääse itse kauppaan, talomme 5 ulkorappusta tuntuivat suurelta vuorelta, jota et päässyt ylös etkä alas, ennenkuin useamman viikon jälkeen. Pelkkä kynnyksen ylittäminen vaati keskittymistä ja työtä.
        Varaa kotiin paljon valmista ruokaa, järjestä keittiö niin, että voit tehdä siellä kaiken istuen. Itse käytin paljon pyörällistä toimistotuolia!
        Se mitä pystyin tekemään syksyllä oli,, surffailu netissä, kirjat, tv ....
        Ensimmäisen kerran helpotti, kun seitsemännellä viikolla sai alkaa hieman varaamaan kipsille painoa......
        Tsemppiä

        Minulta luudutettiin alempi nilkkanivel pahan synnynnäisen virheasennon aiheuttaman nivelrikon takia maaliskuussa -19
        Itse operaatio meni hyvin puudutuksessa, mutta sitten tuli suuri mutta.
        Nähtävästi nilkka hylki kantapään ruuveja eikä kantapään haava umpeutunut kunnolla. Valitettavasti siihen sain sitten vakavan infektion joka riivasi syvimpiä kudoksia. Leikkaushaavat jouduttiin aukaisemaan ja tulehtunutta kudosta poistamaan. Olin useaan otteeseen osastolla antibiootti tipassa sekä puhdistusleikkauksia tehtiin useita ja ruuvit jouduttiin poistamaan.
        Nilkassa oli ulkosyrjästä sisään ja kantapäästä ulos tuleva 1-2 cm leveä läpionkalo yli puolen vuoden ajan, en saanut varata jalalla yli 6kk ja päivittäin oli haavanhoidot.
        Nyt infektio on selätetty ja haavaonkalot umpeutuneet jotenkin, mutta infektio söi entisestään luukudosta ja heikenti jäänyttä luuta. Auki jääneet ruuvikanavat sortuvat ja nyt ylempi nilkkanivel on tuhoutumassa.
        Kävelen mutta erittäin huonosti, kotityöt selviytyy juuri ja juuri, lähikauppaankaan en kivuilta kävellen pääse.
        Särkylääkkeitä menee maksimit ja silti kipu on joka ikisellä askeleella liki sietämätön lepokivusta puhumattakaan.
        Sain käänteisen lottovoiton podologin mukaan, huonoa tuuria.
        Kukaan lääkäri ei tiedä mitä jalalle nyt pitäisi tehdä, hyvää siitä ei tule, invalidiksi jään mutta vähenisi kivut edes.
        Minua ei haluta leikata enää yhtään kertaa mutta mikään muukaan ei kipuja vähennä.
        Kuukausi kerrallaan mennään ja seurataan tilannetta ja eletään tilanteen mukaan.
        Olen suht nuori, 37v, mutta tulevaisuus jalan kanssa näyttää aika kehnolta.
        Infektion aikaan oli jo mielessä amputaation mahdollisuus. Nytkään en näe sitä poissuljettuna vaihtoehtona jos nämä valtavat kivut saisi pois, edes vähemmäksi. Tosin pessimisti ei pety, saisin varmaan toisen käänteisen lottovoiton ja haamukivut jäisi yhtä pahaksi....

        Pitäkää ihosta huolta ennen leikkausta ja menkää lääkäriin heti jos haavan paraneminen epäilyttää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin alkuun tarvitset apua, ihan useammaksi viikoksi hankkisin. Minä olin sen 3kk.n kipsijakson syksyllä ja oli kyllä avuton olo. Ennen leikkausta kannattaa harjoitella hipaisukävelyä, jota joudut leikkauksen jälkeen tekemään. Vaikka kipsillä ei saa astua, se ei saa k uitenkaan "roikkua" vieressä toimettomana liikkuessa. Jalalla pitää "kävellä" normaalisti askeltaen, mutta niin ettei painoa tule ollenkaan. Kuulostaa ja on hankalaa, mutta näin tehden säilyy edes jonkinlainen voima ja liikkuvuus muissa nivelissä. Opettelu on vaikeaa, kävely on rasittavaa. Jos asunnossasi voi kulkea pyörätuolilla, se auttaa paljon. Et pääse itse kauppaan, talomme 5 ulkorappusta tuntuivat suurelta vuorelta, jota et päässyt ylös etkä alas, ennenkuin useamman viikon jälkeen. Pelkkä kynnyksen ylittäminen vaati keskittymistä ja työtä.
        Varaa kotiin paljon valmista ruokaa, järjestä keittiö niin, että voit tehdä siellä kaiken istuen. Itse käytin paljon pyörällistä toimistotuolia!
        Se mitä pystyin tekemään syksyllä oli,, surffailu netissä, kirjat, tv ....
        Ensimmäisen kerran helpotti, kun seitsemännellä viikolla sai alkaa hieman varaamaan kipsille painoa......
        Tsemppiä

        Juuri näin. Oma ylemmän nivelenluudutuleikkaus 2020talvella epäonnistui. Nilkka ei luutunut. Uusi leikkaus syksyllä 2022. Pelottaa olla taas yksin kotona leikkauksen jälkeen. Viimeksi en saanut mitään apua kunnalta. Menikö kukaan kuntoutussairaalaan tai saiko apua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Oma ylemmän nivelenluudutuleikkaus 2020talvella epäonnistui. Nilkka ei luutunut. Uusi leikkaus syksyllä 2022. Pelottaa olla taas yksin kotona leikkauksen jälkeen. Viimeksi en saanut mitään apua kunnalta. Menikö kukaan kuntoutussairaalaan tai saiko apua

        Joko olet käynyt toisessa leikkauksessa?
        Minulta jäykistettiin nilkan ylänivel vuosi sitten elokuussa eikä vieläkään ole luutunut. Odotellaan seuraavaan kuvaukseen lokakuun lopulle. Pelottaa mitä sitten tapahtuu. Olisin kiinnnostunut kuulemaan miten sinun tilanteesi on edennyt ja mitä on tulossa. Minua hirvittää oma tilanteni.


    • Anonyymi

      Minulla jäykistettiin alempi nilkkanivel 11v sitten. Nivelrikko oli seurausta urheilutapaturmasta.

      Olin tuolloin juuri ja juuri täysi-ikäinen. Ruuvit poistettiin vuotta myöhemmin ja kipujen takia nilkka putsattiin tähystyksellä -14.

      Kivuton en ole leikkauksen jälkeen ollut. En ole pystynyt hyppimään enkä juoksemaan. Korkokenkiä ei voi käyttää ja muutenkin kenkien kanssa saa olla tarkkana. Kyykkyyn en nilkalla pääse. Aiemmin kipuili lähinnä vain (pienestäkin) rasituksesta mutta nyt kipu on jatkuvaa ja lähes pahempaa levossa.

      Pian aika uusiin magneettikuviin jossa selvitellään mistä kipuilu johtuu ja onko ylempi nilkkanivel syyllinen. Valitettavasti myös toinen nilkka on alkanut oireilla samoin.

    • Anonyymi

      Mulle tehtiin 2vkoa takaisin ja tänään poistettiin tikit ja vaihdettiin kipsi. 6vkoa täysin varaamatta pitää olla sitten on kontrolli sekä röntgen.
      Leikkauksesta sen verran että luuhun kun mennään niin kipu on myös sen mukaista, kipulääkkeitä kannattaa pyytää aina ajoissa ennenkuin kipu on sietämätöntä. Tätä kipua kesti noin 3päivää

      • Anonyymi

        Kaikilla varmaan erilaiset lähtötilanteet ja paranemiset. Nyt 2kk leikkauksesta, kipuja, sauvoilla edelleen, polvi yliojennuksessa ja täyspainovarausta ei kestä kivun takia.


    • Anonyymi

      Hei, minulle laitettiin 22.3.2021 tekonivel ylempään nilkkaniveleen. Harrastusonnettumuuden johdosta v. 2013 tuli pirstaleinen telaluun murtuma, jonka seurauksena kehittyi paha nivelrikko. Ennen leikkausta kävely ei enää onnistunut juuri ollenkaan ja yli vuosi tuli syötyä joka päivä reilusti kipulääkkeitä.
      Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Sain kyllä hyvät dropit leikkauksen ajaksi, joten en kuullut ääniä tms. (Ennen tätä tekonivelleikkausta nilkka on leikattu neljä kertaa ja tehty mm. akillesjänteen pidennysleikkaus) Leikkauksen jälkeiset kivut hoidettiin tosi tehokkaasti. Isoin ongelma oli selkäkipu, jota jatkui muutama viikko leikkauksen jälkeen. Sairaalassa olin kaksi päivää leikkauksen jälkeen.
      Kipsi oli jalassa kuusi viikkoa. Aluksi sai varata noin 10 kg, kahden viikon päästä puolet painosta ja viimeiset kaksi viikkoa täydellä painolla.
      Kipsin poiston jälkeen alkoi kävelyn opettelu sauvojen kanssa. Nilkka on jäykkä ja turpoaa helposti eli kylmää ja kohohoitoa useita kertoja päivässä. Kävely on vieläkin ontuvaa ja nilkassa on kovia kipuja. Särkylääkkeitä käytän edelleen päivittäin ja pitemmät matkat (esim,. kauppareissut) menee edelleen sauvojen kanssa. Kotona pärjään pääosin ilman sauvoja. Sairaslomalla olin 30.6. asti ja heinäkuun kesälomalla. Töissä liikkeelle lähteminen on vaikeaa ja kivuliasta ja työpäivän aikana nilkka turpoaa reilusti. 11.8. on jälkitarkastus.
      Olen liikunnallisesti aktiivinen ja harrastanut koko elämäni erilaisia liikuntamuotoja. Juosta en ole voinut 2013 jälkeen eikä se tälläkään tekonivelellä tule onnistumaan. Pyöräily onnistuu erityisesti, kun hommasin sähköpyörän. Myös uinti onnistuu jo jotenkin. (hyvä kuntoutusmuoto on kävelyn harjoittelu uima-altaassa!) Harmillista että arkikävely on niin kivuliasta, että sitä ei oikein voi tehdä, muuta kuin palkolliset kävelyt.

    • Anonyymi

      hei. minulla on ylemmän ja alemman nilkkanivelen nivelrikkoa. nivelrikko alkanut oikeassa nilkassa 13vuotiaana. minulla kuulemma kasvanut liikaa luuta nilkassa? 18vuotiaana tehtiin nilkan puhdistus ja 21vuotiaana minulta poistettiin ylimääräistä luuta nilkasta. seuraavaksi kirurgini suositteli tupla osteotomia cristaluun siirteellä mutta se olisi ollut todella riski altis toimenpide. suunitelmaa muutettiin alanillkanivelen jäykistämisellä.

      minusta tuntuu, että vaikka menisin alemman nilkkanivelen leikkaukseen oireilisi silti ylempi joten kivut eivät häviä. enkä varmasti ole näin nuorena luuduttamassa TC niveltä. minä olen nytten 23vuotias todella hyvässä kunnossa oleva nuori mies. töissä en ole pystynyt käymään reiluun pariinvuoteen. normaali elämäkin about 3-4h seisaallaan saa aikaiseksi järkyttävät ja todella vihlovat kivut ja en pysty pariinpäivään askelta ottamaan joten joudun hyppimään vasemmalla jalallani. tämä on todellinen kirous. neljännen asteen nivelrikkoa nilkassa jo 20vuotiaana mitä vittua.. varmaan paras ratkaisu olisi sahata nilkka poikki kokonaan ja hommata proteesi. en ole kuullukkaan että kenelläkään olisi näin nuorena näin paha rikko nilkassa.

    • Anonyymi

      8 KUUKAUTTA ON MENNY JA VIELÄ ON ARKA

    • Anonyymi

      25.1 nilkan jäykistys tehty. Kipsihoitoo tulee 14 viikkoa. Kipua on yhä mutta tämä on lievää verrattuna siihen mitä se oli ennen leikkausta. Minulla oli nivel luiskahtanut paikoiltaan ja rusto hävinnyt osittain kokonaan. Pitkä toipumisaika on mutta ei ollut muuta keinoa asian korjaamiseksi.

    • Anonyymi

      Hei. Minulle tehtiin ylemmän nilkka nivelen jäykistys 24.11. 21. Oli kipsit ja Ortoosit ja tuntui hyvin meni. Hankin pyöreäpohjaiset kengät joilla on hyvä kävellä. Eikä juuri särkyjäkään. Nyt on 10.5.22 ja pikku kävelylenkin päätteeksi tulee jalkapöydän särky niin, että kipulääke on otettava. Joskus olo tuntuu ikävältä kun näinkin paljon aikaa operaatiosta. Onko muilla mitään vastaavaa?
      Terveisin Surusilmä ehkä itkukin

      • Anonyymi

        Hei! Minulta jäykistettiin nilkan ylänivel elokuussa 2921. Nilkka ei ole vieläkään luutunut. On turvoksissa ja aristaa. Nyt odotellaan vieläliksluulle -22 ja katsotaan onko edistynyt. Jotkut ruuvit liikkuneet ja yksi katkennut. Ne tuntuvat kovina iholla, mutta eivät ole tulleet läpi. Odotan pelolla lokakuuta mikä tilanne on silloin. Uusintaleikkausta väläytelty, mutta se hirvittää. Toivon, että vielä viisin joskus kävellä edes pari- kolme kilsaa ilman jeppejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minulta jäykistettiin nilkan ylänivel elokuussa 2921. Nilkka ei ole vieläkään luutunut. On turvoksissa ja aristaa. Nyt odotellaan vieläliksluulle -22 ja katsotaan onko edistynyt. Jotkut ruuvit liikkuneet ja yksi katkennut. Ne tuntuvat kovina iholla, mutta eivät ole tulleet läpi. Odotan pelolla lokakuuta mikä tilanne on silloin. Uusintaleikkausta väläytelty, mutta se hirvittää. Toivon, että vielä viisin joskus kävellä edes pari- kolme kilsaa ilman jeppejä.

        Anteeksi virheet. Leikkaus siis 2021. Ja kävellä haluaisin ilman keppejä🙊.


    • Anonyymi

      kesäkuun 11.6tehty operaatio ja vielä on arka astua kipua ei muuten ole aristaa keinu kenkä on

    • Anonyymi

      Vuonna 2000 putoamisonnettomuuden seurauksena telaluu murtui. Leikattiin ja nauloja sekä ruuveja laitettiin. Hidasta oli toipuminen. mutta parin vuoden päästä juoksin jo puolimaratonin, lentopalloa ja sählyä pystyin harrastamaan. Viime vuosina kipu liikkuessa on kuitenkin pahentunut kovasti ja liikeradat supistuneet ja rymyliikunta on jäänyt. Edessä vissiin tekonivel/luuduttaminen. Huomenna röntgen.

    • Anonyymi

      Kantaluun sirpaleinen murtuma leikattu 9/2021, 10 ruuvia ja titaanilevy. Nyt nilkassa terävää kipua astuessa. Nivelrikko ja ruuvin kärjen osuminen niveleen. Nilkan
      jäykistysleikkaus tulossa. Murtumaleikkaus oli pitkä ja vaativa.
      Onko jäykistysleikkaus pitkä ja vaativa. Tarviiko olla pyörätuolissa leikkauksen jälkeen? Vai tarvitseeko käyttää Walker ortoosia?
      Kiinnostaa myös toipumisaika. Murtumaleikkauksen jälkeen sairausloma oli 3 kk. Leikkauksesta nyt reilu 10 kk.
      Nilkan nivelrikko ei kai voi korjaantua ilman jäykistysleikkausta, jolla saisi terävät kivut ja säryt pois.
      Onkohan muita vaihtoehtoja kipulääkityksen lisäksi?
      Nimimerkki: Pulassa

      • Anonyymi

        syö oxycontteja tai sit leikkaus. eioo muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        syö oxycontteja tai sit leikkaus. eioo muuta

        jep xdd mut itellä eivie oxycontitkaa kipuja pois, tulee vaa letkee fiilis


    • 2 viikkoa sitten tehty alemman nilkkanivelen luudutus. Kivuttomasti mennyt onneksi vielä. Taustalla telaluun murtuma ja subtalon lukkiutuminen, mikä pakotti jalan virheasentoon, kävellessä haki ulkosyrjälle.

      Onko täällä kokemuksia, miten vaikuttaa pidemmällä aikavälillä? Kävelyyn ei pitäisi vaikuttaa, mutta sivuliikehän katoaa. Oletteko pystyneet esim. juoksemaan alemman nilkkanivelen luuduttua?

      • Anonyymi

        joo kyllä! itsellä tehtiin 25.10.2022 alemman nilkkanivelen jäykistys. 2 isoa pitkää titaaniruuvia kantaluusta telaluuhun kiinni. nyt aikaa kulunut 9 viikkoa leikkauksesta. nilkka liikkuu aivan normaalisti pystyy pyörittämään ja taittamaan, ei huomaa laisinkaan kävellessä ainakaan vielä, muutakun heletin moinen kipu nilkan ulkosyrjässä jos rupeaa kävelemään kokopainolla normaalisti. nilkka turpoaa myös vähän ja jää araksi, vissiin johtuu vielä kuntouttamisesta mutta lääkärini kyllä sanoi että voisin jo rueta vaikka jalkaprässiä tekemään omatoimisesti ja reenaamaan jalkaa. uudet kuvat juuri otettu ja lääkäri soittelee vajaan kuukaudeen päästä kun on lomilla että milä kuulostaa ja kuvat näyttää.. vähän harmittaa kun minulla vissiin porattiin ruuvi liian pitkälle telaluusta hieman syvälle tc niveleen niin johtuukohtan kivut sitten siitä... saa nyt nähdä mutta kyllä jos sinun leikkaus niinkun minunkin on vissiin onnistunut niin pystyt hyvin juoksemaan lenkkeilemään, kyykkyyn yms. et juuri huomaa eroa entisestä paitsi kipujen pitäisi hävitä kokonaan sinulta. vähän jännä aihe koska joillain on toipuminen kestänyt pidempään kun toisilla mutta itse olen 24vuotias nuori mies ja aina ollut hyvässä kunnossa joten toipumisen pitäisi olla nopea.. mutta saa nähdä mitä käy, päivitän vaikka tänne kun aika menee. tsemppiä sulle ja kyllä kaikki hyvin menee😎


      • Anonyymi kirjoitti:

        joo kyllä! itsellä tehtiin 25.10.2022 alemman nilkkanivelen jäykistys. 2 isoa pitkää titaaniruuvia kantaluusta telaluuhun kiinni. nyt aikaa kulunut 9 viikkoa leikkauksesta. nilkka liikkuu aivan normaalisti pystyy pyörittämään ja taittamaan, ei huomaa laisinkaan kävellessä ainakaan vielä, muutakun heletin moinen kipu nilkan ulkosyrjässä jos rupeaa kävelemään kokopainolla normaalisti. nilkka turpoaa myös vähän ja jää araksi, vissiin johtuu vielä kuntouttamisesta mutta lääkärini kyllä sanoi että voisin jo rueta vaikka jalkaprässiä tekemään omatoimisesti ja reenaamaan jalkaa. uudet kuvat juuri otettu ja lääkäri soittelee vajaan kuukaudeen päästä kun on lomilla että milä kuulostaa ja kuvat näyttää.. vähän harmittaa kun minulla vissiin porattiin ruuvi liian pitkälle telaluusta hieman syvälle tc niveleen niin johtuukohtan kivut sitten siitä... saa nyt nähdä mutta kyllä jos sinun leikkaus niinkun minunkin on vissiin onnistunut niin pystyt hyvin juoksemaan lenkkeilemään, kyykkyyn yms. et juuri huomaa eroa entisestä paitsi kipujen pitäisi hävitä kokonaan sinulta. vähän jännä aihe koska joillain on toipuminen kestänyt pidempään kun toisilla mutta itse olen 24vuotias nuori mies ja aina ollut hyvässä kunnossa joten toipumisen pitäisi olla nopea.. mutta saa nähdä mitä käy, päivitän vaikka tänne kun aika menee. tsemppiä sulle ja kyllä kaikki hyvin menee😎

        Kuinka pitkään sinulla oli kipsi? Ja oliko kipsiajan jälkeen vielä se walker-kenkä käytössä? Mulla nyt neljäs viikko menossa, kipuja ei edelleenkään onneksi ole.


      • Anonyymi
        amghammon kirjoitti:

        Kuinka pitkään sinulla oli kipsi? Ja oliko kipsiajan jälkeen vielä se walker-kenkä käytössä? Mulla nyt neljäs viikko menossa, kipuja ei edelleenkään onneksi ole.

        minulla oli 6viikkoa leikkauksesta, kontrolli silloin juuri ja lääkäri sanoi, että voisit jo luopua kipsistä, mutta käytin sitä vielä hieman reilu viikon jonka aikana kipuja ei ollut laisinkaan, alkoiviat heti kipsin poiston jälkeen, muttta sitvaan kipujen salliessa varausta. itse vaa laittanu perus normi kengän jalakaan takasi. tässä pikku hiljaa vissiin kivut lievittää mutta kyllä huomaa heti kipuja rasituksessa yms. joutuu vähän niinkuin nilkuttaa jos autolle yms kauppaan tai kotona kävelee ilman keppejä ja tosi kankea kireä mutta pitää muistaa hyvin lämmitellä niveliä pyöritellä yms koukistuksia, mutta nytten atm mennyt vasta 9 viikkoa leikkauksesta niin hyvin epävarma fiilis.. nilkkaan tulee kipua esim jos laittaa kokovarauksen ja hetken odottaa paikoillaan niin kivut alkaa jo siitä. en ole sitten varma, että johtuuko kivut liian syvälle poratusta ruuvista!? mutta onneksi kuvat nyt ensi lauantaina ja kontrolli tammikuussa niin tietää paremmin jos vaikka minun kohdalla ruuvi jouduttais poistaa? aika veemäistä olis joku hoitovirhe.. minulla oli sellainen avattava kipsi joten oli tosi helppoa pestä jalka yms suihkussa. hyvä reisikunto vasemmassa jalassa niin pystynyt pomppimaan nurkasta toiseen😄 tsemppiä sinne! ja kerro vaan omat fiilikset tosta hommasta kun aikaa mennyt.. kärsviällisyys kaikessa😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla oli 6viikkoa leikkauksesta, kontrolli silloin juuri ja lääkäri sanoi, että voisit jo luopua kipsistä, mutta käytin sitä vielä hieman reilu viikon jonka aikana kipuja ei ollut laisinkaan, alkoiviat heti kipsin poiston jälkeen, muttta sitvaan kipujen salliessa varausta. itse vaa laittanu perus normi kengän jalakaan takasi. tässä pikku hiljaa vissiin kivut lievittää mutta kyllä huomaa heti kipuja rasituksessa yms. joutuu vähän niinkuin nilkuttaa jos autolle yms kauppaan tai kotona kävelee ilman keppejä ja tosi kankea kireä mutta pitää muistaa hyvin lämmitellä niveliä pyöritellä yms koukistuksia, mutta nytten atm mennyt vasta 9 viikkoa leikkauksesta niin hyvin epävarma fiilis.. nilkkaan tulee kipua esim jos laittaa kokovarauksen ja hetken odottaa paikoillaan niin kivut alkaa jo siitä. en ole sitten varma, että johtuuko kivut liian syvälle poratusta ruuvista!? mutta onneksi kuvat nyt ensi lauantaina ja kontrolli tammikuussa niin tietää paremmin jos vaikka minun kohdalla ruuvi jouduttais poistaa? aika veemäistä olis joku hoitovirhe.. minulla oli sellainen avattava kipsi joten oli tosi helppoa pestä jalka yms suihkussa. hyvä reisikunto vasemmassa jalassa niin pystynyt pomppimaan nurkasta toiseen😄 tsemppiä sinne! ja kerro vaan omat fiilikset tosta hommasta kun aikaa mennyt.. kärsviällisyys kaikessa😎

        Torstaina olisi kipsin poisto, röntgen ja walker-jalkineeseen siirtyminen. Miten sinulla kävi kuvien kanssa, oliko luutuminen ok?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Torstaina olisi kipsin poisto, röntgen ja walker-jalkineeseen siirtyminen. Miten sinulla kävi kuvien kanssa, oliko luutuminen ok?

        joo kyllä luutuminen oli hyvässä vauhdissa! vielä kertaalleen kuvat helmikuussa ja näkee miten on mennyt. rasittuu kyllä hyvin tuo koipi vielä kun antaa rohkeesti painoa. mutta tietenkin iso leikkaus takana niin ei varmasti ihan muutamassa kuukaudessa kivuton oo. eitässä voi kun vaan toivoo parasta😊 mites sulla on mennyt? onko kipuja tai rasittuuko jalka paljonkin jos varaa painoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo kyllä luutuminen oli hyvässä vauhdissa! vielä kertaalleen kuvat helmikuussa ja näkee miten on mennyt. rasittuu kyllä hyvin tuo koipi vielä kun antaa rohkeesti painoa. mutta tietenkin iso leikkaus takana niin ei varmasti ihan muutamassa kuukaudessa kivuton oo. eitässä voi kun vaan toivoo parasta😊 mites sulla on mennyt? onko kipuja tai rasittuuko jalka paljonkin jos varaa painoa?

        Mulla luutuminen nyt aika lailla täydellinen. Sivuttaisliike rajoittunut, kuten odotettavissa olikin, ylempi nilkkanivel jonkin verran kuitenkin liikkuvuutta antaa subtalon sijasta. Kipuilua ei ole minulla, lenkkareilla pystyy hyvin olemaan jalkojen päällä tunteja ilman kipuja. Pidempään jos on paikoillaan, niin liikkeellelähtö on vähän kankeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla luutuminen nyt aika lailla täydellinen. Sivuttaisliike rajoittunut, kuten odotettavissa olikin, ylempi nilkkanivel jonkin verran kuitenkin liikkuvuutta antaa subtalon sijasta. Kipuilua ei ole minulla, lenkkareilla pystyy hyvin olemaan jalkojen päällä tunteja ilman kipuja. Pidempään jos on paikoillaan, niin liikkeellelähtö on vähän kankeaa.

        itsellö todettiin crps tuli leikkauksesta. ja tänään poistettiin ruuvit jalasta tovoton olo, olen 28vuotias


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itsellö todettiin crps tuli leikkauksesta. ja tänään poistettiin ruuvit jalasta tovoton olo, olen 28vuotias

        minulta siis luudutettiin alempi nilkkanivel


    • Anonyymi

      Minulla murtui kantaluu nilkan kohdalta pari vuotta sitten. Siitä lähtien jalka on rasituksesta kipeytynyt, pahinta on epätasaisella maastolla kävely ja pitkät kävelylenkit. Kipu ei ole mitenkään sietämätöntä. Nilkka menee ”lukkoon” ja tuntuu että sitä pitää jatkuvasti pyöräytellä paikalleen, kova naksuminen käy. Kävin magneetissa ja siellä näkyy nivelrikkoa ja joku kohta painaa/hiertää luuta. Saan lopullisen tuomion ensi viikolla, mutta leikkausta on väläytelty. Olettaisin kyseessä olevan nimenomaan alemman nivelen luudutusleikkauksen.

      Minua huolestuttaa, miten pärjään leikkauksen jälkeen. Asun yksin ja minulla on kissa. Jos kipsijalalle ei saa laittaa yhtään painoa, miten liikkuminen sujuu? Miten kepit toimivat parketilla, lipsuvatko? Miten onnistuu esimerkiksi pöntölle istuminen?

      Onko täällä joku, joka ei ole leikkaukseen lähtenyt? Paheneeko nivelrikko ajan mittaan?

      • Anonyymi

        hei! jos kyseessä on oikeasti kipeä ja pitkälle mennyt nivelrikko alemmassa nilkkanivelessä. ainut paras ja varma hoitomuoto on luudutus. itsellä luudutettiin kantanivel ja puolen vuoden päästä poistettiin ruuvit. jalka on parempi mitä yli 6vuoteen. pystyn leinkkeillä käymään töissä missä paljon tarvitsee jalkoja. vaikka hilpasee 20kilometriä niin jalka ei prkl ole enää yhtään kipeä. luulin itsekki aluksi, että elämä on pilalla yms yms. mutta maltti on valttia. kaikille jotka leikkaukseen menossa niin voin taata että se tulee olemaan parempi kuin ennen. kivut hävisi vasta 10kk päästä leikkauksesta, että kannattaa varata aikaa sille eikä heti lyödä hanskoja tiskiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hei! jos kyseessä on oikeasti kipeä ja pitkälle mennyt nivelrikko alemmassa nilkkanivelessä. ainut paras ja varma hoitomuoto on luudutus. itsellä luudutettiin kantanivel ja puolen vuoden päästä poistettiin ruuvit. jalka on parempi mitä yli 6vuoteen. pystyn leinkkeillä käymään töissä missä paljon tarvitsee jalkoja. vaikka hilpasee 20kilometriä niin jalka ei prkl ole enää yhtään kipeä. luulin itsekki aluksi, että elämä on pilalla yms yms. mutta maltti on valttia. kaikille jotka leikkaukseen menossa niin voin taata että se tulee olemaan parempi kuin ennen. kivut hävisi vasta 10kk päästä leikkauksesta, että kannattaa varata aikaa sille eikä heti lyödä hanskoja tiskiin.

        kiitos paljon tästä tiedosta☺️ itse menossa juuri alemman nilkkanivelen leikkaukseen.


    • Anonyymi

      Tehtiin alemman nilkkanivelen Luudutus Oulussa 8 vk sitten nyt kävelen vielä valkerilla pari viikkoa vähän kipeytyy vielä mutta muuten erittäin hyvä ja,
      Jalkapöytää liikkuu noin 10 cm

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe