Milloin tämä paranee?

Turhautunut

Hei,
Mulla sattui haaveri 3kk sitten futistreeneissä, eli pienikokoinen
jalkapallo sattui osumaan aika vauhdilla silmään.
Jouduin viettämään seuraavan yön sairaalassa, koska silmänpaine kohosi
58:aan.
Ongelma on, että näen vieläkin toisella silmällä tumman alueen, joka
häiritsee esim. lukiessani pientä tekstiä. Lääkäri puhui verkkokalvon
turvotuksesta, mutta eikös tuon pitäisi jo häipyä 3 kuukaudessa?
Diagnoosissa puhuttiin Berliinin ödeemasta, eli vissiin liittyy
jotenkin solujen hapenkäyttöön?
Onko kellekään sattunut vastaavaa iskua silmään, ja kuinka kauan
paraneminen on kestänyt?

5

4889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma kokemus

En tiedä onko kyse ihan samasta vaivasta, mutta minulla on ollut silmän keskeisen alueen turvotustila vasemmassa silmässä jo kolme kertaa. Se on syntynyt aina itsestään ilman iskua silmään ja silmässä näkyy musta varjo keskellä näkökenttää ja hämäränäkö on olematonta.

Sen paranemiseen on mennyt 3-6 kk. Eli ei tuollainen silmän sisäinen turvotustila ihan hetkessä parane, oli se sitten aiheutunut mistä syystä tahansa. Eli kärsivällisyyttä kaivataan. Itsekin olen jo pelännyt näköni lopullisesti tuhoutuneen toisesta silmästäni, mutta aina se on onneksi lopulta parantunut.

• Turhautunut

Joo, kyllä tässä oli mullakin kyse samasta asiasta. Eli turvotustila on kyseessä, oireet ovat ihan samat.
        Kiitoksia paljon vastauksesta! Helpottaa kuulla kokemuksia muiltakin, jotka ovat saman kokeneet. Sitä aina tulee itse mietittyä pahinta, varsinkin jos on kyse näöstä.

Urheilitko tai harjoititko jotain vastaavaa rasitusta paranemisaikana? Minulta lääkäri kielsi kaikki tärähdyksiä aiheuttavat liikuntamuodot (kuten jalkapallo). Verkkokalvon kiinnitys on vissiin höltynyt niin, että tärähdys voi mahdollisesti repäistä tai irroittaa sen. Olen kuitenkin käynyt juoksemassa, mutta viheriölle en vielä uskalla mennä. Arvostan näkökykyäni kuitenkin vielä sen verran.

Toivon mukaan se nyt tästä paranee. Tuo viestisi oli kyllä tosi hyvä saada tähän tilanteeseen, kiitoksia vielä kerran!

• Oma kokemus
        Turhautunut kirjoitti:

Joo, kyllä tässä oli mullakin kyse samasta asiasta. Eli turvotustila on kyseessä, oireet ovat ihan samat.
        Kiitoksia paljon vastauksesta! Helpottaa kuulla kokemuksia muiltakin, jotka ovat saman kokeneet. Sitä aina tulee itse mietittyä pahinta, varsinkin jos on kyse näöstä.

Urheilitko tai harjoititko jotain vastaavaa rasitusta paranemisaikana? Minulta lääkäri kielsi kaikki tärähdyksiä aiheuttavat liikuntamuodot (kuten jalkapallo). Verkkokalvon kiinnitys on vissiin höltynyt niin, että tärähdys voi mahdollisesti repäistä tai irroittaa sen. Olen kuitenkin käynyt juoksemassa, mutta viheriölle en vielä uskalla mennä. Arvostan näkökykyäni kuitenkin vielä sen verran.

Toivon mukaan se nyt tästä paranee. Tuo viestisi oli kyllä tosi hyvä saada tähän tilanteeseen, kiitoksia vielä kerran!

Minulla on ollut tuo silmän turvotustila siis jo kolme kertaa samassa silmässä ja ekalla kerralla kävin silmälääkärissä. Lääkäri ei kieltänyt mitään urheilua, mutta ainut urheilu jota harrastan on kuntosalitreenaus joten siinä ei ole tärinää. Edellisestä kerrasta on 2 vuotta ja taas kuukausi sitten sama vaiva uusiutui. Nyt siis taas odottelen silmän paranemista. Täysin entiseksi ei näkö enää välttämättä palaa, vaan hämäränäkö saattaa jäädä pysyvästi vähän heikommaksi. Näöntarkkuus hyvässä valossa sen sijaan on minulla aina palannut entiseksi. Ohessa aikanaan asiasta kaivamaani lisätietoa omasta vaivastani.

"Silmän pohjan turvotus lienee tyyppiä retinopatia centralis serosa eli verkkokalvon sisään vuotaa kudosnestettä joka turvottaa verkkokalvoa, tila paranee yleensä täysin muutamassa viikossa- kuukaudessa. joskus lasrointia käytetään tukkimaan vuotokohta, jos sellainen on varjoainekuvassa nähtävillä. Varjoainekuvausta suositellaan jos tauti ei parane muutaman viikon odottelun aikana. Taudin syytä ei tunneta, mutta sen on mainittu olevan nuorten kiireisten ja stressaantuneiden aikuisten tauti."

• Anonyymi

Mulla kävi just niin että sain paineilmaletkusta suoraan silmään ja sama tuo berliinin ödeema. Paraneminen kesti mulla n. 3 viikkoa kun silmää ei rasitettu mm. Liiallisella valolla tai raskaiden asioiden nostelemisella eli ponnistamisella.. joillain voi kestää kauemmin mutta sanois et max 2kk ni pääsee takasin hommiin

• Anonyymi

Mulla tänään todettiin ödeema, n.30v. sitten vaurio, nyt silmä sokea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      501
      5424
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1298
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1262
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe