Rossipohjan tuuletus talvella

Artsi

Aiheuttaakohan ongelmia jos rossipohjan tuuletusluukut"kissanluukut"tukkii talven kuukausiksi? marras-maaliskuuksi,ja loppuvuotta auki,kerkeääköhän pohja imeä k.o kuukausien aikana maakosteutta reilusti ettei kuivuminen kerkeä tapahtumaan kesäkuukausien aikana? tuossa vaan olisi eräs talo myytävänä,kolkyt luvulla rakennettu, jossa näin on tehty ijät ajat, alusta näyttäisi olevan kunnossa, tosin tutkia voi vaan tuuletusluukkujen kautta taskulampulla tiirailla,haju oli koht hyvä,eli ei haissut pahemmin kellarille,neuvokaa te pätevät ihmiset?

8

18214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi

      Katolta alustaan kulkee muovinen tuuletusputki

    • Rintamamies

      Kyllä siinä on ihan oikein toimittu, eli "iki-aikainen" ohjehan menee suurinpiirtein näin; "luukut auki jäiden tulosta jäiden lähtöön".
      Ei sieltä löydy mitään isompaa luukkua, josta voisi ryömiä sisään tarkempaa tutkimusta varten? Saisit paremman varmuuden asiasta, tosin tuo mainitsemasi putki auttanee myös tuulettumista ja mahdollisesti myös radon-kaasun poistumiseen.

    • ppp

      jos ei pääse alle ryömimään. Tuuletusluukkujen tukkimisessa ja seinän vierustojen lumettamisessa talvella ei sen sijaan ole mitään pahaa.

      Tutki joka luukusta hyvän taskulampun kanssa, näkyykö pudonneita eristeitä, hirsiä, lojuuko pohjalla mitään sinne kuulumatonta.
      Jos rakennuspaikka on hyvä (siis kuiva) ja ilmaväliä hyvin, ei välttämättä ole mitään vikaa. Jos mökki on vähän painunut ja rakennettu kostealle suolle, ilmaväli niin ahdas, että se kissakin joutuu ryömimään, niin unohda kaupanteko.

      • Hiliar

        Kamera on tosi hyvä kapine! Minä työnsin käteni ( jossa kamera oli ja sormi valmiina "liipaisimella") tuuletusaukosta ja kuvasin alustaa joka suunnalta!
        Salamalla otetut kuvat oli tosi hyviä ... alusta valaistu kokonaan salaman ansiosta!!


    • rakentaja

      Yleinen tapa on tukkia osa luukuista talveksi sillä talvella kosteus ei juuri pohjaa vaivaa. Kesäksi luukut avataan jolloin kosteus tilassa on suurimmillaan ja tuuletustarve on maksimissaan. Tila ei siis kuivu kesällä vaan päinvastoin kostuu johtuen lämpötilaeroista.

      • Jonttu

        Kosteus rossipohjaan tulee ilmasta ja siksi se on kuivimmillaan talvella ja kosteimmillaan kesällä, oli ne tukittu tai ei. Keäksi sinne pitääkin saada hirmuinen veto, jotta tila lämpiäisi riittävästi ja ilman suhteellinen kosteus pysyisi homekasvun edellyttämää alempana.

        Omassa rossipohjassani anturin molemmin puolin on routaeristys, keskilinja mukaanlukien, ja siksi tila on kesäisin vanhanmallista paljon lämpimämpi, koska tätä tilaa jäähdyttävää kylmää maata koko alasta on vain about 30-35%. Olen harkinnut myös tämän alan eristämistä 50mm finfoamilla, mutta tuskinpa on tarpeen ennen kuin mitään kosteusmittarilla mitattua faktaa/syytä on olemassa.

        -Jonttu-


      • Anonyymi
        Jonttu kirjoitti:

        Kosteus rossipohjaan tulee ilmasta ja siksi se on kuivimmillaan talvella ja kosteimmillaan kesällä, oli ne tukittu tai ei. Keäksi sinne pitääkin saada hirmuinen veto, jotta tila lämpiäisi riittävästi ja ilman suhteellinen kosteus pysyisi homekasvun edellyttämää alempana.

        Omassa rossipohjassani anturin molemmin puolin on routaeristys, keskilinja mukaanlukien, ja siksi tila on kesäisin vanhanmallista paljon lämpimämpi, koska tätä tilaa jäähdyttävää kylmää maata koko alasta on vain about 30-35%. Olen harkinnut myös tämän alan eristämistä 50mm finfoamilla, mutta tuskinpa on tarpeen ennen kuin mitään kosteusmittarilla mitattua faktaa/syytä on olemassa.

        -Jonttu-

        Tässä oleellista tietoa on se että lämmin ilma sitoo kosteutta. Kylmä ilma ei pysty sitomaan kosteutta. Siksi kylmä ilma on kuivaa ja "raikasta". Lämpimän ilman kosketusta kovassa paineessa kylmiä pintoja vasten pitää ehdottomasti välttää. Näin muodostuu se "kosteuspiste".


    • Artsi

      on alusta tutkittu niin hyvin kun tuuletusluukuista vaan on mahdollista.neljästä reijästä tykitettiin mäklaiteilla valoa että joka nurkkaan näkyisi,maapohja siisti, kuiva hiekkainen maa,parrujen ja maan väli n,50cm, parrut siistin ja terveen näköiset,kuten parrujen päällä kulkevat laudatkin, ylimäärästä tavaraa alustassa ei ollut muuta kun vanhoja viinapulloja,näytti jo olevan tyhjiä,ja sormenpään vahvuinen ja parinkymmenen sentin mittanen pajun varsi,joka tuskin siellä aiheuttaa ongelmia,että kasvakoon siellä tai heittäköön henkensä.Näyttäis siltä että entisajan ukot on hommasa osannu,yli 70vuotta on tavara siellä ollu,ja näyttäis olevan vastaki.No seinät ei ihan joka nurkassa ollu passissa,mutta ei rankasti vinossakaan,joskus vissiin routa ryttyyttänyt,mutta omalla tontilla tuo vielä oli pysyny.
      Kiitokset osallistujille kommenteista,tämä on hyvä palsta keskusteluille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe