Lammen vesi on

hyvin hapanta

niin sopiiko se saunavedeksi? Voiko siinä pestä hampaansa ja itsensä ilman ikäviä vaikutuksia tai seuraamuksia? Värjääkö se? Miten kukkien ja puutarhakasvien kastelu onnistuu?

Vesi on todella tummaa, mutta lammen ympäristössä ei ole koskaan ollut maataloutta, teollisuutta eikä edes asutusta saastuttamassa.

5

1391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbba

ota näyte ja vie tutkittavaksi

• t.ontti

Kyllä se ainakin saunavedeksi käy, mutta värjää kyllä lauteet, iholle ei ole ollenkaan vaarallista tuollainen humuspitoinen hapan vesi. Mikä veden ph-arvo sitten mahtaa olla, onko tietoa. Monet luonnonvedet suomessa ovat lievästi tai selkeästi happamia, siinä ei ole mitään erikoista.

Lauteiden värjääntymisen voi estää käsittelemällä lauteet jo valmiiksi jollain sävyllä, niin eipä sitten harmita. Kukkien ja puutarhakasvien kastelussa kannattaa jo valmiiksi ottaa huomioon tuo ja antaa kalkkia kasvualustaan niille kasveille, jotka ei happamasta tykkää, sieltä se kalkki pikkuhiljaa liukenee ja tasapainottaa tilannetta.

Lammen veden tummuus varmastkin johtuu lampeen laskevista suovesistä, ne tuovat järveen happamuutta ja humusta. Saunavettä voi halutessaan seisottaa saaveissa ennen käyttöä, jolloin humus laskeutuu astian pohjalle ja käyttää vain sen selkeytyneen veden. Tietysti halutessaan voi myös jonkinlaista suodatin viritystä harkita, jos humus häiritsee pesuvedessä. Hampaiden pesuun käyttäisin mieluummin pullovettä ihan hygieniasyistä, vaikka tuskin satunnainen hampaidenpesu tuollakaan mitenkään vaarallista on. Sitä, miten veden happamuus vaikuttaa kiukaan metalliosiin, en tiedä. Arvattavasti happamuus ei hyvää tee, lyhentää lienee kiukaan käyttöikää, mutta tuskin nyt ratkaisevasti.

• hyvin hapanta

lampivettä käyttää tietyin varauksin saunassa ja puutarhassa, mikä minulle riittääkin. Olen nimittäin harkitsemassa mökkitontin hankkimista lammen rannalta, joten siksi kyselen.

• huhhuuuuuu

Mistä hitosta sä luulet, että täällä joku tietää jonkun ihmelammen ihmeveden laadusta ja mihin sitä voi käyttää? Sehän voi olla priimaa pohjavettä, joka on jostain syystä tummaa, tai sitten se voi olla ikivanha lampare, minne kaikki kulmakunnan ruttoonkuolleet lehmät on upotettu.

Ota näyte ja kiikuta se tutkittavaksi. Jaa minne tutkittavaksi, mistä mä sen tiedän, soita kunnan terveystarkastajalle.

• ............

Kiitoksia tietämättömyytesi jakamisesta kanssamme.

Siirry vaikkapa pörssianalyytikkopalstalle kaltaistesi seuraan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe