"Urpo" myy itse?

urpoliini_

Välittäjä ottaisi yli 4%:n palkkion asuntoni myyntihinnasta. Aionkin nyt kesälomalla koettaa myydä asuntoa ITSE. Mitä ongelmia kohtaan, mistä saan tietoa mitä minun pitäisi tietää, mitä kannattaa muistaa, mitä "sudenkuoppia" hommassa on? Kyseessä on rivarikaksio upealla rantapaikalla, joten kiinnostuneita riittää varmasti. Missä kannattaa ilmoittaa, nettiasunnossa, lehdissä..?

10

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omatoimi

      No eipä tuossa taida mitään ongelmia olla. Tilaat isännöitsijältä isännöitsijäntodistuksen ja toimintakertomksen liitteineen (isännöitsijä tietää kyllä, mitä papereita myyntiin tarvitaan). Maksaa 50-80 euroa. Kopioi niitä ja voisit tehdä ehkä pienen asuntoesitteen, jossa oleellisimmat tiedot katsojia varten. Ilmoitus Oikotiellä maksaa 90 euroa/kk. Sinne kannattaa laittaa hyviä kuvia. Meille tuli yksi perhe keittiön verhojen vuoksi (rouva ihastui niihin) ja ihastuivat sitten asuntoon muutenkin ja ostivat sen!

      Minä en ole koskaan järjestänyt yleistä näyttöä vaan sopinut kiinnostuneiden soittajien kanssa yhteisen ajan, jolloin tulevat. En välitä siitä, että uteliaat naapurit ramppaa kämpässäni (ne tulee aina ensimmäiseksi luuhaamaan, sanoo välittäjät).

      Hyvät asunnot menee nykyään nopeasti. Minä myin juuri eikä ostaja edes tinkinyt senttiäkään.

      • urpoliini_

        Kiitos tiedoista ja kannustuksesta :) Välittäjä ehdotti monta tonnia alempaa hintaa mitä tästä saisi (naapuriasunnot menneet todella hyvin kaupaksi) joten jos itse myyn, saan varmasti enemmän voittoa. Ja jos ei mene kaupaksi, voin aina ottaa sen välittäjän mukaan hommaan.

        Noita todistuksia pitää hankkia ja teettää kuntokartoitusta ja tehdä esitettä... Itselleni tämä on ollut aivan unelma-asunto ja en luopuisi jos ei olisi pakko. Osaan ainakin esitellä asunnon hyvät puolet kiinnostuneille.


      • qqqqqqq qqqqqq
        urpoliini_ kirjoitti:

        Kiitos tiedoista ja kannustuksesta :) Välittäjä ehdotti monta tonnia alempaa hintaa mitä tästä saisi (naapuriasunnot menneet todella hyvin kaupaksi) joten jos itse myyn, saan varmasti enemmän voittoa. Ja jos ei mene kaupaksi, voin aina ottaa sen välittäjän mukaan hommaan.

        Noita todistuksia pitää hankkia ja teettää kuntokartoitusta ja tehdä esitettä... Itselleni tämä on ollut aivan unelma-asunto ja en luopuisi jos ei olisi pakko. Osaan ainakin esitellä asunnon hyvät puolet kiinnostuneille.

        Suurin ongelma tulee olemaan välittäjät, jotka eivät jätä rauhaan. Puhelin soi jatkuvasti vaikka laitat tekstin *ei välittäjille*. He tunkevat jopa näytöille tarjoamaan 'palveluksiaan' eivätkä usko puhetta. Kannattaa laittaa vaikka prepaid numero ilmoitukseen, ettet saa ikuista riesaa jo myytyäsi asuntosi.

        Toiseksi saat huomata, että osa ostajista karsastaa itse myyviä, koska kuvittelevat suoraan ostajalta ostamisen olevan jotenkin riskialtiimpaa. Ja eiväthän he ostajana joudu maksamaan välittäjälle. Voitkin kehua laskeneesi hintaa, koska et joudu maksamaan välittäjälle, vaikkei näin todellisuudessa olekkaan.

        Hoida paperit valmiiksi ja laita hintaan sopiva tinkivara, jotta ostaja tuntisi itsensä hyväksi kauppamieheksi, vaikka saisistkin lopulta juuri haluamasi hinnan.


      • urpoliini_
        qqqqqqq qqqqqq kirjoitti:

        Suurin ongelma tulee olemaan välittäjät, jotka eivät jätä rauhaan. Puhelin soi jatkuvasti vaikka laitat tekstin *ei välittäjille*. He tunkevat jopa näytöille tarjoamaan 'palveluksiaan' eivätkä usko puhetta. Kannattaa laittaa vaikka prepaid numero ilmoitukseen, ettet saa ikuista riesaa jo myytyäsi asuntosi.

        Toiseksi saat huomata, että osa ostajista karsastaa itse myyviä, koska kuvittelevat suoraan ostajalta ostamisen olevan jotenkin riskialtiimpaa. Ja eiväthän he ostajana joudu maksamaan välittäjälle. Voitkin kehua laskeneesi hintaa, koska et joudu maksamaan välittäjälle, vaikkei näin todellisuudessa olekkaan.

        Hoida paperit valmiiksi ja laita hintaan sopiva tinkivara, jotta ostaja tuntisi itsensä hyväksi kauppamieheksi, vaikka saisistkin lopulta juuri haluamasi hinnan.

        Juu, välittäjäongelmasta tiesinkin =( siis että soittelevat kiellosta huolimatta. Mutta siinä samassa voin tinkiä 2% välityspalkkioon ;) jos nyt en saa itse myytyä jostain syystä.


      • urpoliini_ kirjoitti:

        Juu, välittäjäongelmasta tiesinkin =( siis että soittelevat kiellosta huolimatta. Mutta siinä samassa voin tinkiä 2% välityspalkkioon ;) jos nyt en saa itse myytyä jostain syystä.

        En itse ole välittäjänä tällä hetkellä, mutta hoidin yhden kaverini asunnon myynnin viime joulukuussa. Välittäjän työtä huomattavan hyvin tuntevana hankin varuilteen prepaidin, mikä oli aivan turhaa, koska yksikään välittäjä ei sen runsaan kahden viikon myyntiaikana soittanut..

        Lääninhallitus, tai siis nykyinen Aluehallintovirasto, otti viime syksynä selkeän linjan että soittaminen "ei välittäjille" ilmoitukseen tuo automaattisesti varoituksen välitysliikkeelle. Ja näköjään linja puree.


      • aivan upeeta
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En itse ole välittäjänä tällä hetkellä, mutta hoidin yhden kaverini asunnon myynnin viime joulukuussa. Välittäjän työtä huomattavan hyvin tuntevana hankin varuilteen prepaidin, mikä oli aivan turhaa, koska yksikään välittäjä ei sen runsaan kahden viikon myyntiaikana soittanut..

        Lääninhallitus, tai siis nykyinen Aluehallintovirasto, otti viime syksynä selkeän linjan että soittaminen "ei välittäjille" ilmoitukseen tuo automaattisesti varoituksen välitysliikkeelle. Ja näköjään linja puree.

        Absolutely fabulous, jos asiaan on saatu parannus. Uskon tietysti vasta kun tulee uusia kokemuksia itselle tai tutuille.


      • Laupias.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En itse ole välittäjänä tällä hetkellä, mutta hoidin yhden kaverini asunnon myynnin viime joulukuussa. Välittäjän työtä huomattavan hyvin tuntevana hankin varuilteen prepaidin, mikä oli aivan turhaa, koska yksikään välittäjä ei sen runsaan kahden viikon myyntiaikana soittanut..

        Lääninhallitus, tai siis nykyinen Aluehallintovirasto, otti viime syksynä selkeän linjan että soittaminen "ei välittäjille" ilmoitukseen tuo automaattisesti varoituksen välitysliikkeelle. Ja näköjään linja puree.

        on luonnollisesti se että nyt kauppa käy; eivät kerkee soitella enää.

        Lisäksi palkkioita on nostettu aina tuonne 4%:iin asti.


      • Laupias. kirjoitti:

        on luonnollisesti se että nyt kauppa käy; eivät kerkee soitella enää.

        Lisäksi palkkioita on nostettu aina tuonne 4%:iin asti.

        Eikä se neljä pinnaa ole paha, edellyttäen että osaat valita pätevän myyjän, etkä ammattitinkijää :)

        Nimim: Soitellut v 2007:kin, ja 10 kauppaa kuukaudessa


    • myyntiin.

      Kannattaa myydä itse jos vain voi. Poikkeuksen muodostavat varmaan kohteet jotka ovat vaikeita saada kaupaksi, ja ne kohteet jotka ovat pieniä, joista ei mene niin paljon välityspalkkiota.

      Helsingissä hyvällä paikalla sijaitsevat isommat asunnot menevät niin nopeasti kaupaksi tässä markkinatilanteessa, ettei siinä kauan nokka tuhise. Ei ole väliä vaikka asunto ei olisi niin hyvässä kunnossa, tai että putkiremontti on tulossa.

      Möin itse oman asunnon juuri, ja se meni tosi nopeasti kaupaksi muutamassa viikossa hyvään hintaan. Laskin että voittoni on noin 20.000 euroa, ja lisäksi asunto meni korkeammalla hinnalla kaupaksi kuin mitä kiinteistövälittäjä arvioi alkuhinnaksi.

      Pitää siis tilata isännöitsijäntodistus, taseet, energiatodistus jne. Ne pitäisi saada kaikki samassa paketissa, kun sanoo että on myymässä. Jos kauppaan liittyy myös autotalli joka on vuokrattu talonyhtiöltä, niin kannattaa kysyä talonyhtiöltä jos joku on jonottamassa, sillä et voi luovuttaa talliasi eteenpäin noin vain ostajalle jos se on vuokrattu talonyhtiöltä.

      Kappakirja pitää täyttää itse, ja pohjan saa kirjakaupoista, siihen tulee tärkeämpänä hinnan lisäksi se, että milloin asunto vapautuu, ja mitä sanktioita siitä tulee, jos ei vapaudu määräaikaan mennessä (esim. 500 eur/viikko), ja mitä muita lisäehtoja kaupanteolle on.

      Ostajat joutuvat myös tekemään jonkinlaisen ostotarjouksen sinulle kirjallisesti (mikä on sitova), joka on ihan vapaasti ilmaistavissa. Siinä voi jo olla ehtona esim. että kaupat syntyvät mikäli hinta on se ja se, asunto vapautuu siihen ja siihen mennessä, ja myös se että jos hyväksyt tarjouksen niin et saa tarjota sitä enää eteenpäin mistään hinnasta paremman hinnan toivossa.

      Jos asunto on kuolinpesän omistuksessa, tulee kaupanteon yhteydessä osoittaa osakkuutensa pesään virkatodistuksilla ja perukirjoilla.

      Kaupat tehdään ostajan pankissa, ja asunnon osakekirja tulee luovuttaa kaupanteon yhteydessä ostajalle, ja avaimet viimeistään kun asunto vapautuu. Sinun ei välttämättä tarvitse varata mitään aikaa pankkiin kaupantekoa varten, koska se on ostajan vastuulla. Ilmestyt vain paikalle ilmoitettuna ajankohtana osakekirjan ja tilinumerosi kanssa, jolloin allekirjoitatte kauppakirjan, ja pankki siirtä rahat. Ostaja joutuu myös yleensä maksamaan varainsiirtoveron joka on 1.6% asunnon hinnasta, mikä tulee mainita kaupanteon yhteydessä.

    • 3+1

      Suurin ongelma kaupassasi tulee olemaan kauppakirjan laatiminen. Mikäli ostaja maksaa kaiken kerralla, on kauppakirja muodoltaan helpoin. Muista lisäksi, että asuntokaupoissa mikään ei ole lopullista ennen kuin nimet on paperissa, eli kaiken maailman suullisilla lupauksilla "tulen tarjoamaan ehkä x euroa" ei kauppa ole vielä selvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      124
      2777
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      460
      1974
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      120
      1800
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      35
      1665
    5. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1519
    6. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1463
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      356
      1420
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      208
      1229
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1169
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1091
    Aihe