mahallaan nukuttaminen

joko?

jokohan uskaltas vauvaa nukuttaa mahallaan? Meisän tyttö täyttää 5 kk viikon päästä ja yöt on todella rauhattomia? Vatsallaan nukutin viime yönä osan yöstä ja silloin nukkui paremmin? Mites muilla, ootteko nukuttaneet jo vähän isompaa vauvaa mahalleen?

31

4299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse..

mietin aiemmin samaa ja tulin siihen tulokseen omissa pohdinnoissani, että sitten kun osaa kääntyä itse selältä mahalleen niin voi mahallaan nukkuakin, kun ei siinä vaiheessa ole mitään järkeä alkaa yöllä vauvaa kääntelemään. Tällä hetkellä vauva 3kk ja nukutan kapaloituna, rauhoittaa tosi paljon heiluvia käsiä ja muutenkin koko vauvaa ja nukkuu tosi hyvin. Juuri saatiin nukuttua pari ensimmäistä yötä ilman yhtään heräämistä kapaloinnin ansiosta.

• tintti....

Meillä alettiin nukkumaan vatsallaan jo varhain koliikkivaivojen takia. Kun vauva osasi kannatella ja kääntää päätään. Ikää ei ollu kuin pari kuukautta. Mun mielestä voit jo hyvin nukuttaa vatsallaan. Valvonnan alla synnärilläkin vanhempi hoitsu nukutti ihan pikkuisia vatsallaan.

• 10+19

alla tietysti on aivan eri asia kuin ilman valvontaa. Eihän missään ole koskaan kielletty pitämästä vauvaa mahallaan valvonnan alaisena.

Aloittajalle sanon, että jos vauva osaa itse jo kääntyä molempiin suuntiin, niin sitten uskaltaa, mutta jos ei vielä käänny, niin en todellakaan uskaltaisi pitää. Tiesitkö, että kätkytkuoleman riski on suurin juuri siinä 4-6kk iässä, eikä ihan pikkuvauvana.

• paikkansa
        10+19 kirjoitti:

alla tietysti on aivan eri asia kuin ilman valvontaa. Eihän missään ole koskaan kielletty pitämästä vauvaa mahallaan valvonnan alaisena.

Aloittajalle sanon, että jos vauva osaa itse jo kääntyä molempiin suuntiin, niin sitten uskaltaa, mutta jos ei vielä käänny, niin en todellakaan uskaltaisi pitää. Tiesitkö, että kätkytkuoleman riski on suurin juuri siinä 4-6kk iässä, eikä ihan pikkuvauvana.

Kätkytkuolemista suurin osa tapahtuu 2-4kk iässä. Tämän iän ulkopuolella kuolemat ovat harvinaisia.

• 3+1
        paikkansa kirjoitti:

Kätkytkuolemista suurin osa tapahtuu 2-4kk iässä. Tämän iän ulkopuolella kuolemat ovat harvinaisia.

vahingossa väärin, tarkoitin 2-4 kuukauden iässä. Kirjoitit, että tuon iän ulkopuolella ne ovat harvinaisia, mutta oikeastaan asia on niin, että tuon iän aikana ne ovat vain hieman yleisempiä kuin muulloin. Kuitenkin niitä tapahtuu myös 1kk-1v ikäisille, eikä senkään ulkopuolella tapahtuvat kätkytkuolemat ole mahdottomia, vaikkakin todella harvinaisia. Tietysti kätkytkuolema yleensäkin on harvinainen, tapahtui se sitten missä iässä tahansa. Eräässä tapauksessa, jonka tiedän, lapsi kuoli 11kk ikäisenä.

• cxbxcbcb

neuvottiin nukuttamaan mahallaan kun tyttö täytti 2kk, meillä oli koliikkia, aina valvottiin klo 01 tai 03 yöhön huudon kera...yhtäkkiä huuto loppui 2kk iässä ja samaan aikaan tapahtui seuraavat muutokset; 1) tyttö oppi kunnolla röyhtäisemään, 2) ruvettiin nukuttamaan mahallaan, 3) Disflatyl-tipat auttoi ja 4) korvikemaidosta luovuttiin kun oma maitoni rupesi riittämään. Mahallaan nukkuminen takasi seuraavat 2kk 10h yöunet vain yhdellä yösyötöllä, luksusta! Sitten ne heräilyt alkoi ja vielä heräillään, tyttö nyt 1v1kk :-)

• ap

vois kokeilla tuota kapalointia...

• 18+10
        ap kirjoitti:

vois kokeilla tuota kapalointia...

Yli 4kk ikäistä vauvaa ei saisi enää kapaloida, koska se vaikeuttaa motorista kehitystä, kun kädet eivät pääse heilumaan suuhun tms.

• Eihän..
        18+10 kirjoitti:

Yli 4kk ikäistä vauvaa ei saisi enää kapaloida, koska se vaikeuttaa motorista kehitystä, kun kädet eivät pääse heilumaan suuhun tms.

se kehitys yöllä tapahdu nukkuessa vaan päivällä leikeissä. Vai heilutko itse rauhattomasti nukkuessasi? Ei meidän perheessä ainakaan heilu aikuiset eikä vauva..

• 32yhd

neuvola ohjaa, että kun itse osaa kääntyä mahalleen niin saa niin halutessaan nukkua. Eli ei tarvitse käännellä öisin selälleen takaisin. Kätkytkuolemariskin vuoksi en itse lähtisi kääntämään mahalleen noin pientä, mutta tietysti miten itse tykkäät. Meillä tyttö ei koskaan suostu nukkumaan nyt isompanakaan mahallaan :) Meillä alkoi tuo yövillitseminen siinä 5kk iässä ja kesti monta kuukautta...

• 13+9

Mä laitoin tytön ihan pienenä vatsalleen nukkumaan ja käänsin selälleen kun menin itse nukkumaan. Kapalo ei meillä toiminut kuin ensimmäisillä viikoilla, peittona käytin harsoa jossain vaiheessa kun pussilakanalla peittelykin herätti vauvan vaikka ei herkkäunisimpia muuten olekaan. Nyt (9kk) ei peitoksi kelpaa mikään. Yöt on muuten levottomia kun pitää ryömiä ja kääntyillä kunnes sängyn laidat tulee vastaan. Vähän helpotti kun vaihdoin matkasänkyyn.
      Joissain vastauksissa mainittiin kätkytkuolema mutta sillä ei ole mitään tekemistä vatsallaan nukkumisen kanssa.

• Eipä niin..

"Suomessa vauvojen nukutusohjeet muutettiin 1980-luvun lopulla. Uusissa ohjeissa vauvat kehotettiin nukuttamaan selällään toisin kuin vanhoissa ohjeissa, joissa suosittiin vatsallaan nukuttamista. Kätkytkuolemat vähenivät neljännekseen"

• emmy200
        Eipä niin.. kirjoitti:

"Suomessa vauvojen nukutusohjeet muutettiin 1980-luvun lopulla. Uusissa ohjeissa vauvat kehotettiin nukuttamaan selällään toisin kuin vanhoissa ohjeissa, joissa suosittiin vatsallaan nukuttamista. Kätkytkuolemat vähenivät neljännekseen"

Meillä pojalle tuli ikää viime viikolla 5 kk ja kääntyy aina itse mahalleen nukkumaan :)

• gyjib
        emmy200 kirjoitti:

Meillä pojalle tuli ikää viime viikolla 5 kk ja kääntyy aina itse mahalleen nukkumaan :)

Meidän poika kans viihty mahallaan parhaiten, mutta en hänen antanut nukkua yöllä niin, ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun en asialle mitään enää mahtanut- eli oppi itse kääntymään masulleen heti kun silmä vältti :) Mutta siinä vaiheessa, kun sen teki, niin oli jo sen verran iso, vajaa 6kk, ettei sitä kätkyt kuolemaa enää osannu pelätä. Vaikka kyllähän niitä sen ikäsillekin kai tapahtuu ?

• ..._...
        gyjib kirjoitti:

Meidän poika kans viihty mahallaan parhaiten, mutta en hänen antanut nukkua yöllä niin, ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun en asialle mitään enää mahtanut- eli oppi itse kääntymään masulleen heti kun silmä vältti :) Mutta siinä vaiheessa, kun sen teki, niin oli jo sen verran iso, vajaa 6kk, ettei sitä kätkyt kuolemaa enää osannu pelätä. Vaikka kyllähän niitä sen ikäsillekin kai tapahtuu ?

Meillä on kans nyt viikon sisällä opittu kääntymään sängyssäkin massulleen, ei viihdy hereilllä ollenkaan selällään eikä nyt sitten öisinkään. Aluksi sain estettyä kääntymisen laittamalla pyyherullat molemmin puolin estämään kääntymisen, mutta sitten punkesi muutaman yön kuluttua itsensä niidenkin yli, joten nyt saa nukkua massullaan, poika 6.5 kk

• näin meillä
        ..._... kirjoitti:

Meillä on kans nyt viikon sisällä opittu kääntymään sängyssäkin massulleen, ei viihdy hereilllä ollenkaan selällään eikä nyt sitten öisinkään. Aluksi sain estettyä kääntymisen laittamalla pyyherullat molemmin puolin estämään kääntymisen, mutta sitten punkesi muutaman yön kuluttua itsensä niidenkin yli, joten nyt saa nukkua massullaan, poika 6.5 kk

Esikoinen ei 2vko eteenpäin suostunut nukkumaan kuin mahallaan. Minkäs sille teki... Nyt 2,5v ja hyvin hengissä :-)

• ...!!!

Me ollaan nukutettu tyttöä parin viikon ikäisestä mahalteen. Tällä hetkellä muksu lähes 11kk. Eipä ole tarvinnut yöllä heräillä vähän väliä syöttämään/nukuttamaan uudelleen. Meillä ainakin on näin, että jos selälteen laittaa nukkumaan (nyt tai vaikka 2kk ikäisenä), neiti heräilee tunnin/parin välein. Mahalteen ollessaan ei ole nyt herännyt yli 9kuukauteen yöllä ollenkaan, muuten kuin silloin jos on esim. kakka tullut yöllä tai nuha on vaivannut.

Ja hengissä lapsi on.

• Dfgdfg

on vatsallaan viihtyvä tapaus, tyttö nyt 5vkon ikäinen ja nukkunut vatsallaan silloin kun itse olen hereillä alusta saakka. Synnärin hoitajat neuvoivat että antaa mennä vaan.

Nukkuu niin paljon paremmin vatsallaan ja voi sitä pierujen pauketta kun käännän vaavin selälleen heräämisen jälkeen. Eli kaksinkertainen hyöty! :)

• 18+16
        Dfgdfg kirjoitti:

on vatsallaan viihtyvä tapaus, tyttö nyt 5vkon ikäinen ja nukkunut vatsallaan silloin kun itse olen hereillä alusta saakka. Synnärin hoitajat neuvoivat että antaa mennä vaan.

Nukkuu niin paljon paremmin vatsallaan ja voi sitä pierujen pauketta kun käännän vaavin selälleen heräämisen jälkeen. Eli kaksinkertainen hyöty! :)

taas puhutaan kahdesta eri asiasta. Eihän kukaan ole missään vaiheessa sanonut, ettei lasta saisi nukuttaa mahallaan, silloin kun itse on hereillä ja pystyy valvomaan tilannetta. Senkun vaikka synnärillä jo nukuttaa mahallaan, jos itse valvoo vieressä. Öisin sitten ihan omalla vastuulla tekee niin. Ei todista mitään, että yksittäiset ihmiset sanovat, että kyllä meillä on näin tehty ja lapsi on hengissä. Ei kai kukaan nyt luulekaan, että jokainen mahallaan nukkuva lapsi kuolee. Minulle ainakin riittää, että RISKI on suurempi, ihan sama vaikka se olisi vain 0.1% suurempi.

• Dfgdfg
        18+16 kirjoitti:

taas puhutaan kahdesta eri asiasta. Eihän kukaan ole missään vaiheessa sanonut, ettei lasta saisi nukuttaa mahallaan, silloin kun itse on hereillä ja pystyy valvomaan tilannetta. Senkun vaikka synnärillä jo nukuttaa mahallaan, jos itse valvoo vieressä. Öisin sitten ihan omalla vastuulla tekee niin. Ei todista mitään, että yksittäiset ihmiset sanovat, että kyllä meillä on näin tehty ja lapsi on hengissä. Ei kai kukaan nyt luulekaan, että jokainen mahallaan nukkuva lapsi kuolee. Minulle ainakin riittää, että RISKI on suurempi, ihan sama vaikka se olisi vain 0.1% suurempi.

No tuskinpa kukaan valvoo koko ajan vieressä hereillä ollessaankaan. Tai voihan joku niin tehdä, mutta itse en tee. Kun lapsi nukkuu vatsallaan pitkiä päikkäreitä, olen samassa huoneessa/huoneistossa, mutten vahdi tuntien ajan vieressä. Miten se olisi yöllä erilaista? kyllä yölläkin herään jos lapsi alkaa yskimään/kakomaan joten luotan siihen. Jokainen toki taaplaa tyylillään.

• 18+14
        Dfgdfg kirjoitti:

No tuskinpa kukaan valvoo koko ajan vieressä hereillä ollessaankaan. Tai voihan joku niin tehdä, mutta itse en tee. Kun lapsi nukkuu vatsallaan pitkiä päikkäreitä, olen samassa huoneessa/huoneistossa, mutten vahdi tuntien ajan vieressä. Miten se olisi yöllä erilaista? kyllä yölläkin herään jos lapsi alkaa yskimään/kakomaan joten luotan siihen. Jokainen toki taaplaa tyylillään.

se olekaan erilaista, jos et valvo päiväunia. Valvonnan alla voi nukuttaa mahallaan ja jos ei valvo, niin sitten ei voi turvallisesti. Päiväunilla on valitettavasti moni kätkytkuolema tullut.

Valvonnan alla tarkoittaa, että on samassa huoneessa puuhailemassa, lukemassa kirjaa tms ja seuraa jatkuvasti sivusilmällä vauvan hengitystä.

• valvominen
        18+14 kirjoitti:

se olekaan erilaista, jos et valvo päiväunia. Valvonnan alla voi nukuttaa mahallaan ja jos ei valvo, niin sitten ei voi turvallisesti. Päiväunilla on valitettavasti moni kätkytkuolema tullut.

Valvonnan alla tarkoittaa, että on samassa huoneessa puuhailemassa, lukemassa kirjaa tms ja seuraa jatkuvasti sivusilmällä vauvan hengitystä.

Mitä ihmettä se unien valvominen auttaa? Huomaatko jos lapsesi lakkaa hengittämästä? Tutkimukset osoittavat, ettei kätkytkuolemaa kokenutta vauvaa voi yleensä elvyttää. Eli mitä hyötyä siitä on, jos näet vieressä kun lapsesi kuolee? Eihän se valvonta asiaa miksikään muuta.

• 10+4
        valvominen kirjoitti:

Mitä ihmettä se unien valvominen auttaa? Huomaatko jos lapsesi lakkaa hengittämästä? Tutkimukset osoittavat, ettei kätkytkuolemaa kokenutta vauvaa voi yleensä elvyttää. Eli mitä hyötyä siitä on, jos näet vieressä kun lapsesi kuolee? Eihän se valvonta asiaa miksikään muuta.

on huono, mutta johtunee usein siitä, ettei kätkytkuolemaa heti huomata. Jos lapsi menee elottomaksi, vauva virkoaa usein jo pelkällä puhalluselvytyksellä, mitään paineluja ei edes välttämättä tarvita. Ja onhan myös sanottu, että perhepedissä nukkuminen voi ehkäistä kätkytkuolemaa, koska vanhemman läsnäolo estää lasta nukahtamasta liian syvää uneen. Tämän perusteella vauva voisi alkaa spontaanisti hengittämään, jos hänet nostettaisiin syliin tai häntä hierottaisiin heti, kun hengitys on hidastunut/katkennut.

Ja kyllä, kyllä huomaan, mikäli lapsi lakkaa hengittämästä, kun olen samassa huoneessa. Seuraan ja kuuntelen koko ajan.

• Mitenhän on?
        10+4 kirjoitti:

on huono, mutta johtunee usein siitä, ettei kätkytkuolemaa heti huomata. Jos lapsi menee elottomaksi, vauva virkoaa usein jo pelkällä puhalluselvytyksellä, mitään paineluja ei edes välttämättä tarvita. Ja onhan myös sanottu, että perhepedissä nukkuminen voi ehkäistä kätkytkuolemaa, koska vanhemman läsnäolo estää lasta nukahtamasta liian syvää uneen. Tämän perusteella vauva voisi alkaa spontaanisti hengittämään, jos hänet nostettaisiin syliin tai häntä hierottaisiin heti, kun hengitys on hidastunut/katkennut.

Ja kyllä, kyllä huomaan, mikäli lapsi lakkaa hengittämästä, kun olen samassa huoneessa. Seuraan ja kuuntelen koko ajan.

Minä olin viime syksynä turvapassi-kurssilla ja siellä elvytystä opettaessa sanottiin, että pientä vauvaa ei saisi puhaltaa ollenkaan kun on niin pienet keuhkot, että voi olla vaarallista. Muutenkin tuo puhaltaminen on jäämässä elvytysohjeista kokonaan pois jossakin vaiheessa.

• 11+15
        Mitenhän on? kirjoitti:

Minä olin viime syksynä turvapassi-kurssilla ja siellä elvytystä opettaessa sanottiin, että pientä vauvaa ei saisi puhaltaa ollenkaan kun on niin pienet keuhkot, että voi olla vaarallista. Muutenkin tuo puhaltaminen on jäämässä elvytysohjeista kokonaan pois jossakin vaiheessa.

juttu, kun minulla on ihan ammattini puolesta tieto, että nimenomaan lapsille tämä puhalluselvytys on ensiarvoisen tärkeää, toisin kuin aikuisille. Aikuista voi elvyttää vaikka pelkästään painelemalla. Lapsen taas voi pelastaa ihan pelkkä puhalluselvytys. Ei tosiaankaan ole jäämässä pois pienten lasten tai vauvojen kohdalla elvytysohjeista. Tietysti vauvalle ei voi puhaltaa samalla tavoin kuin aikuisille, vaan ihan yksi aikuisen poskellinen ilmaa riittää.

• En nyt..
        11+15 kirjoitti:

juttu, kun minulla on ihan ammattini puolesta tieto, että nimenomaan lapsille tämä puhalluselvytys on ensiarvoisen tärkeää, toisin kuin aikuisille. Aikuista voi elvyttää vaikka pelkästään painelemalla. Lapsen taas voi pelastaa ihan pelkkä puhalluselvytys. Ei tosiaankaan ole jäämässä pois pienten lasten tai vauvojen kohdalla elvytysohjeista. Tietysti vauvalle ei voi puhaltaa samalla tavoin kuin aikuisille, vaan ihan yksi aikuisen poskellinen ilmaa riittää.

mene vannomaan, näin muistelisin että meille kerrottiin. Ihan yleisistä elvytysohjeista tarkoitinkin, että tuo puhaltaminen olisi jäämässä pois, ei erityisesti vauvojen tai lasten kohdalla.. Olisikohan sitten sanottu, että jos ei tiedä minkä verran vauvalle puhaltaa niin kannattaisi jättää puhaltamatta kokonaan? Sitten kävisi järkeen..

No, sinä varmaan paremmin tiedät joka tapauksessa, tämähän nyt ei varsinaisesti edes liity aloittajan kysymykseen..

• Mammamirapelle

alkoi kääntyä öisin itse mahalleen nukkumaan. 2 yötä meni itsellä jännittäessä osaako jo nukkua niin, esim kääntää pään patjasta pois mutta osasi se. Aina alkuun jäi nukkumaan naama kiinni patjassa mutta kääntyi se ennenkun pökertyi. Nyt taaperona nukkuu edelleen aina mahallaan ja siitähän ne aikanaan alkoi läpi yön unet kun pääsi massulleen nukkumaan.

Neuvolasta tuolloin kysyin voinko antaa huoletta nukkua siten niin sanoivat että jos itse kääntyy ja osaa halutessaan kääntyä poiskin niin voi antaa nukkua näinkin pienen.

• Eikös..

vauvalla ole jo ihan heti synnyttyään jonkinmoinen refleksi tai vaisto, että osaa sen pään kääntää sivulle vatsallaan? Näin ainakin jostakin muistan lukeneeni, eli ei sitä ainakaan pidä jännittää.

• Mene ja tiiiä
        Eikös.. kirjoitti:

vauvalla ole jo ihan heti synnyttyään jonkinmoinen refleksi tai vaisto, että osaa sen pään kääntää sivulle vatsallaan? Näin ainakin jostakin muistan lukeneeni, eli ei sitä ainakaan pidä jännittää.

kuulemma niin vaan oo luottamista. Vauvan pää on niin iso muuhun kroppaan nähden ja unen pöpperöinen pikkuvauva ei välttämättä osaa havahtua nostamaan päätään. Ei meilläkään heti sitä päätään kääntänyt sivulle, tuhisi naama patjaan ihan jonkin aikaa. En kyllä ole kuullut että vauva olis kuollut siks että ois naama jäänyt nukkuessa patjaa vasten mutta periaatteessa vois kai se olla mahdollistakin.

• Niin no..
        Mene ja tiiiä kirjoitti:

kuulemma niin vaan oo luottamista. Vauvan pää on niin iso muuhun kroppaan nähden ja unen pöpperöinen pikkuvauva ei välttämättä osaa havahtua nostamaan päätään. Ei meilläkään heti sitä päätään kääntänyt sivulle, tuhisi naama patjaan ihan jonkin aikaa. En kyllä ole kuullut että vauva olis kuollut siks että ois naama jäänyt nukkuessa patjaa vasten mutta periaatteessa vois kai se olla mahdollistakin.

lähinnä tarkoitinkin tuota edellisen kirjoittajan viestin (johon vastasin) 4,5kk ikäistä vauvaa, että ei tuon ikäisen vauvan pään kääntämistä pitäisi jännittää, kun jo vastasyntyneenkin pitäisi se osata kääntää sivulle.

• ----

Sitten voit nukuttaa kun hän itse kääntyy mahalleen ja selälleen. Sitä ennen laita selälleen nukkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe