Seurusteluun sopiva ikä?

14v nuori

Kun tämä on teille isille ja äideille tarkoitettu palsta niin mikä on teidän mielestä sopiva aika seurustelulle? Sellaiselle jossa hengataan yhdessä ja ollan toisten luona kylässä ja halaillaan ja suudellaan. Kun itse seurustelen tällä hetkellä ja mielestäni se on aivan normaalia tämän ikäisenä kun ajattelee sitä että kovin monet alkavat "seurustelun" 10-11-vuotiaina kun eivät välttämättä asioista edes tiedä että mitä se seurustelu oikein on.. kun oma isäni ei seurusteluani hyväksy enkä saisi poikaa tuoda meille ollenkaan kun tämä poika(kohta 16v) esim. polttaa eikä isäni sitä todellakaan hyväksy ja hänen mielestään poika on minulle huonoa seuraa. Ei se sille pojalle ongelma ole olla meillä polttamatta. Kyllähän se ymmärtää ettei vanhempani tykkää.. kuraattorikin sanoi että olisi hyvä jos vanhempani voisivat tutustua poikaan.. mutta miten tämä onnistuu jos en saa poikaa tuoda meille? Ei äidin kanssa ongelmaa ole, mutta isä tuomitsee jo nyt vaikka ei ole nähvyt tätä kyseistä ihmistä kuin kerran.. Haluisin nyt ihmisten mielipiteitä asiasta ja neuvoa miten voisin saada vanhempani ymmärtämään, että vaikka eivät seurustelustani pidäkään niin he eivät voi sitä estää ja olisi kaikille mukavampaa jos voisun pojan tuoda meillekin..?
Ei tän jätkän vanhemmat oo ainakaan mua vastaan.. olen siellä ollut yötäkin pari kertaa ja olen jutellut jätkän äidin kanssa eikä se vaikuttanut ainakaan mitenkään kielteiseltä.. minusta oikein mukava..
Mielipiteitä ja neuvoja??

26

6488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilona

      kysytään niin noin 75-vuotta olis ookoo :o))

      • vanhempana

        meillä taitaisi olla sopiva ikä 110v, jos isältä kysytään.

        tytöt ovat isille tärkeitä, eikä sitä miestä ole syntynyt jolle he mielellään antaisivat tyttärensä.

        minusta 14-15 vuotta on ok aloittaa seurustelu pussailu ja yhdessäolon merkeissä. silti toivoisin sen ainakin omillani pysyvän housut jalassa menona vielä 2-3 vuotta. onhan sitten jotain mitä odottaa, kun usein kuulee 14 vuotiaan suusta, ettei ole enää mitään odottamista elämässä, kaikki kun on koettu.

        millainen isäsi oikeasti on? pystytkö yleensä kietomaan hänet sormensi ympärille? jos hän on normaali muriseva isä (ei väkivaltainen) tuo poika kotiin joku arki-ilta. sovi asia äidin kanssa etukäteen ja toimi. arki-ilta on hyvä siksi, että poika voi aina syyttää läksyjä tms. sellaista jos tunnelma jää liian kireäksi ja tarvitsee tekosyyn poistua paikalta.

        ja muistuta isääsi, että on parempi tavata kotona kuin kujilla.


      • ilona
        vanhempana kirjoitti:

        meillä taitaisi olla sopiva ikä 110v, jos isältä kysytään.

        tytöt ovat isille tärkeitä, eikä sitä miestä ole syntynyt jolle he mielellään antaisivat tyttärensä.

        minusta 14-15 vuotta on ok aloittaa seurustelu pussailu ja yhdessäolon merkeissä. silti toivoisin sen ainakin omillani pysyvän housut jalassa menona vielä 2-3 vuotta. onhan sitten jotain mitä odottaa, kun usein kuulee 14 vuotiaan suusta, ettei ole enää mitään odottamista elämässä, kaikki kun on koettu.

        millainen isäsi oikeasti on? pystytkö yleensä kietomaan hänet sormensi ympärille? jos hän on normaali muriseva isä (ei väkivaltainen) tuo poika kotiin joku arki-ilta. sovi asia äidin kanssa etukäteen ja toimi. arki-ilta on hyvä siksi, että poika voi aina syyttää läksyjä tms. sellaista jos tunnelma jää liian kireäksi ja tarvitsee tekosyyn poistua paikalta.

        ja muistuta isääsi, että on parempi tavata kotona kuin kujilla.

        mutta eikös yleensä noin jokainen teini tiedä kaiken elämästä?
        Omasta mielestään.Oli sitten ollut ilman pöksyjä tahi ei.


      • vanhempana
        ilona kirjoitti:

        mutta eikös yleensä noin jokainen teini tiedä kaiken elämästä?
        Omasta mielestään.Oli sitten ollut ilman pöksyjä tahi ei.

        totta kai tietää (luulee tietävänsä). siksi minun ja muiden aikuisten tehtävä on muistuttaa elämän realiteeteista.

        ja pakottaa miettimään mitä tulevaisuudelta OIKEASTI haluaa. tarkistamaan unelmat ja toiveet elämästä.

        teiniäiti-palstalla on monia unelmia ihanasta äitiydestä ruusunnuppu vauveli kainalossa. mutta mikä onkaan vauvaperheen todellisuus...elävässä elämässä? minkä ikäisellä äidillä tahansa.

        monista tarpeettomista huolista pääsee, kun siirtää ajoitusta. vahinko vauva 20:snä ei ole yhtä vaikea sovittaa kuvioihin kuin vahinko vauva 14 vuotiaana.

        kun nuoriso on niin järkevää kuin itse uskoo, he myös osaavat päätellä haluamansa suunnan, kun antaa eri näkökulmia mietittäviksi.


      • 14v nuori
        vanhempana kirjoitti:

        meillä taitaisi olla sopiva ikä 110v, jos isältä kysytään.

        tytöt ovat isille tärkeitä, eikä sitä miestä ole syntynyt jolle he mielellään antaisivat tyttärensä.

        minusta 14-15 vuotta on ok aloittaa seurustelu pussailu ja yhdessäolon merkeissä. silti toivoisin sen ainakin omillani pysyvän housut jalassa menona vielä 2-3 vuotta. onhan sitten jotain mitä odottaa, kun usein kuulee 14 vuotiaan suusta, ettei ole enää mitään odottamista elämässä, kaikki kun on koettu.

        millainen isäsi oikeasti on? pystytkö yleensä kietomaan hänet sormensi ympärille? jos hän on normaali muriseva isä (ei väkivaltainen) tuo poika kotiin joku arki-ilta. sovi asia äidin kanssa etukäteen ja toimi. arki-ilta on hyvä siksi, että poika voi aina syyttää läksyjä tms. sellaista jos tunnelma jää liian kireäksi ja tarvitsee tekosyyn poistua paikalta.

        ja muistuta isääsi, että on parempi tavata kotona kuin kujilla.

        Ei minun mielestä ole välttämättä kovin normaali isä.. tai en osaa sanoa, mutta oma mielipiteeni on ettei ole ihan normaali.. pari kertaa on taluttanut minut johonkin vastoin tahtoani niin rajusti, että käteen on jäänyt mustelmat. On myös repinyt hiuksista niin että takaraivossa oli vain kalju rupi kun päänahkaakin lähti hieman irti..
        Enkä todellakaan saa kiedottua sormeni ympärille.. en ole koskaan saanutkaan.. kun on jotain päättänyt niin se pitää eikä siitä yleensä neuvotella..
        En ole koskaan uskaltanut kovin kovaa laittaa vastaan kun pelkään että käy kiinni..
        No ajattelin kyllä tuoda pojan tänne sanoi isä mitä tahansa.. yritetään pärjätä.. :)


      • vanhempana
        14v nuori kirjoitti:

        Ei minun mielestä ole välttämättä kovin normaali isä.. tai en osaa sanoa, mutta oma mielipiteeni on ettei ole ihan normaali.. pari kertaa on taluttanut minut johonkin vastoin tahtoani niin rajusti, että käteen on jäänyt mustelmat. On myös repinyt hiuksista niin että takaraivossa oli vain kalju rupi kun päänahkaakin lähti hieman irti..
        Enkä todellakaan saa kiedottua sormeni ympärille.. en ole koskaan saanutkaan.. kun on jotain päättänyt niin se pitää eikä siitä yleensä neuvotella..
        En ole koskaan uskaltanut kovin kovaa laittaa vastaan kun pelkään että käy kiinni..
        No ajattelin kyllä tuoda pojan tänne sanoi isä mitä tahansa.. yritetään pärjätä.. :)

        reilu peli on reilu peli. se että isäsi on väkivaltainen on tietysti paha ja turvaton asia, mutta osaat varmaan ennakoida vaaran merkkejä??

        silti uskon, että normaali kohteliaisuus vieraan nuoren läsnäollessa toimii pidäkkeenä ja kun isäsi on tavannut pojan kuvio on jo muuttunut.

        onnea vierailulle.


    • Äiti 45

      Itselläni on 15-vuotias tytär, joka aloitti "aktiivisen seurustelun" noin 12-vuotiaana. Tämänhetkinen poikaystävä on ollut kuvioissa mukana puolisen vuotta, kiva poika joka viettää meillä kotona paljon aikaa. Tapaavat yhdessä usein myös ex-miestäni kun tytöllä on "isä-viikonloppu".

      Luonto se tikanpojan puuhun vetää, seksuaalinen ja psyykkinen kehitys, ei vanhempien määräykset. Isäukkosi on vanha höppänä, koita vaan kestää sen kanssa, tuskin sitä muuttaa voi. Muutaman vuoden päästä olet jo paljon riippumattomampi.

      • Äippä

        Meille syntyi kaksi vuotta sitten ihana pieni tytön tyllerö ja isi sanoo, että ostaa haulikon meille kolmelle (tytölle, itselleen ja mulle) jotta voisimme hätistellä nurkilla viliseviä kolleja, ja hän lisäsi vielä, että tekee tytöstä peikon näköisen kun tämä lähtee ulos!
        Oli hauskaa kuunneltavaa! =)
        Tytöt ovat tärkeitä Isille.


      • kolmio
        Äippä kirjoitti:

        Meille syntyi kaksi vuotta sitten ihana pieni tytön tyllerö ja isi sanoo, että ostaa haulikon meille kolmelle (tytölle, itselleen ja mulle) jotta voisimme hätistellä nurkilla viliseviä kolleja, ja hän lisäsi vielä, että tekee tytöstä peikon näköisen kun tämä lähtee ulos!
        Oli hauskaa kuunneltavaa! =)
        Tytöt ovat tärkeitä Isille.

        ei kuulosta hyvältä
        pakene tuollaista "leikinlaskua"


    • Äiti 44

      Minulla on 14-v tytär,jolla on aivan sama ongelma, kuin sinulla. Mieheni ei voi ajatellakkaan seurustelua vielä siinä iässä. Seurustelu on kuitenkin kestänyt jo vuoden salassa isältä. Poika on oikein mukavan tunutuinen kaveri. On minullakin turvallisempi mieli, kun on tyttö ulkona huolehtivaisessa seurassa. ja tiedän kenen kanssa liikkuu. Ei tulisi kuuloonkaan kertoa vieläkään tätä salaisuuttamme isälle. Itsekkin seurustelin siinä iässä. Onneksi minulla on hyvät luottamukselliset välit tyttäreni kanssa ja pystytään keskustelemaan kaikkea seurusteluun liittyvistä asioista. Aviomies jää ulkopuoliseksi omaa tyhmyyttään tästä tyttäremme tärkeästä elämänvaiheesta. Sellasia ne toiset miehet vaan on...
      Toivottavasti löydät paremman ratkaisun, kun piilotteleminen ja valehteleminen, mutta mielestäni nekin keinot on tässä tilanteessa sallittuja, kunhan edes toinen vanhemmistasi tietää kenen kanssa liikut ja seurustelet. Yritä kestää! Ja pidä suhteesi äitiisi avoimena.

    • LunaMaria

      Minäkin 14-vuotiaana seurustelin ja äiti ja hänen aviomiehensä eivät tykänneet asiasta. Paljon siitä tuli tappelua, mutta usko pois, kyllä lopulta joutuu sinunkin isäsi vähän peruuttamaan ja luovuttamaan, ainakin vähän. Kutsu vaan luoksesi, mutta varoita poikakaveriasi.. Meillä poitsu joutui puolen tunnin piinapenkkiin ja ensimmäinen kysymys oli: "Mitä sä teet mun tyttärelle?" Heh... :)

      Onnea matkaan!

    • Emmiih^

      Olen 13 vuotias neitonen. Äitini on 50 ja erittäin vanhanaikainen. Hän ajattelee että sopiva seurustelu ikä alkaa olla siinä n. 17 ikävuoden tuntumilla. Tämä ärsyttää minua hyvin paljon, koska olen luokaltani ainoa jonka äiti ei hyväksy vielä sitä että minä seurustelisin. Kaikki pojatkin karttavat minua sen takia! Ottakaa kantaa

      • xxx

        xxx


    • jytis

      eix suomenlaki kiellä noi hommat alle 16vee

      • zabz

        ...taida olla kovin tietoinen Suomen laista. En minäkään siihen kovin ole perehtynyt, mutta on siitä nyt jonkinlainen käsitys edes! Ei se nyt seurustelua kiellä, vaan seksisuhteen alle 16-vuotiaan ja täysi-ikäisen kanssa. Tai näin minä sen olen ymmästänyt.. Tietääkseni se kieltää myös yli 16-vuotiaan ja alle 13-vuotiaan seksisuhteen. Ikäerostakin mainittiin 5 vuotta.. Korjatkaa, jos olen väärässä?


      • Jokujostaki

        Se 16v laki on suojaikäraja


    • zaba

      Isät eivät varmastikkaan pysty muistamaan, millaista oli olla 16-vuotias jätkä ja seurustella. Ja kuinka silloinkin tytön isä oli niin kovasti seurustelua vastaan.
      Onko sitä poikaa nyt ihan pakko kotiin raahata? Jos te kerran saatte olla pojan luona rauhassa, niin mikä hinku sitä on isälle syöttää. Kai se sinunkin isäsi sitten joskus tajuaa, että eipä tuolle seurustelulle mitään voi. Ja sitten se varmasti kutsuu pojan kotiinne ja tenttaa perin pohjaisesti kaikesta kaiken.
      Oma tilanne on myös aika kinkkinen.. Isäpuoli on vielä pahempi pala kuin oma oikea isä. Oikean isän voi ehkäpä muutamalla halauksella pehmittää ja suostutella vaikka mihin, mutta isäpuoli on varmasti kylmä kuin kivi. Ainakaan se ei pyöri sormia napsauttamalla.

    • Kokenut(ko)?

      Mä niin ymmärrän sun tilanteen! Minulla oli porukoitteni kanssa seurustelun alkuvaiheilla vaikeaa. Mutta pikkuhiljaa he oppivat hyväksyivät tilanteen, kun jatkoin vain vahvasti oman mielipiteeni yllä pitämistä, vaikka he sanoivat, että minun ei ole ollenkaan sopivaa seurustella vielä tässä iässä. Minä olin parisuhteen alussa aivan ''rikki'' vanhempieni takia, mutta jos pysyt poikaystäväs rinnalla tiukasti ja et anna heidän mielipiteensä liikuttaa sinua niin selviät varmasti! Yritä saada vanhempasi ymmärtämään, että oikeasti välität siitä pojasta ja että se on sinulle tosi tärkeä. Kyllä sä selviät kun vaan jaksat mennä näistä vaikeuksista läpi ;)

    • muistan tuon

      sama mulla oli kun aloitin seurustelun 14-vuotiaana (nyt 30). Äidin mielestä oli ok koska poika oli hyvätapainen, tervehti heitä kohteliaasti jne. Äitini ajatteli että olen paremmassa turvassa viikonloppuisin hänen seurassaan kun kaupungilla ja kavereilla hengattiin, sen sijaan että olisin yksin tai tyttökaverin kanssa huininut ympäriinsä. Äiti ja isäpuoli siis tykkäsivät pojasta.
      Isä olikin asia erikseen... kyllä hän pojasta ihan tykkäs ja ajan kanssa vaan enemmän kun seurusteltiinkin monen monta vuotta. Mutta hän oli semmonen "vanha jörö" joka ei ihan vaan periaatteesta hyväksyny seurustelua saatika jotain fyysistä.

      Neuvoisin että koita puhua isällesi asiasta ja sano että ymmärrät häntäkin mutta et voi sille mitään että tunteet vievät mukanaan. Voit vaikka muistuttaa häntä millaista se oli olla teini :)
      Ja ainakin suosittelisin että yrität saada isäsi ja tämän pojan samaan tilaan usein jotta isäsi tajuaisi tämän olevan kiva ja fiksu poika.
      Ja vaikkei siltä tunnukkaan niin rakkaudesta se isukki vaan huolehtii!

    • mouroar

      Aloin seurustelemaan 12.v ja oltii 2vko yhes koska poika petti. Ei tähän kommentiin mitään liian nuori tai mitään. Muuta voi laittaa:)

    • Anonyymi

      Olen 11-v tyttö ja seurustelen jo nyt (olen varmaan kaikkien mielestä liian nuori) niin se on mielestäni täysin normaalia seurustella 14 vuotiaana!! Ja teiltä iseiltä ja äideiltä haluaisin kysyä että miten voin kertoa äidilleni seurustelustani? Minua hiukan pelottaa kertoa siitä koska äitini mielestä hyvä ikä alkaa seurustella on noin 16 vuotta! Äiti kyllä tuntee poikaystäväni ja pitää hänestä mutta luulee minun olevan vain kaveri hänen kanssaan. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?!

    • Anonyymi

      Moikka, oon 11v tyttö ja oon ihastunu yhteen söpöön poikaan ja sekin tykkää musta. Se kyselee multa koko ajan alax ja näin. Haluisin vastata että joo mutta mietin liikaa muiden mielipiteitä, mitä pitäis tehä, kun kumminkin ajattelen sitä poikaa koko ajan. Oon kerran aiemmin ollu sen kaa yhessä ja tunnetaan nyt hyvin ja ollaan tekemisissä kavereina, mutta sit erottiin kun ajattelin muiden mieltä.

      • Anonyymi

        Tulee vähän myöhäs mut kuitenkin…

        Älä välitä muitten mielipiteistä ja pidä seurustelu vaikka salassa jos tarve vaatii


    • Anonyymi

      On hyvä olla jo täysi-ikäinen. Ja tähtäimessä avioliitto. Perinpohjaiset keskustelut aiheesta. Ja vasta aviossa hyväilyt, pussailut muusta sitä ennen puhumattakaan.

    • Anonyymi

      Hei mä oon 10 ja mulla on ollu jo 5 poikaystävää että kyllä meidän ikäisetkin voi jo seurustella!

    • Anonyymi

      Moi oon 13v poika Minun mielestäni 14v on hybä ikä aloittaa seurustelu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe