Monelta nykynuorelta tuntuu kirkkoetiketti olevan valitettavasti melko hukassa. Niin morsiamet kuin häävieraatkin tulevat etenkin ev.lut-kirkossa oleviin häihin pukeutuneina kuin ravintolaillan viettoon, puku niin avoimena että hyvä kun juuri päällä pysyy tai niin lyhyt, että kumartuessa paljastuu jo melkoisen paljon liikaa. Kirkkovieraan (myös morsiamien) hyvä tapa edellyttää, että esim olkapäät suojataan ainakin kevyellä huiville eivätkä rinnat näy, lisäksi hameen pituus on ns. säädyllinen. Ortodoksissa ja katolisissa kirkoissa ei välttämättä pääse edes sisälle vajaasti pukeutuneena.
Toinen, mikä kummastuttaa on häissä esitettävät laulut. Mikä ihmeen pakko on saada KIRKOSSA olevaan KRISTILLISEEN toimitukseen kaikenlaisia iskelmiä yms "maallisia" rakkauslauluja? Eikö kirkossa ole paikallaan esittää kirkkoon sopivaa, hengellistä musiikkia ja hääjuhlassa sitten se kevyempi osuus? Kirkossa ollaan kuitenkin Herran huoneessa ja tuskin kenellekkään tiulisi mielennkään laulaa joku päivän iskelmä jumalanpalveluksessa. Vai olemmeko jo niin vieraantuneita kaikesta peruskristillisyydestä, että ihmiset eivät enää ymmärrä tilanteen vaativaa arvokkuutta ja käytöstapoja?
Kirkkoetiketti hukassa
5
1373
Vastaukset
- rennommin voi ottaa
Löysääpä sitä pipoa vähän. Jos kerran pappi ja kanttori hyväksyvät maallisia rakkauslauluja esitettäväksi, niin etköhän voi sinäkin hyväksyä. Tai jos et, niin vaihda kirkkoa. Sitä paitsi tuo olkapäiden peittäminen on todella vanhanaikainen juttu. Varsinkin morsian saa kyllä ihan luvan kanssa tulla nykyään olkapäät paljaana kirkkoon. Siitä voi vielä erikseen kysyä papilta, mutta en ole kuullut enää aikoihin yhdenkään papin sitä paheksuvan. Harvassa hääpuvussa decoltee muuten on mitenkään avoin. Ja kylläpäs sinä olet tiiviisti tuijotellut naisvieraiden rintamuksia kun kerran olet oikein huomannut, että kumartuessa näkyy jotain. Hyvänen aika, miten sinä nyt noin, herran huoneessa vielä? Keskity sinä vain omaan hartauteesi ja pukeutumiseesi ja anna toisten olla niin kuin ovat. Eivätköhän he sitten viimeisellä tuomiolla saa rangaistuksensa olkapäidensä näyttämisestä kirkossa, eikös juu?
- samaa mieltä
Olin kerran vieraana häissä, jossa morsiamen puku oli niin auki, että suntio ei päästänyt naista kirkkoon, ennekuin pukua nostettiin hakaneuloilla vähän ylöspäin ja kaaso lainasi huivia. Silti se puku oli niin avoin, että ihme kun päällä pysyi.
Turhaan sää edellinen nipotat täst alkuperäisestä, koitappas tosiaankin esim katolilaiseen kirkkoon sortseissa tai topissa. Et pääse sisälle!
Muuten, minä olen kanttori, eikä meidän srk:ssa ne maalliset laulut todellakaan kuulu kirkolliseen vihkitoimitukseen. Talossa talon tavalla, ja kirkossa kirkon tavalla, Hyvä, että joku aloittaa tästäkin keskustelua.- rennommin voi ottaa
Ahaa, no olin kyllä Australiassa katolisessa kirkossa häissä ja ihan siellä oli ihmiset olkapäät paljaana ja lyhyissä hamosissa. Pointtini oli, että jos pappi ja kanttori hyväksyvät niin on se nyt kumma jos pitää jonkun vieraan asiasta motkottaa. Eikä alkuperäisessä viestissä edes puhuttu mistään tuollaisista ylilyönneistä, että suntiokaan ei kirkkoon päästä. En ole koskaan moisista kuullut, mutta olen ollut useissa häissä, joissa morsiamella on olkaimeton ja avoin puku, mutta ei millään tavalla törkeä. Siinä mun mielestä ei ole mitään valittamista.
- Ralle S
rennommin voi ottaa kirjoitti:
Ahaa, no olin kyllä Australiassa katolisessa kirkossa häissä ja ihan siellä oli ihmiset olkapäät paljaana ja lyhyissä hamosissa. Pointtini oli, että jos pappi ja kanttori hyväksyvät niin on se nyt kumma jos pitää jonkun vieraan asiasta motkottaa. Eikä alkuperäisessä viestissä edes puhuttu mistään tuollaisista ylilyönneistä, että suntiokaan ei kirkkoon päästä. En ole koskaan moisista kuullut, mutta olen ollut useissa häissä, joissa morsiamella on olkaimeton ja avoin puku, mutta ei millään tavalla törkeä. Siinä mun mielestä ei ole mitään valittamista.
Tänä kesänä oli kyllä taas niin uskomattomia pukuja, että! Kirkkoetiketti on täysin hukassa.
- kaapu
Olen täysin samaa mieltä ällistyneen ja kanttorin kanssa, hääetiketti on kirkossa kateissa. Minulle on tullut käsitys, että Suomen ev.lut. kirkko ei ota asioihin riittävästi kantaa. Jos haluaa kirkollisen vihkimisen, toivoisi, että vihkimisellä on vihittäville pareille myös kristillinen merkitys. Tuntuu kuin pappi on vain joku seremoniamestari. Miksi papit suostuvat tähän?
Ja ihan rehellisesti, kuinka kaunista tuo paljastaminen on? Katsokaa valokuvia, harvoin paljas pinta kovin kauniilta näyttää. Kaikilla samanalinen puku: paljaat käsivarret, paljas rintamus jne. mitään persoonallista ei sitten 90-luvun jälkeen ole näkynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338556Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5367824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1601184Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17816Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40754Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57732Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46705
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647