täsmäohjeita wh-työn etsintään?

reppunainen_89

Hei,

minulle tuli ihan random ajatus lähteä wh-viisumilla muutamiksi kuukausiksi seelantiin. etsiskelen tietoa netistä ja kaikkialla kerrotaan mistä töitä voi saada, miten kauan voi tehdä, että asunnon löytyminen on vaivatonta jne...

mutta kaipaisin ihan täsmällisiä ohjeita alkuun; kun saavun rinkkani kanssa maahan, MITÄ TEEN ENSIMMÄISEKSI? :) Olen matkustanut paljon, ei siitä huolta, mutta tämä asia jotenkin tuntuu niin absurdilta->astelenko liikkeestä toiseen ja kyselen pääsisikö töihin. mistä löydän ne paljon puhutut farmit ja maatilat jotka kaipaavat työntekijöitä? ilmoitukssista vai menemällä itse julkisilla maaseudulle koputtelemaan ovia?

couchsurfingin kautta luulisi saavan alusa muutaman yön majoituksen ja eiköhän paikalliset auta työn etsinnässäkin, mutta silti realistisesti ajatellen, on todennäköistä että hommia ei tule kohdalle ihan pian. mitä sanon työvoimatoimistossa? olen tääll wh-viisumilla ja etsin pätkätöitä... tarjoavatko auliisti vaihtoehtoja vai katsovatko vaan nokan vartta pitkin("länsimaisia rikkaita turisteja taas...")?

ihan siis käytännön ohjeita kyselen, että miten tällaiset typerät ärsyttävät muodollisuudet ihan oikeasti hoituvat ja elämä lähtee alkuun. säästöjä minulla on kyllä ennestään, mutta tiedän kokemuksesta että on todellakin henkisesti raskasta mennä yksin hostellista toiseen, joka päivä suunnitella ja organisoida taloustilannetta ja uusia reissukohteita ym. jos ei ole varmuutta tai tietoa perusasioista. haluaisin asettua juuri yhteen työpaikkaan pariksi kuukaudeksi ainakin ruoka majoitus palkalla, tutustua sitä kautta paikalliseen kulttuuriin ja elämään. sitten ehkä pari kuukautta reissata.

neuvot tervetulleita! :)

6

1629

Äänestä

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletkaan

Kovinkaan paljon matkustellut, kun noin vaikeaa on. Jäisit sinne Suomeen vaan.

• C-lanti

Itse ajattelin lähteä Au Pairiksi Uuteen-Seelantiin www.nuorisovaihto.fi sivuston kautta, ja sieltä voi lähteä myös tuolla wh-viisumilla tekemään töitä :) jonkinlainen ohjelmamaksu siihen kuuluu, joka sisältää yhteyshenkilöt ja avustuksen töiden etsimisessä.

• rk

Hei!

Valitettavasti minulla ei ole täsmäohjeita antaa, olen itsekkin vasta samanlaista reissua suunnittelemassa. Olen miettinyt, että olisiko järkevin ja helpoin tapa lähteä reissuun jonkin "järjestön" (esim. Kilroyn) kautta? Sieltä suunnalta saisi sitten ihan kivasti apua käytännön asioiden ym. järjestämisessä ja työnhaussa. Olisiko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

• cres

Hei,

Kannattaa ensiksi katella töitä sivustolta nimeltä http://www.backpackerboard.co.nz/. Sieltä löytyy välillä töitä eri farmeilla joihin kuuluu ainakin majoitus ja ruoka. Työt ovat perus maataloushommia, ja palkka vaihtelee 0-17 NZ$/h. Kannattaa soittaa/lähettää spostia ja kysellä etukäteen.

Duunit ja kämpän vuokraus saattavat olla kiven takana, jos et tunne ketään sikäläistä. Aina voi kuitenkin yrittää ja halvimmat kämpät löytyvät tästä http://barfoot.co.nz/ Työkkärissä riittää kun näytät heille CV:n ja he voivat auttaa sinua etsinnöissä. Huom. älä odota liikaa, jos sulla ei löydy näitä:
      -Osoite NZ:ssa
      -Paikallinen puhelinnumero
      -Paikallinen tilinumero ja verokortti

Jos meinaat jäädä pidemmäksi aikaa, varaa kunnolla rahaa autoon n.2000e jos et halua rassata hermojasi puutteellisen julkisen liikenteen, kalliiden taksien kanssa. Käytetyt autot löytyvät täältä http://www.autotrader.co.nz/used-cars-for-sale/price-2500-7500.

Kysele jos haluat tietää jotain. Onnea matkaan!

• nz

Hei

Olen asunut nyt uudessa-seelanissa puolisen vuotta, ehdottomasti suosittelen kayttamaan apuna typaikanetsinnassa backpackersboard.nz.co sivustoa, sielta olen itsekin loytanyt muutaman tyopaikan. Ensimmainen duuni oli Aucklandissa kebab-ruokalassa jonne vein resumen, mutta suosittelen ettet jaa Aucklandiin pidemmaksi aikaa, silla maa on niin paljon kauniimpi ja tarjoaa paljon enemman isojen kaupunkien ulkopuolella.
      Maassa on paljon backpackereita, ja kannattaa tutustua sivustoon trademe.nz.co, siella haetaan usein roommateja, joten halvempia asumuksia kuin hostellit on paljon tarjolla.
      Jos palkkatyohon menet, pida huoli etta sinulle maksetaan minipalkka $12.75/h, teitpa sitten seasonal workkia tai palvelet kahvilassa. Olen myos kuullut etta reissaajia viilataan palkanmaksun suhteen linssiin ankarasti varsinkin ns.urakkahommissa.
      Auton hankkiminen on myos napparaa, itse olen kuitenkin parjannyt ilman, silla autoilukulttuuri on taalla niin suuri, etta aina loytyy joku jolla on auto tai toinen backpackeri jonka seuraan lyottaytya, kaikki on kiinni siis itsesta.
      Ja missaan nimessa ei kannata kayttaa mitaan jarjestoa valikatena, turhaa rahastusta! immigration sivuilta vaan hankkii viisumin ja ostaa pelkan menolipun, kukaan ei maahan tullessa tarkista rahatilannetta saatikka onko sinulla lentolippu takaisin vaikka tasta niin pelotellaankin. Ja matkatessa suunnitelmat muuttuvat ja taalta on helppo jatkaa lentamista muualle.

• playernet

mistäköhän löytäis tuollaista business tyylisiä työpaikkoja ? esim. sijoitukseen liittyvää ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      100
      2212
    2. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      41
      1478
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      138
      1084
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      232
      1048
    5. 98
      945
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      82
      866
    7. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      53
      767
    8. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      80
      767
    9. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      754
    10. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      93
      729
    11. 51
      689
    12. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      40
      666
    13. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      648
    14. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      36
      644
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      28
      536
    16. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    17. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      490
    18. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      35
      474
    19. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      472
    20. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      443
    Aihe