täsmäohjeita wh-työn etsintään?

reppunainen_89

Hei,

minulle tuli ihan random ajatus lähteä wh-viisumilla muutamiksi kuukausiksi seelantiin. etsiskelen tietoa netistä ja kaikkialla kerrotaan mistä töitä voi saada, miten kauan voi tehdä, että asunnon löytyminen on vaivatonta jne...

mutta kaipaisin ihan täsmällisiä ohjeita alkuun; kun saavun rinkkani kanssa maahan, MITÄ TEEN ENSIMMÄISEKSI? :) Olen matkustanut paljon, ei siitä huolta, mutta tämä asia jotenkin tuntuu niin absurdilta->astelenko liikkeestä toiseen ja kyselen pääsisikö töihin. mistä löydän ne paljon puhutut farmit ja maatilat jotka kaipaavat työntekijöitä? ilmoitukssista vai menemällä itse julkisilla maaseudulle koputtelemaan ovia?

couchsurfingin kautta luulisi saavan alusa muutaman yön majoituksen ja eiköhän paikalliset auta työn etsinnässäkin, mutta silti realistisesti ajatellen, on todennäköistä että hommia ei tule kohdalle ihan pian. mitä sanon työvoimatoimistossa? olen tääll wh-viisumilla ja etsin pätkätöitä... tarjoavatko auliisti vaihtoehtoja vai katsovatko vaan nokan vartta pitkin("länsimaisia rikkaita turisteja taas...")?

ihan siis käytännön ohjeita kyselen, että miten tällaiset typerät ärsyttävät muodollisuudet ihan oikeasti hoituvat ja elämä lähtee alkuun. säästöjä minulla on kyllä ennestään, mutta tiedän kokemuksesta että on todellakin henkisesti raskasta mennä yksin hostellista toiseen, joka päivä suunnitella ja organisoida taloustilannetta ja uusia reissukohteita ym. jos ei ole varmuutta tai tietoa perusasioista. haluaisin asettua juuri yhteen työpaikkaan pariksi kuukaudeksi ainakin ruoka majoitus palkalla, tutustua sitä kautta paikalliseen kulttuuriin ja elämään. sitten ehkä pari kuukautta reissata.

neuvot tervetulleita! :)

6

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletkaan

      Kovinkaan paljon matkustellut, kun noin vaikeaa on. Jäisit sinne Suomeen vaan.

    • C-lanti

      Itse ajattelin lähteä Au Pairiksi Uuteen-Seelantiin www.nuorisovaihto.fi sivuston kautta, ja sieltä voi lähteä myös tuolla wh-viisumilla tekemään töitä :) jonkinlainen ohjelmamaksu siihen kuuluu, joka sisältää yhteyshenkilöt ja avustuksen töiden etsimisessä.

      • rk

        Hei!

        Valitettavasti minulla ei ole täsmäohjeita antaa, olen itsekkin vasta samanlaista reissua suunnittelemassa. Olen miettinyt, että olisiko järkevin ja helpoin tapa lähteä reissuun jonkin "järjestön" (esim. Kilroyn) kautta? Sieltä suunnalta saisi sitten ihan kivasti apua käytännön asioiden ym. järjestämisessä ja työnhaussa. Olisiko kenelläkään kokemusta tällaisesta?


    • cres

      Hei,

      Kannattaa ensiksi katella töitä sivustolta nimeltä http://www.backpackerboard.co.nz/. Sieltä löytyy välillä töitä eri farmeilla joihin kuuluu ainakin majoitus ja ruoka. Työt ovat perus maataloushommia, ja palkka vaihtelee 0-17 NZ$/h. Kannattaa soittaa/lähettää spostia ja kysellä etukäteen.

      Duunit ja kämpän vuokraus saattavat olla kiven takana, jos et tunne ketään sikäläistä. Aina voi kuitenkin yrittää ja halvimmat kämpät löytyvät tästä http://barfoot.co.nz/ Työkkärissä riittää kun näytät heille CV:n ja he voivat auttaa sinua etsinnöissä. Huom. älä odota liikaa, jos sulla ei löydy näitä:
      -Osoite NZ:ssa
      -Paikallinen puhelinnumero
      -Paikallinen tilinumero ja verokortti

      Jos meinaat jäädä pidemmäksi aikaa, varaa kunnolla rahaa autoon n.2000e jos et halua rassata hermojasi puutteellisen julkisen liikenteen, kalliiden taksien kanssa. Käytetyt autot löytyvät täältä http://www.autotrader.co.nz/used-cars-for-sale/price-2500-7500.

      Kysele jos haluat tietää jotain. Onnea matkaan!

    • nz

      Hei

      Olen asunut nyt uudessa-seelanissa puolisen vuotta, ehdottomasti suosittelen kayttamaan apuna typaikanetsinnassa backpackersboard.nz.co sivustoa, sielta olen itsekin loytanyt muutaman tyopaikan. Ensimmainen duuni oli Aucklandissa kebab-ruokalassa jonne vein resumen, mutta suosittelen ettet jaa Aucklandiin pidemmaksi aikaa, silla maa on niin paljon kauniimpi ja tarjoaa paljon enemman isojen kaupunkien ulkopuolella.
      Maassa on paljon backpackereita, ja kannattaa tutustua sivustoon trademe.nz.co, siella haetaan usein roommateja, joten halvempia asumuksia kuin hostellit on paljon tarjolla.
      Jos palkkatyohon menet, pida huoli etta sinulle maksetaan minipalkka $12.75/h, teitpa sitten seasonal workkia tai palvelet kahvilassa. Olen myos kuullut etta reissaajia viilataan palkanmaksun suhteen linssiin ankarasti varsinkin ns.urakkahommissa.
      Auton hankkiminen on myos napparaa, itse olen kuitenkin parjannyt ilman, silla autoilukulttuuri on taalla niin suuri, etta aina loytyy joku jolla on auto tai toinen backpackeri jonka seuraan lyottaytya, kaikki on kiinni siis itsesta.
      Ja missaan nimessa ei kannata kayttaa mitaan jarjestoa valikatena, turhaa rahastusta! immigration sivuilta vaan hankkii viisumin ja ostaa pelkan menolipun, kukaan ei maahan tullessa tarkista rahatilannetta saatikka onko sinulla lentolippu takaisin vaikka tasta niin pelotellaankin. Ja matkatessa suunnitelmat muuttuvat ja taalta on helppo jatkaa lentamista muualle.

    • playernet

      mistäköhän löytäis tuollaista business tyylisiä työpaikkoja ? esim. sijoitukseen liittyvää ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1740
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      187
      1239
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe