Omistan n. 2-vuotiaan saksanpaimenkoiranartun. Ongelmanani on, etten pysty hallitsemaan koiraani toisen koiran ollessa läsnä. Koirallani ei ole säännöllisesti käyviä koirakavereita, enkä sen suuren koon vuoksi käytä sitä koirapuistossa pikkukoirien luona, kerran kun käytin, koira hyökkäili pienen koiran kimppuun. (Ei purrut, mutta hyppäsi päälle ja murisi todella kovaa, koira oli murskaantua!) Tulee todella hyvin toimeen jos on esim jokin suuri uroskoira kylässä, ja molemmat ovat vapaina. Esimerkiksi lenkillä kun koira tulee vastaan, sakemannini vetää niin että hädin tuskin saan sen pidettyä aisoissa. Se ei hauku tai murise, ainoastaan vetää kaikin voimin, karvat nostaa pystyyn sekä jäykistyy. Olen kokeillut perinteistä ei - sanaa, mutta tuloksetta. Yritän myös aina koiran tullessa vastaan olla niin rento kuin mahdollista, enkä nyi hihnasta. Herkuilla ja leluillakin olen kokeillut kiinnittää koirani huomion muualle mutta vastaan tuleva koira on aina kiinnostavampi. Karjuminen ei ole myöskään auttanut, koira ei ole laisinkaan hallittavissani koiran lähistöllä, tuntuu kuin olisin toisessa maailmassa, koira ei kiinnitä mitään huomiota minuun, aivan kuin ei kuulisikaan minua. Kerran tein niin että ennen kuin koirani huomasi vastaan tulevaa koiraa, pysähdyin, haukottelin ja yritin olla mahdollisimman rento. En kiinnittänyt huomiotani ollenkaan vastaan tulevaan koiraan. Kun koira oli mennyt ohi, koirani rauhottui, mutta veti koiran ohi mennessä aivan valtavasti! Luin kerran myös Tuire Kaimion kirjasta erään opetuksen, ja kokeilin sitä, mutta ei ole sekään auttanut! Harmittaa, kun en oikein viitsi lenkillä käydä enää muualla kuin yksinäisillä metsäpoluilla, jossa ei ole laisinkaan liikennettä. Myös koirakoulussa koirani veti lähes tukehduksiin itsensä, kun toisia koiria oli niin paljon! Muutoin koirani on todella unelma käytökseltään. Ei vedä vastaan tulevia autoja tai ihmisiä kohti. Työskentelen päivisin koirani kanssa. Tehdään yhdessä kaikkia mukavuuksia, esim opetan uusia temppuja, virikkeistän ja aktivoin. Luulen ettei johdu tekemisen puutteesta. Olisin niin kiitollinen jos osaisitte auttaa! Toivon saavani vinkkejä koiran hallitsemiseen! Kiitos jo etukäteen! :D
Apua koiran hallintaan!
15
929
Vastaukset
- aqgqa
enemmän aivotyötä, koira olisi siten hieman väsyneempi. Muutamat tokoliikkeet kotona ennen ulos lähtöä ja lisää jossakin lähistöllä ulkona, sitten vasta "palkaksi" lenkki/ulkoilu ja koira ei ole enää niin energinen. Onko sillä muuten seuraa ihmisistä, jos koiraseuraa ei ole, se voi olla seuran puutteesta turhautunut. Myös hajujälkien teko voisi olla hyvä rauhoittumisharjoitus ennen varsinaista ulkoilua ja yhdessä tekeminen vahvistaa suhdettanne ja koira alkaa luonnostaan seuraamaan sinua paremmin, kun olet niin kiva :)
- Sakemaanikko
vain sitkeästi sen kanssa ohjatussa koulutuksessa, vaikka se onkin aluksi rasittavaa tuollaisen veturin kanssa. Oletko kokeillut agilitya sen kanssa? Siinä se saisi sellaista toimintaa, joka väsyttäisi sitä. Ehkä tuon kanssa ei vielä tottelevaisuus kovin hyvin onnistu.
- Ssssakemanni
Koirallani on todella paljon ihmisseuraa, siis koko ajan. Se on sisäkoira, ja meillä on suuri perhe. En ole kokeillut agilitya, mutta eikös sinne voi mennä vasta silloin kun koira saadaan hallittua, agilitykentällä.. olen kyllä harkinnut tosissaan sen aloittamista mutta ajattelin kouluttaa koiran ensin käyttäytymään kunnolla koirien ollessa läsnä. (: Pitääpä kokeilla tuota koiran "väsyttämistä" ennen lenkkeilyä, niin jos se ei jaksaisikaan enää innostua niin paljon. Muuten, tuo ohjattu koulutus... mistäköhän löytäisin..
- ja siksi sitten
Ssssakemanni kirjoitti:
Koirallani on todella paljon ihmisseuraa, siis koko ajan. Se on sisäkoira, ja meillä on suuri perhe. En ole kokeillut agilitya, mutta eikös sinne voi mennä vasta silloin kun koira saadaan hallittua, agilitykentällä.. olen kyllä harkinnut tosissaan sen aloittamista mutta ajattelin kouluttaa koiran ensin käyttäytymään kunnolla koirien ollessa läsnä. (: Pitääpä kokeilla tuota koiran "väsyttämistä" ennen lenkkeilyä, niin jos se ei jaksaisikaan enää innostua niin paljon. Muuten, tuo ohjattu koulutus... mistäköhän löytäisin..
jo valmiiksi puolustautuu?
Onko jotain ikävää sattunut pentuaikana?
Kauanko olet kokeillut yhtä keinoa? Niitä oli kovin monta = toimit itse aina eri tavalla.
Tuo rauhallinen ohittaminen ja koiran käytöksen ignooraaminen on mielestäni paras tapa. Etenkin, jos aggressiivisuus on pelkoperäistä. Pelosta ei voi rangaista.
Jos itse karjut ja ärjyt, tilanteessa onkin koiran mielestä jotain pahasti vialla.
Oletko kokeillut kuonon yli menevää pantaa hallinnan helpottamiseksi? Iso koira pideltäväksi. - Ssssakemanni
meinasit ettei koirani kanssa oikein vielä tottelevaisuus onnistu, niin olet osin väärässä... koira-tilanteissa se kyllä suurimmaksi osaksi EI onnistu, mutta joskus tällöinkin. Jos esim omalla pihallani treenaan koirani kanssa, uskoo todella hyvin, ja osaa jo kymmeniä temppuja!!
- susimoe
Mulla kans n.2v. Saku narttu..muuten unelmakoira mut vetää välillä
aikalailla hihnassa ja rähisee muille koirille. Otin koiran noin vuoden ikäisenä perheestä,jossa mukamas liikaa "ongelmia" :) Kiltimpää koiraa en ole kyllä tavannut..En halua saarnata tai mitään,mut itellä ei ole kyllä mitään ongelmaa pidellä hihnassa reilut 30kg koiraa joka kaikin voimin yrittää johonkin päin sännätä..jos tuntuu et yks käsi ei riitä,sit otetaan toinen käsi avuks..ei tarvi käydä salilla..:))- entä kotona
toimintaa, kun suurperhe, saahan koira rauhoittua välillä, ettei ole jatkuvan hälinän keskellä, onhan ruokarauha, lapset ei kokoajan kimpussa jne. Jos jatkuvan stressin alla kotona, niin voi näkyä ulkona tuollaisena purkautumisena.
- Ssssakemanni
entä kotona kirjoitti:
toimintaa, kun suurperhe, saahan koira rauhoittua välillä, ettei ole jatkuvan hälinän keskellä, onhan ruokarauha, lapset ei kokoajan kimpussa jne. Jos jatkuvan stressin alla kotona, niin voi näkyä ulkona tuollaisena purkautumisena.
usko.. nuorin lapsi on 7 vuotta, ja osaavat antaa koiran olla rauhassa, kun tämä nukkuu. Jos esim lapsiperhe kylässä, pistän koiran yleensä häkkiin, jotta saisi olla rauhassa. Kävin kokeilemassa vinkkejänne lenkillä, olen sitä mieltä että koira vaistosi rauhallisuuteni, meni rauhallisemmin kuin ennen, ja ennen lenkkiä tein koiran kanssa paljon aivotyötä ja myös kerran jälkeä. Kiitos paljon vinkkejä antaneille!! Jos jollain vielä hyviä vinkkejä, kirjoitelkaa ihmeessä!! :)
- liikuntaa
Ssssakemanni kirjoitti:
usko.. nuorin lapsi on 7 vuotta, ja osaavat antaa koiran olla rauhassa, kun tämä nukkuu. Jos esim lapsiperhe kylässä, pistän koiran yleensä häkkiin, jotta saisi olla rauhassa. Kävin kokeilemassa vinkkejänne lenkillä, olen sitä mieltä että koira vaistosi rauhallisuuteni, meni rauhallisemmin kuin ennen, ja ennen lenkkiä tein koiran kanssa paljon aivotyötä ja myös kerran jälkeä. Kiitos paljon vinkkejä antaneille!! Jos jollain vielä hyviä vinkkejä, kirjoitelkaa ihmeessä!! :)
Myös riittävä liikunta (1-2h lenkki päivittäin) auttaa koiraa purkamaan energiansa, helpompi hallita sitten näillä peruslenkeillä ja harjoitella ohituksia. Itse olen huomannut oman koirani kohdalla, että pelkät tunnin kahden tunnin hihnassa kävelyt ei riitä.. Kiitos cesar millanin neuvojen koirani saa liikkua energiatasonsa verran päivässä juoksemalla.
Suosittelisin kokeilemaan vaikka
canicrossia (n. tunti vaihtelevaa juoksemista riittää)
koirapyöräilyä (puolituntiakin päivässä riittää energian purkuun)
rullaluistelua koiran kanssa
Meillä on korkeaenerginen koira, joka on canicrossaamisen jälkeen huomattavasti rauhallisempi, kun saa oikeasti purkaa energiaansa juoksemalla ja samalla työskentelemällä (joutuu kuuntelemaan ohjaajan suuntakäskyjä, pysähtymistä, vauhdin säätelyä). Tämän myötä koira on paljon rauhallisempi sitten näillä perus kaupunkilenkeillä ja toisten koirien ohittaminen sujuu paremmin kuin hyvin. - hyväkiva
Ssssakemanni kirjoitti:
Pidä jatkossakin huoli, että koira saa olla rauhassa. En itse pistäisi koiraa häkkiin, minusta se on julmaa, kotinne on koirankin koti, miel vaikka eri huoneeseen kuin pieneen häkkiin tai mieluummin lapsille komento miten koiraa kohdellaan.
Muista edetä aivotyössä tarpeeksi hitaasti, ole mielenkiintoinen koiran silmissä käyttämällä esim eri herkkuja, eri pituisia aikoja treeniin, välillä leikkipalkkaa, ja eri temppuja, vaikka pujottelu jalkojenvälistä tms ettei kylläänny tokoliikkeiden treeniin. - 12+3
hyväkiva kirjoitti:
Pidä jatkossakin huoli, että koira saa olla rauhassa. En itse pistäisi koiraa häkkiin, minusta se on julmaa, kotinne on koirankin koti, miel vaikka eri huoneeseen kuin pieneen häkkiin tai mieluummin lapsille komento miten koiraa kohdellaan.
Muista edetä aivotyössä tarpeeksi hitaasti, ole mielenkiintoinen koiran silmissä käyttämällä esim eri herkkuja, eri pituisia aikoja treeniin, välillä leikkipalkkaa, ja eri temppuja, vaikka pujottelu jalkojenvälistä tms ettei kylläänny tokoliikkeiden treeniin.koiran rinkat ja laita kantaan jotain lenkeillä.Loppuu hilluminen heti,kun tuntee itsensä tarpeelliseksi.Katso sarjaa koirankuiskaaja.Suosittelen sillä minäkin nauroin koko sarjalle ensin vaan mitten kävikään..nyt olen oppinut uusia niksejä omaa koiraa koiluttaessa ja kaikki toiminut.
- Pahhah
liikuntaa kirjoitti:
Myös riittävä liikunta (1-2h lenkki päivittäin) auttaa koiraa purkamaan energiansa, helpompi hallita sitten näillä peruslenkeillä ja harjoitella ohituksia. Itse olen huomannut oman koirani kohdalla, että pelkät tunnin kahden tunnin hihnassa kävelyt ei riitä.. Kiitos cesar millanin neuvojen koirani saa liikkua energiatasonsa verran päivässä juoksemalla.
Suosittelisin kokeilemaan vaikka
canicrossia (n. tunti vaihtelevaa juoksemista riittää)
koirapyöräilyä (puolituntiakin päivässä riittää energian purkuun)
rullaluistelua koiran kanssa
Meillä on korkeaenerginen koira, joka on canicrossaamisen jälkeen huomattavasti rauhallisempi, kun saa oikeasti purkaa energiaansa juoksemalla ja samalla työskentelemällä (joutuu kuuntelemaan ohjaajan suuntakäskyjä, pysähtymistä, vauhdin säätelyä). Tämän myötä koira on paljon rauhallisempi sitten näillä perus kaupunkilenkeillä ja toisten koirien ohittaminen sujuu paremmin kuin hyvin.Itselläni juuri vastaavia ongelmia kuin aloittajalla, mutta huvittaa nämä ohjeet, miten ensin koira pitäisi lenkittää väsyneeksi tms. ja sitten mennä lenkille harjoittelmeaan ohituksia. EIköhän niitä ohituksia ainakin meidän kulmilla tule aina oli mihin kellon aikaan tahansa lenkillä. Suoranainen itsemurha olisi minun ainakaan yrittää pyöräillä yli 50 kiloisen koirani kanssa, joka rynnii muita koiria vastaan!
- gklqjklrjhqgöhgq
Pahhah kirjoitti:
Itselläni juuri vastaavia ongelmia kuin aloittajalla, mutta huvittaa nämä ohjeet, miten ensin koira pitäisi lenkittää väsyneeksi tms. ja sitten mennä lenkille harjoittelmeaan ohituksia. EIköhän niitä ohituksia ainakin meidän kulmilla tule aina oli mihin kellon aikaan tahansa lenkillä. Suoranainen itsemurha olisi minun ainakaan yrittää pyöräillä yli 50 kiloisen koirani kanssa, joka rynnii muita koiria vastaan!
lue ajatuksella.
- oikolukua..
Pahhah kirjoitti:
Itselläni juuri vastaavia ongelmia kuin aloittajalla, mutta huvittaa nämä ohjeet, miten ensin koira pitäisi lenkittää väsyneeksi tms. ja sitten mennä lenkille harjoittelmeaan ohituksia. EIköhän niitä ohituksia ainakin meidän kulmilla tule aina oli mihin kellon aikaan tahansa lenkillä. Suoranainen itsemurha olisi minun ainakaan yrittää pyöräillä yli 50 kiloisen koirani kanssa, joka rynnii muita koiria vastaan!
Pointti ei olekkaan siinä, että lenkität ensin väsyneeksi ja sen jälkeen lähdet suoraan harjoittelemaan jos ei ole kerran mahdollista. Vaan se, että koira saa purkaa energiatasonsa joka ikinen päivä kunnon liikunnalla ja on näin ollen helpompi myös hallita normaalielämässä ja normi pissalenkeillä myös ohitella toisia koiria. Väsynyt koira on tyytyväinen koira!
Itse en myöskään pyöräile 30kg koirani kanssa, koska en halua itseäni teloa siinä, joten valitsin juoksemisen näin aluksi. Eipä tuolla metsissä/pururadalla kovin kauheasti näitä muita koiria tule vastaan, vaan saa rauhassa juosta koiran kanssa.... Pyöräily oli esimerkki näistä nopeampitempoisista lenkkivaihtoehdoista, kun jokainen menee sillä mikä itselle parhaalle tuntuu. - *********
Pahhah kirjoitti:
Sama juttu meillä, yli 50 kg koira joka haluaa juosta kiinni kaikki mikä liikkuu. Eipä onnistu lenkkeilyt yleisillä paikoilla, metsissä saa juosta vapaana ja purkaa energiaa, jota sillä on vaikka muille jakaa. Onneksi asumme maaseudulla, joten voidaan helposti siirtyä pihalta metsään. Koira tulee kyllä hyvin juttuun toisten koirien kanssa, mutta kohtaamistilanteessa rynnii päälle kuin yleienen syyttäjä. Haistelujen jälkeen ollaan sitten niin kamuja. Tiedän, että emme ole panostaneet koulutukseen kovinkaan paljon, ja voimme syyttää tästä vain itseämme. Mutta on se niin hyvä vahtikoira, ettei tartte pelätä tunkeilijoita ja ovet voi pitää auki vaikka 24/7.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662