Hoi, kertokaa mulle mitä tuo A-GPS oikein merkkaa.
Tiedän jo, että kyseessä on "assisted global positioning system" , mutta missä suhteessa se eroaa käytänössä tavallisen navigaattorin toiminnasta joka tapahtuu ilman tuota assistanssia eli avustamista.
Nokian navigaattoripuhelimissa on tuo a-jne, ja myyjä jo ehdotti että "ota tämä E72, tämä on nopeampi kun toimiii ilman tuota assistanssia".
Hän väitti, että assistans merkitsee suurinpiirtein sitä että ulkomailla systeemi ottaa yhteyden Suomessa sijaitsevaan Nokian keksukseen mistä annetaan lähemmät oorterit navigaattorille löytää sopivat sateliitit, ja että tämä prosessi kestään keskim. 12 minuuttia :( Viive olisi siis yhteydenottovaiheessa.
En kuitenkaan löytänyt kovalla googlettamisella mitään faktatietoja tuollaisesta, vaan useissa artikkeleissa annettiin ymmärtää että assistanssi nopeuttaisi käyttöä kaikin tavoin (mikä minusta on myöskin turhaa koska tavallsiet navigaattorit ovat ihan riittävän nopeita).
Jos jollakulla on käytännön kokemusta näistä vehkeistä, ottaisin kiitollisuudella tietoa vastaan. Kokemuskertomuksiin luotan sentään enemmän kuin myyntipuheisiin ( se myyjän suosittelema malli maksaa €480, ne halvimmat alle puolet siitä).
A-gps?
33
6001
Vastaukset
- Anonyymi
A-GPS tarkoittaa avustettua satelliittipaikannusta. Paikkatiedon avusteen GPS-vastaanottimelle antaa esim. matkapuhelinverkko, ts, verkkopaikannus.
A-GPS voi saada avusteen myös kiihtyvyysantureilta tai lasergyroskoopilta jne.Tuohan on mielenkiintoista. Missä puhelimessa käytetään
kiihdytyasantureita tai lasereita? Vai luitko kenties Wikipediasta
mitään itse asiasta ymmärtämättä?- Anonyymi
Täpinä kirjoitti:
Tuohan on mielenkiintoista. Missä puhelimessa käytetään
mitään itse asiasta ymmärtämättä?En varmaankaan tajunnut kunnolla viime vastaustasi.........
Anonyymi kirjoitti:
En varmaankaan tajunnut kunnolla viime vastaustasi.........
Jos et ymmärrä itse aiheuttamaasi selväsanaista kysymystä, niin en voi mitään, sorry.
- N900 real one
Täpinä kirjoitti:
Tuohan on mielenkiintoista. Missä puhelimessa käytetään
mitään itse asiasta ymmärtämättä?N95 on kiihtyvyysanturi, N900 on kiihtyvyysanturi ja varmaan muissakin malleissa.
http://www.digitoday.fi/mobiili/2007/11/30/n95n-kiihtyvyysanturi-hanskaa-myos-radio-ohjattavat/200730540/66
Tuo A tarkoittaa tosiaankin "asistenttiä", eli verkkoa jonka kautta
saadaan paikallistamistietoa. Tosin onko tuo a-toiminto päällä tai
pois, niin haku tosiaankin kestää kauan. Ei voida verrata mitenkään
oikeaan navigaattoriin joka antaa sijainnin 10-20 sekunnissa kun
se puhelimella kestää tuon 12 minuuttia, ainakin 3710:ssä.
Oikean hyvän navigaattorin saa jo alta satasen, esim. Garmin 1240.
Siihen kun asentaa Topo-Suomen, sekin alle satasen/alue, niin voi
unohtaa puhelimet todellisessa navigointitarpeessa.- Nokiaonparas3555
Jos sinulla on A-gps päällä, niin sillon se hakee "sateelliittien tiedot" jostakin nokian palvelusta. Sillon se löytää sateelliitit tosi nopeasti, jos vertaa että a-gps ei olisi päällä, niin sillon haku kestää pidempään.
Nokiaonparas3555 kirjoitti:
Jos sinulla on A-gps päällä, niin sillon se hakee "sateelliittien tiedot" jostakin nokian palvelusta. Sillon se löytää sateelliitit tosi nopeasti, jos vertaa että a-gps ei olisi päällä, niin sillon haku kestää pidempään.
Niin minäkin luulin. Mutta käytännössä ei. Olen testannut
tuon useampaan kertaan kahdella 3710:llä saman aikaisesti
samassa paikassa eikä mitään eroa nopeudessa, hitaita ovat
molemmat.
Mutta onko jollain 3710:ssä Nokian navigointiohjelma ja
kuinka se silloin toimii, onko nopeampi?- epävarma käyttäjä
Täpinä kirjoitti:
Niin minäkin luulin. Mutta käytännössä ei. Olen testannut
tuon useampaan kertaan kahdella 3710:llä saman aikaisesti
samassa paikassa eikä mitään eroa nopeudessa, hitaita ovat
molemmat.
Mutta onko jollain 3710:ssä Nokian navigointiohjelma ja
kuinka se silloin toimii, onko nopeampi?Minulla on Nokian N86, jossa on neljä paikannusmenetelmävaihtoehtoa: Avustettu GPS, Bluetooth GPS, Sisäinen GPS ja Verkkoperusteinen. Kysynkin, mitä näistä kannattaa käyttää, jos käyttää kotimaassa tai ulkomailla Ovi-Mapsiä, mikä on asennettu puhelimeeni.
- Anonyymi
epävarma käyttäjä kirjoitti:
Minulla on Nokian N86, jossa on neljä paikannusmenetelmävaihtoehtoa: Avustettu GPS, Bluetooth GPS, Sisäinen GPS ja Verkkoperusteinen. Kysynkin, mitä näistä kannattaa käyttää, jos käyttää kotimaassa tai ulkomailla Ovi-Mapsiä, mikä on asennettu puhelimeeni.
Avustettu gps ( eli a-gps)
Verkkoperusteinen ( se hakee sijainnin kännykkä tukiasemien kautta)
Sisäinen gps.
Tuota Bluetooth gps sinun ei kannata käyttää, ellei sinulla ole ulkoista gps palikkaa kännykässäsi.
Karttoja voi kätevästi myös ladata tällä Nokian ohjelmalla kännykkään ilmaiseksi https://www.nokia.fi/palvelut/ovi-kartat/lataukset-ja-palvelut#/default/ - epävarma käyttäjä
Anonyymi kirjoitti:
Sisäinen gps.
Tuota Bluetooth gps sinun ei kannata käyttää, ellei sinulla ole ulkoista gps palikkaa kännykässäsi.
Karttoja voi kätevästi myös ladata tällä Nokian ohjelmalla kännykkään ilmaiseksi https://www.nokia.fi/palvelut/ovi-kartat/lataukset-ja-palvelut#/default/Kiitos vastauksesta. Minulla on tällä hetkellä päällä a-gps ja sisäinen gps. Voiko ne olla samaanaikaan päällä. Kumpaa yhteyttä pitää käyttää, jos haluan selailla ilmasia Ovi-karttoja.
- datatravelleri
Anonyymi kirjoitti:
Sisäinen gps.
Karttoja voi kätevästi myös ladata tällä Nokian ohjelmalla kännykkään ilmaiseksi https://www.nokia.fi/palvelut/ovi-kartat/lataukset-ja-palvelut#/default/nokian karttaohjelmaa sitten käyttää navigointiin jos kytkee a-gps:ssän puhelimen asetuksista pois ja käyttää tuota ulkoista bluetooth gps-palikkaa, koska sellainen minulta löytyy jo??
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Minulla on tällä hetkellä päällä a-gps ja sisäinen gps. Voiko ne olla samaanaikaan päällä. Kumpaa yhteyttä pitää käyttää, jos haluan selailla ilmasia Ovi-karttoja.
Molempia sekä a-gps ja sisäine gps voi käyttää samaan aikaan. 'käytä offline juttua ovi kartassa.
Kylläsen pitäisi onnistua ulkoisellakin gps-palikalla. Se selviää vain kokeilemalla..... - JUlPPI
Anonyymi kirjoitti:
Sisäinen gps.
Karttoja voi kätevästi myös ladata tällä Nokian ohjelmalla kännykkään ilmaiseksi https://www.nokia.fi/palvelut/ovi-kartat/lataukset-ja-palvelut#/default/Tota onko siis niin että A-gps nvavigoinnissa liikkuu dataa maan rajojen yli tai rajojen sisällä puhelimen ja kolmannen tahon välillä, samaan tapaan kuin muutakin mediaa välitettäessä?
Jos on, niin merkitseekö tämä sitä että navigointi tuleekin sitä kautta hintoihinsa vaikka kartat ovatkin ilmaisia ? Miten pitkäkestoinen yhteys siinä tarvitaan, ja miten monta niitä tarvitaan yhtä navigointia kohti, jos nyt ajatellaan että pistäydyn vaikka parin tunnin aamulenkillä oudossa kaupungissa? Anonyymi kirjoitti:
Sisäinen gps.
Karttoja voi kätevästi myös ladata tällä Nokian ohjelmalla kännykkään ilmaiseksi https://www.nokia.fi/palvelut/ovi-kartat/lataukset-ja-palvelut#/default/Käytä normaali gps-toimintoa jos Sinulla ei ole data-liittymää puhelimeesi.
A:n pitäisi nopeuttaa hakua, sillä osa paikantamislaskutoimituksista tulee
verkon kautta ja tuo yhteys tietenkin maksaa ja erikoisesti ullomailla käy-
tettynä.
Kartat kannattaa asentaa puhelimeen etukäteen, sillä niiden siirtäminen
se vasta kalliiksi tulee ulkomailla.JUlPPI kirjoitti:
Tota onko siis niin että A-gps nvavigoinnissa liikkuu dataa maan rajojen yli tai rajojen sisällä puhelimen ja kolmannen tahon välillä, samaan tapaan kuin muutakin mediaa välitettäessä?
Jos on, niin merkitseekö tämä sitä että navigointi tuleekin sitä kautta hintoihinsa vaikka kartat ovatkin ilmaisia ? Miten pitkäkestoinen yhteys siinä tarvitaan, ja miten monta niitä tarvitaan yhtä navigointia kohti, jos nyt ajatellaan että pistäydyn vaikka parin tunnin aamulenkillä oudossa kaupungissa?0let ymmärtänyt oikein tuon data-liikenteen kustannukset.
Ulkomailla ei kannata siirtää karttoja verkon kautta, voi
tulla hintaa useampi kymppi, kotimaassa selviää parilla eurolla.
Mutta jos on data-paketti puhelimeen, niin ei makssa mitään
yli varsinaisen liittymän kuukausimaksun.
Edelleenkään en ymmärrä noita Anonyymin perustelemattomia,
prosyyreistä luettuja mainintoja. Miksi pitäisi käyttää pelkkää
verkkopaikannusta? Teoriassa ehkä kolaritilanteessa apua pyytäessä
jos gps ei toimi auton sisällä.
PS. Karttojen siirrosta puhelimeen.
Ulkomuistista nuo kartat olivat 90 Mt:n luokkaa. Minulla meni muis-
taakseni puolesta tunnista tuntiin siirtäessäni Suomen karttojen
lisäksi Ruotsin, Viron ja Venäjän kartat. Pietarissa ja Tallinassakin
tulee joskus käytyä. Näin itsensä paikantaminen ei maksa sitten
senttiäkään gps:llä. Navigoinnista ei tässä yhteydessä kannattane
puhua mitään. Tein tuon tietokoneella "laajakaistaverkon" kautta.- Anonyymi
Täpinä kirjoitti:
0let ymmärtänyt oikein tuon data-liikenteen kustannukset.
Ulkomailla ei kannata siirtää karttoja verkon kautta, voi
tulla hintaa useampi kymppi, kotimaassa selviää parilla eurolla.
Mutta jos on data-paketti puhelimeen, niin ei makssa mitään
yli varsinaisen liittymän kuukausimaksun.
Edelleenkään en ymmärrä noita Anonyymin perustelemattomia,
prosyyreistä luettuja mainintoja. Miksi pitäisi käyttää pelkkää
verkkopaikannusta? Teoriassa ehkä kolaritilanteessa apua pyytäessä
jos gps ei toimi auton sisällä.
PS. Karttojen siirrosta puhelimeen.
Ulkomuistista nuo kartat olivat 90 Mt:n luokkaa. Minulla meni muis-
taakseni puolesta tunnista tuntiin siirtäessäni Suomen karttojen
lisäksi Ruotsin, Viron ja Venäjän kartat. Pietarissa ja Tallinassakin
tulee joskus käytyä. Näin itsensä paikantaminen ei maksa sitten
senttiäkään gps:llä. Navigoinnista ei tässä yhteydessä kannattane
puhua mitään. Tein tuon tietokoneella "laajakaistaverkon" kautta.Nokia map loader ohjelmalla tietokoneella. Karttojen koko saattaa vaihdella puheleitten mukaan, mutta ainakin minun Nokia e71 euroopan karttojen koko on 2.2 gigaa ja Suomen noin 132.9 megatavua...........
- epävarma käyttäjä
Anonyymi kirjoitti:
Nokia map loader ohjelmalla tietokoneella. Karttojen koko saattaa vaihdella puheleitten mukaan, mutta ainakin minun Nokia e71 euroopan karttojen koko on 2.2 gigaa ja Suomen noin 132.9 megatavua...........
Mistä näkee puhelimesta, mitä ilmaisia karttoja siihen on latautunut. Latasin ilmaisen Ovi-Mapsin puhelimeni kautta, en siis millään ohjelmalla tietokoneen kanssa. Nyt en tiedä, mitä maita siihen latautunut. Kun etsin esim. Osloa ja Tukholmaa puhelimesta niin se näyttää offlinetilassa niiden kartan mutta ei esim Tallinnaa ja Brysseliä. Jos puhelin on online tilassa niin kartat haetaan varmaankin netistä. Kannattaako minun ladata ilmaiset kartat uudestaan ohjelmalla tietokoneen avulla?
- Anonyymi
Mistä näkee puhelimesta, mitä ilmaisia karttoja siihen on latautunut. Latasin ilmaisen Ovi-Mapsin puhelimeni kautta, en siis millään ohjelmalla tietokoneen kanssa. Nyt en tiedä, mitä maita siihen latautunut. Kun etsin esim. Osloa ja Tukholmaa puhelimesta niin se näyttää offlinetilassa niiden kartan mutta ei esim Tallinnaa ja Brysseliä. Jos puhelin on online tilassa niin kartat haetaan varmaankin netistä. Kannattaako minun ladata ilmaiset kartat uudestaan ohjelmalla tietokoneen avulla?
Se nimittäin tuhoaa vanhat kartata ensin puhelimesta, ja asentaa sitten uudet tilalle.......
- Joopajoo..
Anonyymi kirjoitti:
Nokia map loader ohjelmalla tietokoneella. Karttojen koko saattaa vaihdella puheleitten mukaan, mutta ainakin minun Nokia e71 euroopan karttojen koko on 2.2 gigaa ja Suomen noin 132.9 megatavua...........
Ei karttojen koko vaihtele puhelimen mukaan vaan
maan mukaan. Itäblokin kartat mahtuvat yleensä alle 100 Mt/kpl. Miten sait mahtumaan 2.2 gikan
kartat 2 gikan kortille?
Eivätkä jo puhelimeen aikaisemmin ladatut kartat mihinkään häviä, jos uusia
maita lataa. Vähän on falskeja nuo sinun ohjeet pitkin matkaa. Mututuntumia
ei pitäisi levittää faktana. - Anonyymi
Joopajoo.. kirjoitti:
Ei karttojen koko vaihtele puhelimen mukaan vaan
maan mukaan. Itäblokin kartat mahtuvat yleensä alle 100 Mt/kpl. Miten sait mahtumaan 2.2 gikan
kartat 2 gikan kortille?
Eivätkä jo puhelimeen aikaisemmin ladatut kartat mihinkään häviä, jos uusia
maita lataa. Vähän on falskeja nuo sinun ohjeet pitkin matkaa. Mututuntumia
ei pitäisi levittää faktana.Ensinnäkin minulla on 8 gigan muistikortti, toiseksi KOKO EUROOPAN Karttojen koko on 2.2 gigaa. Eli Yhden euroopan maan kartan koko on alle 500 megaa......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin minulla on 8 gigan muistikortti, toiseksi KOKO EUROOPAN Karttojen koko on 2.2 gigaa. Eli Yhden euroopan maan kartan koko on alle 500 megaa......
Esim :suomen kartat nokia mapsiin, jossa on ennestään vanhat suomen kartat, niin tottakai ne vanhat kartat häviää uusien tieltä..... Jos taas lataat Viron kartat Ovi mapsiin, jossa ei ole entisiä Viron karttoja, niin sillon Se ei poista mitään.....
- Joopajoo..
Anonyymi kirjoitti:
Esim :suomen kartat nokia mapsiin, jossa on ennestään vanhat suomen kartat, niin tottakai ne vanhat kartat häviää uusien tieltä..... Jos taas lataat Viron kartat Ovi mapsiin, jossa ei ole entisiä Viron karttoja, niin sillon Se ei poista mitään.....
Miksi komppaat jatkuvasti? Noinhan minä väitinkin. Hyvä kun selvis sinullekin.
Aikaisemmin väitit, että kun lataa uusia karttoja, niin puhelimessa olevat häviävät.
Karttapäivitys on sanomattakin selvää, että se poistaa aikaisemman karatan. - epävarma käyttäjä
Anonyymi kirjoitti:
Se nimittäin tuhoaa vanhat kartata ensin puhelimesta, ja asentaa sitten uudet tilalle.......
Latasimme tänään Ovi-Suitella ilmaiset Ovi-kartat, mutta tietokone ilmoitti kesken kaiken, että muisti on täynnä ja vapauta muistia muistikortilta. Puhelimessani ei ole kuitenkaan sisällä muistikorttia ja massamuistia on jäljellä puhelimessani 2,8 Gt ja puhelimen muistia 28,5 Mt. Ehdimme lataamaan Amerikan maat ja Euroopan maat, 4-5 maata jäi lataamatta.
- Anonyymi
Latasimme tänään Ovi-Suitella ilmaiset Ovi-kartat, mutta tietokone ilmoitti kesken kaiken, että muisti on täynnä ja vapauta muistia muistikortilta. Puhelimessani ei ole kuitenkaan sisällä muistikorttia ja massamuistia on jäljellä puhelimessani 2,8 Gt ja puhelimen muistia 28,5 Mt. Ehdimme lataamaan Amerikan maat ja Euroopan maat, 4-5 maata jäi lataamatta.
puhelimeen,vaan tekee silleen että kun lähdet ulkomaille, niin lataa sillon sen maa kartat kännykkään. Se vie nimittäin hirveästi tilaa jos lataat koko maailman kartat kerralla kännykkään.
- Kännyjen gps:n tarkk
Tietääkö kukaan, mikä tarkkuus näissä kännyköiden GPS:ssä on? Jos haluaa todella löytää jonkun tarkan koordinaatin, niin tekeekö kännyllä mitään?
Noin 5-15 metriä on se tarkkuus.... Eli ei vedä vertoja oikeille maastonavigaattoreille.....
- 5230,.
a-gps tarkkuus kännykällä on noin 2-3m luokkaa sijaintisi siis paikannetaan aika tarkasti kännykän avulla
http://www.paikannus.com/satelliittipaikannus Se riippuu myös kännykästä.... joissakin kännyköissä on huonompi gps paikannus... ja joissakin on tosi hyvä.
- 5230,.
ok..joo mä vaan luin tosta, en sen paremmin tiiä näistä kun ei oo kuiteska niin suurta merkitystäkään tolla seikalla ainaka mulle
Ei sillä sinänsä ole merkitystä paitsi esimerkiksi Geokätköilyssä. http://www.geocache.fi/materiaali/ala_ryhdy_geokatkoilijaksi.pdf
Siinä pitää olla aika tarkka laite jos mielii löytää kätkön kuusimetsästä.- geokätköily ja känny
Geokätköilyä olen aloitellut, lähinnä kansalaisen karttapaikassa laittanut koordinaatit ja mennyt kartan avulla paikalle. Välillä löytyy, välillä ei.
Aiemmissa viesteissa känny-gps:n tarkkuustieto aika lailla vaihtelee. Ajattelin, että löytyykö paremmista kännyköistä riittävän hyvää GPS:ää tähän touhuun, vai pitäskö hommata käsi-gps. Onko jollakin kokemuksia? Missä känny mallissa hyvä gps? Mikä on hyvä käsi-gps ja missä hinnoissa liikkuu?
Kannattaa hankkia ihan Garmin käsi Gps..... Tiedän kokemuksesta Lg Optimus 2x gps vs Garmin dakota 20..... Garmin on tarkempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2306889IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its1152793- 1711765
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661537- 701124
- 1051020
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6997Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte127923Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy205894- 100846