Mistä bi-seksuaalisuus johtuu?

Lucy

Hei,
en tiedä sohaisenko murahaispesää, mutta hetken keskusteluja täällä seurattuani ja bi-seksuaalisuuden valjettua omakohtaiseksi ominaisuudekseni, haluaisin kysellä/virittää keskustelun bi-seksuaalisuuden synnystä. Siis onko mielestänne kysymys biologisesta ilmiöstä vai vaikuttaako ympäristö (huono isäsuhde/vahva äiti jne.) bi-seksuaalisuuden syntyyn?

Kaikki "paskanjauhajat" ohittakaa tämä kysymys!

15

3624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karvamaha

Terve,

mielenkiintoinen pohdinta, jota myös itse olen yrittänyt avoittaa. Tutkittua tietoa minulla asiasta ei sinänsä ole, mutta luulen asian olen hyvinkin monitahoinen. Biologisia, mutta erityisesti psykologisia ja emotionaalisia syitä. Näistä jälkimmäisiä pidän vahvimpina, mahdollisesti myös "laukaisevina" tekijöinä. Suuntautuneisuus on aika yksilökohtainen asia, enkä luule mitään "bi-standardia" löytyvän. Elämä itsessään on sinällään jo niin suuri muuttuja, että pää on vähemmästäkin kenossa. Ihminen ei ole looginen, vaan psykologinen - kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen?

Itselläni on kaukainen isäsuhde, jonka seurauksena luultavasti etsin sitä korvaavaa syliä ja rakkauden tunnetta itseäni vanhemmista miehistä. Emotionaalinen puoli vahvempana, se sylin kaipuu, mutta myös seksuaalinen läheisyys kiinnostaa. Suhde isääni on nyt vasta viimevuosina lähentynyt. Äitisuhteeni vastaavasti on ollut aina vahva. Siinä mielessä voidaan sanoa minun olevan kaiketi se äidin poika ;-) äidin kasvattama. Isän muistan enimmäkseen vain toruneen tai kieltäneen... olin kai enemmän häiriöksi, no tuostakin viisaat voivat jotakin päätellä..

Näiden kahden tekijän luulen olevan, ainakin omalla kohdalla niiden ratkaisevien - suhde isään ja äitiin. Luonnollisesti myös omat valinnat, ymäristöstä johtuvat valinnat, ihmissuhteet...elettävä elämä kokonaisuutena ovat tekijöitä jotka muokkaavat, altistavat jne jne

Joku joskus tällä samaisella palstalla mielestäni todella hienosti pohti hetero/homo jakaumaa, ja olen kyseisen pohtijan kanssa ehdottoman samaa mieltä siitä, että meissä kaikissa on heteroa ja homoa, eli yhdessä bi-seksuaalisuutta. Joillakin enemmän kallellaan toiseen, ja joillakin enemmän toiseen suuntaan.

Se että koen kaipausta molempiin sukupuoliin, oli ja on edelleen minulle tietyssä mielessä hämmentävää. Tästä on omat vaikeutensa tottakai, mutta tällähetkellä, tämän kaiken kasvun jälkeen, en välttämättä tahtoisi olla yhtään vähempää, kuin se mitä nyt juuri olen.

Olen 25-vuotias mies, jos tällä tiedolla on nyt mitään merkitystä mihinkään suuntaan :-)

• lepinkäinen

Biseksuaalisuutta on tietääkseni tutkittu yllättävän vähän, varsinkin kun otetaan huomioon useampienkin tutkimusten päätyneen tulokseen jonka mukaan biseksuaalisuus, ei heteroseksuaalisuus, on ihmislajin seksuaalinen normi. Hurjimmillaan arviot antavat biseksuaalien määräksi jopa 90% ihmislajista, mutta tässä on ilmeisesti laskettu biseksuaaleiksi kaikki, joilla on joskus ollut joitain fantasioita kummastakin sukupuolesta, tai jotakin tunteita molempia sukupuolia kohtaan, vaikka niitä ei olisi koskaan toteutettu.

Nykyinen tutkimus viittaa siihen suuntaan, että seksuaalinen suuntautuminen on pitkälti sikiövaiheessa määräytyvä ominaisuus. Ilmeisesti sukupuolihormonit aktivoivat tietyt aivojen osat kehittymään tietyllä tavalla, joka saa meidät kiinnostumaan joko nais- tai miessukupuolesta. On syytä muistaa, että jokainen sikiö on alkujaan naispuolinen ja kehittyy sellaiseksi mikäli ei saa riittävästi mieshormoneja miessukupuoliseksi kehittyäkseen, joten seksuaalista suuntautumista ei voida pitää sukupuolittuneena ominaisuutena. Suuntaudumme kehityksestämme riippuen miehiin, naisiin tai molempiin, riippumatta siitä millaiseksi itse kehitymme.

On kuitenkin oletettavissa ettei sikiöaikainen kehitys ole mikään viimeinen tuomio, vaan sukupuolisuus asettuu urilleen vasta ihmisen kasvuvaiheessa saatujen stimuloivien ärsykkeiden mukaan. Samoin kuin ihmisellä on tietty aika jolloin hän voi oppia puhumaan tai kävelemään, on luultavasti myös aika jolloin seksuaalisuus asettuu aloilleen. Tällöin biseksuaaliselta pohjalta olisi mahdollista suuntautua enemmän toiseen sukupuoleen, tai homo- tai heteroseksuaaliselta pohjalta joko molempiin tai vain toiseen sukupuoleen. Tämä on kuitenkin pelkkää spekulaatiota, en tiedä onko todettu kasvuympäristöllä olevan merkittävää vaikutusta seksuaalistumiseen. Ympäröivän maailman asenteet joka tapauksessa vaikuttavat siihen miten omat seksuaaliset ominaisuutensa hyväksyy. Kuten tiedämme, myös homoseksuaalit pystyvät kieltämään oman seksuaalisuutensa varsin pitkään ja elämään heteromaista elämää, mikäli heidän selviämisensä riippuu siitä.

Koska biseksuaaliset taipumukset ovat ihmisellä hyvin yleisiä ja niiden alkuperä vaikuttaisi olevan sikiönkehityksen vaiheissa, on täysin loogista olettaa että biseksuaalisuus on täysin luonnollinen olotila. Tämä ei ole enää biologiselta katsantokannalta läheskään niin uskomattomalta kuulostava ajatus kuin se olisi ollut ennen, nythän tiedetään että lähisukulaisemme kääpiösimpanssit eli bonobot ovat binormatiivinen laji. En ole tietoinen missä määrin hetero- tai homoseksuaalisuutta on bonoboilla havaittu, mutta tällä lajilla biseksuaalisuus on ehdottomasti yleisin suuntautuminen. Bonoboista voi myös nähdä seksin kaksijakoisen merkityksen, joka on varsin ilmeinen myös omalla lajillamme: seksi ei ole pelkkää lisääntymiseen tähtäävää toimintaa vaan sosiaalisten suhteiden luomisen ja lujittamisen väline. Tämä on aivan tyypillistä evoluutiolle: vanha toiminta tai rakenne saa uudessa tilanteessa aivan uusia käyttöjä.

Ihmisillä tämä uusi tilanne on luultavasti liittynyt nopeaan siirtymään tasa-arvoisissa laumoissa eläväksi saalistavaksi omnivooriksi. Läheiset suhteet sekä miesten että naisten välillä ovat luultavasti ehkäisseet keskinäistä kilpailua ja lujittaneet yhteistoimintaa ja yhteisöllisyyttä. Vasta myöhempi kehitys toi varsinkin vaikeissa oloissa ja suuren lapsikuolleisuuden alueilla heteronormatiivisen kulttuurin, joka tähtäsi mahdollisimman tehokkaaseen ja nopeaan lisääntymiseen kieltämällä lisääntymistä edistämättömän homoseksin. Valitettavasti tämän nykymaalimassa valtaan päässeen kulttuurin seurauksena meillä on näinä lihavina vuosina ylikansoittumisongelma...

• JustAnotherQueer

En voi muuta tehdä kuin aploodeerata *Aploodeeraa* :) Oli nimittäin sen verran hyvä yhteenveto ihmisen seksuaalisuudesta ylipäänsä.

• Santtu

että kyseessä on jokin mutaatio aivoissa. Siis jokin kohta on naksahtanut aivoissa nurinperin.

• Naksu

Jos lukisit ensin vähän jotain kirjallisuutta, ja arvelisit sitten. Ei millään pahalla.

• Aikuinenbinainen

Justiin, ihan niinkuin juuri sinulla.
        Elä, ja anna toistenkin elää, normaaleina.

• Santtu
        Aikuinenbinainen kirjoitti:

Justiin, ihan niinkuin juuri sinulla.
        Elä, ja anna toistenkin elää, normaaleina.

EI OLE koskaan normaalia.

• bibari
        Santtu kirjoitti:

EI OLE koskaan normaalia.

Bonobot on epänormaaleja! Tapetaan ne kaikki että saadaan olla rauhassa heteroja!!!1!!11 2 :P

• tuulia

itselleni on aina ollut selvää, että pidän sekä miehistä että naisista "silleen" =D
      Ensimmäiset seksuaaliset fantasiat minulla kohdistuivat naiseen. Ensimmäinen yhdyntä oli miehen kanssa. Ensimmäinen pitkä seurustelusuhde naisen kanssa. Nyt olen jälleen miehen kanssa.

Hiukan ennen murrosikää, kun aloin jotakin seksuaalista ajatella, se kohdistui aina tasavertaisesti kumpaankin sukupuoleen. Ensimmäinen ihminen, johon rakastuin kunnolla oli nainen. Mutta aina se on mennyt melkein tasan 50-50.

Minulla ei ole lapsuudessa tapahtunut mitään sellaista, mikä siihen olisi voinut vaikuttaa. Tottakai oli ne normaalit koti- ja lääkärileikit tyttöjen kesken mutta oli myös naimisiinmenosuunnitelmat poikien kanssa. Ihan tavallinen lapsi siis olin. Suhteessa vanhempiin en usko olleen minulle mitään sellaista, joka bi-seksuaalisuuden "olisi aiheuttanut".

En edes koskaan ole ajatellut bi-seksuaalisuutta minään erilaisuutena, vaan olen kuvitellut lähes kaikkien olevan sitä tasolla tai toisella. Minä olen sitä 100%, kun taas jotkut pyörivät siinä rajoilla. Sitten on ne, jotka ovat 100%:sti vain toisella puolella. Uskon lesbojen ja homojen lisäksi umpihetskujenkin olevan lopulta se vähemmistö.

En osannut teininäkään sitä millään lailla ajatella normaalista poikkeavana (äitini kyllä ajatteli ;/), enkä hävennyt, tai tullut koskaan torjutuksi. Myös siskoni on bi, ja puhuu siitä täysin avoimesti.

Täytyy kyllä sanoa, että minä en ole koskaan ajatellut sen johtuvan jostakin. Edelleen pidän sitä niin normaalina, että mikä sitten on se status, jollainen ihmisen pitäisi olla? koen olevani onnellinen ja vapaa, koska olen sinut itseni kanssa ja minulla on tavallaan helpoin saksuaalisuus ;) Olen aina uskonut ja uskon edelleen, että ihminen syntyy siten, että hänellä on tietty seksuaalisuus. Esiintyyhän eläinmaailmassakin homoseksuaalisuutta ja erityisesti bi-seksuaalisuutta, joten miksei ihmisilläkin.

Mutta sinänsä hyvä asia mietittäväksi. itselleni olisi helpompi miettiä vaikkapa, että mistä johtuu täydellinen heterous? (se tuntuisi aika ahdistavalta)

• Ihminen

"En edes koskaan ole ajatellut bi-seksuaalisuutta minään erilaisuutena, vaan olen kuvitellut lähes kaikkien olevan sitä tasolla tai toisella."

potaskaa.

• JustAnotherQueer
        Ihminen kirjoitti:

"En edes koskaan ole ajatellut bi-seksuaalisuutta minään erilaisuutena, vaan olen kuvitellut lähes kaikkien olevan sitä tasolla tai toisella."

potaskaa.

Useimpien seksuaalisuutta käsittelevien tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on jonkinasteisia biseksuaaleja. Voi olla, että valtaosa on lähempänä sitä heteropäätä, mutta he ovat silti myös omaan sukupuoleensa kallellaan (ainakin ihan hiukan). Eli kyllä 100% heterot ovat vähemmistö siinä missä 100% homotkin.

Tämä ei kuitenkaan millään tavoin vesitä sitä faktaa, että 100% heteroita ja homoja ON olemassa. Läheskään kaikki eivät siis ole biseksuaaleja, kuten joskus kuulee väitettävän.

• Tomppa
        JustAnotherQueer kirjoitti:

Useimpien seksuaalisuutta käsittelevien tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on jonkinasteisia biseksuaaleja. Voi olla, että valtaosa on lähempänä sitä heteropäätä, mutta he ovat silti myös omaan sukupuoleensa kallellaan (ainakin ihan hiukan). Eli kyllä 100% heterot ovat vähemmistö siinä missä 100% homotkin.

Tämä ei kuitenkaan millään tavoin vesitä sitä faktaa, että 100% heteroita ja homoja ON olemassa. Läheskään kaikki eivät siis ole biseksuaaleja, kuten joskus kuulee väitettävän.

Kinseyn tutkimusraportti 40-luvulta jo osoitti ettei ihmisen seksuaalisuus ole mikään mustavalkoinen (homo/hetero) asetelma, vaan jatkumo harmaan erilaisia sävyjä. Tummanharmaat ovat puhtaasti homoja, vaaleanharmaat heteroja - tai päinvastoin. Kulttuuriset pidäkkeet estävät ihmisíä tajuamasta tätä ja aiheuttavat turhaa ahdistusta ja sekaannusta ihmisten mielissä. Eletään niin kuin itse kullekin on parasta elää ja annetaan muidenkin elää !

• Aikuinenbinainen
        Ihminen kirjoitti:

potaskaa.

Ihan veit sanat suustani. Lapsena sitä tuli kokeiltua naapurin tyttöjen kanssa erilaisissa leikeissä. Se oli täysin viatonta, mutta vetoa oli tyttöhin jo silloin. Nuoruus meni poikian kanssa. Aikuistuttuaani välillä on olleet naiset mielessäni, välillä miehet. Tuntuu siltä että kun ylitti neljänkympin ikärajan niin olen vihdoinkin hyväksynyt itseni bi-seksualiseksi. En sitä kuitenkaan ole kirkossa kuuluttamassa käynyt. Seksifantasioissani tai itseäni tyydyttäessä, ajattelen AINA naista kumppaninani.

• Aikuinenbinainen

Mistä "johtuu" bi-seksuaalisuus??
      Minusta se ei johdu mistään...se on vain tapa elää. Jokaiselle terveelle elämälle on luotu esim. tuntoaistit, hajuaistit ja halut ja himot jne. me käytämme niitä halujemme mukaan.
      Minä itse nautin naisen läheisyydestä koska siitä ei jää mitään vaille. Tunnen olevani tasavertoinen ja nainen osaa käsitellä minua oikein ottein ja oikeista paikoista. Kahden naisen hellyys on värisyttävä tunne, jota en ole tuntenut koskaan miehen kanssa.
      Minä en saa mielestäni miehen kanssa rakastel-lessani sitä hellää huomiota, minkä saan naisen kanssa. Nainen ajattelee aina enemmän toista. Mies keskittyy enemmän itseensä, jossa nainen tuntee jäävänsä toiseksi, ja jota nainen ei kestä. Yksinkertaista ja helppoa.

• Jaa'a (m)

Itse olen huomannut tuon vasta aika myöhäisellä iällä; ja en jotenkin usko että mikään vanhempien suhde olisi ollut vaikuttavata tekijä. Omiin vanhempiin suhde on ihan normaali, en usko että se on ollut jokin laukaiseva tekijä.

Eli en usko että kyse on biologiasta, Darwinismin opin mukaanhan se olisi täysin älytön ratkaisu; ei jälkeläisiä. Enkä toisaalta usko myöskään vanhempien vaikutukseen (tai no vähän).

Kait se syy löytyy meidän aivojemme sopukoista; ne vaan nyt ovat sen verran vaikeat ymmärtää edes nykyisellä tietämyksellä. Mutta seksuaalinen vietti vaan on sen verran hallitseva, että emme (siis kukaan, ei homot, lesbot, heterot) pysty sitä kumoamaan. Eli se on osa identiteettiämme, olimme me sitte mitä olemme. Jos ja kun joku on bi, nin hän on sitä. Ei sitä hänestä pois saa, samoin kuin ei homoista/lesboista (saati heteroista).

Minusta tuon kanssa on vain elettävä; ei kukaan piruuttaan ole bi/homo/lesbo, vaan siksi että on sattunut syntymään siihen. Ja toivon että,heterot ymmärtäisivät ainakin tämän, vaikka se vaikeaa onkin. Sille vaan ei voi mitään.

Ja kaikki jotka tätä vastustavat; menkää itseenne, te usein käytätte sanoja kuten rakkaus, luottamus, jne. siitähän ne nämäkin suhteet koostuvat. Miksi ne sitten ovat niin "likaisia" jos ne koostuvat samoista arvoista, joita te arvostatte ?.

No tulipahan avauduttua :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      231
      4148
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2614
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2345
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1426
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      114
      1394
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      77
      1075
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      943
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      926
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      911
    Aihe