1. kertaa Etelä-Amerikkaan/Ecuadoriin

Jykke

Moi!

Olen suunnittelemassa matkaa Ecuadoriin ja kaipaisin maantereen ja maan kokeneiden ihmisten kokemuksia ja vinkkejä matkustamiseen ja olemiseen liittyen.

* Erityisesti minua toki kiinnostaa, kuinka helppoa ja turvallista matkaaminen ja liikkuminen Ecuadorissa on?

* Missä muodossa matkavaluutta kannataisi ottaa? Luottokortti, matkashekki, käteinen...MInkälainen on hintataso siellä ja paljonko 2-viikon matkalle pitäisi rahaa varata

* Minkälainen olisi passeli matkavaatetus ko. matkalle?

* Onko kokemuksia Quitosta ja kenties hotellivinkkejä.

* Missä erityisesti pitäisi/kannattaisi käydä, kun sinne asti lähtee?

* Mitä muuta hyödyllistä minun tulisi tietää?

Kaikista tiedoista kiitollisena,

Jykke

6

2807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerkko

      Matkaaminen ja liikkuminen on ainakin omien kokemusteni perusteella melko turvallista. Mikäli meinaat tehdä sademetsäreissun lähellä Kolumbian rajaa niin siellä saattaa olla busseja ryösteleviä sissejä. Lentokoneellakin pääsee. Bussilla liikkuminen yleisesti on sangen letkeetä ja halpaa. Monissa busseissa on telkkarit ja siellä pyörii leffoja/musa pauhaa, jos menet kaupungista toiseen. Voithan autonkin vuokraa. Eipä siellä ole vaikea ajaa.

      Paha mennä sanomaan paljon rahaa tarvitset. Hotellien hinta vaihtelee todella paljon. Halvin missä olin maksoi alle 10 dollaria yö. Isoissa kaupungeissa on kalliita hotelleja ja hinnat ovat normaalihintaisissa varmaan n. 40 dollaria yö. Paikallinen kalja maksaa n. 0,49 dollaria pullo. Ravintolassa tuoppi on n. puolet halvempaa kuin Suomessa. Hinnat riippuu aika paljon siitäkin missä olet. Ulkomailta tuodut vaatteet eivät paljon poikkea Suomen hinnoista. Otavalosta (n. tunti pääkaupungista) löydät kunnon markkinat, sieltä saa halvalla paikallisten tekemiä vaatteita. (taisi olla lauantaisin ja keskiviikkoisin)

      Ruoat ravintoloissa maksavat n. 3,50 - 5 dollaria. Isoissa kaupungeissa on hieman kalliimpaa.

      Mukaan kannattaa ottaa Visa. Visa-electronilla voi myös nostaa rahaa helposti. Se toimii kaikissa vähän suuremmissa kaupungeissa. Ei kannata ottaa hirveätä tukkua käteistä, koska noilla korteilla ostaminen/nostaminen on varsin helppoa. Pidä mukana aina pientä rahaa takseja verten, niillä ei ole aina antaa takaisin. Hinnat ovat halpoja.

      Vaatetus riippuu aika paljon siitä, että mihin olet menossa. Vuoristolla ilma ei ole niin kuuma kuin rannalla ja sademetsässä. Kannattaa ottaa mukaan joku ohut tuulta ja vettä pitävä takki. Pääsiassa siellä on aika lämmin, mutta vuoristolla voi tarvita hiukan lämmikettä iltaisin.

      Suosittelen tekemään jonkun reissun viidakkoon, jos rantaelämä maistuu niin sinne vaan. Baños on myös mukava kaupunki ja siellä kannattaa vuokrata pyörä ja ajaa sellainen 15 km yhteen suuntaan, matkalla on monta isoa vesiputousta. Mikäli patikoiminen kiinnostaa niin voit kiivetä jonkin vuoren päälle. Niille järjestetään opastettuja retkiä. Siellä on myös koskenlaskua yms. Galapagos saarilla on toki paljon nähtävää, mutta reissut sinne ovat melkein yhtä kalliita kuin lennot Suomesta Ecuadoriin. Suosittelen, jos aikaa ja rahaa löytyy. Reissuja voit kysellä pääkaupungissa olevista matkatoimistoista. Siellä on yksi alue joka on täynnä matkatoimistoja.

      Toivottavasti osaat espanjaa edes jonkin verran, helpottaa huomattavasti asioiden hoitamista.

    • R.J

      Edellisessä viestissä oli jo paljon hyviä vinkkejä, tässä vielä vähän lisää.

      Turvallisuus on paljon itsestä tietysti kiinni mutta taskuvarkaudet ainakin on tosi yleisiä. Päiväaikaan kuljin kyllä Quitossa paljon yksinkin mutta illalla pimeen tulon jälkeen en suosittele.

      Bussilla liikkuminen kaupungista toiseen on tosi kätevää. Quitosta pääsee alkuun kun menee bussi terminaaliin (Terminal Terrestre). Sieltä lähtee busseja kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Lippu ostetaan jonkun yhtiön luukuulta, niitä on siellä kymmeniä vierivieressä. Hinnat menee suunnilleen niin että 1$/1 tunti ajomatkaa. Matkoihin kannattaa varata kunnolla aikaa koska lyhyetkin matkat kestää vuoristosta johtuen kauan.

      Bussimatkalla kaupunkien välillä saatetaan pysäyttää bussi ja sillon pitää olla näyttää passi tai kopio siitä. Ja ainakin kerran kävi niin että miehet käskettiin bussista ulos ja tutkittiin ja naisilta tarkastettiin paperit bussissa. Se on kuitenkin ihan normaalia siellä joten ei kannata pelästyä.

      Rahan mukaan ottamisesta: matkashekkien vaihtaminen on tosi hankalaa muualla kuin ihan Quiton keskustan pankeissa, joten en suosittele niitä. Visa electronilla saa ainakin Quitosta nostettua rahaa, mutta esim. Otavalosta en saanu.

      Sää saattaa vaihdella tosi paljon varsinki vuoristoalueella, aamupäivällä on aurinkoista ja iltapäivällä saattaa tulla vettä tai rakeita kaatamalla ja illalla on suht viileetä. Rannikolla ja viidakossa taas on yleensä kuumaa ja hiostavaa.

      Paikkoja missä käydä: Yleensä niihin kuuluu just Baños ja Otavalo. Mitad del mundo on yksi turistipaikka, voi ainakin sanoa ollaansa keskellä päiväntasaajaa. Erityisesti kuitenkin suosittelen viidakkoreissua, itse olin lähellä Tenaa ja se oli ainakin ihan turvallisen tuntunen paikka. Jos rannikolle menee niin sieltä pääsee myös niin kutsutulle köyhänmiehen Galapagokselle, pienelle saarelle lähellä rannikkoa mutta en osaa siitä sanoa enempää kun jäi käymättä siellä. Myös lumihuippuiset tulivuoret on upeeta nähtävää! Suosittelen todella Ecuadorin matkaa!!!!!!!

      • Sakari

        Matkakertomus ja paljon kuvia Ecuadorista löytyy kotisivultani osoitteesta:
        http://www.sakarikauppinen.com/ecuador/ecuador1.html

        Jos etsitte edullista majoitusta Quiton keskustasta, suosittelen käyttämäämme La Casa Sol-hotellia/hostelia. Huoneet ovat aika pieniä, mutta henkilökunta on erittäin ystävällistä ja avuliasta. Linkki löytyy matkakertomuksestani.

        Edellisessä viestissä mainittu saari on Isla de la Plata. Kiva saari, aika pieni mutta lintuja on paljon ja kesäkaudella matkalla näkee ryhävalaita. Retkiä sinne tehdään mm. Puerto Lopezista.

        Vielä yksi rahavinkki: luottokortin käyttö muuhun kuin automaatista nostamiseen ei ole suotavaa useastakaan syystä. Ensinnäkään ei kelpaa useimmissa paikoissa, toiseksi kortilla maksettaessa peritään n. 5-10%:n korttilisä sekä on turvatonta, koska kortin numero voi joutua vääriin käsiin. Forexin ohje "Cash is king" pitää paikkansa eli Ecuador on käteismaa. Myöskään matkashekit eivät ole suositeltavia, niiden vaihto on vaikeaa ja kallista.


    • Hanna

      hei! jos luonnosta olet kiinnostunut, mulla olis ainakin yksi takuuvarma menestys: mene Mindoon, sijaitsee noin 2,5 tunnin matkan päässä Quitosta pohjoiseen. pääset sinne bussilla Terminal Terrestestä. siellä on ihanaa boesque humedoa (eli sellaista trooppista metsää, joka on erityylistä kuin rannikon/viidakon metsät). siellä näet ja kiipeät ja laskeudut köysillä ihania pieniä ja vähän suurempia vesiputouksia, näet vehreää kasvillisuutta, lasket jokiregattaa, näet jättikokoisia perhosia, ehkä kolibreja jne jne jne.

      Terminal Terrestrestä sen verran että kannattaa pitää varansa. asuin vuoden Quitossa ja kuulin monta tarinaa ei niin kaunista... minun taskuihini iski taskuvaras, onneksi ei muuta käynyt. se on paikallisten mukaan Quiton vaarallisimpia paikkoja, vaikkakin valvontaa/vartijoita/poliiseja on lisätty.

      sitten vielä yleisesti Quitosta/koko Ecuadorista: se on maailman korruptoitunein maa, joten poliisiinkaan ei ole aina luottamista!!! valitettava tosiasia, mutta pakko uskoa se, hyväksyä se ja yrittää pitää se mielessä.

      voi olla että minulla on hieman negatiivisempi kuva Ecuadorin turvallisuustilanteesta kuin monella muulla. olen matkustanut siellä naisena naisporukassa ja yksin, joten minuun on kohdistunut enemmän huomiota/häirintää/kiinnostusta kuin miespuolisiin matkustajiin ihan sen takia että siellä on machokulttuuri. on selkeä tosiasia että se vaikuttaa, jos ei muuten niin päällekäyvänä flirttailuna. eli jos seuranasi on nainen, hänen olisi varmaan kiva tietää millaisesta kulttuurista on kyse tässä suhteessa. kokemukseni mukaan jopa miehen seurassa liikkuvalle naiselle flirttaillaan avoimesti; tosin se on vähäisempää kuin yksinäisen naisen kokema.

      yleensä Quitossa/Ecuadorissa on kuitenkin erittäin ystävällisiä ja ihania ihmisiä, joten matkustaminen on mukavaa. antoisaa matkaa sinulle!

    • Hanna

      Muutama lisävinkki kivoista paikoista joissa voi käydä:
      Kun menet Mitad del Mundolle eli päiväntasaajan patsaalle, käy samalla ihmeessä Inti-ñan-museossa. Se sijaitsee oikealla päiväntasaajalla, noin 250 metriä liikenteenjakajalta Calacalín suuntaan. Museosta saa opastuksen myös englanniksi. Kannattaa käydä, sillä sieltä saa tietoa intiaanien elämästä, ja mm. hauska testi siitä, miten maapallon voimakentät vaikuttavat esim. veden virtaamiseen altaassa. Toisaalta onhan se ainutlaatuinen hetki seisoa ihan just keskellä päiväntasaajaa!!

      Bañosista hotellivinkki: Hotel Casa Blanca on hyvä keskitason hotelli, josta saa erittäin ystävällistä palvelua ja aamupalan hinnat edulliset. Sijaitsee bussiasemalta muutaman korttelin päässä keskustaa kohti. sähköpostiosoite: [email protected] Toki osoite on voinut muuttua (tieto heinäkuulta 2003).

      Quitossa on markkinat muuallakin kuin Parque El Ejidossa, nimittäin ma-la on pysyvästi auki suuri markkina-alue Mariscalin alueella osoitteessa Jorge Washington y Reina Victoria. Valitettavasti nimi ei ole jäänyt mieleen enkä löytänyt sen nimeä mistään... mutta rakennus on matala yksikerroksinen, väriltään hehkuvan punaisen sävyinen, jossa on tekstejä ja kuvia. Se on lähellä Hotelli Hilton Cólonia, ja näet sen myös kävellessäsi Reina Victoriaa pitkin pohjoiseen päin, tai Avenida 6 de diciembrellä. Kartasta löytyy helposti myös osoitteen perusteella. Siellä saat helposti aikaa vierähtämään monta tuntia ja tarjolla on kaikkea. Kannattaa tinkiä, ja hinnat ovat valitettavasti aavistuksen kalliimpia kuin esim. Otavalossa, koska myyntipaikat kaiketi maksavat enemmän. Tämä on hieno viimeisen päivän kohde, tilaisuus ostaa viime hetken tuliaisia yms. Kivenheiton päässä sijaitsee Casa de la Cultura, josta omilla sivuillaan puhui Sakari.

      Ocho y medio -leffateatteri tarjoaa valtavirrasta poikkeavia leffoja, mm. viime vuonna siellä sai kunniaa myös Aki Kaurismäki leffallaan Mies vailla menneisyyttä . Osoitteessa Valladolid N24 353 y Vizcaya, pääset tänne helpoiten, kun menet Ecovíalla Cólonin pysäkille asti, josta otat taksin. Muut yleiset kulkuneuvot menee sinne vähän hankalasti.

      Länsimaista tasoa oleva sairaala: Hospital Metropolitano, joka sijaitsee Av. Mariana de Jesúksen "länsipäässä". Taksit tietävät sairaalan. Maksut ovat kalliita, tavallinen vastaanotto 30 dollaria, mutta jos sairastuminen on akuuttia tai hengenvaarallista, sairaalassa on myös hyvä hygieniataso ja laatu, josta ei kannata tinkiä. Vakuutushan korvaa hoidon riippuen tietenkin vakuutuksesta.

      Muutama ruokavinkki:
      1) Quitossa hyvä ruokaravintola Grain de Café, josta saa hyvää ja maukasta ruokaa melko edulliseen hintaan. Täältä et saa ripulia - söin usein joten tunnen ravintolan. Sijaitsee Mariscalin alueella (baarialue) osoitteessa Gral. Baquedano y Reina Victoria. (Ecovían pysäkkiä, joka vie todella lähelle, en muista, mutta se on Cólonin pysäkiltä kaksi pysäkkiä eteläänpäin.)
      2) Herkullisimmat pizzat saa ChFarina-nimisestä ketjusta. Näistäkään herkuista et saa ripulia milloinkaan. Vaihtoehto Mäkkärille. Hintataso on hieman korkea Ecuadorin hintoihin, mutta itse tykkäsin näistä eniten siksikin, että ne tehdään alusta loppuun itse. Monet ravintolat tarjoilevat lämmitettyjä pakastepizzoja, jotka maksavat saman verran/enemmän kuin ChFarinan vastaavat.
      3) Yahuarlocro on verikeittoa, joka myös on Ecuadorin ns. kansallisruokaa. Itse en maistanut, mutta paikalliset kehuivat sitä maasta taivaisiin. Ainahan myös kannattaa maistaa siannahkaa, joka on ecuadorilaisten pikaruokaherkkua - siis jos pidät ja syöt sikaa - minä en syö, joten en voi sanoa, millaista se olisi.

    • Gordita Bella

      Itse asuskelen Ecuadorissa talla hetkella ja nautin suuresti olostani:)

      Hinnoista sen verran etta ylipaataan matkailijalle kaikki maksaa enemman kuin paikallisille. Hyva selitys on tietenkin se, etta paikallisten kuukausipalkat ovat liiankin usein 150 dollarin paikkeilla. Tama tarkoittaa myos sita etta paljon halpaa ruokaa on tarjolla. Jos vahankin viitsii keskustan tavaratalojen ulkopuolelle loytaa lounasravintoloita joissa lounaat (keitto, paaruoka ja juoma) maksaa alkaen 1 dollari. Paikkoja on monenlaisia, mutta kulla puhtaitakin loytyy. Eivat ihan suomalaisia vaatimuksia tayta, mutta ruoka on erittainkin hyvaa jos viitsii maksaa vaikka 2 dollaria per lounas. Itse tykkaan kayda paikoissa, joissa on avoin keittio ja nakee etta se on siivottu.

      2 viikkoa on aika lyhyt aika Ecuadorissa oleiluun. Moneen paikkaan ihastuu ja sinne haluaa helposti jaada oleilemaan. Suosittelen, etta etukateen tekee suunnitelman mita haluaa ehdottomasti nahda ja mika ei ole valttamatonta.

      itse asun Guayaquilissa, joka on maan suurin kaupunki ja vanha (kuuluisa) satamakaupunki. Kaupungissa ei juurikaan ole mitaan vanhaa katseltavaa vaan vaikutuksen tekee kaupunki itsessaan jos viitsii ulos keskustasta. Tottakai rantabulevardi malecon 2000 kannattaa nahda ja sen paassa oleva kukkula cerro santa ana, joka on kaunis iltaisin. Kukkulan huipulla olevalta majalta on hulppeat nakymat kaupungin yli.

      Jos rantoja haluaa kokea. Voin suositella Manabin provinssissa sijaitsevaa Canoa-nimista paikkaa. viela ei niin kovin turistien suosiossa, mutta itseani ainakin ahdisti se etta tormasin 5 suomalaiseen itseani suomalaiseksi paljastamastta tietenkin. (itse pidan matkatessani enemman paikallisesta seurasta, mutta yksin matkaavalle voi olla hyodyllista tavata muita matkailijoita, joilla voi olla hyvia tarppeja!)

      Isot yobussit ovat turvallisia. Halvemmilla yhtioilla voi turvallisuusasiat olla ei niin hanskassa. Yksin ei kannata jaada pimeaan edes pienen porukan kanssa. Ei kaduilla ei rannoilla. -Voi loytaa itsensa ilman rahaa ja kenkia (minun tapauksessani kameraa).

      Tassa nyt oli muutama kokemuksistani. Toivottavasti helpottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3789
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2357
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2085
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      141
      1989
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      412
      1401
    6. 79
      1231
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      137
      1160
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1060
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1020
    Aihe