Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kahvilan perustaminen

Tiedonjanoinen

Onko ketään kuka olisi itse laittanut kahvilan pystyyn? Miten homma lähti käyntiin, paljonko vaadittiin pääomaa, työtä ja hikeä? Kuinka kauan keskimäärin kestää,että kahvila pyörii omillaan ja tuottaa jopa voittoa. Kuinka kannattavaa pienen kahvilan pyörittäminen on, jääkö siitä mitään käteen? Olisi mukavaa jos vastaisitte muutkin aiheesta tietävät, olen suunnittelemassa oman kahvilan laittoa ja kiinnostaisi tietää.

7

10313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjä

      Unohda koko juttu, ei Suomessa pienyrittäminen kannata ainakaan jos aikoo sen tehdä rehelliseltä pohjalta.

      • kvv

        täytyy laittaa muutama toimipiste että kannattaa ja pysyy isompien ketjujen tahdissa.


    • jasper

      Ensin täytyy siis löytää sopiva kiinteistö joka sopii ravintolatoimintaan. Kalusteet kannattaa ostaa vähän käytettyinä niin säästää pitkän pennin. Ravintola, kahvila yms. vaatii aina terveytarkastajan käynnin paikalla joka tekee tarkastuksen. Henkilökunta saattaa myös tarvita hygieniapassin, ks. www.elintarvikevirasto.fi Jos aiot anniskella alkoholia, se vaatii omat lupansa lääninhallitukselta, ja varsinkin A-oikeuksien saaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, ks. www.sttv.fi ja sieltä alkoholiasiat ravintolassa. Sinänsä yrityksen perustaminen ei ole monimutkaista, valitset yhtiömuodon ja täytät paperit kaupparekisteriin ja saat ly-tunnuksen. Silloin yritys on perustettu. Itse perustin pienen (80 paikkaisen) kahvila-ravintolan mutta koska oli omia säästöjä ja pääsin alkuun tosi pienellä budjetilla niin uskalsin hyvin lähteä kokeilemaan ja omaan pitkän työkokemuksen baarimikkona. Ensimmäinen puoli vuotta tuotti tosi hyvin voittoa, sitten tuli hiljaisempi puoli vuotta, muutama kuukausi pyöri jonkin verran tappiolla, en voinut nostaa itselle palkkaa juuri ollenkaan, mutta nyt taas kesän korvalla kassa kilisee todella hyvin. Mulla noin 90% myynnistä on alkoholia. Työllistän kaksi osa-aikaista henkilöä ja itse olen töissä "lähes aina". Olen tosi tyytyväinen tähän ratkaisuuni, mutta jos olisi velkarahalla pitänyt lähteä ravintolaa perustamaan, niin minun kohdalla se olisi jäänyt tekemättä koska ravintolayrityksen perustaminen on aina suuri riski ja jos velkaa ei ole ja yritys ei tuota, voi vaan laittaa lapun luukulle eikä ulosottomies koputttele ovea loppuelämän ajan.

      • niko

        Itseänikin kiinnostaisi kyseinen aihe paljon. Millaisissa summissa pyöritään alkukustannuksien suhteen (varsinkin laitteiston puolesta)? ..ja muutenkin kaikki info on tervetullutta.


    • fdgdfgdfgfd

      Suurin ongelma on yrityskumppanien etsiminen. Jos se on ylipäätään vaikeaa kannatan kommandiittiyhtiötä juuri sen takia ettei muut ala pitämään ääntä. Mitä lähmpää sukua porukat on sitä paremmin ne haluaa ymmärtää ja saa ymmärtämään ettei se mikään timanttikaivos ole mutta kyllä siitä pitäjälle tulee varmasti fyrkkaa ja sijoittajillekin jos pitäjä osaa hommansa. Hommelin suurin ongelma ylipäätään on että tosiaankin suurin osa yrittäjistä "HEITTÄYTYY" hommaan joten suunnittelu jäänee vähäiseksi. Tästähän valtio tykkää koska voivat sitten loputtomiin lypsää joa kuolemassa olevaa lypsylehmää. Jos perustat yrityksen älä usko heittäytyjiä koska eihän kirjanpitäjäkään saa lukuja vain heittää jonnekin vaan kyllä siinä pitää laskea ja tietää vähän asioista. Tämä pätee myös itse yritystoimintaan itse toimintaosaan eli pitää tietää, osata ja tahtoa. Usko ja heittäytyminen on pesäpalloilijoiden hommaa. Yrittäjällä pitää pallo olla aina hanskassa.

    • Toinen nimimerkki

      Viisainta olisi hankkia toimiva kahvila jostain kaupungin keskustasta, missä on meneillään omistajanvaihdos syystä tai toisesta. Kyllä noita kannattavia pikkukahviloita on paljonkin, mutta paikka ratkaisee. tai sitten jostain turistiväylän varrelta ja laittaa oheismyyntiä sekaan.

      Hyvä esimerkki on (anteeksi että mainostan, tunnen joten kuten omistajan, en hyvin) Riipisen riistakahvila kuusamossa vitostien varressa lähellä rukaa. Myyvät kahvia pilkkahintaan, mutta sitten siellä on sikakallista turistikrääsää, eli kahvi pysäyttää, muu myynti tuottaa. En tiedä miten hyvin pärjäävät, mutta oli siellä viime kesänä asiakkaita aika mukavasti kun itse kävin. Olio vielä ihan älytön vesisade.

      • opsikelijaduunari

        Riipisen riistakahvila on vielä sen verran erikoisen näköinen, että pelkkä ulkonäkö saa pusähtymään kahville. Ja millä muullakaan tuo Ruka pysyy pystyssä kuin venäläisellä rahalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe