Paikallislehdetkö Yrittäjälehtiä

Ihmettelijät

Pikkukaupunkilainen täytti vuosia

Pikkukaupunkilainen on ilmesynyt jo kahdeksan vuotta. Ensimmäinen numero näki päivänvalon 9.12.2000.
Ajatus ilmaisjakelulehden perustamisesta syntyi suolahtelaisten yrittäjien ja päättäjien parissa. Hankkeen toteuttamiseksi käytiin keskusteluja ja pidettiin ratkaiseva palaveri marraskuun alussa 2000. Jo kuukauden kuluttua lehti alkoi ilmestyä säännöllisesti, ensin kerran kuukaudessa ja joitakin vuosia myöhemmin joka viikko.
Alunperin Pikkukaupunkilainen keskittyi Suolahden asioihin. Tuohon aikaan johtavana ajatuksena Suolahdessa oli kompaktin pikkukaupungin kehittäminen ja palveluvarustuksen turvaaminen. Naapuri Äänekoski suuntautui tuolloin vahvasti yhteistoimintaan eräiden pohjoisen Keski-Suomen kuntien kanssa. Suolahti puolestaan suuntasi katseensa Jyvässeutuun, jonka kanssa uskottiin kehittyvän hedelmällinen yhteistyö.
Ajat kuitenkin muuttuivat ja Ääneseudun tulevaisuuden ratkaisuksi hahmottui vähitellen uusi Äänekoski, joka nyt onkin täyttä totta.

Ilmoitusvoimaa

Pikkukaupunkilaisen ilmoittaja-asiakkaiden kokemukset lehden mainostehosta vahvistuivat pian ja saatettiin ryhtyä miettimään ilmestymispäivien lisäystä. Tilattavaan paikallislehteen nähden levikkiylivoima ja samalla mainostehon suhde oli vakuuttava: noin 4000 taloutta enemmän uuden Äänekosken alueella. Säännölliseksi viikkolehdeksi ryhtymistä tuki myös se, että kaikissa noin 20 000 asukkaan kunnissa ilmestyy Suomessa ilmaisjakelulehti, monissa useampiakin. Sen katsotaan kuuluvat ilman muuta kunnan palveluvarustukseen. Laaja levikkipeitto on myös omiaan virkistämään kunnan taloudellista toimeliaisuutta ja yritystoiminnan vireytä, koska mainosviestit leviävät kattavasti joka kotiin.

Ensimmäinen

Pikkukaupunkilainen -nimen keksi perustamisvaiheessa tuolloinen Suolahden Teollisuuskylän toimitusjohtaja Sakari Aho-Pynttäri. Ensimmäisen numeron toimitusyön teki Risto Korhonen ja päätoimittajan pallille istahti Hannu Rikkonen, paikallinen yrittäjä itsekin.
Avausnumeron juttusisältöön liittyi mm. tietokirjailija Ritva Lehmusoksan laaja henkilöhaastattelu, jossa hän korosti etenkin Suolahden seudun vahvuutta luonnonkauniina asuinympäristönä.
Kaupungin puheenvuoron käytti kaupunginjohtaja Heli Orenius ja yrittäjäpuolelta Kari Noronen.

0

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        96
        1886
      2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
        Ikävä
        88
        1340
      3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        110
        1143
      4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
        Ikävä
        76
        1037
      5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
        Ikävä
        119
        1010
      6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
        Ikävä
        57
        873
      7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
        Ikävä
        47
        791
      8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
        Ikävä
        36
        782
      9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
        Ikävä
        48
        741
      10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
        Ikävä
        33
        693
      Aihe