Dalmis

Dalmisss

Hei olen 14 vuotias tyttö haluaisin oman koiran ja viisi vuotiaasta asti olen haaveillut dalmiksesta. Aikaa kyllä riittää ulkoiluttamiseen ja muuhun touhuamiseen. Mutta tahtoisin tietää omistavien/omistaneiden kokemuksia onko minkälainen lasten seurassa? Oppiiko helposti sisäsiistiksi? Onko vaikea koulutettava? Haukkuuko? Soveltuuko elämään tarhassa? Onko taipumusta kairkailla?

5

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dalmistyttö

      Eli luulisin että dalmis on sulle sopiva koira. Dalmis on hyvä lastenkoira ja tykkää touhuta heidän kanssaan. Eli dalmis on vilkas, iloinen, ystävällinen ja lapsirakas koira sekä ainakin oma narttuni erittäin hyvämuistinen :)
      Dalmis tosin on älykäs rotu, ja jos sille ei anna aktiviteettia, se voi tehdä pikkupiruuksia ja pureskella huonekaluja jne.
      Dalmatialainen oppii melko nopeasti, ei ole itsepäinen ja se on helppo opettaa sisäsiistiksi, tosin poikkeuksiakin on. Dalmis kaipaa paljon liikuntaa ja olisi hyvä, jos sen kanssa harrastaisi vaikkapa agilityä. Dalmis voi haukkua melko paljonkin, ainakin oma dalmikseni haukkuu aina jos ovikello soi tai joku tulee kotiin. Oma dalmikseni haukkuu myös autoille.

      Dalmatialainen ei sovellu elämään tarhassa ainakaan vuotta ympäri. Se on uskollinen, älykäs ja ihmisrakas koira eikä viihdy yksin tarhassa. Se haluaa olla siellä missä perhekin, ja toisekseen sillä on lyhyt, karhea karvapeite mikä ei ole suositeltavaa ulkokoiralle! Eli ei tarhaan.
      Dalmis voi karata ihan niinkuin mikä tahansa muukin koira. Eli jos sille antaa tarpeeksi puuhaa kotona, sen ei tarvitse lähteä etsimään tekemistä jostain muualta.

      Onnea dalmiksen hankintaan! Ja vielä, suosittelen ekaksi dalmikseksi narttua, ovat uroksia hiukan pehmeämpiä ja vääntyvät herkemmin ihmisen tahtoon :) mutta voihan ne pojatkin sitten kuitenkin olla sellaisia kultapoikia.

      • Dalmisss

        Kiitos vastauksestasi. Narttua olin ajatellutkin. Tarhassa on isän yksi metsästyskoira (lämmitetty koppi) mutta ehkä ei sitten kauhean järkevää sinne sijoittaa. Oman koiran myötä toivoisin vähän piristettä aika synkkään elämääni. Liikkumaan olisin valmis paljon.


      • psa0+4
        Dalmisss kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Narttua olin ajatellutkin. Tarhassa on isän yksi metsästyskoira (lämmitetty koppi) mutta ehkä ei sitten kauhean järkevää sinne sijoittaa. Oman koiran myötä toivoisin vähän piristettä aika synkkään elämääni. Liikkumaan olisin valmis paljon.

        Minä väitän ettei dalmis ole sinulle sopiva rotu... Vaikka sinulla olisikin kokemusta naapurin puudelin lenkittämisestä, se ei tarkoita että pärjäisit perhanan jääräpäiselle sekä vahvalle dalmikselle. Rotu kaipaa TODELLA paljon liikuntaa ja puuhaa -> epäilen että alkuhuuman sekä uhmaiän tullessa alkaa koiran hoito turhauttaa... Lenkitä sitä isäsi metsästyskoiraa jos lenkkikaveria kaipaat.

        Odota pari vuotta että tulee massaa ja kokemusta lisää, ja hanki sitten dalmis -> jos olet yhdeksän vuotta dalmista toivonut, etköhän jaksa vielä pari vuotta venailla.


      • Dalmisss
        psa0+4 kirjoitti:

        Minä väitän ettei dalmis ole sinulle sopiva rotu... Vaikka sinulla olisikin kokemusta naapurin puudelin lenkittämisestä, se ei tarkoita että pärjäisit perhanan jääräpäiselle sekä vahvalle dalmikselle. Rotu kaipaa TODELLA paljon liikuntaa ja puuhaa -> epäilen että alkuhuuman sekä uhmaiän tullessa alkaa koiran hoito turhauttaa... Lenkitä sitä isäsi metsästyskoiraa jos lenkkikaveria kaipaat.

        Odota pari vuotta että tulee massaa ja kokemusta lisää, ja hanki sitten dalmis -> jos olet yhdeksän vuotta dalmista toivonut, etköhän jaksa vielä pari vuotta venailla.

        Metsästyskoiraa (tarkemmin sanottuna 4v saksanseisoja uros ) ulkoilutan kolme kertaa päivässä omasta tahdosta. Ajatus omasta koirasta kiehtoo mutta sitten kun lähden opiskelemaan dalmis ei varmaankaan tykkää asua kerrostaloSsa ja minulla ei välttämättä ole enää aikaa sille…


      • Dalmistyttö
        Dalmisss kirjoitti:

        Metsästyskoiraa (tarkemmin sanottuna 4v saksanseisoja uros ) ulkoilutan kolme kertaa päivässä omasta tahdosta. Ajatus omasta koirasta kiehtoo mutta sitten kun lähden opiskelemaan dalmis ei varmaankaan tykkää asua kerrostaloSsa ja minulla ei välttämättä ole enää aikaa sille…

        psa0 4, miten niin dalmis ei sopisi Dalmisss:selle jos hän on valmis sen kouluttamaan ja sitä hoitamaan ja ulkoiluttamaan? Olen sitä mieltä että kyllä 14-vuotias on jo valmis koiran huoltamaan jos vanhemmat ovat mukana! Ja toiseksi, dalmikset eivät ole mitään itsepäisiä jässiköitä vaan kultaisia kavereita. Jos ne kouluttaa! eli onnea dalmiksen hankintaan edelleenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe