Turnauspelaaminen

1-10$ turnausharja

Muutama juttu mietityttää:

- Miten pelata löysää ja aggressiivista pelaajaa vastaan?
- Paljonko on sopiva lyönti riverillä, jos haluaa maksimivaluet eikä varsinkaan halua säikyttää maksajaa pois?
- Miten pelata taskuparit eri stäkkikoolla? Ei varmaan sama tyyli suurella ja pienellä stäkillä?
- Missä vaiheessa turnausta on lopetettava limppaaminen (eli taas stäkkikoko)
- Aina sanotaan, että bubblen aikana pitäisi varastaa koko ajan. Onko siinä kuitenkaan järkeä tuhlata arvokkaita chippejä jos olet average stäkillä mukana, kun käytännössä saat maksut vain paremmilta käsiltä? Voihan se kerran pari onnistua, mutta sitten viimeistään joku korottaa takaisin. Eli miten hitossa niitä chippejä oikein käytännössä voi varastaa, ja koska se varastelu nyt ylipäätään pitäisi aloittaa, jos turnauksen alussa saat ekalla tasolla 1500 pelimerkkiä ja blindit ovat 10/20. Alkaako pölliminen jossain 50/100 tasolla, vai myöhemmin?
- Mitkä ovat hyvän turnauspelaajan prosentit seuraavissa: VPIP, PF Raise, C-bet, attempt to steal, aggression factor ja 3-bet prosentti? Showdownin prosentteja en noteeraa, koska joillakin hyvillä pelaajilla se on tarkoituksella liian korkea, kun ovat heruttaaneet paistin chippejä optimaalisesti koko matkan.

Olishan noita varmaan lisääkin, mutta kyselkööt muutkin tässä ketjussa, jos vastauksia ongelmiinsa haluavat. Meitä viisaammat sitten valistakoot ja vielä viisaammat sitten voivat inttää valistajan kanssa, että menikö se suositus pelata tuolla tyylillä nyt ihan oikein jne.

9

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelistä

      "- Paljonko on sopiva lyönti riverillä, jos haluaa maksimivaluet eikä varsinkaan halua säikyttää maksajaa pois?"

      En nyt osaa sanoa max-valueista mutta 20-50% jos peli näyttää "suhtkoht selvältä". Voi tietysti kokeilla täyttä potillistakin jos ajattelee vastustajan maksavan "bluffiyrityksen". Toisaalta harvoin turnauksissa aivan kovia lyöntejä maksetaan... Et jos vaikka 1000 merkkiä potissa niin 200-300 vois olla ihan sopiva lyönti. Varsinkin rahapeleissä osa pelaajista voi pottilyöntiä luulla bluffiksi joten sekin voi tulla joidenkin kohdalla kysymykseen mutta toimii paremmin rahapeleissä.

      - Miten pelata taskuparit eri stäkkikoolla? Ei varmaan sama tyyli suurella ja pienellä stäkillä?

      Blindien koosta riippuu. Pieniä 22-99 taskupareja ei kannata pienellä stäkillä juuri pelata jos ei pääse sitten halvalla pottiin mukaan. Suurella stakilla voi ottaa enemmän riskejä ja maksella pieniä korotuksiakiakin floppikolmosten toivossa. Tietysti tuossakin on se 1/8 sääntö vaikka osuessaan voi tullakin hyvin tulosta. Kannattaa tietysti huomioida että mikä on positio ja pääseekö pottiin mukaan halvalla ja montako pelaajaa tulee mukaan.

      - - Aina sanotaan, että bubblen aikana pitäisi varastaa koko ajan. Onko siinä kuitenkaan järkeä tuhlata arvokkaita chippejä jos olet average stäkillä mukana, kun käytännössä saat maksut vain paremmilta käsiltä?

      Mielestäni tuo on hieman huono neuvo. Koska maksuja tulee yleensä vain paremmilta käsiltä. Ilman hyvää kättä tuskin kannattaa riskeerata. Noillakin tasoilla on sen verran paljon "yrittäjiä" että ihan huonoilla käsillä ei kannata muutenkaan pelata koska sieltä saattaa tulla lyöntejä "millä tahansa pareilla" mutta usein juuri paremmilla käsillä.

      -- "Alkaako pölliminen jossain 50/100 tasolla, vai myöhemmin?"

      Tuo on melkein se "minimitaso" jossa pölliminen edes vähän kannattaa. Toisaalta ei aivan heikolla käsillä kannata ruveta varastamaan. Hyvät kädet riippuvat tietysti pelaajamääristä mutta tuommoinen A9o-> mieluiten AJo ja paremmat "on ihan kohtuukäsi" jos vaikka on 4-7 pelaajaa ja riippuen paikasta. Koko ajan ei välttämättä kannata pölliä sillä vastustajat nopeasti kyllä rupeavat tekemään vastalyöntejä jos koko ajan tulee reissua.

      Ihan "amatöörivihjeitä" koska turnauspelaamista olen vähemmän pelaillut mutta laittelimpahan omia ajatuksia.

    • > - Missä vaiheessa turnausta on lopetettava limppaaminen (eli taas stäkkikoko)

      Vähän ennen turnauksen alkua.

      Limppaaminen on minusta järkevää oikeastaan vain ja ainoastaan pienestä blindista (ja satunnaisesti muualta pelityylin sotkemiseksi). Toki joskus pienillä tasoilla pelaillessa osuu pöytiin, joissa _kaikki_ vihut harrastavat limppailua, mikä hieman nurinkurisesti oikeuttaa itsekin limppaamaan (alkupositiosta). Tosin jos pöytään osuu yksikin pelaaja, joka tykkää korotella pf, on limppaaminen lähinnä rahanhaaskausta.

      Perustelut ylläolevalle väitteelle:
      1. Jos limppaat heikolla kädellä ja joku korottaa, joudut kippaamaan kuitenkin
      2. Jos limppaat vahvalla kädellä potti ei kasva
      3. Jos limppaat heikot ja reissaat vahvat kädet, saat kohta peliä vain heikoille käsille
      4. Limppaajat ärsyttävät/huvittavat minua henkilökohtaisesti. :)

      > - Miten pelata löysää ja aggressiivista pelaajaa vastaan?

      Itse pelaan tiukkaa ja aggressiivista - ainakin turnauksen alkuvaiheessa.

      > - Miten pelata taskuparit eri stäkkikoolla?

      Pienellä stäkillä pyritään menemään all-in yhtä vihua vastaan. Käytännössä tämä tarkoittaa merkkien työntämistä keskelle ennen floppia. Isolla taskuparilla voidaan hakea jopa useampaa vihua rahoittamaan pottia, mutta edes AA ei ole kovin hyvä käsi, jos show-downissa on 4-5 kaveria. Toisaalta, stäkin viisinkertaistaminen edesauttaa kummasti turnauksessa pärjäämistä.

      Ylläolevat mielipiteet tähtäävät turnauksen voittoon. Pelityyli on eri, jos halutaan vain päästä rahasijoille.

      • sadfsadfsa

        Aika usein kyllä kehoitetaan limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.


      • sadfsadfsa kirjoitti:

        Aika usein kyllä kehoitetaan limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.

        Ehkä minun pitäisi vähän tarkentaa: Minun mielestäni ei koskaan pitäisi limpata ensimmäisenä pottiin mukaan. Käteispeleissä limppaaminen (melkein minkä tahansa maksaminen) suittarikonnektoreilla on OK, kunhan potissa on tarpeeksi rahaa. Sama pätee tietyllä varauksella turnauksiin.

        Jos potissa on vasta BB:n ja SB:n chippejä, ei siihen minusta yleensä kannata limpata, poislukien pöydät, joissa voi olettaa porukan limppaavan "ihan simona". Nähdäkseni yksi tärkeimmistä tempuista turnauksen alkuvaiheissa on kerätä tietoa vastustajista ja luoda imagoa itsestään (millaista, kukin päätelköön itse). Nähdäkseni limppaamalla ei saavuta kumpaakaan.

        Muuten:
        > limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.

        Mihin muuhun voi limpata, kuin korottamattomaan pottiin? :)


      • käteisturnauspeluri
        The_Rat kirjoitti:

        Ehkä minun pitäisi vähän tarkentaa: Minun mielestäni ei koskaan pitäisi limpata ensimmäisenä pottiin mukaan. Käteispeleissä limppaaminen (melkein minkä tahansa maksaminen) suittarikonnektoreilla on OK, kunhan potissa on tarpeeksi rahaa. Sama pätee tietyllä varauksella turnauksiin.

        Jos potissa on vasta BB:n ja SB:n chippejä, ei siihen minusta yleensä kannata limpata, poislukien pöydät, joissa voi olettaa porukan limppaavan "ihan simona". Nähdäkseni yksi tärkeimmistä tempuista turnauksen alkuvaiheissa on kerätä tietoa vastustajista ja luoda imagoa itsestään (millaista, kukin päätelköön itse). Nähdäkseni limppaamalla ei saavuta kumpaakaan.

        Muuten:
        > limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.

        Mihin muuhun voi limpata, kuin korottamattomaan pottiin? :)

        "Käteispeleissä limppaaminen (melkein minkä tahansa maksaminen) suittarikonnektoreilla on OK, kunhan potissa on tarpeeksi rahaa. Sama pätee tietyllä varauksella turnauksiin."

        Käteispeleissä nyt pystyy ja kannattaa alemmilla tasoilla limpata tiettyyn rajaan asti. Oon itse siirtynyt tämmöiseen menetelmään että en limppaa vaan teen aina avauskorotuksen. Sillä tosiasissa avauskorotuksella saa pikkupareillakin vähintään yhtä hyvät settioddsit ja kuin limppaamalla ja lisäksi voi helposti konttarilla puskea yksi tai kaksi pelaajaa ulos potista vaikkei floppi osuisi. Tietysti mahdollista että vihut kippaa jo preflop. Sanoisin että tämä kannattaa aloittaa viimeistään NL25 tasolla, koska siellä on jo sen verran paljon statseja käyttäviä vakkareita että tuommoinen limp-in käsijoukko huomataan kyllä melko helposti, joten et saakaan ehkä riittävästi valueta kun osut floppiin eli tämmöinen peli voi jopa olla tappiollista. Mutta alemmilla tasoilla tosiaan ihan ok.

        Turnauksissa ei mun mielestä kannata limpata ollenkaan. Tietysti jos turnauksen blindirakenne on esim. 15 min per taso niin miks ei myöhäsestä vois kun on paljon rahaa potissa, mutta ite pelailen pääasiassa turboja ja niissä jokainen chippi on kyllä niin tärkeä että en kyllä ainakaan ite henkilökohtaisesti sitä suosittele.

        Sanoisin vielä tuohon että nyrkkisääntönä voisi olla esim. 100bb stäkki. Eli jos stäkissä on vähemmän kuin 100bb on aika lopettaa limppaamiset.


      • käteisturnauspeluri
        sadfsadfsa kirjoitti:

        Aika usein kyllä kehoitetaan limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.

        oot varmaankin lueskellu käteispelien Full Ring strategioita. Elikkä käteispeleissä saadaan hyvät settioddsit kun sekä sun että vähintään yhen vihun stäkissä on vähintään 20 kertaa se määrä minkä joudut sijoittamaan pottiin. Ei kannata liiaksi uskoa kaikkea mitä lukee koska tuohonkin vaikuttaa monet tekijät tärkeimpänä stäkki koko. Oon nähny että monet pelailee käyttäen esim. 50 bb tai sisäänosto muutoksen myötä 30 tai 35bb stäkeillä. Pienempi stäkki antaa huonommat oddsit joten kannattaa itse pelata väh. 100bb stäkillä ja mukana pitäisi olla myös yks vihu joka omaa 100bb stäkin.


      • dsffdssfdafdsa
        The_Rat kirjoitti:

        Ehkä minun pitäisi vähän tarkentaa: Minun mielestäni ei koskaan pitäisi limpata ensimmäisenä pottiin mukaan. Käteispeleissä limppaaminen (melkein minkä tahansa maksaminen) suittarikonnektoreilla on OK, kunhan potissa on tarpeeksi rahaa. Sama pätee tietyllä varauksella turnauksiin.

        Jos potissa on vasta BB:n ja SB:n chippejä, ei siihen minusta yleensä kannata limpata, poislukien pöydät, joissa voi olettaa porukan limppaavan "ihan simona". Nähdäkseni yksi tärkeimmistä tempuista turnauksen alkuvaiheissa on kerätä tietoa vastustajista ja luoda imagoa itsestään (millaista, kukin päätelköön itse). Nähdäkseni limppaamalla ei saavuta kumpaakaan.

        Muuten:
        > limppaamaan 22-99 parit korottamattomaan pottiin.

        Mihin muuhun voi limpata, kuin korottamattomaan pottiin? :)

        Vastakysymys: Miten muuten voit limpata, jos korotat? Luulisi tuosta tajuavan, että pikkupareilla ei koroteta, eikä niillä korotuksia liiemmin makseta.


      • käteisturnauspeluri
        dsffdssfdafdsa kirjoitti:

        Vastakysymys: Miten muuten voit limpata, jos korotat? Luulisi tuosta tajuavan, että pikkupareilla ei koroteta, eikä niillä korotuksia liiemmin makseta.

        Siis ei tää oo semmonen asia josta rupean kiistelemään. Pikkuparit voi pelata kolmella tavalla kipata, maksaa tai korottaa. Itse korotan ne jos kukaan ei ole korottanut edellä. Tämä on linja jonka olen lukenut paristakin tietolähteestä olevan kannattavampi ainakin korkeammilla tasoilla, koska vihun on vaikeampi saada susta riidejä.


    • Naigelou

      Bubblen aikana varastaminen toimii monesta eri tekijöistä johtuen esim.
      Todennäköisyys, että vastustajasi saa hyvät kortit nousta vastarintaan on yleensä pienempi, kun että vastustaja saa huonon käden. Tässäkin vastustajan vastarintaan nousuun vaikuttaa sinun pöytä imagosi ja hänen stakki kokonsa, jos olet ollut koko pelin agressiivinen ja löysä, niin sinut maksetaan huomattavasti enemmissä tapauksissa. Mutta jos olet pelannut perus hyvää ABC pokeria nämä varastus yritykset onnistuvat suurimmissa tapauksissa, (On myös hyvä tietää keneltä varastaa onko BB ja SB tiukkoja ja passiivisia, vai agressiivia ja löysiä).
      Eniten bubblen aikana vaikuttaa noussut fold equity, Esim. vaikka pelaaja a nousisi vastarintaan turnauksen keskivaiheella 7-K hooleilla korotukseen buttonilta, on turnauksen bubble vaiheessa noussut fold equity parantanut mahdollisuuksiasi varastaa blindit.
      Suosittelen blindejen varastamista bubblessa vähän alle keskikokoisilta stackeiltä, jotka ovat vielä pelissä mukana heikosti mutta ei niin heikosti mennäkseensä all-in heikoilla käsillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe