Unkarista asunto

Mummeli savosta

Olen etsimässä "eläke" asuntoa Unkarista, Turkista tai Portugalista. Mistä löytäisin luotettavan välittäjän ja missä maassa olisi edellisinta asua pienillä eläketuloilla. Astman vuoksi pitäisi päästä hieman lämpimämpään ilmastoon...tuo kuulema lisää laadukasta elinaikaa :) tai vos joku maa olisi vielä edullisempi - kerro jos keksit...

Kiitollisin terveisin Mummeli savosta

15

9549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanada80

      Mulla on yksi ystava joka asuu taalla kanadassa nyt ja talla perheella on unkarissa asunto myytavana. Jos sinua kiinnostaa niin voisin kysya saisiko sen vuokralle vai olisitko valmis ostamaan. En tieda mitaan asunnosta mutta voin ottaa selvaa.

    • Syksyllä Unkarissa

      Hei!

      Mikäli olen käsittänyt oikein ei yli 65 eläkeläiset maksa Unkarissa veroja. En tiedä onko siinä jotain ehtoja. Asuntojen hinnat ovat Budapestissa tasoltaan samaa kuin suomalaisissa pikkukaupungeissa. Paikalliset pitävät suomalaisista ja Suomalaisyhteisö on kohtalaisen suuri siellä. Ja jos koti-ikävä iskee on helppo ja halpa lentää Suomeen.

      Itse olen juuri muuttamassa Unkariin ja mieli on iloinen. Me olemme työikäinen perhe ja muutamme vaimon työn perässä.

      Astmaatikolle kyllä suosittelisin jotain pienempää paikkaa. Budapestin ilman laatuhan on toisiksi huonointa Euroopassa. Budapestin läheisyydessä on kyllä mukavia pienempiä kyliä. Pari kylää on jopa sellaisia joihin on kehittynyt pieni suomalaisyhteisö. Seillainen saattaisi auttaa asettumisessa ja käytännön asioissa. Asuntonon etsimiseen kannattaa paneutua huolella. Home, sieni ja levä ovat satunnaisesti ongelmia unkarilaisissa asunnoissa. Sama kysymys on tosin noissa muissakin maissa. Paras on kokeilla vuokralla-asumista aluksi ja etsiä vakituisempaa asuntoa samalla.

      Unkarissa elää edullisesti varsinkin jos valmistaa ruuan itse. Ravintolassakin kyllä syö edullisesti Suomeen verrattuna. Asuin kustannuksissa kannattaa ottaa huomioon sähkön, kaasun ja veden hinta; näistä tulee helposti puolet lisää.

      • marttairmelikukkami

        Olen asunut nyt kymmenen vuotta Unkarissa enka suosittele kenellekaan suomalaiselle. Itse juuri pakkaamassa kamoja ja onnellinen olen kun paasen maasta ja ennen kaikkea unkarilaisista eroon.
        Vaikka onkin sukulaiskansa,niin ovat todella erilaisia. Monet vihaavat ja kadehtivat ulkomaalaisia.Budan puolella ollaan yleisesti ystavallisempia ulkomaalaisille,mutta silti saat varautua huijaamiseen joka paikassa.

        Maa ja ihmiset saattavat tuntua mukavilta kunnes opit kielen ja todella ymmyrrat mita he oikeasti sanovat ja ajattelevat.

        Asunnon hankinnassa kayta luotettavaa valittajaa joka tarkistaa asunnon oikean omistajan,koska maassa on ns. talo-mafia,jossa myydaan toisten omistamia taloja. Kayta lakimiesta ja varaudu maksamaan oikealle ja vasemmalle.
        Hometaloja on paljon.
        Sahkolammitys kallista.
        Talvet,varsinkin viime talvi,kylmia.

        Budapest ei sovi astmaatikolle ja maa muutenkin on kuiva ja polyinen. Ehka Balatonilla parempi.

        Opettele olemaan toykea ja kestamaan toykeytta kaikilta asiakaspalvelussa tyoskentelevilta. Pokkaa ja mielistele aikoinaan kommunismin aikana korkeassa asemassa olleita,koska he luulevat olevansa maan ja auringon napa.
        Et koskaan saa kuittia mistaan ja posti kadottaa jopa kirjattuna lahetetyt kirjeet.

        Ala missaan nimessa joudu sairaalaan ja jos joudut,muista,etta siella ei ole edes vessapaperia. Kaikille laakareille on maksettava pimeasti.
        Telkissa vaihtoehtona yksityssairaala,missa toimii vain huonepalvelu.

        Poliisin lahjonnassa 10 000 huf per paa on normi.

        Veroista....kukaan ei maksa koko summaa veroissa,joten tuskimpa huomaavat maksaako joku suomalainen mummo kaiken mita pitaa...Maan moni elakelainen ei pysty elamaan enaan naissa hinnoissa,joten kodittomat majat metsassa ovat myos oiva vaihtoehto halpaa asuntoa etsiville.

        Kannattaa myos hankkia koira. Niita on tarjolla teille heitettyna ja jo pienikin pitaa vahemmiston poissa luotasi jolloin sinulta ei ehka varasteta suoraan mitaan. Koiran kanssa on myos helpompi kerjata koska turistit antavat almuja silloin helpommin.

        Juu,ruoka on viela halpaa verrattuna Suomeen ja varsinkin jos pidat kanan varpaista,sian sorkista ja sisaelimista tai rasvassa tiristetyista herkuista,niin maa on sopiva ja valinta kaupoissa mieleinen. Tasta taas palaamme sitten siihen,etta ethan vain joudu maassa sairaalaan....

        Maan parhainta antia on palinka ja trapista juusto. Kymmenen vuoden jalkeen positiivisimmat kokemukseni tahdentyvat juuri naihin ja siina on ytimena kaikki hyva,mita Unkarissa joskus on ollut ennen kommunismia.

        JOS nyt kuitenkin tahdot muuttaa tanne,niin itse olen eniten nauttinut asumisesta pienissa Budan kylissa: Budaörs ja Budakeszi. Ne ovat kukkuloilla ja taalla on kaunista.Lyhyt matka julkisilla keskustaan tai omalla autolla. Paljon asuntoja myytavan ja vuokralla. Viinitarhojen katveessa 40:n asteen helteessa pahin ketutus helpottaa kun kainalossa on pullo Janos papalta saatua palinkaa ja puoli kiloa trapistaa...


      • Piroska
        marttairmelikukkami kirjoitti:

        Olen asunut nyt kymmenen vuotta Unkarissa enka suosittele kenellekaan suomalaiselle. Itse juuri pakkaamassa kamoja ja onnellinen olen kun paasen maasta ja ennen kaikkea unkarilaisista eroon.
        Vaikka onkin sukulaiskansa,niin ovat todella erilaisia. Monet vihaavat ja kadehtivat ulkomaalaisia.Budan puolella ollaan yleisesti ystavallisempia ulkomaalaisille,mutta silti saat varautua huijaamiseen joka paikassa.

        Maa ja ihmiset saattavat tuntua mukavilta kunnes opit kielen ja todella ymmyrrat mita he oikeasti sanovat ja ajattelevat.

        Asunnon hankinnassa kayta luotettavaa valittajaa joka tarkistaa asunnon oikean omistajan,koska maassa on ns. talo-mafia,jossa myydaan toisten omistamia taloja. Kayta lakimiesta ja varaudu maksamaan oikealle ja vasemmalle.
        Hometaloja on paljon.
        Sahkolammitys kallista.
        Talvet,varsinkin viime talvi,kylmia.

        Budapest ei sovi astmaatikolle ja maa muutenkin on kuiva ja polyinen. Ehka Balatonilla parempi.

        Opettele olemaan toykea ja kestamaan toykeytta kaikilta asiakaspalvelussa tyoskentelevilta. Pokkaa ja mielistele aikoinaan kommunismin aikana korkeassa asemassa olleita,koska he luulevat olevansa maan ja auringon napa.
        Et koskaan saa kuittia mistaan ja posti kadottaa jopa kirjattuna lahetetyt kirjeet.

        Ala missaan nimessa joudu sairaalaan ja jos joudut,muista,etta siella ei ole edes vessapaperia. Kaikille laakareille on maksettava pimeasti.
        Telkissa vaihtoehtona yksityssairaala,missa toimii vain huonepalvelu.

        Poliisin lahjonnassa 10 000 huf per paa on normi.

        Veroista....kukaan ei maksa koko summaa veroissa,joten tuskimpa huomaavat maksaako joku suomalainen mummo kaiken mita pitaa...Maan moni elakelainen ei pysty elamaan enaan naissa hinnoissa,joten kodittomat majat metsassa ovat myos oiva vaihtoehto halpaa asuntoa etsiville.

        Kannattaa myos hankkia koira. Niita on tarjolla teille heitettyna ja jo pienikin pitaa vahemmiston poissa luotasi jolloin sinulta ei ehka varasteta suoraan mitaan. Koiran kanssa on myos helpompi kerjata koska turistit antavat almuja silloin helpommin.

        Juu,ruoka on viela halpaa verrattuna Suomeen ja varsinkin jos pidat kanan varpaista,sian sorkista ja sisaelimista tai rasvassa tiristetyista herkuista,niin maa on sopiva ja valinta kaupoissa mieleinen. Tasta taas palaamme sitten siihen,etta ethan vain joudu maassa sairaalaan....

        Maan parhainta antia on palinka ja trapista juusto. Kymmenen vuoden jalkeen positiivisimmat kokemukseni tahdentyvat juuri naihin ja siina on ytimena kaikki hyva,mita Unkarissa joskus on ollut ennen kommunismia.

        JOS nyt kuitenkin tahdot muuttaa tanne,niin itse olen eniten nauttinut asumisesta pienissa Budan kylissa: Budaörs ja Budakeszi. Ne ovat kukkuloilla ja taalla on kaunista.Lyhyt matka julkisilla keskustaan tai omalla autolla. Paljon asuntoja myytavan ja vuokralla. Viinitarhojen katveessa 40:n asteen helteessa pahin ketutus helpottaa kun kainalossa on pullo Janos papalta saatua palinkaa ja puoli kiloa trapistaa...

        asian ytimeen. Juuri tuollaista se on, joskin pientä kärjistystä oli kyllä havaittavissa.
        Erään lääkärin kertoman mukaan, että useimmilla hänen ammattikuntaansa kuuluvalla,
        ei ole esim. umpisuolta, koska lääkärit tekevät leikkauksia keskenään PAPERILLA.
        Näin saadaan valtiolta pieniä lisätuloja.

        Unohdit kai mainita unkarilaisen liikenteen. Niin kaotista touhua ei kyllä löydä mistään
        muusta eurooppalaisesta maasta. Liikenteenjakajia ohitetaan niin oikealta kuin vasemmaltakin.
        Autot parkkeerataan pääsääntöisesti tien vasemmalle puolelle, vaikka se kyllä periaatteessa on
        kiellettyä.
        Jos ajelee ulkomaisella rekisterillä varustetulla autolla, on jokaisen kunnon unkarilaisen
        autoilijan velvollisuus ohittaa, olipa sitten kysymyksessä ohituskielto, risteysalue tai mikä muu paikka tahansa. Mitäs siitä jos henki menee, kunhan kunnia säilyy. Kun ottaa huomioon liikenteen tason, ovat useat ottaneen kunnon palinka-annoksen ajamaan lähtiessään, ettei tarvitse niin kovasti pelätä.
        Tosin muilla liikenteessä mukana olevilla on sitäkin enmmän syytä pelätä, sillä näitten sankariautoilijoitten
        autoilla ei aina ole voimassa olevaa vakuutusturvaa.

        Mutta maa on kaunis ja löytyy täältä ystävällisiäkin ihmisiä. Uudet eurooppalaiset firmat kiinnittävät
        huomiota henkilökunnan koulutukseen. Ja ainahan Lidl pelastaa ruokapulasta.
        Aloittajalle antaisin neuvoksi: hanki ensin vuokra-asunto ja katsele miten alat viihtymään. Vasta sen jälkeen sitten, jos kaikki menee hyvin, voit ajatella talon tai asunnon ostamista.
        Siinäkin tapauksessa, älä osta suomalaisilta. Rahasta lähimmäistäsi periaate toimii siinäkin.
        Tervetuloa Unkariin!


    • Ihmiset & Ilmasto

      Täällä on paljon taloja/huoneistoja myynnissä, kun britit karkaavat takaisin omalle saarelleen. Ostajan markkinat.
      Myös turistit väittävät, että Kypros on kallis, mutta täällä pärjää hyvin 800 €/kk. Ruoka on edelleen paljon halvempaa kuin Suomessa, asumiskulut nimelliset. Minulla on pieni talo alavuoristossa, jonne valtio maksaa jopa lämmitysavustusta, vaikka talvi on lyhyt ja leuto.

      Olen parhaillaan lomalla Suomessa ja vilpittömästi voin sanoa, etten kaipaa tänne takaisin asumaan.

      • justiina ja pekka

        Hei,

        Meitä kiinnostaa ostaa eläkeäisasunto Kyprokselta. Onko sinulla antaa vinkkejä yhteistyötahoista tai
        yksityishenkilöistä jotka haluavat myydä?


      • airanpoika

        Hei Olemme aikeissa muutta pois suomesta. Olisiko kypros sellainen paikka?? Unkaria olen miettinyt mutta kun luin noita edellä kirjoitettuja kommentteja hieman mieleni muuttui.


      • airanpoika kirjoitti:

        Hei Olemme aikeissa muutta pois suomesta. Olisiko kypros sellainen paikka?? Unkaria olen miettinyt mutta kun luin noita edellä kirjoitettuja kommentteja hieman mieleni muuttui.

        Hei,
        ei kannata pelästyä, vaikka kriittisiä kirjoituksia tänne on tullutkin. Kaikissa maissa on niin hyvät kuin huonotkin puolensa. Unkarissa on paljon plussan ansaitsevia asioita. Varsinkin pienillä paikkakunnilla on naapureitten avuliaisuus sitä luokkaa, mitä kovin harvoin nykypäivänä enää löytää. Asunnot tai talot ovat vielä edullisia ostaa tai vuokrata ja elinkustannukset ovat kohtuulliset muihin EU maihin verrattuna. Ilmasto on lähes mannermainen. Kesät tosi lämpimiä ja pitkiä, talvella saattaa tulla jopa pakkasta, mutta se kausi ei onneksi kestä kuin muutaman viikon. Henkilökohtaisen hyvinvoinnin edistämiseksi ovat kylpylät edullisia. Kannattaisi varmaankin viettää pitkää lomaa ja katsella miltä maa näyttää. Uskoisin kuitenkin, että Tonavan länsipuoleinen osa maasta, on lähinnä sitä, mihin on helpointa sopeutua.


    • Turkkiin

      Lisää mietittävää.astma potilaille esim Turkin etelärannikko on hyvää asuinaluetta. Lämpötila ei laske talvellakaan alle nollan.
      Alanyassa on iso suomalaisyhteisö. Jos ei osaa kieliä niin pärjää suomenkielelläkin.

      Positiivista: Leppeä ilmasto, talvella tuulee mereltä ja tekee ilmastosta raaan. 300 aurinkoista päivää vuodessa. Tammi ja helmikuu kylmimmät kuukaudet.
      Jos valitsee jonkun pienemmän paikan kuin Alanya niin asuntojen hinnat ovat huomattavasti halvemmat.
      Esim Mersin. Siellä on asuntojen hinnat huomattavasti edullisemmat.
      Sesonkina suorat lennot Antalyaan. 3.5 tuntia matka. Talvisydännä joutuu kiertämään toistaiseksi Istanbulin kautta mutta matka taittuu hyvin joutuisasti sitäkin kautta. Useita yhteyksiä päivittäin. Tekemistä riittää paljon jokaiseen makuun.
      Kesän kuukaudet kesä 20- elok 25 on tuskaisen kuumaa. Ei pärjää ilman ilmastointia.
      Alanyassa on myäs rikkipitoinen luola, jossa astma potilaat käyvät hengittämässä rikkipitoista ilmaa.
      Yhtiövastikkeet ovat mitättömän kokoisia omistusasunnoissa.

      Negatiivisia asioita: Sosiaaliturva puuttuu Suomen ja Turkin väliltä.Ulkomaalaista yritetään huijata. Pienellä paikalla ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia.
      Jos opit kielen niin saat huomattavasti paremman palvelun, kun yrität puhua turkkia. Kieli on suht koht helppo oppia. Kielikursseja löytyy.
      Jos päädytte Alanyaan sama kuin yllä tulkaa ensin vuokralle ja katsokaa rauhassa mistä asuntoa mahdollisesti ostatte. Paikka, minkälainen, onko lämmitystä, mikä ilmansuunta ovat tärkeitä asioita. Eli etelän puolelta asuntoa ostettaessa kannattaa miettiä asuuko asunnossa kesällä vai talvella. Etelänpuoleinen asunto on pätsi kesällä ja ilmastointi pyörii 24 tuntia, joka aiheuttaa isoja sähkölaskuja.
      Aivan ehdoton on lattialämmitys talvella.
      Liikenne on aika kaaottimaista. Siihen kuitenkin tottuu äkkiä. Sekaan vain ajamaan.
      Rahan kanssa saat olla tosi tarkka. Turisteita petkutetaan siten että liira hinnat muutetaan euroiksi.
      Lisää tietoa: www.alanyansuomalaiset.fi ja www.turkinsuomalaiset.net.

      • Anonyymi

        Ählyjä liikaa! 😡


    • Hazelado

      Myyn Unkarissa sijaitsevan talon ja tontin.
      Sijainti Itä-Unkarissa, Tokajn viinialueella.

      Suuri määrä kuvia ja tarkat tiedot talosta nettiosoitteessa:

      http://felsoutca19a.fi

      Tekstit suomeksi, englanniksi ja unkariksi.

      Kari Kilpi, talon omistaja

      ;)

    • Anonyymi

      Mistä kannattaa vuokrata asunto? Siis joku nettisivu yms? Luotettava?

      • Anonyymi

        Hei.
        Usko jo hyvä ihminen, älä sotkeennu Unkarin soosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.
        Usko jo hyvä ihminen, älä sotkeennu Unkarin soosiin.

        Ei missään nimessä Unkariin, Puolakin on parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Ompa joillain ollut huonoja kokemuksia, itsellä ei vielä ole siellä taloa mutta ehkä hommaan moisen Zalan seudulta. Olen vieraillut tuolla useasti ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Naurettavan halpaa syödä ravintoloissa ja käydä vaikkapa termisissä kylpylöissä tai käydä lasten kanssa vesipuistoissa. Järkee pitää toki käyttää, ettei joudu koijatuksi. Sairaaloiden taso on vaatimaton(vanhaa ja kulunutta) mutta jos sulla on EU:n sairaanhoitokortti niin hoito on yleisissä ilmaista ja aika perusteellista. Sain yhdellä reissulla sairasukohtauksen ja pitivät kyllä hyvän huolen Keszhelyn sairaalassa ja lasku oli 0€ Junassakin unohdin joskus puhelimen paikalleni, niin eräs setä sen toi minullle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe